#احکام_نجاست_بول_آب_قلیل
💬سوال:
اگر چيزي به بول، نجس شود چگونه با آب قليل پاك مي شود⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز بهجت، سيستانى و صافى ):
اگر از قبيل بدن و چيزهاى سفت است (كه آب در آن نفوذ نمى كند ) پس از برطرف شدن عين نجاست (خواه با آب يا وسيله ديگر )، بايد دو بار شسته شود و اگر از قبيل لباس و فرش و مانند اينها است، بايد بعد از هر بار شستن فشار داده شود تا غساله آن بيرون آيد.
📝 عظام بهجت و صافى:
پس از برطرف كردن عين نجاست، يك مرتبه با آب شسته شود كفايت مى كند و در لباس و فرش و مانند آن، فشار يا حركت دادن لازم است.
📝 سيستانى:
اگر آن چيز لباس و بدن باشد، پس از برطرف شدن عين نجاست (خواه با آب يا وسيله ديگر )، بايد دو بار شسته شود و اگر غير آن باشد، يك مرتبه با آب شسته شود كفايت مى كند. در هر حال در لباس و فرش و مانند آن، فشار يا حركت لازم است.
تبصره.‼️ غساله آبى است كه در وقت شستن و بعد از آن، از آن چيزى كه شسته مى شود خود به خود يا به وسيله فشار و مانند آن، جدا مى شود.‼️
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#چرا_لباس_تمیز_درنمازبپوشیم
💬سوال:
چرا بايد در نماز، لباس تميز پوشيد⁉️
✅پاسخ:
📝 : از نمونه هاي ادب در نماز، كه طي حديث شريفي از رسول خدا(ص) بيان شده اين است: «مَن اتقي عَلي ثَوبه في صَلاته فَليس لله اكتسي؛ (من لا يحضر1/206/619) كسي كه دو لباس تميز و مندرس دارد و در نماز از لباسهاي مندرس و كهنه خود استفاده مي كند او براي خدا لباس نپوشيده، براي خلق خدا لباس مي پوشد»؛ يا اگر لباس تميز پوشيده ولي براي آنكه لباسش غبار نگيرد و آلوده نشود نماز را به تأخير مي اندازد يا (معاذ الله) نمي خواند، معلوم مي شود او براي خدا لباس نپوشيده است. خداوند مي فرمايد: «يا بني ادم خُذوا زينتكم عِنْد كُلّ مَسجدٍ؛ اعراف/31 اي فرزندان آدم! زيورهاي خويش را به هنگام عبادت برگيريد».
آية الله جوادي آملي، حكمت عبادات
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#شرایط_انجام_غسل
💬سوال:
آيا انجام غسل هم شرايطي دارد⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
آرى، تمام شرايطى كه براى وضو بيان شد، در غسل نيز شرط است.
. شرايط غسل عبارتند از:
1. آب غسل پاك باشد.
2. آب غسل مطلق باشد (مضاف نباشد).
3. آب غسل مباح باشد (غصبى نباشد).
4. ظرف آب غسل مباح باشد.
5. ظرف آب غسل طلا و نقره نباشد.
6. اعضاى غسل پاك باشد.
7. براى غسل گرفتن وقت باشد.
8. با قصد قربت باشد.
9. در كارهاى غسل از ديگرى كمك نگيرد.
10. استعمال آب براى او مانعى نداشته باشد.
11. مانعى از رسيدن آب بر اعضاى غسل نباشد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
هدایت شده از حِلْیَةُ المُتَّقین 🕊
ترتيل جزء21 - پرهيزكار www.jea.ir .mp3
6.79M
🌼 #صوت 🌼
💠 #جزء_خوانی_قرآن_کریم
💠 جزء ۲۱
🎤 استاد پرهیزکار
التماس دعا🌺
✨با ما همراه باشید ✨👇
http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
#موارد_تیمم
💬سوال:
در چه مواردي بايد تيمم كنيم⁉️⁉️
✅پاسخ:
1. وقت تنگ باشد.
2. دسترسى به آب نباشد.
3. آب براى انسان ضرر داشته باشد.
4. بدن يا لباس او نجس بوده و آب بيش از تطهير آن نيست و لباس ديگرى ندارد.
5. اگر آب را به مصرف وضو يا غسل برساند، افراد مرتبط با او از تشنگى هلاك يا بيمار مى شوند و يا به سختى مى افتند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#اقسام_وطن
💬سوال:
وطن بر چند قسم است⁉️⁉️
✅پاسخ:
1⃣. وطن اصلى یا پدرى و مادرى:
انسان در وطن پدر ومادر كه متولد شد و همراه آنان زندگى مى كند، این محل، وطن پدر و مادرى انسان محسوب مى شود و تامادامى كه از این وطن اعراض نكند، وطن او حساب مى شود.
2⃣ وطن انتخابى:
انسان گاهى از وطن اصلى خود به مكان دیگرى منتقل مى شود و آن جا را وطن خود انتخاب مى كند و تصمیم دارد تا آخر عمر در آن جا زندگى كند.
3⃣ وطن عرفى:
گاهى انسان تصمیم دارد مدت طولانى در شهرى مشغول كار یا مشغول درس شود، اگر این مدت طولانى باشد به طورى كه به هر كجا سفر مى كند باز به این جا بر مى گردد، به این وطن، وطن عرفى مى گویند و نماز او در این وطن تمام و روزهء او صحیح است و مانند وطن اصلى است، در این گونه وطن لازم نیست انسان قصد ماندن تا آخر عمر داشته باشد، آیات عظام خویى، گلپایگانى، تبریزى، سیستانى، مكارم و...این گونه وطن را قبول دارند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#خواندن_سوره_سجده_دار
💬سوال:
آيا براى زن حائض تنها خواندن آيه سجده دار حرام است؛ يا علاوه بر آن خواندن بقيه سوره نيز حرام است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است.
📝آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از حِلْیَةُ المُتَّقین 🕊
🌙دعای روز بیست دوم ماه مبارک رمضان🌙
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَكَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَكاتِكَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِكَ واسْكِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِكَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت وفرود آر برایم در آن بركاتت را وتوفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت ومسكنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت كننده خواسته ها ودعاهاى بیچارگان.
✨با ما همراه باشید ✨👇
http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
#قضای_روزه_مردد_بین_دو_احتمال
💬سوال:
کسی که روزه قضا داردولی نمی داندچقدر است آیا احتمال بیشترروزه قضای رابگیرد یا کمتر را هم بگیرد کفایت می کند⁉️⁉️مثلا نمی داند پنج روز قضا دارد یا شش روز⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
مسأله 1697- اگر براي عذري چند روز روزه نگيرد و بعد شك كند كه چه وقت عذر او برطرف شده مي تواند مقدار كمتر را كه احتمال مي دهد روزه نگرفته قضا نمايد1، مثلاً كسي كه پيش از ماه رمضان مسافرت كرده و نمي داند پنجم رمضان از سفر برگشته يا ششم2، مي تواند پنج روز روزه بگيرد و نيز كسي هم كه نمي داند چه وقت عذر برايش پيدا شده، مي تواند مقدار كمتر را قضا نمايد، مثلاً اگر در آخرهاي ماه رمضان مسافرت كند و بعد از رمضان برگردد و نداند كه بيست و پنجم رمضان مسافرت كرده، يا بيست و ششم، مي تواند مقدار كمتر يعني پنج روز را قضا كند3
✅پاسخ:
📝آیات عظام گلپايگاني، خوئي، صافي، تبريزي، سيستاني: واجب نيست مقدار بيشتري را كه احتمال مي دهد روزه نگرفته قضا نمايد...
2- 📝آیات عظام خوئي، گلپايگاني، سيستاني، تبريزي، صافي: و يا اين كه مثلاً در اواخر ماه رمضان مسافرت كرده و بعد از رمضان برگشته و نمي داند كه بيست و پنجم رمضان مسافرت كرده يا بيست و ششم، در هر دو صورت مي تواند مقدار كمتر – يعني پنج روز – را قضا كند اگر چه احتياط مستحب آن است كه مقدار بيشتر يعني شش روز را قضا نمايد.
3- 📝آیت الله سبحانی: ولى اگر قبلاً عدد را مى دانست و بعداً فراموش كرده در اين صورت بايد احتمال بيشتر را بگيرد.
📝آیت الله فاضل: اگر در تعداد روزه هايي كه نگرفته و بايد قضا كند شك دارد بايدبه مقداري كه يقين دارد روزه نگرفته قضا كند، مثلاً اگر شك كند كه پنج روزه قضا بر عهده اوست يا هفت روزه بايد پنج روز را قضا كند، بلي اگر زمان حدوث عذر را مي داند ولي نمي داند چند روز طول كشيده است مثلاً مي داند روز بيستم ماه بيمار شده يا به سفر رفته و نمي داند تا بيست و پنجم ماه ادامه داشته يا بيست و هفتم به احتياط واجب بايد حداكثر را قضا كند.
📝آیت الله زنجاني: اگر برای عذری چند روز روزه نگیرد و بعد شک کند که چه وقت عذر او برطرف شده بنابراحتياط واجب بايد مقداربيشتري را كه احتمال مي دهد روزه نگرفته قضا نمايد مثلاً كسي كه پيش ازماه رمضان مسافرت كرده و نمي داند عصر پنجم ماه رمضان از سفر برگشته يا عصر ششم، به احتياط واجب بايد شش روز روزه بگيرد، ولي كسي كه نمي داند چه وقت عذر برايش پيدا شده، مي تواند مقدار كمتر را قضا نمايد، مثلاً اگر در آخرهاي ماه رمضان مسافرت كند و بعد از ماه رمضان برگردد و نداندكه شب بيست و پنجم ماه رمضان مسافرت كرده، يا شب بيست و ششم، مي تواند مقدار كمتر را - يعني پنج روز (با فرض كامل بودن ماه) – قضا كند، اگر چه احتياط مستحب آن است كه مقدار بيشتر، يعني شش روز، را قضا نمايد.
📝آیت الله وحید: اگر براى عذرى چند روز روزه نگیرد ، و بعد شكّ كند كه چه وقت عذر او بر طرف شده ، بنابر احتیاط واجب مقدار بیشترى را كه احتمال مى دهد روزه نگرفته قضا نماید ، مثلا كسى كه پیش از ماه رمضان مسافرت كرده و نمى داند پنجم ماه از سفر برگشته یا ششم ، بنابر احتیاط واجب شش روز روزه بگیرد ، ولى كسى كه نمى داند چه وقت عذر برایش پیدا شده ، مى تواند مقدار كمتر را قضا نماید ، مثلا اگر در آخر ماه رمضان مسافرت كرده و بعد از ماه رمضان برگشته و نمى داند كه بیست و پنجم ماه رمضان مسافرت كرده یا بیست و ششم ، مى تواند مقدار كمتر یعنى پنج روز را قضا كند ، اگر چه احتیاط مستحبّ این است كه مقدار بیشتر را قضا نماید.
📝آیت الله مكارم: روزه هايي كه به خاطر مسافرت يا بيماري و مانند آن ترك شده بايد قضا كند، اما اگر نداند تعداد روزه هاي فوت شده چه اندازه بوده، كافي است مقداري كه يقين دارد قضا كند و اضافه بر آن واجب نيست هر چند احتياط مستحب است.
🆔👇👇
@resule10📚
#منظور_از_مکروه_ترک_خواندن_قرآن_است
💬سوال:
مى دانيم كه خواندن قرآن به جز سوره هاى سجده دار براى زن حائض مكروه است؛ آيا اين به اين معناست كه ترك تلاوت قرآن بهتر است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: براى زن حائض خواندن قرآن (به جز سوره هاى سجده دار) بهتر از ترك آن است؛ هر چند ثواب آن از ثواب خواندن قرآن توسط زن پاك، كمتر است
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام__عمل_بدون_تقلید
‼️مهم⁉️مهمتوجه😳
💬سوال:
اعمالي كه انسان بدون تقليد انجام داده، چه حكمي دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و نورى:
اين اعمال، در يكى از سه صورت صحيح است:
1. شخص بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است.
2. عمل او با فتواى مجتهدى كه وظيفه اش تقليد از او بوده، مطابق باشد.
3. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد.
📝آيات عظام تبريزى، صافى، مكارم و وحيد:
عمل او در صورتى صحيح است كه بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده و يا با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد.
📝آیت الله سيستانى:
در يكى از سه صورت صحيح است:
1. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است.
2. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد.
3. جاهل قاصر بوده و نقص عملش به اركان و مانند آن باز نگردد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#غسل_شب_قدر_نیت
💬سوال:
نحوه انجام غسل شب قدر چگونه هست ⁉️ونیت آن چگونه هست⁉️
✅پاسخ:
غسل شب قدر، مثل سایر غسل های واجب و مستحب انجام می شود و فقط نیت آن فرق می کند که باید به قصد غسل مستحبی شب قدر انجام شود.
غسل، به این ترتیب است:
اول با قصد غسل، سر و گردن شسته مي شود.
بعد از آن، نيمه سمت راست بدن از گردن به پایين تا سر انگشتان پاي راست کاملاً شسته مي شود.
سپس نيمه سمت چپ بدن از گردن به پایين تا سر انگشتان پاي چپ شسته مي شود.
اگر کسی به این صورت غسل نکند و ترتیب را رعایت نکند، غسل او باطل است.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f