#خمس_سرمایه_کودک_نابالغ
💬سوال:
آیا کودکی که بالغ نشده، سرمایه ای داشته باشد خمس به آن سرمایه تعلق می گیرد یانه⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام:
فاضل،سیستانی،زنجانی:
ولیّ طفل باید خمس آن را بدهد واگر نداد پس از بلوغ بر خودش واجب است.
📝آیات عظام:
امام خمینی،خامنه ای،مکارم،اراکی،بهجت:
بنابراحتیاط واجب پس از بلوغ باید خمس آن رابدهد.
📝آیات عظام:
تبریزی وخویی:
خمس ندارد و واجب نیست بعد از بلوغ خمس آن را بدهد.
📝آیات عظام:
گلپایگانی،صافی،نوری:
ولیّ طفل می تواند پیش از بلوغ خمس رابدهد واگر بعد از سال ،خمس را ندهد نمی تواند در آن تصرف نماید. ودر این صورت بعد از بلوغ خودش باید بپردازد.
🆔👇👇
@resule10📚
#زخم_باز_صورت_یا_دست_آب_ضرر
💬سوال:
زخم باز صورت یا دست که آب برای آن ضرر دارد در این صورت وظیفه من در وضو چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام:
امام خمینی، خویی،خامنه ای،سیستانی،تبریزی،گلپایگانی،مکارم،نوری،صافی:
شستن اطراف زخم کافی است وگذاشتن جبیره احتیاط مستحب است.
📝آیات عظام:
اراکی،فاضل،بهجت(مستحب است جبیره بگذارد :آیت الله مکارم)
دست تر بر آن بکشد واگر ممکن نیست وضوی جبیره ای بگیرد،بنابراحتیاط واجب.
📝آیات عظام :
زنجانی،(به احتیاط واجب:آیت الله صافی)
در شکستگی تیمم نیز لازم است.
📝آیات عظام
سیستانی،خویی:
در شکستگی باید تیمم کند.
📝 آیت الله زنجانی:
چیز پاکی روی آن بکشد مانند پارچه یا پلاستیک و دست تر روی آن بکشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#طهارت_دیوار
💬سوال:
اگر ديوار اتاق يا برخي اثاث آن، نجس شود، آيا تطهير آنها واجب است⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
خير، تطهير آنها واجب نيست. تنها براى صحّت نماز، بايد لباس نمازگزار و محل گذاشتن پيشانى( مانند مهر ) پاك باشد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#تکرارذکر_نماز
💬سوال:
اگر جملات «حمد» و سوره يا اذكار نماز چند مرتبه تكرار شود، براى نماز اشكالى ايجاد مى كند⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
تكرار كردن آيات «حمد» و سوره يا ذكرهاى ركوع و سجود و تسبيحات اربعه، بدون قصد جزئيت ـ بلكه براى ثواب يا احتياط ـ مانعى ندارد ؛ به شرط آنكه به حد وسواس نرسد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#حرکت_درنماز
💬سوال:
حركت در نماز
پرسش 133 . اگر در حال خواندن «حمد» و سوره، به انسان تنه بزنند و او بى اختيار قدرى حركت كند، نمازش چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
اگر از حال نمازگزار خارج نشود، نمازش باطل نيست و ذكرى را كه در حال حركت گفته است ـ بنابر احتياط واجب ـ دوباره در حال آرامش بدن تكرار كند.
‼️تبصره. تكرار ذكر به نظر آيه اللّه سيستانى، تبريزى و وحيد، بنابر احتياط مستحب است‼️
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#پوشیدن_لباس_ابریشم
👇سوال:
حكم پوشيدن لباس ابريشم براى زن و مرد چيست⁉️⁉️
✏️پاسخ:
✅همه مراجع: اگر ابريشم خالص باشد، پوشيدن آن براى مرد حرام است؛ ولى براى زن اشكال ندارد.
@resule10
#خرید_و_فروش_اکانت_و_امتیاز_بازی_های_مجازی
💬سوال:
بازی کلش اف کلنز حرام است⁉️⁉️
خرید و فروش یک اکانت در این بازی چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله سیستانی:
بسمه تعالى
خرید وفروش صحیح نیست ، ودر مورد اصل بازى مقلّد آقاى سیستانى (مُدّ ظلّه) مى تواند به فقیه دیگر مراجعه نماید چون ایشان در این مسئله اظهار نظر ننموده اند.
درآمد مغازه های ( بازیهای رایانه ای) از نظرشرعی چه حکمی دارد در صورتیکه در بازی دو نفره پول را پرداخت نماید⁉️⁉️
پول به دست آمده از بازی های قماری حرام است.
📝آيت الله مكارم شيرازي
آيا بازی کلش اف کلنز حرام است⁉️⁉️ خرید و فروش اکانت در این بازی و بازي هاي آنلاين چه حکمی دارد⁉️⁉️
در صورتي که داراي محتواي فاسدي نباشد به خودي خود اشکال ندارد. اما خرید و فروش اکانت و مراحل این بازی جایز نیست و اکل مال بالباطل می باشد، بنابراین نمی تواند در آن تصرف نماید.
خرید و فروش اکانت بازی های آنلاین که در آن، تنها امتیازاتی در دنیای مجازی به فروش می رسد، چه حکمی دارد⁉️⁉️
اکل مال بالباطل بوده و جایز نیست.
📝آيت الله شبیری زنجانی:
1⃣. آیا بازی کلش آف کلنز از نظر شرعی جایز است⁉️⁉️
2⃣. پرداخت مبلغی برای خرید برخی از امکانات مجازی در این بازی جهت ارتقاء و ادامه آن و یا خرید و فروش این بازی که در هر مرحله دارای قیمتی متفاوت است، به فرد دیگری جایز است⁉️⁉️
1⃣. اگر اعتباری که برنده به دست می آورد، قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است.
2⃣. جایز نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#نیت_غسل_جنابت
💬سوال:
به قصد غسل جنابت به حمام رفتم ؛ ولى وقتى كه بيرون آمدم شك كردم غسل را انجام داده ام يا نه، تكليف چيست⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
بايد بنا را بر انجام ندادن بگذاريد
و غسل تان را با نيت مربوطه به جا آوريد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#حکم_پلاتین
💬سوال:
آيا در دست كردن و استفاده از پلاتين براى مرد اشكال دارد⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
استفاده از پلاتين اشكال ندارد.
‼️تبصره. پلاتين طلا نيست و فلز ديگرى است.‼️‼️
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#خون_زخم
💬سوال:
آيا خونى كه بر روى زخم خشك مى شود، نجس است⁉️⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
آرى، نجس است ؛ هر چند خشك شده باشد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#نفقه_زن
💬سوال:
آيا بدهى هاى شرعى زن ـ از قبيل كفاره، خمس، رد مظالم و... ـ بر عهده شوهر است⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
خير، پرداخت اين نوع بدهى ها بر شوهر واجب نيست و اگر زن مال دارد، بايد خودش بدهد. در غير اين صورت، تكليفى ندارد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
May 11
#خمس_جهیزیه_و_پولی_که_برای_جهیزیه_کنار_گذاشته_میشود2
💬سوال:
آیابه جهیزیه یا پولی که برای آن کنار می گذارند،خمس تعلق می گیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیة الله گلپایگانی(ره):
جهیزیه: اگر موقعی که دختر در معرض ازدواج است اجناس به عنوان جهیزیه مورد حاجت او خریداری نمایند خمس به آن تعلّق نمی گیرد اگر چه سال بر آن بگذرد.
پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد.
📝آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
جهیزیه: در مناطقی که اگر جهیزیه را قبلاً تهیه نکنند عیب است و یا این که تهیه آن جز به صورت تدریجی مشکل است، خمس ندارد. در غیر این صورت خمس دارد.
پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد، اما اگر زیاد در زحمت باشد، خمس آن را به آن ها می بخشیم. (برای کسانی که از نظر موقعیت مالی، ضعیف هستند.)
📝آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر در منطقه ای باشد که معمولاً جهیزیه دختر را به تدریج تهیه می کنند به این معنا هر سال مقداری از آن را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن، جهیزیه بخرد و از شأنش زیاد نباشد، لازم نیست خمس آن را بدهد.
پول آن: اگر نمی تواند وسائل جهیزیه را از درآمد بین سال خریداری نماید و به اندازه احتیاج و متعارف باشد، خمس ندارد.
📝آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند در صورتی که آن شخص نتواند در غیر این صورت جهیزیه را تهیه کند و ندادن جهیزیه منافی شأن او باشد چنان چه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد.
پول آن: اگر کنار گذاشتن جنس به دلیل عدم توانایی یا قدیمی شدن مدل آن، مقدور نیست، می تواند پول کنار بگذارد و خمس ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#خمس_جهیزیه_1
💬سوال:
آیا به جهیزیه یا پولی که برای آن کنار می گذ ارند، خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝امام خمینی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا جهیزیه دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند به طوری که تهیه نکردن آن عیب است؛ چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ولی اگر پول کنار بگذارد خمس دارد.
📝آیة الله بهجت(ره):
جهیزیه: تهیه جهیزیه در سال هایی که دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد.
پول آن: اگر پولی را برای تهیه جهیزیه پس انداز نماید در صورتی که با آن پول در یک مرتبه نمی شود تمام آن را خرید و در مدت کمی مثلاً دو یا سه سال می تواند آن چیز را بخرد و عرفاً می گویند محتاج به آن چیز است، خمس ندارد.
📝آیة الله تبریزی(ره):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند. چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش هم زیاد نباشد، بنابر احتیاط لازم خمس آن را بدهد و اگر از شأنش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد و آنچه را قبل از سال بلوغ دختر به او تملیک کرده اند تخمیس آن بر دختر حتی بعد از بلوغ واجب نیست.
پول آن: چنانچه پول جهیزیه نگهداری شود و از آن سال بگذرد، خمس آن باید داده شود.
📝آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر به علت عدم توانایی از تهیه یکباره آن هنگام نیاز، ناگزیر از تهیه تدریجی و نگهداری آن برای زمان احتیاج باشید و مقدار آن هم به اندازه شان عرفی شما باشد، که در این صورت جز موونه محسوب می شود و خمس ندارد.
پول آن: اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند.
📝آیة الله خوئی(ره):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش زیاد نباشد، خمس آن را لازم نیست بدهد و اگر از شانش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد.
پول آن: اگر پول را کنار بگذارد و از آن سال بگذرد خمس دارد.
📝آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال های متعدد، تدریجاً تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد هر چند از جهت این که نتواند در وقتش تهیه کند، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شأنس زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد.
سوال: در صورتی که انسان نتواند یک دفعه جهیزیه را تهیه کند، آیا به پولی که برای خرید آن کنار می گذارد، خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️
خمس دارد.
📝آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
کسی که برای تأمین مخارج زندگی در سال های آینده همچون جهیزیه دختر یا خرید منزل، لازم است پولی یا جنسی را کنار بگذارد و بدون این کار نتواند در سال های آینده مخارج خود را تأمین کند؛ پول یا جنسی را که کنار می گذارد خمس ندارد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر جهیزیه در وقتی تهیه شود که دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذارد و شوهر نکرده باشد خمس ندارد ولی اگر مثلاً دختر در سن پنج سالگی باشد و تدریجاً برای او جهیزیه بخرند خمس دارد.
پول آن: اگر تهیه بعض اقلام جهیزیه بدون کنار گذاشتن پول که قهراً سال هم بر آن می گذرد و برای شخص یک جا خریدن ممکن نباشد در این صورت به پولی که جهت تهیه آن کنار گذاشته خمس تعلّق نمی گیرد.
📝آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید و یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری ازجهیزیه دخترراتهیه کنندوتهیه آن مورد حاجت باشد خمس ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#پوشیدن_لباس_ابریشم
👇سوال:
حكم پوشيدن لباس ابريشم براى زن و مرد چيست⁉️⁉️
✏️پاسخ:
✅همه مراجع: اگر ابريشم خالص باشد، پوشيدن آن براى مرد حرام است؛ ولى براى زن اشكال ندارد.
@Ahkamsaadat
#اقتدا_به_امامی_که_بخاطر_عذری_با_لباس_نجس_نماز_میخواند
💬سوال:
آیا می توان به کسی که بخاطر عذری با لباس نجس نماز می خواند اقتدا کرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام
امام خمینی،خامنه ای،بهجت،گلپایگانی،صافی،فاضل،مکارم،اراکی
بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد.
📝آیات عظام
خویی،سیستانی،تبریزی،زنجانی،نوری:
اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#خرید_و_فروش_اکانت_و_امتیاز_بازی_های_مجازی
💬سوال:
بازی کلش اف کلنز حرام است⁉️⁉️
خرید و فروش یک اکانت در این بازی چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله سیستانی:
بسمه تعالى
خرید وفروش صحیح نیست ، ودر مورد اصل بازى مقلّد آقاى سیستانى (مُدّ ظلّه) مى تواند به فقیه دیگر مراجعه نماید چون ایشان در این مسئله اظهار نظر ننموده اند.
درآمد مغازه های ( بازیهای رایانه ای) از نظرشرعی چه حکمی دارد در صورتیکه در بازی دو نفره پول را پرداخت نماید⁉️⁉️
پول به دست آمده از بازی های قماری حرام است.
📝آيت الله مكارم شيرازي
آيا بازی کلش اف کلنز حرام است⁉️⁉️ خرید و فروش اکانت در این بازی و بازي هاي آنلاين چه حکمی دارد⁉️⁉️
در صورتي که داراي محتواي فاسدي نباشد به خودي خود اشکال ندارد. اما خرید و فروش اکانت و مراحل این بازی جایز نیست و اکل مال بالباطل می باشد، بنابراین نمی تواند در آن تصرف نماید.
خرید و فروش اکانت بازی های آنلاین که در آن، تنها امتیازاتی در دنیای مجازی به فروش می رسد، چه حکمی دارد⁉️⁉️
اکل مال بالباطل بوده و جایز نیست.
📝آيت الله شبیری زنجانی:
1⃣. آیا بازی کلش آف کلنز از نظر شرعی جایز است⁉️⁉️
2⃣. پرداخت مبلغی برای خرید برخی از امکانات مجازی در این بازی جهت ارتقاء و ادامه آن و یا خرید و فروش این بازی که در هر مرحله دارای قیمتی متفاوت است، به فرد دیگری جایز است⁉️⁉️
1⃣. اگر اعتباری که برنده به دست می آورد، قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است.
2⃣. جایز نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#عدم_تمکین_زن_به_خاطر_گناه_شوهر
💬سوال:
اگر مرد گناهى انجام دهد، آيا زن مى تواند به عنوان نهى از منكر نسبت به او تمكين نكند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: هر چند نهى از منكر با رعايت مراتب و شرايطش واجب است؛ ولى زن حق ندارد از راه عدم تمكين، نهى از منكر كند.
🆔👇👇
@resule10📚
#عدالت_مرجع
💬سوال:
آيا عدالت معتبر در مرجع تقليد با عدالت امام جماعت، تفاوت دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام خمینی، خامنه اى، فاضل و نورى: با توجه به اهميت منصب مرجعيت، بنابر احتياط واجب، مرجع تقليد بايد علاوه بر داشتن عدالت، حريص به دنيا نيز نباشد.
📝آيات عظام بهجت، سيستانى، صافى، مكارم و وحيد: عدالت در هر دو يكى است.
📝آيت اللّه تبريزى: با توجه به اهميت منصب مرجعيت، مرجع تقليد بايد علاوه بر داشتن عدالت، سابقه فسق معروفى در بين مردم نداشته باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#دست_بسته_نماز_خواندن_در_کشور_عربستان
💬سوال:
بنده در کشور عربستان سعودی هستم. این جا جهت انجام نماز به روش شیعیان احساس خطر می کنم. آیا می توانم در هنگام نماز دستانم را به صورت بسته برروی هم بگذارم⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 آیة الله سیستانی :
اگر تقیه اقتضای این کار را دارد بله می توانید.
📝 آیة الله مکارم شیرازی :
اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضى از فرق اسلامى انجام مى دهند، حتّى اگر به قصد ادب دست ها را روى هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هرچند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روى فراموشى و ناچارى یا براى کار دیگرى مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد.
📝 آیة الله صافی گلپایگانی :
چنانچه ممکن باشد با تأخیر نماز را در منزل بدون تکتف بخوانید تأخیر بیندازید و الا نماز با تکتف تقیه مجزی است.
🆔👇👇
@redule10📚
#حکم_افضا
💬سوال:
افضا چیست⁉️⁉️و حکم آن را از نظر مراجع تقلید بفرمائید⁉️⁉️
✅پاسخ:
افضا شدن یعنی راه بول وحیض یا راه حیض وغایط یکی شده باشد.
💠پاسخ اجمالی:
اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود (۱) با او نزدیکی و دخول کند (۲) چنانچه او را افضا نماید هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند.
📝آیت الله تبریزی : با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر، نزدیکی با او حرام نیست ولی أحوط آن است که او را طلاق دهد.
📝آیت الله گلپایگانی و اراکی: احتیاط واجب آن است که تا آخر عمر از دخول به او خودداری نماید.
📝آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط واجب ، دیگر هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. ولی از زوجیّت او بدون طلاق بیرون نمی رود، در هر صورت تا وقتی هر دو زنده هستند نفقه زن بر مرد است و غیر از مهر، دیه هم بر مرد واجب می شود، و چنانچه افضا نکرده باشد، هر چند مرتکب حرام شده ، ولی بنا بر أظهر آن زن بر او حرام نمی شود.
📝آیت الله خوئی : نزدیکی با دختری که بالغ نشده حرام است ولی اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضا در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی أحوط این است که او را طلاق دهد.
📝آیت الله مکارم : هرگاه کسی دختر نابالغی را با اجازه ولی ّ او برای خود عقد کند پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود نزدیکی کردن با او حرام است و بعد از نُه سال نیز اگر استعداد جسمانی ندارد اشکال دارد ولی در هر حال اگر نزدیکی کند و او را افضا نماید آن زن بر او حرام نمی شود مخصوصاً اگر از طریق جراحی یا درمان خوب شود و به حال اصلی باز گردد، بنا بر این در مسأله نزدیکی با زن علاوه بر تمام شدن سن نُه سال لازم است رُشد جسمانی برای نزدیکی نیز داشته باشد و اگر بیم افضا و ناقص شدن زن باشد نزدیکی با او اشکال دارد هر چند به سن بلوغ رسیده باشد.
📝آیت الله سیستانی : اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند؛ حرام است پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، ولی اگر نزدیکی بکند، بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضاء در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی در صورت افضاء باید دیه او را بدهد که دیه کشتن یک انسان است ، و همیشه باید مخارج زندگی او را بدهد حتی پس از طلاق بلکه بنا بر احتیاط واجب حتی اگر آن دختر پس از طلاق با دیگری ازدواج نماید.
📝آیت الله صافی: اگر کسی دختر نا بالغی را برای خود عقد کند، نباید پیش از آنکه نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی و دخول کند، و اگر پیش از آنکه نُه سالش تمام شود با او نزدیکی کرد ظاهر این است که موجب حرمت نزدیکی با او بعد از نُه سال نمی شود اگر چه احتیاط این است که تا آخر عمر خصوصاً اگر افضا نموده باشد از دخول به او با رضایت او خودداری نماید و الّا او را طلاق دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#خوندیدن_دختر_قبل_از_بالغ_شدن
💬سوال:
آيا ديدن خون حيض در دخترى كه نمى داند نه سال او تمام شده يا نه، مى تواند نشانه بلوغ باشد⁉️⁉️
✅پاسخ
📝آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد (و اطمينان به حيض بودنش پيدا كند)، نشانه بلوغ او محسوب مى شود.
📝آيات عظام صافى و فاضل: نمى تواند نشانه بلوغ او محسوب شود.
📝آيت الله بهجت: بنا بر احتياط واجب، نمى تواند نشانه بلوغ او محسوب شود.
📝آيت الله خامنه اي: خونى که دختر قبل از نُه سالگى ببيند علامت شرعى بلوغ دختر نيست و حکم حيض را ندارد هرچند صفات آن را داشته باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_شرعی_تریاک_کشیدن
💬سوال؛
استعمال مواد مخدّر از قبیل حشیش، تریاک، هروئین، مورفین، ماری جوانا و… بصورت خوردن، نوشیدن، کشیدن، تزریق و یا شیاف، چه حکمی دارد⁉️خرید و فروش و سایر راههای کسب درآمد با آن مثل حمل و نقل و نگهداری و قاچاق آنها چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوءشان از قبيل ضررهای شخصی و اجتماعی قابل ملاحظه ای که براستعمال آنها مترتّب می شود، حرام است و به همين دليل کسب درآمد با آنها از طريق حمل و نقل و نگهداری و خريد و فروش و غير آن هم حرام است.
آیا معالجه و درمان بیماری بااستعمال مواد مخدّر جایز است⁉️ و بر فرض جواز، آیا بهطور مطلق جایز است یا فقط در صورتی جایز است که راه درمان منحصر به آن باشد⁉️⁉️
اگر درمان و معالجه به نحوی متوقف براستعمال مواد مخدّر باشد و اين امر هم با تجويز پزشک مورد اطمينان صورت گيرد، اشکال ندارد.
📝آيت الله سيستاني
معروف است که مواد مخدر به استعمال کننده آن و یا به طور کلی بر جامعه ضرر و زیان قابل توجه دارد اعم از اعتیاد دایم یا جز آن. و لذا پزشکان و خانه های بهداشت یک صدا به آن حمله می کنند و قوانین اجتماعی و کشوری هم با عاملهای آن به مبارزه بر می خیزند،نظر شریف شما در آن باره چیست⁉️⁉️
استعمال تریاک ومشتقات آن وهمه مواد مخدر در صورتى که موجب ضرر مهمى باشد حرام است چه ضرر آن ناشى از مصرف زیاد باشد وچه از جهت اعتیاد.
بلکه استعمال آن در هر حال به احتیاط واجب جایز نیست مگر این که براى معالجه ومانند آن ضرورى باشد که به مقدار ضرورت پزشکی فقط استعمال آن مجاز است.
آیا کسی که معتاد به سیگار یا تریاک باشد و در ماه مبارک فقط در صورتی می تواند روزه بگیرد که سیگار یا تریاک مصرف نماید آیا می تواند روزه بگیرد یا خیر⁉️⁉️
بنابر احتیاط واجب باید امساک کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_آواز_خوانى_زن_در_عروسی
💬سوال:
آيا غنا و آواز خوانى زن در شب عروسى جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز سيستانى و مكارم): اگر محتواى آن باطل نباشد، اشكال ندارد.
📝آيات عظام مكارم و سيستانى: بنابر احتياط واجب جايز نيست.
💠تبصره. بايد توجه كرد كه در صورتى آوازخوانى زن در شب عروسى جايز است كه صداى او را مرد اجنبى نشنوند و به همراه آن موسيقى لهوى نيز بكار نرود.
🆔👇👇
@resule10📚
#اعتکاف_نذر
💬سؤال:
خانمی که به واسطه نذر (معیّن یا غیر معیّن) یا اعتکاف مستحبی معتکف شده ، اگر روز دوم یا سوم حائض شود ، آیا قضای اعتکاف بر او واجب است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله بهجت :
در مورد نذر ، مطلقاً باید آن اعتکاف را قضا کند و در مورد اعتکاف مستحبی در روز دوم قضا ندارد و در روز سوم اگر حائض شود ، باید آن را قضا کند مگر اینکه از اول اعتکاف شرط رجوع کرده باشد.
📝آیت الله شبیری زنجانی :
اعتکاف وی باطل است و در صورتی که اعتکاف به واسطه نذر غیر معین بر او لازم شده باشد ، اعتکاف درزمان دیگری بر وی واجب است.
📝آیت الله صافی گلپایگانی:
در مورد سؤال در نذر معیّن و مستحبی قضا ندارد و در نذر غیر معیّن باید نذر خود را بعد از پاک شدن از حیض ادا کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#خروج_زن_از_خانه_بدون_اجازه_شوهر
💬سوال:
زنی که بدون اجازه شوهر به همراه فرزندانش خانه را ترک کرده و او را از دیدار آنان محروم ساخته حکمش چیست⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر جایز نیست. همچنین مادر حق ندارد پدر بچهها را از دیدن فرزندانش محروم کند و شوهر می تواند از دادگاه، اجبار همسرش به رعایت قانون را خواهان شود و در ضمن، در صورت عدم تمکین، زن دیگر حقی برای دریافت نفقه نخواهد داشت.
✅پاسخ:
📝آیة الله العظمی خامنهای:
در هر صورت خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر جایز نیست.
📝 آیة الله العظمی مکارم شیرازی:
از نظر شرعی چنانچه زن از تمکین خودداری نماید، ناشزه بوده و نفقه به او تعلق نمیگیرد.
📝 آیة الله العظمی صافی گلپایگانی:
از قضیه شخصیه اطلاعی ندارم به طور کلی چنانچه زن بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود ناشزه بوده و مستحق نفقه نیست و همچنین مادر حق ندارد پدر بچهها را از دیدن فرزندانش محروم کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#غسل_مافی_الذمه
💬سوال:
منظور از غسل «مافي الذمه» چيست⁉️
✅پاسخ:
📝غسل «مافى الذمه» آن است كه بر انسان غسلى واجب شده؛ ولى نوع آن را نمى داند. در اين صورت گفته مى شود به نيت آنچه كه بر عهده اش آمده، يك غسل انجام دهد
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🍃 بسم الله النور
مهربانان سلام
صبح زیباتون بخیر
صبحتون با نورخدا روشن
و نور خدا بر قلبتون جاری
صبحتون سرشار از
انرژی های مثبت
و اتفاق های بی نظیر
و پر از خیر و برکت...
🌷🍃 امروزتون خالی از غم
و پر از حس آرامش
@resule10
#خروج_خون_بسته_یا_جنین
💬سوال:
آیاخروج خون بسته یا جنین باعث واجب شدن غسل نفاس می شود⁉️⁉️
✅پاسخ مشترک همه مراجع
لازم نیست که خلقت بچه تمام باشد (۱)، بلکه اگر خون بستهای هم از رحم زن خارج شود و خود زن بداند، یا چهار نفر قابله بگویند که اگر در رحم میماند انسان میشد، خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است (۲).
💠پاسخ اختصاصی هر مرجع
(۱) 📝آیات عظام :(خوئی، تبریزی، زنجانی:) بلکه اگر ناتمام نیز باشد در صورتی که زاییدن صدق کند خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است.
📝آیت الله سیستانی:بلکه اگر ناتمام نیز باشد در صورتی که از حالت عَلَقه که خون بسته است و مُضغه که قطعه گوشت است گذشته باشد و بیفتد، خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است.
(۲) 📝آیت الله بهجت:بنا بر احوط. (فاضل:) خونی که تا ده روز همراه آن میبیند، خون نفاس است.
📝آیت الله مکارم:در خون نفاس احتیاط واجب این است که خلقت بچه تمام باشد، بنا بر این اگر خون بستهای از رحم خارج شود و بداند که اگر در رحم میماند انسان میشد باید میان اعمال زنی که از خون پاک است و کارهایی که حائض ترک میکند جمع نماید.
🆔👇👇
@resule10📚