✨﷽✨
🔴چند دستور العمل برای شفای بیماری های سخت!
🌸 آیت الله بهجت (ره) می فرمودند:
این کارها را به این نیّت که اگر مردن بیمار حتمی نیست، به وسیله این ها شفا یابد، انجام دهید:
1⃣ مقدار کمی از خاک پاک مدفن سیّدالشهدا علیه السّلام را در آب زمزم مخلوط کرده و هفتاد مرتبه سوره «حمد» بر آن بخوانید و در نوبت های متعدد، هر روز به بیمار بخورانید، تا زمانی که شفا یابد.
2⃣ به فقیران «متعدد» صدقه بدهید، گرچه صدقه ای که به هر کدام میدهید، کم باشد.
3⃣ روزی هفت بار سوره «حمد» را به نیّت شفای او بخوانید.
4⃣ هر کس نزد بیمار میرود، برای شفایش سوره «حمد» بخواند.
5⃣ بیمار را به مشاهد مشرَّف (مزار معصومان علیه السّلام و …) ببرید و اگر نمی تواند، همین طور نیّت و توجّه کند که به آن مشاهد رفته و زیارت کند، و همین که نیّت شفا یافتن به آن زیارتگاه برود، کافی است.
6⃣ در حضور بیمار، مرثیه بخوانید به طوری که او منقلب و متأثر شود.
7⃣ حدیث کساء را (مکرَّراً) برای شفای او بخوانید. (و هنگام خواندن در مجلسی که این حدیث را میخوانید، عود روشن کنید.)
📒عرفان و عبادت، ص ۳۹۲
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
.......:
🔻به منظور فراهم شدن مقدمات زيارت حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام خواندن اين آيه مفيد است:
« بُورِکَ مَنْ فِی النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَها وَ سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ »
(سوره نمل/ ۸)
خواندن این آیه هم باعث توفيق تشرف ميشود و هم کیفیت زیارت را بالا می برد.
🔸با خواندن این آیه بركات زیارت حضرت هم زياد مي شود. كسي كه خواندن این آیه را ادامه دهد، مانند پر كاه مي برندش.
قبل از رفتن به زیارت بخصوص مواقعی که انسان مي بيند خيلي وقت است نشده برود و توفيق پيدا نكرده كه برود، خواندن این آیه اثر گزار است.
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
.......:
فراموش نکنید که ;
فرزندان شما هیچ وقت شجاع نمی شوند ; اگر صدمه نبینند.
هیچ وقت یاد نمی گیرند، اگر اشتباه نکنند.
هیچ گاه موفق نمی شوند، اگر شکست نخورند.
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
🍂
مادربزرگ می گفت:
حرف سرد، مِهر گرم رو از بین می برد!
راست می گفت
حرف سرد حتی وسطِ چله ی تابستان
لرزه می اندازد به تن آدم،
چه رسد به این روزها
که هوا خودش به اندازه کافی سرد است
مثل چشم ها و دست های خیلی ها
بگذارید به حساب پندهای پیرانه در میانسالگی!
اما حقیقت دارد که حرف سرد،
مِهر گرم رو از بین می برد!
حرف های سردمان را قایم کنیم
بماند همان جا
در پستوی دل
کنار قصه هایی که برای نگفتن داریم.
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💌
میان صحن های تو ز فکر این و آن فارغ
شبیه کودکی هستم ز غوغای جهان فارغ
کلاغ رو سیاهی پر زده بین کبوتر ها
کنار پنجره فولاد تو از آشیان فارغ
مرا با عیب راهم دادی و با اشک می خندم
شبیه بنده ای که میشود از امتحان فارغ
اذان صبح ، نقاره دلم را زیر و رو کرده
چنان پر شور و سرمستم که هستم از اذان فارغ
شفا میخواهم و از آب سقاخانه مینوشم
منم از لطف هر که غیر تو ، ای مهربان فارغ
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ..
التماس دعا ..
❤️روزتون امام رضایی❤️
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
#خمس_یارانه
💬سوال:
آیا یارانه ای که دولت می دهد به مردم خمس دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
آنچه که به عنوان یارانه نقدی به افراد داده می شود هدیه ای است از طرف نظام، اگر تا سر سال هم باقی بماند خمس ندارد، ولی اگر کسی سپرده گذاری کند یا به کار نبرد و سود بیاورد آن سود اگر تا سر سال باقی بماند خمس دارد.
📝آیت الله مکارم شیرازی
آیا گرفتن و خرج کردن پول یارانه از نظر شرع حلال است و آیا خمس تعلق می گیرد یا نه⁉️⁉️
پاسخ : گرفتن و خرج کردن پول یارانه اشکالی ندارد و ظاهراً این پول هبه است و چنانچه هدیه تا پایان سال خمسی مورد استفاده قرار نگیرد، و سال خمسی بر آن بگذرد، بنابر احتیاط واجب خمس دارد.
آیا به پولی که دولت به عنوان یارانه به حساب ریخته خمس تعلق می گیرد⁉️
پاسخ : این پول ظاهراً هبه است و چنانچه هدیه تا پایان سال خمسى مورد استفاده قرار نگیرد، و سال خمسى بر آن بگذرد، بنابر احتیاط واجب خمس دارد.
📝آیت الله سیستانی
آیا یارانه که به حساب واریز می شود، سر سال خمسی باید حساب شود و خمس آن داده شود⁉️
اگر در سالی که به حساب واریز شده هزینه زندگی نگردد، خمس دارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#رضایت_پرداخت_سود
💬سوال:
كسى كه قرض مىگیرد، چنانچه سود آن را با رضایت كامل بدهد، آیا باز حرام است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر در آن شرط سود شده باشد، حرام است و رضایت دو طرف آن را حلال نمى كند. اما اگر بدون شرط، خود قرض گیرنده مقدارى زیادتر پس بدهد، اشكال ندارد ؛ بلكه مستحب است.
🆔👇👇
@resule10📚
#تذکرات_اخلاقی
در خانه غضب بیجا به همسر و فرزندتان نکنید، غضب بیجا مال شیطان است.
یک شخصی آمد خدمت حضرت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کرد: آقا من خیلی کار دارم یک کلمه بگو خیلی مفید باشد، خیلی هم مختصر باشد میخواهم بروم!
حضرت فرمودند: لا تَغضَب، غضب نکن.
شما هم غضبتان را کنترل کنید به خصوص به فرزندان ضعیفتان.
🔺حضرت آیتالله ابطحی
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
#حکم_پوشیدن_لباس_خانگی_زیر_چادر
💬سوال:
حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای
برای پوشش شرایطی ذکر شده ازجمله اینکه برجستگیهای بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، اینگونه است که تمام هندسهی بدن مشخص است؛ بنابراین حجاب کاملی نیست اما نسبت به نوعهای رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد؛ به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر بهقدری چسبان نباشد که هندسهی بدن مشخص باشد -یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینکه رنگش بهگونهای نباشد که فرد انگشتنما شود و بهاصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد.
👍توجه
پاسخ داده شده از دفتر مقام معظم رهبری توسط حجت الاسلام فلاح زاده
🆔👇👇
@resule10📚
#تيمم_بر_گچ_ديوار
💬سوال:
آيا تيمم بر گچ پخته (مثل گچ روى ديوار) صحيح است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، تبريزى، صافى، فاضل و مكارم: بنابر احتياط واجب، با وجود خاك، تيمم بر گچ ديوار صحيح نيست.
📝آيات عظام بهجت و نورى: با وجود خاك، تيمم بر گچ ديوار صحيح نيست.
📝آيات عظام خامنه اى، سيستانى و وحيد: تيمم بر گچ ديوار صحيح است؛ ولى احتياط مستحب آن است كه با وجود خاك (و مانند آن) بر آن تيمم نكند.
📢تبصره: گچ ديوار نبايد مانعي همچو رنگ را داشته باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
باید دید که دوست داشتن
از چه نوع دوست داشتنی است
آیا مانند شیر است که آهو دوست دارد وگربه که موش دوست دارد
باید دید وقتی کسی میگوید دوستت دارم آیا معنی اش اینست که میخواهد ما را خرج خودش کند و ما را بخورد و ما را به مصرف خودش برساند
یا دوستت دارم به این معنی است که تو دوست من هستی و خاطرت پیش من عزیز است
و اگر کاری داشتی برایت انجام میدهم
اگر بیمارشدی تا صبح برای تو بیدار میمانم
💐#حدیث💐
☀️امام رضاعلیه السلام☀️
دوستی زمینه ساز سختی هاست
جامع احادیث ج۲حدیث۱۷۴۷
بحارانوار (چاپ بیروت)ج۷۵ص۳۷۵📚
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
#زکات_شخص_دیوانه
💬سوال:
آیا زکات برشخص دیوانه نیز واجب است⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
(مسأله 1860)اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در تمام سال ديوانه باشد، زكات بر او واجب نيست. ولي اگر1در مقداري از سال ديوانه باشد و در آخر سال عاقل گردد2چنانچه ديوانگي او به قدري كم باشد كه مردم بگويند در تمام سال عاقل بوده بنابر احتياط، زكات بر او واجب است.
✅پاسخ:
1- 📝آیت الله اراكي، فاضل: و اگر...
2- اراكي: هر چند مدّت ديوانگي او كم باشد، زكات بر او واجب نيست.
📝آیت الله فاضل: هر چند مدّت ديوانگي او كم باشد در وجوب زكات اشكال است و همين طور اگر بچه در اثناي سال بالغ شود.
📝آیت الله گلپايگاني، صافي: بنابراحتياط مستحّب زكات را بدهد.
📝آیت الله بهجت: اگر در مقداري از سال هم ديوانه شود نيز زكات بر او واجب نيست.
📝آیات عظام خوئي، تبريزي، زنجاني: مسأله- اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در تمام سال يا در مقداري از آن ديوانه باشد، زكات بر او واجب نيست.
🆔👇👇
@resule10📚
#پاک_شدن_حیوان_نجاست_خوار
💬سوال:
حیوان حلال گوشت نجس خور چگونه پاک میشود⁉️⁉️ مثلا؛اگر بچه حیوان حلال گوشت از حرام گوشت شیر بخوردو...چگونه پاک میشود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم: گاهی در مرغداریها پودر خون با غذای آنها مخلوط میکنند به طوری که گوشت مرغ به واسطه آن میروید، گوشت و تخم آن مرغ حرام نیست و رطوبتهای مرغ نجس نمیشود، ولی بهتر آن است که از چنین مرغ و تخم آن پرهیز شود.
هر گاه حیوان سایر نجاستها را غیر از مدفوع انسان بخورد باعث نجاست بول و مدفوع او نمیشود، گوشت او هم حرام نیست، مگر حیوانی که از شیر خوک تغذیه کرده و به وسیله آن رشد و نموّ کرده باشد که گوشتش حرام است.
📝آیات عظام خوئی، تبریزی: بزغاله و بره شیرخوار اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانشان قوّت بگیرد، شیر بخورند، خود و نسلشان حرام میشوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند و پس از آن حلال میگردند و استبراء آن این است که هفت روز از پستان بز یا گوسفند شیر بخورند و اگر حاجت به شیر نداشتند، هفت روز علف بخورند و حیوان نجاستخوار نیز خوردن گوشتش حرام است و چنانچه استبرائش نمایند، حلال میشود.
📝آیت الله سیستانی: بزغاله اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانش قوّت بگیرد، شیر بخورد، خود و نسلش حرام میشود و شیر آنها نیز حرام میشود و در صورتی که مقدار شیر خوردن، کمتر از آن باشد، بنا بر احتیاط باید استبراء شود و پس از آن حلال میگردد و استبراء آن این است که هفت روز شیر پاک بخورد و اگر حاجت به شیر نداشته باشد، هفت روز علف بخورد. و در حکم بزغاله است بنا بر احتیاط واجب بره شیرخوار و گوساله و بچههای دیگر حیوانات حلال گوشت. و خوردن گوشت حیوان نجاستخوار حرام است و چنانچه استبرائش نمایند حلال میشود.
📝آیت الله زنجانی: گوسفند شیرخوار و بنا بر احتیاط واجب گوساله و بچههای دیگر حیوانات حلال گوشت، اگر از خوک به مقداری شیر بخورند که گوشت در بدنشان روییده و استخوانشان از آن سخت شده باشد، خود و نسلشان حرام میشوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند، و استبراء این است که هفت روز از پستان گوسفند یا حیوان حلال گوشت دیگر شیر بخورند و اگر حاجت به شیر ندارند هفت روز غذای پاک دیگر بخورند.
📝آیت الله فاضل: حیوان اهلی حلال گوشت، از سه راه حرام گوشت میشود: اوّل: این که جلّال باشد، یعنی خوراک آن بر حسب عادت، منحصر به مدفوع انسان باشد که در این صورت گوشت و شیر آن حرام و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس میشود. دوم: این که انسان با حیوان چهار پا نزدیکی کند و عمل زشت انجام دهد. در این صورت گوشت و شیر آن، بلکه بنا بر احتیاط واجب نسل آن هم حرام میشود و نیز بول و مدفوع آن بنا بر احتیاط نجس است. سوم: برّه و بزغاله و گوسالهای که از شیر خوک بخورد تا نموّ کند و استخوانش محکم شود گوشت و شیر و نسلش حرام میشود و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس است ولی اگر از شیر انسان بخورند تا بزرگ شوند گوشت و شیرشان حرام نمیشود بلکه کراهت دارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#سود_بانکی
💬سوال:
آیا گرفتن سود بانکی حرام است⁉️⁉️
💠مطالبی در این مورد
اگرچه بانکها در تلاشند تا دادن سود بانکی را شرعی نشان دهند؛ ولی نگاهی به نظر مراجع محترم تقلید، ظرافتهای دیگری را در این موضوع گوشزد میکند.
درباره سود بانکی شبهات بسیاری وجود دارد که آیا از منظر شرع مقدس، می توان آن را دریافت کرد یا خیر.
✅پاسخ :
📝امام خمینی (ره):
گرفتن بهره پول جایز نیست.
📝حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره):
سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین. به این صورت که با سود یک معامله شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آن که بانک فلان مبلغ وام به او پرداخت کند، مانعی ندارد.
📝حضرت آیت الله العظمی خامنهای :
عملیات بانکی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده، اشکال ندارد.
📝حضرت آیت الله العظمی خویی (ره):
گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید بلکه اصل پول خود را هم که پس می گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده ایم به شرط آنکه در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند.
📝حضرت آیت الله العظمی سیستانی :
اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله ای باشد که به حسب موازین فقهی صحیح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانک ها داده شود، اشکال ندارد و تصرف در کلّ ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می گیرد.
📝حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :
اگر پرداخت سود تحت عنوان یکی از معاملات شرعی با مراعات شرایط شرعی آن باشد، مانعی ندارد والا جایز نیست.
📝 حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره):
اگر کاملاً طبق ضوابط و مقرّرات بانکی عمل شود، اشکال ندارد.
📝حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :
با توجه به اینکه سپرده ها به عنوان مضاربه گذارده می شود، سود مضاربه اشکالی ندارد.
📝حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی :
اگر متصدیان بانک ها را وکیل کنند که از آن پول ها در فعالیت های اقتصادی به کار گرفته شود و مبلغی از منافع را به صاحبان پول بدهند، مانعی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#طلاق_زن_نفاس_و_حائض
💬سوال:
طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس درچندصورت صحیح است⁉️⁉️
👇پاسخ اجمالی:
اوّل : آن که شوهرش بعد از ازدواج (۱) با او نزدیکی نکرده باشد. دوم : آبستن باشد (۲) و اگر معلوم نباشد که آبستن است و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده (۳)، اشکال ندارد. سوم : مرد بواسطه غایب بودن نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد (۴).
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله تبریزی : قُبُلًا و دُبُراً [ از جلو و عقب ] ..
(۲) 📝آیات عظام مکارم : [پایان صورت دوم ] (خوئی )، (گلپایگانی )، (صافی )، (تبریزی )، (سیستانی )، (زنجانی ): دوم : معلوم باشد آبستن است ..
(۳) 📝آیات عظام اراکی ، (خوئی )، (زنجانی ): احتیاط واجب آن است که دوباره او را طلاق دهد ( (زنجانی ): و تا او را طلاق مجدّد نداده ، معامله زن و شوهری ننماید). [پایان صورت دوم ] (گلپایگانی )، (صافی )، (تبریزی ): احتیاط مستحب ّ آن است که دوباره او را طلاق دهد ( (گلپایگانی )، (صافی ): ولی قبل از طلاق دوم ، با او معامله زن و شوهری ننماید). [پایان صورت دوم ] (سیستانی ): آن طلاق باطل است ، هر چند بهتر است رعایت احتیاط شود، گرچه با تجدید طلاق باشد. [پایان صورت دوم ]
(۴) 📝آیت الله بهجت : ولی احتیاط مستحب ّ در این است که در این صورت یک ماه صبر کند و بعد طلاق بدهد.
📝آیات عظام اراکی ، (خوئی )، (گلپایگانی )، (صافی )، (تبریزی ): سوم : مرد بواسطه غائب بودن ( (خوئی )، (تبریزی ): یا حبس بودن ) نتواند بفهمد که زن از خون حیض یا نفاس پاک است یا نه .
📝آیت الله فاضل : سوم : مرد بواسطه غایب بودن و مانند آن نتواند پاک بودن زن را بفهمد.
📝آیت الله مکارم : سوم : زن غائب باشد و مرد نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد.
📝آیت الله نوری : سوم : مرد بواسطه غائب بودن یا مشقّت داشتن تحقیق نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد.
📝آیت الله سیستانی : سوم : مرد بواسطه غائب بودن یا هر سببی ، هر چند کتمان زن باشد نتواند بفهمد که زن از خون حیض و نفاس پاک است یا نه ، ولی در این صورت بنا بر احتیاط واجب باید مرد صبر کند تا حد اقل یک ماه از جدا شدنش از زن بگذرد و بعد او را طلاق دهد.
📝آیت الله زنجانی : سوم : مرد به واسطه غایب بودن یا جهتی دیگر همچون محبوس بودن نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد.
🆔👇👇
@resule10📚