eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.8هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
امام على عليه السلام: همنشينى با ابلهان، اخلاق را فاسد كند و همنشينى با خردمندان، به نيكو شدن اخلاق انجامد فَسادُ الأَخلاقِ مُعاشَرَةُ السُّفَهاءِ، وصَلاحُ الأَخلاقِ مُعاشَرَةُ العُقَلاءِ كنزالفوائد جلد1 صفحه199 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: آیا زکات برشخص دیوانه نیز واجب است⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: (مسأله 1860)اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در تمام سال ديوانه باشد، زكات بر او واجب نيست. ولي اگر1در مقداري از سال ديوانه باشد و در آخر سال عاقل گردد2چنانچه ديوانگي او به قدري كم باشد كه مردم بگويند در تمام سال عاقل بوده بنابر احتياط، زكات بر او واجب است. ✅پاسخ: 1- 📝آیت الله اراكي، فاضل: و اگر... 2- اراكي: هر چند مدّت ديوانگي او كم باشد، زكات بر او واجب نيست. 📝آیت الله فاضل: هر چند مدّت ديوانگي او كم باشد در وجوب زكات اشكال است و همين طور اگر بچه در اثناي سال بالغ شود. 📝آیت الله گلپايگاني، صافي: بنابراحتياط مستحّب زكات را بدهد. 📝آیت الله بهجت: اگر در مقداري از سال هم ديوانه شود نيز زكات بر او واجب نيست. 📝آیات عظام خوئي، تبريزي، زنجاني: مسأله- اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در تمام سال يا در مقداري از آن ديوانه باشد، زكات بر او واجب نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حیوان حلال گوشت نجس خور چگونه پاک میشود⁉️⁉️ مثلا؛اگر بچه حیوان حلال گوشت از حرام گوشت شیر بخوردو...چگونه پاک میشود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله مکارم: گاهی در مرغداریها پودر خون با غذای آنها مخلوط می‌کنند به طوری که گوشت مرغ به واسطه آن می‌روید، گوشت و تخم آن مرغ حرام نیست و رطوبتهای مرغ نجس نمی‌شود، ولی بهتر آن است که از چنین مرغ و تخم آن پرهیز شود. هر گاه حیوان سایر نجاستها را غیر از مدفوع انسان بخورد باعث نجاست بول و مدفوع او نمی‌شود، گوشت او هم حرام نیست، مگر حیوانی که از شیر خوک تغذیه کرده و به وسیله آن رشد و نموّ کرده باشد که گوشتش حرام است. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی: بزغاله و بره شیرخوار اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانشان قوّت بگیرد، شیر بخورند، خود و نسلشان حرام می‌شوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند و پس از آن حلال می‌گردند و استبراء آن این است که هفت روز از پستان بز یا گوسفند شیر بخورند و اگر حاجت به شیر نداشتند، هفت روز علف بخورند و حیوان نجاستخوار نیز خوردن گوشتش حرام است و چنانچه استبرائش نمایند، حلال می‌شود. 📝آیت الله سیستانی: بزغاله اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانش قوّت بگیرد، شیر بخورد، خود و نسلش حرام می‌شود و شیر آنها نیز حرام می‌شود و در صورتی که مقدار شیر خوردن، کمتر از آن باشد، بنا بر احتیاط باید استبراء شود و پس از آن حلال می‌گردد و استبراء آن این است که هفت روز شیر پاک بخورد و اگر حاجت به شیر نداشته باشد، هفت روز علف بخورد. و در حکم بزغاله است بنا بر احتیاط واجب بره شیرخوار و گوساله و بچه‌های دیگر حیوانات حلال گوشت. و خوردن گوشت حیوان نجاستخوار حرام است و چنانچه استبرائش نمایند حلال می‌شود. 📝آیت الله زنجانی: گوسفند شیرخوار و بنا بر احتیاط واجب گوساله و بچه‌های دیگر حیوانات حلال گوشت، اگر از خوک به مقداری شیر بخورند که گوشت در بدنشان روییده و استخوانشان از آن سخت شده باشد، خود و نسلشان حرام می‌شوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند، و استبراء این است که هفت روز از پستان گوسفند یا حیوان حلال گوشت دیگر شیر بخورند و اگر حاجت به شیر ندارند هفت روز غذای پاک دیگر بخورند. 📝آیت الله فاضل: حیوان اهلی حلال گوشت، از سه راه حرام گوشت می‌شود: اوّل: این که جلّال باشد، یعنی خوراک آن بر حسب عادت، منحصر به مدفوع انسان باشد که در این صورت گوشت و شیر آن حرام و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس می‌شود. دوم: این که انسان با حیوان چهار پا نزدیکی کند و عمل زشت انجام دهد. در این صورت گوشت و شیر آن، بلکه بنا بر احتیاط واجب نسل آن هم حرام می‌شود و نیز بول و مدفوع آن بنا بر احتیاط نجس است. سوم: برّه و بزغاله و گوساله‌ای که از شیر خوک بخورد تا نموّ کند و استخوانش محکم شود گوشت و شیر و نسلش حرام می‌شود و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس است ولی اگر از شیر انسان بخورند تا بزرگ شوند گوشت و شیرشان حرام نمی‌شود بلکه کراهت دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا گرفتن سود بانکی حرام است⁉️⁉️ 💠مطالبی در این مورد اگرچه بانک‌ها در تلاشند تا دادن سود بانکی را شرعی نشان دهند؛ ولی نگاهی به نظر مراجع محترم تقلید، ظرافت‌های دیگری را در این موضوع گوشزد می‌کند. درباره سود بانکی شبهات بسیاری وجود دارد که آیا از منظر شرع مقدس، می توان آن را دریافت کرد یا خیر. ✅پاسخ : 📝امام خمینی (ره): گرفتن بهره پول جایز نیست. 📝حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین. به این صورت که با سود یک معامله شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آن که بانک فلان مبلغ وام به او پرداخت کند، مانعی ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای : عملیات بانکی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده، اشکال ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی خویی (ره): گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید بلکه اصل پول خود را هم که پس می گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده ایم به شرط آنکه در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند. 📝حضرت آیت الله العظمی سیستانی : اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله ای باشد که به حسب موازین فقهی صحیح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانک ها داده شود، اشکال ندارد و تصرف در کلّ ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می گیرد. 📝حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی : اگر پرداخت سود تحت عنوان یکی از معاملات شرعی با مراعات شرایط شرعی آن باشد، مانعی ندارد والا جایز نیست. 📝 حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره): اگر کاملاً طبق ضوابط و مقرّرات بانکی عمل شود، اشکال ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی : با توجه به اینکه سپرده ها به عنوان مضاربه گذارده می شود، سود مضاربه اشکالی ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی : اگر متصدیان بانک ها را وکیل کنند که از آن پول ها در فعالیت های اقتصادی به کار گرفته شود و مبلغی از منافع را به صاحبان پول بدهند، مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس درچندصورت صحیح است⁉️⁉️ 👇پاسخ اجمالی: اوّل : آن که شوهرش بعد از ازدواج (۱) با او نزدیکی نکرده باشد. دوم : آبستن باشد (۲) و اگر معلوم نباشد که آبستن است و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده (۳)، اشکال ندارد. سوم : مرد بواسطه غایب بودن نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد (۴). ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله تبریزی : قُبُلًا و دُبُراً [ از جلو و عقب ] .. (۲) 📝آیات عظام مکارم : [پایان صورت دوم ] (خوئی )، (گلپایگانی )، (صافی )، (تبریزی )، (سیستانی )، (زنجانی ): دوم : معلوم باشد آبستن است .. (۳) 📝آیات عظام اراکی ، (خوئی )، (زنجانی ): احتیاط واجب آن است که دوباره او را طلاق دهد ( (زنجانی ): و تا او را طلاق مجدّد نداده ، معامله زن و شوهری ننماید). [پایان صورت دوم ] (گلپایگانی )، (صافی )، (تبریزی ): احتیاط مستحب ّ آن است که دوباره او را طلاق دهد ( (گلپایگانی )، (صافی ): ولی قبل از طلاق دوم ، با او معامله زن و شوهری ننماید). [پایان صورت دوم ] (سیستانی ): آن طلاق باطل است ، هر چند بهتر است رعایت احتیاط شود، گرچه با تجدید طلاق باشد. [پایان صورت دوم ] (۴) 📝آیت الله بهجت : ولی احتیاط مستحب ّ در این است که در این صورت یک ماه صبر کند و بعد طلاق بدهد. 📝آیات عظام اراکی ، (خوئی )، (گلپایگانی )، (صافی )، (تبریزی ): سوم : مرد بواسطه غائب بودن ( (خوئی )، (تبریزی ): یا حبس بودن ) نتواند بفهمد که زن از خون حیض یا نفاس پاک است یا نه . 📝آیت الله فاضل : سوم : مرد بواسطه غایب بودن و مانند آن نتواند پاک بودن زن را بفهمد. 📝آیت الله مکارم : سوم : زن غائب باشد و مرد نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد. 📝آیت الله نوری : سوم : مرد بواسطه غائب بودن یا مشقّت داشتن تحقیق نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد. 📝آیت الله سیستانی : سوم : مرد بواسطه غائب بودن یا هر سببی ، هر چند کتمان زن باشد نتواند بفهمد که زن از خون حیض و نفاس پاک است یا نه ، ولی در این صورت بنا بر احتیاط واجب باید مرد صبر کند تا حد اقل یک ماه از جدا شدنش از زن بگذرد و بعد او را طلاق دهد. 📝آیت الله زنجانی : سوم : مرد به واسطه غایب بودن یا جهتی دیگر همچون محبوس بودن نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد. 🆔👇👇 @resule10📚
  💬سوال: از دیدگاه برخى از متخصصان و كارشناسان اقتصادى، بدهكار ضامن كاهش ارزش پول است و باید آن را جبران كند و این امر نزد آنان ربا محسوب نمىشود ؛ آیا كارشناسى آنان، مى تواند معیار قرار گیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خیر، احكام شرعى بر محور موضوعاتى دور مى زند كه از عرف عام مردم گرفته شود. نظر برخى كارشناسان اقتصادى – هر چند محترم است – نمى تواند معیار احكام شرعى قرار گیرد. ⏹ تبصره. برخى دیگر از كارشناسان معتقدند، براى كمك به تولید و رشد نیروى انسانى، باید به بدهكار فرصت بدهیم و از او سود نگیریم. حتى برخى معتقدند باید به تولید كنندگان یارانه نیز پرداخت شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: پوشش خانم‌ها در مقابل محارم غیر از همسر چگونه باید باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: قسمت‌های خاص بدن باید پوشیده باشد و نگاه به غیر آن قسمت‌ها اشکال ندارد. ولی گاهی همان‌جا هم حکم ثانوی بار می‌شود؛ زمانی که خانمی در معرض نگاه بد محرم خود قرار بگیرد یا احتمال دهد که محرمش نگاه بد دارد یا برای او تحریک‌آمیز باشد یا از نظر تربیتی مشکلی وجود داشته باشد باید آن مواضع را هم بپوشاند 👈پاسخ توسط حجة الاسلام فلاح زاده از دفتر حضرت آقا داده شده 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حكم طلاق خانمى كه بر اثر بستن لوله رحم و عمل جراحى عادت ماهانه ندارد، چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: بايد سه ماه بعد از آخرين نزديكى، صيغه طلاق را جارى كند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حیوان حلال گوشت نجس خور چگونه پاک میشود⁉️⁉️ مثلا؛اگر بچه حیوان حلال گوشت از حرام گوشت شیر بخوردو...چگونه پاک میشود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله مکارم: گاهی در مرغداریها پودر خون با غذای آنها مخلوط می‌کنند به طوری که گوشت مرغ به واسطه آن می‌روید، گوشت و تخم آن مرغ حرام نیست و رطوبتهای مرغ نجس نمی‌شود، ولی بهتر آن است که از چنین مرغ و تخم آن پرهیز شود. هر گاه حیوان سایر نجاستها را غیر از مدفوع انسان بخورد باعث نجاست بول و مدفوع او نمی‌شود، گوشت او هم حرام نیست، مگر حیوانی که از شیر خوک تغذیه کرده و به وسیله آن رشد و نموّ کرده باشد که گوشتش حرام است. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی: بزغاله و بره شیرخوار اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانشان قوّت بگیرد، شیر بخورند، خود و نسلشان حرام می‌شوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند و پس از آن حلال می‌گردند و استبراء آن این است که هفت روز از پستان بز یا گوسفند شیر بخورند و اگر حاجت به شیر نداشتند، هفت روز علف بخورند و حیوان نجاستخوار نیز خوردن گوشتش حرام است و چنانچه استبرائش نمایند، حلال می‌شود. 📝آیت الله سیستانی: بزغاله اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانش قوّت بگیرد، شیر بخورد، خود و نسلش حرام می‌شود و شیر آنها نیز حرام می‌شود و در صورتی که مقدار شیر خوردن، کمتر از آن باشد، بنا بر احتیاط باید استبراء شود و پس از آن حلال می‌گردد و استبراء آن این است که هفت روز شیر پاک بخورد و اگر حاجت به شیر نداشته باشد، هفت روز علف بخورد. و در حکم بزغاله است بنا بر احتیاط واجب بره شیرخوار و گوساله و بچه‌های دیگر حیوانات حلال گوشت. و خوردن گوشت حیوان نجاستخوار حرام است و چنانچه استبرائش نمایند حلال می‌شود. 📝آیت الله زنجانی: گوسفند شیرخوار و بنا بر احتیاط واجب گوساله و بچه‌های دیگر حیوانات حلال گوشت، اگر از خوک به مقداری شیر بخورند که گوشت در بدنشان روییده و استخوانشان از آن سخت شده باشد، خود و نسلشان حرام می‌شوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند، و استبراء این است که هفت روز از پستان گوسفند یا حیوان حلال گوشت دیگر شیر بخورند و اگر حاجت به شیر ندارند هفت روز غذای پاک دیگر بخورند. 📝آیت الله فاضل: حیوان اهلی حلال گوشت، از سه راه حرام گوشت می‌شود: اوّل: این که جلّال باشد، یعنی خوراک آن بر حسب عادت، منحصر به مدفوع انسان باشد که در این صورت گوشت و شیر آن حرام و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس می‌شود. دوم: این که انسان با حیوان چهار پا نزدیکی کند و عمل زشت انجام دهد. در این صورت گوشت و شیر آن، بلکه بنا بر احتیاط واجب نسل آن هم حرام می‌شود و نیز بول و مدفوع آن بنا بر احتیاط نجس است. سوم: برّه و بزغاله و گوساله‌ای که از شیر خوک بخورد تا نموّ کند و استخوانش محکم شود گوشت و شیر و نسلش حرام می‌شود و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس است ولی اگر از شیر انسان بخورند تا بزرگ شوند گوشت و شیرشان حرام نمی‌شود بلکه کراهت دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
باید دید که دوست داشتن از چه نوع دوست داشتنی است آیا مانند شیر است که آهو دوست دارد وگربه که موش دوست دارد باید دید وقتی کسی میگوید دوستت دارم آیا معنی اش اینست که میخواهد ما را خرج خودش کند و ما را بخورد و ما را به مصرف خودش برساند یا دوستت دارم به این معنی است که تو دوست من هستی و خاطرت پیش من عزیز است و اگر کاری داشتی برایت انجام میدهم اگر بیمارشدی تا صبح برای تو بیدار میمانم 💐💐 ☀️امام رضاعلیه السلام☀️ دوستی زمینه ساز سختی هاست جامع احادیث ج۲حدیث۱۷۴۷ بحارانوار (چاپ بیروت)ج۷۵ص۳۷۵📚 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
✨﷽✨ 🔒 اگر قفل شده زندگی و کار و بار ما، دلیلش این نیست که راهی نیست! یا کلیدی نباشه! دلیلش اینه که سراغ کلید دار نرفتیم 🔑 هوایش را داشته باشیم تا در هوایمان باشد! 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
در خانه غضب بیجا به همسر و فرزندتان نکنید، غضب بیجا مال شیطان است. یک شخصی آمد خدمت حضرت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کرد: آقا من خیلی کار دارم یک کلمه بگو خیلی مفید باشد، خیلی هم مختصر باشد میخواهم بروم! حضرت فرمودند: لا تَغضَب، غضب نکن. شما هم غضبتان را کنترل کنید به خصوص به فرزندان ضعیفتان. 🔺حضرت آیت‌الله ابطحی 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: زكات به چند چیز تعلق می‌گیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: زكات بنابر مشهور به 9⃣چیز تعلق می‌گیرد: 1⃣) گندم 2⃣) جو 3⃣) خرما 4⃣) كشمش 5⃣) طلا 6⃣) نقره 7⃣) شتر 8⃣) گاو 9⃣) گوسفند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا دانش آموزان ودانشجویانی که امتحان نهایی مهم دارند می توانند روزه نگیرند❓❓ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: امتحان داشتن مجوز روزه نگرفتن نیست ، وباید روزه بگیرند رساله تمام مراجع 👇 @resule10
سی و سه قطره اشک دونه دونه شمردم بعد تسبیحات زهرا سی و سه روز مونده تا محرم سی و سه مرتبه باید بخونم 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
حاج اسماعیل دولابی می‌گفتند :وقتی به خدا بگویی خدایا! من غیر از توکسی را ندارم؛ خدا غیور است وخواسته‌ات را اجابت می‌کند خدا درکارهمه برکت، درخانه شان آرامش، دروجودشان نورخودت را قرار بده بُخل و حسادت تنگ نظری را از همه دور کن. چشم دیدن شادی و موفقیت دیگران را به همه ی ما عطا کن❤️ 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💬سوال: آیا گرفتن سود بانکی حرام است⁉️⁉️ 💠مطالبی در این مورد اگرچه بانک‌ها در تلاشند تا دادن سود بانکی را شرعی نشان دهند؛ ولی نگاهی به نظر مراجع محترم تقلید، ظرافت‌های دیگری را در این موضوع گوشزد می‌کند. درباره سود بانکی شبهات بسیاری وجود دارد که آیا از منظر شرع مقدس، می توان آن را دریافت کرد یا خیر. ✅پاسخ : 📝امام خمینی (ره): گرفتن بهره پول جایز نیست. 📝حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین. به این صورت که با سود یک معامله شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آن که بانک فلان مبلغ وام به او پرداخت کند، مانعی ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای : عملیات بانکی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده، اشکال ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی خویی (ره): گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید بلکه اصل پول خود را هم که پس می گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده ایم به شرط آنکه در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند. 📝حضرت آیت الله العظمی سیستانی : اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله ای باشد که به حسب موازین فقهی صحیح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانک ها داده شود، اشکال ندارد و تصرف در کلّ ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می گیرد. 📝حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی : اگر پرداخت سود تحت عنوان یکی از معاملات شرعی با مراعات شرایط شرعی آن باشد، مانعی ندارد والا جایز نیست. 📝 حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره): اگر کاملاً طبق ضوابط و مقرّرات بانکی عمل شود، اشکال ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی : با توجه به اینکه سپرده ها به عنوان مضاربه گذارده می شود، سود مضاربه اشکالی ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی : اگر متصدیان بانک ها را وکیل کنند که از آن پول ها در فعالیت های اقتصادی به کار گرفته شود و مبلغی از منافع را به صاحبان پول بدهند، مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگربواسطه مرضی روزه رمضان قضاء شود وبعداز رمضان مرض آن برطرف شود ولی به خاطر عذر دیگری تارمضان سال دیگر نتواند روزه ها را قضا کند وظیفه این شخص چیست⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1704- اگر بواسطه مرضي روزه رمضان را نگيرد و بعد از رمضان مرض او برطرف شود ولي عذر ديگري پيدا كند كه نتواند تا رمضان بعد قضاي روزه را بگيردبايد روزه هايي را كه نگرفته قضا نمايد1 و نيز اگر در ماه رمضان، غيرمرض عذر ديگري داشته باشد و بعد از رمضان آن عذر برطرف شود و تا رمضان سال بعد بواسطه مرض نتواند روزه بگيرد2 روزه هايي را كه نگرفته بايد قضا كند3. ✅پاسخ: 1- 📝آیت الله اراكي، سيستاني: و بنابراحتياط واجب، براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد... 2-📝آیت الله سيستاني: [پايان مسأله]. 3- 📝آیت الله اراكي، خوئي، فاضل، تبريزي: و بنابراحتياط واجب براي هرروز يك مد طعام به فقير بدهد. 📝آیت الله وحید: و در هر دو صورت احتیاط واجب این است كه براى هر روز نیز یك مُد طعام به فقیر بدهد. 📝آیت الله صافي: و بنابراحتياط مستحب كفّاره نيز بدهد. 📝آیت الله زنجاني: و در هر دو صورت بنابراحتياط براي هر روز يك مد طعام نيز به فقير بدهد. 📝آیت الله مكارم، مظاهری: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1703. 🆔👇👇 @resule10📚
✍هر که همسایه مخالف و بدجنسی داشته باشد و یا بخواهد حاکم ظالمی را برکنار کند روز جمعه اسم " الرؤف " را پس از نمازهایش ۲۰۰ مرتبه بدون سخن گفتن باغیر بر چیز شیرینی بخواند و بدمد سپس در کوزه انداخته آن شخص مورد نظر از آن آب بیاشامد مقصود حاصل می شود 📚 گل های ارغوان ۴۹/۱ ┅┄🍃┄┄💕💕┄┄🍃┄┅ 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا