eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.7هزار دنبال‌کننده
33هزار عکس
11.5هزار ویدیو
120 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: آیا هنگام شستن صورت در وضو، حتماً باید آب را از رستنگاه (محل روییدن مو) بریزیم و دست ها را از آرنج بشوییم یا اینکه می شود از پایین تر مثلاً بالای ابروها ریخت و بعد دست کشید⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام: (به جز سیستانی): در شستن صورت، باید رستنگاه (جایی که موی سر بیرون می آید) نیز شسته شود ولی لازم نیست آب از رستنگاه ریخته شود؛ بلکه همین اندازه که عرفاً از بالا به پایین شسته شود، کافی است. 📝آیت الله سیستانی: شستن صورت، بنابر احتیاط واجب، باید با رعایت ترتیب از طرف بالا به پایین باشد و همین که در عرف گفته شود از بالا به پایین شسته شده، کافی است بنابراین اگر آب را بر ابتدای پیشانی ـ محلّ روییدن مو ـ بریزد سپس آن را بر هر دو طرف صورت به طور معمول به صورت خط منحنی جاری نماید، شستن از بالا به پایین صورت گرفته است و اگر فرد آب وضو را بر ابتدای پیشانی نریزد بلکه بر قسمتی پایین‌تر از آن مثل پایین پیشانی و محلّ ابروها بریزد سپس بلافاصله قسمت بالای پیشانی را که خشک مانده دست بکشد تا تر شود و بعد بر محلّ ریختن آب و پایین‌تر از آن دست بکشد و به این شستن هم اکتفاء نماید، بنابر احتیاط واجب چنین وضویی صحیح نیست! بنابر این اگر کسی ‌این مسأله را رعایت نکرده از آنجا که حکم بنابر احتیاط واجب است، مانند سایر موارد احتیاط واجب، می‌‌تواند به مجتهد دیگری ‌که از سایر مجتهدین اعلم است، رجوع کند و اگر وی ‌این نکته را لازم نمی‌‌دانست، در این مسأله از او تقلید نماید تا وضوهایی که گرفته و می‌‌گیرد بدون اشکال باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: دست دادن با زن نامحرم به وسیله دستکش و مانند آن، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام : امام خمینی و خامنه‌ای : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بنابر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند. 📝آیات عظام : بهجت ، تبریزی ، سیستانی ، صافی ، مکارم و وحید : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد. 📝آیت الله فاضل: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بهتر است دست را به دست فشار ندهند. 📝آیت الله نوری : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی نباید دست را به دست فشار دهند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا مرد مى تواند براى آگاهى از خصوصيات جسمى و زيبايى دخترى كه مى خواهد با او ازدواج كند، عكس يا فيلم او را مشاهده كند⁉️ در صورتى كه دختر، فاميل و آشنا باشد، چه حكمى دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام: اگر بدون قصد لذت باشد، اشكال ندارد؛ هر چند آن دختر از فاميل و آشنايان باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مى خواهم با دخترى ازدواج كنم آيا مى توانم، به طور پنهانى به موها و گردن او نگاه كنم يا اينكه در اين نگاه رضايت و اجازه او شرط است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام: اگر شرايط نگاه جايز را داشته باشد، رضايت دختر در آن شرط نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مخرج غائط باغیر آب پاک می شود و می توان بعد از تطهیر نماز خواند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام : بهجت،تبریزی،خامنه ای،مکارم،خویی،زنجانی،سیستانی،صافی،گلپایگانی: پاک می شود.(به نظر اکثر این مراجع بنابر احتیاط باید پارچه یا کلوخ سه قطعه باشد.) 📝آیت الله :امام خمینی وفاضل: بنابر احتیاط واجب پاک نمی شود ولی می توان نماز خواند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: پختن کشمش (در غذا مثل برنج) اگر انتهای آن جدا نشده باشد اشکال دارد⁉️⁉️ (به اصطلاح دم نگرفته باشد) ✅پاسخ: 📝آیة الله خامنه ای: در فرض موقوم کشمش پاک و حلال است. اشکال ندارد 📝آیة الله خویی(ره): مویز و کشمش و آب آنها اگر چه جوش بیاید پاک و خوردن آن حلال است. 📝آیة الله سیستانی: اشکال ندارد. خوردن آن جایز است. 📝آیة الله زنجانی: مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند، پاک و خوردن آنها حلال است، اگر چه احتیاط مستحب آن است که از آنها اجتناب کنند. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: اشکال ندارد. والله العالم بر فرض غلیان هم پاک و حلال است گرچه احتیاط ترک خوردنش است واله العالم 📝آیة الله فاضل : اشکالی ندارد و خوردن آن حلال است. اشکالی ندارد. 📝آیة الله گلپایگانی: مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند پاک و خوردن آنها حلال است اگر چه احتیاط غیر لازم آن است که از آنها اجتناب شود. 📝آیة الله مکارم : مادام که آنرا در آب (مانند آبگوشت) نپزند داخل آن غلیان پیدا نمی کند و اشکالی ندارد. 📝آیة الله نوری : اشکال ندارد و خوردن آن مانعی ندارد. 📝آیة الله وحید : مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند پاک و خوردن آنها حلال است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مرد تا چه اندازه مى تواند به بدن زن، هنگام خواستگارى نگاه كند (البته با رعايت شرايط خاص خود)⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝آيات عظام امام خمینی، خامنه اى و فاضل: مى تواند به بدن دختر نگاه كند؛ هر چند احتياط مستحب است كه تنها به دست و صورت و پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه) اكتفا كند. 📝آيات عظام: بهجت، تبريزى، سيستانى و مكارم: تنها مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه) دختر نگاه كند 📝آيه اللّه  صافى: بنا بر احتياط واجب، تنها به صورت و دست ها تا مچ اكتفا كند. 📝آيه اللّه  نورى: مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه) دختر نگاه كند و اگر نتواند از خصوصيات ساير بدن، از روى لباس آگاهى يابد، نگاه به تمام بدن جايز است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: من فعلاً دارای‌ همسر و چند فرزند هستم، ولی‌ در زمان طفولیت با برادر همسرم، متأسفانه لواط کرده‌ام. در موقع ازدواج هم ملتفت بودم، ولی‌ به خاطر مادرم قبول کردم و فعلاً بسیار ناراحتم. بفرمایید تکلیفم چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله بهجت :‌ اگر یقین به دخول در فعل لواط دارید، واجب است فوراً از همسرتان جدا شوید و به هم حرام هستید. 📝آیت‌الله فاضل‌: اگر یقین به دخول ندارید، یا شک در بلوغ خود در وقت وطی دارید، همسر شما حلال است؛ ولی‌ اگر یقین یا اطمینان دارید که دخول بعد از بلوغ شما محقق شده است؛ در حالی‌ که برادر همسر شما در آن زمان غیربالغ بوده، در این صورت همسر شما حرام است و باید از او جدا شوید و طلاق هم لازم نیست. 📝 آیت‌الله تبریزی: با تأکید بر مطالب بیان‌شده، اضافه می‌کنند: بنابر احتیاط طلاق هم لازم است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا خوردن مربای انگور که در کارخانه ی آمریکایی، درست شده، حلال است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: اگر مسکر نباشد و یقین هم ندارید که بدن کافر غیر اهل کتاب در حال رطوبت با آن در تماس بوده، فى نفسه اشکال ندارد. 📝 آیت الله مکارم : در صورتی که مواد مست کننده در آن نبوده باشد اشکالی ندارد. 📝حضرت آیت الله :صافی گلپایگانی: اگر با دست و یا عضو دیگر غیر مسلمان با رطوبت ملاقات کرده باشد، خوردن آن جایز نیست و همچنین اگر یقین به ثلثان شدن آب انگور نداشته باشید، خوردن مربای آن جایز نیست. والله العالم. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا وفات شوهر موجب انقطاع همیشگی زوجیت است ومقدار عده واجب آن چند ماه است⁉️⁉واگر زن باردار باشد چطور⁉️⁉️ ✅پاسخ: 👈پاسخ اجمالی : وفات نیز عاملی است که باعث انقطاع زوجیت می‌شود. لذا زن با فوت همسر نیز باید عده نگاه دارد، اما مدت عده‌ای که لازم است زن برای فوت همسر نگاه دارد، با عده طلاق متفاوت است. 📝همه آیات عظام: اعم ازامام خمینی،وحید،تبریزی،سیستانی، بهجت،مکارم فاضل و... : آنچه فقها می‌گو یند آنست که زني كه شوهرش مرده است بايد تا چهار ماه و ده روز عده نگه دارد؛ اگرچه يائسه يا صيغه باشد، يا شوهرش با او نزديكي نكرده باشد.علاوه بر آن آیات عظام ، معتقدند در صورتی‌که زن باردار باشد،‌ مدت عده تا زمان وضع حمل او خواهد بود؛ ولي اگر پيش از گذشتن چهار ماه و ده روز، بچه‌اش به دنيا آيد، بايد تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر كند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا زنا با زن شوهردار، موجب حرمت ابدی‌ می‌شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیات عظام فاضل‌ و زنجانی: حرمت ابدی در زنای با زن شوهردار را محل اشکال می‌دانند. 📝 آیات عظام: خویی، تبریزی، اراکی، سیستانی و وحید: زنا با زن شوهردار را بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می‌دانند. 🆔👇👇 @resule10📚
پسر 💬سوال: ازدواج های اینترنتی که در آن دختر و پسر با تکیه به اطلاعاتی که صحت آنها مشخص نمی باشد و تنها با اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و بیشتر آنها به دوستی های قبل از ازدواج منتهی می شود چگونه است⁉️ آیا این گونه روابط برای ازدواج صحیح است⁉️تاسیس سایت‌های ازدواج اینترنتی چه حکمی دارد⁉️آیا درآمد حاصل از آن حلال است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: بطور کلى ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده و یا خوف ارتکاب گناه در آن مى‌باشد، جایز نیست. 📝 آیت الله مکارم : این کار با جنس مخالف اشکال دارد، و غالباً پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر این که مقدّمۀ ازدواج باشد. که در این صورت به مقدارى که جهت ازدواج لازم است، اشکالى ندارد و در مورد سایتهای مذکور اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن و با رعایت تمام شئونات اسلامی و اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح صورت گیرد کار خوبی است و ممکن است جلوی بسیاری از مشکلات ازدواجها را بگیرد اما با توجه به ظرافت و حساسیت های مساله نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. 📝آیت الله سیستانی: ارتباط اینترنتى قبل از ازدواج جایز نیست ولى اگر بعد از آن عقد صحیح خوانده شود اشكالى ندارد وسایتها اگر فقط واسطه آشنایى براى ازدواج باشد وموجب ارتباطهاى نامشروع نشود مفید است. 📝آیت الله علوی گرگانی: ازدواجهای اینترنتی از جمله ازدواجهای سست بنیان و غیر قابل اعتماد است و توصیه ما به جوانان عزیز دوری از اینگونه رابطه ها و ازدواجها است و اگر قبل از ازدواج دوستی بین دختر و پسر برقرار شود چه بسا موجب عمل حرام هم باشد البته اگر فردی بخواهد از طریق اینترنت به جوانان مشاوره صحیح اسلامی بدهد و آنان را با مرحله خطیری که دارند آشنا کند و احیانا" موردی را برای آنان پیدا کند مانعی ندارد و کسب در آمد از این طریق حلال است البته باید ایجاد رابطه بین دختر و پسر با هماهنگی پدر دختر باشد. 🆔👇👇 @resule10📚