#اگر_مگس_در_گلوی_روزه_دار_برود
آیا اگر مگس در گلوی روزه دار برود، چنانچه به قدری پایین رود که به فرو بردن آن خوردن نمی گویند لازم نیست آن را بیرون آورد ⁉️ روزه او صحیح است ⁉️ اگر به این مقدار پایین نرود باید آن را بیرون آورد⁉️ اگر چه موجب شود که قی کند ⁉️ و روزه اش باطل شود و چنانچه فرو برد روزه اش باطل می شود و بنا بر احتیاط واجب باید کفاره جمع بدهد⁉️⁉️
💬سوال:
✅پاسخ:
📝آیت الله فاضل:و بیرون آوردن آن ممکن باشد باید آن را بیرون آورد و اگر باعث قی کردن شود روزه او باطل می شود.
📝آیت الله نوری: و بداند که بواسطه بیرون آوردن آن قی می کند واجب نیست بیرون آوردن و روزه اش صحیح است.
📝آیت الله سیستانی:مگر در صورتی که قی کردن برای او ضرر یا مشقت زیادی داشته باشد؛ و چنانچه آن را قی نکند و فرو برد روزه اش باطل می شود و اگر آن را با قی کردن خارج کند نیز روزه اش باطل می شود.
📝آیات عظام گلپایگانی، خوئی، صافی، تبریزی: اگر مگس در گلوی روزه دار برود، چنانچه ممکن باشد باید آن را بیرون آورد و روزه اش باطل نمی شود ولی اگر بداند که به واسطه بیرون آوردن آن، قی می کند واجب نیست بیرون آورد و روزه اش صحیح است.
📝آیت الله زنجانی:و روزه او صحیح است؛ ولی اگر مجبور باشد که یا آن را ببلعد یا با قی کردن آن را بیرون آورد، واجب است آن را بیرون آورد و در هر دو صورت: بلعیدن و بیرون آوردن، روزه او باطل می شود.
📝آیت الله مکارم: اگر خرده های غذا یا حشره ای مانند مگس، بی اختیار در گلوی روزه دار برود چنانچه به قدری پایین برود که نمی توان آن را بیرون آورد روزه اش صحیح است و اگر بتواند آن را بیرون آورد باید چنین کند و بیرون آوردنش ضرری برای روزه ندارد، بلکه اگر در این حال فرو برد روزه اش باطل است.
🆔👇👇
@resule10📚
#فرو_بردن_تمام_سر_به_زیر_آب_مضاف
💬سوال:
فرو بردن تمام سر به زیر آب مضاف ،مانند گلابی برای روزه ،روزه دار اشکال دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
👈پاسخ اجمالی :
گلاب فرو برد بنا بر احتیاط واجب روزه باطل می شود چنانکه احتیاط واجب آن است که سر را در آبهای مضاف دیگر هم فرو نبرد ولی در چیزهای دیگری که روان است اشکال ندارد.
📝آیت الله خوئی، تبریزی:سر فرو بردن در غیر آب از چیزهای روان مانند شیر به روزه ضرری ندارد بلکه أظهر این است که فرو بردن سر در آب مضاف نیز روزه را باطل نمی کند اگر چه أحوط ترک است.
📝آیت الله مکارم: فرو بردن سر در مایعاتی مانند گلاب و آبهای مضاف دیگر حکم آب مطلق را دارد.
📝آیت الله بهجت:فرو بردن سر در آب مضاف، بنا بر أحوط روزه را باطل می کند.
📝آیت الله زنجانی:احتیاط مستحب آن است که روزه دار سر را در گلاب و آبهای مضاف و مایعات دیگر فرو نبرد.
🆔👇👇
@resule10📚
#چگونه_قبله_ را_پیدا_کنیم
💬سوال:
راه تشخیص قبله چیست ⁉️⁉️
✅پاسخ:
کسی که می خواهد نماز بخواند می تواند برای تشخیص قبله به یکی از روش های زیر عمل کند:
✳️گفته دو شاهد عادل که از روی آگاهی واقعی شهادت دهد.
✳️گفتار کسی که از روی قاعده علمی قبله را می شناسد و مورد اطمینان است.
✳️گمانی که از محراب مسجد مسلمانان یا قبرهای آنان و یا از راههای دیگر (مانند دستشوی مسلمانان) پیدا می شود.
✳️سخن فرد فاسق یا کافری که به واسطه قواعد علمی قبله را می شناسدو گفته گمان آور است.
📝آیت الله صافی:
باید برای پیدا کردن قبله کوشش نماید تا یقین کند قبله کدام طرف است.
📝آیت الله خامنه ای:
نمازگزار باید به جهت قبله یقین و اطمینان پیدا کند چه با قبله نمای صحیح چه از راه آفتاب و ستارگان و یا اعتماد بر شاخص در غیر این صورت برای تشخیص قبله می توان بر اساس محراب مساجد و قبور مسلمین جهت قبله را تشخیص داد.
❗️❕❗️❕❗️توجه: احکام فوق طبق نظرات حضرات آیات امام خمینی، خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، بهجت و سبحانی می باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#شک_های_صحیح_نماز
💬سوال:
شک های صحیح کدامند که در آن صورت باید نماز را ادامه داد⁉️⁉️
✅پاسخ:
توضیح مطلب :
در نه صورت اگر در شماره رکعت های نماز چهار رکعتی شک کند باید فکر نماید، پس اگر یقین یا گمان به یک طرف شک پیدا کرد همان طرف را بگیرد و نماز را تمام کند وگرنه به دستورهایی که گفته می شود عمل نماید و آن نه صورت از این قرار است:
1⃣اول: آن که بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت، که باید بنا بگذارد سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد.
2⃣دوم: شک بین دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم، که باید بنا بگذارد چهار رکعت خوانده و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند.
3⃣سوم: شک بین دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم که باید بنابر چهار بگذارد و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد ولی اگر بعد از سجده اول یا پیش از سر برداشتن از سجده دوم یکی از این سه شک برایش پیش آید می تواند نماز را رها کند و دوباره بخواند.
4⃣چهارم: شک بین چهار و پنج بعد از سر برداشتن از سجده دوم که باید بنابر چهار بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد ولی اگر بعد از سجده اول یا پیش از سر برداشتن از سجده دوم، این شک، برای او پیش آید، بنابر احتیاط استحبابی به دستوری که گفته شد عمل کند اگر چه نمازش باطل است و باید دوباره بخواند.
5⃣پنجم: شک بین سه و چهار که در هر جای نماز باشد باید بنابر چهار بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد.
6⃣ششم: شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد.
7⃣هفتم: شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد.
8⃣هشتم: شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تشهد بخواند بعد از سلام نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد.
9⃣نهم: شک بین پنج و شش در حال ایستاده که باید بنشیند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و دو سجده سهو بجا آورد.
اگر یکی از شک های صحیح برای انسان پیش آید نباید نماز را بشکند و چنانچه نماز را بشکند معصیت کرده است پس اگر پیش از انجام کاری که نماز را باطل می کند مثل روگرداندن از قبله، نماز را از سر گیرد نماز دومش هم باطل است. و اگر بعد از انجام کاری که نماز را باطل می کند مشغول نماز شود نماز دومش صحیح است .
🆔👇👇
@resule10📚
#استطاعت_در_حج_چگونه_حاصل_میشود
💬سوال:
استطاعت مورد نظر در حج چگونه حاصل میشود⁉️⁉️
✅پاسخ:
👇پاسخ اجمالی:
یک از شروط وجوب حج تمتع، «استطاعت» است، یعنی تا زمانی که شخص توانایی رفتن به حج برایش حاصل نشود، حج بر او واجب نمیگردد. حال این استطاعت اقسامی دارد که عبارتند از:
1⃣. استطاعت مالى؛ یعنى داشتن توشۀ راه و مَرکب سوارى، یا داشتن پول یا کالایى که بتوان با آن هزینههای سفر را تأمین نمود. همچنین شرط است که مخارج برگشتن را نیز داشته باشد، ولی داشتن پول قربانی، جزو استطاعت شمرده نمیشود.
شایان ذکر است امروزه که رفتن به سفر حج، معمولاً با ثبتنام و به صورت نوبتی انجام میشود، چنانچه کسی توانایی مالی ثبتنام را داشته باشد، ولی دستاندکاران مربوطه (به هر علتی) از ثبت نام خودداری نمایند و وی جز از این طریق نتواند به حج مشرف شود، استطاعت برای وی حاصل نشده است.
2⃣. رجوع به کفایت؛ یعنى حاجی بعد از بازگشت از سفر حج، جهت تأمین هزینه عادی زندگی، دچار مشکلی نشود و نیاز به کمک کسی نداشته باشد.
3⃣. استطاعت بدنی؛ پس بر بیماری که قدرت رفتن به حج ندارد، یا برای او حرج و مشقت زیاد دارد، حج واجب نیست.
4⃣استطاعت طریقى؛ یعنی راه رفتن به حج باز باشد.
5⃣. استطاعت زمانى؛ پس اگر وقت تنگ است به طورى که نمىتواند به حج برسد، در آن سال حج بر او واجب نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#غسل_در_حال_خجالتی
💬سوال:
ما در منطقه سردسیری زندگی میکنیم که نه حمام دارد و نه مکانی برای استحمام، وقتی در ماه مبارک رمضان به حالت جنابت از خواب بیدار می شویم، با توجه به این که غسل کردن جوانان در نیمه شب در برابر مردم با آب مشک یا حوض عیب شمرده میشود و آب هم در آن وقت سرد است، تکلیف ما برای روزه فردا چیست⁉️⁉️آیا تیمم جایز است⁉️ در صورتی که غسل نکند، افطار کردن روزه آن روز چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
مجرد مشقّت يا عيب شمرده شدن اغتسال جوانان در نيمه شب، عذر شرعى محسوب نمىشود، بلکه مادامى که غسل، حرجى و موجب ضرر براى مکلّف نشود، غسل کردن به هرصورتى که امکان دارد واجب است، و در صورت حرج يا ضرر بايد قبل از طلوع فجر تيمم کند و با تيمم بدل از غسل جنابت پيش از طلوع فجر روزهاش صحيح است، و اگر تيمم نکند روزه اش باطل است، ولى امساک در طول روز بر او واجب مى باشد.
📝 آيت الله مكارم :
آیا در مواردی که غسل جنابت لازم است اگر در جایی بودیم که رودر بایستی داشتیم مانند خانه مادر شوهر می توان تیمم کرد⁉️⁉️
رودربایستی مجوز ترک غسل و انجام تیمم بدل از غسل نمی شود مگر این که انجام غسل واقعاً عسر و حرج شدید داشته باشد که در این صورت نماز را به تاخیر می اندازید و در آخر وقت تیمم می کنید و نماز می خوانید.
📝آيت الله زنجاني:
اگر کسی نزدیک طلوع فجر یا بعد آن محتلم شود و خجالت بکشد که حمام برود و غسل کند و غسلش را ظهر انجام دهد، اشکال دارد⁉️⁉️
خجالت كشيدن موجب جواز ترك غسل نمي شود، مگر اينكه به حد حرج برسد. در هر صورت در تنگی وقت بعد از تطهیر بدن و لباس می تواند با تیمم نماز بخواند.
🆔👇👇
@resule10📚
#ذکر_سجده_و_تعداد_آن
💬سوال:
درسجده نماز چند بارذکر گفتن واجب است وآن ذکر ها کدامند⁉️⁉️
✅پاسخ:
👈پاسخ اجمالی:
در سجده هر ذکری بگوید کافی است ولی احتیاط واجب آن است که (۱) مقدار ذکر از سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سُبحان َ رَبِّی الأَعلی وَ بِحَمدِه ِ» کمتر نباشد (۲) و مستحب است «سُبحان َ ربِّی الأَعلی وَ بِحَمدِه ِ» را سه یا پنج یا هفت مرتبه بگوید(۳).
📝(۱)آیت الله اراکی وفاضل:در سجده هر ذکری بگوید کافی است به شرط آن که مقدارذکراز سه مرتبه«سبحان الله»یایک مرتبه «سبحان ربی الاعلی وبحمده»کمترنباشدومستحب است«سبحان ربی الاعلی وبحمده»را سه یاپنج یا هفت مرتبه بگوید.
📝(۲)آیت الله گلپایگانی:
احتیاط واجب آن است که در سجده سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سبحان ربّی الأعلی و بحمده» بگوید، یا ذکر دیگری که به قدر سه «سبحان اللّه» باشد، چنانچه در رکوع گفته شد و باید این کلمات به عربی صحیح گفته شود..
📝آیت الله خوئی، تبریزی: بهتر آن است که در حال اختیار در سجده سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سبحان ربی الاعلی و بحمده» بگوید و باید این کلمات دنبال هم و به عربی گفته شود و ظاهر این است که گفتن ذکری که به این مقدار باشد کفایت می کند..
📝آیت الله سیستانی:
بهتر آن است که در حال اختیار در سجده سه مرتبه «سُبحان َ اللّه ِ» یا یک مرتبه «سُبحان َ رَبِّی َ الأَعلی وَ بِحَمدِه ِ» بگوید و باید این کلمات دنبال هم و به عربی صحیح گفته شود گر چه گفتن هر ذکری کفایت می کند ولی بنا بر احتیاط لازم باید به این مقدار باشد..
📝آیت الله بهجت:
کفایت هر ذکری که در سجده بگوید، خالی از وجه نیست ولی احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سُبحان َ رَبِّی َ الأَعلی وَ بِحَمدِه ِ» بگوید..
📝آیت الله زنجانی: یکی از واجبات سجده، ذکر است، و آن گفتن «سُبحان َ رَبِّی َ الاعلی وَ بِحَمدِه ِ یا سُبحان َ اللّه ِ، سُبحان َ اللّه ِ، سُبحان َ اللّه ِ» است و ظاهر آن است که گفتن هر ذکری که به مقدار اینها باشد کفایت می کند، لکن بنا بر احتیاط واجب در سجده ” سُبحَان َ رَبِّی َ العَظیم ِ وَ بِحَمدِه ِ ” نگوید؛ و باید ذکر سجده به دنبال هم و به عربی صحیح گفته شود..
📝آیت الله صافی:
احتیاط مستحب آن است که در سجده، سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سبحان ربی الأعلی و بحمده» بگوید هر چند ظاهر این است که اکتفا به گفتن هر ذکری که به این مقدار باشد، مثل سه مرتبه «اللّه اکبر» جایز است، و باید این کلمات به عربی صحیح گفته شود،.. (۳) (خوئی، تبریزی، زنجانی، سیستانی:) یا بیشتر..
📝آیت الله مکارم: ذکر سجده نیز واجب است و احتیاط آن است که حدّ اقل ّ سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سبحان ربّی الأعلی و بحمده» بگوید و هر چه بیشتر بگوید بهتر است.
📝آيت الله خامنه اي:
۲. ذکر
ذکر واجب در سجده عبارت است از یکبار گفتن «سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ» یا سه بار گفتن «سُبْحَانَ اللهِ»، و اگر به جای آن ذکرهای دیگر، مانند «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»، «اَللهُ اَکْبَرُ» و غیر آن به همان مقدار بگوید کافی است.
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام_ظروف_طلا_ونقره
💬سوال:
آیا استفاده از ظرفهاى طلا و نقره جایز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام امام خمینى ، بهجت و خامنه اى :
نگه دارى و بكارگیرى آنها در زینت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن از آنها حرام است.
📝آیة الله تبریزى و سیستانى :
خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر نیز جایز نیست؛ ولى نگه دارى و یا بكارگیرى آنها در زینت اطاق و مانند آن اشكال ندارد.
📝آیة الله وحید:
خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، هر چند بكارگیرى آن در زینت اطاق نیز جایز نیست؛ ولى نگه دارى آنها اشكال ندارد.
📝آیة الله فاضل :
نگه دارى آنها اشكال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن و حتى بكارگیرى آنها در زینت اطاق حرام است.
📝آیة الله صافى و مكارم:
خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز جایز نیست.
📝آیة الله نورى :
خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره و هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز حرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
#راه_شرعی_محو_اسماء_الله_و_آیات
💬سوال:
راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن واسماء معصومین علیهم السلام چگونه است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 آيت الله خامنه اي:
راههای شرعی محو کردن اسماء مبارک و آیات قرآنی هنگام نیاز کدامند⁉️⁉️سوزندان اوراقی که در آن اسم جلاله و آیات قرآنی نوشته شده است، هنگام ضرورت برای حفظ اسرار چه حکمی دارد⁉️⁉️
دفن آنها در خاک و يا تبديل آنها به خمير به وسيله آب اشکال ندارد. ولى جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بىاحترامى محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتى که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آيات قرآنى و نامهاى مبارک امکان نداشته باشد.
📝آيت الله مكارم:
هنگامی که قرآن، مفاتیح و دیگر کتب از این دست، کهنه می شوند چگونه باید آنها را محو کرد⁉️⁉️
می توانید در نهر آب بیاندازید یا آن را دفن کنید و اخیرا آنها را به کارخانه های کارتن سازی تحویل می دهند و خمیر می کنند و صورت آن عوض می شود.
📝 آيت الله سيستاني:
احترام اسامی متبركه باید حفظ شود و انداختن آنها در مکان هایی كه عرفاً هتک حرمت و اهانت به حساب میآید، جایز نیست، بنابر این بهترین راه این است كه ظرف یا محلّی برای نگهداری این گونه اسماء و كلمات در نظر گرفته شود و بعد از مدّتی محتوای آن را در گوشهای از بیابان یا در مكان پاک، دفن كنند یا اینكه در دریا یا آب روان بریزند. همچنین محوِ نوشتهها هرچند با بعضی از مواد شیمیایی پاک، جایز است ولی سوزاندن آیات قرآن یا قرآنهای ورق ورق شده یا اسامی متبركه خداوند متعال یا معصومین(علیهمالسلام) به طور کلّی جایز نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#نماز_در_هواپیما_
💬سوال:
در این مورد از آیات عظام استفتاعاتی شده که درزیر باپاسخ می آوریم:
چنانچه نماز در هواپیما مانع استقرار و طمأنینه نشود و سایر شرایط، مثل قیام و رکوع و سجود مراعات گردد ولی جهت قبله را ندانند، آیا نماز در هواپیما جایز است و وظیفه چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر میتواند علم و اطمینان به قبله پیدا کند و نماز را در وقت بخواند، باید صبر کند ولی اگر نماز قضا میشود به هر طرف که گمان بیشتر دارد، نماز بخواند و اگر هیچ راهی برای یافتن جهت قبله ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمیرود بنابر احتیاط باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار طرف وقت ندارد، به هر اندازه که وقت دارد نماز بخواند.
📝آيت الله مكارم:
آیا نماز خواندن در وسایلی که در حال حرکت هستند (مانند قطار ، هواپیما و…) جایز میباشد⁉️⁉️
اگر مکان نمازگزار متحرّک باشد بطورى که نتواند کارهاى نماز را بطور عادى انجام دهد، نماز او باطل است بنابراین، نماز خواندن در کشتى و قطار و مانند آن اگر بتواند کارهاى نماز را صحیح انجام دهد اشکال ندارد و اگر از جهت تنگى وقت یا ضرورت دیگرى ناچار باشد نماز را در کشتى و اتومبیل و مانند آن بخواند و قبله دائماً در حال تغییر باشد باید تا آنجا که مىتواند به طرف قبله برگردد و در حال برگشتن به سوى قبله چیزى نخواند.
وقتی با هواپیما مسافرت میکنم تا هنگام رسیدن به مقصد، هوا روشن میگردد، برای نماز صبح چه باید کرد⁉️⁉️
در صورتی که میترسید آفتاب طلوع کند در همان هواپیما به همان حالت که هستید نماز را بخوانید سپس احتیاطاً آن را قضا کنید.
📝 آیتالله سیستانی:
نماز در هواپیما را چگونه باید خواند⁉️⁉️
اگر مکلف با هواپیما سفر کند، و بخواهد در آن نماز بخواند، در صورتى که بتواند به هنگام نماز رو به قبله بودن و استقرار داشتن و دیگر شرایط را رعایت کند، نمازش صحیح است، و گرنه در صورتى که وقت داشته باشد و بتواند پس از خروج از هواپیما نماز واجد شرایط را بجاى آورد، بنابر احتیاط نمازش در هواپیما صحیح نیست. لکن اگر وقت تنگ باشد، واجب است نماز را درون هواپیما بجاى آورد و در آن صورت اگر جهت قبله را بداند، باید بدان جهت نماز بخواند ونمازش بدون رعایت قبله ،جز درحال ضرورت صحیح نیست،ودر این حال بایدهرگاه هواپیمااز سمت قبله منحرف شد،بدان سو رو کندودر هنگام انحراف از قبله از قرائت وذکر دست بکشد واگرنتواندبه عین قبله توجه کندباید سعی کندبیش از نود درجه از قبله منحرف نشودواگرجهت قبله رانداند باید بکوشدآن را مشخص کند وطبق ظن خودعمل نماید واگر نتواندظن بدست آورد کافی است نماز را به هر جهتی که احتمال می دهد قبله در آن باشدبجای آورد.گرچه احتیاط مستحب آن است که نماز را به چهار جهت بجای آورد این در جایی است که بتواندبا شناخت قبله رو به قبله باشد واگر جز در تکبیرة الاحرام نتواند بدان اکتفا کندواگر اصلا نتواند شرط استقبال ساقط میشود.وجایز است انسان قبل ازوقت نمازاختیاراً با هواپیمامسافرت کند هرچندبدانددر هواپیماناچار به نماز فاقد شرط استقبال واستقرار خواهد شد.
🆔👇👇
@resule10📚