#تكرار_مسح
💬سوال:
آيا در وضو، مى توان مسح پا را دوبار پشت سر هم (بعد از خشك كردن آن) تكرار كرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اشكال ندارد؛ ولى بايد از وسوسه اجتناب كرد.
📢تبصره: حتما بايد محل مسح را خشك كرد و بعد از آن دوباره مسح كشيده شود .
🆔👇👇
@resule10📚
#چه_روز_هایی_ایام_فاطمیه_رعایت_شود
💬سوال:
چه روزهایی به عنوان ایام فاطمیه (سلام الله علیها) رعایت شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
مناسب است روز شهادت (۱۳ جمادی الاول و ۳ جمادی الثانی) و یکی دو روز قبل و بعد از آن را به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری (سلام الله علیها) مراعات کنند.
ديد و بازديد در ايام فاطميه (سلام الله عليها)
با توجه به تقارن عید نوروز با ایام فاطمیه (سلام الله علیها)، وظیفه مؤمنان را بیان فرمایید⁉️⁉️
گر چه دید و بازدید از این جهت که صله رحم می باشد کار خوبی است ولی به نحوی عمل شود که شئون ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) مراعات شود.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
این که سه دهه فاطمیه داریم آیا بر اساس سند های شیعی می باشد یا خیر ⁉️آیا اینکه می گویند دهه فاطمیه ۴۵ روزه ای نداریم چقدر صحت دارد⁉️معیار شروع دهه فاطمیه چه زمانی است⁉️ قبل از شهادت یا بعد از روز شهادت شروع می شود⁉️⁉️
در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان ۷۵ روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) به شهادت رسیدند که می شود ۱۳ جمادی الاول و دیگری اینکه ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود ۳ جمادی الثانی و طول این ۲۰ روز را ایام فاطمیه نامیده اند.
احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید و همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است⁉️⁉️
سه روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ جمادی الاول و سه روز ۱و ۲ و ۳ جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#رابطه_نامشروع
💬سوال:
با يك دخترى (رشيده) رابطه نامشروع داشتم كه موجب بى عفتى ايشان گرديده!! آيا بدون اذن پدر ايشان مى توانم با او ازدواج كنم⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز بهجت و سيستانى): آرى، در اينجا اجازه لازم نيست.
📝آيات عظام بهجت و سيستانى: بايد با اجازه پدر يا جدّ پدرى باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#بیابان_چر_بودن_حیوان
💬سوال:
آیا در زکات حیوان بیابان چر بودن حیوان شرط است ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام
امام خمینی،وسایر مراجع:
شرط است.
📝آیت الله:وحید
احتیاط واجب آن است که زکات حیوانات اگر به حد نصاب برسد باید بدهد خواه از علف بیابان بخورد یا علف دستی به آن بدهد ویا گاهی از این وگاه از آن.
📝آیت الله: مکارم
شرط نیست.وبنابر احتیاط واجب زکات دارد،چه بیابان چر باشد چه نباشد.
📝آیت الله:زنجانی
اگر تنها در زمستان علف دستی می خورد ،زكات واجب است.
🆔👇👇
@resule10📚
#زنا_با_زن_شوهر_دار
💬سوال:
اگر مردی بازنی که شوهر دارد ودر عده طلاق است زنا کند می تواند بعد از مردن شوهر یا بعداز طلاق با او ازدواج کند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم شیرازی:
اگر با زن شوهرداری (نعوذ باللّه) زنا کند آن زن برای همیشه بر او حرام میشود یعنی اگر از شوهرش طلاق بگیرد نمیتواند با او ازدواج نماید.
هرگاه کسی با زن شوهر داری (نعوذ باللّه) زنا کند، برای توبه کردن لازم نیست به آن مرد بگوید، بلکه باید در پیشگاه خدا توبه حقیقی کند.
📝آیت الله خامنه ای:
اگر مردى با زن شوهردار زنا كند، بعد از طلاق (زن و شوهر) جایز نیست که با زن ازدواج كند حتی اگر حکم را نمی دانسته است.
📝آیت الله سیستانی:
اگر با زنی که در عده طلاق رجعی است زنا کند، آن زن (بنا بر احتیاط واجب) بر او حرام میشود، و اگر در عدّه متعه یا طلاق بائن، یا عده وفات یا عده وطی شبهه باشد، بعداً میتواند او را عقد نماید.
📝آیت الله شبیری زنجانی
زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدى نمىشود و همچنین اگر با زنى كه در عده است زنا كند، آن زن بر او حرام ابدى نمىشود. لذا بعد از عدّه مىتواند با او ازدواج كند، البتّه اگر این كار در عدّه طلاق رجعى رخ داده احتیاط مستحبّ مؤكّد آن است كه دیگر با این زن ازدواج ننماید.
📝آیت الله بهجت:
اگر با زنی که در عدّه طلاق رجعی است زنا کند، آن زن بر او حرام میشود، و اگر با زنی که در عدّه طلاق بائن، یا عدّه وفات است زنا کند، بعداً میتواند او را عقد نماید
📝آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر با زنى كه در عدّه طلاق است زنا كند باعث حرمت ابدى نمى شود لذا مى تواند بعد از گذشت عده با او ازدواج كند هرچند احتیاط در ترك این ازدواج است و اگر با زنى كه در عده است عقد كند (چه موقت چه دائم) هر چند این عقد باطل است ولى باعث حرمت ابدى مى شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#تقدم_حرف_والدین_یا_شوهر
💬سوال:
در صورت اختلاف نظر والدین و همسر، اطاعت از کدام یک بر زن واجب است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای : به طور کلی اطاعت از والدین واجب نیست ولی ایذای آنان حرام است مگر در انجام واجبات و ترک محرّمات.
📝آیت الله مکارم: در صورتی که حق شوهر و رضایت پدر با هم تعارض کنند رعایت حق شوهر مقدم است.
📝آیت الله سیستانی: اطاعت هيچ كدام به طور مطلق واجب نيست در امور مر بوط به استمتاع جنسى ودر بيرون رفتن از خانه اطاعت شوهر واجب است ودر مواردى كه مخالفت موجب اذيت والدين باشد ومنشا ان شفقت بر فرزند باشد مخالفت حرام است ودر ساير امور ازاد است مى تواند با هر دو طرف مخالفت كند.
📝آیت الله شبیری زنجانی: اطاعت شوهر در مواردی که اطاعتش واجب است مقدم است. البته در حد امکان سعی شود که والدین در چنین مواقعی دلخور نشوند.
📝آیت الله فاضل: اگر در امور زندگی بین نظر والدین زن و بین نظر شوهر اختلاف نظر باشد، زن باید از شوهرش اطاعت کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#متوجه_شدن_نجاست_بعد_از_تطهیر_بعد_از_نماز
💬 سوال:
اگر بعد از تطهیر لباس و خواندن نماز، متوجه باقی ماندن نجاست در آن شویم، وظیفه مان چیست⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝 آیت الله خامنه ای:
به طور کلی اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده، نمازش صحيح است.
📝 آیت الله مکارم:
در فرض سوال نمازی که با آن لباس خوانده شده است صحیح است و اگر بعدا یقین به عدم تطهیر نموده تا آنرا تطهیر نکند، نمی تواند در آن لباس نماز بخواند.
📝 آیت الله شبیری زنجانی:
نماز خوانده شده صحیح است.
📝 آیت الله فاضل:
اگر با شستن لباس نجس مطمئن شده باشید که لباس پاک شده و بعد از خشک شدن لباس و پوشیدن آن با آن لباس نماز بخوانید و بعد از نماز بفهمید که نجاست لباس برطرف نشده، لباس نجس است باید دوباره بشویید لیکن نمازی که با آن لباس خوانده اید صحیح است.
🆔👇👇
@resule10📚
#اطلاع_دادن_رابطه_نامشروع_زن_را_به_شوهرش
💬سوال:
آیا لازم است رابطه نامشروع یک زن شوهردار را به شوهرش اطلاع داد⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر در جلو گيری از حرام تأثيری داشته باشد بايد از باب نهی از منکر اطلاع دهيد. و صرف آنچه که به عنوان دردسر مطرح می شود مانع از اين نمی تواند باشد.
📝 آیت الله مکارم شیرازی:
از بازگو کردن آن نزد دیگران خوداری کنید ولازم است با زبان خوش توأم با ادب و احترام او را ارشاد کرد. در صورت ضرورت ایشان را تهدید لفظی نمائید (مثلا بگوئید به والدین و یا به شوهرت اطلاع می دهم و...).
📝 آیت الله شبیری زنجانی:
اگر برای جلوگیری از منکر و گناه راه دیگری نباشد و برای شما حرجی نباشد باید به وی بگویید، مگر اینکه موجب مفسده بزرگتری باشد.
📝 آیت الله وحید:
اگر برای زن، خطر جانی ندارد باید اطلاع دهید.
📝 آیت الله فاضل لنکرانی:
در صورت امکان اول با روش خوب، خود زن را از گناه و ارتباط نامشروع منع کنید و اگر اثر نکرد در صورتی که صد در صد یقین دارید و می توانید برای شوهرش اثبات کنید، از باب اجرای مراتب امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از فساد اجتماعی، لازم است شوهر او را در جریان بگذارید، اما اگر نمی توانید اثبات کنید نباید چیزی به شوهرش بگوئید.
📝 آیت الله سیستانی:
واجب نيست مگر اين كه نتواند مانع ادامه منكر شود كه در اين صورت اگر خطر قتل نباشد، بايد بگويد.
🆔👇👇
@resule10📚
#نیت_کلی_در_قضای_روزه_های_گذشته
💬 سؤال:
آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝 آیت الله خامنه ای:
اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی اگر وقت قضای آخرين ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد.
📝 آیت الله مکارم:
چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد.
📝 آیت الله سیستانی:
اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود.
📝 آیت الله وحید:
اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد.
📝آیت الله فاضل:
اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب میشود.
🆔👇👇
@resule10📚
#راه_تشخیص_احتلام_زن
💬سوال:
راه تشخیص منی و احتلام در زن چیست⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝 آیات امام، رهبری، وحید، زنجانی، صافی، مکارم، فاضل، اراکی:
اگر خروج ترشحات همراه با شهوت باشد - در زمانی که زن به اوج لذت جنسی می رسد - حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود.
📝 آیت الله سیستانی:
اگر ترشح با شهوت خارج شود و به حدی باشد که صدق انزال کند و لباسها را آلوده نماید - و معمولا این رطوبت در موقعی خارج می شود که زن به اوج شهوت جنسی برسد - نجس و موجب جنابت است و بنابر احتیاط واجب اگر به اوج لذت هم نرسد، ولی آب زیاد باشد - نظیر آنچه در حال ارضای کامل خارج می شود - همین حکم را دارد.
📝 آیت الله نوری:
بنابر احتیاط واجب خروج ترشحات اگر همراه با شهوت باشد و بدن سست شود، موجب جنابت است.
📝 آیت الله بهجت:
خروج ترشحات اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) و جستن باشد، باعث جنب شدن است.
🆔👇👇
@resule10📚
#باز_پس_گیری_قرض_الحسنه
💬سؤال:
وجه قابل توجهی را به یکی از دوستان به عنوان قرض الحسنه داده ام، آیا بازپس گیری آن شرایط خاصی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای: اگر براي بازپرداخت زمان معين نشده است، مي توانيد مطالبه کنيد و مديون در صورت توان بايد بپردازد.
📝آیت الله سیستانی:
اگر قرض گیرنده دارا باشد و قرض مدت دار نبوده باشد می توانید پس بگیرید.
📝آیت الله شبیری زنجانی:
اگر زمان خاصی را برای بازپرداخت معین نکرده اید هر زمان خواستید می توانید وجه تان را مطالبه کنید. البته در صورتی که بیشتر از مستثنیات دین نداشته باشد باید به وی مهلت دهید.
📝آیت الله وحید:
به همان مقدار می توانید پس بگیرید و مشکلی ندارد.
📝 آیت الله فاضل:
اگر شرط خاصی برای باز پس گرفتن نگذاشته اید هر وقت بخواهید میتوانید پول خود را پس بگیرید.
🆔👇👇
@resule10📚
#نیت_کلی_در_قضای_روزه_های_گذشته
💬 سؤال:
آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝 آیت الله خامنه ای:
اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی اگر وقت قضای آخرين ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد.
📝 آیت الله مکارم:
چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد.
📝 آیت الله سیستانی:
اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود.
📝 آیت الله وحید:
اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد.
📝آیت الله فاضل:
اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب میشود.
🆔👇👇
@resule10📚