eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.3هزار عکس
10.5هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: در نماز قسمتی از سوره حمد را فکر کردم اشتباه می خوانم و چند مرتبه تکرار کردم تا صحیح تلفظ کنم، آیا به جهت ایت تکرار نمازم صحیح است یا باید دوباره بخوانم⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیات عظام امام خمینی، نوری، سیستانی: اشکال ندارد. 📝آیات عظام فاضل، مکارم شیرازی، صافی، مظاهری: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد اشکال دارد. 📝آیه الله بهجت: اشکال ندارد مگر اینکه به نظم قرائت و اذکار واجب نماز لطمه بزند. 📝آیه الله وحید خراسانی: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد حرام است اما باطل شدن نماز محل اشکال است. 📝 آیه الله خامنه ای: تکرار اذکار نماز اشکالی ندارد اما اگر تكرار اذكار نماز به حدّ وسواس برسد، نماز را باطل مى‌كند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: رقص زن در مجالس زنانه مولودی، تولّد، تکلیف و... چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: رقص بطور کلی اگر به گونه ای باشد که شهوت را تحریک کند یا مستلزم کار حرام و یا مستلزم مفسده ای باشد حرام است. 📝 آیت الله مکارم: تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. 📝آیت الله سیستانی: رقص زن یا مرد به طور کلی محل اشکال است و احوط در ترک آن است. 📝آیت الله نوری: رقصیدن و شرکت در مجالس رقص نیز اشکال دارد. 📝آیت‌الله صافی: حرام است. 📝آیت الله تبریزی: رقص زن برای زنان در مجالس عروسی و مثل آن در صورتی که اختلاط با مردان نبوده و در معرض نگاه مرد حتی پسر ممیز نباشد و مشتمل بر حرام دیگری مثل موسیقی و غیره هم نباشد مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: ۱) آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی ـ برای حلال شدن رابطه مجازی ـ صحیح است❓❓ ۲) برای خواندن عقد حتماً باید طرف مقابل را بشناسیم❓❓ ✅پاسخ: ۱) نوشتن کافی نیست اما خواندن عقد به صورت تلفنی و امثال آن با رعایت شرایط لازم اشکال ندارد و یکی از شرایط این است که بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدری او لازم است و بنابر احتیاط بدون آن عقد صحیح نیست. ۲) فی نفسه لازم نیست؛ همین که در عقد مخاطب شما معلوم باشد، کفایت می کند. منبع سایت هدانا✅ 🆔 @resule10
💬سوال: پرسش ۵۶ . آيا مى توان از طريق تلفن، صيغه عقد را جارى ساخت❓❓ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: آرى، خواندن عقد با تلفن جايز است. 📝[ آیت الله مکارم شیرازی:  صیغه عقد ازدواج (دایم یا موقت) باید حضوری باشد(استفتائات سایت معظم له)] منبع سایت هدانا 🔗 🆔 @resule10
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌فروشگاه کتاب طلاب 📚 در این کانال #کتاب_های رو که نیاز ندارید بدون #واسطه وراحت بفروشید😊 و#کتاب_های رو که نیاز دارید را با بهترین قیمت و راحت #تهیه کنید😳😍 #کتاب_های_درسی_شرح_جزوه😊 #کتاب_های_رشته_های_تخصصی #کتاب_های_عمومی_منبری_علمی🙂 #کتاب_های_دانشگاهی_کنکوری🎓 وکلی کتاب دیگه با #قیمت_باورنکردنی 😳👇 http://eitaa.com/joinchat/2793078800Ca339fe0efb عضویت برا #طلاب_وادانشجوها الزامی 👆
💬سوال: حکم شوخی کردن با نامحرم چیست⁉️⁉️حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید.   ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود. 📝آیت الله بهجت: چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود. شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد.  📝آیت الله سیستانی: مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست. 📝آیت الله شبیری زنجانی: ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند. 📝آیت الله مکارم شیرازی: بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود.  📝آیت الله فاضل لنکرانی: مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست. 🔴 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند. ✅ داستان: یکی از راویان می‌گوید در کوفه به زنی قرآن می‌آموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیه‌السلام) شتافتم، امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهره‌ام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.  🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر دختری در مرگ مادرش، لباس چاک کرده، موهاش را کنده و صورت و بدنش کبود شود؛ آیا باید کفاره بدهد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: گريه بر ميّت جايز بلكه گاهى در وقت شدت غم مستحب است، وليكن نبايد چيزى بگويد كه موجب غضب پروردگار باشد. و همچنين نوحه خوانى براى ميّت، با شعر و غير شعر، در صورتى كه مشتمل بر دروغ و حرام ديگرى نباشد جايز است، بلكه بنابر احتياط (واجب) بايد مشتمل بر نفرين و مرگ هم نباشد. و بنابر احتياط (واجب) به صورت زدن و خراش دادن پوست و چيدن و كندن مو و داد و فريادى كه از حد اعتدال بيشتر است، جايز نيست. و پيراهن چاك كردن در فوت غير پدر و برادر جايز نيست، بلكه در بعضى از مواردى كه ذكر شد كفّاره واجب مى‌شود؛ پس در مورد زنى كه مويش را در مصيبت بچيند كفّاره اش، كفّاره ماه رمضان است، و اگر مويش را بكند، كفّاره اش كفّاره قسم است، و همچنين اگر زنى صورتش را به طورى خراش دهد كه خون بيايد، بايد كفّاره قسم بدهد بلكه بنابر احتياط (واجب) در هر حال (اگرچه خون نيايد) بايد كفّاره قسم بدهد. و اگر مردى در فوت همسر و يا فرزندش پيراهن پاره كند، بايد كفّاره قسم بپردازد. و كفّاره قسم، به ده مسكين طعام دادن يا آنان را لباس پوشاندن يا آزاد كردن يك بنده است. و در صورتى كه نتواند، بايد سه روز روزه بگيرد. 📝آیت الله مکارم: جايز نيست انسان در مرگ كسى صورت و بدن خود را بخراشد، و به خود لطمه بزند، و پاره كردن يقه در مرگ غير پدر و برادر نيز، جايز نيست. هرگاه مرد در مرگ زن يا فرزند، لباس خود را پاره كند يا زن در عزاى میت صورت خود را بخراشد بطورى كه خون بيايد، يا موى خود را بكند، بنابر احتياط واجب بايد مانند كفّاره قسم را بدهد، يعنى يك بنده آزاد كند، يا ده فقير راطعام دهد و يا آنها را بپوشاند، بلكه اگر خون هم نيايد به اين دستور عمل نمايد. 📝آیت الله سیستانی: کفاره ندارد و توبه و استغفار کند. 📝آیت الله شبیری زنجانی: موارد مذکور، کفاره ندارد. 📝آیت الله وحید: خراشيدن صورت و بدن و به خود لطمه زدن در مرگ كسى در صورتى كه ضرر معتنا بهى داشته باشد جايز نيست، هر چند در غير اين صورت هم احتياط واجب ترك آن است. بنابر احتياط واجب پاره كردن يقه در مرگ غير پدر و برادر جايز نيست ولى در مصيبت پدر و برادر مانعى ندارد. اگر زن در عزاى ميّت صورت خود را بخراشد و خونين كند، يا موى خود را بكند ـ بنابر احتياط مستحبّ ، ده فقير را طعام دهد و يا بپوشاند و همچنين است اگر مرد در مرگ زن يا فرزند يقه يا لباس خود را پاره كند. 📝آیت الله فاضل: اگر دختر در مرگ مادر صورت خود را بخراشد به طورى كه خون بيايد يا موى خود را بكند باید ده فقير را طعام دهد و يا آنها را بپوشاند و اگر نتواند بايد سه روز روزه بگيرد بلكه اگر خون هم نيايد بنابر احتياط واجب به اين دستور عمل نمايد. برای چاک دادن لباس یا کبود کردن صورت دختر اگر خراش بر نداشته باشد کفاره واجب نیست، لیکن اگر صورت را خراشیده باشد و موهای خودرا نیز کنده باشد برای هر کدام باید یک کفاره بدهید یعنی یا باید ده فقير را طعام دهد و يا آنها را بپوشاند و اگر نتواند بايد سه روز روزه بگيرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند ده روز را چگونه محاسبه کند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 👇پاسخ اجمالی: مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند، لازم نیست قصد ماندن شب اول یا شب یازدهم را داشته باشد و همین که قصد کند از اذان صبح روز اول (۱) تا غروب روز دهم بماند باید نماز را تمام بخواند (۲) و هم چنین اگر مثلًا قصدش این باشد که از ظهر روز اوّل تا ظهر روز یازدهم بماند، باید نماز را تمام بخواند (۳). (۱) 📝آیات عظام ؛خوئی، تبریزی: از طلوع آفتاب روز اوّل.. (سیستانی:) از طلوع فجر روز اول.. (۲) 📝آیت الله مکارم:آن چه برای قصد اقامه که در مسأله پیش گفته شد لازم است، ماندن ده روز است و امّا شب قبل از آن و شب بعد از آن لُزومی ندارد، بنا بر این اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز دهم بماند (یعنی ده روز و نه شب) باید نماز را تمام بخواند.. (۳) 📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی:) و احتیاط مستحب ّ آن است که در این صورت، نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند. (بهجت:) و أحوط این است که جبران کمبود را از شب یازدهم حساب نکند. 📝آیت الله زنجانی:مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند اگر ده شبانه روز کامل (۲۴ ساعت) در جایی بماند بی اشکال نمازش تمام است؛ و اگر قصدش این باشد که ده روز کامل و نه شب بین آن را در جایی بماند، در این صورت نیز باید نمازش را تمام بخواند، بلکه اگر قصدش این باشد که ده روز تلفیقی کامل در جایی بماند (مثلًا تصمیم دارد از ساعت ده روز اوّل ماه تا ساعت ده روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند) باید نماز را تمام بخواند و در صورتی که تصمیم دارد ده روز تلفیقی ناقص در جایی بماند؛ مثلًا تصمیم بگیرد دو ساعت به غروب روز اوّل ماه تا ظهر روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند، بنا بر احتیاط واجب باید نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و در غیر این چهار صورت نماز مسافر شکسته است. 📝آیت الله فاضل :هر گاه شخصی بخواهد (۲۴۰) ساعت یا بیشتر در محلی بماند قصد اقامت محقق می شود و باید نماز را تمام بخواند. بنا بر این اگر ساعت (۱۰) صبح وارد شهری شود در صورتی قصد اقامت محقق می شود که بخواهد بعد از ساعت (۱۰) صبح روز یازدهم آنجا را ترک کند و اگر اذان صبح در محلی حضور پیدا کرد لازم نیست (۲۴۰) ساعت تمام شود بلکه اگر بخواهد تا غروب روز دهم بماند کفایت می کند و باید نماز را تمام بخواند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: چنانچه در اول وقت نماز ظهر را بخوانیم آیا برای نماز عصری که بلافاصله بعد از نماز ظهر خوانده می شود، می توان اذان گفت⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اذان ساقط است. 📝آیت الله مکارم: هر نمازى كه با نماز قبل همراه خوانده شود اذان آن ساقط مى شود اما گفتن اقامه مانعی ندارد؛ فاصله شدن نافله و تعقيب كافى نيست، ولى اگر نمازها را جدا از هم هر يك را در وقت فضيلت خود به جا آورند اذان و اقامه هر دو مستحب است. 📝آیت الله سیستانی: در فرض سوال اذان از نماز دوم ساقط است. 📝آیت الله شبیری زنجانی: از موارد سقوط اذان است. 📝آیت الله وحید: اگر در صحرایِ عرفات و در مسجد نباشید می توانید اذان بگویید و در آن دو مورد در مواردی نمی توانید. 📝آیت الله فاضل: اگر برای نماز ظهر، اذان گفته باشید و نماز عصر را بلافاصله بعد از اذان ظهر بخوانید (و فاصله بین دو نماز نیفتد) گفتن اذان برای نماز عصر صحیح نیست و اذان ساقط است و تنها اقامه را بخوانید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کشتن حیوانی که باردار است چه حکمی دارد⁉️⁉️ آیا خوردن بچه‌ی مرده‌اش حلال است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 👇بطور کلی: 1⃣ـ ذبح حیوان باردار، اشکالی ندارد. 2⃣ـ اگر از شکم مادر تذکیه شده‌اش مرده بیرون بیاید یا مرده بیرون آورده شود خوردنش حلال است و تذکیه‌اش به تذکیه مادرش مى‌باشد، لیکن شرطش این است که تامّ الخلقه باشد و مو یا کرک در آورده باشد وگرنه مردار مى‌باشد. 3⃣ـ چنانچه همراه ذبح مادر مرده باشد حلال است، بلی اگر بعد از ذبح مادرش زنده باشد و خروجش از شکم مادر زائد بر مقدار متعارف طول کشیده باشد در این فرض اگر در بطن مادر مرده باشد حلال نیست. 📝آیت الله العظمی خامنه‌ای : 1⃣. اگر حیوان حامله حلال گوشت را ذبح شرعى کنند اشکال ندارد. 2⃣و3⃣. اگر از شکم مادر تذکیه شده‌اش مرده بیرون بیاید یا مرده بیرون آورده شود خوردنش حلال است و تذکیه‌اش به تذکیه مادرش مى‌باشد، لیکن شرطش این است که تامّ الخلقه باشد و مو یا کرک در آورده باشد وگرنه میته مى‌باشد. 📝آیت الله العظمی سیستانی : 1⃣. اشکال ندارد. 2⃣. حلال است. 3⃣. حلال است. 📝آیت الله العظمی مکارم شیرازی اگر حیوانی را سر ببرند یا شکار کنند و بچه زنده‌ای از آن بیرون آید، چنانچه آن بچه را مطابق دستور شرع سر ببرند حلال و گرنه حرام است، اما اگر بچه با شکار کردن یا سر بریدن مادر، در شکم او مرده باشد حلال است به شرط این که خلقت بچه کامل شده و مو یا پشم در بدنش روییده باشد. 📝آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: 1⃣. مانعی ندارد ولی بهتر این است که صبر کنند تا وضع حمل کند. 2⃣چنانچه تام الخلقه باشد و موی یا پشمش روییده باشد با تذکیه(ذبح) مادرش مذکی خواهد بود. 3⃣. چنانچه همراه ذبح مادر مرده باشد حلال است بلی اگر بعد از ذبح مادرش زنده باشد و خروجش از شکم مادر زائد بر مقدار متعارف طول کشیده باشد در این فرض اگر در بطن مادر مرده باشد حلال نیست. 📝آیت الله العظمی نوری همدانی 1⃣. ذبح حیوان حامله بلامانع است. 2⃣ـ اگر بعد از ذبح و تذکیه حیوان، جنین به صورت مرده خارج شود اگر کامل الخلقه باشد، حلال و پاک است و اگر زنده خارج شود باید ذبح و تذکیه شود. 3⃣ـ از جواب قبل معلوم شد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: چگونگی سر بریدن حیوان ورگ هایی که باید در هنگام ذبح بریده شود کدامند⁉️⁉️ ✅پاسخ: دستور سر بریدن حیوان آن است که حلقوم(مجراى تنفس) و مِرى (مجراى غذا) و دو شاهرگ را که در دو طرف حلقوم است (و به این چهار تا «أوداج أربعه» گفته می‌شود)، از پایین برآمدگى زیر گلو، به طور کامل ببُرند، و اگر آنها را بشکافند کافى نیست. و در این زمینه، باید به چندنکته توجه شود: 1⃣. لازم است بریدن رگ‌ها و مجاری، پشت سر هم باشد. پس اگر بعضى از رگ‌ها را ببُرد و صبر کند تا حیوان بمیرد، سپس بقیّه را ببرد فایده نداشته و حیوان حرام می‌شود، بلکه اگر در این فاصله حیوان هم نمیرد، ولى به طور معمول چهار رگ را پشت سر هم نبرند اشکال دارد و حیوان حلال نمی‌شود. 2⃣. پیش از بیرون آمدن روح، جدا کردن سر حیوان از بدن، حرام است، ولى با این عمل حیوان حرام نمی‌شود. همچنین احتیاط آن است که پیش از بیرون آمدن روح، پوست حیوان را نکَنند و مغز حرام را که در تیره پشت است، نبُرّند. 3⃣. اگر بخواهند شتر را بکشند که بعد از جان دادن پاک و حلال باشد باید با شرایطی که براى سر بریدن حیوان گفته شد، چاقو یا چیز دیگرى را که از آهن و برنده باشد، در گودى بین گردن و سینه‌‌اش فرو کنند (که این عمل را «نحر» می‌گویند) و بهتر آن است که شتر در این هنگام ایستاده باشد. 🆔👇👇 @resule10📚