eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.5هزار عکس
10.6هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: اگر بداند یکی از دو ظرف که از هر دوی آنها استفاده می‌کند نجس شده وظیفه مکلف در این صورت چیست⁉️⁉️ 💠پاسخ مشترک همه آیات عظام 👇 اگر بداند یکی از دو ظرف یا دو لباسی که از هر دوی آنها استفاده می‌کند نجس شده و نداند کدام است، باید از هر دو اجتناب کند (۱)، بلکه اگر مثلًا نمی‌داند لباس خودش نجس شده یا لباسی که هیچ از آن استفاده نمی‌کند و مال دیگری است، باز هم احتیاط آن است که از لباس خودش اجتناب نماید (۲)، اگر چه لازم نیست. ✅پاسخ: پاسخ اختصاصی هرمرجعی علاوه بر پاسخ کلی که همه مراجع عظام داده اند در زیر آورده می شود (۱) 📝آیت الله بهجت: بقیه مسأله ذکر نشده. 📝آیات عظام :اراکی، گلپایگانی، نوری: ولی اگر مثلًا نمی‌داند لباس خودش نجس شده یا لباسی که هیچ از آن استفاده نمی‌کند و مال دیگری است، از لباس خودش هم لازم نیست اجتناب نماید. 📝آیات عظام خوئی، سیستانی، تبریزی:ولی اگر مثلًا نمی‌داند لباس خودش نجس شده یا لباسی که از تصرّف او خارج بوده و مال دیگری می‌باشد، لازم نیست از لباس خودش اجتناب نماید. 📝آیت الله مکارم:امّا اگر مثلًا نداند لباس خودش نجس شده یا لباس شخص بیگانه‌ای که مورد استفاده او نیست، اجتناب لازم نمی‌باشد. (۲) 📝آیت الله فاضل:بقیه مسأله ذکر نشده. 📝آیت الله زنجانی: اگر بداند یکی از دو یا چند ظرف یا دو یا چند لباسی که از هر دوی آن‌ها می‌تواند استفاده کند نجس شده و نداند کدام است، باید از هر دو یا چند چیز اجتناب کند، ولی اگر مثلًا نداند لباسی که می‌تواند از آن استفاده کند نجس شده یا لباسی که عادتاً نمی‌تواند از آن استفاده کند، لازم نیست از لباسی که می‌تواند از آن استفاده کند اجتناب کند. 📝آیت الله صافی:اگر بداند یکی از دو ظرفی که از هر دو استفاده می‌کند نجس شده و نداند کدام است باید از هر دو اجتناب کند، ولی اگر یکی از دو لباسی که از هر دو استفاده می‌کند نجس شده و نداند کدام است می‌تواند دو نماز بخواند، با هر لباس یک نماز؛ چنانچه می‌تواند از هر یک انتفاعات دیگر ببرد. بلی اگر در یکی از آنها نماز بخواند نمی‌تواند به آن اکتفا کند. و اگر با هر دو لباس رطوبت ملاقات کند محل ملاقات نجس می‌شود چنانکه اگر با هر دو یک نماز بخواند نماز او باطل است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: راههای شرعی محو کردن اسماء مبارک و آیات قرآنی هنگام نیاز کدامند⁉️ سوزندان اوراقی که در آن اسم جلاله و آیات قرآنی نوشته شده است، هنگام ضرورت برای حفظ اسرار چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: دفن آنها در خاک و يا تبديل آنها به خمير به وسيله آب اشکال ندارد. ولى جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بى‌احترامى محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتى که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آيات قرآنى و نامهاى مبارک امکان نداشته باشد. قطعه قطعه کردن اسماء مبارکة و آیات قرآنی به مقدار زیاد به‌طوری که حتی دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غیر قابل خواندن شوند، چه حکمی دارد⁉️ آیا در محو کردن اسماء مبارکه و آیات قرآنی و ساقط شدن حکم آنها، تغییر صورت خطی آنها با حذف و اضافه کردن حروف، کافی است⁉️⁉️ تقطيع به نحو مذکور اگر بى‌احترامى محسوب شود جايز نيست و در غير اين صورت نيز اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آيات قرآنى نشود، کافى نيست، همچنان که تغيير صورت خطى کلمات با اضافه يا کم کردن بعضى حروف نيز باعث زوال حکم شرعى حروفى که به قصد نوشتن لفظ جلاله به کار رفتهاند، نمىشود. بلى، زوال حکم بر اثر تغيير حروف به نحوى که ملحق به محو حروف گردد، بعيد نيست، هرچند احتياط، اجتناب از مسّ آن بدون وضو است 📝آيت الله مكارم شيرازي طریقه محو قرآن و مفاتیح کهنه پرسش :هنگامی که قرآن، مفاتیح و دیگر کتب از این دست، کهنه می شوند چگونه باید آنها را محو کرد⁉️⁉️ می توانید در نهر آب بیاندازید یا آن را دفن کنید و اخیرا آنها را به کارخانه های کارتن سازی تحویل می دهند و خمیر می کنند و صورت آن عوض می شود.   📝آيت الله سيستاني: احترام اسامی متبركه باید حفظ شود و انداختن آنها در مکان هایی كه عرفاً هتک حرمت و اهانت به حساب می‌آید، جایز نیست، بنابر این بهترین راه این است كه ظرف یا محلّی برای نگهداری این گونه اسماء و كلمات در نظر گرفته شود و بعد از مدّتی محتوای آن را در گوشه‌ای از بیابان یا در مكان پاک، دفن ‌كنند یا اینكه در دریا یا آب روان بریزند. همچنین محوِ نوشته‌ها هرچند با بعضی از مواد شیمیایی پاک، جایز است ولی سوزاندن آیات قرآن یا قرآن‌های ورق ورق شده یا اسامی متبركه خداوند متعال یا معصومین(علیهم‌السلام) به طور کلّی جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر سکه یا هر چیزی که متبرک به نام یکی از معصومین علیهم السلام باشد در دستشویی بیفتد حکم استفاده از آن دستشویی چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله بهجت: کسانی که مطلع هستند نباید به آن مستراح بروند تا یقین کنند پوسیده شده است. ولی وجوب اعلام، محل تأمل است. 📝آیة الله تبریزی: احتیاطاً خودش از آن دستشویی استفاده نکند و لازم نیست به کسی که نمی داند بگوید. والله العالم. 📝آیة الله خامنه ای: احوط کوشش در بیرون آوردن آن است، و در صورت عدم امکان احوط عدم استفاده از آن دستشویی است مگر آنکه حرجی باشد. 📝آیة الله سیستانی: نباید از آن استفاده کنند مگر این که بدانند نابود شده است یا آن را خارج سازند. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: اگر بیرون آوردن آن هر چند هزینه داشته باشد ممکن باشد باید بیرون بیاورند و اگر ممکن نباشد کسانی که اطلاع دارند نباید به آن دستشویی بروند. 📝آیة الله فاضل لنکرانی: باید آن را در آورند و در صورت عدم امکان خارج کردن از آنجا استفاده نکنند. بلی چنانچه بیرون آوردن آن موقوف بر هزینه زیادی باشد که نتوانند آن را تامین کنند و دستشویی دیگری نباشد استفاده از آن مانعی ندارد؛ ضمناً لازم نیست به کسانی که اطلاع ندارند، بگویند و آنان تکلیفی ندارند والله العالم. 🆔👇👇 @resule10📚
💬 سؤال: پس از فوت برادرم، همسرش از ادامه نگهداری مادرم سر باز زد و من هم بخاطر عدم رضایت شوهرم قادر به این کار نیستم، در صورت سپردن مادرم به خانه سالمندان آیا گناهی متوجه من می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: فی نفسه گناهى متوجه شما نيست. 📝 آیت الله مکارم: در هر حال باید خدمتگزار والدین بود ولی در حال ضرورت اگر این کار باعث عسر و حرج و مشقت شدید باشد اشکالی ندارد. 📝آیت الله شبیری زنجانی: اگر به نحوی بتوانید برای مادرتان خانه تهیه یا اجاره کنید اقدام کنید و اگر این امر ممکن نیست از رسیدگی کامل و نیکی شایسته به ایشان غفلت نورزید و خود را مشمول دعای خیر ایشان قرار دهید. 📝 آیت الله فاضل: اگر شوهر شما اجازه نمی‌دهد که مادر شما با شما زندگی کند و برادری که از مادرتان نگهداری کند هم ندارید، بردن مادر به خانه سالمندان از روی ناچاری اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر هنگام كشيدن مسح سر راه برويم، وضو باطل مى شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: راه رفتن در حال مسح، اشكال ندارد. .نكته: 1⃣-نبايد به گونه اي راه برود كه فاصله زيادي بين وضو گرفتن بيفتد. 2⃣- در مسح سر و روی پا باید دست را روی آنها بکشد، و اگر دست را نگهدارد و سر یا پا را به آن بکشد باطل است، ولی اگر موقعی که دست را میکشد سر یا پا مختصری حرکت کند اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: در چه صورتى پوست حيوانات درنده‌اى مثل گرگ و پلنگ پاك مى‌شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای حيوانات حرام گوشتى كه درنده و گوشتخوار هستند مانند گرگ و پلنگ، اگر آنها را به دستورى كه در رساله‌هاى عمليه ذكر شده سر ببرند يا با تير و مانند آن شكار كنند، پاك مى‌شوند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال:   ديه جنينى كه به وسيله پزشك سقط مى شود، بر عهده كيست⁉️ وظيفه پدر و مادرى كه اقدام به چنين كارى كرده اند، چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: ديه سقط جنين بر عهده قاتل مباشر است و چون اين عمل به وسيله پزشك انجام شده، بر پدر و مادر تكليفى نيست؛ بلكه او ضامن است و اين ديه به پدر و مادر پرداخت مى شود. البته مى توانند از حق خود بگذرند و از او چيزى دريافت نكنند. در هر حال بايد از كار خود توبه كنند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: در تقسیم ارث چه کسانی طبقه اول،دوم،وطبقه سوم هستند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣.طبقات نخست: پدر و مادر و اولاد اولاد تا هر اندازه که پایین بروند 2⃣.طبقه دوم: اجداد ( جد و جده ) تا هر قدر که بالا روند و برادر و خواهر و اولاد ایشان تا هر اندازه که پایین روند 3⃣.طبقه سوم: اعمام ( عمو و عمه ) و اخوال ( دایی وخاله ) و اولاد ایشان تا هر قدر که پایین روند و اعمام و اخوال  و مادر و اولاد ایشان و سپس اعمام و اخوال جد و جده تا هر قدر که بالا روند. اولاد این اعمام و اخوال تا هر اندازه که پایین روند. به همین ترتیب، اعمام و اخوال هر نسل و اولاد ایشان مقدم بر اعمام و اخوال و اولاد ایشان برای نسل بالاترند. 🆔👇👇 @resule10📚
🔴عجیب ولی 😰👇 مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد) بخواند. لباس پوشید و راهی خانه خدا شد. در راه به مسجد، مرد زمین خورد😩 و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد،خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.😊 مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد..😊 در راه به مسجد ودر همان نقطه مجدداً زمین خورد! او دوباره بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.. یک بار دیگر لباسهایش را عوض کرد و راهی خانه خدا شد. در راه به مسجد، با مردی روبرو شد که...👇👇ادامه داستان در کانال زیر 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1284636685C31015d22df
💬سوال: ديه سقط جنين چه مقدار است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: ديه براى نطفه، ۲۰ مثقال شرعى طلاى سكه دار؛ براى علقه (خون بسته شده) ۴۰ مثقال و براى مضغه (پاره گوشت) ۶۰ مثقال است. اگر استخوان داشته و بدون گوشت باشد، ۸۰ مثقال و اگر گوشت آن را پوشانده و خلقت كامل شده باشد، ۱۰۰ مثقال است. اگر روح در آن دميده شده؛ چنانچه پسر باشد، ۱۰۰۰ مثقال اگر دختر باشد، ۵۰۰ مثقال شرعى طلاى سكه دار ديه دارد. گفتنى است روح در حدود چهار ماهگى، در جنين دميده مى شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: عقد بیع (خرید وفروش )چیست ⁉️و چه شرایطی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: عقد بیع عقدی است که به‌موجب آن شخصی، مالی را در ازای مال دیگر به شخص دیگری واگذار می‌کند، به این صورت که مالک مال، یعنی فروشنده در ازای دریافت پول، مالیکت مال خود را به شخص دیگر، یعنی خریدار واگذار می‌کند و متقابلا خریدار نیز با دریافت مال از فروشنده پول خود را در اختیار وی قرار می‌دهد. 💠ارکان عقد بیع 1⃣. ایجاب و قبول ایجاب، انشای معامله توسط فروشنده و قبول، اعلام رضایت به معامله توسط خریدار است. مانند آنکه فروشنده بگوید این اتومبیل را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به تو فروختم و خریدار بگوید خریدم. 2⃣. متعاملین بایع و مشتری طرفین عقد بیع محسوب می‌شوند و چون به‌واسطه‌ی عقد بیع در اموال و دارایی خود تصرف می‌کنند قانونا برای انعقاد معامله باید عاقل، بالغ و رشید باشند و قصد و رضایت در انعقاد عقد داشته باشند، زیرا معامله‌ با شخص مست و بیهوش و شخص فاقد قصد، باطل است. 3⃣. ثمن رکن دیگر عقد بیع ثمن است که از جانب خریدار در قبال دریافت مبیع به فروشنده پرداخت می‌شود. 4⃣. مبیع عوضین عقد بیع، مبیع و ثمن هستند. مبیع کالایی است که از جانب فروشنده به خریدار تملیک می‌شود که باید دارای شرایطی باشد، ازجمله اینکه مالیت داشته باشد، قابل خریدوفروش باشد، قابل تسلیم باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اعتكاف واجب است يا مستحب⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اعتكاف در اصل، يك عمل مستحبى است؛ ولى ممكن است به سببى – مانند نذر، عهد يا قسم – واجب شود. به عنوان مثال انسان نذر میكند يا با خداى خود عهد میبندد كه اگر در فلان كار، موفق شد، يا از فلان بيمارى شفا پيدا كرد، چند روز در مسجد معتكف شود. 🆔👇👇 @resule10📚