eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.3هزار عکس
10.6هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: عقد بیع (خرید وفروش )چیست ⁉️و چه شرایطی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: عقد بیع عقدی است که به‌موجب آن شخصی، مالی را در ازای مال دیگر به شخص دیگری واگذار می‌کند، به این صورت که مالک مال، یعنی فروشنده در ازای دریافت پول، مالیکت مال خود را به شخص دیگر، یعنی خریدار واگذار می‌کند و متقابلا خریدار نیز با دریافت مال از فروشنده پول خود را در اختیار وی قرار می‌دهد. 💠ارکان عقد بیع 1⃣. ایجاب و قبول ایجاب، انشای معامله توسط فروشنده و قبول، اعلام رضایت به معامله توسط خریدار است. مانند آنکه فروشنده بگوید این اتومبیل را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به تو فروختم و خریدار بگوید خریدم. 2⃣. متعاملین بایع و مشتری طرفین عقد بیع محسوب می‌شوند و چون به‌واسطه‌ی عقد بیع در اموال و دارایی خود تصرف می‌کنند قانونا برای انعقاد معامله باید عاقل، بالغ و رشید باشند و قصد و رضایت در انعقاد عقد داشته باشند، زیرا معامله‌ با شخص مست و بیهوش و شخص فاقد قصد، باطل است. 3⃣. ثمن رکن دیگر عقد بیع ثمن است که از جانب خریدار در قبال دریافت مبیع به فروشنده پرداخت می‌شود. 4⃣. مبیع عوضین عقد بیع، مبیع و ثمن هستند. مبیع کالایی است که از جانب فروشنده به خریدار تملیک می‌شود که باید دارای شرایطی باشد، ازجمله اینکه مالیت داشته باشد، قابل خریدوفروش باشد، قابل تسلیم باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اعتكاف واجب است يا مستحب⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اعتكاف در اصل، يك عمل مستحبى است؛ ولى ممكن است به سببى – مانند نذر، عهد يا قسم – واجب شود. به عنوان مثال انسان نذر میكند يا با خداى خود عهد میبندد كه اگر در فلان كار، موفق شد، يا از فلان بيمارى شفا پيدا كرد، چند روز در مسجد معتكف شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا نماز جمعه کفایت ازنماز ظهر می کند یانه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع بجز آیت الله صافی: کفایت می کند. 📝آیت الله صافی: بنابر احتیاط خواندن نماز ظهر نیز لازم است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: شرايط صحت اعتكاف چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣. معتكف عاقل باشد. 2⃣. با قصد قربت باشد. 3⃣. اعتكاف حداقل سه روز متوالى باشد. 4⃣. از اذان صبح روز اول تا مغرب شرعى روز سوم در مسجد باشد. 5⃣. از مسجد خارج نشود مگر در ضرورت عرفى، شرعى و عقلى. 6⃣. در يكى از مساجد چهارگانه و يا مسجد جامع شهر باشد. 7⃣. اگر اعتكاف با حق شوهر منافات داشت، با اجازه او باشد. 8⃣. اگر اعتكاف باعث اذيت و آزار پدر و مادر شود، با اجازه آن دو باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: منظور از طلاق بائن چیست⁉️ ومیشود در آن به زن رجوع کرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: طلاق بائن بدان معنی است که در زمان عده، زوج حق رجوع به زوجه را ندارد و چنان‌چه خواستار زندگی مجدد با زوجه مطلقه‌اش باشد، باید تا انقضای مدت عده صبر کرده و بعد از آن با عقد نکاج مجدد او را به همسری درآورد. بائن به معنی جدائی است و طلاق بائن را از آن رو به این نام گفته‌اند که در آن حق رجوع برای شوهر شناخته نشده است و با وقوع طلاق رابطه نکاح به طور قطعی منحل می‌شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: ارتکاب چه گناهانی توسط فقیر باعث می شود که پرداخت زکات فطریه به او جایز نباشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی (ره): بنابر احتیاط واجب شراب خواری و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. 📝آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب کسی که آشکارا گناه کبیره انجام میدهد. 📝آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب، شراب خواری، بی نمازی، آشکارا گناه کردن و تجاهر به فسق. 📝آیات عظام وحید، تبریزی و خویی: بنابر احتیاط واجب شراب خواری، بی نمازی و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. 📝آیات صافی، نوری، فاضل و گلپایگانی: به شراب خوار و کسی که آشکارا معصیت می کند، بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. 📝آیت الله زنجانی: به شراب خوار و کسی که زکات دادن به او کمک به معصیتش است، نمی توان فطریه داد. 📝آیت الله مکارم: به شراب خوار بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. 📝آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب به کسی که گناه کبیره (مانند خوردن شراب، رعایت نکردن حجاب و نماز نخواندن) می کند، خصوصا کسی که در ملا عام این گناهان را انجام می دهد، زکات فطریه داده نشود؛ مگر به قدر ضروریات خود و خانواده اش. همچنین پرداخت فطریه به معتادی که مقداری از آن را صرف اعتیاد می کند، خلاف احتیاط است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا پوشیدن لباس جنس مخالف در نماز وغیر آن اشکال دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: احتیاط واجب (۱) آن است که مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد (۲) ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد. (۱) 📝آیت الله مکارم:احتیاط.. (۲) 📝آیت الله نوری: جز در مواردی که داعی عقلایی و مصلحت مهم تری در بین باشد نپوشد.. 📝آیت الله فاضل: یعنی مردان به نحوی لباس نپوشند که بگویند لباس زنانه پوشیده اند و برعکس، بنا بر این پوشیدن دمپایی زنانه به تنهایی برای مردان اشکالی ندارد و بر عکس.. 📝آیت الله خوئی: اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد در صورتی که زی ِّ خود قرار دهد بنا بر احتیاط حرام است و نماز خواندن با آن حکم مسأله سابقه را دارد. 📝آیت الله تبریزی: و نماز بخواند نماز صحیح است. 📝آیت الله بهجت: پوشیدن لباس مخصوص زنان برای مرد و هم چنین پوشیدن لباس مخصوص مردان برای زن، حرام است، اگر چه حرام بودن تا موقعی که داخل در لباس شهرت نباشد، مورد تأمّل است؛ و نیز تزیین هر یک از مرد و زن به زینت دیگری، حرام است. و لباس شهرت عبارت از لباسی است که از جهت جنس یا رنگ یا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زی ِّ پوشنده لباس باشد. 📝آیت الله زنجانی: اگر مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه را لباس عادی خود قرار دهد، بنا بر احتیاط واجب حرام است ولی نماز خواندن در آن صحیح است و احتیاط مستحب آن است که اصلًا مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه نپوشد خصوصاً در هنگام نماز خواندن. 📝آیت الله سیستانی: پوشیدن لباس زنانه بر مردان و پوشیدن لباس مردانه بر زنان حرام نیست و نماز خواندن با آن باطل نیست ولی بنا بر احتیاط واجب جایز نیست مرد خود را به هیئت و زی ّ زن درآورد و هم چنین به عکس. 🆔👇👇 @resule10📚
تفاوت‌هایی در تعهدات زن و مرد در ازدواج موقت با ازدواج دائم وجود دارد، از جمله آن که: 1- ذكر نشدن مهر در عقد دائم، عقد را باطل نمىسازد؛ بر خلاف عقد موقت. لذا ذکر مهریه در عقد موقت واجب است. 2- زن و شوهر در عقد دائم از یكدیگر ارث مى‌برند؛ بر خلاف عقد موقت. 3- جایز نیست زن و شوهر در عقد دائم شرط كنند كه نزدیكى انجام نگیرد؛ بر خلاف عقد موقّت (زن می‌تواند شرط کند که نزدیکی صورت نگیرد، اما اگر بعداً راضی شد، مانعی ندارد) 4- شوهر در عقد دائم باید نفقه زن را بپردازد ؛ برخلاف عقد موقّت. 5- زن در عقد دائم بدون اجازه شوهر نمى‌تواند بیرون برود؛ ولى در عقد موقت مى‌تواند ؛ مگر آنكه باعث تضییع حق شوهر شود. 6- ذكر مدت در عقد دائم لازم نیست؛ ولى در عقد موّقت باید حتماً مدت زمان ذكر شود. هیچ محدودیتی در مدت زمان ازدواج موقت وجود ندارد (از چند دقیقه تا چند سال) 🆔 @resule10
💬سوال: ۱) آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی ـ برای حلال شدن رابطه مجازی ـ صحیح است❓❓ ۲) برای خواندن عقد حتماً باید طرف مقابل را بشناسیم❓❓ ✅پاسخ: ۱) نوشتن کافی نیست اما خواندن عقد به صورت تلفنی و امثال آن با رعایت شرایط لازم اشکال ندارد و یکی از شرایط این است که بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدری او لازم است و بنابر احتیاط بدون آن عقد صحیح نیست. ۲) فی نفسه لازم نیست؛ همین که در عقد مخاطب شما معلوم باشد، کفایت می کند. منبع سایت هدانا✅ 🆔 @resule10
💬سوال : پرسش ۵۹ . آيا از نظر تكليفى، بدون تحصيل رضايت پدر دختر، مى توان دختر را عقد كرد❓❓ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، سيستانى و نورى: بايدبا اجازه پدر يا جد پدرى دختر باشد. 📝آيات عظام بهجت، تبريزى، صافى، فاضل، مكارم و وحيد: احتياط واجب آن است كه با اجازه پدر يا جد پدرى دختر باشد. منبع سایت هدانا✅ 🆔 @resule10
💬سوال: پرسش ۵۶ . آيا مى توان از طريق تلفن، صيغه عقد را جارى ساخت❓❓ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: آرى، خواندن عقد با تلفن جايز است. 📝[ آیت الله مکارم شیرازی:  صیغه عقد ازدواج (دایم یا موقت) باید حضوری باشد(استفتائات سایت معظم له)] منبع سایت هدانا 🔗 🆔 @resule10
💬سوال: عده طلاق چه مقدار است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر عادت ماهيانه مى بيند، بعد از آنكه در پاكى طلاقش داد، بايد به مقدارى صبر كند كه دو بار حيض ببيند و پاك شود. هنگامى كه حيض سوم را ديد، عده او تمام است. اگر عادت نمى بيند، ولى در سن زنانى است كه عادت مى بينند، بايد بعد از طلاق سه ماه عده نگه دارد. 💠تبصره ۱. عده طلاق، در صورتى است كه فاصله بين دو حيض او كمتر از سه ماه باشد. 💠تبصره ۲. آيه اللّه  مكارم در مورد زنانى كه عادت مى شوند، احتياط واجب كرده اند. 🆔👇👇 @resule10📚