eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.1هزار عکس
10.4هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: خرید و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده به در به اعتقاد نحسی 13 و احیای مظاهر ملی گرایی مانند تخت جمشید چگونه است⁉️⁉️ متاسفانه این اعمال مورد تشویق قرار گرفته است. ✅پاسخ : 📝آیت الله العظمی خامنه ای: «چهارشنبه سوری و سیزده بدر مبنای عقلائی ندارد.» 📝آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: «در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است، جایز نیست.» 📝آیت الله العظمی بهجت: «این کارها مشروعیت ندارد.» 📝آیت الله تبریزی: «هیچ یک از این امور رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد، تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و اینکه تصور می کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می رساند و به حفظ وطن وا می دارد ایمان است و بس.» 📝آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: «اشکال دارد.» 📝آیت الله العظمی سیستانی: «اموری که به جامعه ضرر می زند و موجب ایذاء مردم است، مانند استعمال ترقه، خرید و فروش آن، جایز نیست. » 📝آیت الله العظمی مکارم شیرازی: «این کارها شایسته مسلمان نیست.» 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: استفاده از ترقّه و مواد قابل انفجار و ساخت و خرید و فروش آنها اعم از اینکه موجب اذیّت و آزار بشوند یا خیر، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در صورتى که موجب اذيّت و آزار ديگران باشد و يا تبذير مال محسوب شود ويا خلاف قانون و مقرّرات نظام جمهورى اسلامى باشد جايز نيست. چهارشنبه سوری و شرکت در آن مراسم چه حکمی دارد⁉️⁉️ جواب: چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد، و مراسم آن اگر مستلزم ضرر و فساد یا همراه ترویج اعتقادات باطل باشد، حرام است. سوال: اگر کسی در شب چهارشنبه سوری، با انداختن ترقّه و امثال آن، موجب اذیّت و آزار دیگران شده باشد، چه وظیفه ای دارد⁉️ جواب: درفرض سؤال باید توبه و استغفار نماید، و توبه ی از گناه هم با استغفار و پشیمانی از گناه و تصمیم جدّی بر تکرار نکردن آن حاصل می‌شود. و اگر حق النّاس در میان است- یعنی آسیب بدنی و یا مالی به دیگران وارد کرده-، چنانچه آن شخص را می‌شناسد، باید خسارت آن را جبران کند، و یا به نحوی رضایت او را احراز نماید؛ و اگر او را نمی‌شناسد، و معلوم نیست، باید مبلغ خسارت را از طرف او به فقرا صدقه بدهد. 📝آیت الله مکارم شیرازی چهارشنبه سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود حرام است. سوال: فرموده بودید که چهارشنبه سوری حرام است آیا پریدن بروی آتش و فقط شادی کردن و سرگرمی در این شب هم اشکال دارد و یا فقط مسائل خرافی و زیانی آن مورد نظر است⁉️⁉️ جواب: بسیاری از خرافات منتهی به شرک می شود زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقد بودند آتش زردی آنها را می گیرد و سلامتی به آن می دهد که این عقیده مساله توحید افعالی را زیر سوال می برد البته اینکه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید کسی مخالف آن نیست اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نظر فقها و مراجع معظم درمورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می‌زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست. 📝آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره): در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست. 📝آیت‌الله میرزا جواد تبریزی (ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می‌کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می‌دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می‌رساند و به حفظ وطن وا می‌دارد ایمان است و بس. 📝آیت‌الله علوی گرگانی: چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامه‌ها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد. 📝آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و، چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمی‌باشد. وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته است که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است. 📝آیت الله خامنه‌ای؛ نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آن‌ها اجتناب شود. 📝آیت الله مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی، چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت‌های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است. 📝آیت‌الله بهجت (ره): این کار‌ها مشروعیت ندارد. تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزش‌های بشر می‌داند و سخت انتقاد می‌کند. مثلا می‌گوید: آن‌ها چنین می‌گویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می‌گویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می‌گیریم و می‌رویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر زن انسان از دين اسلام برگردد، تكليف چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز تبريزى صافى و وحيد): اگر مى داند كه زن مرتد شده ـ چنانچه ارتدادش بعد از نزديكى بوده ـ بايد از او جدا شود و عده وفات نگه دارد. پس اگر در بين عده، مسلمان شود، عقد به قوت خود باقى است و اگر تا پايان عده مرتد بماند، عقد باطل است. اما اگر ارتداد پيش از نزديكى است، عقد باطل مى شود. 📝آيات عظام تبريزى، صافى و وحيد: اگر مى داند كه زن مرتد شده ـ چنانچه ارتدادش بعد از نزديكى بوده ـ بايد از او جدا شود و عده وفات نگه دارد. پس اگر در بين عده مسلمان شود، بنا بر احتياط واجب چنانچه بخواهد با او بماند، دوباره عقد نمايد و اگر بخواهد جدا شود، طلاق دهد. اما اگر ارتداد پيش از نزديكى است، عقد باطل مى شود. 🆔👇👇 @resul10📚
تاراج دل تیغ دو ابروی دلبر است بختش بلند آنکه گرفتار حیدر است 🌹 عید میلاد حضرت ابوتراب،حیدرکرار،مظهرالعجائب،اسدالله الغالب،مولا امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب﴿؏﴾و روز مرد و پدر برشما مبارک. @resule10
💬سوال: زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه میشود که پیشانی وی به‌طور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ : 📝آیت الله خامنه ای: واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانى‌اش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مىداده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است.  اگر در هنگام سجده، چادر روى صورت بيفتد و پيشانى با واسطه چادر روي مهر قرار بگيرد، چه حكمى دارد⁉️⁉️ بايد آهسته بطورى كه سر بلند نشود چادر را از زير پيشانى بكشيد تا پيشانى بر مهر قرار گيرد. 📝آيت الله مكارم شيرازي: در گذشته به هنگام سجده چادر بین پیشانی ما و مهر حایل شده بوده ولی (از روی جهل) آن را نکشیده ایم بلکه سر را بلند کرده و دوباره گذاشته ایم. آیا باید قضا کنیم⁉️⁉️ چنانچه تنها در یک سجده در نماز بوده و در یادگیری مسیله کوتاهی نکرده باشید نمازهای گذشته صحیح است و قضا ندارد. 📝آيت الله شبيري زنجاني:   اگر در موقع گذاشتن پيشانى روى مهر قسمتى از موى سر يا چادر، مانع چسبيدن پيشانى روى مهر گردد، چه بايد كرد⁉️⁉️ اگر به اندازه‌ى قدر واجب از سجده روى مهر باشد، مانعى ندارد و اگر نباشد بدون آن كه سر را بلند كند، آن مو يا چادر را از روى پيشانى بكشد. 📝آیت الله سیستانی: پرسش: اگر موی سر بین پیشانی و مهر قرار بگیرد (مثلا نیمی از مهر را بپوشاند) آیا سجده درست است⁉️⁉️ اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
بهار عجله دارد برای آمدن حتما خبرهای خوبی برایمان دارد این گل ها تقدیم به شما با عشق ساعات خوبی پیش رو داشته باشید @resule10
💬سوال: زنی که شوهرش بمیرد چه مقدارعده باید نگه دارد⁉️⁉️ومنظور از حداد چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: الف. نگه داشتن عده زنی که همسر او از دنیا می رود باید چهار ماه و ده روز عده نگه دارد. این زن اگر حامله باشد بین وضع حمل و پایان آن چهار ماه و ده روز، هر کدا م دیرتر به وقوع پیوست همان پایان عده او خواهد بود. برای مثال اگر زنی چهار ماه بعد از وفات شوهر خود وضع حمل کرد باید ده روز دیگر هم صبر کند تا عده اش تمام شود و یا بر عکس، چهار ماه و ده روز گذشت او وضع حمل نکرد؛ هنوز عده اش تمام نشده؛ بلکه باید صبر کند هرگاه که وضع حمل کرد عده او به پایان می رسد. ب. حداد گرفتن در وفات شوهر، بر زن واجب است تا زمانی ‌كه در عدّه است «حداد» بگیرد ‌و منظور از «حداد»، ترك زینت در بدن، مثل كشیدن سرمه و زدن عطر و رنگ کردن مو و آرایش کردن صورت و بند انداختن و مانند اینهاست و در لباس به پوشیدن رنگهای شاد و زر و زیور و مانند اینها. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: كدام دسته از زنان پس از طلاق عده ندارند⁉️⁉️⁉ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: 1⃣. زنى كه نه سالش تمام نشده، 2⃣. زن يائسه،.  3⃣. زنى كه شوهرش با او نزديكى نكرده است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: سجده سهو چگونه باید انجام شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را به چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و بگوید: " بسم الله و بالله و صلی الله علی محمد و آله " یا "بسم الله و بالله اللهم صلی علی محمد و آل محمد " ولی بهتر است بگوید "بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته " بعد باید بنشیند و دوباره به سجده رود و یکی از ذکرهایی را که گفته شد بگوید و بنشیند و بعد از خواندن تشهد سلام دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: یک فرد چند وطن می تواند داشته باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: از مجموع آرای مراجع معظم تقلید، استفاده می شود که چند قسم وطن وجود دارد که در ادامه به تعریف هر یک از آنها می پردازیم. 1⃣.📝همه آیات عظام: وطن اصلی محلی است که شخص در آن متولد شده و نشو و نما کرده و وطن پدر و مادری اوست. 2⃣.📝آیات عظام :بهجت،تبریزی،خامنه ای،فاضل مکارم: وطن اتّخاذی: محلی است که شخص آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود برگزیده باشد. 3⃣. 📝آیات عظام خامنه ای،فاضل،بهجت:وطن قهری: محلی است که شخص بدون قصد اقامت دائمی آن قدر در آنجا سکونت می کند که عرفاً از اهالی آنجا به حساب می آید. حکم کلی این دو که فقها بر آن هم نظرند این است که اگر کسی در وطنش بود نمازش کامل است و روزه اش را هم باید بگیرد؛ اما اگر از وطن خود اعراض کرد نمازش در آنجا شکسته است و روزه هم نمی تواند بگیرد مگر آنکه تصمیم بگیرد که حداقل ده روز در آنجا بماند. 4⃣ 📝همه آیات عظام بااختلاف جزئی :وطن تبعی: محلی است که به تَبَع دیگری برای کسی وطن شده باشد. کسانی که در معیشت (گذران زندگی) و اراده در انتخاب محل زندگی، استقلال نداشته و تابع شخص دیگری باشد، در وطن هم تابع او خواهد بود. 5⃣. 📝آیات عظام تبریزی،زنجانی،مکارم:وطن حکمی (مقرّ سُکنی): محلی است که شخص آنجا را برای مدت قابل ملاحظه ای به عنوان محل زندگی خود قرار داده و مانند کسی که آنجا وطنش است در آنجا زندگی می کند (که اگر مسافرتی برای او پیش بیاید دوباره به همان جا باز خواهد گشت). این امر به طوری است که وقتی در آنجا اقامت دارد عرف او را مسافر نمی داند. که باید توجه داشت که چنین جایی وطن نیست ولی برای نماز و روزه، حکم وطن را دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر مسافر پيش از ظهر به وطن یا محل اقامت برسد، تکلیفش چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیات امام، خویی، تبریزی، خامنه ای، بهجت، نوری، صافی، وحید، سبحانی، زنجانی: چنانچه كاری كه روزه را باطل مي كند انجام نداده، بايدآن روز را روزه بگيرد، و اگر انجام داده روزه آن روز بر او واجب نيست بعد قضا نماید. 📝 آیت الله سيستاني: اگر مسافر در ماه رمضان قبل از اذان ظهر به وطنش یا به جایی برسد كه می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده، بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و در این صورت، قضاء ندارد و امّا اگر كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام داده، روزه آن روز بر او واجب است و باید آن را قضا كند. 📝آیات مکارم و مظاهری: هر گاه مسافر پیش از ظهر به حدّ ترخّص وطن یا جایی که قصد دارد ده روز در آنجا توقّف کند برسد، چنانچه کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد باید روزه بگیرد و اگر انجام داده باید بعداً قضا كند و مستحب است باقيمانده آن روز را امساك نمايد، ولي اگر بعد از ظهر وارد شود نمی تواند روزه بگيرد. 🆔👇👇 @resule10📚