eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.8هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
🍥وقتی که"نصف دانه خرما" 🍥مارا از آتش جهنم دورمیکند، ❣و"صدقه" دادن.. ❣خشم پروردگارراخاموش میکند، 🍇و"دو کلمه".. 🍇میزان اعمال ماراسنگین میکند: 🍇"سبحان الله وبحمده " 🍇"سبحان الله العظیم".. ❤️و"روزه یکروز".. ❤️مارا هفتادسال ازجهنم دورمیکند، 💕و"وضو گرفتن".. 💕گناهان اعضای بدن رامحو میکند، 🌹و"ثوابی".. 🌹که دههابرابر میشود.. 🌷و"گناهی"که.. 🌷باتوبه ای خالصانه بخشیده میشود،....! 🌺پس چرا بعضی ها فکرمیکنند.. 🌺که"بهشت" دور ازدسترس است
💬سوال: كسانى كه قصد تشرف به حج و عمره دارند، براى حفظ نوبت بايد مبلغ مقررى را به بانك بسپارند كه اين مبلغ مطابق قرارداد مضاربه است و سودى نيز به آن تعلق مى گيرد. زمانى كه نوبت تشرف آنان فرا مى رسد، اصل پول و سود را دريافت و به سازمان حج و زيارت مى سپارند و به عمره و حج مشرف مى شوند و چنانچه كسى اين پول را به بانك نسپارد، نوبتى براى تشرف او منظور نخواهد شد؛ آيا در اين فرض به اصل پول و سود آن خمس تعلق مى گيرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز بهجت و مكارم): اگر در سال سپرده گذارى پول به بانك (همان سال خمسى) به حج مشرف شود، خمس ندارد؛ ولى اگر نوبت حج پس از آن سال است، به اصل پول و سود آن خمس تعلق مى گيرد. 📝آيه اللّه بهجت: اگر براى رفتن به حج و عمره چاره اى جز سپرده گذارى و ثبت نام ندارد، به آن خمس تعلق نمى گيرد. 📝آيه اللّه مكارم: اگر پول سپرده گذارى از درآمد سالى باشد كه نام نويسى كرده، خمس ندارد (نه اصل و نه سود آن). ⭐️تبصره. حكم ياد شده در صورتى است كه شخص با بانك قرارداد شرعى (مانند مضاربه و…) انجام دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
  💬سوال: شخصى ده سال پیش مبلغى را به دیگرى قرض داده ؛ آیا جایز است به عنوان تورم و كاهش ارزش پول، بیش از آن از او بگیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام، تبریزى، سیستانى، فاضل، نورى و وحید: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض، از او دریافت كند. 📝آیات عظام بهجت و خامنه اى: خیر، طلبكار تنها باید اصل طلب خود را دریافت كند و حق ندارد قیمت كاهش ارزش پول را بگیرد ؛ مگر آنكه فاصله طولانى و تفاوت فاحش باشد كه در این صورت بنا بر احتیاط واجب، باید مصالحه كنند. 📝آیه اللّه صافى: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض از او دریافت كند ؛ ولى اگر قرض دهنده، مطالبه مى كرده و قرض گیرنده با وجود قدرت بر پرداخت بدهى خود، كوتاهى كرده است ؛ باید ضرر قرض دهنده را از این جهت جبران كند و احتیاط آن است كه با هم مصالحه كنند. 📝آیات عظام مكارم و نورى: اگر فاصله زمانى به قدرى زیاد باشد كه ارزش پول فوق العاده كاهش یابد – به طورى كه در نظر عرف اداى قرض محسوب نشود (مانند بدهكارى هاى مربوط به ده، بیست سال قبل) – باید معادل روز در نظر گرفته شود و یا لااقل مصالحه گردد. 🆔👇👇 @resule10📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرامش آسمان شب سهم قلبتان باشد ونورستاره هاروشنی بخش تمام لحظہ هایتان.خُدایاستاره‌هاۍ آسمانت راسقف خانہ دوستانم ڪن تازندگیشان مانندستاره بدرخشد شبتون بخیر ​​​​👇 💟🇯‌🇴‌🇮‌🇳👇 cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ســـــلام دوشنبه تون پراز آرامش🌷🍃 الهی امروزچشماتون پراز برق شادی باشه الهی خیر و برکت تو🌷🍃 زندگیتون چند برابر بشه وآسمون دلتون آفتابی ولبتون خندان باشه🌷🍃 تقدیم به نگاه پر مهرتون😍🌸😊 ​​​​👇 💟🇯‌🇴‌🇮‌🇳👇 cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️اگر از کسی طلبی داشته باشیم و بدانیم که نمی‌توانیم به پول خود برسیم و شخص بدهکار قصد پرداخت بدهی خود را ندارد، می‌توانیم آن طلب را بعنوان صدقه، فطریه ،کفاره و... حساب کنیم؟🧐 استاد فلاح زاده
🐏پانزده چیز از حیوانات حلال گوشت، حرام است: خون؛ فضله؛ نری؛ فرج؛ بچه دان؛ غدد که آن را دشول می گویند؛ تخم که آن را دنبلان می گویند؛ چیزی که در مغز کله است و به شکل نخود می باشد؛ مغز حرام که در میان تیره پشت است؛ پی که در دو طرف تیره پشت است؛ زهره دان؛ طحال؛ مثانه؛ حدقه چشم؛ چیزی که در میان سم حیوان است.
اسراف در خوردن مردم اسراف را در دور ریختن غذا می دانند و اگر غذایی زیاد بماند می گویند بخورید تا اسراف نشود در حالی که خوردن بی جا و زیاد نیز، نوعی اسراف محسوب شده و مکروه است.1 1. توضیح المسائل مراجع ج2 ص539🌱
💠 💬 بعضی از مردم فکر می‌کنن زن و شوهر هر وقت که بخوان، می‌تونن از هم طلاق بگیرن. 📛 درحالی‌که این‌طوری نیست. ✍️ برای اینکه طلاق درست باشه، یکی از شرایط اینه که باید زن در دوره عادت ماهیانه نباشه. 👌 اما متأسفانه خیلی وقت‌ها این مسئله رعایت نمی‌شه. ❇️ خانمه چون استرس می‌گیره، دو ساعت بعد رفتن به محضرخونه عادت می‌شه، محضردار هم با اینکه امضاها رو گرفته، می‌ذاره چندتا پرونده طلاق با هم جمع بشه، بعد یه دفعه بره دوتا عادل پیدا کنه و طلاق همه رو با هم بخونه. ❌ خب حالا چی می‌شه؟! شب یا فردا که محضردار صیغه طلاق رو می‌خونه، خانم توی دوره عادت ماهیانه است. ✅ اینا خیلی مهمه‌ها! فکر کنین زنی این رو نمی‌دونسته و طلاق گرفته، بعد رفته با یکی دیگه ازدواج کرده و الآن سه‌تا بچه هم دارن. چون شرایط طلاق رعایت نشده: 1️⃣ طلاق باطله؛ 2️⃣ ازدواج دوم این زن هم باطله؛ 3️⃣ این زن هنوز زن اون مرد اوله؛ 4️⃣ چون درحالی‌که زن یکی دیگه بوده، با این مرد دوم ازدواج کرده، تا ابد به این مرد دوم حرومه. یعنی فکر کن اون سه‌تا بچه بدون هیچ تقصیری، باید بدون پدر یا مادر بزرگ بشن. این زن و شوهر دومش هم هرچی هم که همدیگه رو دوست داشته باشن، دیگه هیچ‌وقت نمی‌تونن با هم ازدواج کنن. 📚 توضیح‌المسائل سیزده مرجع، م2499.
💠 حکم فرستادن عکس اندامی برای پزشک . 💬 سوال: از طریق مجازی در حال درمان هستم، پزشک از من درخواست عکس از اندام کرده، آیا ارسال عکس اندام بدون صورت جایز است ؟ ✅ پاسخ: ◀️ گذاشتن تصاویر مذکور در فضای مجازی که مستلزم مفسده یا ترس ارتكاب گناه در بین است، جايز نيست و حرام است. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای: شماره استفتاء: 6zwyz67
💠 حالت های اقتدا در رکوع 💬 اگر هنگامی که امام در رکوع است، مأموم اقتدا کند، ممکن است یکی از حالت های زیر پیش آید: 1️⃣ . اگر وقتی به حدّ رکوع می رسد هنوز امام در رکوع باشد، نماز به جماعت صحیح است و یک رکعت حساب می شود؛ هر چند ذکر امام تمام شده باشد. 2️⃣. اگر وقتی به حدّ رکوع می رسد، امام در حال برخاستن از رکوع یا ایستاده باشد، نماز به صورت فُرادا صحیح است و رکعت اول نماز او حساب میشود و باید نماز را ادامه دهد. 3️⃣. اگر به مقدار رکوع خم شود و شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، نمازش به صورت فرادا صحیح است و رکعت اول نماز او حساب می شود و باید نماز را ادامه دهد. 4️⃣. اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود، امام سر از رکوع بردارد، در این صورت می تواند نیت فرادا کند. 📚 منبع: رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۷۴۵
🚫 طلای سفید برای مردان بعضی از افراد گمان می‌کنند استفاده از طلای سفید، مانند استفاده از پلاتین برای مردان جایز است، در حالی که این تصور صحیح نیست! ✅ نظر مراجع 🔸آیت الله مکارم: زينت به طلا براى مردان به هر رنگى كه باشد (حتی طلای سفید) جايز نيست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتين كه فلز ديگرى است اشكالى ندارد. 🔸آیت الله بهجت: طلاى سفيد اگر همان طلا است و از جهت مخلوط شدن رنگش سفيد شده، همان حکم طلا را دارد که بر مرد حرام است. 🔸آیت الله خامنه‌ای: چیزی که طلای سفید نامیده می‌شود اگر همان طلای زرد باشد که در اثر ترکیب سفید شده است، حکم طلای زرد را دارد ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند، استفاده از آن برای مرد اشکال ندارد. همچنین استفاده از پلاتین اشکال ندارد. 🔸آیت الله سیستانی: در حرام بودن استعمال طلا برای مردان، فرقی بین اقسام آن نیست، خواه طلای زرد باشد یا طلای سرخ یا طلای سفید. شایان ذکر است، پلاتین، طلا نبوده، بلکه فلزّ دیگری غیر از طلا است و استفاده از آن برای مردان اشکال ندارد.
حرف‌های تضعیف کننده نظام جمهوری اسلامی برخی از مردم حتی بعضی افراد مذهبی، در برابر دیگران، به بیان مشکلات، کمبودها و نقطه ضعف‌های مملکت و مسئولین می‌پردازند؛ غافل از اینکه اگر این سخنان موجب تضعیف نظام شود جایز نیست! ❓سوال: عدّه ای در برابر دیگران مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، می کنند. گوش دادن به این سخنان و حکایت‌ها چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: واضح است هر عملی که موجب بدنام شدن چهره جمهوری اسلامی که در برابر کفر و استکبار جهانی ایستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمین نیست. بنابراین، اگر این سخنان موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست.۱ ۱. منبع: khamenei.ir
📚 آرامش و استقرار در حال ذکر نماز ✅ 1. اگر ذکر مستحبی را به قصد ذکر جای خاصی از نماز می گوید (مثل «سمع الله لمن حمده» پس از برخاستن از رکوع) باید در حالت آرامش گفته شود و اگر در حالت آرامش گفته نشود باید نماز را دوباره بخواند. ✅ 2. اگر ذکر مستحبی را به قصد مطلق ذکر بگوید (نه به قصد ذکری که در جای خاصی از نماز دستور داده شده)؛ حتی در صورتی که در حالت آرامش گفته نشود، نماز صحیح است؛ برای مثال: چون ذکر خدا در هر جای نماز خوب است، تکبیربگوید؛ نه آن تکبیر مخصوصی که قبل از سجده در حال ایستادن گفته می شود. 📌 توجه: ذکر «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» را باید در حال برخاستن و حرکت گفت؛ بنابر این از این قاعده اذکار مستحبی استثنا شده است 🏷 پی‌نوشت: توضیح المسائل ده مرجع، م 965 و 966
📥 سوال: اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟ الف - اصلا نمی داند چه نذر کرده! ب - بین چند چیز شک دارد! 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: الف: تکلیفی ندارد. ب: بايد همه موارد را انجام دهد. ✍ آیت الله سیستانی:‌ اگر موارد نذر را فراموش كند و آن‌ها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از آن‌ها متعلق نذر بوده بايد به همه آن‌ها عمل كند و اگر عمل به همه آن‌ها موجب عسر و مشقت باشد به مقدار ممكن و ميسور عمل كند و آن چه احتمالش قوی‌تر است مقدم بدارد و اگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از آن‌ها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هر چند اطمينان به عمل هم حاصل نشود. ✍ آیت الله مکارم: در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نمی‌تواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردی که احتمال می دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل می نمايد. در صورت شک يافراموشی مقدار نذر، آن مقدار که يقينی است بجا می آورد. ✍ آیت الله وحید: الف:چیزی به عهده ی او نیست. ب:باید همه را انجام دهد. ✍ آیت الله فاضل:‌ اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت: 1. اگر اصلاً نمى داند، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه‌اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند. 2. در مورد دوم اگر مردّد بين اقل و اكثر باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷دست هایت که آیینه تلاش روزگارند پر برکت باد! توانِ دستهایت را می ستایم ای سازنده ترین نقش هستی در قاموس آفرینش... 🌷روز جهانی کار و کارگر مبارک ​​​​👇 💟🇯‌🇴‌🇮‌🇳👇 cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرامش در ثانیہ ثانیہ زندگیتان را برایتان آرزو میڪنم شاد باشید وشادى رابه عزیزانتون هدیہ ڪنید عصرتون قشنگ🍦🍰🍧 ‎‌‌ ​​​​👇 💟🇯‌🇴‌🇮‌🇳👇 cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
📥 سؤال: اگر مرد غیر از خانه و ماشین مالی نداشته باشد، آیا زن می تواند خانه را به عنوان مهریه مطالبه نماید؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: یک منزل در حد شان از مستثنیات دین است نمی تواند آنرا جهت مهریه اخذ کرد و اگر در بین قانونی وجود دارد باید رعایت شود. ✍ آیت الله مکارم: هرگاه دین مزبور مطالَب باشد و منزل و خودرو زاید بر شئونش بوده باشد باید آن را تبدیل به آنچه در حدّ شأنش باشد بکند و تفاوت آن را براى اداى دین صرف نماید. ✍ آیت الله سیستانی: برمرد واجب نیست از آنها مهریه را بدهد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: خیر. ✍ آیت الله فاضل: زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند، لیکن اگر مرد تنها همان خانه را دارد که برای سکونت به آن نیاز دارد نمی تواند خانه را به عنوان مهریه اش بگیرد و باید به او مهلت بدهد که تلاش کند و دین اش را نسبت به مهریه ادا کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ اگر استخاره کردیم و بد آمد میشه انجام بدیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔶خوردن میوه‌ درخت خارج از باغ ⚫️سؤال: قسمتی از که از خارج شده است، آن برای عموم چه حکمی دارد؟🤔 ⚪️جواب: اگر فردى در مسير راه به درخت ميوه‌ برخورد كند، مى‌تواند از ميوه‌هاى آن استفاده كند، مشروط به اين كه: اولاً به قصد استفاده از ميوه به آن مسير نرفته باشد؛ ثانياً به درخت آسيب نرساند و شاخه‌هاى آن را نشكند؛ ثالثاً همانجا ميوه را خورده و با خود همراه نبرد؛ رابعاً بنابر احتیاط، علم به عدم رضایت مالک نداشته باشد.