#روزه_زن_شیرده
💬سؤال:
آیا روزه برای زن شیرده واجب است⁉️⁉️
✅پاسخ:
مراجع تقلید روزهای که به شیردهی زن آسیب میزند و برای او یا نوزادش ضرر داشته باشد را واجب ندانستهاند.
📝آیتالله مکارمشیرازی در اینباره میفرمایند:«زنانى که بچه شیر مىدهند (خواه مادر بچه، خواه دایه)، اگر روزهگرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچه شود، روزه بر آنها واجب نیست.»
📝آیتالله صافی نیز میفرمایند: «چنانچه روزه براى بچه و یا مادر او بهخاطر شیر دادن ضرر داشته و یا احتمال عقلایى ضرر مىداده که قهراً موجب خوف ضرر میشود، خوردن روزه اشکال نداشته است.»
📝آیتالله خامنهای در ادامه افطار روزه در زمانیکه خوف ضرر وجود داشته باشد، میفرمایند: «براى هر روز باید یک مد طعام به فقیر بدهید و قضاى روزه را هم بعداً بهجا آورید.»
📝آیتالله مظاهری در مورد زن شیردهی که نمیداند روزهگرفتن برای خود و بچهاش مضر است، میفرمایند: «از دکتر متدین و متخصص بپرسد.»
📝آیت الله وحیدخراسانی و سیستانی درباره روزهنگرفتن مادر شیرده قیدی را مطرح میکنند: «این حکم در صورتی است که شیر خوردن این بچه از راه دیگری میسر نباشد و اگر میسر باشد، واجب است آن زن روزه بگیرد.»
📝آیتالله سیستانی نیز این امر را احتیاط واجب دانسته و میفرمایند: «بنابر احتیاط واجب این حکم اختصاص به موردى دارد که شیردادن بچه منحصر به همین راه باشد، اما اگر راه دیگرى براى شیر دادن بچه باشد- مثلاً این که چند زن در شیر دادن او شرکت کنند- بنابراحتیاط واجب باید روزه بگیرد.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از حِلْیَةُ المُتَّقین 🕊
ترتيل جزء20 - پرهيزكار www.jea.ir .mp3
5.87M
🌼 #صوت 🌼
💠 #جزء_خوانی_قرآن_کریم
💠 جزء ۲۰
🎤 استاد پرهیزکار
التماس دعا🌺
✨با ما همراه باشید ✨👇
http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
#احکام_نجاست_سگ
💬سوال:
لباسي كه به سگي تماس پيدا كرده است، آيا با برخورد با لباس ديگر آن لباس را نيز نجس مي كند⁉️
✅پاسخ:
📝اگر رطوبت بدن سگ به ان لباس اول رسيده نجس است و در صورتي كه ان لباس با رطوبت به لباس يا چيز ديگري برسد ان را نيز نجس مي كند همين طور اگر ان لباس دوم نيز با رطوبت با لباس يا چيز سومي بر خورد كند ان را نجس مي كند ولي واسطه سوم به بالا اگر با چيزي برخورد كند ان را نجس نمي كند
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#کار_در_جایی_که_از_وطنش_هشت_فرسخ_فاصله_دارد
💬سوال:
اگر در ماه رمضان انسان یک یا چند روز در جایی کار کند که از وطنش 8 فرسخ یا بیشتر دور باشد، نماز و روزهاش چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
مراجع عظام تقلید، نماز و روزه افرادی که به موجب شغل، سفر میکنند را تمام میدانند. اما در این باره که تعداد سفرهای این افراد چه مقدار باشد تا نمازشان کامل شود، اختلاف نظر دارند و حداقل، آن را هر ده روز یک بار میدانند. پس بر فرض سۆال، گرچه اقتضای شغل شما سفر کردن است، اما چون تعداد روزهای آن کم میباشد، در روزهای که به سفر می روید نمازتان شکسته و از روزه گرفتن باید خودداری کنید، مگر این که تا قبل از اذان ظهر به وطن خود یا جایی که قصد دارید حداقل ده روز بمانید برسید.
📝حضرت آیة الله خامنه ای (دامت برکاته):
اگر فاصله وطن فعلی شما تا محل کارتان 5/22 کیلو متر یا بیشتر باشد و شما حداقل هفته ای یک بار یا هر ده روز یک بار به آنجا می روید به عنوان دائم السفر(کسی که شغل او در سفر است)، نمازتان کامل و روزه گرفتن شما صحیح است.
📝حضرت آیة الله مکارم شیرازی (دامت برکاته):
چنانچه حداقل دو ماه و هر ماه سه روز درهفته در رفت و آمد باشید (در ماه 12 روز)، در حکم کثیرالسفر هستید و نماز و روزهی شما در بین راه و محل کار کامل است در غیر این صورت شکسته میباشد.
📝حضرت آیة الله سیستانی (دامت برکاته):
عنوان کثیر السفر بر کسى صدق مىکند که حداقل در هفته سه روز یا در ماه ده روز در مسافرت باشد و تصمیم بر ادامهی این وضع براى حداقل شش ماه در سال و یا سه ماه در دو سال به بالا داشته باشد (البته در ماه اوّل باید احتیاطاً بین شکسته و تمام جمع کند)، ولى کسى که در هفته یک روز در سفر است عنوان کثیر السفر بر او صدق نمىکند و اگر در هفته دو روز در سفر باشد بنا بر احتیاط واجب هم شکسته بخواند هم تمام.
📝حضرت آیة الله گلپایگانی (رحمةالله علیه):
در صورتى که تصمیم دارد در مدّت قابل اعتنائى هر هفته، مسافرت مزبور را ادامه دهد، حکم دائم السّفر را دارد و روزه و نمازش کامل است.
📝حضرت آیة الله تبریزی (رحمةالله علیه):
چنانچه براى کار که مدت آن دو ماه یا بیشتر باشد بین محل کار و وطن به اندازهی مسافت شرعى حداقل هفتهاى یک بار تردد کند نمازش در این سفرها تمام و روزهاش صحیح است.
📝حضرت آیة الله بهجت (رحمةالله علیه):
کثیرالسّفر کسى است که غالباً در کمتر از ده روز به حدّ مسافت شرعى رفت و آمد کند. به حدّى که عرفاً مصداق کثیر السّفر شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#کثیر_السفر_کیست
مسافر باید نماز ظهر، عصر و عشا را با هشت شرط، شکسته بجا آورد یعنی دو رکعت بخواند، یکی از شرایط این هست که شغل او مسافرت و یا کثیر السفر نباشد؛ بنابراین کسی که شغل او مسافرت و یا کثیر السفر هست باید نمازش را کامل بخواند.
💬سوال:
کثیر السفر به چه کسی اطلاق می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله سیستانی: عنوان «كثير السفر» بر كسى صدق مىكند كه حداقل ده بار در ماه، و در ده روز آن سفر برود، يا ده روز در حال سفر باشد هر چند در ضمن دو يا سه سفر، با اين شرط كه تصميم بر ادامه داشته باشد به مدت شش ماه در يك سال، و يا سه ماه در چند سال را داشته باشد، و در اين صورت نماز او در همه مسافرتها هر چند غير سفرهاى متكرر او باشد تمام است.
📝آیت الله خامنه ای: اگر سفر، شغل يا مقدمه شغل نباشد ـ هرچند كثرت هم داشته باشد ـ موجب شكسته شدن نماز نمىشود. و بهطور کلّى عنوان کثيرالسفر حكمى ندارد و موضوع حکم شرعى نيست،بلكه تمام خواندن نماز و صحت روزه براى كسى است كه يا خود سفر شغل او است (مثل راننده و خلبان و مانند آن) و يا براى انجام شغل مسافرت مىكند (مثل كارمند و كارگرى كه به اندازه مسافت شرعى براى كارش مسافرت مىكند)، كه اين افراد در مبدأ و مقصد و بين راه نمازشان تمام و روزهشان صحيح است.
📝آیة الله تبریزی : شخصى كه مدتى از سال را و لو دو ماه حد اقل هر هفته يك بار براى شغلش سفر كند نماز او تمام و روزهاش صحيح مىباشد.
📝آیة الله بهجت:کثیرالسّفر کسى است که غالباً در کمتر از ده روز به حدّ مسافت شرعى رفت و آمد کند. به حدّى که عرفاً مصداق کثیر السّفر شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#روزه_زن_شیرده_2
💬سؤال:
تکلیف روزه زنی که نوزادش را شیر میدهد، چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیتالله صافی : «چنانچه روزه براى بچه و یا مادر او بهخاطر شیر دادن ضرر داشته و یا احتمال عقلایى ضرر مىداده که قهراً موجب خوف ضرر میشود، خوردن روزه اشکال نداشته است، ولى باید براى هر روزی که خورده یک مد طعام مانند گندم و جو و برنج به فقیر غیر سید بدهد و دادن پول اینها کفایت نمىکند و باید قضاى روزهها را نیز بگیرد.»
اما برخی دیگر از مراجع بر این عقیدهاند که اگر ضرر متوجه مادر باشد، کفاره روزه واجب نیست و تنها قضای آن لازم است.
📝آیتالله خامنهای در اینباره با تأکید بر احتیاط واجب بودن کفاره میفرمایند: «اگر روزهگرفتن باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود یا براى خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز، یک مد طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان یا برنج یا مانند آن) به فقیر بدهد و در فرض دوم، این امر احتیاط واجب است و در هر حال، روزهها را باید قضا کند.»
📝آیتالله وحیدخراسانی نیز این امر را احتیاط مستحب دانستهاند.
📝آیتالله مکارمشیرازی در این رابطه فرمودهاند: «چنانچه روزه گرفتن در این مدت برای او ضرر داشته، قضا ندارد، ولی اگر برای بچه ضرر داشته، باید قضای آن را هم به جا بیاورد.»
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از حِلْیَةُ المُتَّقین 🕊
🌙دعای روز بیستم و یکم ماه مبارک رمضان🌙
⭐️🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹⭐️
اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِكَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى وقرار بده بهشت را برایم منزل وآسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان.
✨با ما همراه باشید ✨👇
http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
هدایت شده از حِلْیَةُ المُتَّقین 🕊
16[shia-leaders.com].mp3
557.7K
⬛️اون آقایی که شبا رد میشد از کوچه ما، کسیه به دوش کو؟ 😭
دکلمه سوزناک از مرحوم آغاسی
#مظلومیت_علی
التماس دعا 😭😭
✨با ما همراه باشید ✨👇
http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
#احکام_غسل_شستن_زیر_باند
💬سوال:
اگر باندي كه بر روي زخم دست يا صورت بسته شده، بيشتر از معمول اطراف آن را گرفته باشد، تكليف وضو يا غسل او چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: اگر برداشتن باند اضافى ممكن است، بايد آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر ممكن نيست، بايد وضو يا غسل جبيره اى بگيرد و بنابر احتياط واجب تيمم هم بكند.
📝الله تبريزى:
اگر برداشتن باند اضافى ممكن است، بايد آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل ) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر ممكن نيست، بايد تيمم نمايد؛ مگر اينكه باند در مواضع تيمم باشد كه در اين صورت، بايد وضو يا غسل جبيره اى نمايد.
📝آيه الله سيستانى:
اگر برداشتن باند اضافى بدون مشقّت ممكن است، بايد آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو يا غسل) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر بدون مشقت ممكن نيست، بايد تيمم كند، مگر اينكه جبيره در مواضع تيمم باشد كه در اين صورت بايد هم ( وضو يا غسل) كند و هم تيمم نمايد.
📝آيه الله مكارم:
اگر برداشتن باند اضافى ممكن است، بايد آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر ممكن نيست، بايد وضو يا غسل جبيره اى بگيرد و بنابر احتياط مستحب تيمم هم بكند.
📝آيه الله وحيد:
اگر برداشتن باند اضافى بدون مشقّت ممكن است، بايد آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو يا غسل) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر بدون مشقّت ممكن نيست، بنابر احتياط واجب ( وضو يا غسل ) جبيره بگيرد و تيمم هم بكند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#احکام_نجاست_بول_آب_قلیل
💬سوال:
اگر چيزي به بول، نجس شود چگونه با آب قليل پاك مي شود⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز بهجت، سيستانى و صافى ):
اگر از قبيل بدن و چيزهاى سفت است (كه آب در آن نفوذ نمى كند ) پس از برطرف شدن عين نجاست (خواه با آب يا وسيله ديگر )، بايد دو بار شسته شود و اگر از قبيل لباس و فرش و مانند اينها است، بايد بعد از هر بار شستن فشار داده شود تا غساله آن بيرون آيد.
📝 عظام بهجت و صافى:
پس از برطرف كردن عين نجاست، يك مرتبه با آب شسته شود كفايت مى كند و در لباس و فرش و مانند آن، فشار يا حركت دادن لازم است.
📝 سيستانى:
اگر آن چيز لباس و بدن باشد، پس از برطرف شدن عين نجاست (خواه با آب يا وسيله ديگر )، بايد دو بار شسته شود و اگر غير آن باشد، يك مرتبه با آب شسته شود كفايت مى كند. در هر حال در لباس و فرش و مانند آن، فشار يا حركت لازم است.
تبصره.‼️ غساله آبى است كه در وقت شستن و بعد از آن، از آن چيزى كه شسته مى شود خود به خود يا به وسيله فشار و مانند آن، جدا مى شود.‼️
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#چرا_لباس_تمیز_درنمازبپوشیم
💬سوال:
چرا بايد در نماز، لباس تميز پوشيد⁉️
✅پاسخ:
📝 : از نمونه هاي ادب در نماز، كه طي حديث شريفي از رسول خدا(ص) بيان شده اين است: «مَن اتقي عَلي ثَوبه في صَلاته فَليس لله اكتسي؛ (من لا يحضر1/206/619) كسي كه دو لباس تميز و مندرس دارد و در نماز از لباسهاي مندرس و كهنه خود استفاده مي كند او براي خدا لباس نپوشيده، براي خلق خدا لباس مي پوشد»؛ يا اگر لباس تميز پوشيده ولي براي آنكه لباسش غبار نگيرد و آلوده نشود نماز را به تأخير مي اندازد يا (معاذ الله) نمي خواند، معلوم مي شود او براي خدا لباس نپوشيده است. خداوند مي فرمايد: «يا بني ادم خُذوا زينتكم عِنْد كُلّ مَسجدٍ؛ اعراف/31 اي فرزندان آدم! زيورهاي خويش را به هنگام عبادت برگيريد».
آية الله جوادي آملي، حكمت عبادات
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f