#اقتدا_به_امامی_که_بخاطر_عذری_با_لباس_نجس_نماز_میخواند
💬سوال:
آیا می توان به کسی که بخاطر عذری با لباس نجس نماز می خواند اقتدا کرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام
امام خمینی،خامنه ای،بهجت،گلپایگانی،صافی،فاضل،مکارم،اراکی
بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد.
📝آیات عظام
خویی،سیستانی،تبریزی،زنجانی،نوری:
اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#خرید_و_فروش_اکانت_و_امتیاز_بازی_های_مجازی
💬سوال:
بازی کلش اف کلنز حرام است⁉️⁉️
خرید و فروش یک اکانت در این بازی چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله سیستانی:
بسمه تعالى
خرید وفروش صحیح نیست ، ودر مورد اصل بازى مقلّد آقاى سیستانى (مُدّ ظلّه) مى تواند به فقیه دیگر مراجعه نماید چون ایشان در این مسئله اظهار نظر ننموده اند.
درآمد مغازه های ( بازیهای رایانه ای) از نظرشرعی چه حکمی دارد در صورتیکه در بازی دو نفره پول را پرداخت نماید⁉️⁉️
پول به دست آمده از بازی های قماری حرام است.
📝آيت الله مكارم شيرازي
آيا بازی کلش اف کلنز حرام است⁉️⁉️ خرید و فروش اکانت در این بازی و بازي هاي آنلاين چه حکمی دارد⁉️⁉️
در صورتي که داراي محتواي فاسدي نباشد به خودي خود اشکال ندارد. اما خرید و فروش اکانت و مراحل این بازی جایز نیست و اکل مال بالباطل می باشد، بنابراین نمی تواند در آن تصرف نماید.
خرید و فروش اکانت بازی های آنلاین که در آن، تنها امتیازاتی در دنیای مجازی به فروش می رسد، چه حکمی دارد⁉️⁉️
اکل مال بالباطل بوده و جایز نیست.
📝آيت الله شبیری زنجانی:
1⃣. آیا بازی کلش آف کلنز از نظر شرعی جایز است⁉️⁉️
2⃣. پرداخت مبلغی برای خرید برخی از امکانات مجازی در این بازی جهت ارتقاء و ادامه آن و یا خرید و فروش این بازی که در هر مرحله دارای قیمتی متفاوت است، به فرد دیگری جایز است⁉️⁉️
1⃣. اگر اعتباری که برنده به دست می آورد، قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است.
2⃣. جایز نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#عدم_تمکین_زن_به_خاطر_گناه_شوهر
💬سوال:
اگر مرد گناهى انجام دهد، آيا زن مى تواند به عنوان نهى از منكر نسبت به او تمكين نكند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: هر چند نهى از منكر با رعايت مراتب و شرايطش واجب است؛ ولى زن حق ندارد از راه عدم تمكين، نهى از منكر كند.
🆔👇👇
@resule10📚
#عدالت_مرجع
💬سوال:
آيا عدالت معتبر در مرجع تقليد با عدالت امام جماعت، تفاوت دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام خمینی، خامنه اى، فاضل و نورى: با توجه به اهميت منصب مرجعيت، بنابر احتياط واجب، مرجع تقليد بايد علاوه بر داشتن عدالت، حريص به دنيا نيز نباشد.
📝آيات عظام بهجت، سيستانى، صافى، مكارم و وحيد: عدالت در هر دو يكى است.
📝آيت اللّه تبريزى: با توجه به اهميت منصب مرجعيت، مرجع تقليد بايد علاوه بر داشتن عدالت، سابقه فسق معروفى در بين مردم نداشته باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#دست_بسته_نماز_خواندن_در_کشور_عربستان
💬سوال:
بنده در کشور عربستان سعودی هستم. این جا جهت انجام نماز به روش شیعیان احساس خطر می کنم. آیا می توانم در هنگام نماز دستانم را به صورت بسته برروی هم بگذارم⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 آیة الله سیستانی :
اگر تقیه اقتضای این کار را دارد بله می توانید.
📝 آیة الله مکارم شیرازی :
اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضى از فرق اسلامى انجام مى دهند، حتّى اگر به قصد ادب دست ها را روى هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هرچند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روى فراموشى و ناچارى یا براى کار دیگرى مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد.
📝 آیة الله صافی گلپایگانی :
چنانچه ممکن باشد با تأخیر نماز را در منزل بدون تکتف بخوانید تأخیر بیندازید و الا نماز با تکتف تقیه مجزی است.
🆔👇👇
@redule10📚
#حکم_افضا
💬سوال:
افضا چیست⁉️⁉️و حکم آن را از نظر مراجع تقلید بفرمائید⁉️⁉️
✅پاسخ:
افضا شدن یعنی راه بول وحیض یا راه حیض وغایط یکی شده باشد.
💠پاسخ اجمالی:
اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود (۱) با او نزدیکی و دخول کند (۲) چنانچه او را افضا نماید هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند.
📝آیت الله تبریزی : با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر، نزدیکی با او حرام نیست ولی أحوط آن است که او را طلاق دهد.
📝آیت الله گلپایگانی و اراکی: احتیاط واجب آن است که تا آخر عمر از دخول به او خودداری نماید.
📝آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط واجب ، دیگر هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. ولی از زوجیّت او بدون طلاق بیرون نمی رود، در هر صورت تا وقتی هر دو زنده هستند نفقه زن بر مرد است و غیر از مهر، دیه هم بر مرد واجب می شود، و چنانچه افضا نکرده باشد، هر چند مرتکب حرام شده ، ولی بنا بر أظهر آن زن بر او حرام نمی شود.
📝آیت الله خوئی : نزدیکی با دختری که بالغ نشده حرام است ولی اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضا در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی أحوط این است که او را طلاق دهد.
📝آیت الله مکارم : هرگاه کسی دختر نابالغی را با اجازه ولی ّ او برای خود عقد کند پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود نزدیکی کردن با او حرام است و بعد از نُه سال نیز اگر استعداد جسمانی ندارد اشکال دارد ولی در هر حال اگر نزدیکی کند و او را افضا نماید آن زن بر او حرام نمی شود مخصوصاً اگر از طریق جراحی یا درمان خوب شود و به حال اصلی باز گردد، بنا بر این در مسأله نزدیکی با زن علاوه بر تمام شدن سن نُه سال لازم است رُشد جسمانی برای نزدیکی نیز داشته باشد و اگر بیم افضا و ناقص شدن زن باشد نزدیکی با او اشکال دارد هر چند به سن بلوغ رسیده باشد.
📝آیت الله سیستانی : اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند؛ حرام است پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، ولی اگر نزدیکی بکند، بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضاء در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی در صورت افضاء باید دیه او را بدهد که دیه کشتن یک انسان است ، و همیشه باید مخارج زندگی او را بدهد حتی پس از طلاق بلکه بنا بر احتیاط واجب حتی اگر آن دختر پس از طلاق با دیگری ازدواج نماید.
📝آیت الله صافی: اگر کسی دختر نا بالغی را برای خود عقد کند، نباید پیش از آنکه نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی و دخول کند، و اگر پیش از آنکه نُه سالش تمام شود با او نزدیکی کرد ظاهر این است که موجب حرمت نزدیکی با او بعد از نُه سال نمی شود اگر چه احتیاط این است که تا آخر عمر خصوصاً اگر افضا نموده باشد از دخول به او با رضایت او خودداری نماید و الّا او را طلاق دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#خوندیدن_دختر_قبل_از_بالغ_شدن
💬سوال:
آيا ديدن خون حيض در دخترى كه نمى داند نه سال او تمام شده يا نه، مى تواند نشانه بلوغ باشد⁉️⁉️
✅پاسخ
📝آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد (و اطمينان به حيض بودنش پيدا كند)، نشانه بلوغ او محسوب مى شود.
📝آيات عظام صافى و فاضل: نمى تواند نشانه بلوغ او محسوب شود.
📝آيت الله بهجت: بنا بر احتياط واجب، نمى تواند نشانه بلوغ او محسوب شود.
📝آيت الله خامنه اي: خونى که دختر قبل از نُه سالگى ببيند علامت شرعى بلوغ دختر نيست و حکم حيض را ندارد هرچند صفات آن را داشته باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_شرعی_تریاک_کشیدن
💬سوال؛
استعمال مواد مخدّر از قبیل حشیش، تریاک، هروئین، مورفین، ماری جوانا و… بصورت خوردن، نوشیدن، کشیدن، تزریق و یا شیاف، چه حکمی دارد⁉️خرید و فروش و سایر راههای کسب درآمد با آن مثل حمل و نقل و نگهداری و قاچاق آنها چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوءشان از قبيل ضررهای شخصی و اجتماعی قابل ملاحظه ای که براستعمال آنها مترتّب می شود، حرام است و به همين دليل کسب درآمد با آنها از طريق حمل و نقل و نگهداری و خريد و فروش و غير آن هم حرام است.
آیا معالجه و درمان بیماری بااستعمال مواد مخدّر جایز است⁉️ و بر فرض جواز، آیا بهطور مطلق جایز است یا فقط در صورتی جایز است که راه درمان منحصر به آن باشد⁉️⁉️
اگر درمان و معالجه به نحوی متوقف براستعمال مواد مخدّر باشد و اين امر هم با تجويز پزشک مورد اطمينان صورت گيرد، اشکال ندارد.
📝آيت الله سيستاني
معروف است که مواد مخدر به استعمال کننده آن و یا به طور کلی بر جامعه ضرر و زیان قابل توجه دارد اعم از اعتیاد دایم یا جز آن. و لذا پزشکان و خانه های بهداشت یک صدا به آن حمله می کنند و قوانین اجتماعی و کشوری هم با عاملهای آن به مبارزه بر می خیزند،نظر شریف شما در آن باره چیست⁉️⁉️
استعمال تریاک ومشتقات آن وهمه مواد مخدر در صورتى که موجب ضرر مهمى باشد حرام است چه ضرر آن ناشى از مصرف زیاد باشد وچه از جهت اعتیاد.
بلکه استعمال آن در هر حال به احتیاط واجب جایز نیست مگر این که براى معالجه ومانند آن ضرورى باشد که به مقدار ضرورت پزشکی فقط استعمال آن مجاز است.
آیا کسی که معتاد به سیگار یا تریاک باشد و در ماه مبارک فقط در صورتی می تواند روزه بگیرد که سیگار یا تریاک مصرف نماید آیا می تواند روزه بگیرد یا خیر⁉️⁉️
بنابر احتیاط واجب باید امساک کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_آواز_خوانى_زن_در_عروسی
💬سوال:
آيا غنا و آواز خوانى زن در شب عروسى جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز سيستانى و مكارم): اگر محتواى آن باطل نباشد، اشكال ندارد.
📝آيات عظام مكارم و سيستانى: بنابر احتياط واجب جايز نيست.
💠تبصره. بايد توجه كرد كه در صورتى آوازخوانى زن در شب عروسى جايز است كه صداى او را مرد اجنبى نشنوند و به همراه آن موسيقى لهوى نيز بكار نرود.
🆔👇👇
@resule10📚
#اعتکاف_نذر
💬سؤال:
خانمی که به واسطه نذر (معیّن یا غیر معیّن) یا اعتکاف مستحبی معتکف شده ، اگر روز دوم یا سوم حائض شود ، آیا قضای اعتکاف بر او واجب است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله بهجت :
در مورد نذر ، مطلقاً باید آن اعتکاف را قضا کند و در مورد اعتکاف مستحبی در روز دوم قضا ندارد و در روز سوم اگر حائض شود ، باید آن را قضا کند مگر اینکه از اول اعتکاف شرط رجوع کرده باشد.
📝آیت الله شبیری زنجانی :
اعتکاف وی باطل است و در صورتی که اعتکاف به واسطه نذر غیر معین بر او لازم شده باشد ، اعتکاف درزمان دیگری بر وی واجب است.
📝آیت الله صافی گلپایگانی:
در مورد سؤال در نذر معیّن و مستحبی قضا ندارد و در نذر غیر معیّن باید نذر خود را بعد از پاک شدن از حیض ادا کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#خروج_زن_از_خانه_بدون_اجازه_شوهر
💬سوال:
زنی که بدون اجازه شوهر به همراه فرزندانش خانه را ترک کرده و او را از دیدار آنان محروم ساخته حکمش چیست⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر جایز نیست. همچنین مادر حق ندارد پدر بچهها را از دیدن فرزندانش محروم کند و شوهر می تواند از دادگاه، اجبار همسرش به رعایت قانون را خواهان شود و در ضمن، در صورت عدم تمکین، زن دیگر حقی برای دریافت نفقه نخواهد داشت.
✅پاسخ:
📝آیة الله العظمی خامنهای:
در هر صورت خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر جایز نیست.
📝 آیة الله العظمی مکارم شیرازی:
از نظر شرعی چنانچه زن از تمکین خودداری نماید، ناشزه بوده و نفقه به او تعلق نمیگیرد.
📝 آیة الله العظمی صافی گلپایگانی:
از قضیه شخصیه اطلاعی ندارم به طور کلی چنانچه زن بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود ناشزه بوده و مستحق نفقه نیست و همچنین مادر حق ندارد پدر بچهها را از دیدن فرزندانش محروم کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#غسل_مافی_الذمه
💬سوال:
منظور از غسل «مافي الذمه» چيست⁉️
✅پاسخ:
📝غسل «مافى الذمه» آن است كه بر انسان غسلى واجب شده؛ ولى نوع آن را نمى داند. در اين صورت گفته مى شود به نيت آنچه كه بر عهده اش آمده، يك غسل انجام دهد
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f