eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.8هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊گلزار بقیع مدفنے را ڪم داشٺ در هجر امام شیعیان ماتم داشٺ 🕊مےریخٺ ز تابوٺ امام صادق خاڪے ڪه مدینہ بر سر عالم داشٺ شهادت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد. 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
✨﷽✨ ❓سوال : آیا دختری که پدر و جد پدری اش فوت شده اند، می تواند بدون اجازه خانواده ازدواج کند؟ 📝⇦•پاسخ آیات عظام خامنه ای و سیستانی: اگربه حد رشد رسیده و مصلحت خود را می داند نیاز به اذن کسی ندارد. 📝⇦•پاسخ آیت الله مکارم : احتیاط آن است که با مشورت بعضی از بزرگترهای فامیل مانند عموها و دایی ها اقدام کند. 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸به نام گشاینده کارها 🍃ز نامش شود سهل دشوارها 🌸با توکل به نام الله 🍃سلام صبح شما بخیر 🌸لطف خدا همیشه 🍃شامل حالتـان باد 🌸الهی به امید تو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💬سوال: منظور از‌احتیاط مستحب واحتیاط واجب چیست که در اکثر موارد احکامی در بین فتوای مراجع اعظام دیده می شود⁉️مثلا مراجع اعظام فرموده اند روزه داربنابر احتیاط واجب از غبارغلیظ اجتناب کند فرق احتیاط واجب با مستحب چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: نکته ای که در احکام بسار مهم است و در نظرات مراجع، در موارد مختلف آمده است احتیاط واجب و احتیاط مستحب است در ادامه به تفاوت این دو می پردازیم تا ان شاء الله برای عمل به فتاوا دچار مشکل نشویم... 💠احتیاط واجب احتیاط واجب , احتیاط بدون فتوا می باشد. یعنی مجتهد (به هر دلیلی) از پیش هیچ فتوای قطعی در این خصوص صادر نکرده است و فقط ذکر "احتیاط" یا "احتیاط واجب" عنوان مثال می گوید:«اگر نذر کند که به فقیر معینی صدقه بدهد، نمیتواند آن را به فقیر دیگری بدهد و اگر آن فقیر بمیرد، بنابر احتیاط باید به ورثه او بدهد.» 💠در احتیاط واجب، مقلد میتواند به همان احتیاطی که مرجع تقلیدش گفته است عمل کند، یا به فتوای مجتهد دیگری که پس از او، اعلم شناخته شده است رجوع نماید. 💠احتیاط مستحب اما احتیاط مستحب، آن است که فقیه و مجتهد، پس از صدور فتوا، در آن احتیاط نیز بنمایند. مثل آن که بگوید:« در غسل ارتماسی اگر به نیّت غسل ارتماسی به تدریج در آب فرو رود تا تمام بدن زیرآب قرار گیرد غسل او صحیح است و احتیاط آن است که یک دفعه زیر آب رود»؛ یا بگوید:« واجب است در رکعت سوم و چهارم نماز در حال ایستاده یک مرتبه تسبیحات اربعه یعنی:«سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اکْبَرُ» بگویند و احتیاط آن است که سه مرتبه گفته شود». در چنین شرایطی، مقلد مختار است که به فتوا بسنده و عمل نماید و یا احتیاط استحبابی آن را نیز به جای آورد. اما نمی تواند در این مسئله، به مجتهد دیگری رجوع نماید. 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💬سوال: آیا ترشحاتی که باشهوت از زن خارج شود حکم منی را دارد ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه ی مراجع عظام (به جز آیات عظام تبریزی، بهجت و نوری): خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. 📝آیت الله العظمی بهجت: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. 📝آیات عظام تبریزی و نوری: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی(اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند که منی است. 📝آیت الله خامنه ای : بطور کلی اگر زن به اوج لذّت جنسی برسد و در آن حال مایعی از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب است ولی اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست و سایر ترشحات نیز پاک است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: كار كردن در محيطى كه يك مرد و زن وجود دارد و گاهى در بسته و باز مى شود، چه حكمى دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر به هيچ وجه احتمال فساد ندهند، اشكال ندارد. 💠تبصره. ميان فقيهان اختلاف نظر است كه آيا صرف اجتماع زن و مرد نامحرم، در مكان خلوت ـ به طورى كه كس ديگرى وارد نشود ـ حرام است يا آنكه در كنار آن شرط ديگرى (احتمال ارتكاب فساد) نيز لازم است؟ بسيارى از آنان قيد دوم را لازم شمرده اند؛ ولى همگى در اين اتفاق دارند كه اگر در آن محيط تردد و رفت و آمد است؛ ولى باز احتمال فساد وجود دارد؛ در اين صورت ماندنشان در آنجا جايز نيست. البته به طور معمول اگر در باز و بسته مى شود و رفت و آمد انجام مى شود، احتمال فساد كم مى باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا برای زن، یاد گرفتن رانندگی به کمک مرد اجنبی در مکان مخصوص تعلیم رانندگی، با علم به این‌که آن زن حجاب و عفاف شرعی خود را حفظ میکند، جایز است⁉️⁉ ️✅پپاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: آموختن رانندگی با کمک و راهنمایی مرد اجنبی در صورتی که با مواظبت بر حجاب و عفاف و اطمینان به عدم وقوع در مفاسد همراه باشد، اشکال ندارد، ولی در عین حال شایسته است که یکی از محارم وی همراه او باشد، بلکه اولی این است که آموزش رانندگی به کمک مربّی زن یا یکی از محارم صورت بگیرد.     📝آيت الله سيستاني آیا زن با حجاب تنها می تواند از مرد نامحرم رانندگی یاد بگیرد در صورتی که هنگام آموزش، بیم وقوع در حرام هم نباشد⁉️⁉️ جواب: با وجود ایمنی از فساد، جایز است. 🆔👇👇 @resule10📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهل ثانیه با غربت بقیع😔 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#حضرت_جانان #صبح یعنے #تو بخندے و دلم باز شود روز با خندہ ے شیرین #تو آغاز شود #روز_بخیر 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
┈┈••••⚜🌿🌺🌿⚜•••┈┈ ❣ #سلام_امام_زمانم ❣ 🌼 #صبحت_بخیر 🍃ای غزل ناب دفتـ📖ـرم 🌸ای #اولین سروده و 🍃ای شعر آخرمـ📝 🌼صبحی که #یادتو 🍃در آن شکفته شد 🌸گویا تلنگـــ⚡️ـری زده 🍃بر #صبح محشرم #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌸🍃 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💬سوال: آيا خلوت كردن دو نفر نامحرم در يك مكان جايز است⁉️⁉️ به طور مثال آيا دختر و پسرى كه مى خواهند با يكديگر ازدواج كنند، مى توانند در اتاق دربسته و خلوت با يكديگر در مورد مسائل آينده صحبت كنند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: اگر كسى نمى تواند وارد آن مكان شود و آنان بترسند كه به حرام بيفتند، ماندنشان در آنجا حرام است. 📝آيات عظام بهجت، سيستانى و وحيد: اگر احتمال فساد برود، ماندن آنها در آنجا حرام است؛ هر چند طورى باشد كه كس ديگر بتواند وارد شود. 📝آيات عظام تبريزى و فاضل: اگر كسى نمى تواند وارد آن مكان شود؛ در صورتى كه احتمال فساد برود، ماندنشان در آنجا حرام است. 📝آيه اللّه  صافى: اگر كسى نمى تواند وارد آن مكان شود، ماندن آنان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفت وگوهاى علمى و ضرورى مانند آن بپردازند. 📝آيه اللّه  مكارم: اگر كسى نمى تواند وارد آن مكان شود، بنابر احتياط واجب ماندن آنان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفت وگوهاى علمى و ضرورى و مانند آن بپردازند -[; حتّى اگر در آنجا نماز بخوانند نماز آنها اشکال دارد.] 🆔👇👇 @resule10📚
📝آيت الله سيستاني: 💬سوال : استفاده از بعضی میوه درختانی که در کوچه وخیابان ویا از خانه مردم به داخل کوچه آمده چگونه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: استفاده و خوردن از میوه درختان داخل کوچه یا خیابان اگر منع ظاهری نباشد اشکال ندارد ولی استفاده از میوه درختانی که شاخه آنها به بیرون آمده است به احتیاط واجب جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
📝آيت الله سيستاني: 💬سوال : استفاده از بعضی میوه درختانی که در کوچه وخیابان ویا از خانه مردم به داخل کوچه آمده چگونه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: استفاده و خوردن از میوه درختان داخل کوچه یا خیابان اگر منع ظاهری نباشد اشکال ندارد ولی استفاده از میوه درختانی که شاخه آنها به بیرون آمده است به احتیاط واجب جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خانمی که شوهرش به لحاظ فیزیکی (آلت تناسلی) مشکل داشته و عقیم است؛ آیا در صورت طلاق برای ازدواج بعدی باید عده نگه دارد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر دخول به مقدار ختنه گاه ـ هر چند در فرض سؤال ـ صورت گيرد، نگه داشتن عده لازم است. 📝آیت الله مکارم: در صورتی که شوهر حاضر به طلاق وی نباشد باید هزینه یا مال دیگری به شوهر ببخشد و او را به طلاق راضی کرده و طلاق خلع بگیرد و در هر صورت عده بعد از طلاق لازم است و باید رعایت کند. 📝آیت الله شبیری: در فرض وقوع طلاق اگر نزدیکی واقع شده باشد باید زن عده نگه دارد. 📝آیت الله وحید: اگر دخول به اندازه ی ختنه گاه یا بیشتر باشد عده بعد از طلاق واجب است. 📝 آیت الله فاضل: زن مستحق مهریه است و می‌تواند مهریه را به اجراء بگذارد و اگر خانم طلاق بگیرد در صورتی که بعد از ازدواج دخول صورت گرفته باشد، باید خانم سه حیض بعد از طلاق عده بگیرد و تا زمانی که عده اش تمام نشده است نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند. 🆔👇👇 @resule10📚
✨﷽✨ ✍آیت الله فاطمی نیا: ما که اهل دزدی نیستیم،شراب که نمیخوریم، ربا که نمیگیریم ، پس مشکل از کجاست؟ مشکل بیشتر ما از ناحیه زبان هاست. وقتی در خانه ات به فرزندت سر یک موضوع ساده میگویی خفه شو ! داری دل بچه را میشکنی ، حواست هست؟ وقتی شخصی اشتباهی میکنه یا حرف ناپسندی میزند ،جوابشو با خوش رفتاری بده .حضرت باقر علیه السلام فرموده از زندگی دو قسم را نبین و یک قسم را ببین یعنی زیرکی نکن . ازش میپرسن فلانی چطور آدمیه؟ میگه نماز میخونه ، اهل دعا و زیارت عاشوراست، آدم خوبیه ولی یکم بداخلاقه ! اصلاً مومنی که بداخلاقه به درد نمیخوره . انسان باید با صفا باشه. انسان بی صفا به درد نمیخوره. ‌‌‌‌🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ فرواردیادتون نره🙏
💬سوال: آيا ارتباط صميمى بين دختر و پسر در هنگام همكارى و يا ميهمانى، اشكال دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز بهجت و صافى): دوستى بين دختر و پسر جايز نيست؛ چون ترس افتادن به گناه در ميان است. اما ارتباط شغلى اگر باعث مفسده نشود و موازين شرع در آن رعايت گردد، اشكال ندارد. 📝آيات عظام بهجت و صافى: آرى، جايز نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
در امانِ بودن از چشم زخم 🌼🍀🌼 ☘✨نقل است جهت حفاظت از چشم زخم، آیات اول تا چهارم سوره مبارکه "ملک" را در یک کاغذ بی خط نوشته و با خود همراه دارد تا بخواست خدا از چشم زخم ایمن گردد. ☘✨بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🔹تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 🔹الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ 🔹الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ 🔹ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِأً وَهُوَ حَسِيرٌ 📚خواص آیات قرآن کریم ،ص۱۸۱ 📿↶【 】↷❣👇 🌷 @Atre_Naab_Khoda 🌷 فرواردیادتون نره🙏
✨﷽✨ ✍اسـتاد فاطمی نيا: ريشه و اساس توبه ، همان پشيمانی از گــناه است به صورتی ڪه انسان تصـــميم ميگيرد ديگر هيچ گاه آن گـــناه را مرتڪب نشـــود! پس اينكه بعضی‌ ميگويند گذاشته‌ام بروم مشـهد يا مكه توبه كنم صحـيح نيست ریشه‌ی توبه‌كه همان پشیمانی است دست خود انسان نيست بلكه در صورتی ايجاد ميشود كه سبب آن موجود شــود ڪسی نميتواند بگويد قصد دارم فردا پشیمان بشـــوم! و يا مثلا تصميم دارم فردا خجالت بكشم! اين امور به دست خود انسـان نيست. 💥پس وقـتی انسان گناهی مرتڪب ميشود و پشيمان ميگردد و تصميم بر ترك معصيت ميڪند ، هــمان توبه محسوب ميشـــود. 📿↶【 】↷❣👇 🌷 @Atre_Naab_Khoda 🌷 فرواردیادتون نره🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: اگر پشت سر کسی حرفی بزنیم و کسی که می‌شنود او را نشناسد و یا در صورت شناختن فردِ غایب، آن چیزی را که ما می‌گوییم او هم در مورد آن شخص بداند، آیا مرتکب غیبت شده‌ایم⁉️⁉️ شرایط تحقق غیبت عبارتست از: 1⃣. فردی که از او غیبت می‌شود در جمع حاضر نباشد. 2⃣. آن سخن، عیب و نقص وی محسوب شود. 3⃣. این عیب از عیوب پنهان باشد. 4⃣. فرد از شنیدن آنچه در موردش گفته می‌شود ناراحت شود. بر این اساس، آنچه در سۆال آمده است، ظاهراً شرایط کامل غیبت را ندارد، اما اگر بازگو کردن آن، موجب آزار دیگران شود، جایز نبوده و باید از آن اجتناب کرد. ضمن اینکه برخی از مراجع تقلید (آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله) موارد مذکور در سۆال را غیبت دانسته‌اند. ✅پاسخ: 📝حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای : موارد مذکور هر چند غیبت محسوب نمی‌شود ولی اگر موجب ایذاء دیگران بشود جایز نیست و باید اجتناب شود. 📝حضرت آیة الله العظمی سیستانی: غیبت مۆمن از گناهان کبیره و حرام است. و غیبت: آن است که عیب مۆمنی - آن هم عیبی که پوشیده بر مردم است - در نبودش گفته شود خواه به قصد پایین آوردن منزلت او باشد یا نه و خواه عیب در بدنش باشد یا در نسب یا در اخلاق یا در عمل او یا در گفتار او یا در دین او یا در دنیای او یا در غیر آن از آنچه که پوشیده و پنهان بر مردم هست، باشد. همچنان که فرق نمی‌کند در بیان آن عیب این‌که به زبان بیان کند یا با انجام فعلی که از عیب او حکایت می‌کند باشد. و غیبت در صورتی حاصل می‌شود که شنونده‌ای باشد و گوینده قصد فهماندن و خبر دادن - یا آنچه که به حکم این دو هست - به شنونده باشد. همچنان در صورتی حاصل می‌گردد که شخص غیبت شونده را معیّن کند پس اگر گفت (یکی از اهل شهر ترسو است) غیبت نیست، و همچنین اگر بگوید: (یکی از فرزندان زید ترسو است)، بله ممکن است به لحاظ این‌که اهانت و انتقاص از آنان باشد حرام گردد و نه به لحاظ غیبت. و باید کسی که غیبت می‌کند از کرده خود پشیمان گردد و توبه کند، و احتیاط مستحب آن است که - اگر مفسده‌ای بار نشود - از شخص غیبت شده حلالیت بطلبد یا این‌که برای او استغفار کند. 📝حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی: غیبت آن است که عیب کسی در غیاب او نزد اشخاصی گفته شود و طوری باشد که اگر بشنود ناراحت شود. بنابراین هر دو فرض سۆال را شامل می‌شود و عیب‌جویی و تفحص و تجسس از احوال خفیه مردم و استکشاف امور نهانی آنها حرام است. بله اگر ضرورت مهمی در بین باشد به طوری که اهمیت آن از حرمت تجسس در امور اشخاص که فی نفسه از محرمات قطعیه است بیشتر باشد در آن صورت منعی ندارد، البته احراز اهمیت در این گونه موارد با مجتهد جامع الشرایط است. 📝حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی : غیبت آن است که عیب پنهانی کسی را پشت سر او بگویند ولی در مواردی که مسئله مهمّی مطرح است ـ مانند موارد مشورت و اصلاح ذات البین و امثال آن ـ استثنا شده است. 📝حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی: بیان عیوب پنهان دیگران که از افشای آن اکراه دارند جائز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚