هدایت شده از از هر چمن، گلی🌻/سعیدیسم
📋معماری و مرگ
مرگ را خالق مرگ، ناخوانده و بهت آور آفرید؛ اما آن بُهت را هم در نظام هستی به خود وانگذاشت. مرگ قرار بود در فرایندی زندگی بخش قرار بگیرد، اما...
متن پیش رو
مرگ را در شهرسازی اسلامی،
که همان الگوی شهرسازی خدا محور است، بررسی و مقایسه میکند با وضعیت معماری والاستریتی شهرهای امروز...🌃
☠آن زمان مرگ که فرامیرسید، جانی میگرفت و داغی بجا میگذاشت، اما بهت و اندوهِ پی آن در فضای معماری خانه و به تبع آن نوع زندگی، مانند ماده اولیه ای که تسلیمِ ساز و کار کارخانه است، دچار فعل و انفعالات مفید میشد و نهایتا آنچه باقی می ماند چون دود ناشی از فرایندها به بیرون از فضای زندگی رانده میشد.🏭
✅خانه حیاط داشت، حوضی از مایه حیات در قلب آن، چون نگین فیروزه از انعکاس آسمان لایتناهی میدرخشید. درخشش آب و رقص آفتاب و مهتاب بر سطح آن، زداینده غم و رباینده قلبها بود.
✅خانه، درخت داشت گل داشت آسمان آبی بدون اشراف دیوار مزاحم داشت.
✅غرفه ها دورتادور به رسم برادری نشسته بودند. داغ مصیبت را خانواده های خاله، عمه، عمو و دایی تقسیم میکردند.
غذا می پختند، مراسم یادبود میگرفتند و قرآن هدیه میکردند. به دیدار هم میرفتند به داد یکدیگر می شتافتند. و اگر نیازی بود تامین میکردند.
👤هرکس تنها، گرفتار مشکل خود نبود. باهم بودند و خدا هم برکت میداد.
دلشان که میگرفت به ایوان می آمدند آبی می پاشیدند و جارویی میکشیدند.
چایی دم میکردند و بی بهانه دورهم جمع میشدند.
✅خانه، جا داشت. لنگ دو متر جا نبود. محل تولید زنان خانواده بود. دور هم مربا درست میکردند ترشی می انداختند. سبزی می کاشتند و خشک میکردند.
✅زیرزمین یا اطاق گوشه حیاط، بهترین گزینه برای راه اندازی یک کارگاه هنری بود: نجاری و قلمزنی.
یا صحافی و چاپ یا فنی و تعمیراتی. کسی در خانه بیکار نبود.
خانه آنقدر زنده بود که پدیده ای به هولناکی مرگ را در خود حل میکرد.
برای پیرمردها و بازنشسته ها، خانه، برنامه داشت: همان کارگاههای خانگی یا باغبانیهای کوچک و هرس و کاشت و کوددهی و آبیاری.
✅خانه، محل زندگی کردن بود نه زنده ماندن. خانه محل تولید بود نه مصرف صرف. محل تعمیر و بازیابی بود نه زباله سازی.
✅خانه، پشت و پستو داشت. جای مخفی داشت. شخصیت بچه ها با بازی و قدکشیدن در این خم و پیچ ها شکل میگرفت.
👈همین ها اهالی خانه را حلال چالش بار آورده بود و حتی حریف طلب؛ برعکس خانه های ربات ساز درمانده امروزی.
از بحث مرگ دورمان کرد. بهتر!
✅خانه، معلم و مذکِر (یادآور) حریم ها بود. حریم بزرگتر و کوچکتر: شاه نشین ها. جمع شدن کوچکترها خانه بزرگترها در مناسبات مختلف.
محرم و نامحرم: بیرونی و اندرونی، کلونهای متفاوت مردانه و زنانه.
✅مستراح، عموما خارج از محل زندگی و گوشه حیاط بود. سخت بود اما فواید بسیارش که از حوصله این متن خارج است به آن سختی می ارزید.
بگذریم...
✅خانه، مادر بود، آغوش بود، پناه بود،
آدم ها را بار میآورد...
هویت می بخشید و از خودبیگانگی حفظشان میکرد.
✅دین و خداخواهی چون روح در غُرف آن جریان داشت. نورها، رنگها، جهات، همه و همه بر مبنا و هدفی طراحی شده بودند.
✅سازه هایی زنده و غنی که بی تفاوتی، خودمحوری، حریم زدایی و مصرف گرایی را بر نمی تافتند.
📺سریال پدرسالار دهه هفتاد، خواسته یا ناخواسته، سوء مدیریت پدر خانه را بهانه ای کرد که نظام زیست خانگی مبتنی بر کاتالوگ بشر را بزند.
خانه را کوبیدند و ساختند و کردند همین آپارتمانهای کذایی تکراری؛
که اهالی آن میل به زیبایی و وسعت خانه را در آن با تزئینات گاها بی هویت و مغایر هویت اسلامی و یا در خوش بینانه ترین حالت، بیخاصیت ارضا میکنند.
❇️بر هویت اسلامی تاکید داریم، زیرا اسلام برخلاف آن شیر بی یال و دم و اشکم بازنشسته ای که برخی ترسیم میکنند، کاملترین نسخه الهی است و برای کوچکترین مسائل زندگی بشر، برنامه دارد.
🏡و در پایان اینکه در روایات، وسعت خانه از موجبات سعادت انسان برشمرده شده، جای تاملی بس دقیق دارد...
آن هم سعادت، که منتهای آمال بشری است.
✍🏻بینشان/بهمن1401
#ایران_قوی
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
⛔️ استفاده از مطالب کانال، تنها با ذکر نام نویسنده و نشانی کانال، بصورت بازنشر یا فوروارد جایز است.
📚 @eynbi64
【روایتگر】
📋معماری و مرگ مرگ را خالق مرگ، ناخوانده و بهت آور آفرید؛ اما آن بُهت را هم در نظام هستی به خود وانگ
این متن هم در همین راستا جالب و خوندنیه👇
هدایت شده از بیداری ملت
از معابر کوثری تا خیابانهای تکاثری
تا به حال به تفاوت معابر در شهرهای سنتی و معاصر دقت کردهاید؟ در شهر سنتی که مصداق شهر/عبودیت بود بازار در موقعیتهای مشخصی مکانیابی و احداث میشد به نحوی که در چنین شهری، کارکرد اغلب معابر (متناسب با وجه تسمیه معبر) صرفاً عبور و مرور بود و نه تجارت و بیع.
اما در شهر معاصر که مصداق شهر/ثروت است، کمتر خیابان و معبری را میتوان یافت که بدنه آن به کاربریهای تجاری اختصاص نیافته باشد. در چنین شهری، عملا کل شهر بر مدار تجارت شکل میگیرد و نه عبودیت. به نحوی که شهروندان حتی برای طی کردن مسیرهای روزمره نیز گریزی از مواجهه با انبوه ابنیه تجاری ندارند (به تفاوت دو تصویر ارائه شده در عکس فوق عنایت بفرمایید).
به این ترتیب در شهر معاصر به دلیل کالایی شدن فضاهای شهری که از نتایج اقتصاد تکاثری است، شهروندان با عبور و مرور روزمره در معابر، چه بخواهند و چه نخواهند در حال بازارگردی هستند. چنین شهری، برخلاف شهر سنتی که محصول اقتصاد کوثری و فرهنگ قناعت بود، محصول اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرف است؛ اقتصادی که برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است.
اینکه در اقتصاد تکاثری، بسط بازار از موقعیتهای خاص به کل شهر، چه تاثیراتی بر روحیات و خلقیات شهروندان دارد محل تامل جدی است؛ شهری که حتی بسیاری از شهروندانش شبها را به نوعی در بازار میخوابند! زیرا در منازلی سکونت دارند که طبقه فوقانیِ مغازهها و ابنیه تجاری است و مبرهن است که در چنین شهری، حرکت بر مدار عبودیت، از عهده هرکسی برنمیآید: رجال لا تلهیهم تجاره و لابیع عن ذکر الله (نور/۳۷).
@baladetayyeb
سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگواران
خانم سرپرست خانوار و آبرومندی، به دلیل بیماری پدرشون، از همسایه خود مبلغی رو قرض گرفتند
اما چون مدتیه شغلشون رو از دست دادند متاسفانه نتونستن به موقع قرض خودشون رو ادا کنند
و همسایه شون خیلی ایشان و خانواده شون رو تحت فشار قرار دادن
و اگر فردا مبلغ حداقل یک میلیون تومن رو پرداخت نکنند به آبروریزی و شکایت ختم میشه
اگر برای شما بزرگواران مقدوره حتی مبلغ اندک کمک کنید موجبات رضایت امام زمان (عج) خواهید شد
شماره کارت جهت واریز:
۶۱۰۴۳۳۸۹۹۴۴۳۳۴۲۹
فاطمه حبیبی خان قشلاقی
یا علی🌺
【روایتگر】
سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگواران خانم سرپرست خانوار و آبرومندی، به دلیل بیماری پدرشون، از همسایه خ
پس از واریز به بنده اطلاع بدین:
@smmah1979
【روایتگر】
سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگواران خانم سرپرست خانوار و آبرومندی، به دلیل بیماری پدرشون، از همسایه خ
فقط ۱۹۰ هزار تومن دیگه نیازه
【روایتگر】
فقط ۱۹۰ هزار تومن دیگه نیازه
ممنون از همهی عزیزانی که یاری کردن،
مبلغ تکمیل شد✅.
❤️فرمانده شهیدی که با دعای او باران بارید
بچّهها محاصره شده بودند،
نیروهای پشتیبانی نمیتوانستند کمک برسانند. همه تشنه و گرسنه بودند. «کارور» هرچه تلاش کرد و خودش را به آب و آتش زد تا بتواند لااقل کمی آب برای رفع تشنگی نیروهایش تهیّه کند، موفّق نشد. در همین لحظه، بچّهها «کارور» را دیدند که با قدمهای استوار به طرف «تپّههای بازی دراز» میرود. تیمّم کرد و روی یکی از تپّهها ایستاد. «تکبیره الاحرام» را با صدای بلند گفت و شروع کرد به نماز خواندن. مدّتی طول کشید تا به رکوع رفت و چند دقیقهای طول کشید تا سر از رکوع برداشت و به خاک افتاد. نمازش که تمام شد، دستهایش را بالای سرش برد و چشمهایش را بست. نمیدانم با چه حالی، با چه اخلاصی، چگونه دعا کرد که در همان لحظه، صدای «الله اکبر» و فریاد شادی بچّهها به گوش رسید. باران، نم نم شروع به باریدن کرد...
چهارم اسفند ۱۴۰۱، سی و نهمین سالگرد شهادت فرمانده بااخلاص و دلاور گردان مالک لشکر ۲۷ محمدرسولالله، شهید جاویدالاثر محمدرضا کارور گرامی باد.
🌹۲ برادرش حسن و مرتضی هم به شهادت رسیده اند.
💔شهید همت به مادرش قول داد که پیکرش را برگرداند، اما نشد که نشد، پیکر سردار قصهی ما، برای همیشه در جزیرهی مجنون جا ماند.
کتاب گمشدهی مجنون، در مورد این شهید عزیز مدتی است که چاپ شده، حتماً بخوانید.
🌹شادی روح برادران شهید کارور، و پدر و مادر گرانقدرشان حمد و سوره و صلواتی قرائت کنیم.
eitaa.com/revaayatgar
【روایتگر】
ما که ابراهیمهمت داشتیم
سینه چاکان ولایـت داشتیم
پس چرا امشب به ساحل ماندهایم!؟
eitaa.com/revaayatgar
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
🔴 فرمانده اقتصادی دولت رئیسی
#مخبر با افتخار دلار ۵۰ هزار تومانی
#علی_برکت_الله
این روز ها سوال جدی مردم این است که واقعا چرا دولت نمی تواند نرخ ارز را کنترل کند ؟
در پاسخ باید گفت: اهل بصیرت می دانند که مخبر، مهره اصلی تیم تحمیل برجام به نظام است که جهت تداوم دولت نحس روحانی و تشدید وضعیت تنگای معیشتی مردم برای ایجاد فشار به ولایت، جهت باج دادن به آمریکا و امضای برجام های دو و سه و... در مهمترین بخش دولت رئیسی یعنی فرماندهی اقتصادی نفوذ داده شده است.
دلسوزان دولت، از آقای رئیسی جایگزینی فوری مخبر را با عنصری صاحب تجربه موفق در کاهش نرخ ارز و تورم و افزایش رشد اقتصادی، فورا مطالبه کنند.
فردا و پس فردا اجلاسیه سالانه خبرگان و بهترین زمان برای مطالبه گری است.
امروز در تماس با نمایندگان محترم مجلس خبرگان و مطالبه از ایشان سستی نکنید که فردا شاید دیر باشد.
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 @soada_qom
۱ اسفند ۱۴۰۱، سی و هفتمین سالگرد شهادت نمایندهی حضرت امام خمینی در سپاه پاسداران، شهید شیخ فضلالله محلاتی گرامی باد.
❤️با صدای این شهید بزرگوار، و از طریق رادیو، در شب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، پیروزی انقلاب اسلامی، رسماً اعلام شد.
🌹شادی روح پاکش حمد و سوره و صلواتی قرائت کنیم.
eitaa.com/revaayatgar