eitaa logo
روایت برتر|شهید حاج شیخ عبدالله ضابط
194 دنبال‌کننده
12 عکس
1 ویدیو
17 فایل
جمعی از شاگردان و دوستداران فکری علمدار روایتگری شهید حاج شیخ عبدالله ضابط
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️گنجینه های عظیم دفاع مقدس یکبار دیگر ولی اینبار با نگاه جنگ تمدنی به بیانات تازه رهبری توجه کنیم آنجا که همه کفر با همه اختلافات درونی خود در مقابل همه اسلام با محوریت جمهوری اسلامی ایران ایستاده آنجا که هدف نه یک سرزمین که همه انچیزیست که اسلام در طول تاریخ خود به دنبال آن بوده . همه انچیزی که انبیاء و اولیاء در امتداد آن حرکت کرده اند همه انچیزی است که مردم انقلابی در راه آن ایستاده اند و شهیدها داده اند که دفاع مقدس تجلی این حضور مردمی در پاسداری از هویت تمدنی اسلامی است سوره مبارکه التوبة آیه ۳۳ هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ﴿۳۳﴾او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند! ◾️تیترهای اصلی تمدنی در بیان رهبری 🔸تاریخ:واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهم از تاریخ کشور ماست 🔸 تابلوی عظیم دفاع مقدس:ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم [دفاع مقدس] و پرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم. 🔸هدف اصلی د:هدف اساسی و مهم دشمن تمامیت ارضی نبود که هدف صدام بود، «هدف اصلی انقلاب بود» 🔸هویت ملی : فرق می‌کند که جنگی برای جابه‌جایی یک بخشی از مرز دو کشور اتفاق بیافتد یا برای نابودی آنچیزی که هویت یک ملت را تشکیل می‌دهد اتفاق بیافتد.مسئله این جنگ [عراق با ایران] فقط مرزی نبود. 🔸همه دنیا :همه دنیا وارد جنگ با ایران شدند، این مبالغه نیست؛ همه دنیا هم که می‌گوییم منظور فلان کشور بی‌تأثیر در عالم نیست بلکه همه قدرت‌های مطرح آن روز دنیا در حمله به انقلاب اسلامی سهیم شدند،آمریکا، کشورهای اروپایی و بلوک شرق هرکدام یک‌جور در جنگ علیه انقلاب اسلامی همراه شدند. 🔸جمهوری اسلامی :مسئله دشمن هنوز هم جمهوری اسلامی است. 🔸دستاور تمدنی جنگ : ملت ایران در دفاع مقدس عظمت ظرفیت‌های خود را کشف کرد. ملت ایران خود را در دفاع مقدس شناخت‌.دفاع مقدس مرزهای ما را گسترش داد - منظورم مرزهای جغرافیایی نیست و دنبال آن هم نبودیم، نه آن روز نه امروز - مرزهای دیگر را گسترش داد، از جمله مرز مقاومت. 🔸عموم مردم : عموم مردم و لایه‌های گوناگون اجتماعی در دفاع مقدس سهیم بودند نه اینکه فقط از پادگان‌ها نیروهایی به جبهه اعزام شوند. 🔹مقام معظم رهبری(دامه ظله) *واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهم از تاریخ کشور ماست. این مقطع و واقعه مهم را باید درست بشناسیم و به اذهان نسل‌های بعدی آن را معرفی کنیم. *اگر نسل‌های پی‌درپی ما جوانب مهم و معنادار دفاع مقدس را بشناسد و بدانند ملت ایران چطور توانست به سکوی پیروزی برسد و در آنجا با قدرت و سربلندی بایستد، در این شناخت درس‌های بزرگی وجود دارد و کارهای بزرگی پیش می‌رود. *ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم [دفاع مقدس] و پرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم. *عظمت حادثه [دفاع مقدس] را از چند زاویه می‌توان دید، یکی از زاویه آن چیزی است که از آن دفاع می‌شد؛ یکی از این زاویه است که این دفاع در برابر چه چیزی انجام می‌گرفت؟ زوایه سوم این است که این دفاع به وسیله چه کسانی انجام شد؟ آنان چه کسانی بودند؟ زاویه چهارم این است که آثار و دستاوردهای این دفاع چه بود؟ * در دفاع مقدس از انقلاب اسلامی، از جمهوری اسلامی که محصول آن است و از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌شد. طرف مقابل به این سه حمله کرده بود. هدف اساسی و مهم دشمن تمامیت ارضی نبود که هدف صدام بود، «هدف اصلی انقلاب بود». می‌خواستند این انقلاب بی‌نظیر را که مردم ایران رقم زدند سرکوب کنند. * انقلاب ما مردمی، دینی، اصیل و غیروابسته بود و توانست نظام وابسته و حاکم بر کشور را برطرف کند و یک سخن نو در کشور حاکم سازد. * نظامی که در آن دنیا و آخرت و مردم و خدا دخالت دارند و سازنده آن هستند، در تاریخ بی‌سابقه بود و [دشمن] می‌خواست آن را سرکوب کند و تا الان هم هدف‌شان همین است. مسئله دشمن هنوز هم جمهوری اسلامی است. * فرق می‌کند که جنگی برای جابه‌جایی یک بخشی از مرز دو کشور اتفاق بیافتد یا برای نابودی آنچیزی که هویت یک ملت را تشکیل می‌دهد اتفاق بیافتد. مسئله این جنگ [عراق با ایران] فقط مرزی نبود. * همه دنیا وارد جنگ با ایران شدند، این مبالغه نیست؛ همه دنیا هم که می‌گوییم منظور فلان کشور بی‌تأثیر در عالم نیست بلکه همه قدرت‌های مطرح آن روز دنیا در حمله به انقلاب اسلامی سهیم شدند، آمریکا، کشورهای اروپایی و بلوک شرق هرکدام یک‌جور در جنگ علیه انقلاب اسلامی همراه شدند. * مدافعان دفاع مقدس با عامل دین حرکت می‌کردند. بخش کثیری از مساجد، منابر، گویندگان، دانشگاه‌ها، مدارس حامی و پشتیبان دفاع مقدس بودند. * عموم مردم و لایه‌های گوناگون اجتماعی در دفاع مقدس سهیم بودند نه اینکه فقط از پادگان‌ها نیروهایی به جبهه اعزام شوند.
- دستاوردهای دفاع مقدس یکی، دو مورد نیست. این یک کتاب ده‌ها جلدی خواهد شد. همه دنیا پشت صدام جنگ شدند تا این مرز را بشکنند و هشت سال تلاش کردند اما یک وجب از خاک این کشور کم نشد. * ملت ایران در دفاع مقدس عظمت ظرفیت‌های خود را کشف کرد. ملت ایران خود را در دفاع مقدس شناخت‌. * امروز با اطمینان و با نگاه به تجربه جوانان‌مان در دفاع مقدس می‌توانیم بگوییم که جوانان‌مان می‌توانند همه مشکلات کشور را حل کنند. * ایمن‌سازی کشور از دستاوردهای دفاع مقدس است که کشور را از تجاوزهای احتمالی آینده تا حدود زیادی دور کرد. نشان داد که اگر دشمن آغازگر تهاجمی باشد پایان‌بخش آن نیز نیست. * دفاع مقدس مرزهای ما را گسترش داد - منظورم مرزهای جغرافیایی نیست و دنبال آن هم نبودیم، نه آن روز نه امروز - مرزهای دیگر را گسترش داد، از جمله مرز مقاومت. امروز عنصر مقاومت در منطقه جاافتاده است. عنوان مقاومت را دفاع مقدس در جهان مطرح کرد، پیش برد و جاانداخت. * شاید برای ما هم باورش سخت باید اما کارهای ملت ایران در کشورهای دوردست تأثیر گذاشته است. از این امر خبر داریم. هم در منطقه شرق آسیا، هم آفریقا و هم آمریکای لاتین کارهای ملت ایران الگو شد. * مسئله حضور معنوی ایران در منطقه فریاد آمریکا و برخی کشورها را درآورده است، در حالی که ما در کشورهای منطقه پایگاه نداریم اما حضور معنوی داریم. https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
بزرگترین گنجینه مغفول در دفاع مقدس برداشت های تمدنی و جهانی از حرکت شهید و مردم انقلابی است که بزرگترین جنگ در تاریخ ، جنگ کفر و اسلام است و بزرگترین پیام شهید این است که انقلاب مردمی با ارمان تمدنی خود توانست همه اختلافات را در مسیر قوی تر شدن خود به کار گیرد تا حماسه بزرگی مثل دفاع مقدس را ایجاد کند . https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔶روایت جنگ تمدنی از نگاه امام خمینی(ره) با کی صلح بکنیم؟ این همانی است که یک کسی بگوید که فرض کنید‏‎ ‎‏که پیغمبر اسلام با ابوجهل صلح بکنند. آخر قابل صلح نیست. تویی‏‎ ‎‏که این همه جنایات وارد کردی به کشور خودت و کشور ما، تویی که‏‎ ‎‏این همه مسلمانها را به کشتن دادی، تویی که این جنایات را که گمان‏‎ ‎‏ندارم در تاریخ نظیرش زیاد باشد، این همه جنایات را کردی، تویی که‏‎ ‎‏در دزفول آنطور جنایات را کردی، حالا ما و فرض کنید رئیس جمهور‏‎ ‎‏ما و مجلس ما و نخست وزیر ما بنشیند در یک جلسه ای با شما جلسه‏‎ ‎‏کنند و دست بدهند و احوالپرسی کنند و بگویند بیایید، بسم الله !‏‎ ‎‏شط‌العرب مال شما، دیگر ما را رها کنید! مسأله این است؟! ما‏‎ ‎‏جواب‌ملت عراق را چه بدهیم؟ حالا ملت خودمان هیچ، جواب ملت‏‎ ‎‏عراق را چه بدهیم که یک رژیمی که چندین سال بر او حکومت کرده‏‎ ‎‏است غاصبانه، و آنقدر از جوانهای آنها را کشته و آنقدر از جوانهای‏‎ ‎‏آن را‌معیوب کرده و آنقدر از علمای آنجا را شهید کرده و حالا ما‏‎ ‎‏بنشینیم، ما که ادعا می کنیم مسلمانیم، بنشینیم سر یک میز و با ایشان‏‎ ‎‏صحبت کنیم که بیایید با هم مصالحه کنیم؟ جواب ما، حالا جواب خدا‏‎ ‎‏هیچ که‌جواب باید بدهیم. جواب انبیا هیچ که جواب باید بدهیم.‏ جواب ملائکة الله هیچ که جواب باید بدهیم. جواب مستضعفین هیچ که‏‎ ‎‏باید جواب بدهیم. جواب این ملت عراق را ما چه بدهیم. اگر از کربلا‏‎ ‎‏یک طوماری برای ما برسد که شما چرا با یک آدمی که علمای ما را‏‎ ‎‏شهید کرده، روشنفکرهای ما را در حبس کرده ـ‌حبسهایشان الآن جا‏‎ ‎‏نمی شود، یک جاهایی را تخلیه کردند برای حبس از برای اینکه، از‏‎ ‎‏طوری که نقل کردند برای ما‌ شما نشستید با اینها صلح می کنید؟! چه‏‎ ‎‏صلحی ما داریم؟ ما با این شهدایی که داریم چه جواب بدهیم؟ ما اینقدر‏‎ ‎‏شهید دادیم، حالا بنشینیم سر یک میز و با ایشان صحبت کنیم؟! مسألۀ‏‎ ‎‏ما مسألۀ مکتبی است. مسألۀ دلخواهی نیست. ما سر اسلام دعوا داریم.‏‎ ‎‏ما می گوییم که یک نفر آدمی که اسلام را اصلش مخالف با حزب‏‎ ‎‏خودش می داند، اسلامش اسلام عفلقی است که از اسلام کارتری هم‏‎ ‎‏بدتر است. یک نفر آدم و حزبی که اسلام را مخالف همه چیز خودش‏‎ ‎‏می داند، و با تمام قوا اگر دستش برسد می کوبد اسلام را، ما با او‏‎ ‎‏می توانیم مصالحه کنیم؟ یعنی اسلام را ما فدا کنیم؟ مگر اسلام زمین‏‎ ‎‏است؟ مگر اسلام آسمان است؟‌... ماها چکاره ایم که برویم بنشینیم با‏‎ ‎‏اینها صلح کنیم. این دنیایی که هی فریاد می زنند به اینکه بیایید با ما‏‎ ‎‏مصالحه کنید و به اسلام برگردید، اینها اسلام را مثل اینکه نشناختند.‏‏‏ ‏‏بعضی از این آخوندهای درباری که ما را نصیحت می کنند که‏‎ ‎‏بیایید به اسلام برگردید. اینها اسلام را نمی دانند چه است. صلح بین اسلام ‏‏[‏‏و‏‏]‏‏ کفر معنا ندارد. هیچ مسلمی نباید خیال کند که بین‏‎ ‎‏اسلام و غیر اسلام و مسلم و غیر مسلم باید صلح ایجاد بشود. آنهایی که به ما اشکال می کنند که شما چرا سازش نمی کنید با این‏‎ ‎‏قدرتهای فاسد، آنها از باب این که همه چیز را با چشم مادی ملاحظه‏‎ ‎‏می کنند، با چشم طبیعی حل و فصل اشیا را می کنند. آنها نمی دانند که‏‎ ‎‏انبیای خدا چه رویه ای داشتند؟ با ظالم چطور برخورد می کردند؟ یا‏‎ ‎‏می دانند و خودشان را به کوری و کری زدند؟ سازش با ظالم، ظلم بر‏‎ ‎‏مظلومین است، سازش با ابرقدرتها، ظلم بر بشر است. آنهایی که به ما‏‎ ‎‏می گویند سازش کنید، آنها یا جاهل هستند یا مزدور. سازش با ظالم،‏‏‏یعنی اینکه دست ظالم را باز کن تا ظلم کند. این خلاف رأی تمام‏‎ ‎‏انبیاست. انبیای عظام، تا آن جا که توانستند جدیت کردند که ظلم را از‏‎ ‎‏این بشر ظالم بزدایند. کتاب دفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (ره) ▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
تحول در روایتگری قسمت 4.mp3
19.77M
🔹میدان های روایتگری (تکوینی ، تمدنی ، اجتماعی و فردی) 🔹مراتب تکاملی روایتگری(بازنمایی ، بازسازی ، نوسازی) 🔹@revayat_bartar 🔸روایـــت بـــــرتـــر
🔷نمونه روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری(دامه ظله) از عمق بصیرت شهدای مدافع حرم در برابر نقشه جهانی استکبار علیه جمهوری اسلامی ایران 🔺کلید واژه های تمدنی:کل منطقه،مرزهای اعتقادی،هویت دینی،بصیرت،تاریخ 🔸 جوانهای شما که برای انجام وظیفه، برای دفاع از حرم اهل‌بیت، جان خودشان را کف دست گرفتند و آماده‌ی فداکاری شدند و به شهادت رسیدند، نه‌فقط افتخار خانواده‌‌های خودشان بلکه افتخار دنیای اسلام و دنیای تشیّعند. هر مکتبی که بتواند انسانهایی را تربیت کند که در هنگام احساس نیاز و احساس ضرورت، حاضر باشند جانشان را در راه خدا، در راه هدف فدا کنند، آن مکتب، مکتب موفّقی است. این جوانها و این شهدا با فداکاری خود نشان دادند و اثبات کردند که مکتبشان یعنی اسلام و تشیّع یک مکتب انسان‌ساز و باعظمت و موفّق است و پیش خواهد رفت؛ حقّ اینها این‌قدر بزرگ و عظیم است. بعضی از این وصیّت‌نامه‌ها و نامه‌ها را بنده ملاحظه کردم، حقیقتاً مایه‌ی افتخار است که انسان ببیند جوانهایی این‌جور روشن‌ضمیر، این‌جور آگاه، این‌جور فداکار، این‌جور شجاع، از سرزمین معنوی خود [دفاع میکنند] -بله، اینها از آب و خاک افغانستان یا ایران دفاع نمیکنند- از آب و خاک اسلام دفاع میکنند، از حقیقت و هویّت تشیّع دفاع میکنند، از حریم اهل‌بیت دفاع میکنند؛ اینها واقعاً مایه‌ی افتخارند.* بچّه‌های شما، جوانهای شما واقعاً چهره‌ی درخشانی از اسلام را دارند نشان میدهند. کمتر دوره‌ای بوده که این‌همه جوان مؤمن و با عزم و اراده، به‌طور عملی در میدان وارد بشوند؛ خیلی‌ها همیشه حرف میزنند منتها حرف با عمل فرق دارد. امروز جوانهای ما -از قبیل همین پسر شما- حرف را با عمل همراه کردند، بلکه حرف هم نزدند و عمل کردند. 🔸اینها واقعاً کارهای بزرگی انجام دادند؛ [با] کارهایی که اینها در سوریه و عراق انجام دادند -این‌طور که ما در سوریه گزارش داریم و اطّلاع داریم- و با فداکاری‌های خودشان واقعاً توانستند نقشه‌های آمریکا را که برای کلّ منطقه، از جمله برای ما و برای دیگران خطرناک بود از بین ببرند؛ البتّه هدف اصلی [توطئه‌ها] جمهوری اسلامی است 🔸ماها دو رکعت نماز یا چند آیه قرآن که میخوانیم به خودمان مغرور میشویم که ما چه کار کردیم. او حرف نمیزند، میرود در خطّ مقدّم، عمل میکند، اقدام میکند، آن‌هم چه اقدامی! اقدام او یک اقدام بی‌خطر نیست، اقدامی است با خطر، آن‌هم خطر جان! و یک بار، دو بار، سه بار مدام میرود تا بالاخره به شهادت میرسد؛ آن‌وقت این کار بزرگ را ندیده میگیرد. ببینید اینها عمق است، نشان‌دهنده‌ی عمق این فکر در دل و روح جوانهای ما است. این خیلی مهم است، این خیلی مهم است. آن‌وقت ابعادی دارد؛ واقعاً انسان فکر کند، خب یک روز در کشور خودمان جنگ بود، تهران بمباران میشد، دزفول بمباران میشد، اهواز بمباران میشد، مردم با پوست و گوشت خودشان جنگ را حس میکردند، خب یک عدّه‌ای میرفتند -البتّه همان روز هم همه نمیرفتند، یک عدّه‌ای میرفتند- خانواده‌ها صبر میکردند، یک عدّه‌ای جوانها میرفتند و به شهادت میرسیدند. خب، خیلی هم خوب بود، خیلی هم باارزش بود، شهدا هم خیلی مقام عالی دارند. امروز یک جنگی در جایی وجود دارد که مردم، آن را با پوست و گوشت خودشان حس نمیکنند امّا درعین‌حال میروند؛ ببینید، این خیلی مهم است. حس نمیکنند جنگ را امّا میروند؛ چرا؟ برای خاطر اینکه میفهمند قضیّه چیست. این عمق فهم و این تحلیل درست قضایا خیلی چیز مهمّی است. این معجزه‌ی انقلاب است. انقلاب، این جوانها را، امثال این خانم را، امثال شما پدرها و مادرها را این‌جور تربیت کرده و پیش برده [است]. انقلابِ این‌جوری -وقتی که انقلاب این‌طور تأثیر میگذارد- شکست‌خوردنی نیست. امروز به نظر من تعداد کسانی که حاضرند برای خدا در راه‌های خطرناک قدم بگذارند، از آن روزی که در ایران در جبهه‌های خودمان جنگ بود، اگر بیشتر نباشد کمتر نیست؛ اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. این خیلی مهم است، این خیلی باعظمت است. 🔸 آنچه در منطقه‌ی ما -در منطقه‌‌ی غرب آسیا- دارد اتّفاق می‌افتد "بخشی" از یک نقشه‌ی فوق‌العاده خطرناک دشمنان، یعنی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و غربی‌ها است. اینها دارند در مقابل این نقشه‌ی استکبار، مقاومت و ایستادگی میکنند. هر کسی اینها را نفهمد، حقایق منطقه را نفهمیده؛ هر کسی اینها را انکار کند، واضحات و بیّنات عقلی و سیاسی را نفهمیده؛ لذاست که اینها خیلی باارزشند. ما در روایاتمان مواردی را داریم که ائمه (علیهم‌السّلام) به یک عدّه‌ای از شهدا اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که اینها اجر دو شهید را دارند. در مورد گروهی از مجاهدان زمان ائمه (علیهم‌السّلام) در روایت آمده است که اینها در روز قیامت از روی شانه‌های بقیّه‌ی مردم عبور میکنند و به بهشت میروند، خدا اینها را پرواز میدهد. من در مورد شهدای شما چنین تصوّری دارم؛ من خیال میکنم اینها همانهایی هستند که هر یک شهیدشان، اجر دو شهید را دارد.
گمان میکنم در روز قیامت که همه‌ی ما گرفتاریم، همه‌ی ما مبتلاییم -حتّی در روز قیامت، اولیا هم مبتلا هستند- این جوانان شما، این فرزندان شما، این همسران شما و پدران شماها از جمله کسانی هستند که به لطف الهی به سمت بهشت پرواز میکنند و دیگران به حال اینها غبطه میخورند. 🔹مرزهای کشور به حَسَب ظاهر و در نگاه اوّل مورد تهدید نیست، اگرچه در نهایت چرا؛ مورد تهدید است. اینها دارند میروند از مرزهای اعتقادی دفاع کنند، میروند از حریم اهل‌بیت دفاع کنند. 🔹اگر مردان مجاهد فی‌سبیل‌الله در مقابل این عناصر خبیث -که اگر دستشان به مکانهای متبرّک برسد، آنجا را با خاک یکسان میکنند، این‌قدر اینها وقیح و خبیثند- نَایستند، قطعاً از تشیّع و نشانه‌های تشیّع اثری باقی نمیماند.  این را شماها میدانید، فرزندان شما هم که رفتند و شهید شدند چون عملاً وارد میدان شدند بهتر از ما میدانستند و ما هم میدانیم که این مجاهدتها در راه خدا است، برای خدا است، برای حفظ حریم اهل‌بیت است، برای حفظ ناموس کشور اسلامی است. ... درواقع اینها رفتند دشمن را زمین‌گیر کردند و الحمدلله موفّق هم شدند. ▫️ بیانات در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی در مشهد مقدّس؛ ۱۳۹۷/۱/۱
تمدن میدان حضور یک جامعه در وسعت جهانی و در بازده زمانی تاریخ است تحلیل تمدنی از شهید به عمق بصیرت او و انگیزه تاریخی او بر میگردد چنانچه انگیزه حضور شهید در میدان نبرد از امتداد زمانی عاشورا تا ظهور و وسعت دستگیری و دلسوزی او برای همه مستضعفان در جهان است این عظمت کار شهید در عالم است و ما راویان این عظمت هستیم ▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
روایتگری تمدنی روایت آرمانها یک ملت و روایتگری مردمی روایت چگونگی رسیدن به آرمانهاست و دفاع مقدس تجلی حضور مردم در دفاع از ارمان ها و هویت یک ملت بود و ما راویان این «حقیقت واحد» هستیم روایت همبستگی یک ملت با آرمان هایش ، روایت پیوستگی جمهوریت با اسلامیت است ▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(1) 🔺تلاش غرب برای رئیس جمهوری صدام چرا[دشمنان انقلاب مرعوب شدند]؟ برای خاطر اینکه دیدند این انقلاب در بین ملّتهای مسلمان در همه‌ی دنیا مورد استقبال قرار گرفت؛ در کشورهایی که رؤسای آن کشورها وابسته‌ی به آمریکا بودند، ملّتها در همان کشورها به نفع انقلاب اسلامی شعار دادند. سال ۵۸ و ۵۹ در اوّل انقلاب، تقریباً در همه‌ی کشورهای اسلامی به نفع انقلاب اسلامی حرف زدند و شعار دادند و خطبه خواندند و مقاله منتشر کردند. این [پدیده] اینها را واقعاً متوحّش کرد؛ دیدند ایران که از دستشان رفت -[قبلاً] بر ایران مسلّط بودند- بیم این هست که تسلّط فرهنگ انقلاب بر ملّتها، [شیوع آن] در میان ملّتهای مسلمان موجب بشود که سایر کشورهای اسلامی و سایر دولتهای اسلامی هم از دستشان برود؛ لذا درصدد برآمدند به هر قیمتی هست این انقلاب را نابود کنند؛ جنگ رژیم بعثیِ صدّام علیه ایران از اینجا شروع شد. صدّام یک شخصیّتی بود که آنها میدانستند -یعنی [او را] می‌شناختند؛ شخصیّت‌های سیاسی را می‌شناسند- زمینه‌ی یک حرکت خودخواهانه و متکبّرانه و ظالمانه در این آدم وجود داشت؛ به‌طور طبیعی آدم متعرّضِ متجاوزی بود. در هنگام انقلاب هم صدّام رئیس‌جمهور عراق نبود، رئیس‌جمهور عراق فرد دیگری بود -احمد حسن ‌البکر بود- [امّا] جوری ترتیب دادند که او برود کنار و این بشود رئیس‌جمهور عراق تا وادارش کنند، تشویقش کنند، تهییجش کنند برای اینکه حمله‌ی نظامی به ایران بکند. حمله‌ی نظامی به ایران [هم] اوّل به بهانه‌ی این بود -یعنی این‌جور میگفتند و شعار میدادند- که میخواهند مناطق نفت‌خیز را از ایران جدا کنند و به عراق متّصل کنند؛ اینها [فقط] حرف بود؛ بحثِ مناطق نفت‌خیز نبود؛ بحثِ اصلِ حکومت بود، اصلِ انقلاب بود؛ میخواستند انقلاب را نابود کنند. آمریکا و اروپای قدرتمند -حالا کشورهای درجه‌ی دو و سه‌ی اروپا اهمّیّتی نداشتند امّا اروپای اصلی یعنی انگلیس، یعنی فرانسه، یعنی آلمان، یعنی ایتالیا، این کشورهایی که در اروپا موقعیّتی داشتند، توانایی‌ای داشتند- یکسره همه پشت ‌سر صدّام قرار گرفتند و هرچه توانستند به او کمک کردند؛ ‌هرچه توانستند کمک کردند!۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(2) 🔺حمایت شرق و غرب از عراق در جنگ تحمیلی لشکرهای رژیم صدّام در اوّل جنگ، لشکرهای معدودی بودند، امکاناتشان هم امکانات متعارف بود [امّا] با گذشت زمان -هرچه زمان گذشت، شش ماه گذشت، یک سال گذشت، دو سال گذشت- روزبه‌روز به این امکانات افزوده شد. خب جنگ امکانات را از بین میبرد، ما مثلاً اوّل جنگ یک مقدار تانک داشتیم، بعد بعضی‌اش از بین رفت؛ فرض کنید که مقداری توپخانه داشتیم، بعضی‌اش از بین رفت؛ مهمّات داشتیم خیلی‌هایش از بین رفت؛ قهراً در جنگ مصرف میشود، جنگ امکانات را کم میکند؛ هرچه جنگ پیش میرفت، امکانات رژیم بعثی چند برابر میشد؛ چه کسی به او میداد؟ فرانسه، انگلیس، آلمان، آمریکا؛ شوروی هم که ضدّ آمریکا بود، در این قضیّه همراه آمریکا وارد میدان شد، آن هم به دلیل خاصّ خود: [چون] شوروی تعداد نسبتاً زیادی جمهوری‌های مسلمان دارد؛ حرکت اسلامی، انقلاب اسلامی در ایران موجب میشد که آن جمهوری‌ها به فکر هویّت اسلامی خودشان بیفتند؛ دولت شوروی حاضر نبود، لذا او هم در این قضیّه -در قضیّه‌ی جنگ علیه ما، در قضیّه‌ی مبارزه‌ی علیه ما- کنار آمریکا، دشمن دیرین خودش ایستاد. پس شد آمریکا، شوروی، ناتو -[اعضای] پیمان ناتو که اروپا و آمریکا و مانند اینها هستند- و همه‌ی قدرتهای مسلّط دنیا که پشت‌ سر صدّام قرار گرفتند علیه جمهوری اسلامی، برای اینکه جمهوری اسلامی را از بین ببرند؛ هدف این بود؛ هدف، فتح خرّمشهر یا قصر شیرین یا مانند اینها نبود، هدف این بود که بیایند؛ کمااینکه همان اوّل کار صدّام گفت که ما امروز اینجا مصاحبه میکنیم، یک هفته‌ی دیگر در تهران مصاحبه خواهیم کرد؛ این‌جوری برنامه‌ریزی کرده بود. این، عامل جنگ بود؛ یعنی جنگ تحمیلی یک توطئه‌ی عظیم بین‌المللیِ قدرتمندترین قدرتهای دنیا بود علیه جمهوری اسلامیِ تازه پدید آمده. مثل اینکه همه‌ی حیوانات وحشی بخواهند به یک انسان تنها و بی‌سلاح و بی‌دفاع حمله کنند؛ در واقع این‌جوری بود. جمهوری اسلامی، آن روز نه نیروهای مسلّح‌ منظّمی داشت، نه دستگاه اطّلاعاتی مرتّب و منظّمی داشت -اوّل انقلاب بود دیگر، همه‌چیز به‌هم ریخته بود- جمهوری اسلامی تنها چیزی که داشت، ملّت باایمان و رهبر مقتدری مثل امام بزرگوار بود؛ این تنها چیزی بود که ملّت داشت. همین کشور فرانسه در وسط جنگ، پیشرفته‌ترین هواپیماها و بالگردهای خودش را داد به عراق؛ همین کشور آلمان، موادّ شیمیایی و سمّی را در اختیار رژیم صدّام گذاشت برای اینکه بتواند در جبهه‌های جنگ از موادّ شیمیایی استفاده کند. اینهایی که امروز به اتّهام مصرف موادّ شیمیایی، فلان گروه را، فلان کشور را مورد تهاجم قرار میدهند، رسماً، علناً موادّ شیمیایی را در اختیار صدّام قرار دادند که او بمب شیمیایی درست کند، سلاح شیمیایی درست کند و در جبهه‌ها به‌ کار ببرد و به ‌کار برد و ما هنوز بعد از گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ -تقریباً ۲۹ سال از پایان جنگ میگذرد- هنوز کسانی را داریم در بین رزمندگانمان و کم هم نیستند که به‌خاطر آلودگی‌های شیمیاییِ آن روز دچارند، گرفتارند، خیلی‌ها هم در این راه شهید شده‌اند. انگلیس‌ها کمک کردند، آمریکایی‌ها کمک کردند، نقشه‌های جنگی و ماهواره‌هایشان کمک کردند، همه‌ی دستگاه‌های شیطانی عالم به این شیطانِ بدبختِ متکبّرِ مغرورِ خودخواه -یعنی صدّام- کمک کردند علیه جمهوری اسلامی، که این جنگ به وجود بیاید و این جنگ ادامه پیدا کند و این جنگ با پیروزی او تمام بشود. البتّه همه‌ی این تلاشها مثل تیری بود که به سنگ بخورد، به خاک بخورد؛ و علی‌رغم همه‌‌ی آنها، هشت سال خودشان را کشتند که یک وجب از خاک جمهوری اسلامی را در اختیار بگیرند، [امّا] نتوانستند؛ در طول هشت سال، ملّت ایران بر تمام این قدرتها پیروز شد.۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(3) 🔺حمایت استکبار از عراق در جنگ تحمیلی در دفاع مقدّس فقط رژیم بعثی صدّام نبود که در مقابل ما قرار گرفته بود، در حقیقت یک جنگ عمومی و بین‌المللی علیه ملّت ایران بود؛ ناتو، آمریکا و شورویِ آن‌روز کمک میکردند؛ ارتجاع عرب کمکهای مادّی و دلارهای نفتی خود را، مثل سیل، به‌سمت آنها سرازیر میکرد؛ تبلیغاتشان در همه‌ی دنیا، شب و روز به نفع آنها و علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش میکرد.۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(4) 🔺پشتیبانی استکبار جهانی از صدام در جنگ تحمیلی دفاع مقدس ما، دوران جنگ هشت‌ساله‌ی پر ماجرای این کشور، داستان ایستادگی ملت ایران و ایستادگی جوانان ما در مقابل خباثتها و دشمنی‌های کفر و استکبار جهانی است. درست است، در مقابل ما به‌ظاهر یک رژیم بعثی بود - صدام بود - و او هم عنصری بود به‌قدر کافی خبیث، به‌قدر کافی ضد بشریت و ضد انسانیت، اما فقط او نبود؛ آن چیزی که موجب شد این جنگ، هشت سال ادامه پیدا کند، عوامل پشت پرده‌ی استکبار جهانی بودند که او را تشویق میکردند، به او وعده میدادند، امکانات میدادند. آن‌وقتی که در این سرزمین‌های خوزستان - که شما حالا بخشی از آنها را مشاهده کردید - دشمنان ما مجبور به عقب‌نشینی شدند، یک دولت اروپایی به آنها وسیله‌ای داد که بتوانند در دریا، خباثت و شیطنت و شرارت خودشان را ادامه بدهند؛ موشکی به آنها دادند. نمیگذاشتند عملیاتی که در منطقه انجام میگیرد، سرنوشت جنگ را به انتها برساند؛ تشویقش میکردند. یعنی دست استکبار جهانی، دست همین دولتهای اروپایی و دولت آمریکا، پشت رژیم خبیث معاند بعثی قرار داشت و او را به ادامه‌ی کار تشویق میکرد. نمیخواستند بگذارند جمهوری اسلامی از این حادثه‌ی بزرگ، پیروز و سربلند بیرون بیاید؛ میگفتند صریحاً.۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(5) 🔺اعمال فشار آمریکا و شوروی سابق بر جمهوری اسلامی در جنگ با صدام جنگی كه در سال ۱۳۵۹ علیه جمهوری اسلامی شروع شد، اگرچه از طرف صدام بدبخت و روسیاه بود، اما پشت سر این قضیه یك پروژه‌ی بین‌المللیِ استكباری بود برای زمین زدن نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی. تحلیلگران غربی تحلیل كردند و فهمیدند و درست هم فهمیدند كه این انقلاب فقط این نیست كه یك رژیم دست‌نشانده را در ایران از بین برده است و این كشور عظیم و پربركت را از سیطره‌ی استكبار خارج كرده؛ بلكه این حركت الهام‌بخش خواهد شد، دنیای اسلام را تكان خواهد داد، ملتها را به فكر خواهد انداخت. همین هم شد: فلسطین به فكر افتاد، كشورهای شمال آفریقا به فكر افتادند، در تمام دنیای اسلام حركت و جنب و جوش هویت‌یابیِ اسلامی شروع شد كه تا امروز هم همچنان رو به توسعه و گسترش است. چون فهمیدند كه اینجا كانون الهام‌بخش دنیای اسلام خواهد شد، گفتند جمهوری اسلامی را باید ما به هر كیفیتی هست، از بین ببریم. لذا بااینكه منطقه، منطقه‌ی خطیری است، منطقه‌ی نفت است و غربی‌ها خیلی به مسأله‌ی نفت و خلیج فارس اهمیت می‌دهند و امنیتِ اینجا برایشان حیاتی است، لیكن درعین‌حال وارد میدان شدند، صدام را تقویت كردند، بلكه او را تشجیع كردند كه این جنگ را شروع كند؛ او هم چون آدم نادانِ كله‌شقِ قدرت‌طلبِ خامی بود، خیال می‌كرد كه حالا می‌آید دو سه روزه یا چند هفته‌ای مسئله را تمام می‌كند و با قدرت برمی‌گردد سر جای خود. لذا وارد این جنگ شدند و هشت سال تمام ایران اسلامی فشارهای همه‌جانبه‌ای را كه از سوی همه‌ی قدرتهای بزرگ دنیا بر ایران از كانال جنگ وارد شد، تحمل كرد؛ این خیلی مهم است. شورویِ سابق از این كانال به ایران فشار آورد، امریكا فشار آورد، پیمان ناتو- اروپائی‌ها- فشار آوردند، مرتجعین منطقه با انواع و اقسام طرق از این كانال علیه جمهوری اسلامی فشار آوردند. یكی از این فشارها هر انقلابی را، هر دولتی را به زانو درمی‌آورد و از پا می‌انداخت؛ اما مجموع این فشارها نه فقط جمهوری اسلامی را از پا درنیاورد، بلكه ملت ایران را قوی‌تر و آگاه‌تر، و عزم و اراده‌ی آن‌ها را راسخ‌تر كرد و جمهوری اسلامی را روز به روز به سمت قوت اسلامی و الهی پیشتر برد. ایستادگی در میدان دفاع، چنین اثری را به وجود آورد. ضربات فراوانی هم به جبهه‌ی مقابل زده شد. یعنی صدام و رژیم بعثی ضربه‌ی اصلی را اینجا خوردند. امریكا به فكر افتاد كه می‌تواند دست و پای آن‌ها را جمع كند. یعنی دیدند رژیمی است توخالی كه متكی به مردمش نیست؛ این را فهمیدند. در واقع ضربه‌ی اصلی را ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی به این متجاوز زد، كه آخرش به این جاها منتهی شد كه ملاحظه می‌كنید. اما جمهوری اسلامی روز به روز قوی‌تر شد.۱۳۸۶/۰۶/۲۳ ▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(6) 🔺هماهنگی شوروی و آمریکا در حمایت از عراق و کمک نکردن به ایران در دفاع مقدس، حادثه‌ای که اتفاق افتاد، چه بود؟ یک‌وقت بین دو کشور- حالا همسایه یا غیر همسایه- جنگی اتفاق می‌افتد، این یک طور است؛ یک‌وقت هم یک اتحاد نانوشته و اعلام‌نشده و بعضاً اعلام‌شده از سوی همه‌ی قدرتهای بین‌المللی- قدرتهای حاضر در جهان- علیه یک نقطه و یک کانون و یک مرکز است؛ این دو باهم فرق دارند. این جنگ، با آن جنگ تفاوت دارد. جنگ ما، از نوع دوم بود؛ یعنی همه‌ی کانونهای قدرت بین‌المللی- قدرت نظامی و سیاسی و پولی و امنیتی و غیره- متفق‌القول و متحد العمل بر سر ایران ریختند؛ جنگ احزاب به معنای واقعی کلمه؛ یعنی همه‌ی احزاب قدرت دنیا و باندها و مجموعه‌های قدرت، بر سر ایران ریختند. چرا؟ آن یک تحلیل سیاسی دارد؛ به هر دلیل. یعنی شوروی و امریکا با همه‌ی اختلافاتشان، در این قضیه هماهنگی داشتند. همین سنگرها و پنج‌ضلعی‌هایی که آقایان اشاره کردند، تاکتیکهای شوروی بود که به عراقیها منتقل شده بود. شماها که دستتان توی کار جنگ بوده، این‌ها را می‌دانید و مطلعید. هواپیمای غربی و شرقی، موشک غربی و شرقی، توپ‌خانه‌ی غربی و شرقی، تانک پیشرفته‌ی غربی و شرقی و انواع مهماتهای غربی و شرقی، به وسیله‌ی رژیم بعثی عراق، علیه ما به کار رفت؛ یعنی همه به آن کمک می‌کردند. بعد از اینکه جنگ تمام شده بود - به نظرم آخر سال ۶۷ بود - در سفری که بنده - آن‌وقت رئیس‌جمهور بودم - و مسئولان به یوگسلاوی سابق - که از هم پاشید و یکی از مراکز مهم پشتیبانی عراق بود - داشتیم، پس از یک مذاکره‌ی طولانی و مفصل، حاضر نشد حتّی تانگش را به ما بفروشد! در حالی که هر وقت عراقیها در جبهه کم میآوردند، بلافاصله انواع و اقسام تانگهای شرقی و غربی برایشان میآمد؛ وقتی یک تانگشان ضربت میخورد، معطّلش نمیشدند، جرثقیل را میآوردند و آن را به داخل هور یا رودخانه پرتاب میکردند و از دُوْر خارجش میکردند؛ برایشان اهمیتی نداشت. حالا بچه‌های ما با چه زحمتی این تانگهای غنیمتی را گیر میآوردند، وصله‌پینه میکردند و استفاده میکردند. یعنی از امکانات جنگی - انواع و اقسام مهمات و ابزار - از تاکتیک، از اطلاعات فضایی، از همه‌ی انواع پشتیبانیها - پول، پشتیبانی سیاسی و غیره - در اختیار یک طرف جنگ بود - که رژیم بعثی بود - و همه در آنجا متمرکز شده بودند؛ یک طرف هم جمهوری اسلامی به تنهایی - تنهاییِ واقعی - بود.۱۳۸۵/۰۷/۲۹ ▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(7) 🔺کمک تمام قدرتهای دنیا به عراق در جنگ تحمیلی [رژیم عراق به هنگام حمله به مرزهای ایران با خود فكر كرده بودند] در دنیا انقلاب طرف‌داری ندارد. یك طرف امریكا بود، دشمنِ پر از حقد و كینه علیه انقلاب- چون انقلاب سلطه‌ی امریكا را بر این كشور از بین برده بود، بنابراین از غضب و كینه‌ی بر انقلاب و نظام اسلامی پُر بودند- یك طرف هم شوروی سابق بود؛ آن هم با دلایل دیگری علیه انقلاب اسلامی. این دو ابرقدرت كه در دهها مسئله باهم اختلاف داشتند، در دشمنی با ایران با یكدیگر اتّحاد كلمه داشتند و هر دو به رژیم عراق صمیمانه و با همه‌ی وجود كمك و از آن دفاع می‌كردند! ناتو و قدرتهای اروپایی به عراق كمك كردند؛ هواپیما دادند، بمب دادند، تانك دادند، وسایل شیمیایی دادند، هلیكوپتر دادند، موشك دادند. اروپای شرقی نیز كه آن روز زیر سیطره‌ی حكومت شوروی و وابسته‌ی به آن بود، هرچه عراق می‌خواست، به او داد. بنابراین یك طرف عراق بود با حمایت امریكا و شوروی و ناتو و ورشو- كه همان پیمان اروپای شرقی و كشورهای بلوك‌كمونیست بود- و همچنین دولتهای عربی منطقه كه پول و سلاح و امكانات و مشاور نظامی و هرچه دولت بغداد برای رسیدن به هدفهای خود در این حمله احتیاج داشت، بی‌دریغ در اختیار او قرار می‌دادند؛ یك طرف هم نظام جمهوری اسلامی بود. امریكا با این نظام بد بود و برای اینكه این نظام از بین برود، لحظه‌شماری می‌كرد. شوروی هم با این نظام بد بود؛ اروپاییها هم با آن هیچ‌گونه رابطه‌ای نداشتند و هیچ دلسوزی‌ای برای آن نمی‌كردند؛ دولتهای مرتجع هم به گونه‌ی دیگر. امكانات مالی كشور، بسیار ضعیف؛ نیروهای مسلّح، نامنسجم؛ وسایل نظامی، بعضی كهنه و فرسوده و بعضی منتظر قطعه‌ای بود كه به ما نمی‌فروختند. هواپیما داشتیم، قطعه نداشت؛ تانك داشتیم، قطعه نداشت و دنیا به ما نمی‌فروخت؛ در داخل هم از این وسایل هیچ‌چیز تولید نمی‌شد.۱۳۸۱/۰۳/۰۱ ▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(8) 🔺ایجاد ذلت و سرافکندگی برای ملت ایران در قرارداد تركمانچای جنگ، یكی از محیطترین حوادث برای یك ملت است. ما همگی این را با وجود خودمان، با گوشت و پوست و احساس و ادراك خودمان مشاهده كردیم. این نیست كه فقط در تاریخ چیزی خوانده، یا به آمارها مراجعه كرده باشیم. لیكن نكته‌ی مهم این است كه ملتها می‌توانند این‌ حادثه‌ی پُرخسارت را به یك فرصت و به یك سرمایه تبدیل كنند. می‌دانید؛ خسارت جنگ هم فقط این نیست كه عزیزان ملت به كام مرگ كشانده می‌شوند یا ویرانیهایی به بار می‌آید و سرمایه‌هایی بر باد می‌رود. اگر در جنگی عزم ملی و خردمندی سردمداران كشور به كمك كشور نیاید، آن سرافكندگی و ذلّت و هزیمت معنوی‌ای كه بر دوش آن ملت سنگینی خواهد كرد، شاید از همه‌ی این خسارتها بالاتر است امروز بیش از صد و پنجاه سال و نزدیك به دویست سال از قرارداد ننگین تركمانچای می‌گذرد. هر ایرانی كه آن تاریخ را بخواند، بعد از گذشت نزدیك به دو قرن، در روح خود احساس شرمساری، حقارت و شكست می‌كند و از خود می‌پرسد: چطور در حادثه‌ای به آن عظمت، سردمداران كشور قادر نشدند عزم ملی و سرمایه‌های مادّی و معنوی كشور را به كمك هویّت ملی این كشور به میدان بیاورند؟! لشكر مهاجم دشمن تا قلب كشور آمد؛ بعد با التماس و درخواست و پیشكش دادن و وساطت دشمنانِ دوست‌نما و خسارتهای فراوان ملی و آن اهانت‌هایی كه به ملت ایران شد، قبول كرد كه قدری عقب بنشیند، درحالی‌كه هفده شهر قفقاز را از ایران گرفته و كشور را از بخشی از پاره‌ی تن خودش محروم كرده بود! امروز هم كه شما این حادثه را در ذهن خودتان یا در كتاب تاریخ مرور كنید و ببینید بر ملت ایران در آن حادثه‌ی تلخ چه گذشت، احساس خجلت و احساس سرافكندگی و ذلّت می‌كنید. همین‌طور شبیه این، در حوادث جنگ بین‌الملل دوم، همین شهر تهران محل خودنمایی و پُز دادن افسران كشورهای مختلف شد كه در خیابانها راه بروند، به ایرانی با چشم تحقیر نگاه كنند، از او كار بكشند، به او اهانت و به نوامیس او تجاوز كنند. این یك نوع بود، آن نوع دیگری بود. این‌ها نشانه‌ی یك خسارت بزرگ برای یك ملت در یك جنگ است. در جنگی كه در سال ۱۳۵۹ در این كشور رخ داد، همه‌ی این حوادث ممكن بود. آنهایی كه می‌خواستند قطعه‌ای از خاك ایران را از ایران جدا كنند، هدفشان فقط این نبود كه ایران را از آنچه كه هست، قدری كوچكتر كنند. هدف این بود كه این ملت را برای قرنها - حداقل یك قرن، دو قرن - با احساس حقارت سرِ جای خود بنشانند. و در مردمی كه جرأت كرده بودند مقابل امپراتوری عظیم استكبار جهانی قیام كنند؛ برخلاف همه‌ی عرفهای بین‌المللی، یك حكومت صددرصد مردمی را كه به هیچ قدرتی در دنیا باج نمی‌دهد، سر كار بیاورند، روحیه‌ی شجاعت و خودباوری را بمیرانند. آنچه كه برای آنها غایت مطلوب بود، این بود.۱۳۷۹/۰۷/۰۶ ▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔘جزئیات حیرت آور ▫️روایتگری مردمی یعنی بیان جزئیات حیرت آور یعنی روایت اتفاقات جزئی مردمی در نسبت با ارمان های بزرگ یک ملت ، جزئیات:اتفاقات به ظاهر کوچک مردمی و حیرت آور بودن ان در نسبت با اهداف بلند تمدنی همین مردم است و چقدر این داستان شبیه پیرزنی است که با کلاف نخ میخواست بزرگی مثل یوسف را بخرد تا نام او را جزء خریدارن یوسف ثبت کنند از این رو ترکیب این اتفاق کوچک و جزئی با پیوند نیت بزرگ پیرزن آن را به سرگذشتی بزرگ تبدیل کرد . ما نیز باید با رجوع به مردم روایت مردمی از اتفاقات کوچک و در عین حال بزرگ دفاع مقدس را اخذ و آن را به اشتراک دیگران بگذاریم تا یک گفتمان عمومی یک فرهنگ عمومی شکل گیرد. تعبیر عظیم رهبری از جزئیات حیرت آور ناظر به تلفیق مردمی بودن در عین قدرت آرمان خواهی همین مردم است . ترکیب به ظاهر متناقض نما ولی شدنی بین جزئیات حیرت آور سوال اصلی اینجاست که این چه جزئست که شگفت انگیز است چگونه یک جزء میتوان حیرت آور باشد و این دو چگونه ترکیب میشوند چگونه محقق می شود چگونه یک جزء میتواند بزرگ باشد و بزرگ دیده شود این همان روایت کوچک مردمی در نسبت با ارمان ها با نیت ها بزرگ تمدنی آنهاست این همانیست که در دفاع مقدس شکل گرفت و دفاع مقدس پر از اتفاقات جزئست که در حرکت آرمانی در حرکت تمدنی بزرگ و بزرگ شد . ما الان نیازمند اینگونه از روایتگری در نسبت مردم و آرمانها هستیم . مردمی که با کارهای به ظاهر کوچک ولی با نیت های بزرگ تمدنی توانستند حماسه مثل دفاع مقدس را رقم بزنند. توانستند نقطه عطف بزرگی در تاریخ اسلام ایجاد کنند توانستند در مقابل همه شرق و غرب ایستادگی کنند نه فقط ازیک سرزمین که از هویت اسلامی خود دفاع کنند و این وعده خداوند است به ملتی که برای خدا خالصانه استقامت کند (قالَ الَّذينَ يَظُنّونَ أَنَّهُم مُلاقُو اللَّهِ كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرينَ) که («چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند!» و خداوند، با صابران و استقامت‌کنندگان) است.) این همان جزئیات حیرت آوری دفاع مقدس است که چگونه یک ملت با نیت قوی توانست جلوی همه استکبار جهانی بایستد و این همان معنای تعبیر بلند رهبری در ضرروت بهره مندی از این «تابلوی عظیم دفاع مقدس»است تابلوی پر از جزئیات حیرت آور و ما راویان این جزئیات حیرت آور هستیم ▫️مقام معظم رهبری(دامه ظله) اگر جوانب مختلف و معنادار آن مقطع اساسی و عوامل پیروزی ملت در جنگ تحمیلی به نسل‌های پی در پی جوان شناسانده شود، کارهای بزرگ کشور به پیش خواهد رفت که در این زمینه خیلی کار شده اما برای تبیین ظرافت‌ها و جزئیات حیرت‌آور دفاع مقدس، کارها باید صد برابر شود. اگر نسل‌های پی‌درپی ما جوانب مهم و معنادار دفاع مقدس را بشناسد و بدانند ملت ایران چطور توانست به سکوی پیروزی برسد و در آنجا با قدرت و سربلندی بایستد، در این شناخت درس‌های بزرگی وجود دارد و کارهای بزرگی پیش می‌رود.ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم [دفاع مقدس] و پرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم.۱۴۰۲/۰۶/۲۹ ▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰قدرت جهاد بالاترین و بزرگترین دستاورد اتفاقات طوفان الاقصی بازگشت قدرت مجاهدت و مقاومت به دنیای اسلامی بود، بازگشت قدرت مفهوم «کلیدی» و «سرنوشت ساز» جهاد به عنوان سرتیتر مفاهیم اسلامی برای رهایی از این سرافکندگی تاریخی جهان اسلام 🔸روایت شگفت انگیز مقام معظم رهبری(دامه ظله) از چگونگی دسیسه شوم دشمن برای جلوگیری از پیشرفت و گسترش روز افزون جهان اسلام با شبهه افکنی های پی در پی خود با مفهوم جهاد خواندی است اینکه با قدرت تبلیغاتی خود چگونه توانستن مفهوم بلند و کلیدی جهاد را به حاشیه برانند و این مصیبت بزرگ را در حرکت تکاملی جهان اسلام پیش آورد. چگونه این قدرت راهبردی جهان اسلام از او گرفته شد و مسیر رو به زوال و ذلت را با اجبار پیمودن و انقلاب توانست حیات دوباره به مفهوم جهاد ببخشد و عزت را به جامعه اسلامی برگرداند از این رو بالاترین دستاورد تمدنی شهید در چگونگی شکل گیری و مراقبت و پیشرفت انقلاب ترویج قدرت مقاومت با درک عظمت مفهوم جهاد است. «شهید احیاگر جهاد در دنیای اسلامی است» انجا که یک گروه مقاومت گوچک تمام نظام پوشالی و قدرت اطلاعاتی غرب را با جلوداری اسرائیل زیر سوال می برد انجا که شهادت و جهاد میتواند قدرت پنهان اسلام را آشکار کند و عزت را به ارمغان آورد و این نیست بجز قدرت جهاد در نظام مفاهیم بلند دینی و تجلی کارامدی آن در دفاع مقدس 🔹مقام معظم رهبری(دامه ظله) «واللَّه اللَّه فی الجهاد باموالکم و انفسکم و السنتکم فی سبیل‌اللَّه.»(۱) یعنی اللَّه اللَّه در جهاد. مبادا جهاد در راه خدا را با مال و جان و زبانْ ترک کنید. این جهاد، همان جهادی است که امّت اسلامی تا آن را داشت، ملت نمونه‌ی دنیا بود و وقتی آن را از دست داد، ذلیل شد. نویسندگان مسیحی که در انجیلشان از قول مسیح نقل کرده‌اند که «اگر کسی به این طرف صورتت سیلی زد، آن طرف را جلو بیار»، یعنی که «ما اصلاً اهل جنگ نیستیم و اهل صلح و سازش مطلق و مهربانی هستیم» اینها شعارهایشان است. هنوز هم می‌گویند. هنوز هم از رو نرفته‌اند شروع کردند به مسلمانان طعن‌زدن که «شما اهل جهادید. شما اهل جنگید. شما اهل شمشیرید. شما اهل خونریزی هستید.» آن‌قدر گفتند و گفتند که مسلمانان را از رو بردند! آن‌وقت نویسندگان و دانشمندان مسلمان گفتند که «ما جهاد نداریم! در حقیقت جهاد ما، دفاع است!» خدای متعال می‌گوید: «جهاد کن!» دانشمند مسلمان می‌گوید: «جهاد، دفاع است!» خدا می‌گوید: «...اذا لقیتم الذین کفروا زحفاً فلا تولوهم الادبار.»(۲)؛ به اینها پشت نکنید. با اینها مقاتله کنید: «قاتلوا الذین یلونکم من الکفار.»(۳) نویسنده‌ی مسلمان می‌گوید: «جهاد فی‌سبیل‌اللَّه، جهاد نیست. تهاجمی نیست؛ تدافعی است!» این همه، عکس‌العمل تبلیغات مسیحیان است که از بس اسم «صلح و سازش» را آوردند و گفتند «جنگ و شمشیرکشی بد است و به کسی حمله نکنید»، مسلمانان اهل جهاد و عزّتمند از جهاد را خانه‌نشین کردند. آن‌وقت خودِ آن آقایانِ اهل صلح، هرجا توانستند دمار از روزگار مسلمانان درآوردند! کسانی که امروز در بوسنی هرزگوین و در حرم ابراهیمی مسجد خلیل الرّحمن در فلسطین اشغالی، به کشتار مسلمانان کمر بسته‌اند، همانها هستند که از امریکا و اروپا آمدند. همین اروپاییها و امریکاییها و غربیهایی هستند که یک عمر با مسلمانان سروکلّه زدند که «شما اهل جهادید. جهاد بد است.» آن‌وقت از جنگهای صلیبی به این طرف، مسیحیان به یک نحو، آنهای دیگر هم نحوی، هرچه توانستند با مسلمانان مبارزه کردند و جنگیدند و کشتند. داستان این وقایع را ما نباید این‌جا بگوییم. خلاصه، داستان عجیبی است! کسی که تاریخ بخواند و کسی که تاریخ را بداند، از شرح چنین وقایعی خون می‌گرید. هم به خاطر ظلمها، هم به خاطر دو روییها. این همه دم از صلح بزنند و این همه شمشیر و خنجر پنهان و آشکار داشته باشند؟! جهاد با همان شکل اسلامی‌اش که البته حدودی دارد ظلم نیست. در جهاد، تعدّی و تجاوز به حقوق انسانها نیست. در جهاد، بهانه‌گیری و کشتن این و آن نیست. در جهاد، از بین بردن هرکسی که مسلمان نیست دیده نمی‌شود. جهاد، یک حکم الهی است که بسیار هم با عظمت است. اگر جهاد باشد، ملتها سربلند خواهند شد.۱۳۷۲/۱۲/۱۳ ▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔘مهمترین کارایی جهاد در گام نخست حفظ دستاوردها سپس حرکت تهاجمی برای ارتقا همان دستاوردهاست با به حاشیه راندن جهاد توسط هجمه تبلیغاتی دشمن هم دستاوردها هم ارتقا آنها دچار کندی ، توقف و در نهایت عقب گرد میشود هر ان چیزی که دنیایی اسلام قرنهاست با آن روبروست تا آنجا که تبدیل شدن به گاو های شیر ده، این سرنوشت ذلت بار برای کسانی است که جهاد را فراموش کردند و انقلاب سرآغاز بازگشت جهاد و حرکت غزتمندانه اسلام در معادلات جهانیست ▫️https://eitaa.com/tahavol_revay
🔸جزئیات حیرت آور (2) روایتگری مردمی یعنی بیان کارهای کوچک که ضرب در نیت بلند مردم شده و ماحصل آن منجر به اتفاقات غیر قابل باور شده است ، دفاع مقدس مملو ازاین کارهای کوچک بزرگ است که چگونه یک گروه کوچک توانسته در برابر همه هیمنه پوشالی استکبار جهانی از غرب تا شرق بیاستد و انها را شکست دهد که کار اندک اگر با نیت درست و خالص باشد کوچک نیست که بزرگ است راه کشف این گنجینه بزرگ نیز در زیست همواره و همیشگی با مردم است در مراجعه به مردم است چرا که این گنج بزرگ در دست کسانی ست که انقلاب کردند برای انقلاب عزیزترین کسان خود را فدا کردند انقلاب بانان ما مردم هستند راه دسترسی به این گنجینه در همراهی با مردم انقلابی است. 🔹 تَصَدَّقْ بِالشَّي‌ءِ و إن قَلَّ، فإنَّ كُلَّ شَي‌ءٍ يُرادُ بِهِ اللَّهُ و إن قلَّ ـ بَعدَ أن تَصدُقُ النِّيَّةُ فيهِ ـ عَظيمٌ. [وسائل الشيعة، ج۱، ص، ۱۱۵۳.] صدقه دهيد هر چند اندک باشد؛ زيرا هر چيزى كه براى خدا باشد، گرچه اندک ـ اگر با نيّت درست و خالص صورت گيرد ـ بزرگ است. وَ قَالَ امیر المومنین (عليه السلام): افْعَلُوا الْخَيْرَ وَ لَا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً، فَإِنَّ صَغِيرَهُ كَبِيرٌ وَ قَلِيلَهُ كَثِيرٌ...(حکمت422 نهج البلاغه) و فرمود (ع): كار نيك را به جاى بياوريد و آن خرد مشماريد، زيرا، كار نيك، هر چند، در نظر خرد آيد، بزرگ باشد و هر چند، اندك نمايد، بسيار باشد. ▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
تحول در روایتگری قسمت 5.mp3
9.5M
🔹مطلوب همگانی از روایتگری 🔸قدرت حجیت و سندیت روایتگری در بعد اجتماعی 🔸هماهنگی معنای قول در دین با روایتگری به معنای عام 🔹@revayat_bartar 🔸روایـــت بـــــرتـــر
تحول در روایتگری قسمت 6.mp3
11.86M
🔸مطلوب روایتگری در دین 🔹مطلوب روایتگری در هماهنگی تام از قول امام نسبت به اتفاقات 🔹نسبت روایتگری ما با روایتگری امام از حوادث و رویدادهای عالم 🔹@revayat_bartar 🔸روایـــت بـــــرتـــر
🔸مسیر پیشرفت و مفهوم کلیدی جهاد 🔹مسیر پیشرفت انقلاب جز با زنده کردن مفهوم جهاد درجامعه ممکن نیست اینکه مقام معظم رهبری بارها و بارها تنها راهبرد عبور از مشکلات و رسیدن به قله را جهاد میدانند بخاطر قدرت استراتژیک این مفهوم در رشد یک جامعه است مدیریت جهادی ،جهاد تبین ، اقتصاد مقاومتی ، جهاد علمی و.. ... کلید واژه های رهبری در چگونگی عبور از مشکلات و رسیدن به اهداف بالای انقلاب است . راوی احیاگر این مفهوم سرنوشت ساز در جامعه و جهان است جهاد «تنها» راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است 🔹مقام معظم رهبری(دامه ظله) ‌این‌جور نیست که اگر در راه خدا مجاهدت کنید، فقط خدای متعال بهشت به شما بدهد! نه، فقط ثواب آخرت نیست، ثواب دنیا ‌هم هست. ثواب دنیا چیست؟ ثواب دنیا عزّت است، اقتدار است، پیشرفت است.‌۱۳۹۶/۰۹/۰۱ ▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔹خداوند وعده پیروزیِ بدون حرکت به هیچ‌کس نداده است (مقام معظم رهبری دامه ظله) البته پیروزی، بدون مجاهدت، بدون حرکت، بدون خطرپذیری، امکان ندارد. خدای متعال وعده‌ی پیروزیِ بدون حرکت به هیچ کس نداده است. صِرف مؤمن بودن هم کافی نیست؛ مجاهدت لازم است، صبر لازم است؛ «و لنصبرنّ علی ما ءاذیتمونا» (۱) - این حرف پیغمبران است به مخالفانشان - ما ایستادگی میکنیم. پیغمبران ایستادگی کردند. امروز منطق پیغمبران با آن همه سرکوبی که علیه آنها انجام گرفته است، منطق همه‌گیر دنیاست. حرف پیغمبران پیش رفت، منطق فرعونیان پیش نرفت. این حرکت و این جهتگیری، روزبه‌روز هم بیشتر خواهد شد. صبر لازم است، ایستادگی لازم است. ملت ما این ایستادگی را از خود نشان داد.۱۳۹۱/۰۳/۲۹(بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی) ▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔹روایتگری ترکیبی 🔸 در بیان رهبری حوادث و فتنه های امروز ما محصول جنگ ترکیبی دشمن است مهمترین ویژگی جنگ ترکیبی قدرت پیچیدگی حوادث بخاطر حجم بالای متغیرها در عین سرعت جابجایی بالای آنهاست به گونه ای که تشخیص مسائل برای مواجه درست را سخت میکند به همین میزان روایت درست یا به عبارت دقیق تبین مساله برای عموم را بسیار دشوار میکند 🔸روایتگری ترکیبی با استفاده از گروه های تخصصی متعهد به دست میاید تجمیع هماهنگ داده ها همراه با تحلیل های عمیق از مسائل در این گروه های تخصصی شکلی از "روایتگری فرا تخصصی" را ایجاد میکند 🔸بر خلاف روایتگری تخصصی که نگاهی تک بعدی به مسایل و مشکلات را ایجاد میکند ، روایتگری فرا تخصصی محصول نگاه کل گرایانه در ترکیب هماهنگ همه عناصر مرتبط است مهمترین نمونه جنگ ترکیبی به فتنه ای دشمن در سالهای اخیر بر میگردد که رهبری دست به تحسین ان زدند در این حادثه همه عناصر( منغییرهای) اصلی فتنه سازی یعنی عناصر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی اجتماعی ،رسانه ای، نظامی و... به شکل هماهنگ و با سرعت بالا تغییر میکرد به گونه ای که مواجه با آن را به خاطر پیچیدگی و سرعت بالای تغییرات سخت کرده بود به گونه ای که فرصت کم باسخ به شبهات بخاطر سرعت و حجم بالای شبهات در فضای مجازی یا اتفاقات امنیتی با سرعت بالای کشته سازی یا سیر صعودی ارز در فشار اقتصادی و... تقابل متوازن را سخت کرده بود 🔸لذا روایت صحیح از آن نیازمند شکل گیری گروه های تخصصی با موضوعات درگیر برای نیل به تحلیل درست برای تبین مسال جهت آگاهی بخش جامعه است تا روایت اول و درست از آن ما باشد ▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) ‌ [اغتشاشات ۱۴۰۱] صرفاً یک اغتشاش خیابانی نبود؛ [پشت] این، برنامه‌های خیلی عمیق‌تری بود. دشمن یک جنگ ترکیبی را ‌شروع کرد؛ یک جنگ ترکیبی؛ این را بنده از روی اطّلاع به شما عرض میکنم. دشمن یعنی آمریکا، اسرائیل، بعضی از قدرتهای ‌اروپاییِ موذی و خبیث، بعضی از گروه‌ها و گروهکها، همه‌ی امکاناتشان را وارد میدان کردند. همه‌ی امکانات یعنی چه؟ یعنی ‌دستگاه‌های اطّلاعاتی‌شان را، دستگاه‌های رسانه‌ای‌شان را، ظرفیّت فضای مجازی‌شان را، استفاده از تجربه‌های گذشته‌شان را. خب ‌اینها در ایران تجربه دارند؛ از سال ۷۸ تجربه دارند، از ۸۸ تجربه دارند، از سالهای بعدی تجربه دارند، آنجاها شکست خوردند، از ‌آن تجربه‌ها استفاده میکنند؛ آن تجربه‌ها را هم به میدان آوردند. در کشورهای دیگر هم این کارها را کرده‌اند، یک ضربه‌هایی ‌خورده‌اند، یک موفّقیّتهایی پیدا کرده‌اند، از آن تجربه‌ها هم استفاده میکنند. دشمن همه‌ی این ظرفیّتها را در این چند هفته وارد ‌میدان کرد برای اینکه بتواند بر ملّت ایران فائق بیاید... که به معنای واقعی کلمه، ملّت توی دهنشان زد؛ ملّت ایران به معنای ‌واقعی کلمه ناکامشان کرد.‌۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
◾️مقام معظم رهبری دامه ظله در جنگ ترکیبی، دشمن از رسانه استفاده میکند، از عامل فرهنگی استفاده میکند، از عامل امنیّتی استفاده میکند، از نفوذ استفاده میکند، از عامل اقتصادی استفاده میکند؛ از همه‌ی این عوامل استفاده میکند برای اینکه ملّت را در محاصره قرار بدهد، برای اینکه ملّت را دچار یأس کند، ملّت را از نیروی خودش غافل کند. سعی میکنند ملّت را از راه‌های اطّلاع‌رسانی جدا کنند. خب، ما وسایل اطّلاع‌رسانی به مردم را داریم؛ اینها را بدبین میکنند: به رادیوتلویزیون گوش ندهید، خبرهایش خلاف واقع است؛ به گزارش مسئولین توجّه نکنید، گزارششان خلاف واقع است؛ به حرفهای رهبری گوش نکنید، حرفهای رهبری تکراری است؛ تکراری است؟ سالها است که جبهه‌ی دشمن با صدای بلند اعلام میکند که میخواهیم جمهوری اسلامی را به زانو در بیاوریم، رهبری در مقابل میگوید «غلط میکنید»؛ این تکرار نیست؛ این استقامت است. خدای متعال به ما دستور داده است ــ دستور به پیغمبر دستور به همه است، دستور به ما است ــ که «فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک»؛(۱) این استقامت است، این سخنِ حق را در دل نگه داشتن و حفظ کردن و پای آن ایستادن است؛ این تکرار نیست.۱۴۰۲/۰۱/۰۱ بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی
◾️مردمی سازی فرهنگ جهاد 🔹مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دفاع مقدّس برای حضور مردمی یک مدل‌سازی جدیدی انجام گرفت. نحوه‌ی حضور مردمی یک نحوه‌ی شگفت‌آوری است و بر اساس این حضور، بُروز استعدادها [است] که حالا من مختصری درباره‌ی هر کدام از اینها عرض میکنم. اوّلاً همه‌ی آحاد ملّت ایران، آنهایی که مایل بودند در این عرصه شرکت کنند، هر که بود، هر چه بود، توانست در یک شبکه‌ی زنده، کارآمد، داوطلبانه و پُرشور جای خودش را پیدا کند. فرض بفرمایید یک رزمنده‌ی سیزده چهارده ساله که حالا مثلاً با دست‌کاری در شناسنامه موفّق شده بود خودش را به جبهه برساند، جایش مشخّص بود؛ یعنی میتوانست جای خود را پیدا کند، بیکار نمانَد؛ فرض بفرمایید که آب بیاورد، خبر ببرد، پیام‌رسان باشد و از این قبیل کارها. یک پیرمرد هفتادساله هم که میرفت جبهه، او هم همین جور؛ او هم میتوانست کار خودش را پیدا کند. توقّعی که از یک پیرمرد در جبهه وجود داشت، کاملاً مشخّص بود، معلوم بود؛ هیچ کس بیکار نمیمانْد؛ نه آن بچّه‌ی سیزده‌ساله بیکار میماند، نه آن پیرمرد هفتادساله بیکار میماند. یا فرض بفرمایید یک دختر دانش‌آموز هشت نُه ‌ساله، ده ساله -دبستانی- که میخواست در این کار، او هم شرکت کند، جای خودش را پیدا میکرد؛ برمیداشت نامه مینوشت به برادر رزمنده‌ی ناشناس و این نامه را در بسته‌های غذایی و هدایای مردمی‌ای که میفرستادند میگذاشت و میفرستاد. مکرّر اتّفاق افتاده بود که رزمنده در میدان جنگ فرض کنید که این بسته‌ی غذایی را باز میکرد میدید یک نامه در آن هست، میخواند میدید بله، یک بچّه‌ای، یک دختر هفت هشت‌ ساله‌ای، ده‌‌ساله‌ای نوشته «برادر رزمنده! خسته نباشید، من دعایتان میکنم و مانند اینها»؛ یعنی یک دختربچّه هم میتوانست در اینجا حضور داشته باشد؛ یک بانوی محترم هم میتوانست با چرخ خیّاطیِ خودش، با وسایل طبخ خودش، با مربّاسازی خودش، با ترشی انداختن خودش، با نان پختن خودش، با لباس شستنِ خودش به پشت جبهه کمک کند. بنده در اهواز رفتم یک نقطه‌ای را دیدم که جمعیّتی از بانوان و زنهای محترم آنجا جمع شده بودند و لباسهای چرک رزمندگان را می‌شستند؛ یعنی همه میتوانستند جای خودشان را پیدا کنند و مشغول بودند. پزشک جرّاح مشخّصاً میتوانست آنجا حضور داشته باشد و حضور داشت و ما دیدیم. کاسب جزء، روحانی مسجد، کارگر کارخانه، شاعر و سرودخوان، راننده و صاحب‌کار و ریخته‌گر، کشاورز روستایی، کارمند اداری و انواع و اقسام گروه‌های مردمی میتوانستند در این شبکه‌ی عظیم مردمی حضور پیدا کنند؛ این یک مدل جدید بود. این در دنیا هیچ سابقه‌‌ای ندارد؛ هیچ جا ما [نمونه‌اش را] نخوانده‌ایم و نشنیده‌ایم. [درباره‌ی] جنگهای فراوان، کتابهایشان، فیلم‌هایشان درآمده، ما هم خیلی از این قبیل چیزها را خوانده‌ایم، مطالعه کرده‌ایم [امّا] نمونه‌ی چنین بسیج مردمی عظیمی اصلاً وجود ندارد. این مدل جدید بود؛ مدل‌‌‌‌سازی جدید که همه میتوانستند همکاری کنند، همه میتوانستند هم‌افزایی کنند همه [کمک]میدادند.۱۳۹۹/۰۶/۳۱
تحول در روایتگری قسمت7.mp3
12.89M
🔸قدرت توسعه روایتگری در چگونگی همراهی با روایت امام 🔸بیان آداب ظاهری و باطنی روایتگری در دین 🔹@revayat_bartar 🔸روایـــت بـــــرتـــر