🔘روایتگری فعال(فرهنگ عمومی)
🔸فرایند توسعه مسجد در نگاه دینی به دنبال آن بود که همه جا را مسجد و همه زمان ها را وقت ذکر الهی کند برخلاف فرایند شوم فعلی که مسجد را کوچک و کوچکتر و زمان آن را فقط به نماز یومیه کشانده و این بزرگترین غفلت تاریخی مسلمین در توطئه دشمنان برای جلوگیری از گسترش رسانه دینی با محوریت مسجد بود انفعال خواص از این ابر رسانه دینی باعث ضعف روز افزون قدرت تبلیغاتی در گسترش فرهنگ دینی شده
🔸به این معنا راوی فعال ما باید به دنبال آن باشد که همه جا را راهیان و همه وقت ها را زمان ارتباط با شهید قرار دهد
🔸حصار چینی مکانی با زمان های خاصی برای روایتگری خلاف رویکرد رو به پیشرفت دینی در توسعه مکانی و زمانی تبلیغ دینی است
🔸روایتگری فعال به دنبال آنست که فضای عمومی جامعه را فضای شهدایی کند تعبیر بلند فرهنگ عمومی با طرفیت شهدا از مقام معظم رهبری ناظر به فهم ضرورت توسعه مکانی و زمانی راهیان و شهید در سطح جامعه است نه اینکه آن را به مکان خاص زمان خاص و مخاطب خاص محدود کنیم در این مقیاس و مقایسه است که روایتگری فعال و منفعلانه درک میشود
🔸بسماللهالرحمنالرحیم
سلام و رحمت خداوند بر آن شهیدان والا مقام
بزرگداشت شهدای عزیز و احیاء یاد و نام آنان وظیفهئی مقدس است که خداوند توفیق آن را به شما عنایت فرموده است. سعی کنید سیرهی این بندگان شایستهی خدا را «فرهنگ عمومی» و شخصیت آنان را الگوی جوانان خود قرار دهید.
والسلام علیکم و رحمة الله(سیدعلی خامنهای)
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
تحول در روایتگری قسمت۲.mp3
11.56M
🔸معنای اجمالی و توصیفی از روایتگری
🔹بیان متغیرهای اصلی ونسبت های آن در روایتگری
🔹جهت پذیری روایتگری و شکل گیری جنگ روایت ها
#روایتگری
#تحول
#راوی
🔹@revayat_bartar
🔸روایـــت بـــــرتـــر
💢برکات روایتگری مردمی
▫️وقتی سراغ همه مردم با همه تفاوت ها با همه سلایق با همه قومیت ها با همه مذاهب با همه جنسیت ها و رده های سنی رفتیم با انبوه ی از سوالات هدفمند و متفاوت مواجه هستیم که پژوهش و تحقیق درباره آنها می تواند ظرفیتهای پنهان گنجینه عظیم دفاع مقدس را آزاد کند و در امتداد آن روش ها نوین روایتگری را در چگونگی انتقال پیام های جدید ایجاد کند به این معنا پیام های نو همراه با شیوه ای روایتگری جدید با رجوع به همه مردم شکل میگیرید بر خلاف روایتگری های منفعلانه که در مخاطب ثابت ، محتوای و روش های روایتگری ثابت را ایجاد میکند به گونه ای که میتوان یک محتوای ثابت را به روشی ثابت با توجه به ویژگی های ثابت مخاطب تکرار و تکرار کرد
▫️سوالاتی نو که برآمده از نیازمندهای حقیقی مردم است این سوالات واقعی است که میتواند ظرفیت محتوایی دفاع مقدس را رشد و هم می تواند مسائل و مشکلات اجتماعی را برطرف کند به عبارت دیگر می تواند گره ای ذهنی مردم را باز کند
▫️مخاطب نو ،سوالات نو، پژوهش های نو،محتوای نو،پیام های نو،شیوه ها و روش های نو از برکات روایتگری مردمی با همراهی و کمک مردم است این نعمت عظیم جماعت در بهره مندی حداکثری از دین و دفاع مقدس است
فان البرکه مع الجماعه
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
💢مردمی سازی فرهنگ جهاد و شهادت
🔹اصطلاح مردمی سازی در برابر انحصار طلبی است بالاترین رسالت جامعه ایمانی رشد همه مردم است و این ممکن نیست مگر با حضور حداکثری مردم در چگونگی تحقق اهداف و آرمان های آن جامعه . به این معنا باید اصطلاح مردم سازی را نه فقط در اقتصاد بلکه در دیگر ابعاد اجتماعی به عنوان الگوی شامل دینی توسعه داد. آرمان های شهید فقط با حضور فعال و درگیرمدارنه مردم محقق میشود
🔹راوی مطلوب دینی باید بتواند چگونگی«مشارکت فعال» مخاطب را در فرایند «ایجاد و تکامل روایتگری» طراحی کند یعنی مردم چگونه در فرایند تولید محتوا، روش ، نشر و ارزیابی روایتگری حاضر شوند تا بتواند غنی محتوای ، نوآوری روش ، قدرت انتشار و در نهایت ارزیابی درست را با کمک مخاطب (مردم) ایجاد کند
🔹مردمی سازی فرهنگ جهاد مدل اجرایی مطلوب در حرکت مردمی به سمت آرمان ها انقلاب و شهداء است . باید ظرفیت مردم را در چگونگی ترویج فرهنگ جهاد برای شکل گیری فرهنگ عمومی به کار گرفت. این ممکن نیست مگر با روایتگری مشارکتی ، این روایتگری در امتداد روایتگری مردمی شکل می گیرد. یعنی حضور فعال مخاطب در فرایند ایجاد روایتگری با مشارکت حداکثری مخاطب .
🔹مهمترین کار راوی در تکامل روایتگری طراحی فرایند هایست که بتواند به شکل حداکثری از مخاطب بهره مند شود، در انتخاب موضوع تا تولید محتوا تا خلق روش ها روایتگری تا نشر و ترویج محتوا و در نهایت ارزیابی و سنجش، در تمامی این مراحل باید مخاطب(مردم) حضور حقیقی و فعال داشته باشد نه صرفا به عنوان ابزاری تزئینی یا تبلغاتی دیده شود و این ممکن نیست مگر در اعتماد و باور به مردم انقلابی
🔹و انزمانی که مخاطب به شکل حقیقی در فرایند روایتگری حاضر شود با ان انس می گیرد نسبت به آن دغدغه مند میشود آن را از خود میداند و اینجاست که راوی ما میتواند راوی بسازد او خود راوی روایت ها ما مشود و اینگونه شبکه جهانی روایتگری محقق میشود با مشارکت حداکثری و حقیقی مخاطب در تمام فرایند های روایتگری از موضوع تا محتوا ، روش و نشر و ارزیابی .
🔸و اینگونه است که راوی در عین کارمدی میتواند رشد جامعه را نیز محقق کند چرا که بهره مندی از مردم نه به معنای حصر در خواست مردم یا عرفی زدگی ست بلکه استفاده حداکثری از مردم در جهت ارمان های انقلاب است ظرافت این نکته به هویت انقلاب بر میگردد ما میخواهیم در اعتماد به مردم از ظرفیت بالایی مخاطب در جهت اهداف و ارمان شهدا حرکت کنیم میخواهیم با ظرفیت مردم گنجینه های غنی و پنهان دفاع مقدس را کاووش و استخراج کنیم . به این معنا ظرفیت مشارکت مردم نه در مردم که در جهت رشد مردم استفاده میشود و این بخاطر وابستگی عمیق و جداناپذیر مردم با آرمانهای انقلاب و شهداست یعنی اعتماد به مردم هم میتواند ضامن ارمانها و هم ضامن چگونگی تحقق آرمان ها باشد.
🔹نمونه های اعلایی ان هیئت ، اربعین ، دفاع مقدس ... اینها با مردم اشکل گرفت و رشد پیدا کرد باید چگونگی مشارکت مردم در فرایند روایتگری را به شکل کاملا هوشمندانه و برنامه ریزی طراحی کرد چه در شکل فردی و چه سازمانی (قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ)
🔹مقام معظم رهبری (دامه ظله)
شما [دولتتان را] میگویید «دولت مردمی»؛ دولت مردمی فقط به این نیست که بروید میان مردم؛ این کار لازم است امّا کافی نیست؛ باید بتوانید مشارکت مردم را در کارهای گوناگون و بخشهای گوناگون جلب کنید. من قبلاً هم یک وقتی گفتهام این را، ظاهراً در جمع شما شاید گفتم که بنشینید کیفیّت جلب مشارکت مردم را برنامهریزی کنید، تعریف کنید که چه جور میشود مشارکت مردم را جلب کرد؛ چه در زمینههای مالی و اقتصادی، چه در زمینههای سیاسی، چگونه میشود از فکر مردم و از نظر مردم استفاده کرد در بخشهای مختلف. این برنامهریزی میخواهد. در این نامههای گوناگونی که از طریق ارتباط مردمی یا غیر آن به ما میرسد، گاهی یک پیشنهادهایی هست که انسان میبیند پیشنهادهای بسیار خوبی است؛ یک آدمی که اصلاً نمیشناسیم چه کسی است، در یک موردی یک پیشنهادی دارد، یک نظری دارد، این نظر را میدهد، گاهی بسیار کارگشا است. [ببینید] چگونه میتوانیم از اینها استفاده کنیم.۱۴۰۱/۰۶/۰۸
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
اعتماد متقابل رهبری و مردم به یکدیگر
ما حرفمان با مردم بر مبنای «اعتماد متقابل» است؛ مردم به این حقیر ضعیف اعتماد کردند، بنده هم به تک تک این ملّت اعتماد دارم؛ «به این حرکت عمومی اعتماد دارم؛» معتقدم «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة» (۱)؛ اعتقاد دارم دست خدا است که دارد کار میکند. بیستودوّم بهمن را نگاه کنید، در آن سرما، در آن مشکلات؛ روز قدس را نگاه کنید، در آن گرما با آن دهان روزه؛ چه کسی مردم را میآورد در این خیابانها؟ چه گیرشان میآید از آمدن در این خیابانها؟ این دست خدا است؛ خدا را میبینیم، اعتماد میکنیم به این حرکت مردمی، به این احساس مردمی، به این صدق و بصیرت مردمی اعتماد میکنیم؛ حرف میزنیم باهم.۱۳۹۴/۰۱/۲۰
تحول در روایتگری قسمت۳.mp3
12.15M
🔹مدل های روایتگری
🔹روایتگری چه چیزی نیست؟
🔹فرق روایتگری با تبلیغ و تربیت چیست؟
#روایتگری
#تحول
#راوی
🔹@revayat_bartar
🔸روایـــت بـــــرتـــر
💢روایتگری تمدنی
♦️بالاترین آرمان شهید رسیدن به تمدن اسلامی ذیل حرکت آخرلزمانی برای تحقق ظهور است. متاسفانه هرگز یا خیلی کم شهید را از این منظر تحلیل کردیم چه بخواهیم آنرا برای دیگران روایت کنیم ،نگاه فردی در سطح کرامات و نکات اخلاقی بالاترین دستاورد ما در بیان خصوصیات شهید بود حتی با حرکت انقلاب و نگاه جامعه سازی شهید هم ننوانستیم شهید را بشناسیم و بشناسانیم چه برسد به حرکت تمدنی شهید . که شهید جز برای ارمان امام زمان خود شهید نشده
♦️نگاه و روایت مقام معظم رهبری (دامه ظله) از شهید و پیام شهید همواره قدرت جامعه سازی شهید برای حرکت به سمت تمدن اسلامی بوده. که روایت رهبری از شهید غیر از این نیست اگر شهید با نگاه امام خود حرکت میکند پس بزرگترین انگیزه او در حرکت به سمت میدان درگیری جیزی جز تحقق تمدن اسلامی نیست که بالاترین انگیزه امام جز این نیست که حرکت امام زمان او جز برای تحقق تمدن اسلامی در سراسر جهان نیست
♦️باید «میدان» شناخت و تحلیل شهید را در پاردایم امام تغییر دهیم باید از برداشت های کوتاه وسطحی در خصوصیات فردی شهید خارج و قدرت انگیزه و عمل شهید را در جامعه سازی برای تحقق تمدن اسلامی فهم و روایت کنیم. روایت تمدنی از شهید ضرورت قطعی الان ماست وقتی مقام معظم رهبری میدان درگیری را جنگ تمدنی و رویکرد را حمله به مبانی پوشالی غرب میداند راوی به روز باید مقیاس فهم و روایت شهید را از بعد فردی خارج و با نگاه اجتماعی و تمدنی شهید را روایت کند . روایت های شگفت انگیز رهبری از حرکت تمدنی شهدای مدافع حرم. نمونه هایست که میتواند الگوی راوی به روز ما در چگونگی روایت تمدنی شهید باشد . باید با نگاه «ولی شهید» شهید را شناخت و روایت کرد
♦️قدرت شهید را باید در لایه عمیق اجتماعی و تمدنی حرکت او تحلیل کرد و انرا روایت کنیم . وقتی «رویکرد» را تغییر دادیم وقتی «مقیاس» تحلیل از شهید تغییر کرد انگاه با «حساسیت ها نو» با «زوایه دیدی نو »شهید را می بینم و روایت میکنیم . که وصیت ها و خاطرات شهید پراست از نگاه تمدنی شهید. که او شهید راه امام زمان خود است . و آرمان امام ایجاد تمدن برتر اسلامی برای عبادت حداکثری الله
♦️نمونه عالی روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری (دامه ظله) را در تحلیل و عمق حرکت حاج قاسم بخوانیم چقدر عمیق و زیبا رهبری حرکت تمدنی حاج قاسم را در فهم و شیوه مقابله با توطئه نرم دشمن برای تغییر نظم جهانی بیان فرمودند . که این عمق نگاه و تحلیل شهید سلیمانی است که مکتب حاج قاسم را می سازد. باید جامعه را با انگیزه اصلی شهید آشنا کرد باید انگیزه ها اجتماعی با انگیزه تمدنی شهید گره زده شود باید با ظرفیت تمدنی شهید جامعه را ساخت که این بزرگترین راهبرد رهبری در بهره مندی از برکات بی انتهای شهید است
♦️بله به درستی روایت تمدنی از شهید نیازمند حرکت یا به عبارت دقیق تر فرار از لایه فردی و فهم قدرت جامعه سازی شهید برای ایجاد جامعه الگو و سپس حرکت به سمت تمدن اسلامی.
♦️راوی ما برای حفظ هویت خود باید و باید با تحولات روز حرکت کند وقتی مقام معظم رهبری(دامه ظله) از تحولات جهانی و نقش ایران در این تحولات بارها و بارها سخن گفتند ما نیازمند روایت جهانی از شهید در چگونگی حرکت جامعه به سمت تمدن اسلامی هستیم که جامعه برای شکل گیری اتحاد حقیقی نیازمند انگیزه بالاتر از خود است جامعه زمانی میتواند اختلافات را کنار بگذار زمانی می تواند جنیست ها ، قومیت ها ، مذهب ها و .. را کنار بگذار که انگیزه بالاتر از اختلافات را درک کند وان چیزی نیست جز حرکت برای تحقق تمدن اسلامی همه انچیزی که جامعه میتواند اختلافات را کنار و با هم متحد کند .و این قدرت شهید است و این قدرت دفاع مقدس در حرکت به سمت تمدن اسلامی است
♦️راوی ما باید بتواند زیبایی ها آخرلزمان را با ظرفیت شهید برای مخاطبان به شکل کاملا هنرمندانه و درعین حال متقن بیان کند تا در شدت این انگیزه سازی بتواند شکافها و اختلافات در جامعه را که مانع شکل گیری جامعه متحد میشود را با شهید پر کند . شکاف های قومیتی ، جنسیتی ، مذهبی و بالاتر از آن شکاف ملیت و اسلامیت .
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری(دامه ظله) از حاج قاسم.pdf
139.7K
نمونه روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری (دامه ظله) از شهید حاج قاسم سلیمانی
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔘ضرورت روایتگری تمدنی با توجه به تحولات جهانی
مقام معظم رهبری(دامه ظله)
خب، این حالا یک اظهار توقّعی از شما جوانان عزیز و همهی جوانانی که این صحبت را بعداً خواهند شنید لکن توقّع دیگری هم من دارم؛ ببینید من در یکی دو سخنرانی قبلی گفتم که علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکندو نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد. نقش ما ایرانیها، جایگاه ما ایرانیها در این نظم جدید چیست؟
خب، حالا در این دنیای جدید ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار میگیرد؟ جایگاه کشور عزیز ما کجا است؟ این، آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این، آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ این آن چیزی است که جوان ایرانی میتواند انجام بدهد. ما میتوانیم در این نظم جدید یک جایگاه برجستهای داشته باشیم؛ میتوانیم. چرا؟ برای خاطر اینکه کشور ما یک خصوصیّات برجستهای دارد که خیلی از کشورهای دیگر ندارند.
عزیزان من! مطمئن باشید اگر من وظیفهی خودم را انجام بدهم، شما وظیفهی خودتان را انجام بدهید، دستگاههای مختلف وظایف خودشان را انجام بدهند، هر کدام هر جا هستیم، هر جا ایستادهایم، وظیفهی خودمان را بشناسیم و انجام بدهیم، تمام مشکلات کشور برطرف خواهد شد و کشور به آن آرزوی نهایی خودش خواهد رسید.
♦️راوی ما در این میدان درگیری نو کجاست ، چه کسی عهدار روایت تحولات نو در بیان رهبری است . در این روایت شهید کجاست؟ که اگر شهید زنده است و فعال باید او را در این میدان شناخت ، قدرت اثرگزاری شهید در پیروی تام از ولی خود در میدان درگیری تمدنی است که اگر ما راویان شهداء هستم باید بدانیم شهید الان کجاست و چه میکند آیا او در گذشته مانده و ما راویان در جامانده هستیم یا شهید زنده و زندگی می بخشد به همه مردم به همه عالم .قدرت شهید در پویایی و حیات اوست قدرت شهید در شدت اطاعت از امام زمان خود است که پرکارترین و پریارترین افراد در یاری امام خود برای درک جایگاه ایران در این تحولات شهید است . ما باید شهید را در «حرکت تمدنی ولی» بشناسیم و بشناسانیم
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
◽️روایتگری تمدنی و قدرت جامعه سازی
◾️زمانی جامعه میتواند اختلافات را رها کند که انگیزه ی ، دغدغه ی، ضرورتی بالاتر از موضوع اختلاف را درک کند تصور کنید دو یا چند نفر دعوا میکند تازمانی که دلیلی بالاتر از موضوع دعوا پیدا نکنن آن را رها نمیکند مگر زمانی که به آنها گفته شود که با این کار ابروی پدرتان می رود یا اینکه با این دعوا مادرتان به بیمارستان رفته یا با این دعوا دیگران سوء استفاده کرده به پدر و مادرتان طعنه میزنند نسبتان را مسخره میکند و انان را وحشی می دانند و هر دلیلی که بالاتر از دلیل دعوا باشد . آنچیزی که میتواند نزاع های قومیتی ، ملیتی ، جنستی و... را کنار بزند دلیل بالاتر از این اختلافات است او ان «هویت تمدنی» یک جامعه است . وقتی با این نزاع آبروی امام زمانم می رود وقتی با این نزاع ما مانع ظهور امامان می شویم وقتی این اختلافات نه زینت امام که مایع ابرو ریزی امام است تا دلایل عمیق و پیچیده تمدنی آنچه بدیهی است زمانی که دلبستگی اجتماعی به ظهور روز به روز بیشتر شود اختلافات کمتر و کمتر می شود . ازاین رو راوی تمدنی با ظرفیت شهید میتواند تصویری زیبا و روشن از ظهور و تمدن اسلامی ایجاد کند تا در ذیل این آرمان حقیقی و واحد بتواند اختلافات را مدیریت کند تا این اختلافات نه نقطه ضعف که نقطه قوت ما در قدرت گفتمانی انقلاب باشد
◾️زیباترین بخش قصه ظهور آنست که جامعه ایران مردم ایران محور و پیشرو حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی است و چه چیز باارزشمندتر از این چه چیزی هویت بخش تر از این .
◾️اینکه رهبری عزیز شکاف عمیق ملیت و اسلامیت را با ظرفیت شهید جبران می کنند و آن را یک حقیقت واحد می دانند ناظر به قدرت جامعه سازی شهید در جهت تحقق تمدن اسلامی است
◾️ شهید با قدرت تمدنی خود توانست همه اختلافات را کنار گذاشته و حرکت واحد را شکل دهد چنانچه دفاع مقدس ما مملو از تفاوت های است که در دفاع از ارمانی انقلاب همدل و همصدا شدند ، از دانشجو تا طلبه از بنا تا دانشمند از کرد و لر و بلوج و ترک و فارس و ... از شیعه ، ارمنی و سنی از وطن پرست و ارمان خواه... این قدرت آرمان های انقلاب ذیل حرکت تمدنی امام است که توانست همه اختلافات را در خود حل کند به گونه ای که جبهه های تبلور این وحدت آرمان بود .
◾️راوی تمدنی یادآور این تجربه عینی و حقیقی مردم ایران در دفاع مقدس است . و این ممکن نیست مگر با رویکرد نو به دفاع مقدس و شهید و این ممکن نیست مگر با شناخت حرکت تمدنی ولی و این ممکن نیست مگر در شدت محبت به ولی
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
▪️جنگ تمدنی
◽️دفاع مقدس تبلور حضور تمدنی مردم در جنگ با شرق و غرب بود آنگاه که یک ملت واحد با تمام وجود درک کردند که هدف دشمن جهانی نه فقط نابودی جغرافیایی که از بین هویت ملی انهاست هر انچه انقلاب مردمی با خون شهیدان به دست آورده . دفاع مقدس تجلی تمام جنگ تمدنی مردم ایران با همه دنیا مادی بود دفاع مقدس نه فقط جنگ بر سر زمین که برسر هویت تمدنی آنها بود
◽️دفاع مقدس جنگ مردم در پاسبانی از هویت تمدنی خود با تمدن های پوشالی غرب و شرق بود ، حقیقت دفاع مقدس قدرت اتحاد مردم با همه تفاوت ها در برابر همه استکبار جهانی بود . دفاع مقدس چیزی جز روایت تمدنی جامعه ایرانی با تمدن های مادی نیست و چگونه است که راوی ما نتوانسته این عظمت را درک کند؟
و چگونه راوی ما نتوانسته این حادثه را به درستی بشناسد؟
و چگونه راوی ما از این حرکت تمدنی غافل است؟
و چگونه است که این گنجینه عظیم ملت بر روای ما پوشیده است؟
که حرکت شهدای ما که انگیزه شهدای ما ، که عمق فکر شهدای ما ،که قدرت عمل شهدای ما جز در میدان درگیری تمدنی نبوده
که «حقیقت» شهید را جز با حضور راوی در میدان درگیری تمدنی نمیتوانیم بشناسیم
که دفاع مقدس چیزی جز تجلی جنگ تمدنی مردم شهید پرور ما با تمدن های مادی نبود.
که روایت مقام معظم رهبری (دامه ظله) از دفاع مقدس و از شهید غیر از این نیست و کار راوی جز زنده کردن این حرکت عظیم تمدنی شهید و مردم نیست
مقام معظم رهبری(دامه ظله)
در دوران دفاع مقدّس همهچیزِ کشور مورد تهاجم قرار گرفت؛ نه فقط مرزهای کشور، [ بلکه] هویّت ملّی کشور، نظام اسلامی کشور، انقلاب بزرگ ملّت ایران، ارزشهای فراوانی که این ملّت بزرگ در مقابل چشم خود قرار داده بود، همه مورد تهاجم قرار گرفت. آنجا فقط رژیم بعثی صدّام نبود که در مقابل ما قرار گرفته بود، در حقیقت یک جنگ عمومی بود، یک جنگ بینالمللی علیه ملّت ایران بود؛ ناتو به عراق کمک میکرد؛ آمریکا کمک میکرد؛ شورویِ آنروز کمک میکرد؛ ارتجاع عرب کمکهای مالی خود و مادّی خود و دلارهای نفتی خود را، مثل سیل، بهسمت آنها سرازیر میکرد؛ تبلیغاتشان -که در اختیار صهیونیستها بود و هست- در همهی دنیا، شب و روز به نفع آنها و علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش میکرد. در این معرکهی عظیم، در این قیامت کبرا، نیروی عظیم ملّت ایران، نیروی ایمان، نیروی مقاومت، نیروی اعتماد به خدا، نیروی متّکی به روحالله، و در صدر همهی آنها نیروهای مسلّح نظام جمهوری اسلامی ایران قیام کردند. قیام لله یعنی این. اَن تَقوموا للهِِ مَثنی و فُرادی؛(۱) قیام لله کردند، وارد میدان شدند، از جان خود، از نیروی خود، از توانایی خود بهره بردند.۱۳۹۵/۰۷/۰۷
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
⚪️گنجینه های عظیم دفاع مقدس
یکبار دیگر ولی اینبار با نگاه جنگ تمدنی به بیانات تازه رهبری توجه کنیم آنجا که همه کفر با همه اختلافات درونی خود در مقابل همه اسلام با محوریت جمهوری اسلامی ایران ایستاده آنجا که هدف نه یک سرزمین که همه انچیزیست که اسلام در طول تاریخ خود به دنبال آن بوده . همه انچیزی که انبیاء و اولیاء در امتداد آن حرکت کرده اند همه انچیزی است که مردم انقلابی در راه آن ایستاده اند و شهیدها داده اند که دفاع مقدس تجلی این حضور مردمی در پاسداری از هویت تمدنی اسلامی است
سوره مبارکه التوبة آیه ۳۳
هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ﴿۳۳﴾او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!
◾️تیترهای اصلی تمدنی در بیان رهبری
🔸تاریخ:واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهم از تاریخ کشور ماست
🔸 تابلوی عظیم دفاع مقدس:ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم [دفاع مقدس] و پرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم.
🔸هدف اصلی د:هدف اساسی و مهم دشمن تمامیت ارضی نبود که هدف صدام بود، «هدف اصلی انقلاب بود»
🔸هویت ملی : فرق میکند که جنگی برای جابهجایی یک بخشی از مرز دو کشور اتفاق بیافتد یا برای نابودی آنچیزی که هویت یک ملت را تشکیل میدهد اتفاق بیافتد.مسئله این جنگ [عراق با ایران] فقط مرزی نبود.
🔸همه دنیا :همه دنیا وارد جنگ با ایران شدند، این مبالغه نیست؛ همه دنیا هم که میگوییم منظور فلان کشور بیتأثیر در عالم نیست بلکه همه قدرتهای مطرح آن روز دنیا در حمله به انقلاب اسلامی سهیم شدند،آمریکا، کشورهای اروپایی و بلوک شرق هرکدام یکجور در جنگ علیه انقلاب اسلامی همراه شدند.
🔸جمهوری اسلامی :مسئله دشمن هنوز هم جمهوری اسلامی است.
🔸دستاور تمدنی جنگ : ملت ایران در دفاع مقدس عظمت ظرفیتهای خود را کشف کرد. ملت ایران خود را در دفاع مقدس شناخت.دفاع مقدس مرزهای ما را گسترش داد - منظورم مرزهای جغرافیایی نیست و دنبال آن هم نبودیم، نه آن روز نه امروز - مرزهای دیگر را گسترش داد، از جمله مرز مقاومت.
🔸عموم مردم : عموم مردم و لایههای گوناگون اجتماعی در دفاع مقدس سهیم بودند نه اینکه فقط از پادگانها نیروهایی به جبهه اعزام شوند.
🔹مقام معظم رهبری(دامه ظله)
*واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهم از تاریخ کشور ماست. این مقطع و واقعه مهم را باید درست بشناسیم و به اذهان نسلهای بعدی آن را معرفی کنیم.
*اگر نسلهای پیدرپی ما جوانب مهم و معنادار دفاع مقدس را بشناسد و بدانند ملت ایران چطور توانست به سکوی پیروزی برسد و در آنجا با قدرت و سربلندی بایستد، در این شناخت درسهای بزرگی وجود دارد و کارهای بزرگی پیش میرود.
*ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم [دفاع مقدس] و پرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم.
*عظمت حادثه [دفاع مقدس] را از چند زاویه میتوان دید، یکی از زاویه آن چیزی است که از آن دفاع میشد؛ یکی از این زاویه است که این دفاع در برابر چه چیزی انجام میگرفت؟ زوایه سوم این است که این دفاع به وسیله چه کسانی انجام شد؟ آنان چه کسانی بودند؟ زاویه چهارم این است که آثار و دستاوردهای این دفاع چه بود؟
* در دفاع مقدس از انقلاب اسلامی، از جمهوری اسلامی که محصول آن است و از تمامیت ارضی کشور دفاع میشد. طرف مقابل به این سه حمله کرده بود. هدف اساسی و مهم دشمن تمامیت ارضی نبود که هدف صدام بود، «هدف اصلی انقلاب بود». میخواستند این انقلاب بینظیر را که مردم ایران رقم زدند سرکوب کنند.
* انقلاب ما مردمی، دینی، اصیل و غیروابسته بود و توانست نظام وابسته و حاکم بر کشور را برطرف کند و یک سخن نو در کشور حاکم سازد.
* نظامی که در آن دنیا و آخرت و مردم و خدا دخالت دارند و سازنده آن هستند، در تاریخ بیسابقه بود و [دشمن] میخواست آن را سرکوب کند و تا الان هم هدفشان همین است. مسئله دشمن هنوز هم جمهوری اسلامی است.
* فرق میکند که جنگی برای جابهجایی یک بخشی از مرز دو کشور اتفاق بیافتد یا برای نابودی آنچیزی که هویت یک ملت را تشکیل میدهد اتفاق بیافتد. مسئله این جنگ [عراق با ایران] فقط مرزی نبود.
* همه دنیا وارد جنگ با ایران شدند، این مبالغه نیست؛ همه دنیا هم که میگوییم منظور فلان کشور بیتأثیر در عالم نیست بلکه همه قدرتهای مطرح آن روز دنیا در حمله به انقلاب اسلامی سهیم شدند، آمریکا، کشورهای اروپایی و بلوک شرق هرکدام یکجور در جنگ علیه انقلاب اسلامی همراه شدند.
* مدافعان دفاع مقدس با عامل دین حرکت میکردند. بخش کثیری از مساجد، منابر، گویندگان، دانشگاهها، مدارس حامی و پشتیبان دفاع مقدس بودند.
* عموم مردم و لایههای گوناگون اجتماعی در دفاع مقدس سهیم بودند نه اینکه فقط از پادگانها نیروهایی به جبهه اعزام شوند.
- دستاوردهای دفاع مقدس یکی، دو مورد نیست. این یک کتاب دهها جلدی خواهد شد. همه دنیا پشت صدام جنگ شدند تا این مرز را بشکنند و هشت سال تلاش کردند اما یک وجب از خاک این کشور کم نشد.
* ملت ایران در دفاع مقدس عظمت ظرفیتهای خود را کشف کرد. ملت ایران خود را در دفاع مقدس شناخت.
* امروز با اطمینان و با نگاه به تجربه جوانانمان در دفاع مقدس میتوانیم بگوییم که جوانانمان میتوانند همه مشکلات کشور را حل کنند.
* ایمنسازی کشور از دستاوردهای دفاع مقدس است که کشور را از تجاوزهای احتمالی آینده تا حدود زیادی دور کرد. نشان داد که اگر دشمن آغازگر تهاجمی باشد پایانبخش آن نیز نیست.
* دفاع مقدس مرزهای ما را گسترش داد - منظورم مرزهای جغرافیایی نیست و دنبال آن هم نبودیم، نه آن روز نه امروز - مرزهای دیگر را گسترش داد، از جمله مرز مقاومت. امروز عنصر مقاومت در منطقه جاافتاده است. عنوان مقاومت را دفاع مقدس در جهان مطرح کرد، پیش برد و جاانداخت.
* شاید برای ما هم باورش سخت باید اما کارهای ملت ایران در کشورهای دوردست تأثیر گذاشته است. از این امر خبر داریم. هم در منطقه شرق آسیا، هم آفریقا و هم آمریکای لاتین کارهای ملت ایران الگو شد.
* مسئله حضور معنوی ایران در منطقه فریاد آمریکا و برخی کشورها را درآورده است، در حالی که ما در کشورهای منطقه پایگاه نداریم اما حضور معنوی داریم.
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
بزرگترین گنجینه مغفول در دفاع مقدس برداشت های تمدنی و جهانی از حرکت شهید و مردم انقلابی است که بزرگترین جنگ در تاریخ ، جنگ کفر و اسلام است و بزرگترین پیام شهید این است که انقلاب مردمی با ارمان تمدنی خود توانست همه اختلافات را در مسیر قوی تر شدن خود به کار گیرد تا حماسه بزرگی مثل دفاع مقدس را ایجاد کند .
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔶روایت جنگ تمدنی از نگاه امام خمینی(ره)
با کی صلح بکنیم؟ این همانی است که یک کسی بگوید که فرض کنید که پیغمبر اسلام با ابوجهل صلح بکنند. آخر قابل صلح نیست. تویی که این همه جنایات وارد کردی به کشور خودت و کشور ما، تویی که این همه مسلمانها را به کشتن دادی، تویی که این جنایات را که گمان ندارم در تاریخ نظیرش زیاد باشد، این همه جنایات را کردی، تویی که در دزفول آنطور جنایات را کردی، حالا ما و فرض کنید رئیس جمهور ما و مجلس ما و نخست وزیر ما بنشیند در یک جلسه ای با شما جلسه کنند و دست بدهند و احوالپرسی کنند و بگویند بیایید، بسم الله ! شطالعرب مال شما، دیگر ما را رها کنید! مسأله این است؟! ما جوابملت عراق را چه بدهیم؟ حالا ملت خودمان هیچ، جواب ملت عراق را چه بدهیم که یک رژیمی که چندین سال بر او حکومت کرده است غاصبانه، و آنقدر از جوانهای آنها را کشته و آنقدر از جوانهای آن رامعیوب کرده و آنقدر از علمای آنجا را شهید کرده و حالا ما بنشینیم، ما که ادعا می کنیم مسلمانیم، بنشینیم سر یک میز و با ایشان صحبت کنیم که بیایید با هم مصالحه کنیم؟ جواب ما، حالا جواب خدا هیچ کهجواب باید بدهیم. جواب انبیا هیچ که جواب باید بدهیم.
جواب ملائکة الله هیچ که جواب باید بدهیم. جواب مستضعفین هیچ که باید جواب بدهیم. جواب این ملت عراق را ما چه بدهیم. اگر از کربلا یک طوماری برای ما برسد که شما چرا با یک آدمی که علمای ما را شهید کرده، روشنفکرهای ما را در حبس کرده ـحبسهایشان الآن جا نمی شود، یک جاهایی را تخلیه کردند برای حبس از برای اینکه، از طوری که نقل کردند برای ما شما نشستید با اینها صلح می کنید؟! چه صلحی ما داریم؟ ما با این شهدایی که داریم چه جواب بدهیم؟ ما اینقدر شهید دادیم، حالا بنشینیم سر یک میز و با ایشان صحبت کنیم؟! مسألۀ ما مسألۀ مکتبی است. مسألۀ دلخواهی نیست. ما سر اسلام دعوا داریم. ما می گوییم که یک نفر آدمی که اسلام را اصلش مخالف با حزب خودش می داند، اسلامش اسلام عفلقی است که از اسلام کارتری هم بدتر است. یک نفر آدم و حزبی که اسلام را مخالف همه چیز خودش می داند، و با تمام قوا اگر دستش برسد می کوبد اسلام را، ما با او می توانیم مصالحه کنیم؟ یعنی اسلام را ما فدا کنیم؟ مگر اسلام زمین است؟ مگر اسلام آسمان است؟... ماها چکاره ایم که برویم بنشینیم با اینها صلح کنیم. این دنیایی که هی فریاد می زنند به اینکه بیایید با ما مصالحه کنید و به اسلام برگردید، اینها اسلام را مثل اینکه نشناختند. بعضی از این آخوندهای درباری که ما را نصیحت می کنند که بیایید به اسلام برگردید. اینها اسلام را نمی دانند چه است.
صلح بین اسلام [و] کفر معنا ندارد. هیچ مسلمی نباید خیال کند که بین اسلام و غیر اسلام و مسلم و غیر مسلم باید صلح ایجاد بشود.
آنهایی که به ما اشکال می کنند که شما چرا سازش نمی کنید با این قدرتهای فاسد، آنها از باب این که همه چیز را با چشم مادی ملاحظه می کنند، با چشم طبیعی حل و فصل اشیا را می کنند. آنها نمی دانند که انبیای خدا چه رویه ای داشتند؟ با ظالم چطور برخورد می کردند؟ یا می دانند و خودشان را به کوری و کری زدند؟ سازش با ظالم، ظلم بر مظلومین است، سازش با ابرقدرتها، ظلم بر بشر است. آنهایی که به ما می گویند سازش کنید، آنها یا جاهل هستند یا مزدور. سازش با ظالم،یعنی اینکه دست ظالم را باز کن تا ظلم کند. این خلاف رأی تمام انبیاست. انبیای عظام، تا آن جا که توانستند جدیت کردند که ظلم را از این بشر ظالم بزدایند.
کتاب دفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (ره)
▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
تحول در روایتگری قسمت 4.mp3
19.77M
🔹میدان های روایتگری (تکوینی ، تمدنی ، اجتماعی و فردی)
🔹مراتب تکاملی روایتگری(بازنمایی ، بازسازی ، نوسازی)
#روایتگری
#تحول
#راوی
🔹@revayat_bartar
🔸روایـــت بـــــرتـــر
🔷نمونه روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری(دامه ظله) از عمق بصیرت شهدای مدافع حرم در برابر نقشه جهانی استکبار علیه جمهوری اسلامی ایران
🔺کلید واژه های تمدنی:کل منطقه،مرزهای اعتقادی،هویت دینی،بصیرت،تاریخ
🔸 جوانهای شما که برای انجام وظیفه، برای دفاع از حرم اهلبیت، جان خودشان را کف دست گرفتند و آمادهی فداکاری شدند و به شهادت رسیدند، نهفقط افتخار خانوادههای خودشان بلکه افتخار دنیای اسلام و دنیای تشیّعند. هر مکتبی که بتواند انسانهایی را تربیت کند که در هنگام احساس نیاز و احساس ضرورت، حاضر باشند جانشان را در راه خدا، در راه هدف فدا کنند، آن مکتب، مکتب موفّقی است. این جوانها و این شهدا با فداکاری خود نشان دادند و اثبات کردند که مکتبشان یعنی اسلام و تشیّع یک مکتب انسانساز و باعظمت و موفّق است و پیش خواهد رفت؛ حقّ اینها اینقدر بزرگ و عظیم است. بعضی از این وصیّتنامهها و نامهها را بنده ملاحظه کردم، حقیقتاً مایهی افتخار است که انسان ببیند جوانهایی اینجور روشنضمیر، اینجور آگاه، اینجور فداکار، اینجور شجاع، از سرزمین معنوی خود [دفاع میکنند] -بله، اینها از آب و خاک افغانستان یا ایران دفاع نمیکنند- از آب و خاک اسلام دفاع میکنند، از حقیقت و هویّت تشیّع دفاع میکنند، از حریم اهلبیت دفاع میکنند؛ اینها واقعاً مایهی افتخارند.* بچّههای شما، جوانهای شما واقعاً چهرهی درخشانی از اسلام را دارند نشان میدهند. کمتر دورهای بوده که اینهمه جوان مؤمن و با عزم و اراده، بهطور عملی در میدان وارد بشوند؛ خیلیها همیشه حرف میزنند منتها حرف با عمل فرق دارد. امروز جوانهای ما -از قبیل همین پسر شما- حرف را با عمل همراه کردند، بلکه حرف هم نزدند و عمل کردند.
🔸اینها واقعاً کارهای بزرگی انجام دادند؛ [با] کارهایی که اینها در سوریه و عراق انجام دادند -اینطور که ما در سوریه گزارش داریم و اطّلاع داریم- و با فداکاریهای خودشان واقعاً توانستند نقشههای آمریکا را که برای کلّ منطقه، از جمله برای ما و برای دیگران خطرناک بود از بین ببرند؛ البتّه هدف اصلی [توطئهها] جمهوری اسلامی است
🔸ماها دو رکعت نماز یا چند آیه قرآن که میخوانیم به خودمان مغرور میشویم که ما چه کار کردیم. او حرف نمیزند، میرود در خطّ مقدّم، عمل میکند، اقدام میکند، آنهم چه اقدامی! اقدام او یک اقدام بیخطر نیست، اقدامی است با خطر، آنهم خطر جان! و یک بار، دو بار، سه بار مدام میرود تا بالاخره به شهادت میرسد؛ آنوقت این کار بزرگ را ندیده میگیرد. ببینید اینها عمق است، نشاندهندهی عمق این فکر در دل و روح جوانهای ما است. این خیلی مهم است، این خیلی مهم است. آنوقت ابعادی دارد؛ واقعاً انسان فکر کند، خب یک روز در کشور خودمان جنگ بود، تهران بمباران میشد، دزفول بمباران میشد، اهواز بمباران میشد، مردم با پوست و گوشت خودشان جنگ را حس میکردند، خب یک عدّهای میرفتند -البتّه همان روز هم همه نمیرفتند، یک عدّهای میرفتند- خانوادهها صبر میکردند، یک عدّهای جوانها میرفتند و به شهادت میرسیدند. خب، خیلی هم خوب بود، خیلی هم باارزش بود، شهدا هم خیلی مقام عالی دارند. امروز یک جنگی در جایی وجود دارد که مردم، آن را با پوست و گوشت خودشان حس نمیکنند امّا درعینحال میروند؛ ببینید، این خیلی مهم است. حس نمیکنند جنگ را امّا میروند؛ چرا؟ برای خاطر اینکه میفهمند قضیّه چیست. این عمق فهم و این تحلیل درست قضایا خیلی چیز مهمّی است. این معجزهی انقلاب است. انقلاب، این جوانها را، امثال این خانم را، امثال شما پدرها و مادرها را اینجور تربیت کرده و پیش برده [است]. انقلابِ اینجوری -وقتی که انقلاب اینطور تأثیر میگذارد- شکستخوردنی نیست. امروز به نظر من تعداد کسانی که حاضرند برای خدا در راههای خطرناک قدم بگذارند، از آن روزی که در ایران در جبهههای خودمان جنگ بود، اگر بیشتر نباشد کمتر نیست؛ اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. این خیلی مهم است، این خیلی باعظمت است.
🔸 آنچه در منطقهی ما -در منطقهی غرب آسیا- دارد اتّفاق میافتد "بخشی" از یک نقشهی فوقالعاده خطرناک دشمنان، یعنی آمریکاییها و صهیونیستها و غربیها است. اینها
دارند در مقابل این نقشهی استکبار، مقاومت و ایستادگی میکنند. هر کسی اینها را نفهمد، حقایق منطقه را نفهمیده؛ هر کسی اینها را انکار کند، واضحات و بیّنات عقلی و سیاسی را نفهمیده؛ لذاست که اینها خیلی باارزشند. ما در روایاتمان مواردی را داریم که ائمه (علیهمالسّلام) به یک عدّهای از شهدا اشاره کردهاند و گفتهاند که اینها اجر دو شهید را دارند. در مورد گروهی از مجاهدان زمان ائمه (علیهمالسّلام) در روایت آمده است که اینها در روز قیامت از روی شانههای بقیّهی مردم عبور میکنند و به بهشت میروند، خدا اینها را پرواز میدهد. من در مورد شهدای شما چنین تصوّری دارم؛ من خیال میکنم اینها همانهایی هستند که هر یک شهیدشان، اجر دو شهید را دارد.
گمان میکنم در روز قیامت که همهی ما گرفتاریم، همهی ما مبتلاییم -حتّی در روز قیامت، اولیا هم مبتلا هستند- این جوانان شما، این فرزندان شما، این همسران شما و پدران شماها از جمله کسانی هستند که به لطف الهی به سمت بهشت پرواز میکنند و دیگران به حال اینها غبطه میخورند.
🔹مرزهای کشور به حَسَب ظاهر و در نگاه اوّل مورد تهدید نیست، اگرچه در نهایت چرا؛ مورد تهدید است. اینها دارند میروند از مرزهای اعتقادی دفاع کنند، میروند از حریم اهلبیت دفاع کنند.
🔹اگر مردان مجاهد فیسبیلالله در مقابل این عناصر خبیث -که اگر دستشان به مکانهای متبرّک برسد، آنجا را با خاک یکسان میکنند، اینقدر اینها وقیح و خبیثند- نَایستند، قطعاً از تشیّع و نشانههای تشیّع اثری باقی نمیماند.
این را شماها میدانید، فرزندان شما هم که رفتند و شهید شدند چون عملاً وارد میدان شدند بهتر از ما میدانستند و ما هم میدانیم که این مجاهدتها در راه خدا است، برای خدا است، برای حفظ حریم اهلبیت است، برای حفظ ناموس کشور اسلامی است. ... درواقع اینها رفتند دشمن را زمینگیر کردند و الحمدلله موفّق هم شدند.
▫️ بیانات در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی در مشهد مقدّس؛ ۱۳۹۷/۱/۱
تمدن میدان حضور یک جامعه در وسعت جهانی و در بازده زمانی تاریخ است تحلیل تمدنی از شهید به عمق بصیرت او و انگیزه تاریخی او بر میگردد چنانچه انگیزه حضور شهید در میدان نبرد از امتداد زمانی عاشورا تا ظهور و وسعت دستگیری و دلسوزی او برای همه مستضعفان در جهان است این عظمت کار شهید در عالم است و ما راویان این عظمت هستیم
▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
نمونه روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری.pdf
173.3K
نمونه روایتگری تمدنی رهبری از شهدای مدافع حرم
▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
روایتگری تمدنی روایت آرمانها یک ملت و روایتگری مردمی روایت چگونگی رسیدن به آرمانهاست و دفاع مقدس تجلی حضور مردم در دفاع از ارمان ها و هویت یک ملت بود و ما راویان این «حقیقت واحد» هستیم روایت همبستگی یک ملت با آرمان هایش ، روایت پیوستگی جمهوریت با اسلامیت است
▫️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(1)
🔺تلاش غرب برای رئیس جمهوری صدام
چرا[دشمنان انقلاب مرعوب شدند]؟ برای خاطر اینکه دیدند این انقلاب در بین ملّتهای مسلمان در همهی دنیا مورد استقبال قرار گرفت؛ در کشورهایی که رؤسای آن کشورها وابستهی به آمریکا بودند، ملّتها در همان کشورها به نفع انقلاب اسلامی شعار دادند. سال ۵۸ و ۵۹ در اوّل انقلاب، تقریباً در همهی کشورهای اسلامی به نفع انقلاب اسلامی حرف زدند و شعار دادند و خطبه خواندند و مقاله منتشر کردند. این [پدیده] اینها را واقعاً متوحّش کرد؛ دیدند ایران که از دستشان رفت -[قبلاً] بر ایران مسلّط بودند- بیم این هست که تسلّط فرهنگ انقلاب بر ملّتها، [شیوع آن] در میان ملّتهای مسلمان موجب بشود که سایر کشورهای اسلامی و سایر دولتهای اسلامی هم از دستشان برود؛ لذا درصدد برآمدند به هر قیمتی هست این انقلاب را نابود کنند؛ جنگ رژیم بعثیِ صدّام علیه ایران از اینجا شروع شد.
صدّام یک شخصیّتی بود که آنها میدانستند -یعنی [او را] میشناختند؛ شخصیّتهای سیاسی را میشناسند- زمینهی یک حرکت خودخواهانه و متکبّرانه و ظالمانه در این آدم وجود داشت؛ بهطور طبیعی آدم متعرّضِ متجاوزی بود. در هنگام انقلاب هم صدّام رئیسجمهور عراق نبود، رئیسجمهور عراق فرد دیگری بود -احمد حسن البکر بود- [امّا] جوری ترتیب دادند که او برود کنار و این بشود رئیسجمهور عراق تا وادارش کنند، تشویقش کنند، تهییجش کنند برای اینکه حملهی نظامی به ایران بکند. حملهی نظامی به ایران [هم] اوّل به بهانهی این بود -یعنی اینجور میگفتند و شعار میدادند- که میخواهند مناطق نفتخیز را از ایران جدا کنند و به عراق متّصل کنند؛ اینها [فقط] حرف بود؛ بحثِ مناطق نفتخیز نبود؛ بحثِ اصلِ حکومت بود، اصلِ انقلاب بود؛ میخواستند انقلاب را نابود کنند. آمریکا و اروپای قدرتمند -حالا کشورهای درجهی دو و سهی اروپا اهمّیّتی نداشتند امّا اروپای اصلی یعنی انگلیس، یعنی فرانسه، یعنی آلمان، یعنی ایتالیا، این کشورهایی که در اروپا موقعیّتی داشتند، تواناییای داشتند- یکسره همه پشت سر صدّام قرار گرفتند و هرچه توانستند به او کمک کردند؛ هرچه توانستند کمک کردند!۱۳۹۶/۱۲/۱۹
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(2)
🔺حمایت شرق و غرب از عراق در جنگ تحمیلی
لشکرهای رژیم صدّام در اوّل جنگ، لشکرهای معدودی بودند، امکاناتشان هم امکانات متعارف بود [امّا] با گذشت زمان -هرچه زمان گذشت، شش ماه گذشت، یک سال گذشت، دو سال گذشت- روزبهروز به این امکانات افزوده شد. خب جنگ امکانات را از بین میبرد، ما مثلاً اوّل جنگ یک مقدار تانک داشتیم، بعد بعضیاش از بین رفت؛ فرض کنید که مقداری توپخانه داشتیم، بعضیاش از بین رفت؛ مهمّات داشتیم خیلیهایش از بین رفت؛ قهراً در جنگ مصرف میشود، جنگ امکانات را کم میکند؛ هرچه جنگ پیش میرفت، امکانات رژیم بعثی چند برابر میشد؛ چه کسی به او میداد؟ فرانسه، انگلیس، آلمان، آمریکا؛ شوروی هم که ضدّ آمریکا بود، در این قضیّه همراه آمریکا وارد میدان شد، آن هم به دلیل خاصّ خود: [چون] شوروی تعداد نسبتاً زیادی جمهوریهای مسلمان دارد؛ حرکت اسلامی، انقلاب اسلامی در ایران موجب میشد که آن جمهوریها به فکر هویّت اسلامی خودشان بیفتند؛ دولت شوروی حاضر نبود، لذا او هم در این قضیّه -در قضیّهی جنگ علیه ما، در قضیّهی مبارزهی علیه ما- کنار آمریکا، دشمن دیرین خودش ایستاد. پس شد آمریکا، شوروی، ناتو -[اعضای] پیمان ناتو که اروپا و آمریکا و مانند اینها هستند- و همهی قدرتهای مسلّط دنیا که پشت سر صدّام قرار گرفتند علیه جمهوری اسلامی، برای اینکه جمهوری اسلامی را از بین ببرند؛ هدف این بود؛ هدف، فتح خرّمشهر یا قصر شیرین یا مانند اینها نبود، هدف این بود که بیایند؛ کمااینکه همان اوّل کار صدّام گفت که ما امروز اینجا مصاحبه میکنیم، یک هفتهی دیگر در تهران مصاحبه خواهیم کرد؛ اینجوری برنامهریزی کرده بود. این، عامل جنگ بود؛ یعنی جنگ تحمیلی یک توطئهی عظیم بینالمللیِ قدرتمندترین قدرتهای دنیا بود علیه جمهوری اسلامیِ تازه پدید آمده. مثل اینکه همهی حیوانات وحشی بخواهند به یک انسان تنها و بیسلاح و بیدفاع حمله کنند؛ در واقع اینجوری بود.
جمهوری اسلامی، آن روز نه نیروهای مسلّح منظّمی داشت، نه دستگاه اطّلاعاتی مرتّب و منظّمی داشت -اوّل انقلاب بود دیگر، همهچیز بههم ریخته بود- جمهوری اسلامی تنها چیزی که داشت، ملّت باایمان و رهبر مقتدری مثل امام بزرگوار بود؛ این تنها چیزی بود که ملّت داشت. همین کشور فرانسه در وسط جنگ، پیشرفتهترین هواپیماها و بالگردهای خودش را داد به عراق؛ همین کشور آلمان، موادّ شیمیایی و سمّی را در اختیار رژیم صدّام گذاشت برای اینکه بتواند در جبهههای جنگ از موادّ شیمیایی استفاده کند.
اینهایی که امروز به اتّهام مصرف موادّ شیمیایی، فلان گروه را، فلان کشور را مورد تهاجم قرار میدهند، رسماً، علناً موادّ شیمیایی را در اختیار صدّام قرار دادند که او بمب شیمیایی درست کند، سلاح شیمیایی درست کند و در جبههها به کار ببرد و به کار برد و ما هنوز بعد از گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ -تقریباً ۲۹ سال از پایان جنگ میگذرد- هنوز کسانی را داریم در بین رزمندگانمان و کم هم نیستند که بهخاطر آلودگیهای شیمیاییِ آن روز دچارند، گرفتارند، خیلیها هم در این راه شهید شدهاند. انگلیسها کمک کردند، آمریکاییها کمک کردند، نقشههای جنگی و ماهوارههایشان کمک کردند، همهی دستگاههای شیطانی عالم به این شیطانِ بدبختِ متکبّرِ مغرورِ خودخواه -یعنی صدّام- کمک کردند علیه جمهوری اسلامی، که این جنگ به وجود بیاید و این جنگ ادامه پیدا کند و این جنگ با پیروزی او تمام بشود. البتّه همهی این تلاشها مثل تیری بود که به سنگ بخورد، به خاک بخورد؛ و علیرغم همهی آنها، هشت سال خودشان را کشتند که یک وجب از خاک جمهوری اسلامی را در اختیار بگیرند، [امّا] نتوانستند؛ در طول هشت سال، ملّت ایران بر تمام این قدرتها پیروز شد.۱۳۹۶/۱۲/۱۹
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(3)
🔺حمایت استکبار از عراق در جنگ تحمیلی
در دفاع مقدّس فقط رژیم بعثی صدّام نبود که در مقابل ما قرار گرفته بود، در حقیقت یک جنگ عمومی و بینالمللی علیه ملّت ایران بود؛ ناتو، آمریکا و شورویِ آنروز کمک میکردند؛ ارتجاع عرب کمکهای مادّی و دلارهای نفتی خود را، مثل سیل، بهسمت آنها سرازیر میکرد؛ تبلیغاتشان در همهی دنیا، شب و روز به نفع آنها و علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش میکرد.۱۳۹۵/۰۷/۰۷
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔻نمونه روایت های تمدنی رهبری از تاریخ دفاع مقدس(4)
🔺پشتیبانی استکبار جهانی از صدام در جنگ تحمیلی
دفاع مقدس ما، دوران جنگ هشتسالهی پر ماجرای این کشور، داستان ایستادگی ملت ایران و ایستادگی جوانان ما در مقابل خباثتها و دشمنیهای کفر و استکبار جهانی است. درست است، در مقابل ما بهظاهر یک رژیم بعثی بود - صدام بود - و او هم عنصری بود بهقدر کافی خبیث، بهقدر کافی ضد بشریت و ضد انسانیت، اما فقط او نبود؛ آن چیزی که موجب شد این جنگ، هشت سال ادامه پیدا کند، عوامل پشت پردهی استکبار جهانی بودند که او را تشویق میکردند، به او وعده میدادند، امکانات میدادند. آنوقتی که در این سرزمینهای خوزستان - که شما حالا بخشی از آنها را مشاهده کردید - دشمنان ما مجبور به عقبنشینی شدند، یک دولت اروپایی به آنها وسیلهای داد که بتوانند در دریا، خباثت و شیطنت و شرارت خودشان را ادامه بدهند؛ موشکی به آنها دادند. نمیگذاشتند عملیاتی که در منطقه انجام میگیرد، سرنوشت جنگ را به انتها برساند؛ تشویقش میکردند. یعنی دست استکبار جهانی، دست همین دولتهای اروپایی و دولت آمریکا، پشت رژیم خبیث معاند بعثی قرار داشت و او را به ادامهی کار تشویق میکرد. نمیخواستند بگذارند جمهوری اسلامی از این حادثهی بزرگ، پیروز و سربلند بیرون بیاید؛ میگفتند صریحاً.۱۳۹۳/۰۱/۰۶
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari