محتوای روایتگری راویان
#کلام_امام زینب کبری، الگوی رفتار اجتماعی زن مسلمان #امام_خامنهای : وضعیت سیاسی و مذهبی دوران
* برخوداری از #منش_انقلابی
بخش برجسته در شخصیت اجتماعی حضرت زینب(سلاماللهعلیها)، روحیهی انقلابی این بانوی ارجمند است؛ موضوعی که میتوان به ابعاد آن در مرور رویدادهای پس از عاشورا دست یافت.
« #تکلیف_محوری »
ایشان بیش از هر چیز «تکلیفمحوری» را به زن مسلمان میآموزد. مطابق شواهد، وی برای دفاع از ولیخدا بارها و بارها جان خویش را در معرض خطر قرار داده است. حضور ایشان همراه امام حسین(علیهالسّلام) در حالی که برخی دیگر از خویشاوندان امام، ترجیح به حضور در شهر و دیار خود نمودهاند، از جمله نشانههای این امر است. مطابق نقلی دیگر وی هنگام حضور در کاخ بنیامیه هنگامی که خطر را متوجه امام سجاد(علیهالسّلام) دید، جلو آمده و تأکید نمود که ابتدا جان او را بگیرند و سپس خون امام سجاد(علیهالسّلام) را بریزند.(۹) وی فرزند بیست سالهی خود را برای دفاع از اسلام راهی میدان نبرد و تقدیم راه و مکتب امام خویش نمود.(۱۰)
« #عمل_بههنگام »
«عمل بههنگام» دیگر ویژگی شخصیت انقلابی زینب کبری است. ایشان با آنکه میتوانست پس از آزادی از اسارت بنیامیه لب به سخن گشاید و از این جهت مورد عتاب و سخنان ناپسند حاکمان قرار نگیرد، مشاهده نمود که سخن گفتن در کوفه در همان حالت رنج میتواند اثر لازم را داشته باشد. مرور بر بیانات حضرت در شهر شام نیز نشان میدهد که ایشان از موقعیتهای به وجود آمده بدون درنگ بهترین استفاده را کردهاند؛ که برای نمونه میتوان به نوع پاسخدهی ایشان به یزید اشاره نمود.(۱۱)
« #شجاعت و #صراحت »
نکتهی دیگر در مشی انقلابی آن حضرت، «شجاعت و جسارت» ایشان است. آن حضرت در حالی که همهی اقوام خود را از دست داده است و مطابق برخی شواهد از کمترین امکانات در دورهی اسارت برخوردار بوده است، همواره در هنگام سخنرانی در برابر مردم و حاکمان از جایگاهی والا سخن میگوید و از تعابیری استفاده میکند که گویا دیگران در برابر او حقیر هستند. ایشان در برابر یزید تأکید میکند که اگر چنین سخن میگویید به خاطر سلطهای است که دارید. همچنین در برابر این سخن یزید که شما از دین خارج شدهاید، تأکید نمود که تو و اجدادت در اصل بر دین اجداد و پدر و برادر من وارد شدهاید.(۱۲) ایشان در کوفه خطاب به مردم با بیانی صریح فرمود «شما چون زنی رشتهباف میمانید که آنچه استوار ساخته را از هم جدا کند. پیمانهای شما دروغ است و چراغ ایمانتان بیفروغ».(۱۳) آن حضرت در برابر ابنزیاد، حاکم امویان، نیز این صراحت را حفظ نموده و در برابر او که مدعی رسوا شدن اهلبیت پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) بود، به رابطهی خویش با نبیاکرم(صلّیاللهعلیهوآله) اشاره کرد، بر جایگاه والای خود و خاندانش تأکید نمود و حاکمان اموی را از تبهکاران خواند.(۱۴)
«برخورداری از #بصیرت »
ویژگی برجستهی دیگر حضرت زینب در عرصهی انقلابیگری را باید «قدرت بصیرت» ایشان دانست. خطبههای آن حضرت در کوفه و شام آینهی تمامنمای این ویژگی است. تحلیلی که ایشان از فضای موجود و بر مبنای دو مسیر حق و باطل و نصرت نهایی حق میدهد گویای شناختی است که حضرتش از واقعیتهای سیاسی و مذهبی روز دارد. «استقامت در راه حق» دیگر ویژگی بارز انقلابی آن حضرت است. از اخبار موجود چنین قابل برداشت است که ایشان تا پایان عمر همواره بر ظلمی که بر خاندان پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) رفته، تأکید مینمودند.(۱۵) ثمرهی این شخصیت انقلابی حضرت زینب کبری(سلاماللهعلیها) را باید حفظ دین دانست. چنانچه حضرت آیتالله خامنهای در بیانی عظمت کار زینب کبری را کمتر از اقدام و حرکت امام حسین(ع) در کربلا نمیدانند.(۱۶)
* دستیابی به #مقام_علمی
نکتهی جالب توجه دیگر آن است که با وجود برخورداری حضرت از شخصیت معنوی و فعال بودن در امور اجتماعی، ایشان اهل علم و دانش نیز دانسته میشد. در همین راستا امام سجاد(علیهالسّلام) ایشان را با لقب «عالم» خطاب مینماید.(۱۷) شاهد دیگر از مقام علمی آن بانوی ارجمند آنکه مطابق نقلی به دلیل شرایط خفقان و ظلم موجود، زمانی که یک استدلال و بیان علمی قابل توجه از امام سجاد(علیهالسّلام) در دوران امامتشان بروز و ظهور مییافت و خطر شهادت امام(علیهالسّلام) احساس میشد، حضرت زینب(سلاماللهعلیها) آنچنان برخوردار از جایگاه علمی بود، که سخن را به ایشان نسبت میدادند، تا امام(علیهالسّلام) در امان بماند.(۱۸) از برخی شواهد میتوان فعالیتهای علمی حضرت زینب(سلاماللهعلیها) را در پاسخگویی به مردم در امر دین نیز به خوبی برداشت نمود.(۱۹)
زینب کبری(سلاماللهعلیها) نشان داد که میتوان در هنگام ورود به عرصهی روابط اجتماعی در عین حفظ روحیات و عواطف و اهتمام به امر خانواده، در عرصهی علم و دین فعال عمل کرده و همواره بر مشی انقلابی خود استوار بود.
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
محتوای روایتگری راویان
#کلام_امام زینب کبری، الگوی رفتار اجتماعی زن مسلمان #امام_خامنهای : وضعیت سیاسی و مذهبی دوران
پانوشت:
۱) طبری، ج۵، ص۴۵۷.
۲) تجارب الامم، ج۱، ص۳۸۳.
۳) برای نمونه، در اینباره، رک: انساب الاشراف، ج۳، ص۶۷؛ اعلام الوری، ج۲، ص۱۸۰.
۴) برای نمونه، رک: مفید، ارشاد، ج۲، ص۲۲۰.
۵) وقعة الطف، ص۲۴۳.
۶) برای نمونه، رک: مفید، ارشاد، ج۲، ص۲۴۰.
۷) برای نمونه، رک: طوسی، الثاقب فی المناقب، ص۲۲۱ و ۲۲۲.
۸) صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۲۹۸.
۹) طبری، ج۵، ص۴۵۷.
۱۰) مقاتل الطالبیین، ص۹۵ و ۱۲۲.
۱۱) طبری، ج۵، ص۴۶۱.
۱۲) همان.
۱۳) مفید، امالی، ص۳۲.
۱۴) مفید، ارشاد، ج۲، ص۴۷۲.
۱۵) برای نمونه، رک: انساب الاشراف، ج۲، ص۴۱۱ و ج۳، ص۲۰۳؛ مفید، ارشاد، ج۲، ص۴۶۷.
۱۶) بیانات در دیدار پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
۱۷) مقاتل الطالبیین، ص۹۵.
۱۸) طوسی، الغیبه، ص۱۳۸.
۱۹) برای نمونه، رک: صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ح۳۷.
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🎥 تصاویری از باز کردن درب حرم مطهر #حضرت_زینب_کبری سلام الله علیها توسط #حاج_قاسم_سلیمانی
🏴سالروز شهادت حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد.🖤
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
🏴#زیارتنامه #حضرت_زینب سلام الله علیها
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدیجَةَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْفِی الْجَنَّةِ،وَحَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ،وَاَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّکُمْ،وَسَقانا بِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِب،صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ،اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنا فیکُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ،وَاَنْ یَجْمَعَنا وَاِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُمْمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ،وَاَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ،اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ،وَالْبَرائَةِ مِن اَعْدائِکُمْ،وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاًبِهِ غَیْرَ مُنْکِروَلا مُسْتَکْبِروَ عَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ،وَ بِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی،اَللّهُمَّ وَ رِضاکَ وَالدّارَ الآخِرَةَ،یا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ، اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ،فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ،اَللّهمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ،فَلاتَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ،وَ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ،اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ،و َبِرَحْمَتِکَ وَ عافِیَتِکَ،وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ اَجْمَعینَ،و سَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
حجه الاسلام والمسلمین میرزا محمدی_روضه حضرت زینب-1579583649.mp3
8.26M
▪️#روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
🔘 #استاد_میرزا_محمدی
📓مرثیه #حضرت_زینب_کبری سلام الله علیها
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🎥روضه خوانی #سید_حسن_نصرالله برای #حضرت_زینب سلام الله علیها
▪️با زیرنویس فارسی
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
۹اسفندماه ، #سالروز_شهادت #مدافع_حرم #روحانی_مبارز #شهید_سید_علی_احمدی_زنجانی گرامی باد . 🥀
#شهدای_روحانی
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
محتوای روایتگری راویان
۹اسفندماه ، #سالروز_شهادت #مدافع_حرم #روحانی_مبارز #شهید_سید_علی_احمدی_زنجانی گرامی باد . 🥀 #شهدای_
#زندگینامه
#شهید_سید_علی_زنجانی
🔻شهید سید علی زنجانی بيست و چهارم شهريور ماه سال ١٣٦٧ شمسی در زينبيه دمشق متولد شد [۱]. پدرش مرحوم آيتالله سید ابراهیم احمدى موسوى زنجانی (متوفی به سال ۱۳۷۸ش) جزو علماى بنام جهان اسلام از اهالی توابع ابهرِ استان زنجان و مادرش اهل صور در جنوب لبنان بود.
🔸او كه نسب پدرىاش با سى واسطه به امام موسی كاظم (علیهالسلام) میرسید تا بيست سالگى در جوار حرم مطهر عمهی سادات حضرت زینب کبری (علیهاالسلام) زندگى كرد. علاقهمندىاش به علوم دينى تحت تأثير پدرى عالم و وارسته موجب شد تا پس از پایان تحصیلاتش، یادگیری دروس حوزوى را نيز به صورت غيررسمى در دمشق آغاز کند.
🔹پس از آن، در سال ١٣٨٧ش براى ادامه تحصيل عازم ایران شد. تا سال ١٣٩۴ش در حوزه علميه قم به تحصيل دروس حوزوى پرداخت و با مطالعات پيگير و بهرهمندی از محضر اساتيد مدارس ايرانى و عربزبان، علوم دينى را فراگرفت. او که دلدادهی آرمانهای امام و انقلاب بود، طی مدت حضورش در قم افراد زیادی را با اخلاق و منش خود جذب انقلاب اسلامی کرد و فضائل اخلاقىاش مورد توجه طلاب و همحجرهاىهايش قرار گرفت.
🔸در سه سال اول حضور مداومش در ايران، مادرش دو بار براى ديدار او به ايران سفر كرد. در سال ١٣٩٠ش به لبنان رفت و در سالروز ميلاد كريمه اهلبيت حضرت معصومه (عليهاالسلام) با خاندانی از اهالى دير قانون النهرِ منطقهی صور ازدواج كرد كه ثمره اين ازدواج پسری شش ساله همنام پدرش، «سيد ابراهيم» و دختری چهار ساله همنام عمهی سادات، «سيده زينب» است.
🔹در پى فتنهی تكفيرى شام، در لبيک به نداى جهاد و دفاع مقدس از قم بازگشت و با پيوستن به صفوف رزمندگان در سوریه در كنار قوات رضوان حزبالله به تبليغ و مبارزه پرداخت.
🔸او که فعاليتهاى فرهنگى و جهادىاش چند سالی در استان حلب سوریه متمركز بود؛ يکسال پایانی عمر پُربرکتش را به همراه خانواده از لبنان به حلب نقل مکان کرد تا در كنار رزمندگان باشد. در مدت حضور در صف جهاد و مبارزه، مسئوليتهايى چون جانشین فرهنگی قوات رضوان، مسئول فرهنگی قوات رضوان و جانشین فرهنگی یکی از لشکرهای منطقه را بر عهده داشت و به پُرکاری و اخلاص شهره بود.
🔹در عرصه جهاد، شب و روز نمىشناخت. همراه رزمندگان در خط مقدم حاضر مىشد و پابهپایشان رنج خستگى و گرسنگى را تحمل مىكرد. مأنوس رزمندگان بود و براىشان برادرى پشتيبان، عالمى الهامبخش و رزمندهای همراه. دردهایشان را تسكين مىداد و براى حل مشكلاتشان تلاش مىكرد. محبوبیتش سبب شده بود تا همه مشتاق به ديدار و همنشینیاش باشند.
🔸مهربان، خوشرو و خوشمعاشرت و به بخشندگى و مهماننوازی زبانزد بود. طبعى بدیههگو، شخصيتى بسیار فروتن و ضمیری مملو از ایمان داشت و با قلبی پاک، روحى جوانمرد و لبخندی لطيف زندگی کرد. به دنيا و متعلقات آن وابستگی نداشت. معرفت و اعتقاد حقيقىاش به ذات باریتعالی، در التزام عملی او به واجبات و توجهش به معنویات تجلى مییافت. در شب با خدا راز و نیاز میکرد و با زبانی که به ذکر، دعا و تلاوت قرآن مترنّم بود؛ در پیشگاه معبود، پیشانی بر خاک میگذاشت و به نماز میایستاد. زندگیاش سراسر زهد، تقوا، عشق به اهلبيت (عليهمالسلام)، احسان به خلق و دستگيرى از نیازمندان بود و در اشک بر حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام) روزی فراوان داشت.
🔹برای پا گذاشتن در ميدان نبرد بیقرار بود. به پیروزی اطمینان داشت، اگرچه در اين راه به نعمت شهادت برسد. حُسنِ عاقبت را در رزق شهادت جستجو و روزش را به امید لقای دوست شب مىكرد. چیزی محبوبتر از شهادت نداشت و براى رسيدن به آرزوى ديرينهاش شب و روز تلاش مىكرد.
🔺اين عالم و عابد خستگىناپذير، نزدیک به پنج سال در جبهههای مناطق حلب، تدمر، باديه تدمر و البوكمال مجاهدت کرد و در جهت تبلیغ علوم محمد و آلمحمد (عليهمالسلام) مستمر کوشید. در این راه مجروح شد و سرانجام روز جمعه نهم اسفند سال ۱۳۹۸ش نزدیک اذان مغرب در سیویک سالگی، در حملات هوایی به مواضع نیروهای مقاومت در منطقه طلحیه شهر سراقب از استان ادلب سوريه به درجه رفيع شهادت نائل آمد. پيكر مطهرش پس از تشييع در دير قانون النهر، در گلزار شهداى «روضة الحوراء زينب» منطقه ضاحیه جنوبی بیروت در كنار شهداى مقاومت اسلامى لبنان به خاک سپرده شد.
✍️ پىنوشت:
۱- در شناسنامه ١٣٦٨ش قید شده است.
#شهید_سید_علی_زنجانی
#الشهيد_السيد_علي_الزنجاني
#شهدای_روحانی
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani