شُهرت در این مقام به گمنام بودن است
از من نشان بپرس ولی بینشان بیا
#شعر
🌹باسلام محضر شما
🔹درمحضر گلستان سعدی
🔸در يكى از جنگها، عده اى را اسير كردند و نزد شاه آوردند. شاه فرمان داد تا يكى از اسيران را اعدام كنند. اسير كه از زندگى نااميد شده بود، خشمگين شد و شاه را مورد سرزنش و دشنام خود قرار داد كه گفته اند: هر كه دست از جان بشويد، هر چه در دل دارد بگويد.
🔸وقتِ ضَرورت چُو نماند گُريز
🔸دست بگيرد سرِ شمشيرِ تيز
🔸اذا یئِسَ الانسانُ طالَ لِسانُهُ
🔸کَسنّورِ مغلوب یَصولُ عَلی الکَلب
آدمی آنگاه که نومید شود و درها را بر روی خود بسته ببیند زبانش دراز شود ﴿ناسزا بگوید﴾ همانند گربه شکست خورده ای که بر سگ یورش می برد.
●ازارسطو نقل است که :
انسانها در دو صورت چهره واقعی
خودشان را نشان میدهند:
اول ،وقتی می فهمند
کامل به خواسته هایشان رسیدهاند
دوم، وقتی بفهمند
هرگز به خواسته هایشان نمیرسند!
🔹به مناسبت فرا رسیدن روز قدس🔹
🔸هستند و هستند و هستند🔸
در منازل جنوب شهر، گاهی که باران زیاد میآید، آب وارد خانهها میشود و به ناچار آب را سطل سطل در کوچه میریزند. حال اگر سطح آب زیرزمینی بالا بیاید، این آب را سطل سطل که سهل است، بشکه بشکه هم بیرون بریزند تمام نمیشود چون دوباره مثل چاه جایش آب بالا میآید. عرب بهاینگونه جوشیدن آب، «انتفاضه» میگوید یعنی خودجوش. الآن به جریان فلسطین شورش نمیگویند، انتفاضه میگویند.
بچه مدرسۀ فلسطینی را کسی سازماندهی نکرده و کسی استادش نشده است بلکه خودش به این نتیجه رسیده که زندگی در قید و بند رژیم اسرائیل از مرگ بدتر و مرگ در مبارزه با اسرائیل، پیروزی و حیات است. از خانه و مدرسهاش که بیرون میآید، برای اینکه فریاد کند من با اسرائیل مخالفم، سنگ به آنها میزند. این حرکت، حرکت یک گروه نیست که اسرائیل، رئیس آن را بگیرد و از بین ببرد و با متلاشی شدن آن سازمان، حرکت متوقف شود؛ اینها از فطرت رهنمود میگیرند؛ این است که هرچه اسرائیل حبس و تبعید و اعدام کند، هستند و هستند و هستند. باران نیامده که به سرداب اسرائیل بریزد تا آن را سطل سطل بِکشنَد تا تمام شود؛ آب از زیرِزمین بالا آمده، مثل چاه که هرچه برداری باز جایش پر میشود.
در روایات داریم که خدا امر امام زمان(عج) را اصلاح میکند. اصلاح کار حضرت که بهدست توانای خداوند انجام میشود، همین است که آدمها از درونشان جوشش پیدا میشود و نهضت از متن جوامع بشری میجوشد.
📚 در کتاب شوخطبعیهای طلبگی آمده است :
«روزی کلوخی به برگی گفت: بیا باهم رفیق بشیم. اگر باران آمد تو بیا روی سرم تا من خیس نشوم و وا نروم. اگر باد آمد من میغلتم روی تو تا باد نبردت. طلبهای آنجا نشسته بود؛ گفت: اگر هم باد آمد و هم باران چه میکنید؟!»
#لطیفه_منبر
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
حضرت عيسى علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام فرمودند:
اَشقَى النَّاسِ مَن هُوَ مَعرُوفٌ عِندَ النَّاسِ بِعِلمِهِ مَجهُولٌ بِعَمَلِهِ
بدبختترين مردم كسى است كه در ميان مردم، به علم شناخته شده باشد و به عمل، ناشناخته!
بحارالانوار ج 19 ص 52
دعوی مکن که برترم از دیگران به علم
چون کبر کردی از همه دونان فروتری
از من بگوی عالِم تفسیرگوی را
گر در عمل نکوشی نادانمفسری
بار درخت علم ندانم مگر عمل
با علم اگر عمل نکنی شاخ بیبری
#روایت
#شعر
دو عمل =دو فایده!!👇
حضرت امیر علیهالسلام:
اِقبَلْ أعذارَ النّاسِ تَستَمِتعْ بإخائهِم ، وَ القَهُمْ بِالبِشرِ تُمِتْ أضغانَهُم.
1⃣ عذر خواهى هاى مردم را بپذير تا از رفاقت آنان بهره مند شوى.
2⃣ و با روى گشاده ديدارشان كن تا كينه هايشان بميرد.
غرر الحكم،ح 2420
روایات را نشر دهیم 👇👇👇
حضرت امام صادق (ع) میفرمایند:
راويةٌ لِحَديثِنا يَبُثُّ في النّاسِ ، و يُشَدِّدُ في قُلوبِ شِيعَتِنا أفْضَلُ مِن ألفِ عابِدٍ .
كسى كه حديث ما را روايت كند و در ميان مردم نشر دهد، و دلهاى شيعيان ما را [با آن ]استوار گرداند، از هزار عابد برتر است.
📚بحار الأنوار،ج ۲،ص۱۴۵،ح ۸
روایت ها و حکایت ها
دو عمل =دو فایده!!👇 حضرت امیر علیهالسلام: اِقبَلْ أعذارَ النّاسِ تَستَمِتعْ بإخائهِم ، وَ القَهُم
آقای جعفری از اعضای کانال روایت فوق را به شعر درآوردند!
مباهات کن بر زمین و زمَن
که مولای تو گفته است این سخن
چو خواهی بَری بهره از مردمان
تو بخشش نما از بدیِ بَدان
بخند و گره از دو ابرو بِکن
نمانَد زِ تو کینه ای از کُهن
سلام خدا بر شما
عزیزان از خودشون از راهپیمایی عکس بفرستین.
https://eitaa.com/MA1371
نکته ای از یک آیه از علامه طباطبایی:
"وَ لا یَحُضُّ عَلی طَعامِ الْمِسْکِینِ"
" کلمه" حض" به معنای تحریک و تشویق است، و در کلام مضافی حذف شده، تقدیرش" و لا یحض علی اطعام طعام المسکین" است، یعنی مردم را به اطعام طعام مسکین تشویق نمی کند.
بعضی از مفسرین گفته اند: اگر تعبیر به طعام کرد، نه به اطعام، برای این بود که اشاره کرده باشد به اینکه مسکین گویا مالک زکات و صدقه است و احتیاج ندارد به اینکه کسی به او اطعام کند، وقتی طعام را که حق خود او است به او بدهند او خودش میخورد، هم چنان که در جای دیگر فرموده: " وَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ"
بعضی دیگر گفته اند: طعام در آیه به معنای اطعام است. و اگر تعبیر به تشویق به طعام کرد، و نه به خود عمل (اطعام) برای این بود که حض هم شامل تشویق عملی یعنی خود عمل اطعام میشود، و هم شامل تشویق زبانی.
----------
مرا به جهت داشتن اخلاق سگ ها تمجيد مکن!!
شخصی ابوعثمان حیری را به مهمانی دعوت کرد. هنگامی که ابوعثمان به خانه ی میزبان رسید، میزبان گفت: ای استاد! من الآن نمی توانم از شما پذیرایی کنم، اگر میشود برگردید و بروید. ابوعثمان برگشت و به طرف منزل خود رفت. هنوز به منزل خود نرسیده بود که میزبان خود را به وی رساند و گفت: ای
استاد! مرا ببخشید، من پشیمان شدم. لطفا همین الان برای صرف ناهار به منزل من تشریف بیاورید. ابوعثمان به خانه ی میزبان رسید. میزبان دوباره عذر خواست و گفت: ای استاد! من الآن نمی توانم از شما پذیرایی کنم. این جریان چهار بار تکرار شد و در هر بار ابوعثمان بدون ناراحتی از منزل میزبان برگشت. در مرتبه ی آخر میزبان به ابوعثمان گفت: ای استاد بزرگوار؛ هدف من از این کار امتحان کردن شما بود که آیا دارای اخلاق نیکو و کریمانه هستید یا خیر. آفرین بر شما با این اخلاق نیکو. واقعأ مرا ببخشید.
ابوعثمان گفت: مرا برای داشتن اخلاقی که حتی در سگها نیز یافت میشود، ستایش نکن؛ زیرا سگ نیز هر گاه فرا خوانده شود، میآید و هر گاه رانده شود، برمی گردد و میرود!
#حکایت_داستان
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
حضرت امام صادق (ع) میفرمایند:
«اِنَّهُ لَيَعْرِضُ لِى صاحِبُ الْحاجَةِ فَاُبادِرُ اِلى قَضائِها مَخافَةَ اَنْ يَسْتَغْنِىَ عَنْها صاحِبُها»
نيازمندى كه به من مراجعه مىكند ، زود نياز او را بر طرف مىكنم ، از ترس اينكه او از طریق دیگری بىنياز شود و پاداش انجام اين كار نيك از دستم برود.
أمالی شیخ طوسی ص 644
#روایت
🤲 دعای آخرین جمعه ماه مبارک رمضان
🔹 جابر بن عبدالله انصاری میگوید در جمعهی آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا (صلّی الله عليه و آله) رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمود:
اي جابر! اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو:
اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما
به راستی هركه اين دعا را در اين روز بخواند به يكي از دود خصلت نيكو دست مییابد: يا رسيدن به ماه رمضان آينده، يا آمرزش خداوند و رحمت بیانتهای او.
📚 زاد المعاد، ج ۱، ص ۱۳۴
چه بسیار!!
فَكَمْ قَدْ رَأَيْتُ - يَا إِلَهِي - مِنْ أُنَاسٍ طَلَبُوا الْعِزَّ بِغَيْرِكَ فَذَلُّوا وَ رَامُوا الثَّرْوَةَ مِنْ سِوَاكَ فَافْتَقَرُوا وَ حَاوَلُوا الاِرْتِفَاعَ فَاتَّضَعُوا....
اى خداى! من چه بسيار انسانها ديدم كه
با تكيه به غير تو، عزّت خواستند، ولى خوار شدند،
و از غير تو درخواست ثروت كردند، اما به تهى دستى نشستند،
و آهنگ بلندى كردند، ولى پست شدند.
فرازی از دعای ۲۸ صحیفه سجادیه
روایت ها و حکایت ها
چه بسیار!! فَكَمْ قَدْ رَأَيْتُ - يَا إِلَهِي - مِنْ أُنَاسٍ طَلَبُوا الْعِزَّ بِغَيْرِكَ فَذَ
کتاب های تاریخی پره از داستان این
چه بسیار ها☝️
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله:
🍁 مَنْ أَحْزَنَ مُؤْمِناً ثُمَّ أَعْطَاهُ الدُّنْيَا لَمْ يَكُنْ ذَلِكَ كَفَّارَتَهُ وَ لَمْ يُؤْجَرْ عَلَيْه.
هر كس دل مؤمنى را بشکند سپس تمام دنيا را به او هدیه بدهد، باز گناهش جبران نمىشود و در برابر این کار پاداشى ندارد.
بحارالانوار ج 72 ص 150
شکست شیشه دل را مگو صدایی نیست
که این صدا به قیامت بلند خواهد شد.
دیگری گوید:
این شیشه دل که متصل می شکنی
آهسته که دل نه آب گل می شکنی
هشدار که قلب مومنان عرش خداست
بیدار خدا باش که دل می شکنی.
#شعر
#روایت
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
جمله ای که آیت الله العظمی حجت کوه کمره ای رحمة الله علیه را به گریه انداخت!
✍پيرزنى در قم با نخ ريسىِ خود، خمس و سهم امامش را نزد آيت اللَّه حجّت مى آورد؛ وقتى مى خواست از اتاق بيرون رود، عقب عقب مى رفت و خيره خيره به آقا نگاه مى كرد.
آقا دليلش را پرسيد!!
پيرزن گفت:
مى خواهم خوب قيافه شما را در خاطرم نگهدارم و روز قيامت شما را تحويل خدا بدهم و بگويم: خدايا! من جان كندم و خمس و سهم امامم را به اين آقا دادم تا از دينم حفاظت كند، حال اگر او در اين راه كم گذاشته او را مؤاخذه كن.
مرحوم آيت الله حجّت خمس را زمين گذاشت و زار زار گريه كرد.
#حکایت_داستان
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
سلام خدا بر شما خوبان
برای اولین بار میخواهم منبری مستقل در حدود ۵۰ دقیقه راجع به " خمس"
صحبت کنم.
هر کدام از عزیزان پیشنهادی،مطلبی، نکته ای، روایتی دارند.
لطف کنند بفرمایند.👇👇
https://eitaa.com/MA1371
خمس (۱)
امام رضا (ع) به خمس تو احتیاج ندارد!
على بن محمد كاشانى گويد: يكى از اصحاب به من خبر داد كه: مال بسيارى براى امام رضا بردم و آن حضرت از دريافت آن شاد نشد، ناراحت شدم و با خود گفتم، اين همه پول براى او آوردم و او شاد نشد.
آن حضرت فرمود: اى غلام يك طشت با آب براى من بياور، روى كرسى نشست و دست فراداشت و به غلام گفت: آب بريز، گويد: از انگشتانش طلا ميان طشت روان شد، و سپس به من رو كرد و فرمود: كسى كه چنين است اعتنائى به پولى كه تو آوردى ندارد.
انه حَمَلَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع مَالًا لَهُ خَطَرٌ فَلَمْ أَرَهُ سُرَّ بِهِ قَالَ فَاغْتَمَمْتُ لِذَلِكَ وَ قُلْتُ فِي نَفْسِي قَدْ حَمَلْتُ هَذَا الْمَالَ وَ لَمْ يُسَرَّ بِهِ فَقَالَ يَا غُلَامُ الطَّسْتَ وَ الْمَاءَ قَالَ فَقَعَدَ عَلَى كُرْسِيٍّ وَ قَالَ بِيَدِهِ وَ قَالَ لِلْغُلَامِ صُبَّ عَلَيَّ الْمَاءَ قَالَ فَجَعَلَ يَسِيلُ مِنْ بَيْنِ أَصَابِعِهِ فِي الطَّسْتِ ذَهَبٌ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ لِي مَنْ كَانَ هَكَذَا لَا يُبَالِي بِالَّذِي حَمَلْتَهُ إِلَيْهِ.
کافی شریف
کتاب الحجه.
خمس (۲)
آثار پرداخت خمس:
پرداخت خمس انسان را حسابگر، دقیق، وظیفه شناس، نسبت به محرومان جامعه مسئول و نسبت به حمایت از خط خدا و رسول و اهل بیت علیهم السلام، متعهّد تربیت میکند.
پرداخت خمس روح سخاوت و نوع دوستی را در انسان شکوفا میکند.
پرداخت خمس روحیه بی تفاوتی و دنیاپرستی را از انسان برطرف میکند.
خمس (۳)
💠 ریشه تاریخی حکم خمس
❖ استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری:
● آیت الله سیستانی حفظه الله در بحث لا ضرر به یک گزارش تاریخی اشاره کردند مبنی بر اینکه در زمان جاهلیت وقتی جنگی رخ میداده رئیس قبیله یک چهارم غنیمت را تحت عنوان مرباع به عنوان حق الریاسه به خودش اختصاص می داده که برخی در تحلیل ریشه تاریخی خمس گفتهاند ریشه عقلایی حکم خمس همان مرباع بوده که شارع مقدس آن را از یک چهارم به یک پنجم کاهش داده است.
● با مراجعه به منابع تاریخی گفتیم اثبات این مطلب دشوار است چون مطلب مذکور در حد یک گزارش است اما در هر صورت آن مقداری که از ادله خمس نیز به روشن قابل استفاده است عبارت از آن است که خمس از باب حقوق ریاست است و این نکته در فهم روایات خمس و فروعات آن اثرگذار است.
به پیری چون رسد انسان دگر برنا نخواهد شد
قد سروی اگر خم شد دگر رعنا نخواهد شد
مده بیهوده از کف گوهر نقد جوانی را
که این دُّر گران قیمت دگر پیدا نخواهد شد
به دنیا دل مبندای دل به فکر توشه ره باش
که با مرگ من و تو آخر دنیا نخواهد شد
مخور هرگز فریب زرق و برق دنیا را
که شیرین کام با گفتن حلوا نخواهد شد
مکن تعریف ازفضل وکمال دیگران ای دل
که با تعریف کردن هیچ کس دانا نخواهد شد
علی یک عمر با اوفتادگان بنشست تا گوید
از این بالا نشستن ها کسی والا نخواهد شد
خوشحالی ممنوع!!
1⃣حضرت امیر علیه السلام:
لا تَبتَهِجَنَّ بِخَطاءِ غَيرِكَ.
از خطاى ديگران هرگز شادمان مشو.
غررالحکم
2⃣امام حسن عسکری علیه السلام:
لَيْسَ مِنَ الْأَدَبِ إِظْهَارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الْمَحْزُونِ
شادمانى كردن در نزد غمديده ، بى ادبى است.