eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
279 ویدیو
25 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
کینه ها را می‌زداید! امام صادق عليه السلام فرمودند: چه خوب است پيش از اظهار حاجت هديه دادن و فرمود: بيكديگر هديه بدهيد تا بهم ديگر محبت پيدا كنيد كه هديه كينه را از دل مي زدايد. "نِعْمَ اَلشَّيْ ءُ اَلْهَدِيَّةُ أَمَامَ اَلْحَاجَةِ وَ قَالَ تَهَادَوْا تَحَابُّوا فَإِنَّ اَلْهَدِيَّةَ تَذْهَبُ بِالضَّغَائِنِ."
بار درخت علم ندانم بجز عمل با علم اگر عمل نکنی شاخ بی بری علم آدمیت است و جوانمردی و ادب ورنی، ددی، به صورت انسان مصوری
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر شکر فروشان ●در این بازارِ عطاران ، مَرو هر سُو چو بیکاران ●به دُکان کسی بنشین که در دُکان شَکَر دارد 🟡مولانا در این بیت آدمیان را به دکان عطاری تشبیه کرده که بعضی ها شکر دارند و بعضی ندارند. بیکاران کسانی هستند که قدر زندگانی را نمی‌دانند و این عمر گرانبها را بیهوده از دست می‌دهند و در هر دکانی می نشینند و به هر جایی سر می زنند. توصیه مولانا این است که عمر خود را صرف هر کسی نکنیم و بیکارانه فرصت حیات را تلف و حیف نکنیم. ●ای خدایِ با عطایِ با وفا ●رحم کن بر عمرِ رفته در جفا ●داد حق، عمری که هر روزی از او ●کَس نداند قیمت آن را جُز او ●خرج کردم عمر خود را دَم به دَم ●در دَمیدم جُمله را در زیر و بَم
گر از بسیط زمین عقل منعدم گردد به خود گمان نبرد هیچکس که نادانم
وَ اجْعَلْ لِي يَداً عَلَي مَنْ ظَلَمَنِي ، آیت الله مصباح یزدی معنای دقیق و اولی این دعای امام سجاد علیه السلام این است که: خداوندا قدرتی به من عطا کن که بتوانم جلوی ظلم ظالم را بگیرم یعنی اجازه ندهم اصلا او مرتکب ظلم شود . بله حالا که شخص مرتکب ظلم شد بتوانم جواب او را بدهم این در مرحله دوم است .. مرحله اول این است که مانع ظلم او شوم
منم که😢👇 أَنَا الَّذِي اسْتَخْفَى مِنْ عِبَادِكَ وَ بَارَزَكَ . [خدایا]منم که خود را به وقت گناه از بندگانت پنهان کردم؛ ولی آشکارا به مخالفت با تو برخاستم. أَنَا الَّذِي هَابَ عِبَادَكَ وَ أَمِنَكَ . [خدایا] منم که از بندگانت ترسیدم؛ ولی خود را از تو ایمن و آسوده دیدم.
دعای عجیب حضرت باقر العلوم (ع) 🤲اَللّهُمَّ ارْزُقْنى رِزْقا حَلالاً يَكْفينى وَ لا تَرْزُقْنى رِزْقا يُطْغينى وَ لاتَبْتَليَنّى بِفَقْرٍ اَشْقى بِهِ مُضَيِّقا عَلَىَّ.... خداوندا! مرا روزىِ حلالى بده كه كفايتم كند، و روزى اى نده كه به طغيانم كشانَد و به فقرى گرفتارم نكن كه با آن بدبخت شوم و به تنگنا افتم.
امام صادق علیه‌السلام: 🍁 إِنْ قَدَرْتُمْ أَنْ لَا تُعْرَفُوا فَافْعَلُوا وَ مَا عَلَیْکَ إِنْ لَمْ یُثْنِ عَلَیْکَ النَّاسُ وَ مَا عَلَیْکَ أَنْ تَکُونَ مَذْمُوماً عِنْدَ النَّاسِ إِذَا کُنْتَ عِنْدَ اللَّهِ مَحْمُوداً. 🔹 اگر می‌توانید طوری زندگی کنید که هیچ کس شما را نشناسد، پس چنین کنید. و چه اشکالی دارد اگر کسی از مردم تو را تمجید و ثناگویی نکند، و هیچ مانعی ندارد که حتی اگر مردم تو را نکوهش کنند، در صورتی که پیش خدا پسندیده باشی. 📚 بحارالانوار جلد۶۷ صفحه۱۰۹
🌹باسلام محضر شما ●هر کسی از ظنِ خود شد یارِ من ●از درونِ من نجُست اسرارِ من‌ 🟢روزی ملا از شهری می گذشت، ناگهان چشمش به دکان شیرینی فروشی افتاد به یکباره به سراغ شیرینی ها رفت و شروع به خوردن کرد.شیرینی فروش شروع کرد به زدن او، ملا همانطوریکه می خورد با صدای بلند می خندید و می گفت: عجب شهر خوبی است و چه مردمان خوبی دارد که با زور و کتک رهگذران را وادار به شیرینی خوردن می کنند! ●معشوق چون نقاب ز رُخ در نمی‌کَشد ●هر کس حکایتی به تصور چرا کنند؟
✳️ آیت اللّه شبیری زنجانی(دام ظلّه): 🔶 آقا سید عبدالعزيز طباطبایی (قدّس سرّه) نقل کرده است: مرحوم آخوند_خراسانی (ره) با مرحوم حاج_آقا_رضا_همدانی(ره) مدتی هم حجره بود. 🔸 يك وقت این دو همدیگر را می بینند. 🔷 مرحوم آخوند به حاج آقا رضا می گوید : شما خیلی هنرمند هستید که مطالب بسیار سطح بالا را به گونه ای پایین می آورید که همه میفهمند . 🔶 حاج آقا رضا در پاسخ می گوید : هنر شما بیشتر است ؛ زیرا شما مطالب سطح پایین را آنقدر بالا می برید که هیچ کس آن را نمی فهمد ! 📚جرعه ای از دریا ج۱ ص۵۲۵
روایت ها و حکایت ها
وَ اجْعَلْ لِي يَداً عَلَي مَنْ ظَلَمَنِي ، آیت الله مصباح یزدی معنای دقیق و اولی این دعای امام س
سلام. عبارت "اجعل لی یدا علی من ظلمنی" با توجه به فعل ماضی "ظلمنی"، صرفا دلالت بر مرحله دوم از نحوه مواجهه با ظلم ظالم دارد.. نه مرحله اول یعنی مانع ظلم او شدن. بله.. اگر بجای "ظلمنی"، فعل مضارع "یظلمنی " آورده می‌شد امکان چنان برداشتی وجود داشت.
روز گار یست که جز جهل و خیانت نخرند داری این مایه وگرنه خر از این کلبه بران
با سلام و عرض ادب (( عبارت "اجعل لی یدا علی من ظلمنی" با توجه به فعل ماضی "ظلمنی"، صرفا دلالت بر مرحله دوم از نحوه مواجهه با ظلم ظالم دارد.. نه مرحله اول یعنی مانع ظلم او شدن. بله.. اگر بجای "ظلمنی"، فعل مضارع "یظلمنی " آورده می‌شد امکان چنان برداشتی وجود داشت. )) در ذیل این پیام:☝️☝️ نکته ای که باید دقت شود این است که: معنی ماضی مضارع میشود در هشت جا ... دیگر در پی موصول دان ... مثال: ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات أنا لانضیع اجر من أحسن (جامع المقدمات_صرف میر) در اینجا هم، فعل ماضیِ (ظَلَمَنی)، بعد از (مَنِ) موصول، آمده است، و عملا مضارع تلقی میشود
کانال روایت ها و حکایت ها را به دوستان خود معرفی کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
موعظه شیطان به حضرت موسی که جناب عطار در یک بیت آن را به نظم کشیده است:👇👇 گفت دائم یاد دار این یک سخن من مگو تا تو نگردی همچو من. "۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری" روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
تواضع ... «وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَمْ یَرْفَعِ الْمُتَوَاضِعِینَ بِقَدْرِ تَوَاضُعِهِمْ وَ لَکِنْ رَفَعَهُمْ بِقَدْرِ عَظَمَتِهِ وَ مَجْدِهِ؛ نبی اکرم فرمود : و بدان که خداوند متواضعین را به اندازه تواضعشان بالا نمی برد، بلکه به اندازه عظمت و بزرگی خود، آنها را بالا می برد.» نهج الفصاحه
با این راه‌ها میتوانی بشناسی! امام علی علیه السلام: مردم جز با آزمایش و امتحان شناخته نمی شوند،پس👇 1⃣ زن و فرزند خود را در غیابت آزمایش و امتحان کن. 2⃣ و دوستت را در گرفتاریت 3⃣و خویشاوندت را در تنگ دستیت 4⃣و کسانی را که زبان مهر و محبّت و ثنا دارند در بیکاریت، 👈 تا بدین وسیله به موقعیت خود نزد آنان پی ببری. لا یُعرَفُ الناسُ إلاّ بِالاختِبارِ، فَاختَبِرْ أهلَکَ و وَلَدَکَ فی غَیبَتِکَ، و صَدِیقَکَ فی مُصِیبَتِکَ، و ذا القَرابَةِ عندَ فاقَتِکَ، و ذا التَّوَدُّدِ و المَلَقِ عندَ عُطلَتِکَ ؛ لِتَعلَمَ بذلکَ مَنزِلَتَکَ عِندَهُم. بحار الأنوار: ۷۸/۱۰/۶۷. منبر
تمنای مرگ! ✍راز این که اهل تقوی همواره تمنا و آرزوی مرگ دارند این است که احساس می‎کنند سرمایه‎ای دارند و آن سرمایه ایمان است. کسی که پول زیادی از بانک گرفته تا به منزل ببرد و یا از منزل برداشته تا به بانک ببرد، در این راه تلاش می‎کند تا سریعتر و زودتر به هدف برسد. دوست دارد از راه میان بُر برود و دو خیابان، یک خیابان بشود تا به هدف نزدیکتر گردد. اما آنکه سرمایه و هدفی ندارد، سرعت و تلاشی هم ندارد. کسی هم که سرمایه ایمان ندارد، نه هدفی دارد و نه تمنای مرگی، بلکه از مرگ هم گریزان است.
مصافحه [باهم دست دادن]!! ✍ابوعبیده می‌گوید: در مسیری همراه امام باقر بودم و با آن حضرت در یک ردیف سوار مرکب میشدم. هنگام سوار شدن ابتدا من سوار میشدم و سپس حضرت سوار می‌شدند، سپس مصافحه [دست می دادیم]می‌کردیم. ایشان به گونه ای برخورد می‌کردند که گویا برخورد اول است. هنگام پیاده شدن ابتدا ایشان پیاده می‌شدند و سپس من پیاده می‌شدم. چون هر دو روی زمین قرار میگرفتیم، باز به من سلام میکردند و طوری احوال پرسی می‌کردند که گویا برخورد اول است. عرض کردم: این برخورد قبلا نزد ما مرسوم نبوده است. امام فرمودند: آیا می‌دانی چه خیری در مصافحه قرار داده شده است؟ به درستی که اگر مؤمنان هنگام ملاقات، با یکدیگر مصافحه کنند و دست بدهند، تا وقتی از یکدیگر جدا نشده اند، خدا به آنها نظر رحمت می‌کنند و گناهان آنها مثل ریزش برگ از درخت، ریخته می‌شود. ---------- محجة البیضاء فیض کاشانی ج ۳ ص ۳۷۸. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
درود بر رزمندگان اسلام حضرت امیر علیه السلام فرمود: رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر. سنگ را از همان جايى كه دشمن پرت كرده، باز گردانيد، كه شر را جز شر پاسخى نيست. اين نكته نيز قابل توجه است كه تعبير به «شر» درمورد مجازات، به معناى شر ظاهرى است؛ قصاص، ظاهرا شر است؛ ولى در باطن خير محض مى باشد، چنانكه مقابله به مثل در مقابل دشمنان لجوج و خيره سر، خير است. گاهی به کشته گشتن و گاهی به کشتن است ترویج دین به هر چه زمان اقتضا کند
كلوخ انداز را پاداش سنگ است و گرنه كار عدل و داد تنگ است
🤲دو جمله دعا:👇 أَللَّهُمَّ أَخْلِ قُلُوبَهُمْ مِنَ الْأَمَنَةِ، وَ أَبْدَانَهُمْ مِنَ الْقُوَّةِ، وَ أَذْهِلْ قُلُوبَهُمْ عَنِ الْاحْتِیالِ، وَ أَوْهِنْ أَرْکانَهُمْ عَنْ مُنَازَلَةِ الرِّجَالِ، وَ جَبِّنْهُمْ عَنْ مُقَارَعَةِ الْأَبْطَالِ، وَ ابْعَثْ عَلَیهِمْ جُنْداً مِنْ مَلائِکتِک بِبَأْسٍ مِنْ بَأْسِک کفِعْلِک یوْمَ بَدْرٍ، تَقْطَعُ بِهِ دَابِرَهُمْ، وَ تَحْصُدُ بِهِ شَوْکتَهُمْ، وَ تُفَرِّقُ بِهِ عَدَدَهُمْ؛ خداوندا، دل های دشمنانت را از آرامش و تن آنان را از قدرت و قلوب آنها را از حیله گری تهی گردان و ارکان وجودی شان را از مقابله با هم رزمانشان و از زد و خورد با دلیران سست بنما و لشکریانی از فرشتگان را همراه با یکی از عذاب های خود همانند روز جنگ بدر، بر آنان نازل گردان؛ به طوری که ریشه آنان را قطع فرمایی و عزّتشان به خواری تبدیل گردد و به پراکندگی گروه آنان انجامد.
این حملات ایمان ما را زیاد می‌کند!!! حضرت امیر می فرماید: وَ لَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) نَقْتُلُ آبَاءَنَا وَ أَبْنَاءَنَا وَ إِخْوَانَنَا وَ أَعْمَامَنَا، مَا يَزِيدُنَا ذَلِكَ إِلَّا إِيمَاناً وَ تَسْلِيماً وَ مُضِيّاً عَلَى‏ اللَّقَمِ وَ صَبْراً عَلَى مَضَضِ الْأَلَمِ وَ جِدّاً فِي جِهَادِ الْعَدُوِّ، وَ لَقَدْ كَانَ الرَّجُلُ مِنَّا وَ الْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا يَتَصَاوَلَانِ تَصَاوُلَ الْفَحْلَيْنِ يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا أَيُّهُمَا يَسْقِي صَاحِبَهُ كَأْسَ الْمَنُونِ فَمَرَّةً لَنَا مِنْ عَدُوِّنَا وَ مَرَّةً لِعَدُوِّنَا مِنَّا، فَلَمَّا رَأَى اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ حَتَّى اسْتَقَرَّ الْإِسْلَامُ مُلْقِياً جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئاً أَوْطَانَهُ؛ در ركاب پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بوديم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهاى خود جنگ مى كرديم، كه اين مبارزه برايمان و تسليم ما مى افزود، و ما را در جادّه وسيع حقّ و صبر و برد بارى برابر ناگواريها و جهاد و كوشش برابر دشمن، ثابت قدم مى ساخت. گاهى يك نفر از ما و ديگرى از دشمنان ما، مانند دو پهلوان نبرد مى كردند، و هر كدام مى خواست كار ديگرى را بسازد و جام مرگ را به ديگرى بنوشاند، گاهى ما بر دشمن پيروز مى شديم و زمانى دشمن بر ما غلبه مى كرد. پس آنگاه كه خدا، راستى و اخلاص ما را ديد، خوارى و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پيروزى را به ما عنايت فرمود، تا آنجا كه اسلام استحكام يافته فراگير شد و در سرزمين هاى پهناورى نفوذ كرد. خطبه ۵۶ نهج البلاغه روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
ماندن در نجف معصیت است! آیت علی پناه اشتهاردی می فرمود: خبر فوت یک عالم در آفریقا به نجف رسید. مرحوم آسید ابو الحسن اصفهانی در مجلس یادبود او از آغاز تا انجام شرکت کرد. سؤال کردند داب شما این نیست که تا آخر مجلس ترحیم حضور داشته باشید، فرمود: او هم بحث من و استعدادش بالاتر از من بود روزی مشغول مباحثه بودیم که جماعتی از آفریقا رسیدند گفتند: ما به خاطر نداشتن روحانی در فهم و عمل به آداب مذهب خود در مانده ایم، او همان جا کتاب را بست و عازم آفریقا شد و گفت: ماندن در نجف معصیت است و شرعا جایز نیست!!! روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
مونو می گُدها!!! بسیاری از اوصافی که در روایات در فضل عالم گفته شده مربوط به علمانی عاملین است و علمای هوسران در این باب نباید دچار توهم شوند مانند این که در روایت آمده نگاه به صورت عالم و حتی خانه عالم عبادت است. همچنین آمده: زِيَارَةُ الْعلما أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ سَبْعِينَ حَجَّةً وَ عُمْرَةً وَ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ طَوَافَاً حَوْلَ الْبَيْتِ. نقل است که: در منطقه ای خانی بوده بی سواد خودشیفته و ریاست طلب. روزی نامه ای به او می رسد که در ابتدای نامه القاب بسیاری در حق او ردیف شده بود تمام افراد قبیله را جمع کرده و به خادم خود دستور میدهد نامه را با تانی و با صدای بلند بخواند. خادم قرائت نامه را شروع میکند، هرگاه یک لقب را میخواند خان میگوید دست نگه دار بعد خطاب به افراد قبیله خود به زبان محلی می گوید: مونو می گُدها (یعنی مرا میگوید) علمای هوسران و بی تقوا با دیدن روایاتی که در فضل علما وارد شده، دچار توهم می شوند و مثل آن مرد خودشیفته و بی سواد میگویند: «مونو می گُدها». در حالیکه همه فضایلی که برای عالم بیان شده مخصوص عالم عامل است. روایت ها و حکایت ها 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c