eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
314 ویدیو
29 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
ماندن در نجف معصیت است! آیت علی پناه اشتهاردی می فرمود: خبر فوت یک عالم در آفریقا به نجف رسید. مرحوم آسید ابو الحسن اصفهانی در مجلس یادبود او از آغاز تا انجام شرکت کرد. سؤال کردند داب شما این نیست که تا آخر مجلس ترحیم حضور داشته باشید، فرمود: او هم بحث من و استعدادش بالاتر از من بود روزی مشغول مباحثه بودیم که جماعتی از آفریقا رسیدند گفتند: ما به خاطر نداشتن روحانی در فهم و عمل به آداب مذهب خود در مانده ایم، او همان جا کتاب را بست و عازم آفریقا شد و گفت: ماندن در نجف معصیت است و شرعا جایز نیست!!! روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
مونو می گُدها!!! بسیاری از اوصافی که در روایات در فضل عالم گفته شده مربوط به علمانی عاملین است و علمای هوسران در این باب نباید دچار توهم شوند مانند این که در روایت آمده نگاه به صورت عالم و حتی خانه عالم عبادت است. همچنین آمده: زِيَارَةُ الْعلما أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ سَبْعِينَ حَجَّةً وَ عُمْرَةً وَ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ طَوَافَاً حَوْلَ الْبَيْتِ. نقل است که: در منطقه ای خانی بوده بی سواد خودشیفته و ریاست طلب. روزی نامه ای به او می رسد که در ابتدای نامه القاب بسیاری در حق او ردیف شده بود تمام افراد قبیله را جمع کرده و به خادم خود دستور میدهد نامه را با تانی و با صدای بلند بخواند. خادم قرائت نامه را شروع میکند، هرگاه یک لقب را میخواند خان میگوید دست نگه دار بعد خطاب به افراد قبیله خود به زبان محلی می گوید: مونو می گُدها (یعنی مرا میگوید) علمای هوسران و بی تقوا با دیدن روایاتی که در فضل علما وارد شده، دچار توهم می شوند و مثل آن مرد خودشیفته و بی سواد میگویند: «مونو می گُدها». در حالیکه همه فضایلی که برای عالم بیان شده مخصوص عالم عامل است. روایت ها و حکایت ها 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
یک روایت ناب یکی بفرسته کیف کنیم 👇👇👇 https://eitaa.com/MA1371
امام صادق عليه السلام: هر كس به برادر مسلمانش دشنام دهد، خداوند، بركت روزى اش را از او مى گيرد و او را به خودش وا مى گذارد و زندگى اش را برايش تباه مى كند. مَن فَحَشَ عَلى أخيهِ المُسلِمِ، نَزَعَ اللّهُ مِنهُ بَرَكَةَ رِزقِهِ، ووَكَلَهُ إلى نَفسِهِ، وأفسَدَ عَلَيهِ مَعيشَتَهُ. کافی پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس از روى ريا و سُمعه (رسيدن به گوش مردم) و به قصد دنياخواهى علم بياموزد، خداوند، بركتش را از آن مى گيرد، زندگى اش را بر او سخت مى گيرد، و او را به حال خودش وامى گذارد، و هر كس كه خدا او را به حال خودش وا گذارد، هلاك شده است. مَن تَعَلَّمَ العِلمَ رِياءً وسُمعَةً يُريدُ بِهِ الدُّنيا، نَزَعَ اللّهُ بَرَكَتَهُ، وضَيَّقَ عَلَيهِ مَعيشَتَهُ، ووَكَلَهُ اللّهُ إلى نَفسِهِ، ومَن وَكَلَهُ اللّهُ إلى نَفسِهِ فَقَد هَلَكَ. ---------- مكارم الأخلاق: ۲ / ۳۴۸
هدایت شده از علی مفهوم
در زمان امام صادق علیه السلام، شخصی از امام نزد منصور دوانیقی سعایت کرد و چند نامه جعل نمود و چنان وانمود کرد که امام آنها را به افرادی برای جلب حمایت نوشته است و قصد خروج بر علیه حکومت دارد. منصور امام را طلبید. او ابتدا احترام نمود و سپس تندی کرد و گفت: می خواهی خروج کنی؟ امام انکار فرمود، رفتند آن فاسق را آوردند، دنائت و پستی وی به حدی بود که در مقابل امام ایستاد و گفت: این نامه ها از جعفر بن محمد (علیه السلام) است. امام فرمود: خط من نیست، گفت: نه خط خود توست. امام فرمود: قسم می خوری؟ گفت: بلی. شاید منصور خوشحال شده بود که اگر قسم بخورد امام محکوم می گردد و بهانه ای خوب برای آزار او می یابد. فاسق گفت: واللَّه الذی لا اله الّا هو الحی القیوم... امام فرمود: خیر به آن صورتی که من می گویم قسم بخور. بگو: «بَرِئْتُ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ انْ لَمْ یفْعَلْ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ» از حول و قوت الهی بری باشم اگر این نامه از جعفر بن محمد نباشد. هنوز کلمات ابتدای قسم را می گفت که بر زمین افتاد و شروع به دست و پا زدن کرد. منصور گفت: او را بیرون برید تا اینجا سَقَط نشود. وی را بیرون بردند و او در همان حال جان داد. منصور از امام عذر طلبید و عرض کرد چگونه شد که چنین قسم دادی؟ حضرت فرمود: وی گواهی به وحدانیت خداوند داد و ممکن بود خدابه همین خاطر او را مهلت دهد و به او رحم کند اما سوگند دیگر حکایت از عدم ارتباط با خداوند در صورت دروغ گو بودنش داشت
آیت الله عاملی در حالات آیت الله حائری شیرازی می فرمود: ✍آن عالم عامل هیچوقت سوار هواپیما نشد. او در یکی از سفرهای خود در رستوران بین راه وارد دستشویی میشود اما مدت طولانی در دستشویی می ماند به حدی که اطرافیان نگران میشوند. بعد از خروج از دستشویی معلوم میشود دستشویی مسدود بوده و او آستین بالا میزند و پس از تلاش فراوان موفق به رفع نجاسات می شود تا بندگان خدا معذب نباشند. خود مرحوم آیت الله حائری هم که به درس اخلاق می آمدند می فرمودند: به شما طلاب توصیه می کنم که گاهی این دستشویی مدرسه فیضیه را بروید تمیز کنید؛ به عنوان اینکه این طلبه ها سرباز امام زمان اند. این کار برایت ذلت باطنه می آورد. وقتی دست آدم را می بوسند، آدم را جهنمی می کنند. آدم با فحش خوردن جهنمی نمی شود. آدم با دست بوسی ها جهنمی می شود. با تعریف ها جهنمی می شود. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
هدایت شده از یا صاحب الزمان
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند بر آدمى مسلّط نكرد مگر كسى را كه آدمى از او مى ترسد . اگر آدمى از كسى جز خدا نمى ترسيد خداوند جز خود كسى را بر او مسلط نمى كرد . و آدمى وا گذار نشد مگر به كسى كه به او اميد بست . اگر آدمى جز به خدا اميد نمى بست به غير خدا وا گذار نمى شد! رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ما سلّطَ اللّه ُ على ابنِ آدَمَ إلاّ مَن خافَهُ ابنُ آدَمَ ، و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم يَخَفْ إلاّ اللّه َ ما سَلّطَ اللّه ُ علَيهِ غَيرَهُ و لا وُكِلَ ابنُ آدَمَ إلاّ إلى مَن رَجاهُ ، و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم يَرْجُ إلاّ اللّه َ ما وُكِلَ إلى غَيرِهِ . [كنز العمّال : 5909 .]
امیرالمومنین علیه السلام فرمود : اخی کلّ المومن عُذراً، برای برادر مومنت یک عذری طلب کن عذری در نظر بگیر حمل بر صحت کن بگو عذری دارد حواسش نبوده بعد حضرت امیر فرمود : اگر عذر پیدا نکردی یک عذری بتراش ولی یک احتمال ضعیف دارد، شما را می بیند چشم تو چشم شما دست بهش می دهی دست نمی دهد به شما ، خب خیلی بعید هست آدم احتمال دهد این حواسش به من نیست یک عذری بتراش بگو شاید مثلاً یک مریضی دارد می ترسد اگر دست بدهد این مریضی به من منتقل بشود یا مثلاً گاهی هست می خواهی رفیقت را گرم بغلش کنی ولی سرد برخورد می‌کند و طرفت نمی آید شما یک مرتبه توی ذوقت می خورد احتمال بده شاید این مریض هست نمی‌خواهد روبوسی بکند که منتقل کند به شما ولو این احتمال ضعیف هست عیب ندارد . امیر المومنین می‌گوید عذری بتراش برای برادر مومنت.
به بزرگي گفتند: فلانی قادر است پرواز کند، گفت:این که مهم نیست، مگس هم میپرد. گفتند:فلانی را چه میگویی..؟؟روی آب راه میرود..!! گفت:اهمیتی ندارد،تکه ای چوب نیز همین کار را میکند. گفتتند: پس از نظر تو شاهکار چیست..؟؟ گفت:این که در میان مردم زندگی کنی ولی هیچگاه به کسی زَخم زبان نزنی، دروغ نگویی، کلک نزنی٬ دلی نشکنی٬ از اعتماد کسی سوءاستفاده نکنی وکسی را از خود ناراحت نکنی. این ، كار آدميان است...!!! و شاهكار آدميان، آنكه: گرهي از كار فروبسته اي بگشايي، مرهمي بر دل ريشي نهي، زيان ديده اي را نفعي رساني، آبروي رفته اي را بازيابي، مايه آرامشي بر پريشاني فراهم سازي، دلداده اي را به دلدار رساني و خلاصه، دردي را درمان باشي. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
دوستان پدر👇 امام صادق عليه السلام فرمود: با دوستان پدرت دوستى را قطع مكن زيرا نورت خاموش مى‌شود. لاَ تَقْطَعْ أَوِدَّاءَ أَبِيكَ فَيُطْفَى نُورُكَ. علل الشرایع
مقام معظم رهبری: 🔷 یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوه‌ی زیستن. 🔹تمدن نوین اسلامی - آن چیزی که ما میخواهیم عرضه کنیم - در بخش اصلی، از این چیزها تشکیل میشود؛ اینها متن زندگی است؛ این همان چیزی است که در اصطلاح اسلامی به آن میگویند: عقل معاش. عقل معاش، فقط به معنای پول در آوردن و پول خرج کردن نیست، که چگونه پول در بیاوریم، چگونه پول خرج کنیم؛ نه، همه‌ی این عرصه‌ی وسیعی که گفته شد، جزو عقل معاش است. 🔸در کتب حدیثىِ اصیل و مهم ما ابوابی وجود دارد به نام «کتاب‌العشرة»؛ آن کتاب‌العشرة درباره‌ی همین چیزهاست. 📢 إن شاء الله بفضل پروردگار ازهفته آینده شرح أحادیث "کتاب العشره بحار الأنوار" مرحوم مجلسی را آمیخته با آیات قرآنی، حکایت های تاریخی وأشعار حکیمانه آغاز خواهیم کرد. ▫️این برنامه، مجازی بصورت بارگذاری صوت درکانال روایت ها وحکایت ها خواهد بود. 🎧روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید. 👇 https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
جملاتی از آیت الله احمدی میانجی در رابطه با منبر! 1⃣ گاهی انسان هزار منبر می رود، یک نفر آدم نمی شود. گاهی یک منبر می رود هزار نفر آدم میشود! 2⃣ به نقل از آقای مرعشی میفرمودند: شیخ مفید بسیار لاغر ولی نطاق بوده و روحی بسیار قوی داشته فقط در یک سفر ۶۰ هزار نفر از اهل سنت را مستبصر کرد 3⃣ همچنین می فرمودند: حاج محقق انصاری خطیب مشهور قم در زمانِ آقای بروجردی می گفتند: وقتی امام سجاد علیه السلام در مجلس یزید خطبه خواندند، در اثر آن خطابه، دو ثلث جمعیت از یزید برگشتند. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c