احترام به بزرگان!!!
🔹 آیةالله بروجردی به بزرگان
احترام زیادی میگذاشت.
🔸 آقای منتظری نقل میکرد: اوایل ورود مرحوم آقای بروجردی به قم، با جمعی از علما که آقای خمینی هم در میان آنها بود، همراه آقای بروجردی به طرف منزلش میرفتیم. ایشان وقتی وارد منزل شـدند، پشت سرشان سیّد محمّدحسن -فرزند ایشانـ و سپس آقایان وارد شدند.
🔸 آقای بروجردی ناراحت شدند و به سیّد محمّدحسن فرمودند: «شما چرا جلوتر وارد شدید؟ شما باید دم در بایستید و از آقایان پذیرایی کنید. اینکه آقایان به خاطر پیری من لطف میکنند و اجازه میدهند که من زودتر وارد شوم، نباید باعث شود که ادب را رعایت نکنیم». این گونه به بزرگان احترام می گذاشتند.
جرعهای از دریا ؛
ج ۱ ص ۵۸۲
#حکایت_داستان
جرائم پرتکرار😢
✓جرم توهین سومین عنوان اتهامی پرتکرار وارده به واحدهای قضایی کشور بوده و موجب تشکیل پانصد بیست هزارو اندی پرونده در سال ۱۳۹۹ شده است.
✓هفت عنوان اتهامی سرقت، ضرب و جرح، توهین، صدمه بدنی، تهدید، رانندگی بدون گواهینامه و تخریب عمدی اموال ۵۰ درصد پرونده های دستگاه قضایی را تشکیل می دهند.
✓سرقت مستوجب تعزیر به عنوان اولین جرم ۱۱ و سه دهم درصد از جرائم را تشکیل می دهد و ضرب و جرح عمدی هشت و هفت دهم درصد، توهین به اشخاص عادی هشت و دو دهم درصد، ایراد صدمه بدنی غیرعمد در تصادفات رانندگی ۶ و هشت دهم درصد، تهدید پنج و ۹ دهم درصد، رانندگی بدون گواهی نامه چهار و چهار دهم درصد و تخریب عمدی اموال سه و هفت دهم درصد در ردیف های بعدی قرار دارند.
#نکات_حقوقی
پرونده های چک!!!
مطالبه وجه چک در استانهای گلستان، سیستان و بلوچستان و همدان کمترین آمار را داراست و مردم این استانها را میتوان جزو خوش حسابترین ها دانست.
و بدحسابترین ها نیز مربوط به استانهای کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و اردبیل است
و بیشترین چکهای برگشتی مربوط به استانهای یزد، اصفهان، چهار محال و بختیاری و تهران است.
#نکات_حقوقی
رییس قوه قضاییه:
در حال حاضر
سه عنوان اتهامی:
1⃣ضرب و جرح،
2⃣سرقتِ موجبِ تعزیر
3⃣ و توهین
👈 در پروندههای کیفری بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند که باید علت تکرار این اتهامات آسیب شناسی شود.
#نکات_حقوقی
نکاتی از #شهید_بهشتی (۱۸)
فقط لباس روحانیت!!!
در عصر ما بسياري از مردم، حتي برخي از خواص به جاي آنكه اشخاص را به ملاك علم و فضيلت و تقوي بشناسند، به لباس ميشناسند. در محيط ما لباس شخص اساس روحانيت شمرده ميشود. بسياري از مردم هر كه در اين لباس باشد روحاني ميشمرند بي آنكه به خود زحمت دهند درباره علم و تقواي اوكه دو ركن اصلي روحانيت است به اندازه كافي تحقيق كنند. از يك طرف اگر از يك نفر كه از علائم روحانيت فقط لباس آن را دارد گناه و خطايي سر زد يا خيانتي ديده شد به حساب همه كساني كه در اين لباسند ميگذارند و به اغلب آنها بدبين ميشوند. و از طرف ديگر اگر مردي را داراي كمال علم و فضل و تقوي بيابند كه در اين لباس نيست به ندرت اتفاق ميافتد كه با او چون يك روحاني رفتار كنند و قدر علم و تقوايش را بشناسند و از او درست استفاده كنند. حتي اگر وقت نماز ظهر رسيد و همه به نماز ايستادند به ندرت به اين فكر ميافتند كه با او نماز جماعت بخوانند. تو گويي چنين ميپندارند كه فقط كساني ميتوانند امام جماعت باشند كه لباس مخصوص داشته باشند.
نکاتی از #شهید_بهشتی (۱۹)
فقط لباس روحانیت!!
در كدام كتاب، كدام رساله عملي ديده ايد و از زبان كدام عالم يا مسئله گو شنيده ايد كه در شرايط امام جماعت چنين يا چنان گفته باشد[که امام جماعت باید ملبس به این لباس مخصوص باشد]؟
اگر اينگونه پندارهاي عاميانه كه ناشي از سهل انگاري مردم در شناخت حق و باطل است به علماء نسبت داده شود آيا فترا و تهمت به آنها نيست؟ در همين موضوع لباس، مردم عملاً آنقدر پايبند آن شده اند كه در بسياري از امور اجراي صيغه ي عقد و طلاق، وعظ و اندرز ديني، تبليغ دين در ميان مسلمين و غير مسلمين و امر به معروف و نهي از منكر نماز بر مرده و بسياري از كارهاي ديگر خود را مقيد ميدانند كه از كساني استفاده كنند كه در اين لباس باشند. در صورتي كه در همان رسالهاي عملي شرايط صحت هر يك از كارهاي فوق با كمال صراحت بيان شده و يك كلمه درباره شرط بودن لباس نوشته نشده است، شما به همان صفحات اول رسالها نگاه كنيد ببينيد در كار خطير مرجعيت تقليد با كمال صراحت گفته شده است كه از هر مرد زنده آزاد پرهيزگار پاكزاد كه در فقه شيعه مجتهد و صاحبنظر باشد و در فقه داناتر از او شناخته نشود ميتوان تقليد كرد. كدام يك از اين شرايط كه همه جوانب احتياط در آن مراعات شده به لباس ارتباط دارد؟ اين پندار مردم بي اطلاع است كه در همه امور دخالت ميكنند و هزار و يك شرط من در آوردي بر هر چيز ميافزايند.
نکاتی از #شهید_بهشتی ( ۲۰)
لباس روحانیت!!
شما هر كتاب ديني را باز كنيد به روشني مييابيد كه ملاك روحانيت در همه جا تقوي و عدالت و در موارد لازم علم و كارداني و قابليت و اعتماد است و بس.
هر كس مختصر مطالعه اي داشته باشد لا اقل از طرز لباس پوشيدن مردم نقاط مختلف ميتواند به آساني بفهمد كه اولا عبا و عمامه و قبا در هيچ دوره لباس منحصر علماء دين نبوده و حتي در عصر ما مردم عادي بسياري از بلاد قبا ميپوشند و عمامه بر سر ميگذارند.
ثانياً در هيچ زمان از طرف روحانيان تشكيلات و مقرراتي وجود نداشته كه كسي را از پوشيدن اين لباس محروم كنند. هر كس ميتواند اين لباس را بپوشد بي آنكه كمترين فضيلت و تقوي و مايه علمي داشته باشد.
تنها يك رسم و عادات در اين چند قرن اخير بوده كه علماء دين به علت سادگي و بي آلايشي يا به علت ديگر معمولاً اين لباس را پوشيده اند. ولي اين عادتي پيش نبوده و هيچ گاه نبايد بيش از آنچه هست تلقي شود.
همانطور كه در كتب ديني و رسالههاي علمي صريحاً ذكر شده وظيفه همه آن است كه در هر مورد به دقت تحقيق كنند تا شخصاً به صلاحيت اشخاص مطمئن شوند يا به گواهي دو نفر كه جزماً به تقوي و كارداني آنها مطمئن شده اند اعتماد كنند. يا صلاحيت كسي آنقدر محرز باشد كه جاي تجسس و تحقيق نماند. اگر مردم ما در همه امور ديني و اجتماعي يا كارهاي شخصي از همين راه بروند و به اين سنت اسلام مقيد باشند ديگر كمتر فريب لباس يا ظاهر سازي ها، عوام فريبيها و جنجالهاي بي اساس را ميخورند. عادت دادن مردم به مراعات اين اصل راهي مؤثر براي جلوگيري بسياري از مفاسد است.
هفده ماه نامه نگاری!!!
در کتاب وقعه صفین مینویسند:
علی علیه السلام پس از اتمام جنگ جمل در آغاز ماه رجب به کوفه آمد و هفده (۱۷) ماه در آن شهر بماند و در این مدت کلا میان او معاویه نامه نگاری جریان داشت.
أَنَّ عَلِيّاً قَدِمَ مِنَ اَلْبَصْرَةِ مُسْتَهَلَّ رَجَبٍ اَلْكُوفَةَ وَ أَقَامَ بِهَا سَبْعَةَ عَشَرَ شَهْراً يُجْرِي الْكُتُبَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُعَاوِيَةَ.
برخی از آن نامه ها در
نهج البلاغه آمده است.
#تاریخ
#صفین
#حضرت_امیر
#حکایت_داستان
#پیام_قرآن1⃣
«ذٰلِكَ الكِتابُ لا رَيبَ ۛ فيهِ ۛ هُدًى لِلمُتَّقينَ»
آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.
سوره بقره آیه ۲.
مباحث قابل طرح:
۱-چرا ذلک؟ و اشاره به دور؟!
۲-الکتاب، کل قرآن نوشتاری یا آنچه در سینه پیامبر اکرم بود؟!
۳-علت عدم ریب در قرآن و فرق ریب و شک!؟
۴-انواع هدایت! چرا فقط متقین را هدایت میکند؟!
#نکات_قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️بلند همتی در حفظ حدیث
#حکایت_داستان
بیخانمان که هیچ ندارد به جز خدای
او را گدا مگوی که سلطان گدای اوست
مرد خدا به مشرق و مغرب غریب نیست
چندان که میرود همه ملک خدای اوست
آن کز توانگری و بزرگی و خواجگی
بیگانه شد به هر که رسد آشنای اوست
کوتاه دیدگان همه راحت طلب کنند
عارف بلا که راحت او در بلای اوست
عاشق که بر مشاهدهٔ دوست دست یافت
در هر چه بعد از آن نگرد اژدهای اوست
بگذار هر چه داری و بگذر که هیچ نیست
این پنج روزه عمر که مرگ از قفای اوست
هر آدمی که کشتهٔ شمشیر عشق شد
گو غم مخور که ملک ابد خونبهای اوست
از دست دوست هر چه ستانی شکر بود
سعدی رضای خود مطلب چون رضای اوست.
#شعر
#پیامبر_اکرم (ص)
إِیَّاکُمْ وَ الشُّحَ فَإِنَّمَا هَلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ بِالشُّحِّ أَمَرَهُمْ بِالْکَذِبِ فَکَذَبُوا وَ أَمَرَهُمْ بِالظُّلْمِ فَظَلَمُوا وَ أَمَرَهُمْ بِالْقَطِیعَةِ فَقَطَعُوا.
از بخل کناره کنید، همانا کسانی که پیش از شما بودند بواسطه بخل هلاک شدند.
و بخل آنها را واداشت تا دروغ گفتند وادار کرد ستم کردند. و واداشت قطع رحم کردند.
خصال
#احادیث_منبر
🔰 درس ادب
🔸 خاطره ای از آیت الله مصباح یزدی قدس سره شنیدم که ادب و احترام بالایی را به من آموخت. ایشان فرمود، مرتبه آخری که توفیق داشتم در مراسم غبار روبی حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) شرکت کنم، جایگاه مرا در ردیف مراجع عظام تقلید از جمله آیت الله وحید خراسانی(حفظه الله) قرار داده بودند. بنده دیدم این جایگاه بزرگی است و من نباید در این ردیف باشم، لذا خیلی آرام خودم را روی سنگ ها به عقب کشیدم که هم ردیف این جایگاه والا نباشم. این ادب به مراجع، نکته بزرگی است که از ایشان آموختم.
💠 حجت الاسلام و المسلمین ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی، ۱۴۰۱،۱۱،۱۰
#حکایت_داستان
روایت ها وحکایت ها
مسجود ملائک که شد آدم، ز علی شد
آدم چو یکی قبله و مسجود، علی بود
حضرت رضا عليه السلام:
«کان سجودهم للّه تعالی عبودیّتا و لآدم اکراما و طاعة لکوننا فی صلبه
سجده فرشتگان برای خداوند به عنوان پرستش بود و برای آدم به عنوان اکرام و احترام، چرا که ما در صلب آدم بودیم. »
----------
نور الثّقلین، ج اوّل، صفحه ۵۸.
#روایت
#شعر
#حضرت_امیر
روایت ها وحکایت ها☜(عضویت)
#معرفی_کتاب
امر به معروف و نهى از منکر در اندیشه اسلامى, حاصل پانزده سال مطالعه مایکل کوک محقق نام آور امریکایى درباره یکى از فرایض اسلامى و دقیق ترین اثر به زبان غربى در این زمینه است.
این کتاب با عنوان انگلیسى Commanding Right and) (Forbidding Wrong in Islamic Thought در سال 2000 چاپ شده است که در نوع خود بزرگ ترین اثر فقهى ـ تاریخى است که تا کنون یک شرق شناس در یک موضوع فقهى خاص نگاشته است. نویسنده با تتبعى گسترده در این مبحث, تلاش کرده است ابعاد اعتقادى, کلامى, اجتماعى, فقهى و اخلاقى امر به معروف و نهى از منکر را از دیدگاه مذاهب و گرایش هاى مختلف اسلامى از سده هاى آغازین تا دوران معاصر بر اساس متون اصلى شناخته شده گزارش و بررسى کند. وى بخش بسیار مختصرى را به آراى اندیشمندان غیرمسلمان مانند ابن میمون و ابن عبرى اختصاص داده است.
روایت ها و حکایت ها
#معرفی_کتاب امر به معروف و نهى از منکر در اندیشه اسلامى, حاصل پانزده سال مطالعه مایکل کوک محقق نام
انگیزه نگارش :
مایکل کوک در آغاز مقدمه کتابش, حادثه تکان دهنده اى را نقل مى کند که باعث نگارش این کتاب و معرفى نهاد امر به معروف و نهى از منکر, به جامعه غربى شده است. حادثه از این قرار بود: کوک در یکى از روزهاى ماه سپتامبر 1988 در روزنامه اى مى خواند2 که در ایستگاه قطار شهرى شیکاگو زنى مورد تجاوز قرار مى گیرد; در حالى که آن زن از مردم کمک مى خواهد, همه عابران بى توجه از کنار این صحنه رد مى شوند. از میان ناظران تنها یک نفر براى دستگیرى مجرم با پلیس همکارى مى کند. آنچه در این حادثه مهم است, نه اصل تجاوز, بلکه عکس العمل رهگذران است.
نویسنده کتاب, پس از خواندن این خبر مى اندیشد: (ما به نوعى وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهاى ناپسند به همنوعان خود بازداریم), اما به این نتیجه مى رسد که در دنیاى غرب, نامى براى این وظیفه وجود ندارد و تعبیر (امداد) هم از بیان آن نارسا است; ضمن آنکه فرهنگ غرب به تدوین کلى مواردى که باید آن را به کار برد و شرایطى که مى توان این وظیفه را ترک کرد, نپرداخته است. مؤلف اعتراف مى کند: خود در این مورد چیزى نمى دانسته تا اینکه در جریان پژوهش هاى اسلامى خود, از آن آگاه شده, دریافته است اسلام نام و تعالیمى ویژه براى چنین وظیفه اى دارد. این حادثه جرقه اى بود براى اینکه وى این فریضه را موضوع تحقیق و تک نگارى معروف خود قرار دهد.
من فقط عکس گرفتم ازش و
نگاهی به فهرست و مقدمه اش
💸جلدی 400تومان هست.
نشد تهیه کنم
هر کدام از عزیزان خواستند تهیه کنند آدرس کتابفروشی رو عرض میکنم💪
https://eitaa.com/MA1371
📢 ماجرای درخواست فرماندهان نیروهای مسلح از رهبر انقلاب برای کمک به لبنان و سوریه
🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار اقشار مختلف مردم در سخنان پیرامون تحولات اخیر منطقه:
✏️ مسئولان بالای نیروهای مسلح، سازمانهای مسلح به من نامه مینویسند که ما در قضیهی لبنان، در قضیهی حزباللّه که ما تاب تحمل نداریم اجازه بدهید ما برویم.
✏️ این را مقایسه کنید با آن ارتشی که تاب تحمل ندارد و میگریزد. دوران رژیم طاغوت متأسفانه ارتش ما همینجور بود؛ آنها هم در مقابل حملهی دشمنان، خارجیها در جنگهای مختلف از جمله در جنگ [جهانی] دوم ایستادگی نکردند، نایستادند. دشمن آمد تا خود تهران را گرفت آن روز. ایستادگی نکردند، ایستادگی نکردند. وقتی ایستادگی نمیکنند نتیجه این میشود. بایستی مقاومت کرد.
✏️ ما در همین شرایط دشوار هم آماده بودیم اینجا به من آمدند گفتند که همهی امکاناتی که برای سوریها امروز لازم است ما آماده کردهایم آمادهایم که برویم. آسمانها بسته بود، زمین بسته بود، رژیم صهیونیستی و آمریکا هم آسمان سوریه را بستند هم راههای زمینی را بستند، امکان نداشت. اینجوری است قضایا. انگیزهها اگر چنانچه در داخل آن کشور به حال خود باقی میماند و میتوانستند در مقابل دشمن حرفی داشته باشند دشمن آسمانشان را هم نمیتوانست ببندد، راه زمینی را هم نمیتوانست ببندد. میشد بهشان کمک کرد. ۱۴۰۳/۹/۲۱
روایت ها و حکایت ها
📢 ماجرای درخواست فرماندهان نیروهای مسلح از رهبر انقلاب برای کمک به لبنان و سوریه 🔹️رهبر انقلاب اسلا
در قضاوت و تحلیل مسائل عجله نکنیم!!!
در جریان وعده صادق برخی از دوستان ما، با کنایه نیروهای مسلح را هم متهم به کوتاهی می کردند....
در حالیکه همه این عزیزان به آقا ایمان دارند...تحت فرمان ایشان هستند..
آقا هم امروز فرمودند: مردم ایران به نیروهای مسلح خود مباهات کند❤️💪
شعب ابی طالب دقیقا کجا بود؟!
آیت الله مکارم شیرازی:
بر خلاف آنچه بعضی گمان میکنند، شعب ابی طالب، همان مکان قبرستان ابوطالب که الآن نزدیک پل حجون قرار دارد، نیست؛زیرا آنجا فاصله قابل توجهی تا خانه کعبه و مسجد الحرام دارد. شعب ابی طالب درّه ای بود در کنار کوه ابوقبیس در نزدیکی خانه کعبه و مسجد الحرام و لذا در تواریخ آمده که صدای گریه کودکان مسلمان از شدت گرسنگی و ناراحتی شبها از داخل شعب به کنار خانه کعبه میرسید.
#حکایت_داستان
#تاریخ
روایت ها وحکایت ها☜(عضویت)