📌 چطور «روایت» دنیای ما را به تسخیر خود درآورد؟
🔻«روایت» به غولِ همهفنحریف دنیای ما تبدیل شده است. طوری که امروز دیگر ممکن نیست یک بسته بیسکویت را ببیند یا یک اسپری بدن را در اینترنت پیدا کنید، بدون اینکه با داستانهای جورواجورِ کارآفرینان جوانِ بلندپرواز و قهرمانان آرمانگرایی روبهرو شوید که از کودکی رؤیای تولید بیسکوئیت یا اسپری بدن را داشتهاند و حالا هم قرار است با محصولات ارگانیک یا بدون مواد نگهدارندۀ خود بیماریها را ریشهکن کنند و خنده به لب همگان بیاورند و دنیا را نجات دهند.
🔻 ما چنان از «داستان» اشباع و به آن معتادیم که به مصرفکنندگانی بیتمیز تبدیل شدهایم و، حتی آنجا که لازم است دربارۀ منشاء اطلاعات و اشخاصی که آن را بیان میکنند تردید کنیم، مشتاقانه با داستانهایشان همراه میشویم.
🔻 پیتر بروکس، نظریهپرداز ادبیِ مشهوری که چهل سال پیش در کتاب دورانساز خود به دفاع از «روایت» برخاست و اعلام کرد درک ما از خودمان بهواسطۀ داستانها شکل میگیرد، امروز نگران استیلای روایت بر زندگی ماست.
🔻بروکس در کتاب جدیدش فریب داستان: استفاده و سوءاستفاده از روایت، دربارۀ «تورم افسارگسیختۀ داستان» سخن میگوید و میپرسد: چرا «اَشکال دیگرِ ارائه و فهم عمدتاً بهنفع داستانسرایی کنار گذاشته شدهاند؟». او هشدار میدهد که «داستانیشدن واقعیت» میتواند پیامدهای خطرناکی برای ما داشته باشد.
🔻از نظر بروکس، مواجهۀ دائمی با روایت حتی ممکن است ما را در برابر تئوریهای توطئه نیز آسیبپذیر کند، زیرا مواجهۀ نقادانۀ ما با واقعیت را کمرنگ میکند.
🔻در قرن هجدهم، نویسندگان رمانها رنج بسیاری میکشیدند تا شرح دهند ماجرای داستانی که نقل میکنند از کجا آمده و غالباً پیشگفتارهای مفصلی مینوشتند و مدعی میشدند نسخهای خطی یا چند نامه را در چمدانی رهاشده پیدا کردهاند یا آنکه میخواهند بهطور ناشناخته اعترافی خطرناک را منتشر کنند. این نوع قاببندیها خوانندگان را مجبور میکردند به رابطۀ نویسنده و داستان نگاهی نقادانه داشته باشند و این مسئله را فراموش نکنند که «داستان واقعیت نیست».
🔻تدریجاً که ژانر رمان مشروعیت یافت، نویسندگان راحتتر توانستند خوانندگانشان را مستقیماً به درون جهان داستانی و، درنهایت، خودآگاهیِ داستانی پرتاب کنند. این مسئله باعثِ غرقشدنِ ما در داستانها بدون هشدارهای لازم میشود.
🔻بروکس میگوید امروزه ما چنان در محاصرۀ داستانها گیر افتادهایم که ناگزیریم عدسیِ روایت را بهسوی خودمان نیز بچرخانیم و رخدادهای زندگیمان را حوادثی داستانی و بخشهایی از سفر یک قهرمان خیالی بپنداریم. چیزی که نمونۀ آن را حتی در رزومۀ کاری افراد میبینیم.
🔻اما زندگی ما، تفاوتهای بنیادینی با داستان دارد و شاید از همه مهمتر، اینکه ما «پایان داستان» خودمان را نمیدانیم. بنابراین اگرچه میتوانیم معناهایی «جزئی و موقت» برای زندگیمان بتراشیم، اما معنای کامل عمر ما، تا لحظۀ مرگ روشن نمیشود.
✍️نویسنده: الیس راب
📑مترجم: عرفان قادری
📰مجلۀ ترجمان، شمارۀ ۲۷
#پارامقاله
#جنگ_روایت_ها
| #فرزند_انقلاب • لینک کانال 👇
| @revolutionson
⭕️ آیا BBC «جامعه مردکُش» را تیتر خواهد کرد؟
بررسی واکنشها به قتل سریالی ۷ مرد
🔻 متأسفانه خبری دردناک در روزهای اخیر باعث شوکه شدن و آزرده شدن مردم ایران شده، اینکه یک زن سنگدل در طول چندین سال چندین شوهر خود را به قتل رسانده. تاکنون ۷ مورد از این قتلها تأیید شده ولی احتمال میرود تعداد قتلها تا ۱۳ نیز باشد... (ادامه در اسلایدها)
@jense_avval
•┈┈••✾🖤✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/1994850655C49e3c10ea8
سـیــاهلشـکـر سـیـاهبـخـت
🗃 پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی
📮فالاشا چه کسانی هستند؟
📮تصویری از ژاک فیتلویچ؛ نفوذی بارون ادموند روچیلد در اتیوپی
📮نقش جعفر نمیری؛ رئیسجمهور وقت سودان در مهاجرت اهالی سودان به اراضی اشغالی
📮تصویری از دو فالاشه در اسرائیل
📮تصویری از هواپیمای منتقلکننده فالاشهها به اراضی اشغالی
📮قیام همگانی فالاشاهای ساکن اسرائیل در سال 2019
📮تصویری از تجمع اعتراضی فالاشاهای ساکن اراضی اشغالی
📮عاقبت شوم سیاهلشکرهای اسرائیل
➖➖➖➖➖➖➖
#فالاشا
#سیاهلشکرهای_اسرائیل
🔻بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
@bonyadtarikh
•┈┈••✾🖤✾••┈┈•
https://eitaa.com/revolutionson
فرزند انقلاب | میلاد حسنزاده
سـیــاهلشـکـر سـیـاهبـخـت 🗃 پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان
🗃پروندههای ویژهرو از دست ندید.
با صرف زمان کمی میتونید از یک منبع مطمئن و مُتقَن، اطلاعات و نکات بسیار خوبی در مورد دورهای از تاریخ معاصر کشور بدست بیارید👌