🔺مالک هم در کوفه بود
(سخنی با جهاد تبیین کنان)
💠شنیدهاید که در جواب اینکه میگوییم بزرگوار این تیمی که گذاشته شده است مسئول فلان کار و تو انتظار تحول از آنها دارید مرد این کار نیستند و حتی میتوان گفت جزء عوامل وضعیت طبقاتی موجود در اثر خصوصیخواری اقتصاد هستند چرا کاری نمیکنید؟ فوری پاسخ میدهند که موجودیمان همینها هستند؟؟😏
این مدل تازهای در شکل دادن دوگانه مدیریتی غلط متعهد ناکارآمد_کارآمد غیر متعهد نیست!
این رویکرد را میتوان در چنینش والیان کوفه و نقش آن در تثبیت این روان اجتماعی بخوبی میتوان دید
آنجا که خلیفه وقت تئوریزه سازی آن را چنین بیان میکند"مردم کوفه مرا به ستوه آورده اند !اگر مرد نرم خوئی را بر آنها حاکم گردانم او را تضعیف می کنند. واگر سخت گیری را بر آنها بگمارم از وی شکایت می کنند. کاش مرد نیرومند و امینی پیدا می کردم تا والی آنها کنم"!
یعنی شکل دادن دوگانه غلط مدیریتی: یا مومن ضعیف یا فاسق قوی! واقعا نیرومند امین بین این همه صحابه نبود؟!
سعد ابی وقاص از تاسیس کوفه(١٧ هجری) تا ٣ سال و نیم والی بود. نمازش را باحال نمیخواند و مردم از او شکایت میکنند و عزل میشود.
پس از او زیاد بن حنظله (قاضی کوفه در دوره سعد) منصوب اما پس از چندی استعفا میدهد. و پس از او عمار یاسر منصوب شده که باز به بهانه ضعیف بودن عزل میشود و نوبت به مغیره بن شعبه میرسد که حتی خلیفه هم او را فاسق میدانست.
مغیره در دفاعی آشنا و کاربردی در زمان ما چنین میگوید: فسق من زیانی برای تو ندارد. کاردانی و توانائی من برای تو فسقم برای خودم!
قطعه دیگری از تصور مردم از حاکم تکمیل میشود لکن هنوز مردم حساسیت دارند و کار را به عزل او میکشانند اما جالب اینجای قصه است که والی جدید سعد ابی وقاص است لکن اینبار مردم حکام ضعیفی دیدهاند که عطای نماز با حالش را به لقایش بخشیدند و از او استقبال کرد
گفتند بتواند اداره کند، مومن نیمه هم باشد بهتر از هیچ است
( ▫️یکی بیاد کار کنه دزدی هم کرد، فرهنگ تجمل و مصرفگرایی و اشرافیت را هم تولید کرد بکند.)
خلیفه فوت میکند و عثمان اموی بر سرکار میآید و سعد را بخاطر اختلاف با خزانهدار عزل میکند و ولید بن عقبه، برادر مادریش را (کسی که رسما قرآن فاسقش خوانده بود "ان جائکم فاسق..." )منصوب میکند. ولید مشروب میخورد و رسوایی نماز صبح ۴ رکعتی مستانه را به بار میآورد.
مردم اعتراض میکنند و با پیگیری حضرت علی عزل شده و حد بر او را بر او جاری میسازد.
این رسوایی راه را برای باندبازی و قبیلهگرایی نمیبندد و سعیدبن عاص اموی یکی دیگر از خویشان عثمان جای ولید را میگیرد.
در ابتدا سجاد آب میکشده، منبر و محراب ولید را میشوید اما از بعد حیف و میل بیت المال مردم به ستوه آمده اعتراضات را به خود بنیامیه و شخص عثمان متوجه میکنند. او را از کوفه اخراج و به امارت ابو موسی اشعری رضایت دادند.
تاریخ نقل نکردم تنها میخواستم بگویم که در تمام این مدت که مردم به سمت رضایت به انتخاب بین مومن ضعیف و فاسق قوی سوق داده میشدند و گزینه مومن متعهد متخصص(مومن قوی) به بهانهی نبود چنین مدیرانی حذف میشد، مالک اشتر نخعی آن ابر مدیر انقلابی در کوفه بود
پ. ن. پس فردا مردم نگن صد رحمت به فلانی! مالک هم هیچ شخص خاصی در این نوشته نیست چرا که اساسا منظور نقد رویه است نه بازاریابی برای کسی
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠١/٢/۴
بازنشر به بهانه این روزهای اقتصاد
شنبه ٣ رمضان ١۴۴۴
__________
@reza_afshar
🔺طبق معمول باز رهبری شنیده نمیشود!
ادعا میکنیم که غالبا رهبری شنیده نمیشود و ما آنچه را میخواهیم و داریم زندگی میکنیم از رهبری میشنویم و آن قسمت کار که مسئولیتی بر عهده ما میگذارد را اصلا نشنیده گاهی حتی انکار هم میکنیم
نمونهاش همین شعار امسال است
"مهار تورم، رشد تولید"
اگر از شما بپرسند که توی آخوند، توی مسجدی، توی هیاتی، توی معلم، پاسدار، مذهبی، ولایی چه کاری امسال میخواهی انجام دهی؟ بنظر کمتر کسی را پیدا میکنی که بگوید "میخواهم برای مهار تورم کاری انجام دهم
اصلا مگر کاری از دست من بر میآید؟!
این کار مسئولین است آقا"
اگر به او بگوییم خوب رهبری این مسئولیت را بعنوان یک معروف اجتماعی بر گردن تو هم گذاشته!
با نگاهی عاقل اندر سفیه انکار میکند!!
این حالت من هم هست، این حالت شما هم هست. اثباتش هم کار سادهای است، یکبار دیگر پیام رهبری در لحظه تحویل سال را با هم بخوانیم👇🏼
🔺رهبر انقلاب: من با توجه به همهی جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به اینها شعار سال را اینجور اعلام میکنم: «مهار تورم، رشد تولید.
یعنی باید همه همت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد؛ در درجه اوّل مسئولین، در درجه بعد همینطور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان میرسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صداوسیما که باید فرهنگسازی بکند در این زمینهها، همه اینها باید متوجه این دو نکتهی اصلی باشند، در درجه اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و مسئله تولید را افزایش بدهند».
دیدید براحتی اثبات شد؟!
دیدید ندیده بودیم که رهبری برای کار فرهنگی در امسال هم نقش، جهت و اولویت مشخص کرده؟!
حالا برگردیم به خودمان و بگوییم اولویت فرهنگی ما الان چیست؟ تولیدات ما به چه سمتی در جریان است؟ همان چیزهای سابق؟! پس امر ولی که اقل ولایتش در بسیج استعدادهای عمومی به سمت نقاط اولویتدار، خود را نشان میدهد چه؟ این چطور رهبری هست که حتی در خط دهی و جهت دهی به کار فرهنگی هم امرش شنیده نمیشود؟!
🔺🔺عمده مشکل اینجاست که بزرگواران رابطه اقتصاد، اتراف، اختلاف طبقاتی، تبعیض، فقر، تجمل، اسراف، بغی اقتصادی، و.... را با تولید ضدفرهنگها توجهی ندارند
بسی جای تامل است...
بنابراین ... باید نشست و فکر کرد که مجموعههای مردمی و فرهنگی چگونه میتوانند در مهار تورم نقش داشته باشند و برنامههای امسال خود را بر این اساس تنظیم نمایند!
✍🏼 #رضا_افشار
یکشنبه ۶ فروردین ١۴٠٢
۴ رمضان ١۴۴۴
___________
@reza_afshar
✳️ 10 راهکارِ مردمی برای رشدتولید:
1⃣ هدفگیری استانی زنجیرههای تولید
2⃣ توسعه درونزای خوشههای صنعتی
3⃣ توانمندسازی تعاونیهای تامین نیاز تولیدکنندگان
4⃣ توسعه شبکههای پیمانکاری صنعتی
5⃣ تقویت نهادهای پشتیبان صنایع کوچکومتوسط
6⃣ ایجاد نهادهای توسعهگر غیردولتی و غیرخصوصی در حوزه زیربنایی تولید
7⃣ توسعه تعاونیهای بزرگ مردمی، ازجمله تعاونیهای فراگیر و مرزنشین
8⃣ تقویت تشکلهای جمعی بهرهبرداری در عرصه کشاورزی
9⃣ بهمرسانی جهادی ِ عوامل اجتماعیِ تولید، در سطح محلی
🔟 نقشآفرینی تشکلهای تخصصی در سیاستگذاری تولید.
✍🏼 مطلبی از دکتر روحالله ایزدخواه
_________
@reza_afshar
حامیم | رضاافشار
🔺هشدارهای تند و آتشین رهبری به مسئولین نظام #بخش_اول شما چگونه میخواهید محبت و اطمینان مردم را جلب
🔺برخورد امیرالمومنین با زندگی لاکچری مسئولین
(روایت واکنش امام به خرید خانه ٨٠ دیناری توسط قاضی شریح)
به امام خبر رسید قاضیشريح خانهی ٨٠ ديناری خريده (که این مبلغ در مقابل زندگی سوپر لاکچری امثال سابقهداران و سهمخواهانی چون طلحه که روزی ١٠٠٠دینار تنها از زمینهای عراقش درآمد داشت یا سرمایه داران زالوصفتی همچون مروان بن حکم اموی که در زمان عثمان مبالغی چون ۵٠٠هزار دینار در یک قلم از بیت المال به جیب میزدند) چیز زیادی نبود.
لکن 🔺مسئولیت در حکومت علی نشستن بر صندلی_داغ است لذا حضرت احضارش کرده و فرمود:
به من خبر دادند كه خانه اى با ٨٠ دينار خريده اى، و سندى براى آن نوشته اى، و گواهانى آن را امضا كرده اند⁉️
شريح گفت: آرى یا امير مؤمنان!
(این آری نشان از تولید عرفی جدید و بدتر از آن حقی مسلم بر خود است با شعار اینکه کلی درس خوانده و مسئول شده و فشار روانی پذیرفته پس! حقش است زندگی فراتر از عموم داشته باشد)
اما امام(ع)با غضب به او نگاه كرد و فرمود:
شريح به زودى كسى به سراغت مىآيد كه به نوشتهات نگاه نمىكند، و از گواهانت نمىپرسد، تا تو را تنها به خانه قبر بسپارد. اى شريح بیاندیش كه اگر آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام خريده باشى، خانه دنيا و آخرت را از دست داده اى.
اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودى، براى تو سندى مىنوشتم كه ديگر براى خريد آن به درهمى يا بيشتر، رغبت نمىكردى، آن سند را چنين مى نوشتم:
اين خانهایست كه بندهاى خوار آن را از مردهاى آماده كوچ خريده، خانه اى از سراى غرور، كه در محلّه نابود شوندگان، و كوچه هلاك شدگان قرار دارد، حدود این خانه چنین است از سویی به آفتها و بلاها، سوى دیگر به مصيبت ها، و سوى سوم به هوا و هوس هاى سست كننده، و سوى آخر آن به شيطان گمراه كننده ختم مى شود، و درِ خانه به روى شيطان گشوده است. اين خانه را فريب خورده آزمند، از كسى كه خود به زودى از جهان رخت برمى بندد، به مبلغى كه او را از عزّت و قناعت خارج و به خوارى و دنيا_پرستى كشانده، خريدارى كرده است(نامه ٣ نهج_البلاغه)
👈🏼 این نامه نشان دهنده نهی شدید مسئولین نظام از زندگیای بالاتر از دهکهای میانه جامعه است حتی اگر از مال حلال باشد! که مال حرام تکلیفش مشخص است 👉🏼
زندگی فراتر از معمول جامعه هم به معنای لاکچری بودن مسئول و خانوادهاش نیست یعنی لاکچری هم نباشی همین که معمول جامعه نتوانند مثلش را مهیا کنند تو محکوم هستی!
بنابراین
🔺🔺قاعده پذیرش مسئولیت در حکومت اسلامی، زندگی در سطح معمول و حتی پایینتر از عموم جامعه است هم برای خودش و هم خانوادهاش چرا که نمیتوانی به مردم بگویی بر آرمانها مقاومت کنید و هزینه بدهید اما ما زندگی فراتر از عادی خود را داریم.
✍🏻 #رضا_افشار ١۴٠١/٢/۴
باز نشر برای توضیح نقش رفتار اقتصادی مسئولان و نخبگان در تولید ضدفرهنگ و سرایت آن به پوشش کف جامعه(۵ رمضان ١۴۴۴)
____________
@reza_afshar
🔺علی و برخورد با رانت فرزندان
(روایت برخورد حضرت با امکان ویژه دخترشان در استفاده از بیت المال)
📜 علی بن ابی رافع میگوید: من خزانهدار و کاتب بیتالمال در حکومت علی(ع) بودم، در بیتالمال گردنبندی بود که در جنگ بصره به دست آمد؛ یکی از دختران علی(ع) کسی را نزد من فرستاد و گفت: شنیدهام که در بیتالمال امیرالمومنین گردنبند مرواریدی وجود دارد و آن در اختیار شماست؛ من دوست دارم که آن را به عنوان عاریه به من بدهی تا در ایام عید قربان خود را با آن زینت دهم. من به او پیغام دادم که آیا آن را به شکل عاریه مضمونه مردوده (یعنی اگر تلف یا معیوب شود، عاریهگیرنده ضمانت دهد تا آن را جبران کند) به تو دهم؟ عرض کرد بلی. به مدت سه روز آن را به او دادم.
📜 علی(ع) گردنبند را بر گردن دخترش دید و آن را شناخت؛ از او پرسید: این گردنبند چگونه به تو رسیده است؟ گفت: آن را از علی بن ابی رافع، خزانهدار بیتالمال عاریه گرفتهام تا در ایام عید از آن استفاده کنم و بعد آن را به بیتالمال برمیگردانم. علی(ع) به دنبال من فرستاد و من نزد او آمدم و ایشان خطاب به من فرمود: ای ابن ابی رافع! آیا به مسلمین خیانت میکنی؟ من عرض کردم: به خدا پناه میبرم از اینکه به مسلمین خیانت کنم. فرمود: چگونه بدون اذن من و رضایت مسلمین به دختر امیرالمومنین عاریه دادهای؟ عرض کردم: یا امیرالمومنین! او دختر توست؛ از من خواست که عاریهای به او بدهم و من هم به صورت عاریه مضمونه مردوده به او دادهام، من آن را از اموال خودم ضمانت کردم و بر من واجب است که سالم آن را به بیتالمال برگردانم(ضامن هم دارد). حضرت فرمود: همین امروز آن را برگردان و برحذر باش از اینکه دوباره چنین کنی، که در آن صورت تو را عقوبت خواهم کرد. سپس فرمود: اگر دخترم گردنبند را به صورت عاریه مضمونه مردوده نمیگرفت، نخستین فرد هاشمی بود که دستش را به خاطر دزدی قطع میکردم. این برخورد حضرت به گوش دخترش رسید و به پدرش عرض کرد: یا امیرالمومنین! من دختر و پاره تن شما هستم، پس چه کسی سزاوارتر از من به استفاده از این گردنبند است؟ امیرالمومنین(ع) فرمود: ای دختر علی بن ابیطالب! خودت را از حق دور مکن؛ آیا زنان مهاجرین نیز در ایام عید به چنین چیزی خود را زینت میدهند؟ سپس حضرت گردنبند را از او گرفت و به جایش برگرداند.
پ. ن. برای درک بهتر به این فکر کنیم که مردم زمانه امام، بخشش دو هزار و سیصد و سیزده میلیارد و هفتصد میلیون تومانی خلیفه قبلی به دامادش را دیده بودن اما امروز علی نگفت این رفتار دخترم در مقابل قارون صفتی دیگران بازی کودکانهایست!
افتخار میکنیم که اسلام واقعی ضد تبعیض است و اگر هم در جایی قرار است تبعیضی شود باید به نفع و مصلحت مستضعفین باشد نه آقاها و آقازادهها و سرمایهداران
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠٢/١/٨
۶ رمضان ١۴۴۴
_________
@reza_afshar
🔺هشدارهای شنیده نشده رهبری در مورد تولد طبقه مرفهین بیدرد جدید
(مادرِ بدکارهی کشف حجاب)
در سالهای ابتدایی دههی ٧٠ و همزمان با روی کارآمدن رویکرد لیبرال در سیاست و سایهافکندن آن در اقتصاد، رهبری هشدارهای آتشینی را در مورد ظهور اسرافها، راحتطلبیها، ویژهخواریها و فراموشکردن سادهزیستی توسط مسئولین سرداد تا شاید با تلنگر زدن به حزبالله جلوی مسیر کج و نشر جریان مصرفگرایی و تولد سرمایهداری پسا انقلاب گرفته شود
https://khl.ink/f/2478
معالاسف حزب الله آنروز هشدارها را جدی نگرفت و شاید در فضای پساجنگ گمان کرد جنگ فقر و غنی تمام شده و حالا وقت خوابیدن است
این شد که در انتهای همان دهه رهبری از طبقهشدن و بوجود آمدن مرفهین بیدرد جدید از شکم جمهوری اسلامی پرده برداشت و آن را انحرافی بزرگ خواند
"کسانی هستند که تلاش میکنند و حقیقتاً در صدد این هستند که طبقه ممتازه جدیدی در نظام جمهوری اسلامی به وجود آورند. به خاطر انتخابها و انتصابها و زرنگیها و دست و پاداریها و مشرف بودن بر مراکز ثروت، و از طریق نامشروعی که با زرنگی آن را یاد گرفتهاند، به اموال عمومی دست بیندازند و یک طبقهای جدید - طبقه ممتازان و مرفّهان بیدرد - درست کنند. نظام اسلامی، با مرفّهان بیدرد و معارض و مخل، آنطور برخورد سختی کرد؛ حال از درون شکم نظام اسلامی، یک طبقه مرفّه بیدرد جدید طلوع کند! مگر این شدنی است!؟ به فضل پروردگار، مخلصان انقلاب و اسلام نخواهند گذاشت که چنین انحرافهای بزرگی به وجود آید."
(پدر دارد امر را در قالب خبر بیان میکند، یعنی نگذارید بوجود بیاید!)
سخنان رهبری ٧۶/۴/٢۵
https://khl.ink/f/2844
📌سوال
▫️آیا آنروز حزب الله وظیفه خود را انجام داد یا عدهای از بیخبری و عدم تسلط حزب الله بر اقتصاد سیاسی استفاده کردند و اشراف شدند❓
▫️حزب الله نمیدانست این روند، کشف حجاب را در سالهای بعد رقم خواهد زد❓
▫️نمیدانست که کشف حجاب ریشه در اشرافیت، اتراف، تجمل، خصوصیسازی، تبعیض، ویژهخواری، کاخ نشینی، مصرفگرایی و سلبریتیپروری و... دارد❓
▫️میشود مدام مصرفگرایی را در سینماها، ساخت پاساژها، صدا و سیما، تبلیغات، واردات، دکوراسیون ادارات، لوکس پوشیها و.... ترویج کرد اما انتظار داشت این متوقف شود فقط در ماشین لوکس و سرایت نکند به دختر و پسر لوکس⁉️
👈🏼 بنابراین کشف حجاب خلق الساعه توسط چهارتا رسانهی بیگانه ایجاد نشده، بلکه کاملا زمینه داخلیش مهیا بوده که چنین رخ مینماید
لذا به همه عزیزان توصیه میکنم که اقتصاد سیاسی_فرهنگی مطالعه کنند
امروز هم اگر نرویم و مسلط نشویم باز با شعار مولدسازی یا تعدیل قیمتها این گسل طبقانی بیشتر میگردد و مترفین بیشتر و بیشتر فرهنگ جامعه را به لجن میکشند!!
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠٢/١/٨
۶ رمضان ١۴۴۴
_______
@reza_afshar
#حجاب #کشف_حجاب
#مصرف_گرایی
#اشرافیت
🔺علی(ع) و فرصت متروپلها
👈🏼 این متن را بخوانیم تا دریابیم که چطور میشود از فساد مسئولین، امید میآفریند!
▫️این سوال مطرح بوده و هست که یک دغدغهمند و حتی عاشق انقلاب و نظام باید موضعش در مواجهه با خطاهای مسئولین و برندهای نظام چه باشد تا ناامیدی از نظام و اصطلاحا در پازل دشمن بازی تلقی نشود؟
▫️پاسخ را میتوان از مدل واکنش حضرت در برخورد با متروپلهای نظامش جست و جو کرد جایی که فسادی در زیر دست نظارت مسئولین اتفاق میافتد و حضرت اصطلاحا برخورد عبرت آموز انجام میدهد
به حضرت خبر میرسد که در اهواز مامور نظارت بر بازار و مبارزه با مفاسد اقتصادی خلاف کرده...
حضرت بلافاصله نامهای مینویسد به رفاعه والی اهواز...
... وقتى که نامه ام به دستت رسید، فورا ابن هرمه را از مسئولیت بازار عزل کرده به زندان بیافکن.
روزهاى جمعه ، او را از زندان خارج کن و سى و پنج تازیانه بر او بزن و او را در بازار بگردان (در همان محیطی که جرم اتفاق افتاده و به اعتماد مردم نسبت به نظام لطمه وارد شده) پس اگر کسى از او شکایتى با شاهد آورد، او و شاهدش را قسم بده، آن وقت، حق او را از مال ابن هرمه بپرداز، سپس دست بسته و با خوارى او را به زندان برگردان و برپایش زنجیر بزن ، فقط هنگام نماز زنجیر را از پایش در آور و اگر براى او خوردنى و نوشیدنى و یا پوشیدنى آوردند، مانع نشو و به کسى هم اجازه که بر او داخل شود و راه مخاصمه و طریق نجات را به او بیاموزد و اگر به تو گزارش رسید که کسى در زندان چیزى به او یاد داده که مسلمانى از آن ضرر مىبیند آن کس را مىزنى و زندانى مىکنى تا توبه کند و از عمل خود پشیمان شود.
اى رفاعه ! همه زندانیان را براى تفریح به حیاط زندان بیاور غیر از ابن هرمه را، مگر آن که براى جانش ، بیمناک باشى که در این صورت او را با زندانیان دیگر به صحن زندان مىآورى ، اگر قدرت بدنى دارد هر سى روز، سى و پنج شلاّق بر بدنش مى زنى و قضیه را براى من بنویس و نام جانشین او را هم گزارش کن و حقوقش را قطع کن.
جالب اینجای نامه است
میگوید رفاعه! این دستور مرا به همه مسئولین زیر دستت اعلام کن و بدان اگر کوتاهی کردی اولا خدا که اصطلاحا پدرت را آن دنیا در خواهد آورد اما پناه میبرم بخدا از بلایی که من سرت خواهم آورد.
بله اینطور حضرت آبرو نظام و اعتماد مردم را باز میگرداند و نشان میدهد که برخورد عبرت آموز و نه لاپوشانی خود مهمترین عامل حفظ نظام است و اهمال در برخورد قاطع به بهانههای واهیای چون فلانی استوانه نظام هست، رسانهای بیگانه سوء استفاده میکند، مردم بدانند فلانی خلاف کرده ناامید میشوند و...باعث سست شدن اراده نظام در اصلاح رفتار و رویه غلط نمیشود
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠١/٣/١۵
________
@reza_afshar
الهیات افشاگری، مطالبهگری، کنشگری ِ انقلابی
(قسمت ١)
✍🏼 #رضا_افشار
__________
@reza_afshar