فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جان مرشایمر، دانشمند علوم سیاسی:
📍اسرائیل در درگیری با ایران، حسابی مشت مالی خواهد شد/از شیوه تفکر اسرائیلیها سخت متعجبم، شیوههای آنها اصلا با عقل جور در نمیآید/آنها واقعاً در بد دردسری افتادهاند و نمیدانند در واکنش به این وضع چه کار کنند، آنها فقط بیشتر پایین میروند...
🆔 @Kavoshmedia
🔺اربعین "نه" جهانی مستضعفین
(بازنشر)
شیعه دینداری را با "نه" آغاز میکند. یعنی وقتی میخواهی در وادی توحید قدم بگذاری ابتدا میگویی "نه"؛
▫️همان نهای که محمد را مقابل ابولهبها و ابوسفیانها قرار داد. نه، در مقابل آداب و رسوم جاهلی؛ نه، در مقابل زنده به گور کردن دختران؛ نه، در مقابل نگاه جنسیتی به زن و نه، در مقابل نژادپرستی.
▫️و باز نه علی به دیوانسالاری، ویژهخواری، اصالت سود، رانت و انحصارات و دستدرازی به بیتالمال.
نه، به لابیگری اهل قدرت در شورای ششنفره؛ نه، به حزبگرایی در جمل؛ نه، به تحجر و تقدس مآبی در نهروان و نه، به اشرافیت در صفین.
▫️ عاشورا هم با همین نه ایجاد شد؛ نه، به ارتجاع ارزشهای نبوی و علوی؛ نه، به بازگشتن از آرمانهای انقلاب مصطفوی و نه، به سلطه دوباره اشرافیت به نام دین.
▫️بنابراین «نه گفتن» سرآغاز دینداریست. یعنی ابتدا باید بر علیه شرایط تحمیلی اهالی قدرت و ثروت قیام کنی؛ دین «ان تقوموا لله مثنا و فرادا.» و در این میان رساترین نه را حسین و کربلائیان فریاد زدند و به بهترین شکل از هنر و حماسه و احساسات و خون در خلق تصویری روشن از چگونگی این نه گفتن استفاده کردند تا شیعه آخرالزمان حیران و سرگردان "چه باید کرد"، نماند.
▫️البته این نه به اینجا ختم نمیشود. برای ماندگار شدن حماسه عاشورا یک نه همیشگی دیگری باید باشد. نه زینب، این بزرگترین خبرنگار تاریخ، به سلطه رسانهای جور. و نهای که شیعه تا ابد با اشک و سوگواری و زیارت حسین باید زنده نگاهش دارد.
برای این نه شیعه ابزار بدیع دیگری را نیز در اختیار دارد. کنگره اربعین، بزرگترین اجتماع انسانی، بدون توجه به رنگ و نژاد، لهجه و گویش و زبان، ملیت و جغرافیا، و حتی مذهب و دین؛ تنها یک چیز، یک تقابل، ندایی برای یک صفکشی، صف مستضعفان عالم در مقابل مستکبرین، فقرا در مقابل اغنیاء، کوخ در مقابل کاخ، شرافت در مقابل اشرافیت، و تسلیم نشدن در مقابل ناعدالتی و بیتفاوتی. لذا اگر این گردهمایی و این زیارت چنین تقابل و لشکرکشیای ایجاد میکند، بدیهیست که استکبار نگذارد شکل بگیرد؛ بر آن آب ببندد؛ تخریب کند؛ زائران را به شهادت برساند و هر چه میتواند برای محو کردن آن تلاش کند.
▫️بنابراین از آنجا که همه دین بسته به این نه دارد و حسین رساترین نه اسلام است، حفظ جان و امنیت طریق در سفر حج شرط استطاعت است اما در طریق حسین ملاک نیست. وقتی خونها ریخته شده در این طریق، محو نام حسین ناممکن گشته است. لذا دست به دامان تحریف میشوند و چه تحریفی بزرگتر از گرفتن این نه و مخدوش کردن این جهتگیری؟ تحریفی که روح دین و مناسکش را گرفته، کارکرد اجتماعیش را از بین میبرد. و حتی در مواردی به ابزاری در دست سرمایهداران تبدیل میکند؛ تقلبی از جنس اسلام اموی که با سلاح روایت به جنگ اسلام میآمد و میآید.
نمیگوید به زیارت حسین نرو، بلکه ظاهر کلام امام باقر را میگیرد که «لو یعلم الناس ما فی زیارة قبر الحسین من الفضل لماتوا شوقا» اگر مردم میدانستند که زیارت حسین چه ثوابی دارد، از شوق میمردند؛ این را میگوید اما باطن کلام امام را سرپوش میگذارد.
درست میگوید اما نمیگوید به چه شرط! چه تعهداتی را زیارت حسین برگردن تو میگذارد و تو باید به چه چیزهایی نه بگویی تا بهشتی شوی! نمیگوید دین حسین، دین عقیده و جهاد
است. تو را راضی میکند که با زیارتی تکلیفت را در قبال حسین انجام دادهای. این هوشمندانهترین جنگ علیه خط حسین است.
آری، آنگاه که عصر خلفاء است و حسین و قیام علیه جور سلاطین به هم آمیخته است، زیارت اعلام همبستگی و خیز علیه خلفاست و خطر جانی دارد، هر قدم پر از ترس و اضطراب و دلهره و تقابل رفاهزدگی و دنیاگرایی و قیام لله است؛ هر قدم خود مبارزه است و عمل به تعهدات؛ خود مقصود موقتیست؛ خود هزینهایست که باید برای آن نه پرداخت کنی.
اما زمانی که زیارت ظاهری و پیادهروی اربعین سکه رایج است و هزاران نفر برای خدمت به تو دست به سینه آماده هستند، آیین پیادهروی را که بجا آوردی هزینهات را جای دیگری باید پرداخت کنی. از این اربعین تا آن اربعین میدان رزم توست برای نه گفتن به آنچه حسین نمیپسندد. «کل یوم عاشورا» یعنی اگر مقلد حسینی، برای همه روزهای خدا یک نه بدهکاری به آنچه خدا نمیخواهد. نهای که باید پای آن بایستی و خود را خرج آن کنی. آنکه در بند حسین است، از این نه خلاصی ندارد.
تا شدم حلقه به گوش در میخانه عشق، هردم آید غمی از نو به مبارکبادم ...
✍🏼#رضا_افشار
اربعین ١۴٠٠
_________________
📚@reza_afshar
هدیه ایرانی اربعین
عزیزانی که به پیادهروی اربعین میروند رسم ایرانیان (بردن هدیه برای خانه میزبان به رسم ادب و قدردانی) را حتما بجا آورند این هم تشکر است هم باعث نزدیکی بیشتر میشود
یه شیشه عسل، زعفران، پسته یا هر چیزی، تو را در دل میزبان ماندگار میکند
#رضا_افشار
______________
📚@reza_afshar
🔺فرصت فرهنگی تربیتی پیاده روی اربعین
به همه زائران بویژه مجموعههای فرهنگی توصیه میکنم هدیههای فرهنگی ویژه کودکان، دختران و زنان با خودتون داشته باشید
نوشت افزار با المانهای ایرانی اسلامی، ارکیو 170 ایرانی، امام رضا و...
بلوزهای چاپی ایرانی
روسری، شال، پیکسل و...
حتما المانهای فلسطین مثل عکسهای کودکان، قدس، غزه و....
از همه مهمتر خطبه منی امام حسین (گردهمایی همه نخبگان در منی به دعوت امام حسین حدود سه سال قبل از عاشورا) رو با خودتون ببرید و بدید به ایرانیانی که توی راه میبینید
بهترین ترجمه رو استاد رحیم پور ازغدی انجام دادن حدود سه صفحه هست👇🏻
خطبه منی
#رضا_افشار
_____________
📚@reza_afshar
04.pdf
2.32M
🔺بهترین متنی که در پیاده روی میتوانی بخوانی
خطبه منی امام حسین در حدود سال ۵٩ هجری(یک یا دو سال قبل از مرگ معاویه، و حدود سه سال قبل از عاشورا) ترجمه استاد حسن رحیمپور ازغدی مدت مطالعه ٢٠ دقیقه
شاید باورتان نشود که امام حسین علیه السلام این سخنان را بیان نمودهاند
#رضا_افشار
_________________
📚@reza_afshar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دیوید مناشری اسرائیلی و نویسنده کتاب نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن:
📍ایرانیان به فرش بافی پرآوازهاند، فرش بافی به یک شکیبایی بی پایان نیازمند است، به همین دلیل کشتی آنها همیشه به پیش میرود و اگر درب را به روی آنها ببندی از پنجره وارد میشوند...
او کیست؟ دیوید مناشری(David Menashri) (متولد ۱۹۴۴) استاد و محقق اسرائیلی در حوزه تاریخ مدرن ایران است. او همچنین، متخصص مدیر و مؤسس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو نیز میباشد.
تمرکز او بر سیاست، جامعه، دین و سیاست اسلام شیعه در ایران میباشد است. از دیگر حوزههای تخصصی وی میتوان به سیر تحول تاریخ آموزش در منطقه خاورمیانه اشاره کرد.
او در حال حاضر محقق ارشد در مرکز آلیانس در شاخه تاریخ مدرن ایران و همچنین مرکز موشه دایان برای مطالعات خاورمیانه و مطالعات آفریقا میباشد
#رضا_افشار
_______________
📚@reza_afshar
✅ واکنش ستاد امر به معروف به پرونده حجتالاسلام ریسمانسنج/ حکم این پرونده مطالبهگران را ناامید میکند
💢 ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با صدور بیانیهای نسبت به حکم محکومیت حجتالاسلام ریسمانسنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف خوزستان واکنش نشان داد و از مقامات قضایی و دادگاه ویژه روحانیت خواستار بررسی زوایای مختلف این پرونده با دقت نظر و حساسیت بالا شد.
🌐 متن کامل در: https://setad-abm.ir/fa/14865
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🆔 @Setadeabm
🔻 متن بیانیه بدین شرح است؛
بسمه تعالی
🔹 ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در راستای استناد به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و اصل هشتم قانون اساسی وظیفه خود میداند در مورد اتفاق اخیر و نسبت به پرونده حجتالاسلام ریسمانسنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان، نکاتی را یادآور شود؛
1️⃣ این ستاد همواره حمایت از مطالبهگرانی که در مسیر قانون و بدون دخالت اغراض و سوگیریهای شخصی و سلیقهای، اقدام به پیگیری مطالبات مردمی مینمایند و طبعا ممکن است با موانعی از سوی برخی افراد مواجه شوند را وظیفه خود قلمداد میکند و نسبت به پروندههای مرتبط با مطالبهگران در سرتاسر کشور، حساس است.
2️⃣با توجه به حکم صادر شده برای این طلبه مطالبهگر، ستاد ضمن پرهیز از هر گونه پیشداوری در این رابطه، از مسئولین محترم قوه قضائیه و بالاخص دادگاه ویژه روحانیت درخواست میکند که با توجه به برخی ابعاد پیچیده در این پرونده و ضرورت دقت در مسئله مطالبهگری، یک بار دیگر موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
3️⃣ حجتالاسلام ریسمانسنج، نامی آشنا برای فعالان دانشجویی، مطالبهگران انقلابی و کارگران هفتتپه است. طلبه جوانی که در ماجراهایی چون هفتتپه، امیدیه و میدان میوه و ترهبار الغدیر در کنار مردم و دانشجویان ایستاد و مبارزه با فساد را فریاد زد و پرونده ایشان در فضای ماجرایی موسوم به میدان میوه و ترهبار الغدیر شکل گرفت که در آن ماجرا قرار بوده با فشارهایی، بارفروشان به یک میدان خصوصی فرستاده شوند که این مطالبهگر و همکارانشان مانع چنین اقدامی شده و شاکیان پرونده هم غالباً به این ماجرا و حواشی آن مرتبط هستند.
4️⃣ این مطالبهگر خوزستانی، امر به معروف و نهی از منکر را در تذکر لسانی در امور شرعی خاص حصر نکرد و جریانی اجتماعی برای گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم به محرومان و مستضعفان و مقابله با زیادهخواهیها بنا گذاشت. اما چه میشود که فضا برای فعالان فساد ستیز محدود و محدودتر شده و حتی به حبس محکوم میشوند؟
5️⃣ اگر مواردی که پیرامون پرونده ایشان بیان شده، صحیح باشد، بدین معناست که طبقه مرفه آنقدر قدرت پیدا کرده که میتواند به راحتی و با هر روش و اهرمی در مقابل مطالبه گران و آمران به معروف دغدغهمند بایستد. بنابراین اگر فضای تکثر ریسمانسنجها را ایجاد نکنیم، این طبقه زحمات مسئولان نظام اسلامی به ویژه قوه قضائیه را بازیچه اهداف خود خواهند کرد.
6️⃣ این روزها حجتالاسلام محسن ریسمانسنج در زندان برای طی دوران محکومیت خود بسر میبرد. چنین حکمی با چنین پرونده پر ابهامی نه تنها مطالبهگران و آمران به معروف فساد ستیز را ناامید کرده، بلکه اعتبار دستگاه قضا به ویژه قضات خدوم دادگاهها را نیز خدشهدار میکند که امید میرود با ورود رئیس دستگاه قضا از ادامه اجرای این حکم ممانعت به عمل آید.
💢 در پایان بار دیگر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، امیدوار است با اطلاعی که مسئولان قضایی و دادگاه ویژه روحانیت از ماجرای پرونده این روحانی جوان پاکدست که مطالبهگری انقلابی را نوید میداد، پیدا کردهاند، مداخله کرده و مانع اجرای حکم او شده و امیدآفرینی را به جامعه مطالبهگران انقلابی بازگردانند.
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🆔 @Setadeabm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پیگیری مطالبات کارگران نیشکر هفتتپه توسط حجتالاسلام ریسمانسنج در سال 1397
💢 گفتنی است؛ کارگران نیشکر هفتتپه در سال 1397 بیش از سه ماه حقوق خود را دریافت نکرده بودند و هیچ مقام مسئولی نیز پاسخ بیتدبیریهای مسئولان این شرکت خصوصی را نمیداد.
#همه_مطالبه_گر_باشیم
#ریسمان_سنج
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🆔 @Setadeabm
موضع گیری دکتر ظهوریان نماینده مردم فهیم مشهد در رابطه با حجت الاسلام ریسمان سنج
_____________________
📚@reza_afshar
واکنش استاد خالقی از هنرمندان و مستندسازان انقلابی کشور در رابطه با به زندان افتادن حجت الاسلام ریسمان سنج
______________
📚 @reza_afshar
واکنش دکتر ایزدخواه نماینده مردم تهران به ماجرای روانه زندان شدن حجت الاسلام ریسمان سنج، روحانی ضد فساد خوزستانی
______________
📚@reza_afshar
📌شیخی که قطبنما داشت
لیسانس فیزیک را که گرفت، موقعیتهای شغلی به پیشوازش آمدند. یک فعال دانشجویی شاخص بسیجی را که مدرک دانشگاهی در دست داشت، در دولت احمدینژاد حلوا حلوا میکردند. اما او سودای دیگری در سر داشت و رؤیای خاصی در ذهنش میپروراند. تصمیمش را گرفته بود و اینکه از میان ایل و تبارش اولین آدمی باشد که پا به حوزهی علمیه میگذارد، پایش را سست و ته دلش را خالی نمیکرد. آرمانی که در جستجوی آن حاضر بود مسیر زندگیاش را کج کند، از درس و مشق طلبگی میگذشت.
این شد که اهواز را به مقصد قم ترک کرد. رفت اما میدانست که برمیگردد. در چشمانداز زندگیاش دیده بود که زمین بازیاش باید در خوزستان باشد. رفت و چند سالی در قم تلمذ کرد و در قامت یک روحانی برگشت. برگشت تا دغدغههایش را پی بگیرد. دغدغههایی که آب و نانی نداشت، اما دردسر الیماشاءالله! از آن طلبههایش نبود که در پستوی حجره بماند و در انزوای رهبانیت، ضَرَبَ ضَرَبایش را جلو ببرد. در میان قرائتهای هفتاد و دو ملتی از اسلام و مسلمانی، به اسلام ناب رهبری چنگ زده بود و خود را وکیل او میدانست؛ یک وکالت عام برای نفی اسلام خنثی و بیبخار. این فراز از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را از بر بود:
«اگر دینی را پیدا کردید که با ظالم ساخت، با مستبد همکاری کرد، با مظلوم یک لحظه کنار نیامد، یک گره از کار فروبسته مردم نگشود، برای امروز و فردای مردم، خشخاشی، ذره مثقالی، سود نداشت؛ تو هم از طرف ما وکیل، اگر چنین دینی را پیدا کردی، هر جا پیدا کردی، رَدّش کن، یک لحظه این دین را نپذیر. برای خاطر اینکه دین اگر از سوی خداست، این جوری نیست.»
این فراز، شاهبیت و قطبنمای مسلمانیاش شده بود. هیچ چیز به اندازهی بیعدالتی اجتماعی آزارش نمیداد و از هیچ چیز به اندازهی سکوت در برابر ظلم و عافیتطلبی رنجور نمیشد.
ماجرای اعتصاب کارگران نیشکر هفتتپه شاید اولین آزمون جدیاش بود تا نشان دهد اهل هزینه دادن برای تحقق عدالت است. کارگران، ماهها بود که حقوق نگرفته بودند و مالک نااهل کارخانه، بیاعتنا به معیشت کارگران، خر خودش را میراند. شیخ، دوستان طلبهاش را جمع کرد تا در جمع کارگران حاضر شوند و از آنها حمایت کنند. جماعت متحصن نماز ظهر را به او اقتدا کردند و تا السلام علیکم را گفت، تازه دردسرهای بزرگ سراغش آمدند. ویدیوی حضورش در جمع کارگران سر از شبکههای معاند درآورد و آن دختر موفرفری او را مزدور نظام نامید. از آن طرف مسئولین خوزستان از ظاهر شدن چند طلبهی ناشناس در میان یک پروندهی اجتماعی-اقتصادی که امنیتی هم شده بود، ناخرسند بودند.
کلیپ شیخ دست به دست میچرخید و او در میان برخی هملباسهایش باید نگاههای سنگین و پر از سؤال را تحمل میکرد و از چشمهاشان میخواند که طلبه را چه به این قرشمالبازیها! خلاصه دوست و دشمن شروع به نکوهش و شماتتش کردند. اما شیخ، به درستیِ راهی که رفته و کاری که کرده بود، ایمان داشت. او به کمک دوستانش و بعضی مطالبهگران و عدالتخواهان و جریان دانشجویی حمایت از کارگران را ادامه دادند و پای وزر و وبالش ایستادند تا گره از کار فروبستهی آنها باز شد و پرونده هفتتپه به نفع کارگران به سرانجام رسید.
وقتی رهبری در دیدار رمضانیاش با دانشجویان، مهر تأییدی بر مطالبهی آنها زد، جریانهای شماتتگر رفوزه شدند. شیخ اما قطبنمایش از اول میزان بود و تکلیفش با خودش روشن. تکلیفش این بود که مطالبهی عدالت را ادامه دهد و از هزینههایش نترسد.
از آن حلوا حلوا کردنها دیگر خبری نبود و شیخ اینبار خودش به پیشواز یک مسئولیت خطیر رفت و شد معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان. نه برای اینکه فقط بگوید «خواهرم حجابت، برادرم نگاهت»؛ میخواست امر به معروف را اول برای حاکمان و صاحبان قدرت و مبارزه با باندهای زر و زور و تزویر اقامه کند. از آن کارهای پر دردسر و بی آب و نان. شیخ به حکم آن وکالت عام جنگیدن برای عدالت را انتخاب کرده بود تا مسلمان باشد؛ از جایگاه حقوقیاش در پروندههای زیادی از مفاسد ورود کرد و منشأ خیر شد. این اواخر از او شکایت شد. در پروندهی میدان میوه و ترهبار اهواز با اصحاب قدرت و ثروت درافتاده بود. شاکی خصوصی او را به دادگاه ویژهی روحانیت کشاند. حالا ده روزی میشود که شیخ محسن #ریسمانسنج در زندان است.
شیخ میتوانست معلم فیزیکی باشد و سر برج حقوقش را بگیرد و بچسبد به زندگیاش. یا در فلان دستگاه کار فرهنگی کند. اما میخواست خشخاشی و ذره مثقالی برای امروز و فردای مردم سودمند باشد. امروز بعضی از آنها که در ضَرَبَ ضَرَبا گیر کردهاند، از گیر افتادن او خوشحالند و دوباره شماتتش میکنند که طلبه را چه به قرشمالبازی! اما شیخ محسن قطبنما دارد و دوباره برمیگردد و ادامه میدهد؛ آبدیدهتر از قبل!
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
📀 آيا تغيير دولت بر پاسخ ایران اثر گذاشته است؟
با تاخیر در پاسخ ایران به ترور شهید هنیه در ایران، گمانه زنی ها درباره آن افزایش یافته است. برخی معتقدند ایران بخاطر فشارهای آمریکا عقب نشسته است و دوست دارد بجای حمله آن را با «آتش بس در غزه» معامله نماید. چیزی که البته جریان غربگرا و افرادی مثل زیدآبادی صراحتا مطرح کردند و برخی هم معتقدند پاسخ ایران حتمی است چرا که حیثیت او از بین رفته است و رژیم موقت از خط قرمزی عبور کرده که باید حتما از تکرار آن پشیمان شود.
در این میان عده ای معتقدند مسایلی از این دست به این دولت و آن دولت ربط ندارد و رهبری و نیروهای مسلح تصمیم گیرنده آن هستند. حقیر معتقدم این تفکر دچار خطاست چرا که ساز و کار تصمیم در ایران جمعی است و رهبری نشان داده که عموما مقابل نظر اکثریت نهادها و نخبگان نمی ایستد و آنگاه که دولت ها تغییر کنند -چنانچه در دولت روحانی شاهد فجایعی بودیم- میتوانند بر تصمیم جمعی شورای عالی امنیت ملی اثر بگذارند و رهبری را هم مجبور به پذیرش نمایند.
البته درباره تاثیر دولت پزشکیان بر «پاسخ ایران» معتقدم هم به دلیل تجارب ایران در این سالها و هم به دلیل حجم ضربه و هم عناصری که وی روی کار آورده است، اصل پاسخ به قوت خود باقی است ولی در نوع و حجم آن حتما میتوانند تغییراتی اعمال نمایند! چنانچه برخی جریانات مریض دولت روحانی دایما ترس از جنگ را ضریب میدادند و جلوی پاسخ جدی و واضح ما به ترورها را می گرفتند!
از همین روست که معتقدم همواره باید مطالبه مردمی «پاسخ بازدارنده و پشیمان کننده» بجای خود باقی بماند. پاسخ ایران قطعی است ولی این دو مولفه هم باید از اهدافی باشند که محقق گردند والا خطر تکرار حوادث تلخ جبران ناپذیر توسط نتانیاهوی مجنون کنونی که خود را بر لبه پرتگاه سیاسی میبیند بعید نیست!!
📍 @komeilialireza
🔴 فوری/ نامه ۳۵ تشکل بسیج دانشجویی و تشکلهای عدالتخواهی خطاب به مسئولین دادگاه ویژه روحانیت:
🔻 ریسمان مردمی عدالت را قیچی نکنید!
🔹 نامه جمعی از تشکلهای عدالتخواه و بسیج دانشجویی وطلبگی سراسر کشور خطاب به رئیس و دادستان دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با دستگیری حجتالاسلام #محسن_ریسمانسنج
#رضا_افشار
_________________
📚@reza_afshar
امکان عدالتخواهی در ایران هزار و چهارصد و سه: در گفتگو با مجتبی نامخواه
جمعه ۱۶ شهریور ۱۰ شب زنده از یوتیوب جدال
https://youtube.com/live/_m86tpkWaR4?feature=share
مجتبی نامخواه از معدود افرادی است که در میان عدالتخواهان مذهبی کار فکری و نظری جدی هم انجام میدهد. کاری که در قالب فصلنامه نامه جمهور منتشر میشود. در کنار این کار نظری اما او یک کنشگر میدانی است و حمایت از کمپین حداقل دستمزد و چندین اعتراض کارگری را در کارنامه خود دارد. با نامخواه درباره امکان تشکل یابی مستضعفان و محرومان و شکل گیری یک جریان سوم در قالب عدالتخواهی صحبت میکنیم. آن هم در شرایطی که رییس جمهور پزشکیان هر چند روز یکبار صحبت از جراحی میکند. همچنین از نامخواه می پرسیم ایا تفسیر او از عدالتخواهی فهمی از توسعه هم دارد و ایا مسایل کلان حاکمیتی بویژه فشارهای خارجی را در معادلاتش وارد میکند؟
#خوانخواهی
وقتی آرمانها رها گردند
وقتی دیوانسالاری و بروکراسی بر نظام انقلابی بچربد
وقتی اختلاف طبقاتی و فریاد بر سر فقر و فساد و تبعیض جایش را به شوآف مبارزه با آمریکا دهد(١)
وقتی مطالبهگری امر رهبری، به ضدیت با ولایت تصویر گردد
وقتی عدالتخواهی و انقلابیگری، در بوقهای تبلیغاتی تندروی خوانده شود
وقتی دنیا بر انسانیت و آرمان ترجیح داده شود
وقتی مردم و مستضعفین مانعی برای توسعه باشند و ناگریز باید زیر چرخ چرخدندههای توسعه له شوند
وقتی مسائل انقلاب دیگر مسائل مطرح در میان مسئولان و.... نباشد
باید هم شاهد هر روز شهادت مجاهدان و نخبگان و انقلابیون و ترس از پاسخ دادن دشمن باشیم و دم نزنیم
چهل روز از روی زمین ماندن خونخواهی گذشت
به کدام بهانه؟
به بهانه به خطر افتادن منافعی که متعلق با طبقه مرفه و دولتمند است؟
از کدام منافع حرف میزنید؟
از پولهای برجامیای که در جیب مردم نرفت؟
میدانید اگر انقلابی از شما ناامید شود بزرگترین عامل قدرتتان از دست خواهد رفت؟
پ. ن. (١)هر که میخواهد با دشمنان این ملت #مبارزه_عملیِ_کارآمد کند، با فساد مبارزه کند. ابزارهای دشمن در درون کشور و نظام ما عبارت است از #فساد، #تبعیض و #فاصله_طبقاتی. ما باید با اینها مبارزه کنیم".
(سید علی خامنهای ١٣٨٢/٣/١۴)
________________
📚@reza_afshar