May 11
May 11
🔸ضرورت تحول
کسی که طالب وضعیت فعلی خود است چگونه میتواند غایتی را غیر از وضعیت فعلی برای خود متصور شود مگر اینکه مطلوب او مطلوب الان او باشد. دراین صورت صحب از ضروت تغییر و تحول برای او بی معناست کسی خواهان تغییر است کسی ضرورت و نیاز به تغییر را احساس میکند که برای خود غایتی را تصور کرده باشد . اروزی را طالب باشد آرمانی را دنبال کند . در ان صورت حرکت را ضروری رسیدن به آرمان ها و تغییر را نیاز هر لحظه خود میداند . چرا که رسیدن به ارمان جز با تغییر وضعیت فعلی او ممکن نخواهد بود. قدرت تغییر به قدرت آرمان ها او بر می گردد . انسانها که هر لحظه در طلب آرمان تغییر و تحول را تجربه میکند کسانی هستند که آرمانی ها بزرگ را به عنوان مطلوب خود انتخاب کرده اند . به میزان تعلق و تعمق به آرمان میزان تغییرات متفاوت خواهد بود.
تحول نیاز به تغییر برای ایصال به مطلوب است زمانی که داشته های گذشته کارامدی واثر گزاری مطلوب را برای حرکت در جهت نداشته باشد، انسان نیاز به تحول پیدا میکند این ضوررت در ضوررت تکامل نهفته است . انگاه که نیل به قله، غایت حرکت کوهنورد باشد تحول لازمه چگونگی ان است مطمئنا با ایستادن و ایستایی هیچ کوهنوردی به قله نخواهد رسید میزان نیازمندی ها و آمادگی ها برای قله به بلندی قله بر می گردد هر چه قله بلند تر میزان نیازمندی به تغییر ات بیشتر.
از این رو نیاز به تحول در ناکارامدی گذشته با ترکیب ان در اینده حاصل میشود. انگاه که غایت ظرفییت ها نو را در اشتباع مرحله قبل ایجاد و تغییر در جهت مطلوب را رقم می زند مهمترین ویژگی تحول پیوند آن دراینده و گذشته است. آینده ضوررت تحول و گذشته پشتوانه تحول را رقم می زند. تجربه های درست و نادرست همگی محصول ارزیابی در جهت است. تمسک به غایت است که میتواند نقاط مثبت و منفی را نمایان کند . خلاء و کمبود در نسبت با آینده پدیدار و ضرورت گام نهادن به مرحله بعد را ایجاد میکند . نیاز به تغیر بخاطر تعلق به غایت و درک خلاء و کمبود الان و اکنون من است . از این رو انسان و جامعه بدون ارمان محکوم به ایستایی و سرگردانی است. ضورت تحول در ضرورت چشم اندازی ادمی نهفته است. اوست که نیاز به تغییر و تحول را ایجاد میکند. گامهای متوالی و منظم در مرحله بندی ها تحول محصول تعلق به غایت است. از این رو ضررورت تحول از ضرورت حرکت و تکامل حاصل میشود.
مختار رضائیان
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔸اما تحول چیست؟
تحول یعنی «تغییر در جهت مطلوب ها» در جهت اهداف و آرمان ها ، در جهت چشم انداز ها . اصلی ترین و مهمترین نکته در خلق تحول تعلق به اهداف است . تحول بدون هدف یعنی سردرگمی. تحول نیازمند چشم اندازی است تا بتواند مرحل تحول در جهت طراحی کند تحول نیازمند چشم اندازی که بتواند انگیزه ها را آن به آن افزون کند . حرکت بدون هدف یعنی خستگی و ناامیدی تعبیر همج الناس یعنی حزب باد از آن کسانی است که هیچ اختیاری از خود ندارند و تابع محض دیگرای حرکت میکند از خود اراده نداشته و مخدوم بی چون و چرایی دیگر است البته که در این تابع گرایی نه آگاهی است نه اراده ، در غایت دین نیز تسلیم محض شدن هدف مطلوب حرکت انسانی است اما در این تسلیم پذیری اوج آگاهی و قدرت اراده وجود دارد ما در کمال آگاهی و اراده تسلیم اراده الهی میشویم. آنچه بدیهی است لازمه تحول و تغییر ، ایجاد چشم اندازی قوی و بلند است که بتواند رشد رو به تعالی را تضمین کند تا بتواند انسان از ایستایی ، تکرار ، خمودگی ، بی هویتی،انحراف ، انحطاط، ناامیدی، سردرگمی و ... نجات دهد. قدرت نوآفرینی ، خلاقیت، انگیزه بخشی ، امید آفرینی قدرت توسعه و پیشرفت همگی از آثار وبرکات تحول جهتمند است.
مختاررضائیان
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔸تحول قدرت تعمیر و تغییر است
دیگر آنکه در حرکت به سمت اهداف است که نقاظ ضعف و امیدوارکننده آشکار میشود لذا میتواند تحول را فهم ، تعمیر و تغییر گذشته با توجه به مسائل امروز به وضعیت دیگر دانست به دیگر معنا فهم نواقص مرحله قبل و برطرف کردن ان با تکیه بر نقاط مثبت در جهت حرکت به سمت آرمان ها پر واضح است که نقاظ ضعف و مثبت در حرکت به سمت آرمان ها هویدا میشود .به میزان شدت تعلق و شناخت از آرمان هاست که نقاط منفی و مثبت آشکار میشود در این آگاهی است که میتواند حرکت رو به تکامل را تجربه کرد. به بیان ساده در حرکت است که نیازمندیها، خلاء و کمبودها خود رانمایان میکند چگونگی مواجه با مسائل نو با تکیه بر گذشته و توجه به اینده ممکن است. چرا که خلاء بر امده از نواقصی است که در حرکت جهتمند به وجود آمده نحوه عبور از آن با تکیه بر نقاط مثبت (تجربه ها مثبت)و در تمسک به آرمان حاصل میشود.
مختاررضائیان
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔸در بیان ساده
تصور کنید هدف نهایی شما رفتن به مشهد است برای تحقق این «هدف» باید مراحلی را «طراحی» و «طی» کنید انچه بدیهی ست با خانه نشینی هرگز به مشهد نمی رسید پس لازمه به مشهد رسیدن حرکت است اما هر حرکتی ما را به مقصود خود نمی رساند این نیازمند طراحی مراحل رسیدن به هدف یا همان برنامه هدفمند است. تحول یعنی تغییرات هدفمند یعنی حرکت هدفمند حرکت با برنامه تحول یعنی تغییرات هماهنگ با هدف.
ازاین رو طراحی و عمل به مراحل لازمه رسیدن به مشهد است . پس لازمه تحول ابتدا هدف گزینی است سپس طراحی مراحل و در نهایت اجرای برنامه و نقشه رسیدن به اهداف
یعنی هدف ، طراحی و طی کردن لوازم تحول است به دیگر بیان تحول پیامد ارتباط با بیرون (هدف) ، درون (نقشه) است ترکیب درون وبیرون تبدیل می شود به تغییر و تحول
بیرون : هدف ، ارمان ، ارزو ، مقصد
درون : طرح ، نقشه ، برنامه
پیامد : تحول ، تغییر ، تبدیل ، دگرگونی
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔸تربیت چیست؟
بیان اجمالی برای فهم اجمالی از تحول ارائه شد حالا در ترکیب تحول در تربیت سراغ چیستی تربیت میرویم
تربیت در لغت از ماده «ربا» به معنی «زاد و نما»؛ افزایش یافت، نمّو کرد، گرفته شده است یعنی زیاد شدن ، اضافه کردن ، افزایش یافتن حال با توجه معنای اجمالی به جانمایی درست تربیت در فرایند حرکت تکاملی انسان می پردازیم
انسان نیازها، خواست ها ، اهدافی دارد که مطمئنا وسع فعلی او کفاف تحقق نیازها و خواسته هایش را نمی دهد برای همین نیازمند افزایش وسع در جهت تحقق نیازهایش است به بیان ساده باید به این وسع چیزی «اضافه» کند تا توان لازم برای پاسخ نیازهایش را فراهم کند
به این معنا تربیت متکفل چگونگی این زیاد شدن ، این اضافه کردن است. تربیت متولی ایجاد برنامه هماهنگ برای رشد اراده است تا با قوی تر شدن اراده تحقق اهداف ، ارزوها ، نیازها ممکن شود. با این قدرت هم میتواند قوای درون را قوی هم شرایط و موانع بیرونی را کنترل کند .
یعنی هم قدرت تربیت خود را دارد هم میتواند شرایط را به گونه ای تغییر دهد، به گونه ای مهیا کند که دیگران را نیز بوسیله تربیت اجتماعی با خود و اهداف خود همراه کند تا باظرفیت جمع بتواند اهداف بزرگتر را محقق کند
نکته
تربیت در بعد فردی : قوی تر کردن اراده برای تغییر شرایط به نفع تحقق اهداف
تربیت در بعد اجتماعی : فراهم کردن شرایط برای رشد دیگر اراده ها همسو
مختاررضائیان
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔸انواع ترکیب در تربیت
حالا سوال اصلی اینجاست چه چیزی را باید یا میتوان به خود اضافه کرد تا بتوان وسع و توان لازم برای حرکت و تحقق نیازها و اهداف را فراهم کرد
ما با چند نوع الحاق ،اضافه یا ترکیب مواجه هستیم
نوع اول
ترکیب فردی:گاهی این ترکیب در درون فرد است آنگاه که قوای فطری و شهوانی در ترکیب هماهنگ و درست با اراده شخص میتواند عامل رشد فردی شود
نوع دوم
ترکیب اجتماعی:وقتی فرد میتواند قوای دیگران را نیز با خود همراه کند تا با همدلی ها همفکری ها همکاریها اهداف بزرگ اجتماعی محقق شود ،گروه ،جامعه و... محصول ترکیب اجتماعی است
نوع سوم
ترکیب تمدنی:آنگاه که در ترکیب جوامع اهداف جهانی محقق میشود در این رویکرد جهان بستر رشد نهایی در دنیاست
نوع سوم
ترکیب تکوینی:وقتی که اراده ها با تکوین عالم ترکیب شده و قدرتی غیر قابل وصف ایجاد میشود تا آنجا که اراده با تحقق خواست یکی میشود(کن لی اکن لک)
نکته:ما دو نوع ترکیب داریم ،ترکیب مثبت و ترکیب منفی
ترکیب مثبت برای زمانی است که عوامل انتخابی بخاطر جهت گیری واحد با اصطکاک کمی مواجه است مانند ترکیب قوای فطری در جهت گیری ایمانی فرد یا جامعه
ترکیب منفی وقتیست که عوامل با جهت گیری ما در تضاد است مانند قوای شهوانی در ترکیب با جهت گیری ایمانی
ترکیب متوازن مثبت و منفی میتوان رشد متعادل را رقم بزند به دیگر بیان رشد حقیقی در میدان درگیری قوای موافق و مخالف است در ترکیب مثبت باید رویکرد تعاملی را برای اتحاد حداکثری حهت بهره گیری و کنترل قوای منفی استفاده شود
بدین گونه رویکرد ترکیبی میتواند مواد لازم جهت رشد وسع با اصافه کردن متعادل از قوای منفی و مثبت برای فرد و جامعه فراهم کند
مختاررضاییان
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰تربیت حرکت متوازن در جهت است
🔹مختاررضائیان
🔸اشاره شد که برای رسیدن به خواسته ها و اهداف نیازمند زیاد شدن هستیم . یعنی به وسع فعلی چیزی را اضافه کنیم تا قدرت تحقق اهداف محقق شود و این اضافه ، اضافه ترکیبی است البته نه ترکیب برابر بلکه ترکیب متناسب و متعادل. تصور کنید هوا گرم است و میخواهید در را باز کنید این نیازمند قوای جسمی لازم برای بلند شدن و حرکت و باز کردن در است این رشد قوای جسمی باید متعادل باشد چرا که افراط و تفریط در رشد جسمی امکان باز کردن در را سخت یا غیر ممکن میکند . من نیازمند قوای جسمی متعادل و متناسب با هدفم یعنی باز کردن در هستم لذای به قدرتی متناسب نیاز دارم . قدرت بیش از حد یا ضعف بیش از حد هر دو مانع رسیدن به هدفم میشود. تصور کاریکاتوری از این موضوع انگاه ست که قدرت بیش از حد دستگیره و در را از جا میکند و ضعف بیش از حد نیز امکان باز شدن در را میگیرد پس من به توانی به اندازه ی در باز کردن نیاز دارم حال در اهداف بزرگ این ترکیب برای تعادل پیچیده تر میشود . چنانچه قرب و حرکت ایمانی محصول حرکت متوازن حب و بغض ها بر محور عبودیت است
پس تربیت محصول ترکیب متوازن قوای مثب و منفی در لایه فردی ، اجتماعی است . تربیت برنامه حرکت متوازن را در جهت اهداف به ما میدهد این حرکت میتواند از همه قوای موافق و مخالف برای رشد قدرت اراده استفاده کند تا بتواند با این قدرت اهداف را محقق کند.
نکته : این ترکیب بخاطر جهت گیری حقانی یا باطل اثر غیر از اجزاء دارد یعنی بخاطر جهت گیری درست این ترکیب اثار متناسب با جهت را به خود می گیرد چنانچه دروغگویی در جهت خود ممدوح است و دیگر دروغ نیست چیز غیر از ان است و راستگویی در جهت تفرقه دیگر راستگویی نیست ... خشم برای خداوند چیزی غیر از خشم برای دنیا و ... است . زمانی که اندازه خشم با حلم در جهت خداوند ترکیب شود چیزی غیر از خشم برای غیر خداست .
سوال اصلی اینجاست محور هماهنگی برای توازن بخشی در ترکیب عوامل مثبت و منفی چیست ؟ آن چیزی نیست جز «جهت» تربیت انچه که من به دنبال آن یا برآی آن میخواهم رشد کند . جهت است که تعادل را در تعامل برقرار میکند .
در تربیت دینی نسبت متعادل بین حب و بغض ها بر محور تعبد و از طریق امام ممکن است . ایا اینجا خشم خوب است یا محبت ،اینجا دروغ درست است یا راستگویی ، اینجا جنگ مطلوب است یا نرمش قهرمانانه ، اینجا انعطاف لازم است یا استقامت ... محور هماهنگی در علم مهمین امام ممکن است پس محور هماهنگی در ایجادترکیب متوازن برای قدرت حقیقی جریان ولایت در عالم است . الوهیت الله ، طریقیت امام و تعین آن با شرایع است به این معنا دین مناسک اطاعت متوازن از اراده امام است .
#تربیت
#رشد
#
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔸ترکیب اراده ها
معنی اجمالی تربیت به اضافه شدن در جهت خاص بود این اضافه شدن این زیاد شدن مترادف معنای رشد است در نتیجه تربیت یعنی رشد در جهت خاص دیگر آنکه مهمترین متغییر اصلی در معنا بخشی به تربیت حضور اراده انسانهاست پر بدیهی که تربیت جبری تربیت نیست پس تربیت رشد اراده در جهت خاص است انگاه که اراده انسان در جهت اهداف ، نیازها و خواستهایش باید قوی تر میشود تا بتواند آنها محقق کند تا بتواند پاسخ به نیازهای را بسازد یا بیابد
در قسمت بعد گفتیم که هیچ مخلوق در عالم بیهوده افرینده نشده بلکه همه آنها میتواند در جایگاه درست باعث رشد من و جامعه بشن به این معنا که من با ترکیب هماهنگ و متعادل همه مخلوقات در جهت درست میتونم به اهدافم برسم . اینکه خشم خوبه یا حلم ، راستگویی خوبه یا دروغ ، سکوت خوبه یا سخن گفتن هیچکدام به ذاته نه خوبه نه بد بلکه ترکیب هماهنگ و هدفمند اونهاست که خوب یا بد می سازه نوع ارتباط اونهاست که حق یا باطل را رو می سازه راستگویی برای غیر خدا بد و دروغگویی برای خدا خوبه . سکوتی که کمک کنه به جبهه باطل مذموم و سخن گفتن به موقع برای خدا ممدوح و ...
تصور کنید در لشکر یزید باشید اونجاهر چی راستگو تر باشی ، هرچی زاهد تر باشی ، هر چی با تقوا تر باشی عذابت بیشتر چون این راستگویی تو ، زهد تو ، تقوایی وقتی در جهت خواست یزید ضرب بشه کمک بیشتر به موجه جلوه دادن خواست اون میشه و برعکس ... پس من به همه قوای مثبت و منفی در درون و بیرون خود برای رشد نیاز دارم فقط باید جایگاه درست اون را پیدا کنم . ترکیب قوای منفی در جهت الهی تبدیل می شود به حسنه. و ترکیب قوای حق در جهت غیر الهی میشه سیئه
البته این ترکیب رو بیشتر در مباحثی اخلاقی به کار میبرن ولی این قدرت ترکیب سازی در قوای عقلی و عملی نیز هست . چنانچه در روش جدال احسن من با ترکیب استدلال یا منطق باطل ولی در جهت هدایت به سمت منطق صحیح استفاده میکنم یا در عمل اون موقعی که برای تقیه من عمل متناسب با باطل را انجام میدم ولی هدفم در جهت رشد جامعه دینی از این مثالها بسیار زیاد است همه این ها برای اشاره به قدرت ترکیب سازی جهت رشد حقیقی بود
در خلاصه عناصر مورد نیاز برای افزایش قدرت اراده ناظر به همگی است این نوع ارتباط و ترکیب که میتونه اثار مثبت یا منفی را ایجاد کنه .
مختاررضایئان
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
تحول قسمت اول.mp3
11.05M
🔸تحول در تربیت(قسمت اول)
🔸چیستی و چرایی تحول
🔸لوازم مورد نیاز برای ایجاد تحول
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
تحول قسمت دوم.mp3
11.16M
🔹سطوح تحول
🔹موضوعات تحول
🔹مراتب تحول
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
وضعیت الان
🔻🔸تحول با نارضایتی و ناراحتی از وضعیت الان به دست می آید و زمانی از وضعیت الانت ناراضی هستی که وضعیت مطلوبی را برای خود ساخته باشی . بدون هدف فقط عمرت را برای دیگران و اهداف دیگران صرف خواهی کرد.
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔻بهترین مصلحت
🔸تغییرات را در خود و جامعه ای به گونه ای رقم بزن که بتوانی بهترین مصلحت الهی را پذیرا باشی این نقطه تحول حقیقی در چگونگی رسیدن به اهداف عالی بشر است
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
تحول قسمت۳.mp3
10.59M
مطلوبیت تحول در دین(حرکت هدفمند به سمت تحولات حقیقی در جهان)
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔻خلوص
🔸شدت اخلاص در عبودیت ،عمل تو را تبدیل به مبدا شکل گیری تحولات مبارک قرار میدهد همانند حرکت بزرگ امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب که سرآغاز تحولات جهانی برای ایجاد تمدن اسلامیست
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔸آیا در عالم کار تکراری داریم؟ به نظر تکرار یعنی کار بی فایده و عبث است( أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثاً وَأَنَّكُمْ إِلَیْنَا لاَ تُرْجَعُونَ آيا گمان برده ايد كه ما شما را بيهوده آفريده ايم )
سنت قهری تحول در عالم با توجه به حکمت بالغه الهی هرگز اجازه تکرار هیچ امری را به ما نمی دهد ،تکرار تحول و تغییر منحط انسانهای بیهوده پسند است
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔸مقام معظم رهبری(دامه ظله)
تحوّلخواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست بلکه به معنای این است: گرایش مستمر به بهتر شدن؛ تحوّلخواهی این است؛ یعنی اکتفا نکردن به داشتههای موجود؛ منشأ تحوّل میتواند این باشد. البتّه ممکن است منشأ مواردی، اعتراض به وضع موجود باشد امّا همیشه این جور نیست. در موارد زیادی تحوّل به معنای این است که ما به آنچه داریم، به داشتههایمان اکتفا نمیکنیم، یک قدمی بالاتر، یک مرحلهای جلوتر را دنبال میکنیم. حتماً لازم نیست یک جا احساس شکست کرده باشیم تا بخواهیم تحوّل ایجاد کنیم؛ نه، یک جاهایی احساس شکست هم نمیکنیم. من از اینجا چه نتیجهای میخواهم بگیرم؟ میخواهم عرض بکنم در آنجاهایی هم که ما تحوّل مثبت ایجاد کردهایم -مثلاً فرض کنید در مقولهی علم- دیگر کسی نگوید که خب ما دیگر تحوّل کردهایم و احتیاجی نیست؛ نه، ما به آنچه داریم نباید قانع باشیم، به داشتههای خودمان نباید قانع باشیم بلکه بایستی باز هم تحوّل را بخواهیم و لازم بشمریم و دنبال کنیم؛ حتّی در همین زمینهای که در آنجا تحوّل هم مثلاً داشتهایم یا در زمینههای گوناگون دیگری که تحوّلی انجام گرفته. پس بنابراین تحوّل یعنی میل به شتاب گرفتن و سرعت داشتن در حرکت و جهش در حرکت و اجتناب از تحجّر، اجتناب از پافشاری بر مشهورات غلط؛ معنای تحوّل اینها است و در آنجاهایی که حتّی اعتراضی هم وجود ندارد، این معنا کاملاً وجود دارد.
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
تحول در تربیت قسمت چهارم.mp3
14.07M
چیستی تربیت؟(تبین عقلانی و همگانی از تربیت برای شکل گیری تفاهم حداکثری)
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔸تحقق آروزها
برای تحقق اهداف و آرزوهایت ناگزیری از میدان درگیری اراده ها عبور کنی این ممکن نیست مگر با شناخت و ارتقاء وسع خود در ترکیب با موانع
و میزان شناخت وسع خود و دشمن در شدت تولی به جهت درگیری توست
سه عنصر اصلی در هر میدان درگیری عبارتند از محور درگیری که همان جهت درگیری است به بیان ساده برای چه چیزی یا چه کسی می جنگی (جهاد فی سبیل الله یا جهاد فی سبیل طاغوت)، دیگر قوای خودی است یعنی اراده های که با هدف تو همجهت و همسو هستند و سپس موانع و قوای دشمن که در نقطه مقابل خواست های تو قرار دارند
شرط یا شرایط پیروزی در این نبرد فعال کردن حداکثری قوای خودی با تمسک به آرمانها برای کنترل اراده های متخاصم است. به بیان ساده زمانی میتوانی کنترل و مدیریت میدان درگیری را به دست بگیری که بتوانی قوای همسو را به اتحاد و انسجام حداکثری در جهت آرمانها برسانی با این قدرت است که میتوانی بالاترین بهره مندی را از قوای مخالف برای رشد قدرت نیروهای خودی ببری به دیگر بیان بهره گیری از فرصت های که دشمن برای رشد تو فراهم میکند .
تربیت جهادی متکفل قدرت ایجاد و استکمال میدان های درگیری در جهت رشد پرستش است تا انجا که میدان درگیری تمدنی میتواند منجر به تحقق تمدن اسلامی برای پرستش الله در لایه جهانی شود.
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar