eitaa logo
فرصت|مختاررضائیان
227 دنبال‌کننده
71 عکس
13 ویدیو
4 فایل
اینجا فرصتی است برای تحول... سلام مختاررضائیان هستم اینجا تلاش میکنیم تحول رو با "متن" بسازیم نه "حاشیه"ها، اینم قطعا "حوصله"میخواد و "وقت" مشتاقانه منتظرتونم. حوصله و وقت یادتون نره 😉😊 ادمین @mokhtar_rezaeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
تحول در تربیت قسمت۵.mp3
11.25M
تربیت در میدان درگیری اراده(انواع میدان های درگیری و چگونگی عبور فاتحانه از آنها) 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔸تربیت به عنوان فعل مربی: یعنی شفاعت برای رشد با قدرت ایجاد فضای دعا در بستر میدان درگیری https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔹رشد نیازمند دستگیری راهبری است که هم علم به راه هم توان همراهی دارد این نیازمند خواستن و توانستن است این در فضای دعا محقق میشود ودر میدان جهاد تطهیر و رشد میابد https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔸بزرگترین غفلت تاریخی نظام تربیت دینی اگر انقلاب با محوریت تقابل اسلام با کفر شکل گرفته پس تربیت جهادی باید روح حاکم بر نظام تربیتی قرار گیرد باید در دانش آموز و دانشجو خود قدرت مبارزه در میدان درگیری را ایجاد کرد باید به آنها آموخت که علم و تکنولوژی میتواند غیر از این باشد دنیا میتواند شکلی کاملا متفاوت با وضع فعلی داشته باشد که انقلاب بر اساس همین مبنا شکل گرفت تربیت جهادی یعنی ایجاد خودباوری در متربی برای تحول در جهان و بزرگترین و بزرگترین غفلت نظام تربیتی در عدم درک و همراهی با فلسفه اصلی ایجاد انقلاب در تقابل تاریخی با همه نظام کفر است https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔺جهاد 🔻مقام معظم رهبری دامه ظله ‌میدان جهاد، میدان خیلی وسیعی است؛ یعنی شاید ده برابرِ این مقداری که شما حالا پیش رفته‌اید، میتوانید پیش بروید؛ جهاد ‌این ‌جوری است.‌ جهاد یعنی یک حرکت جوشیده‌ی از اعتقاد و باور قلبی و ایمان و به کارگیری توانایی‌ها؛ اگر چنانچه‌ آن ایمان وجود ‌دارد، آن باور قلبی وجود دارد، پس این کار حدّ نهایی ندارد؛ چون توانایی‌ها حدّ نهایی ندارند.‌۱۳۹۸/۰۵/۱۰ https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔹صنعت سرگرمی 🔸صنعت سرگرمی در غرب بر محور شانس شکل گرفته آنجایی که نادانی مخاطب در بازی، قدرت انتخاب و اراده او را منفعل میکند تصادف متغییر اصلی در خلق هیجان است بخاطر همین متوسل به شانس میشود و تصادف را عامل موفقیت یا عدم موفقیت خود میداند استمرار این نگاه در بسط سرگرمی تا همه زندگیش شانس را اساس خوشبختی و بدبختی میکند و همه اینها بر جهل عامدانه سوار است تا دست خدا را نبیند جهل عامدانه او محور شکل گیری سرگرمی هایش شده حال آنکه در نگاه دینی از ندانستن ها به ایمان و توکل میرسد چیزی در نظر او تصادفی نیست بلکه جهت گیری دینی او همه چیز را در اوج حکمت میداند بخاطر همین ندانستن ها انگیزه او برای رشد آگاهی هایش برای قرب بیشتر میشود ما در اعتراف صادقانه به ندانستن ها و نتوانستن هایمان است که رشد میکنیم ندانستن مرکب رشد دینی ماست نه عامل سرگرمی هایمان 🔸تمام تفاوت در همین است غرب با عجز در ندانستنهایش صنعت سرگرمی را برای فراموشی حقیقتها شکل میدهد و در نگاه دینی با عجز در ندانستن هایش پله می سازد برای رشد آگاهی در جهت قرب بیشتر 🔘https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔹سرگرمی ها برای سرگردانی ها 🔸تربیت با حکمت میشود توفیق ، من از ندانستن هایم سرگرمی نمی سازم بلکه توکل وطلب توفیق را ایجاد میکنم و در نگاه مخالف آن تربیت بدون حکمت است که می شود شانس ، انجا که جهل او ، ناتوانی های او در ندانستن و نتوانستن ها میشود محور اصلی در سرگرمی و سرگردانی ... هر جایی که نمیتواند یا نمی داند تنها کاری که میکند تا بلکه مقداری آرم بگیرد، شانس خود را مورد هجوم قرار می دهد تا دست برتر الهی را در خلق اتفاقات نببیند 🔸تربیت با خلق بازی های متنوع و پیچیده بر محور شانس و تصادف میخواهد این تفکر انسان گرایانه را در سراسر زندگی بشر نهادینه کند که تصادف دیالیکتیکی است که این اتفاقات را رقم زده و تو در آن هیچ کاره ای به قول امروزه فقط «بد آوردی» همین ، سرگرمی که هیچ هدفی را دنبال نمیکند فقط به او کمک میکند تا سرگردانی هایش بیشتر شود چرا که نقطه اتصال او در عجزهایش نه حکمت و اراده بالغه الهی که تصادف است تصادفی که هیچ هدفی را دنبال نمیکند زبان نفهم است پدر و مادر ندارد ، معنای را دنبال نمیکند ، مقصدی ندارد دلیلی ندارد ... اینجاست که صنعت بزرگ سرگرمی نه برای سرگرمی که برای سرگردانی بیشتر خلق شده برای مشغول شدن های بیهوده ، و این بیهودگی به نفع کیست چه کسی از این سرگردانی از این «جهل شیرین» استقبال میکند 🔸استثمار جهانی، روح و فکر مردم را با صنعت بزرگ سرگرمی پوچ کرده ، آنجا که شانس محور برنده شدن محور موفقیت و خوشبختی زندگی اوست. فقط برای اینکه دست پنهان مستکبرین و سرمایه داران زالو صفت در استثمار روج و جان او دیده نشود 🔸لذا هرجایی که هم برای او سوالی است نه دست پنهان استعمار که شانس و تصادفش را مخاطب قرار میدهد و «این بزرگترین بازی است که خورده» و قتی میگویی چرا کاری نمیکنی چرا اینقدر منفعلی میگوید این آن چیزی است که کاری نمیشود با آن کرد ما مجبوریم شانس است با من نیست پس با چه کسی است ؟ جبر دیالکتیکی ،برای ان فلسفه ها ایجاد کرده فقط برای اینکه اراده خداوند را ناچیز کند تصادف را خلق میکند وتو باید آن را بپذیری در یک کلام مجبوری تسلیم این شانس زبان نفهم شوی و ان را بپزیری با ان زندگی کنی که بدون آن نمیتوانی قدم از قدم برداری چرا که محور تصمیم گیریهایت باید شانس باشد که اگر شانست با تو باشد موفقی و الا نه اگر اقبال با تو بود خوشبختی و الا نه ...اما هیچ کس نپرسید چیزی به این مهمی که محور موفقیت و خوشبختی یا بدبختی من است دست کیست ؟چه کسی یا کسانی این شانس و اقبال را تقسیم می کند ، جواب یک چیز است هیچ کسی نیست، هیچ چیز بجز جبر دیالکتیکی عالم ، هیچ اراده ی پشت پرده نیست خود به خود ایجاد میشود دست من و شما هم نیست و این سرآغاز حماقت ها و ساده ولوحی های بود برای اینکه بزرگترین استثمار قرن در وسعت جهانی با صنعت سرگردمی شکل گیرد . 🔸تربیت و نهادینه کردن این فکر منعفلانه نیز با زبان بازی و سرگردمی به خصوص در دوران کودکی رخ میدهد چرا که کمترین مقاومتی نسبت به آن شکل می گیرد بازی نیاز هر انسان و هر کودکی است با زبان بازی نادرست عمیق ترین افکار شوم را نهادینه و بزرگترین نعمت الهی (توکل و توفیق)را از ما گرفتن که همه هدف یک چیز بود حذف اراده الهی و حضور پنهان استکبار و ائمه طاغوت در خلق غفلت برای پنهان کردن نیت هایشان برای پنهان کردن استثمارشان 🔸حال انکه عجز انسان مرکب رسیدن به حکمت الهی و کسب توفیق است . من از نادانی باید به دانایی از نتوانستن به توانستن برسم نه اینکه در نادانی بمانم در نادانی زندگی کنم در نادانی تصمیم بگیرم سرنوشت زندگی من در دست شانسی است که جبرا و بدون هدف ایجاد شده . سرگردانی مقصد همه سرگرمی های نامطلوب است و سرگردانی همه انچیز است که منفعت سرمایه داران در آن نفهته است 🔹لذا باید بسیار مراقب سرگردمی ها و مقاصد پنهان ان در تربیت ناخودگاه بخصوص مراحل ابتدایی تربیت یعنی کودکان باشیم . 🔘https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
در دنیای مدرن با کمک صنعت سرگرمی انسانها به جهل ها و عجزهاشون میخندند ولی در دنیای اسلام نادانی ها و عجزها پیام داران الهی برای عبرت گیری جهت رشد ما هستند
▪️نشاط پایدار ▫️کاربرد سرگرمی نشاط پایدار است از این رو در روایات ما نماز شب یکی از سرگرمی های مومن است برخلاف نگاه مادی که سرگرمی تلخی پایدار را همراه دارد چرا که هیچ هدف و معنایی را دنبال نمیکند اساس سرگرمی در نگاه مادی بر تصادف و شانس شکل گرفته
اسباب بازی 🔻بازی و سرگرمی بیشترین اثرگزاری را به شکل غیر مستقیم بر متربیان دارد لذا برخلاف بیان ساده انگارانه امروز که بازی ، بازی است باید به ابعاد پنهان واثار غیر مستقیم بازی ها حساس شد ، بازی ها بر استوارترین مبانی فکری شکل گرفته و چون جبنه سرگرمی و تفریح دارد کمترین سخت گیری نسبت به آن صورت می گیرد لذا راه نفود و اثرگزرای پنهان آن بسیار است 🔺چنانچه در مبانی فکری داروینسم که اصالت انسان را به حیوان بر می گرداند می بینم که حجم بسیاری از اسباب بازیها ، کتاب ها ،کارتون ها، انمیشن ها ، قصه ها و ... بر محور حیوانات شکل گرفته به دیگر بیان واسطه انتقال مفاهیم به کودک حیوان است و این پیام در ضمیر ناخوادگاه کودکان شکل می گیرید «او می فهمد که از طریق حیوان دنیا را باید بشناسد» و اینگونه است که در بزرگسالی انس با حیوانات به عنوان تنها همدم به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل شده و هزاران بار متاسفانه در نفوذ پنهان و بدون حساسیت ما کتاب ها و قصه ها واسباب بازیها و انمیشن ها دینی نیز به زبان حیوان تولید می شود . 🔻چرا که به غلط اصالت انسانی یا فطرت انسانی را به حیوان نزدیکتر میدانند که او حیوان ناطق است با حیوان مانوس تر است «وجه اشتراک» ما در حیوان بودن ماست به بیان ساده پایگاه ارتباط با کودک خوی حیوانی اوست باید با «زبان حیوان» با کودک ارتباط برقرا کرد .حال انکه در نگاه دینی فطرت کودک بر توحید و ولایت سرشته شده است(کُلُّ مَوْلُود یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ) او پیش از اینکه والدین خود را بشناسد با خدای خود مانوس است با امام زمان خود مانوس است به دیگر بیان ابزار واسطه ای برای ارتباط با کودک امام است نه حیوان و این کجا و آن کجا 🔺من با زبان توحید با کودک خود ارتباط میگیرم و بر او اثر می گزارم برخلاف نگاه مادی که حیوان واسطه ارتباط و انتقال مفاهیم است واین آن بلایی ست که به شکل تدریجی و کاملا مخفیانه وارد نظام تربیتی ماشده و در زمان موضع گیری و نقد گفته می شود که بازی است نباید سخت گرفت و این اوج بلاهت یک مسئول است که عمیق ترین پیام در این ساده انگاری ما به کودک در حساسترین مراحل رشد منتقل می شود همه اینها برای انست که حب و بغض کودک در سنین حساس رشد از محبت به معبود و امام به حیوان منتقل شود فطرت خدا شناسی و خدا دوستی او به حیوان شناسی و حیوان دوستی منتقل شود حال انکه کودک هر روز با بازی ها ، کتاب ها ،کارتون ها، انمیشن ها و ... سرکله می زند که تجسم حیوان نمود اصلی را دارد و تمام ضمیر ناخواگاه او را اشباع کرده