eitaa logo
فرصت|مختاررضائیان
234 دنبال‌کننده
70 عکس
12 ویدیو
4 فایل
اینجا فرصتی است برای تحول... سلام مختاررضائیان هستم فعال تربیتی و سیاسی اینجا تلاش میکنیم تحول رو با "متن" بسازیم نه "حاشیه"ها، اینم قطعا "حوصله"میخواد و "وقت" مشتاقانه منتظرتونم. حوصله و وقت یادتون نره 😉😊 ادمین @mokhtar_rezaeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰رابطه قانون و فرهنگ... ❓ما در کار فرهنگی چقدر به قانون نیاز داریم؟ 🔹به لحاظ روشی، قانون از دل فرهنگ ها استخراج و تدوین میشه طوری که با تغییر فرهنگ قانون ها هم تغییر کرده مثل همین انقلاب خودمون یه جاهای هم اصلاح و رشد فرهنگ ها باعث رشد و اصلاح قوانین شده. 🔹 قانون و فرهنگ "با هم" هستند ولی "در عرض" هم نیستند بلکه همانطور که گفته شد قوانین از دل فرهنگ بیرون میاد...قوانین حافظ "حدود حداقلی" فرهنگ ها هستند ،زمین اصلی فرهنگ به مراتب فراختر و وسیع تر از قانون ...اگر "حد فرهنگ" به "حدود قانونی" قید بخوره هیچ وقت رشد نمیکنه و در حدود قانونی اسیر و محصور میمونه پس حد قانونی هیچوقت حد فرهنگی نیست. 🔹همین نسبت رو در دین ما با تفاوت اخلاق و احکام می بینیم. احکام (قانونهای دینی) حد حداقلی اجرای دین و اخلاق حد حداکثری در توسعه دین... الان اخلاص، ایثار،گذشت،بخشش،مدارا،تعاون،دوست داشتن و... رو با کدام قانون میخواید یا می تونید در جامعه نهادینه کنید. از فردا بگن شما باید ببخشی والا جریمه میشی یا تو باید این رو دوست داشته باشی و از اون یکی متنفر والا از خدمات عمومی محروم میشی یا باید از فردا صدقه بدی والا یارانه رو قطع میکنیم یا باید مدارا کنی والا مترو نمی تونی سوار بشی و... اخلاص،ایثار،محبت،تواضع،بخشش و... اصلی ترین ابزارهای قدرتمند من در اثرگزاری کار فرهنگی نه قانونی. عزیزان فقط با قدرت همین اخلاص و محبت در کار فرهنگی میتونیم کار هزارتا قانون دست و پاگیر رو بکنیم. 🔹کل بحث اینه دوستان توانمندیهای فرهنگ رو به حد حداقلی قانون تقلیل ندیدم.اینکه یه نیروی فرهنگی در اثر تنیلی فکری یا کم اخلاقی بخواد سریع به قانون متوسل بشه خوب نیست...ابزار پیشبرد فرهنگ، رسانه است اخلاقه،تبیین نه قانون اون ابزار پلیس. 🔹در سالهای اخیر بعضی از قوانین بخاطر همون اشتباه روشی، نه تنها از فرهنگ مراقبت نکردن بلکه ناخوادگاه به فرهنگ هم ضربه وارد کردن. چون قانون نویسی ما در نسبت دوری از فرهنگ دینی قرار گرفته اند ، بخاطر همین قانون بد یا اجرای بد قانون، فرهنگ آسیب دیده، باعث شده یک بدبینی عمومی نسبت به فرهنگ ایجادبشه که آیا این قانون زبان فرهنگ، زبان دینه آیا "همه" دین همین قوانین خشک و بی روح و... 🔹ما می تونیم قانون بسازیم، اصلاح کنیم ،ارتقاءبدیم اگر هم قانون نباشه باز میتونیم کار فرهنگی کنیم و ادامه بدیم...الان رسانه و فضای مجازی رو ببیند، داره یه تنه کل فرهنگ عمومی ما رو به دست میگیره تونسته با تغییر فرهنگ یا بخشی از فرهنگ ، قوانین رو هم تغییر بده یا حداقل اجازه تصویب یا اجرای خیلی از قوانین رو نده ... چرا این ابزار دست ما نباشه چرا رسانه دست مانباشه... الان رسانه با تغییر فرهنگ عمومی داره همه ارکان قدرت در کشور رو تهدید میکنه طوری که قدرت تصمیم گیری یا اجرای خیلی از تصمیمات رو از اونا گرفته... "قدرت فرهنگ" رو دست کم نگیریم. 🔹متوسل شدن به برخوردهای قانونی در مسائل فرهنگی خیلی زیبنده فعالان فرهنگی نیست...بعضی وقتا ضعف ها و ناتوانی هامون رو در کار فرهنگی میخوایم با زبان خشن و تند قانون بپوشانیم به نظر این چندان کمکی به "حل اساسی" مسائل پیچیده فرهنگی نمیکنه. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰مساله حجاب... ▪️شاید مساله حجاب یک بعد درونی داره اونم تهدید "امنیت اخلاقی جامعه" است،یک بعد بیرونی هم داره، اونم چالش تحمیلی حجاب بر زنان جامعه است.سیاست های دشمن میخواد با "شکاف جنسیتی" امنیت و انسجام ملی رو از بین ببره ،همون دوقطبی های تحمیلی معروف که از سیاست های اصلی دشمن در ایجاد تفرقه برای از بین بردن یکپارچگی ملی است. ▪️ریشه اصلی مساله حجاب به کم کاری چهل ساله ما در مساله زن و به خصوص "هویت زن ایرانی_اسلامی" بر میگرده دشمن هم این کم کاری رو دیده و با تمرکز بر مساله حجاب و زن میخواد کشور و نظام رو تهدید کنه... میخواد با تحمیل الگوی زن غربی این خلاء هویتی زن ایرانی رو پر کنه. ▪️هر جا جامعه تعادل خودش رو از دست بده بستر شکل گیری چالش های اجتماعی به وجود میاد بی عدالتی های مذهبی،قومیتی و جنسیتی از اصلی ترین موضوعات در حفظ تعادل یا برهم خوردن تعادل جامعه است،متاسفانه ما نسبت به هر سه موضوع کم کاری داریم و از هر سه ناحیه در همین این سالها تهدید شدیم. آنچه بدیهیست، شکل گیری هویت ملی محصول تعادل بین همه مذاهب،اقوام و جنسیت هاست.افراط و تفریط در رویکردها و تصمیمات امکان وجود بحران را در جامعه تشدید می کند. برای نمونه یکی از سوالات تلخ امروز و دیروز ما اینه، زنان ایرانی چقدر در ساختار اداره جامعه حضور جدی و فعال داشتند و دارند؟ اینجاست که تعادل در تصمیم گیری های اصلی کشور بهم میخوره و تبعات اون رو امروز در مساله زن میبینم...در صورتی که نیمی از جامعه زنان هستند. ▪️"هویت یکپارچه ملی" تنها با حضور فعال "همه اقشار" در "اداره جامعه" ممکن است،بهم خوردن "تعادل" در حرکت جامعه اصلی ترین بستر برای ایجاد "شکاف های اجتماعی" را در خلق بحران های امنیتی و به تبع آن برهم زدن انسجام ملی است. ✍مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
شهید تمدن ساز.mp3
26.82M
🔹شهید تمدن ساز 🎙مختاررضائیان 🔸روایتی از قدرت تمدن سازی شهید در دفاع مقدس 🔰مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🔹نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً خاطره‌پردازی نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودی‌ای که امثال شهید باکری را مثلاً میکشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به نسل جدید الگو بدهد. جوان ما الگو میخواهد و بهترین الگو اینها هستند. بعضی از ملّتها که دستشان از این جهت بکلّی خالی است یا تا حدود زیادی خالی است، الگو میسازند، جعل میکنند، بدون اینکه وجود داشته باشد. ما این الگوها را در مقابلمان داریم 🔎موضوعات 🔸شهداء چگونه میتوانند حرکت به سمت جامعه الگو اسلامی را تسهیل کنند 🔹نقش شهداء در تربیت انسانهای تراز تمدن اسلامی 🔸چگونگی بهره مندی از مدل الگوی دفاع مقدس در اداره جامعه به سمت تمدن اسلامی 🔹نقش شهید در خلق امید برای مردم به خصوص نسل جوان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰وصف جامعه منتظر... 🔹انتظار وسیع ترین ، سخت ترین و پیچیده ترین میدان درگیری یک امت قبل از ظهور است در "میدان انتظار" است که جامعه میتواند به مقام "فقر" یا "نیاز" در برابر ولی خدا برسد.قدرت انتظار نهایت رشد یک جامعه مطلوب در قبل از ظهور است . "جامعه منتظر" جامعه ایست "تکلیف مدار" و این "آمادگی آخر الزمانی" را جز در "میدان انتظار" نمی توان به دست آورد.برخلاف تصور موجود انتظار ، انفعال نیست انتظار تلاش حداکثری در خالص سازی فقر درونی جامعه به امام است. تلاشی اجتماعی در میدان درگیری تمدنی برای مانع زدایی های درونی و بیرونی. 🔸"جهاد جامعه" در میدان انتظار یعنی "تلاش جهتمند" برای "درک خالصانه" و "همه جابنه" از فقر اراده به ولی الله. اصلی ترین بار تحمل این میدان درگیری سخت و پیچیده هم بر دوش ساختارهای آن جامعه است. تکالیف سنگین و پیچیده ولی بر مکلفین تنها با ساختارهای محکم و روان است که قابل تحمل و تحقق است.ساختارهای اجتماعی است که میتواند درک اضطرار به امام را به همه ارکان جامعه منتقل کند. 🔸درست آزمایی ساختارها و فرایندها در جامعه، باید منجر به رشد "اضطرار" به امام در سبک زندگی مردم شود. در این اضطرار اجتماعی است که جامعه منتظر شکل می گیرد در این اضطرار اجتماعی است که ظرف رشد جامعه متناسب با اندازه ظهور میشود .بله به درستی که فرایند ایجاد فقر به امام در جامعه از پیچیده ترین فرایندها در ساختار سازی هاست. 🔹اضطرار اجتماعی محصول تلاش خالصانه حداکثری در جهت ظهور است و استرس اجتماعی محصول تلاش حداکثری گمراهانه در جهت دنیاطلبی است.انچه بدیهیست اضطرار از قرب و استرس از بعد به حقیقت شکل میگیرد. جامعه منتظر در نزدیکترین لحظات به ظهور و "جامعه مضطر"در نزدیکترین حالت به اجابت دعاست که افضل دعای امت انتظار فرج است... 🔸"جامعه منتظر" یعنی "اوج آمادگی" ساختارهای اجتماعی برای اطاعت عمومی از"تکالیف ولی" . آنگاه که "وسع" سازو کارهای اداره جامعه میتواند "امر ولی" را با "کمترین زمان" و "بیشترین کیفیت" در لایه عمومی تا تحقق آن، جاری و ساری کند... بی تفاوتی یا کم تفاوتی ساختارهای اجتماعی به امرولی اصلی ترین موضوع نخبگانی به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی ماست. ساختارهای بی تفاوت اجتماعی، بزرگترین مانع در کم بهره مندی از برکات ظهور است. 🔹نفوذ ساختارهای تقلیدی در اداره جامعه بخاطر توسعه کورکوانه مدل غربی عده ای غرب زده ، بزرگترین مانع برای شکل گیری جامعه منتظر است. آنجا که پیام ولی در ساختارهای دین گریز و مردم فریب امروز قابلیت انتقال سالم را به لایه نخبگانی و عمومی ندارد اینجاست که شکاف امت و امام ، انتظار را بی معنی میکند. در این ساختار کسی منتظر دریافت تکلیف امام برای جان سپاری نیست . 🔸پیشتر بیان شد که انتظار از اوج آمادگی ساختار برای ارتباط هم افزای ولی با لایه عمومی به دست می آید. این فقر ساختاری ماست که نمی گذارد طعم شیرین ارتباط امت وامام در ایجاد تحولات بزرگ شکل گیرد. 🔹سرچشمه بسیاری از بدفهمی، سخت فهمی و گاهی اوقات نافهمی نخبگان و مردم از خیرخواهی مطلق امر ولی به ساختار فشل ، بی تفاوت و گاهی ساختارهای متخاصم ما بر میگردد ،آنجا که نمی تواند زیبایی و منطق تکالیف ولی را به لایه نخبگانی و عمومی منتقل کند . شکل گیری جامعه منتظر در گام اول نیازمند تحول در ساختارهای میانی اداره جامعه است. اصلی ترین مانور جامعه قبل از ظهور با تحول در ساختارها و شکل گیری بسترهای امن و روان در ارتباط امت و امام است.این آمادگی ساختارها است که میتواند قدرت حمل تکالیف اجتماعی امام را برای جامعه آسان و ممکن کند . 🔸با استمداد از الگوی ناب "مردم سالاری دینی" است که میتوان ساختارهای میانی را متحول کرد،مدلی که با تجربه موفق انقلاب ، توانست "جریان" تکلیف ولی تا لایه عمومی را تضمین و تضایف ببخشد...متاسفانه غفلت های بزرگ از این مدل راهبردی اصلی ترین معضل در کم کاری ساختار های میانی جامعه است انگونه که متاسفانه منجر به تغییر سبک زندگی عمومی از ریل زندگی مجاهدانه به زندگی مرفانه شده ... 🔸انتظار نقطه اتصال جامعه به تاریخ برای بهره گیری حداکثری از قرب در ظرف دنیا با هدایت تام امام است. و این ممکن نیست مگر با طراحی ساختار های هوشمندانه برای ایجاد امادگی اجتماعی بر محور افزایش توان عمومی در اطاعت از امر ولی است. ✍️مختاررضاییان ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
تربیت جامعه منتظر.mp3
6.7M
🎧جامعه منتظر!!! 🔰اصلی ترین ویژگی های جامعه مطلوب دینی در عصر ظهور 🎙مختاررضائیان ▪️شکل گیری "اضطرار اجتماعی" به امام در جهت بخشی به حب و بغض ها اجتماعی ▪️ساختارهای "تکلیف مدار" اصلی ترین تحول در نظام اداره جامعه مطلوب دینی ▪️تربیت "انسانهای مجاهد" در تحقق "تکالیف اجتماعی ولی" ▪️میدان درگیری تمدنی اصلی ترین "میدان انتظار" 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
مقاومت غزه و امکان تربیت جهانی.mp3
4.94M
▪️مقاومت غزه و فرصت های جهانی برای تربیت دینی 🎙مختاررضائیان ▪️بیداری وجدان عمومی اصلی ترین بستر تربیت دینی _جهانی ▪️فرصت تاریخی مقاومت غزه در مانع زدایی از حجاب های ترایخی تمدن مادی ▪️تربیت تمدنی انقلاب با بسترهای بیداری فطرت عمومی _ توحیدی ▪️خلاء ناکارمدی مدل تمدن غرب در مقاومت غزه با پوشش مدلهای ناب انقلاب در اداره دنیا 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
اولویت و اولیت مسائل فرهنگی.mp3
6.71M
🔰اولویت و اولیت های فرهنگی ▪️اولویت ها و اولیت ها مسائل فرهنگی درمنظومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🎙مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰بی رنگی... 🔸غرب با فرایند توهمی حذف مطلق ها و کل ها درصدد حذف تفاوت ها و از بین بردن نیازها و به تبع آن محو ارتباطات و نسبت های در عالم بود . با ایده شوم یکسان نگری و یکسان سازی اولین چیزی که دچار اختلال و انحراف می شود ، نیازها و وابستگی ها است ، تعلق و تعلقات بخاطر بی رنگی در تفاوت از بین می رود انجا که فرق مادر با پدر و همسر ، خواهر با برادر ، ماشین با حیوان خانگی ، زنده بودن با نبودن ، دوست داشتن با نداشن همگی از بین رفته. 🔹ارزیابی احساسی در یکسان نگری ها بی معناست اصولا ارزشگداری ها در عدم تفاوت ها رنگ می بازد. و این شروع جنگ با تکوین عالم بود چرا که همین تفاوت ها و نسبت ها بود که عالم را برپا می داشت. که در همین تفاوت ها بود که ما به خدا و امام می رسیدیم .امتداد و اصرار غرب بر این نگاه شوم، منجر به توقف و سپس انحراف و در نهایت نابودی اراده او شد. 🔸انسان در یکسان نگری دیگر نیازی به اراده و اراده ورزی ندارد چرا که ارزشها و تفاوت ها از بین رفته او برای چه چیزی تلاش کند ، برای چه چیزی تغییر کند ، چرا حرکت کند؟او دیگر نیازمند تربیت و تغییر نیست، وقتی هیچ محرک درونی وبیرونی وجود ندارد وقتی تفاوتی نیست تا انگیزه حرکت ایجاد شود اینجاست که پوچی محض سرانجام این سرکشی انسان مدرن است. 🔹تا انجا که انسان در بی ارادگی کامل به هر سو کشیده میشود و در خستگی سرگردانی، به دست خودش، خود را نابود میکند و این انتقام تاریخی شیطان از انسان است ✍️مختاررضائیان(بخشی از مقدمه کتاب در دست تدوین تربیت جهادی) 🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی (جلسه اول).mp3
6.13M
🔰غیرت دینی(جلسه اول) 🎙مختاررضائیان ▪️تعریف و بیان ضرورت غیرت دینی ▪️نقش غیرت دینی در انگیزه های اجتماعی ▪️منبع اصلی ایجاد و ارتقاء غیرت دینی ▪️اثر غیرت دینی در ایجاد محیط امن پیشرفت جامعه 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه دوم).mp3
5.91M
🔰غیرت دینی(جلسه دوم) 🎙مختاررضائیان ▪️مرزبندیهای اصلی و فرعی در غیرت دینی ▪️تشخیص اولویت ها در غیرت دینی ▪️پدیده انقلاب و رشد غیرت دینی عمومی ▪️عمق بخشی به غیرت دینی در لایه های پنهانی نظام سلطه 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه سوم).mp3
5.53M
🔰غیرت دینی(جلسه سوم) 🎙مختاررضائیان ▪️غیرت دینی و مهمترین نعمت اجتماعی ▪️چگونه میتواند به موضوعات اصلی و فرعی غیرت دینی دست یافت ▪️تنظیم وتعادل در غیرت دینی بر محور امام ▪️چگونه غیرت بیجا میتواند انسجام ملی را خدشه دار کند ▪️مساله حجاب و غیرت دینی به جا 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💡فرایند استثمار یک جامعه... 💢...زمانی که گذشته ی یک ملت را دچار انحراف کردی نقطه شروع فرایند هویت ساز یک ملت را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتوان اکنون و آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و در این لحظه است که همه استعداهای یک جامعه را میتوان در جهت خواسته های استعمار کرد. 🔹برای تغییر ملی کافی است تا پیوند او را با گذشته و آینده قطع کنی یا به عبارت دقیق تر آن را تغییر دهی با تغییر و انحراف در مبداء ریل هویت ساز یک ملت مقصد و اهداف آن قطار تمدن ساز را نیز تغییر دادی تا جایی که ارمان ها و اهداف یک جامعه تغییر میکند ، حساسیت ها و آروزهای یک ملت تغییر میکند چرا که گذشته او مبدا و هویت ساز یک ملت دستخوش تحریف شده است پس لاجرم اهداف و آرمانهایش تغییر میکند 🔸اینجاست که تحریف گذشته و آینده یک ملت با روایت های وارونه منجر به تغییر هویت آنها میشود زمانی که با قدرت روایتگری میتوان سرمایه های در گذشته یک ملت از در عاشورا تا صلح امام حسن و دفاع مقدس را رقم بزند میتوان جای جلاد و شهید را جابجا کند و این تحول تدریجی و آرام برای تغییر سرنوشت و هویت یک جامعه کافی است و اولین گام آن تغییر مبداء این حرکت هویت ساز در جامعه است و آن چیست؟ 🔸زمانی که گذشته یک ملت را دچار انحراف کردی به یک معنا نقطه شروع این فرایند هویت ساز را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتواند الان و به خصوص آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و همه استعداها ان را استثمار کنی ، با تغییر مبداء حرکت اجتماعی یک ملت میتوانی استعدادهای یک جامعه را صرف در جهت رشد توسعه مادی کنی. 🔹این همه آنچیزی است که دشمنان انقلاب خواهان آن هستند و این علت سرمایه گذاری کلان دشمن برای تحریف عاشورا ،دفاع مقدس،انقلاب است با قدرت روایتگری خود وتغییر جلاد با شهید است که مبادی هویت ساز یک ملت در تاریخ و در گذشته را منحرف میکند و اینگونه است که ارمانهای(اینده) او تغییر میکند در این تغییر مسیر نامبارک است که جامعه اماده پذیریش بی چون و چرای فرماین نظام سلطه میشود . 🔹لذا عالی ترین و بالاترین رسالت راوی «احیاگری هویت تاریخی » یک ملت است هر ان چیزی که میتواند گذشته الان و آینده یا همان را بهم پیوند زند چگونه؟ با روایت عمیق و حقیقی از گذشته و آینده جامعه .با زنده نگه داشتن آرمانهای یک ملت می توان روایت درست از گذشته ملت را حفظ کرد و آینده یک ملت در گذشته او حضور دارد با یادآوری سرمایه های تاریخی در عاشورا تا (گذشته)و بیان آرمان ها و اهداف والای شهدا(اینده)ست که یک جامعه «زنده» میماند و روای احیاگر این است. و این جایگاه والای روایتگری در حرکت تاریخی یک جامعه به سمت آرمان های تمدنی خود در سطح جهان هست و این نقش والای در و یک ملت در پیوند ناگسستنی گذشته و آینده است. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar