eitaa logo
فرصت|مختاررضائیان
235 دنبال‌کننده
70 عکس
12 ویدیو
4 فایل
اینجا فرصتی است برای تحول... سلام مختاررضائیان هستم فعال تربیتی و سیاسی اینجا تلاش میکنیم تحول رو با "متن" بسازیم نه "حاشیه"ها، اینم قطعا "حوصله"میخواد و "وقت" مشتاقانه منتظرتونم. حوصله و وقت یادتون نره 😉😊 ادمین @mokhtar_rezaeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 عزت کفار را القاء نکنید! از گناهان بسيار بزرگ، ايجاد شايعه‌ای است كه دل مسلمين را سرد كند. اگر دل مسلمين از کارآمدی قدرت سياسی، فرهنگی و اقتصادی تضعيف شود، معنايش اين است كه عزت كفار در خانه مسلمين آورده شود. 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۷۳‌/۳/‌۱۹ ☑️ @AndisheMonir
▪️حسن ظن در رسانه (قسمت سوم) ▫️رسانه سالم ، بستر جهتمند امن را در "اثرگزاری" و "اثر پذیری" فراهم میکند، در این تبادل هماهنگ و امن است که "فهم واقعی" و "متعادل" شکل می گیرد، دیکتاتوری رسانه در رابطه های جبری یکطرفه به دنبال استعمار روح و جان مخاطب است در اینجا اگر هم اثرپذیری هست برای "فریب در اثرگزاری" است ▫️دریچه های اثرپذیری در رسانه دروغین امروز از باب شناخت حساسیت ها و نیازهاست تا در مدیریت پنهان خود بتواند خواست و تقاضا را کنترل کند. نظام اقتصاد محور نظام سرمایه توانسته است بارسانه میدان حرص خود را توسعه دهد. ▫️زمانی که رسانه بتواند بستر امن تبادل را فراهم کند تعادل حقیقی در حرکت جمعی محقق میشود. انجا که اراده ها و اختیارها با توافق بر محور رشد هستی، میتواند به تعادل حقیقی برسند. از این رو رسانه بستر تغییر متعادل واقعیات را در نسبت هماهنگ افکار فراهم میکند به دیگر بیان رسانه بستر هماهنگی افکار را در جهت تغییر واقعیات مهیا میکند. اما هماهنگی در بستر رسانه نیازمند "محور توافق"جمعی است . ▫️ در رسانه دینی، حسن ظن و سوء ظن به جاست که "محور" امن "تنظیم فهم ها" را برای تغییر واقعیت ها ایجاد میکند . از این رو گمان مومن در نسبت با اتفاقات بر محور حسن ظن به الله قدرت تغییر ات آن را در آینده "حتمی" میکند چرا که در این تبادل فهم مخاطب در تعبد و حسن ظن به حکمت الهی است که قدرت تغییر واقعیت ممکن میشود. دریقین به حسن ظن الهی است که ظن مومنانه قدرت تصرف در واقعیت را پیدا میکند. ▫️ حسن ظن مسیر امن و دو طرفه است که میتواند تغییرات در عالم را براساس غایت هستی مدیریت کند . در نسبت حسن ظن است که رسانه دینی میتواند به تعادل حقیقی برای فهم هماهنگ برسد. ▪️در خلاصه بحث اگر جامعه دچار "تشویش فکری" شد، بدانیم که "تعادل فکری" جامعه در بهم خوردگی "تعامل فکری" دچار مشکل شده و این از علائم حتمی ضعف رسانه است و مهمترین رکن هماهنگی در کارمدی رسانه ، حضور حسن ظن و سوء ظن به جا به عنوان محور حرکت رسانه ای جامعه در ایجاد تعادل فکری است. حسن ظن و سوء ظن به جا میتواند سرپرستی هماهنگی فکری عمومی را به عهده گیرد. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰، روش مطلوب تربیت دینی 🔻کاربرد ، هماهنگی همه متغییرهای اصلی و فرعی بر محور ثابت نظام فکری هر مکتب تربیتی است تا در این هماهنگی عناصر مرتبط، فضای انتقال محتوا فراهم و عمل و محقق شود به دیگر بیان برای انتقال یک ، یا به دانش آموز باید همه عوامل مرتبط با موضوع از عوامل محیطی ، عوامل درونی متربی و عوامل موثر در مربی به شکل هماهنگ شود تا بستر انتقال سالم و امن فراهم شود . 🔺هر مکتب تربیتی با توجه به مبانی ثابت فکری خود سعی میکند با طراحی روش های متناسب با ، متغییرهای اصلی و فرعی را تعین و نسبت آنها را با محور ثابت فکری خود هماهنگ کند برای نمونه یک با توجه به معنای ثابت فکری خود یعنی اصالت درنسبت با سعی مکند عوامل ذهنی ـ معنوی را اصلی و عوامل مادی را به شکل فرعی و تبعی تنظیم کند در این هماهنگی فضای معنوی را ایجاد و بستر انتقال مفاهیم عالی خود را فراهم کند یا در نگاه عکس آن یعنی نقش عوامل مادی اصلی و معنوی فرعی شده تا در هماهنگی با اصالت این فضای ایجاد و فرایند یادگیری کامل شود 🔻در دیگر مکاتب نیز با توجه به مبانی ثابت فکری سعی میشود عوامل مرتبط را احصاء و بر محور فکری خود آنها را دسته بندی و تنظیم کند تادر این هماهنگی فضای یا بستر «مناسب» ، «متناسب» و «امن» انتقال فراهم شود 🔺در مکتب محور را ، مکتب جامعه گرایی اصالت را به ، مکاتب ملی گرایی یا قوم گرایی به و ،مکتب و ، مکتب پست مدرن اصالت را به نفی اطلاق نگری یا همان ، مکتب به و...با توجه به مبانی ثابت روشهای درک متغیرهای و تنظیم انها را طراحی و فضای امن جهت تربیت و انتقال مفاهیم کلیدی خود را ایجاد میکنند 🔻روش های هماهنگی در تعین عوامل و تنظیم آنها با توجه به مبانی فکری در هر مکتب کاملا متفاوت خواهد بود . در نگاه دینی نیز بخاطر مبانی متفاوت از دیگر مبانی فکری روش متناسب با خود را دارد 🔺در رویکرد دینی همه عوامل محیطی ، درونی بر محور یا همان تنظیم میشود که اگر اراده الهی به امری تعلق نگیرد هر گز محقق نمیشود . در این نگاه حرکت به سمت قرب به عنوان غایت تربیت دینی جز با امداد الهی ممکن نیست لذا ماباید به دنبال روشی باشیم که بتواند قوای اخیتاری فردی،اجتماعی، محیطی را به شکل حداکثری هماهنگ و در جهت کسب توفیق الهی تنظیم شود. که کاربرد و رسالت روش تربیتی مطلوب در دین به نظر می آید همین باشد« هماهنگی همه اراده ها (مربی ، متربی، محیط) در جهت اراده الهی» 🔻لذا تلاش های فردی ، عواملی محیطی و نقش مربی در نسبت مستقیم با قابل تنظیم است به بیان ساده زمانی مفاهیم عالی دینی قابل انتقال به غیر است که توفیق الهی با آن همراه باشد 🔺لذا محور هماهنگی همه متغییرهای دینی در شکل گیر فضای انتقال تربیتی ، اراده الهی است. اراده های ، و نیازمند هماهنگی تام با اراده الهی است تا بتواند فضای انتقال سالم را فراهم کرد تا نیل به اهداف دینی(قرب الی الله) محقق شود 🔻حال کلان پرسش ما اینجاست، کدام مفهوم دینی میتواند این هماهنگی اراده ها و متغیرهای تربیتی را با اراده رب را به شکل حداکثری ایجاد کند و ان چیزی نیست جز مفهوم دعا . در فضای دعاست که همه عوامل اصلی و فرعی با اراده رب به هماهنگی می رسد در فضای دعاست که همه متغییرهای رشد بر محور خواست الهی حاضر و هماهنگ میشود. 🔻از این روست که در روایات ما آمده که نمک غذای خود را هم از ما بخواهید چرا که در نگاه دینی هر حول و قوه ای از خداوند است و معرفت به این اصل میتواند بستر رشد را حتی برای کوچکتر فعل متربی فراهم کند . ما از هر فعل اختیاری خود در بستر دعا میتوانیم بهره حداکثری برای رشد دینی ایجاد کنیم. لذا شکل گیری فضای دعا در همه موضوعات تربیتی به معنای فراهم کردن بستر رشد برای همه افعال اختیاری کوچک و بزرگ متربی است که کاربرد غیر از هماهنگی همه عوامل در جهت رشد نیست. زمانی که روش تربیت، تلاش متربی با کمک عوامل محیطی وهدایت مربی بر محور توفیق الهی بستر رشد دینی یا همان را فراهم میکند. 🔺لذا دعا روش مطلوب دینی درهماهنگی کامل برای همه متغییرهای دینی برای رشد دینی است . دعا کلان روش تربیتی دینی برای ایجاد «فضای رشد دینی» است . دعا عملی در عرض دیگر اعمال دینی نیست بلکه مخ عبادت و عامل محوری در هماهنگی همه اعمال دینی است(الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ) ، دعا نخ تسبیح یا به دیگر بیان عامل محوری در و قبولی همه اعمال دینی است چگونگی شکل گیری فضای دعا و قدرت هماهنگی همه عوامل مرتبط با تربیت دینی بحثی دیگر است که به آن خواهیم پرداخت. ✍️مختاررضائیان @rezaeyan_mokhta
• گفته بود: اگـر‌ شهـادت‌ نبـود، دسـت‌ِ دیـن‌ بـه‌ جـایی‌ نمی‌رسیـد...! |شهیدسیدمحمدبهشتـی| @ashk128
❓رسالت آموزش و پروش، قدرت روش حل مساله یا قدرت ایجاد مساله است ؟ ▪️"روش حل مساله" همواره "رویکردی انفعالی" به "مسائل تحمیلی"از بیرون فرد و جامعه است ، در این نگاه دانش آموز برده حل مسائلی است که بر او تحمیل شده . پذیریش روش حل مسئله صرف در رویکرد کلی آموزش و پرورش نمونه از استعمار استعدادهای و توانهای دانش آموزان یک جامعه در کشف پاسخ سوالاتیست که به صورت ناخوادآگاه یا جبر ساختاری بر او تحمیل میشود (1)... در بسترهای جبری مشکل زاه،مسائل در ضمیر ناخوادگاه تو نفوذ و سمت وسوی خاصی پیدا میکند و اینگونه تو "برده پاسخ گوی" به مسائلی هستی که نظام سلطه بر تو تحمیل کرده ... ▪️پذیریش بی چون و چرایی روش حل مسئله در نگاه تربیتی گونه ای از اخلاق بردگی را در فرد و جامعه نهادینه میکند ، او همواره بر مدار خواسته های دیگری زندگی میکند ، نقشی حداقلی و تبعی برای فرد و جامعه که در اتفاقاتی که بر او عارض شده به او اعطا میشود ،دراین اتفاقات است که او مسائل را می یابد و تمام هم و استعداد خود را برای حل آن مصروف میکند... سوال اینجاست آیا این مساله ،حقیقا مساله اوست؟ این مسائل است که در سبک زندگی خاص بر او تحمیل شده لذا او برای ادامه بقاء خود مجبور به حل مسائل تحمیلی است ، در غیر اینصورت مسائل تل انبار شده او و زندگی او را به فنا خواهد داد. نظام سلطه با خلق میدان های درگیری و ایجاد اتفاقات ، مسائل را بر استعدادی نخبگانی و عمومی تحمیل میکند تا هزینه پاسخ به مسائل خود را دیگران بدهند و اینگونه چرخ دنده ها این ساختار شوم و ظالمانه با خلق اتفاقات ، خلق مسائل ، خلق پاسخ، برده داری نوین را رقم میزند. ▪️حال انکه در نظام تربیت دینی ، اتفاقات در ترکیب حضور اراده های ارادی فرد ، جامعه با اراده تاریخی _ الهی رقم میخورد . تغییر نقش فردو جامعه از حالت تبعی به تصرفی با قدرت ایجاد اتفاقات شکل می گیرد با این قدرت است که توان ایجاد و تغییر شرایط به دست میآید. در میدان درگیری حق و باطل است که اتفاقات رقم میخورد و از دل اتفاقات مسائل وتلاش برای پاسخ ها شکل میگیرد. بله در قدرت خلق میدان های درگیری حق و باطل است که با تحمیل اتفاقات و مسائل بر نظام سطله، آنها را وادار به پاسخگویی یا پاسخ یابی میکنی ... آنچه امروز به آن نیاز داریم تغییر وضعیت ساختار کنونی آموزش و پروش و آموزش عالی از رویکرد انفعالی به "رویکردی تهاجمی" در میدان "درگیری تمدنی" است . دانش اموزان و دانشجویی ما باید بتوانند با قدرت آرمان خواهی در توجه به مبانی ، میدان های درگیری را ایجاد کنند... ▪️اتفاق تلخ در نظام شلخته آموزش و پروش و آموزش عالی ما اینجاست که ساختار تحقیق و پژوهش ما در پایان نامه ورساله های دکتری با رویکرد منفعلانه همواره در خدمت تمدن رقیب و حل مسائل او بوده ، فرایندها از طرح مسائل تا روشهای پاسخگویی و در نهایت معیارهای ارزیابی همگی در خدمت ساختار رقیب تمدنی تو تعریف و تدوین شده به بیان ساده بهترین استعدادهای و نخبگان ما در صدد یا در خدمت حل مسائل تمدنی رقیب مصروف شده این نوعی از بردگی نوین در فرآیند توسعه تمدن غرب است. ▪️انقلاب نمونه عالی از قدرت ایجاد میدان درگیری تمدنی در ترکیب مبارک "امت و امام" است مردم با تغییر نقش تبعی خود با اعتماد متقابل بین امام و امت توانست یک اتفاق جهانی را رقم بزند با این اتفاق بزرگ توانست مسائل خود را بر نظام سلطه جهانی تحمیل کند مسائلی که تمدن رقیب در سیطره جهل خود هرگز توان پاسخ به آن را ندارد و نخواهد داشت. شکست های پی در پی او در حل مساله خود با انقلاب در نابودی یا اضمحلال انقلاب بخاطر قدرت میدان داری انقلاب با اتکاء به غیب عالم است هر انچه او از آن محروم است. ▪️عزیزان مهمترین تحول تربیتی نه در روش حل مساله که "روش ایجاد مساله" است .در قدرت ایجاد میدان های درگیری تمدنی است که رویکرد تهاجمی میتواند قدرت خلق اتفاقات را به دانش آموز و دانشجو بدهد..."وادادگی عقلانی "در حل مسائل نتیجه ساختار خواب زده امروز ما در آموزش عالی و آموزش و پرورش است... با قدرت آرمان خواهی و اتکاء به مبانی باید توان ایحاد میدان درگیری را در خلق مسائل به دانش آموز و دانشجو خود بدهیم . پی نوشت: (1) البته روش حل مساله زمانی که فرد و جامعه آن را در محیط آزادانه انتخاب کرده باشند ، مشکلی را ایجاد نمیکند بلکه تحمیل خود آگاه و ناخودآگاه موضوع ماست. ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
🔰تربیت به زبان ساده؟ ▫️تربیت در لغت از ماده «ربا» به معنی «زاد و نما»؛ افزایش یافتن، نمّو کردن است به بیان ساده تربیت یعنی زیاد شدن ، اضافه شدن ، افزایش یافتن و... حال با توجه به معنا لغوی تربیت به جانمایی درست تربیت در فرایند حرکت تکاملی انسان می پردازیم... ▫️ انسان نیازها، خواست ها ، اهدافی دارد که مطمئنا وسع فعلی او کفاف تحقق نیازها و خواسته هایش را نمی دهد برای همین نیازمند افزایش وسع فعلی در جهت تحقق نیازهایش است به بیان ساده باید به این وسع چیزی «اضافه» کند تا توان لازم برای پاسخ نیازهایش را فراهم کند. ▫️ به این معنا تربیت متکفل "هدف گزاری" ، "چگونگی" و "بستر سازی مناسب " برای این زیاد شدن ، این اضافه کردن است. تربیت بستر و نقشه "رشد" اراده ، جهت تحقق اهداف ، ارزوها ، نیازها را فراهم میکند. قلمرو حکمرانی او به وسعت جامعه جهانی و در بعد زمانی تا بی نهایت را شامل میشود. ▫️روایت تک بعدی از تربیت تنها منجر به رشد ناقص یا ناممکن متربی میشود . بدانیم تربیت فقط هدف گزاری نمیکند، تربیت فقط چگونگی نمیدهد، تربیت فقط بستر سازی نیست، بلکه تربیت بستر چگونگی تحقق اهداف است... تربیت از نقطه اغازین نیازمندیهای ما تا آخرین آن یعنی پاسخ به نیازمندی حضور فعال دارد. ▫️زمانی میتوانیم بگویم تربیت محقق شده که رشد عینی یا به دیگر تعبیر تغییر ملموس در متربی حاصل شود و این با بیان هدف یا چگونگی یا بستر سازی صرف ممکن نیست بلکه حضور فعال در هر سه مرحله تا حصول نتیجه است که تربیت را معنا میدهد. ✍️مختاررضائیان ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
▪️نقدی بر ما با توجه به نشست خبری آقای رئیس جمهور... 🔺اگر امروز می بینیم هنوز موضوعاتی مثل برجام، FATF،گشت ارشاد، حصر و ... تو این کشور خاطر خواه داره و متاسفانه رای داره و کار میکنه فقط بخاطر این که ما به اندازه "عمر" برجام، FATF،گشت ارشاد، حصر و ... فرصت تبیین و اقناع عمومی داشتیم و کاری نکردیم... یکی از عجائب این عالم اینه که چطور هنوز "دو گانه های ساختگی" مثل برجام، FATF،گشت ارشاد، حصر ، مقاومت و سازش و ... داره تو این کشور کار میکنه چطور اینها میتونه توانتخابات مطرح بشه و رای بیاره چطور هنوز برجام و fatf میتونه از موضوعات اصلی کشور ما باشه...چطور اینا هنوز زنده اند!!! چطور طرح این مسائل برای ما عادی شده؟ 🔻واقعیت اینه که ما برای تبیین ناکارآمدی برجام از سال 94 وقت داشتیم، برای علت حصر از 88 تا الان وقت داشتیم برای مساله فضای مجازی ، حجاب و... ما کلی وقت داشتیم ولی هنوز اینا برای جامعه لاینحل مونده ،کاشکی فقط لاینحل و مسکوت بود با تعجب کامل اینا طرفدار داره . متاسفانه ما از فرصت دولت شهید جمهور، شهید رئیسی، در حل این موضوعات غفلت کردیم ما حداقل در سه سال دولت شهید عزیز آقای رئیسی فرصت داشتیم تا پنبه این ایده های تو خالی رو برای مردم بزنیم ولی باز نکردیم. 🔺ما میتونستیم این دوقطبی غلط و پوچ رو در جامعه با قدرت تبیین و اقناع برای همیشه حل کنیم. ولی نخواستیم یا نتونستیم هنوز هم نتونستیم ناکارآمدی این "نگاه" که از دل اون برجام و fatf و... در میاد رو به مردم نشون بدیدم. صادقانه ما هنوز تو "خاکریز "سال 88 و موضوع حصر موندیم، ما هنوز تو "خاکریز "سال 94 و موضوع برجام موندیم، باید برگردیم و بریم از اونجا شروع کنیم بایدبریم به عقب و سراغ مردم و سوالهای ده سال ، بیست سال پیش مردم رو جواب بدیم و این یعنی عقب ماندگی جامعه و این یعنی عقب ماندگی در تبیین ... 🔺به نظر مطالبه امروز حضرت آقا تبین نقش کلیدی ایران در "نظم آینده جهان" با توجه به حادثه بزرگ "طوفان الاقصی" است تکلیف ما الان شاید بحث درباره آینده ایران و نقشش در معادلات جهانی، ما باید از چگونگی حضور فعالانه ی گفتمان انقلاب در نرم افزار اداره اینده جهان گفتگو کنیم ولی متاسفانه وهزاران بار متاسفانه الان کجایم؟ آیا اینا مساله حاکم بر جامعه است؟ آیا ظرفیت ها عمومی و نخبگانی داره به اینا فکر میکنه؟ واقعیت اینه که مسئله جامعه من این نیست مسائل جامعه هنوز تو ده ، بیست سال گذشته مونده ، وقتی می بینی که هنوز این "گفتمان تقلبی" رای میاره هنوز برجام یا fatf و حصر و گشت ارشادو فیلترینگ و... رای داره و راه حل "حل" مسائل کشور رو اینا میدونه، یعنی جامعه ما هنوز تو گذشته مونده ، این یعنی قدرت رسانه دشمن در "درجازدن" یک جامعه برای اینکه بهرش رو از آینده از تاریخ کمترو کمتر کنه... 🔻این یعنی هدر رفتن فرصت های بزرگ تاریخی، وقتی که فکر وروح جامعه هنوز در گذشته مونده و تکون نخورده ، رشد نکرده هنوز داره فکر میکنه برجام ، سازش ، fatf ، حصر و ... راه حل حل مسائلش. دیده بان انقلاب از لطف تاریخ برای قطب سازی ایران در آینده جهان حرف میزنن ولی جامعه داره فکر میکنه برجام و سازش میتونه مشکلاتش رو حل کنه. ببینیم چطور قدرت رسانه ای دشمن تونسته جامعه رو در گذشته اسیر کنه تا خودش بتونه همه اینده رو برای خودش کنه ... 🔻متاسفانه بعضی از مسئولین و فعالان فرهنگی ما به بیماری "بی خیالی خوش خیالی" دچار شدن، چطور فکر کردیم اگر مردم به دولت آقای رئیسی رای دادن به معنی اینه که مساله برجام و fatf و سازش و... براشون حل شده نه حل نشده فقط کنار گذاشته شده و هنر رقیب ما زنده کردن دوباره این دوقطبی به درد نخور بوده طوری که تونست مجددا قدرت اجرایی رو به دست بگیره ... بله بی خیالی و خوش خیالی شاید بتونه مسئله رو برای مدتی پاک کنه ولی نمی تونه اونا رو حل کنه 🔺 اگر نتونیم این مسائل رو به شکل ریشه ای در فکر و جان مردم برای همیشه حل کنیم محکوم به عقب ماندگی هستیم این مسائل مثل یه وزنه سنگین جلوی پیشرفت جامعه رو میگره وزنه ای به سنگینی تک تک افراد جامعه قسمت ترسناکش اینجاست که بزرگترین مانع در پیشرفت اینده جامعه ،خود جامعه بشه، خود مردم باشند، فکر و خواست کهنه و مونده مردم ، جهل مردم... مردمی که رشد نکردن و تو گذشته اسیرند، اگر "جهاد گران تبیین" کاری نکنن جامعه در گذشته میمونه و همونجا دفن میشه واقعیت اینه که اگر فرصت های تاریخی رو از دست بدید به اندازه همون تاریخ سیلی میخوری و عقب میمونی... اگر جامعه ای با قدرت عبرت گیری سالم از گذشته عبور نکنه تو باتلاق گذشته غرق میشه. ▪️اگر تا چهار سال آینده تونستیم ریشه ی این دوگانه های کاذب رو در جامعه بخشکانیم، امید هست والا باز همین آشه و همین کاسه ... ✍️مختاررضائیان ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
🔰وحدت یا خلوص ▫️حرکت به سمت توحید یعنی "امکان" وحدت با همه کثرات، با همه تفاوتها برای ما فراهم شده با "حضور فعالانه" بر نقاط مشترک است که می تواند به سمت "وحدت حداکثری" حرکت کرد هنر انجاست که با تمسک بر "نقاط مشترک" بتوانیم مسائل اختلافی را یک به یک حل و به خلوص جمعی در قرب الی الله برسیم. ▫️از این رو بچه حزب اللهی هرگز در بحبوبه فتنها و مشکلات،دچار استیصال و درماندگی نمیشود ، او از دل تهدیدات فرصت ها را شکار و میدان حرکت خود را توسعه میدهد اگر و اگر باور به توحید داشته باشد.قالَ كَلّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبّي سَيَهدينِ... ▫️همه انچیزی که دست رقیب تمدنی همواره از آن خالی بوده و هست وآن پایگاهی اطمینان بخش برای وحدت حقیقی است وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ(و مَثَل کلمه ناپاک مانند درخت ناپاک است که از زمین ریشه کن شده و هیچ قرار و ثباتی ندارد.) ✍️مختاررضائیان ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
ویژگی فعالان فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری (دامت ظله).mp3
21.37M
▪️سه ویژگی مهم و ضروری برای فعالان فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری (دامه ظله) 🎙مختاررضائیان ▪️پیش نیازی های ضروری یک فعال فرهنگی برای کار فرهنگی سالم از منظر رهبری چه چیزهایست؟ ▪️چرا کارهای فرهنگی ما دارای عمق اثرگزاری کمی در جامعه است؟ ▪️چگونه میتونیم فعالیتهای فرهنگی خود را در سطح جهانی توسعه دهیم؟ ▪️مواجه درست با مسائل فرهنگی چگونه به حل پایدار آن میرسد؟ ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
مشکلات کار فرهنگی.mp3
6.52M
▪️مهمترین مشکلات ایده پردازی های فرهنگی... ▫️علتهای اصلی ناکامی برنامه ریزی های فرهنگی در هدایت معنوی جامعه 🎙مختاررضائیان ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
▪️چی لازم داریم... ▪️به نظر یه فعال فرهنگی در منظومه فکری حضرت آقا باید سه ویژگی رو داشته باشه تا بتونه تو کارش موفق باشه ... ✔️دور اندیشی ✔️عمق اندیشی ✔️واسع اندیشی ▫️دور اندیشی یعنی غایت رو بلند ببینیم فقط امروز رو نبینیم به اندازه تاریخ فکر و برنامه ریزی کنیم در روایات داریم ضرر فکری که دوراندیشانه نیست بیشتر از سودش، اینجا باید مراقب باشیم آینده و آیندگان رو فدای امروز خودمون نکنیم اثر و پیامد کارمون رو به اندازه تاریخ به اندازه ظهور ببینیم، عجولانه فکر نکنیم ، عجولانه قضاوت نکنیم. در مقابل دور اندیشی، کوته اندیشی اینجا اندازه عمر و حیات برنامه ریزی خیلی کوتاه بخاطر این زود میمیره و اثرش رو از دست میده بزرگترین چیزی که در قتلگاه کوته بینی ذبح میشه فرصت های که در آینده میسوزه و میمیره . اینکه یه جاهای میخوایم با زور قانون کار رو پیش ببریم ناشی از کم کاری در دور اندیشی، شاید با کارهای ضربتی،دفعی و چکشی مشکل الانمون حل بشه ولی با مشکلات و چالش های بزرگتری در آینده مواجه میشیم و این بدترین ارثی که میتونیم برای آیندگان بزاریم ▫️عمق اندیشی یعنی مسائل رو سطحی نبینیم و وارد لایه های عمیق و پیچیده اون بشیم اینجا باید مراقب باشیم به ساده اندیشی، ساده لوحی، سطحی نگری دچار نشیم .بریم در لایه مبانی پنهان و عمیق مسائل فرهنگی حاضر بشیم و اونجا تجزیه و تحلیل کنیم. خلاصه ریشه ای فکر و مبارزه کنیم به نظر اینکه آقا میفرمایند باید به مبانی تمدنی غرب در موضوعات فرهنگی حمله کرد همین باشه، چنانچه در بحث حجاب این مطالبه رو داشتند. ▫️واسع اندیشی هم یعنی مرزبندی های فکری خودمون رو بزرگ بینیم وسیع ببینیم، اندازه فکر ما باید بتونه با همه مردم دنیا ارتباط بگیره و تفاهم کنه که حقیقت دین و انقلاب غیر از این نیست.در مقابل واسع اندیشی، "تنگ نظری" وجود داره وقتی کوچک فکر کنیم میدان فعالیتم کوچک میشه، به اندازه آدمهای که مثلمون فکر میکنن. در این رویکرد دوستان اندک و دشمنان فراوان ... بزرگترین اشتباه این دوستان،فهم غلط اندر غلط خلوص پنداری کاذب که بیشتر با رهبانیت مسیحی همراهی داره تا با اخلاص انقلابی. در این نگاه حداقلی متاسفانه، فکر میکنند هرچی تعدادشون کمتر باشه از علائم حتمی اینه که خالصترن، در صورتی که در "ترازوی انقلاب" هر چی گفتمانت خالصتر اقبال عمومی بیشتر، این درسی که امام امت با تجربه پدیده انقلاب به ما دادن .. ▪️با ترکیب هماهنگ بین دور اندیشی،عمق اندیشی و واسع اندیشی که میتونیم در زمان و بر زمان حرکت و به تسلط بر موضوعات فرهنگی برسیم چنانچه با دور اندیشی و تبعیت از دین، آینده و "خاستگاه" پدیده رو به دست میاریم با عمق اندیشی گذشته و "پایگاه" پدیده و با واسع اندیشی به درک "جایگاه" و وضعیت موجود پدیده می رسیم، اینطوری تصمیمات و برنامه ریزی فرهنگی با کمترین خطا و بیشترین بازدهی همراه...غفلت از هرکدام از ابعاد شناخت پدیده به غافل گیری و دستپاچگی فرهنگی ختم میشود. ▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) مسأله‌ی فرهنگ، مسأله‌ی مهمّی است. اوّلاً اِشکال ضایعات فرهنگی این است که زود فهمیده نمیشوند. یعنی مثل تورّم نیست که بشود هر روز اندازه گرفت. مثل عقب ماندگیهای اقتصادی یا سازندگی هم نیست که بالاخره چهار - پنج سال که گذشت، هم جنبه‌ی منفی و هم جنبه‌ی مثبت آن قابل اندازه‌گیری باشد. مسائل فرهنگی در "دراز مدّت" اثر میکند؛ "دیر فهمیده" میشود. به همین نسبت "صعب‌العلاج" هم هست...(۱۳۷۵/۰۹/۲۰) ✍️مختاررضائیان ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar