💫چند کلمه درباره یک اعتراف تلخ و دیرهنگام
برادر خوش نیت ما آقای خاندوزی، در آخرین مصاحبه خود در کسوت وزیر اقتصاد، درباره سیاست حذف ارز 4200 اظهاراتی کرده که برخی آن را تعبیر به «نوشدارو پس از مرگ سهراب» کرده اند؛ لکن راقم این سطور معتقد است «جلوی ضرر را هر وقت بگیریم، منفعت است» و اگر این سخنان، باعث شود آقای دکتر پزشکیان مسیر دولتهای گذشته را در اقتصاد ادامه ندهد، غنیمت است.
آقای خاندوزی گفته است که در راستای هماهنگی های پیش از تشکیل کابینه دولت، از طرف سازمان برنامه به او گفته شده که «شما که میخواهی رای اعتماد از مجلس بگیرید بدانید که قرار است حتماً چنین اقدامی (حذف از 4200) را در ستاد اقتصادی دولت پیگیری خواهیم کرد و شما نیز همراه باشید»؛ و علیالقاعده او این شرط را میپذیرد و به مجلس معرفی میشود.
اما امروز آقای خاندوزی میگوید با زمان بندی و جزئیات پروژه حذف 4200 موافق نبوده و به دولت جدید توصیه کرده است که «اگر دوباره به مرحلهای برسیم که نیاز به اصلاح سیاستهای ارزی برای کالاهای اساسی داشته باشیم، تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و سیاستهای سال ۱۴۰۱ میتواند درسهای مهمی برای آینده به همراه داشته باشد. اولین نکته این است که باید از سایر ابزارهای غیر قیمتی و هوشمندسازی بهره گرفت... هیچ نسخه کلی و همواره موفقی وجود ندارد که بتوان با آن گفت اگر قیمتها را به درستی تنظیم کنیم، همه مشکلات حل خواهند شد. ممکن است در بلندمدت یا با هزینههای بسیار زیاد به نتایجی برسیم، اما قطعاً این رویکرد نمیتواند صلاح اقتصاد ایران و تابآوری جامعه و مردم ما باشد».
این حرف ها که امروز آقای خاندوزی میزند، حرف دیروز ما بود. اگر امروز آقای خاندوزی می گویند از تجربه حذف 4200 برای آینده درس بگیریم، دیروز ما میگفتیم به تجارب دیگر کشورها نگاه کنید و درس بگیرید و نکنید. اگر این برادرمان امروز میگوید گرانسازی به صلاح اقتصاد ایران و تاب آوری جامعه و مردم ما نیست، حرف دیروز ما را میزند. دیروز ما همین حرفها را میزدیم و ناسزا میشنیدیم...
بگذریم! ما نه قصد شماتت کسی را داریم و نه میخواهیم پرچم «دیدید گفتیم» برافراشته و از زخم سفره ملت کاسبی سیاسی کنیم. به نظرم اصلیترین مخاطب سخنان آقای خاندوزی، کسی نیست جز دکتر مسعود پزشکیان. اوست که باید پای درس و تجربه تلخ اردیبهشت 1401 بنشیند و زیر بار لابی گرانسازی نرخ ارز نرود. دیروز ارز 4200 ارز ترجیحی نام داشت، امروز ارز 28500 را ارز ترجیحی مینامند و در پی حذفش هستند. اصولگرا و اصلاحطلب هم فرقی ندارند. این سیاست، به قول آمریکایی ها بایپارتیزان (Bipartisan) است! رویش اجماع وجود دارد. این حقیر اشراف کامل دارم که در تیمی که آقای پزشکیان چیده است، غلبه با تفکر آزادسازی نرخ ارز است. شنیدم شرکت های دلاردار و دلاری فروش نیز از ایشان همین را مطالبه کردهاند. اما سر سوزنی به انس رئیس جمهور با نهج البلاغه و ارادتش به امیرالمومنین(ع) و گرایشهای عدالتخوانهاش امید دارم. و سوگمندانه عرضه کنم که اگر خود آقای پزشکیان تلاش نکند که بر موضوع اشراف پیدا کند و راسا تصمیم گیرد، تسلیم کارشناسانی خواهد شد که به قول انگس دیتون، توجیهگر و لابیگر منافع سرمایهداران هستند و بابت این خوش خدمتیها، از آنان پاداش میگیرند.
پول ملی، ناموس یک اقتصاد است. ما نباید تعیین ارزش پول ملیمان را به بازار آزاد عرضه و تقاضای دلار بسپاریم تا دلارداران و دلاریفروشان با مهندسی عرضه دلار، ریال ایران را بیارزش کنند و به سودهای نجومی برسند. اقتصاد ایران هیچ خیری از این نسخههای دیکته شده صندوق بینالمللی پول به ویژه «جهانیسازی/ دلاریسازی قیمتها» و «شناورسازی نرخ ارز» ندیده است. نرخ ارز باید در یک رقم معقول(که طبق محاسابات اقتصاددانهای غیرلیبرال و وارسته از سرمایه داری، در حال حاضر زیر 20 هزار تومان است) تثبیت شود. تمامی ارز حاصل از صادرات (چه نفتی و چه غیرنفتی) به این نرخ توسط بانک مرکزی خریداری شده و به همین نرخ، به نیازهای اولویتدار کشور تخصیص یابد.
@syjebraily
🎥 اعتراف دستهجمعی اپوزیسیون به شکست در برابر جمهوری اسلامی: این نظام سرجایش میماند و هیچ آسیبی متوجهش نخواهد بود.
مهرداد خوانساری، دیپلمات زمان پهلوی:
🔺بعد از چهار دهه مبارزه هنوز نمیدانیم چه فرمولی کارساز است. هیچ قدرت خارجی توان به چالشکشیدن جمهوری اسلامی را نداشته و ندارد ضمن اینکه آنها از قدرت بالایی برای مدیریت بحران برخوردار هستند. شعار براندازی از سوی اپوزیسیونِ ناتوان تنها یک شعار مفت است.
حسن داعی، تئوریسین اپوزیسیون:
🔺از قدرت اثرگذاری محرومیم و صدایمان پژواکی ندارد.
حسن اعتمادی، بنیانگذار شبکه منوتو:
🔺مردم هیچ گرایشی به جریانات و رهبران سیاسی اپوزیسیون ندارند.
نحوه مدیریت فعلی، فراری دادن جوانان از حوزه است. جوانی که بعد از دیپلم باید حدود ده سال در حوزه دروس سخت بخواند تا معادل لیسانسی بدهند که به کارش نمیآید چگونه انگیزه حضور در مدارس دینی را بیابد. ادعای ارمکی واقعا نادرست و غیرمنصفانه است. جوان حوزوی طبقه مظلوم امروز ایران است.
از جناب آزاد ارمکی هیچ مشخصات خانوادگی در دست نیست. حتی خاندانی با این نام پیش و بعد از انقلاب شهرت نداشته است. ارمک از روستاهای کاشان است.
https://eitaa.com/mehranehn
13890615_2641_64k.mp3
2.7M
🔊 تلاوت آرامش بخش و زیبای
آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره
توسط رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت الله خامنه ای😘
نکات فنی👌
🔹تکیه های صوتی که به آنها آکسان نیز گفته میشود در این تلاوت بسیار با دقت و فنی اجرا شده است که موجب القای معانی و فهم بیشتر عبارات قرآنی میشود.
🔹نغمات موسیقی بکار رفته در این تلاوت عبارتند از : نغمه نهاوند ، نغمه حجاز کار
🔹تجوید خوب و فنی
از دیگر ویژگی های این تلاوت است
هنیئا لکم استماع هذه التلاوته المبارکه
💡دهکده قرآن در ایتا👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1776025873C746e64a11b
فکاهیات اقتصاد ایران
بیش از 70% آب تبخیر میشود. از میزان باقیمانده، 90% در بخش کشاورزی، 8% در بخش صنعت و معدن و 2% در بخش خانگی و تجاری مصرف میشود که بیش از 30% آن هم در شبکه تلف میشود.
اون وقت، هر روز به مصرفکنندگان آن 2% میگویند کمتر مصرف کنید و برای تنبیه آنها قیمت آب را افزایش میدهند.
@DrRezaGholami
🎥 قدرت و نفوذ پهپادی ایران در جهان از زبان پژوهشگر سیاستگذاری عمومی از آمریکا
🔶 "یوسف عزیزی"، پژوهشگر سیاستگذاری عمومی از آمریکا: ایران جزو 25 کشور صادر کننده محصولات عمده نظامی است و رتبه ایران نسبت به ده سال پیش رشد چند برابری پیدا کر
بنام خدا
مبارزه انجمن با بهاییت
مسلمان سازی بهاییان (۱-۲۱)
انجمن حجتیه مسلمان سازی بهاییان از طریق مناظرات کلامی را هدف کلان خود در نظر گرفت.
بی گمان نجات افراد بهایی از گمراهی کار دشوار و پیچیده ای به شمار می رفت و قطعا بانیان و مسببان ماجورند اما مقابله با فرقه نشاید به این هدف محدود گردد از اینرو در مقام نقد، کندوکاو هدف و کارنامه انجمن در این زمینه ضرورت دارد.
روش استبصار
روش کار بدین ترتیب بود که برخی از بهاییان با مشاهده شکست مناظره گران فرقه در برابر انجمنی ها، به بهاییت پشت می کردند و با چاپ اعلامیه ای در جراید به حقانیت اسلام اذعان می نمودند و از فرقه بیزاری می جستند و به متبریان می پیوستند.
در روشی دیگر، انجمنی ها پس از مدت ها گفتگو با یک فرد او را مجاب به تبرّی می نمودند و گاه بهایی "طرد" شده ی تشکیلات فرقه را از طریق ملاطفت و یا رفع نیاز مالی او، وی را جذب می نمودند.
گونه شناسی متبریان
انجمن، مسلمان سازی بدنه و قاعده سازمان بهاییت را هدف خود تعریف کرده بود. گاه کدخدا و یا بزرگ یک روستا ( مثلا اطراف زنجان) از بهاییت بر می گشت و گفته می شد به تبعیت از او ۸۰ روستایی به اسلام گرویده اند.
در این فرآیند افراد سطوح میانی و فوقانی سازمان فرقه، به علل مختلف دور از دسترس نیروهای انجمن بودند. زیرا هم پروتکل های شغلی و اداری مقامات عالی دولتی و ژنرال های بهایی ارتشی و هم اقتدار و اعمال قدرت بهاییان عالی مقام اجازه نمی داد انجمن به آنها نزدیک شود. از اینرو عموم متبریان از قشر پایین( توده) سازمان فرقه بودند.
اگرچه استثنائا دو یا سه تن از افسران بهایی (مانند سرهنگ یداله ثابت راسخ)، یک مبلغ متوسط الحال ( مانند ادیب مسعودی) و چند جوان تحصیلکرده از نجات یافتگان بوده اند. می توان گفت که از این دست متبریان ( رده متوسط و متوسط به بالا) ۳۰ نفر نیز یافته و شناخته نشدند.
همچنین معلوم شد یک یا دو منشی محفل بهاییان در یکی دو شهرستان نیز به اسلام گرویده اند.
اما طی بیش از دو دهه فعالیت انجمن، دیده نشد که از سران بهایی، مانند اعضای بیت العدل، اعضای مشاوران قاره ای، اعضای محفل ملی، اعضای محفل تهران یا اعضای محفل های استانی و یا مدیران و اعضای عالیرتبه لجنه های ۴۲ گانه بهاییت، کسی مسلمان شده باشد.
انجمن نیز چیزی در این مورد منتشر نکرده مگر در کتاب آقای سید مقداد نبوی که عددی گزاف اعلام نموده اند که درست به نظر نمی رسد. زیرا تا جاییکه به یاد دارم آقای حلبی اواخر دهه ۴۰ از توبه ۱۴۰۰ بهایی و ۲۰ هزار نجات یافته گفت و همین آمار را به تاریخ آذر ۱۳۵۷ به آیت الله خویی ره اعلام نمودند تا از ایشان فتوایی برای نپیوستن به صفوف انقلابی مردم بستانند که ستاندند.
بنابراین آنچه در افواه رواج دارد(حتی محقق مدقق آقای رسول جعفریان هم آن را پذیرفته اند) مبنی بر آن که اسامی ۱۴۰۰ بهایی مسلمان شده و ۲۰ هزار نجات یافته در کتابخانه آستان قدس و مانند آن قرار دارد، نادرست به نظر می رسد.
رضایی
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
@rezashahed
بنام خدا
مبارزه انجمن با بهاییت
مسلمان سازی بهاییان (۲_۲۱)
سازمان بهاییت نیز با تاسیس لجنه های جدید مانند لجنه ی " تزیید معلومات" و ... تلاش های وسیعی برای مقابله با مسلمان شدن بهاییان تدارک دید و تا حدود زیادی ( به روش های مختلف) موفق شد از مسلمان شدن بهاییان بکاهد.
به همین علت و علل دیگر طی دهه ۱۳۵۰ آمار مسلمان شدن بهاییان به غایت افت کرد و تقریبا به صفر نزدیک شد.
مرحوم آقای حسینیان می گفت نصیری رئیس ساواک به طعنه و یا برای تحقیر نوشته بود انجمن چرا سراغ عوام بهایی می رود برود با سران بهایی مناظره کند تا بلکه یکی از آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
طبق وعده ی آقای حلبی قرار بود نام و مشخصات همه بهاییان مسلمان شده ( که طبق ادعا ۱۴۰۰ نفرند) را به کتابخانه آستان قدس بسپارند اما هر چه گشتیم چیزی نیافتیم.
رضایی
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
@rezashahed
🏴 مداحیای که امسال در موکبهای عراق بیشتر شنیدید
نوحۀ «کل خطوه نمشیها» با نوای خضر عباس