eitaa logo
رضوان نجمه
277 دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
3.6هزار ویدیو
56 فایل
کانال رضوان نجمه‌خاتون(سلام‌الله‌علیها) ارتباط با مدیر و ارسال نظرات
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃قسمت شصت و ششم ❇️ آغاز شورش [ من به طور رسمی حرکت طلحه و زبیر به سمت بصره را به مردم خبر دادم: ] 🔻اما بعد، به من خبر رسیده است که طلحه و زبیر حرکت کرده و شورش خود را آغاز کرده‌اند. آن‌ها عایشه را که به دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله موظف به خانه‌نشینی بود، با خود همراه ساخته و اسباب خواری و تحقیر او را فراهم آورده‌اند و فرزندان آزادشدگان (کسانی هستند که رسول‌ خدا «صلی الله علیه و آله و سلم» پس از فتح مکّه آنها را مشمول عفو قرار دادند و مانع اسیر شدن آنها شدند) را به میدان آورده و به بهانه خون‌خواهی عثمان، مردم را فریفته‌اند. آن‌دو همان‌هایی بودند که مردم را علیه عثمان شوراندند و آن بلاها را بر سر او آوردند. طلحه و زبیر با این شورش قصد دارند مردم را به جان یکدیگر انداخته و میان مردم جنگ داخلی به راه اندازند. پروردگارا، مسلمانان را از شر آن دو رهایی بخش و آن دو را مجازات کن. ❇️ دعوت از مردم برای مقابله با فتنه [ درخطبه دیگری که برای مردم ایراد کردم، از ریشه های اختلافات سخن گفتم: ] 🔻هنگامی که خداوند متعال انسان‌ها را آفرید، از میان آنها گروهی را که بهترین بودند، انتخاب کرد و پاکانی برای خود برگزید و پیامبری از میان آنان برانگیخت و کتابش را بر او نازل ساخت و دینش را به عنوان شریعت، تعیین و واجباتش را مشخص کرد. خلاصه کلام الهی در این آیه بیان شد: " أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ؛ اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از پیامبر خدا و اولو الامر". 🔻این آیه فقط مخصوص ما اهل بیت است، نه غیر ما؛ ولی شما در روزگار گذشته به عقب برگشتید و به این آیه پشت‌پا زدید و پیمان شکستید و عهد خود را زیر پا نهادید. البته این کار شما هیچ زیانی به خداوند نرساند [ و شما بودید که زیان کردید]. خداوند به شما فرموده بود کار را به خدا و رسول او بازگردانید و به اولی الامری که حقیقت را می‌فهمد واگذار کنید. شما ابتدا قبول کردید و پس از آن به انکار روی آوردید؛ با اینکه خداوند به شما فرموده بود: "وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ؛ به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم، و تنها از من بترسید". 🔻همچنین به آیه ۵۴ و ۵۵ سوره نساء (در مورد آل ابراهیم که صاحبان کتاب و حکمت و ایمان هستند، ولی دستخوش حسد واقع شدند)، اشاره کرده و گفتم: هان!بدانید ما آل ابراهیم هستیم که دستخوش حسد واقع شدیم؛ همان‌گونه که پدران ما دستخوش حسد واقع شده بودند. نخستین فردی که به او حسادت کردند، حضرت آدم بود که خداوند وی را با دست قدرت خود آفرید، از روح خود در کالبد او دمید، ملائکه را به سجده بر او واداشت، تمام اسما را به او آموخت و او را بر جهانیان برگزید. شیطان به او حسد کرد؛ در نتیجه از زیان‌کاران شد. سپس قابیل به هابیل حسادت کرد و دست خود را به قتل او آلود و زیان‌کار شد. 🔻در ادامه به آیه ۳۳ و ۳۴ سوره مؤمنون اشاره کردم که در آن نوح علیه السلام هدف حسد قوم خود قرار گرفت. انتخاب فرد برگزیده بر عهده خداست. هر کس را بخواهد، برمی‌گزیند و مخصوص رحمت خود می کند و حکمت و علم را به هرکس که بخواهد، می‌دهد. 🔻سپس بر پیامبر ما محمد صلی الله علیه و آله حسد ورزیدند. بدانید، ما آن اهل بیتی هستیم که خداوند رجس و پلیدی را از ما دور ساخته و ما هستیم آن جماعتی که همچون پدرانمان دستخوش حسد واقع شدیم: " إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ؛ سزاوارترین مردم به ابراهیم، کسانی هستند که از او پیروی کردند و این پیامبر است...". 🔻و به آیات دیگری از کتاب خدا اشاره کردم و در نهایت به آنها گفتم: آیا ما جز ایمان به خداوند و کتاب او، جرم دیگری داریم؟! از تفرقه بپرهیزید تا گرفتار گمراهی نشوید. خداوند متعال شاهد است که من به شما هشدار دادم و شما را به سوی حق فراخواندم و آن برای هدایت شما بود، بیان کردم. دیگر خود می دانید و انتخاب با شماست. 📚منابع: ۱. شیخ طوسی، الأمالی، مجلس۴۳، ح۲، ص۷۱۵ ۲. قرآن کریم، سوره نساء، آیه ۵۹ ۳. قران کریم، سوره بقره، آیه ۴۰ ۴. قرآن کریم، سوره آل‌عمران، آیه۶۸ ۵. الإحتجاج، ج۱، ص۱۶۰ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
🔴 راه غرور زدایی 💠 فرزند آدم را با فخرفروشی چه كار؟ او كه در آغاز نطفه ای گنديده و در پايان مرداری بدبو است، نه می تواند روزی خويشتن را فراهم كند و نه مرگ را از خود دور نمايد. 📒 حکمت ۴۵۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 4⃣ 🔹 بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه 🔰 مطلب پایانی در مورد مسأله بیماری و درد به بهانه حکمت ۲۷ مسأله درمان است. 🔻 یکی از مسائلی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) هم برای پیشگیری و هم برای درمان توصیه فرموده اند، "دعا" است. 🔻نکته عجیب این است که حضرت می فرمایند خیال نکنید انسانی که سالم است و بدنش صحّت دارد، نیازش به دعا از بیمار کمتر است؛ نه اینگونه نیست. در حکمت ۳۰۲ می فرمایند: « آنکس که به شدت گرفتار درد است نیازش به دعا بیشتر از شخص تندرستی که از بلا در امان است نمی باشد». یعنی آن کسی که در امان است و به خیال خودش الان سالم است، خیال نکند که چون بیمار نیست، دردی ندارد و مشکلی ندارد فعلا احتیاجی به دعا ندارد، برای پیشگیری از درد و مراقبت از این سلامتی و صحّت هم به دعا خیلی نیاز دارد. 🔻نکته دیگر هم در بحث درمان در حکمت ۴۰۰ است. حضرت علی( علیه السلام) بعضی از چیزهایی که در اختیار همه ما هست و می تواند بیماریهای جسمی و روحی را درمان بکند را بیان می کنند، که از این قرار هستند: « بوی خوش درمان و نشاط آور است. عسل درمان کننده و نشاط آور است. سواری بهبودی آور است و نگاه به سبزه زار درمان کننده و نشاط آور است». 🔻با این توضیحات ما به بهانه حکمت ۲۷ کل مسأله بیماری، درد و درمان را عرض کردیم. اما خود حکمت ۲۷ این بود: « إمْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَىٰ بِكَ»؛ "تا وقتی که دردت با تو همراهی میکند، با آن راه بیا و با آن بساز". 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درطلب-فرجام-نیک-1.mp3
15M
🎙در طلب فرجام نیک 📖شرح دعای خواتم الخیر 👤 آیت الله فاطمی نیا https://eitaa.com/joinchat/3658612752C778c1803ba ࿐❁🍀❒◌🦋◌❒🍀❁࿐
✨💫✨💫✨💫✨ 💠 حکم روزه بیمار 💠 ❇ روزه بيمار در صورتى كه ضرر داشته باشد ( چه موجب شود بيمارى زياد شود ، يا مدت درمان را طولانى كند ، يا درد را تشديد نمايد) صحيح نيست. ✴ البته در همه آنها باید ضرر به مقداری باشد كه معمولا قابل تحمل نیست، ↙ فرقى نيست بين اينكه يقين به ضرر داشته باشد يا گمان به آن, بلكه حتى اگر احتمال ضرر بدهد (البته اين احتمال باید به نحوى باشد كه موجب ترس شود واين ترس ِ ضرر بر اساس موجبات عقلايى باشد) ، ✴ تفاوتی نمیکند این تشخیص را خودش متوجه شود یا با سؤال از پزشک یا شخص دیگری به دست آورد. ❇ بيمار باید بعد از بهبودی ، آن روز را قضا کند وکفاره بر او واجب نيست. ❎ اما اگر بيمارى تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط مى گردد و بايد براى هر یک روز ۷۵۰ گرم نان يا  گندم وامثال آن را به يک فقير فديه بدهد. 🤒حکم بیمار🤒 🔴سوال : ⁉️ وظیفه کسی که به دلیل بیماری چندین سال روزه نگرفته چیست؟ 🔵 : 👇👇 ✳️ اگر بیماری فردی چندین سال طول بکشد، بعد از بهبود یافتن، چنانچه تا ماه رمضان سال آینده به مقدار قضا وقت داشته باشد، باید قضای رمضان آخر را بگیرد و قضای سال های گذشته لازم نیست؛ ولی برای هر روز از سال های پیش باید یک مد طعام (برنج، آرد، گندم، نان، جو، خرما، کشمش و مانند آن) به فقیر بدهد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 278. --------------------------- ⠀ ⠀ོ ⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ོ ⠀⠀⠀ོ ╭═⊰🍂🌺🍂⊱━╮ http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53 ╰═⊰🍂🌺🍂⊱━╯
🍃عملى در تهذيب نفس شايسته است بر تو كه از معاشرات هاى خالى از تعليم با مردم بكاهى ، به ويژه با ثروتمندان و مترفين و دنيا خواهان ، بايد آنچه را كه آخرت را از ياد تو مى برد و ميل و رغبت به دنيا را در تو ايجاد مى كند، رها كنى ، و با صالحان و پارسايان و اهل عبادت همراه گردى ؛ زيرا اين عمل به طور كلى در تهذيب نفس موثر است. 📚در آسمان معرفت ، ص142 🆔 @samad1001 http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
✍ ماه فرصتی است برای و و استراحت دستگاه و تنظیم و . 🍃 در روایات «خانه ی بیماریها» معرفی شده است و هم اساس و پایه ی همه ی درمانها. 👌 این جاست که نقش در روشن می شود. ✨اگر امروز و را شیوه ای در می دانند، خاصیت «تندرستی» که رهاورد است، قرنها پیش در رهنمودهای دینی آمده است. 💠 در کلام نورانی پیامبر خداست: «صُوموا تَصَّحوا؛ روزه بگیرید، تا شوید. » ✅ فرصت مغتنم ماه رمضان هم برکات و آثار و دارد، هم و و است و هم روحیّه ی و به مردم و دستگیری از و را تقویت می کند. 👌 از رهاوردهای و روزه غافل نشویم. 🆔 @setad_ehya_teb_eslami