❓سؤال: مقصود از «مصیبت در دین» که در برخی دعاها آمده، چیست؟ نظیر: «لَا تَجْعَلْ مُصیبَتَنا فِی دِینِنا؛ خدایا مصیبت ما را در دینمان قرار مده».
🔹آیتالله بهجت قدسسره: همین مصیبتی که به آن مبتلا هستیم، یعنی فقد امام(عج). چه مصیبتی از این بزرگتر؟! خدا میداند که بهواسطۀ آن، چه محرومیتها داریم؟!
📚 (در محضر بهجت، ج٢، ص٢١٧)
❓#فرق_طب_اسلامی_و_طب_سنتی_چیست_؟
◀️در طب سنتی از تلخیها زیاد استفاده میکنند. ولی در طب اسلامی خیلی از تلخی استفاده نمیشود. چند تلخی بیشتر در آن استفاده نمیشود مثل کندر و هلیلیه سیاه. هلیلیه سیاه هم از شدت شیرینی به تلخی میزند. شخصی در زمان رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) دارویی برای کسی تجویز کرده بود. حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم) به او فرمود چرا با حکمت سلیمان درمان نمیکنی؟ عرض کرد حکمت سلیمان چیست؟ فرمود شکر. طبیب گفت که این شیرین است. حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود همان خدایی که در تلخی درمان قرار داده در شیرینی هم درمان قرار داده است.
◀️طب اسلامی به طب نوین نزدیکتر است تا طب سنتی. در مبانی با طب سنتی اختلاف وجود دارد. سنتیها خون را از هوا میدانند ما از هوا نمیدانیم. استدلالشان این است که اگر اکسیژن به خون نرسد سیاه میشود؛ پس خون از هوا است. بلغم از آب است. صفرا از آتش است و سودا از خاک.
◀️در طب اسلامی خون را از غذا می باشد. در این جا خلط مبحثی شده است. خون با اصطلاح نظام پزشکی یکی است. در طب نباید بگوییم خون، باید بگوییم دم. دم، گلبولهای قرمز است. بلغم، گلبوهای سفید. مرّه سودا و صفرا. ترکیب اینها میشود خون.اما یک اشتباهی که شده این است دم را به خون ترجمه کردند. خون طبق نظام پزشکی یعنی آن مایهای که از رگ بیرون میریزد. مایهای که از رگ بیرون میزند دم نیست. دم جزیی از آن است، یک چهارم دم است، یک چهارم مرّه سوداست، یک چهارم مرّه صفراست، یک چهارمش هم بلغم است.
◀️در طب اسلامی و سنتی هر دو بلغم را از آب میدانند. مره صفرا و سودا را از خاک میدانیم. در طب سنتی سودا را از خاک و صفرا را از آتش میدانند. در خصوصیات اخلاقی این اخلاط هم اختلاف هم وجود دارد. اینها اختلافات مبنایی است. طب اسلامی حرارت بدن را از قِبَل نفس میدانیم. ولی سنتی ها از صفرا میدانند. این اختلافات مبنایی در درمان مهم است.
هدایت شده از .:محصولات فرهنگی،مذهبی جنان:.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫ماجرای پسر #میلیاردری که به اخر خط رسیده بود!
🚫بسیار تکان دهنده و تاثیر گذار حتما ببینید و منتشر کنید
#استاد_رائفی_پور
✅ @raefipour_clip
هدایت شده از ❤صاحبالزماندوستتدارم❤
4_5935793950106322256.mp3
2.7M
🔹ترجمه صوتی و فوق العاده زیبای #نهج_البلاغه (امیرالمؤمنین علی علیه السلام )
💎 #خطبه 138
بشارت ظهور حضرت مهدی(عج)
🎧 #بشنوید_و_نشربدین
عااااالیه👌💯
🌐 @sahebzaman_dosetdaram
💞🍃
#حدیثالیوم
•| #امام_مهدی_ع_فرمودند:
لِيَعمَل كُلُّ امْرِءٍ علَى ما يُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا
هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود
📚| #بحارالأنوار
هدایت شده از آستان قدس رضوی و حرم مطهر
💠 #پیک_زائر |برنامههای فرهنگی - تبلیغی حرم رضوی در هفته جاری
@aqr_ir
✅ موضوع: موانع آرامش در قرآن و حديث
📝گزیده سخنرانی #حجت_الاسلام_رفیعی
🔹🔹🔹🔹
یکی از رذایل اخلاقی، حقد و کینه است که به معنای به دل گرفتن و دشمنی نمودن است؛ قلب شخص کینه توز همواره متوجه و مشغول کسی است که مورد کینه او واقع شده است، از این رو آرامش و اطمینان از او سلب میشود و در روایات یکی از عوامل ناآرامی انسان شمرده شده است؛ در روايات يكی از آفات قلب، عداوت و كينه شمرده شده است،
چنانكه حضرت علی (علیهالسلام) میفرمایند: العداوة شغل القلب: دشمنى ورزيدن موجب بازداشته شدن دل از كارهاست؛ يعنی وقتی انسان دشمنی كسی را در دل داشته باشد، گويا اسير دشمن خود شده است؛ زیرا قلب و فكرش متوجه انتقام گرفتن از اوست، بر این اساس با رها كردن عداوت و دشمنی و پاك كردن دل و قلب از اين صفت رذيله، از آرامش دنيوی و سعادت اخروی برخوردار خواهد شد.
حضرت علی (علیهالسلام) در روایتی میفرمایند: مَن أطرَحَ الحقد إستراحَ قَلبه و لُبه (1): هر کس کینه و دشمنی را کنار بگذارد، قلب و فکرش راحت میشود؛
همچنین در روایت دیگری از امام حسن عسکری (علیهالسلام) آمده است که: أَقَلُّ النَّاسِ رَاحَةً الْحَقُودُ (2): کمترین آرامش را انسانهای کینه توز دارند؛ جایگاه کینه در قلب انسان میباشد، از این جهت قلب شخص کینه توز همواره مشغول و متوجه کسی است که مورد کینه او واقع شده است، از این رو بهره کمی از آرامش دارد؛ کینه توزی سبب میشود فرد کینه جو بهجای تفکر در زندگی خود و تفکر برای پیشرفت و تعالی مادی و معنوی خود، در صدد ضربه زدن و انتقام از دیگران باشد. چنین فردی همواره در ذهن خود به دنبال راهی برای انتقام از دیگران است و هیچگاه به فکر عواقب کار و کینهی خود نیست؛ اگر در اتفاقات و حوادث روزمره، افراد با صبر و حوصله و گذشت رفتار کنند، هیچگاه ناآرامی و عملکرد نادرست به سراغ افراد نمیآید.
پینوشت:
1) غررالحکم، حدیث 8584.
2) بحارالانوار، جلد 78، صفحه 373.
#دکتر_رفیعی