ریشهها
تأکید حضرت آقا در تفکیک میان رؤسای بختیاری بسیار مهم است. دقت ایشان در تفکیک مشروطه و جنگ جهانی هم ج
باید دید سریالی که این روزها از شبکه سه پخش خواهد شد، با کارگردانی شخص خوشسابقهای چون پرویز شیخطادی، آیا این ظرافتها را لحاظ کرده است یا خیر.
ریشهها
باید دید سریالی که این روزها از شبکه سه پخش خواهد شد، با کارگردانی شخص خوشسابقهای چون پرویز شیخطا
متأسفانه جهالتها و غرضورزیها در تاریخنگاری معاصر، علیقلی خان #سردار_اسعد را به یکی از اسطورههای ایل #بختیاری بدل کرده است تا آنجا که #محسن_رضایی چندی قبل پس از تخریب سردیس سردار اسعد، او را از مفاخر کشور برشمرد.
در این باره، بنگرید به:
نسیم آنلاین | سردار! به کدام "مصلحت" عامل شهادت شیخ فضلالله نوری را جزو "مفاخر" میدانید؟
http://old.nasimonline.ir/Content/Detail/2032877/%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B5%D9%84%D8%AD%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D9%81%D8%B6%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%B2%D9%88-%D9%85%D9%81%D8%A7%D8%AE%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF
دیروز بیانیهای با عنوان «نامهی مشفقانهی جمعی از اساتید و فضلای حوزهی علمیه قم به آملی لاریجانی» در گوشهای از فضای مجازی انتشار یافت.
این نامه در حالی نوشته و منتشر میشود که پیش از آن، جمعی از طلاب، نامهی دیگری نوشته و نشر داده بودند که محتوا و جهتی کاملاً متفاوت داشت. همچنین تشکل اساتید انقلابی حوزهی علمیهی قم نیز متنی انتشار داد که سمتوسویی دیگرگون از این نامهی «مشفقانه» را نشان میداد.
یکی از نقاط ضعف در مجموعهی حوزهی علمیه، فقدان تشکلهای رسمی فعال سیاسی است، ولذا هر از گاه، شاهد نگارش نامه یا بیانیهای هستیم که عنوان «جمعی از طلاب و اساتید حوزه» را پای خود دارد.
سؤال اینجاست: کدامیک از این نوشتهها را باید به حساب حوزه و روحانیت گذاشت و کدامین آنان، بیانگر موضع رسمی و یا غالب طلاب است؟
اگر بنا نیست تشکلهای فعال شکل گیرند، پس نباید در صدور مکتوبات، از عناوین کلی و پرابهامی بهره جست که ممکن است در برخی موارد، چهرهی حوزه و روحانیت را مخدوش کنند و در این میان، کسی پاسخگو نباشد.
پس ضروری است نویسندگان و امضاءکنندگان این نامه (شخص یا گروه)، هرچه زودتر اسامی خود را اعلام کنند تا مردم و طلاب بدانند این مواضع از طرف چه کسانی است و دیگران آن را به حساب مجموعهی حوزه نگذارند.
شما که اینگونه بیپروا به افشاگری علاقهمندید، ابتدا از خود شروع کنید، ور نه، ناچار خواهیم بود به گوشهای از دانستههای خود در این باره اشاره کنیم.
و من الله التوفیق
#شفافیت
#حوزه_علمیه
@risheh
هدایت شده از اسلام سیاسی | مومنی
🗓سالروز آغاز نهضت امام خمینی
🏴درعاشورای حسینی سال۱/۱۳۴۲
💠رهبرانقلاب:
‼️امام امت ما فرزند حسین است و امت ما هم همچو انصار حسین دنباله رو او بودهاند، تا مادامی که ما در این خط حرکت میکنیم پیروزیم! ۵۹/۸/۲۳
‼️این موضوع خیلی مهمی است که
ما همواره باید نهضت خمینی را در تداوم نهضت حسینی ببینیم، ما نمیگوییم امام راحل مثل امام حسین است، اما همان عناصر در امام راحل بود؛ عنصر محبت، شجاعت، استقامت، اگر ما نهضت خمینی را درشعاع عناصر حسینی ببینینم، آنوقت هرگز راهمان را گم نخواهیم کرد! ۷۵/۳/۲
‼️ما باید به این نکته مهم توجه کنیم که نهضت خمینی بدون محبت حسینی به پیروزی نمیرسید شاید این مسئله برای بعضی روشنفکرنماها ثقیل بیاید اما واقعیت اینستکه بدون حب حسینی نمیشد این توده میلیونی به راه بیفتد و فداکاری کند، هیچ جریان فکری نمیتواند بدون پیوندعاطفی جریان مردمی ایجاد کند، محبت است که به ایمان قدرت کارایی میدهد! ۶۸/۵/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز آغاز نهضت امام خمینی
🏴درعاشورای حسینی سال۲/۱۳۴۲
💠رهبرانقلاب:
‼️نهضت خمینی الگوبرداری شده از نهضت حسینی است، که همواره برای ما حامل درس است؛ از افراد صاحب فکر و اندیشه "خواهش میکنم" که براین مسئله تأمل کنند! ۷۵/۳/۱۴
‼️مانمیفهمیم صبر یعنی چه، شما تاریخ راببینید چه بزرگانی به سیدالشهداء میگفتند آقا قیام نکنید، اهل حق را ذلیل نکنید اما حضرت بر این مصلحت اندیشیها صبر کرد، صبر درمقابل دوستان خیلی قدرت میخواهد، قدرت عقلی و قلبی؛ امام راحل هم درطول نهضت دچار فشاربزرگان بود اما همواره صبر کرد! ۸۰/۱۲/۲۱
‼️من با تمام وجود معتقدم که با آگاهی از اصول اسلام میفهمیم که در لحظه چه باید کرد از اصول اسلام جریان قیام سیدالشهداست که تدبر در آن به ما میفهماند که مقاومت تنها راه جهاد علیه ظالمین است و امام راحل درطول نهضت خود همواره در این راه بود و اگر ما این راه را نرویم نسبت به زحمات سیدالشهداء و امام نمک نشناس بوده ایم! ۶۶/۶/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
مواد 17 گانۀ قطعنامۀ پایانی راهپیمایی میلیونی تاسوعا و عاشورا در سال 1357 ( 19 و 20 آذر):
«1. حضرت آیتالله امام خمینی رهبر ماست و خواستههای ایشان، خواستههای عموم ملت است و این پیادهروی، رأی اعتمادی است که از دل و جان و برای چندمین بار به ایشان داده میشود و قدردانی صمیمانهای است که ملت مسلمان و مبارز ایران از رهبری ارزشمندِ مراجع عالیقدر مینماید.
2. سقوط و برچیده شدنِ بساطِ شاه و رژیم سلطنتیِ استبدادی و پایان یافتن همه گونه آثار استعمار خارجی که با استبداد داخلی پیوند بنیادی دارد و انتقال قدرت به مردم مسلمان و مبارز ایران.
3. برقراری حکومت عدل اسلامی بر اساس آرای مردم و حفظ و پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و تأمین آزادیهای فردی و اجتماعی با معیارها و ضوابط اسلامی.
4. تقارن این روز بزرگ مذهبی را با روز اعلامیۀ جهانی حقوق بشر غنیمت دانسته و اعلام میداریم که نه تنها تأمین حقوق فطری و طبیعی بشر از اساسیترین هدفهای جنبش ماست بلکه اسلام، خود مبتکرِ رسمی و حقیقیِ حقوق بشر بوده است.
5. استثمار و استعمار بیگانه و وابستگی به امپریالیسم شرق و غرب و قدرتهای سلطه گر اجنبی به هر شکل که باشد، باید ریشه کن گردد و به روابط متقابل حسنه بر اساس رعایت حقوق و مصالح طرفین کشورهایی که در موضع خیانت و تجاوز به زمین و منافع ملت ایران نیستند، مبدل گردد.
6. حقوق اجتماعی و سیاسی و مدنی کلیۀ افراد جامعه و اقلیتهای مذهبی و اتباع دیگر کشورها که با مراعات مصالح ملی در ایران اقامت دارند با رعایت همۀ جنبههای انسانی و اسلامی آن به طور کامل محفوظ و محترم باشد.
7. آزادی واقعی و حیثیت و شرافت و کرامت انسانی که اسلام به زن داده و حقوق اجتماعی و امکان رشد و شکوفایی همۀ استعدادهای بانوان به طور کامل تأمین شود.
8. اجرای عدالت اجتماعی و تأمین حقوق کارگر و دهقان و امکان بهرهوری کامل آنان از محصول کار و دسترنجِ خویش، فراهم گردد.
9. هرگونه تبعیض حقوقی و اجتماعی و استثمار انسان به وسیلۀ انسان و سودجویی ظالمانه و سلطهگری اقتصادی که منجر به جمع ثروتهای کلان از یک طرف و محرومیت و فقر از طرف دیگر باشد ریشهکن شود.
10. استقلالِ شرافتمندانۀ اقتصادی و احیای کشاورزی و پیشرفتِ صنعتِ مستقل تا حدِ خودکفایی و نجات از اسارت و وابستگی بیگانه به دست آید.
11. اعتصابات شکوهمندِ کارکنان مؤسسات دولتی و بخش خصوصی که ضربۀ مهلکی بر پیکر پوسیدۀ رژیم وارد آورده و در عین حال و در حد امکان نیازهای اولیۀ زندگی تودۀ مردم را دچار تنگنا نکرده مورد تأیید و تجلیل ماست.
12. لازم میدانیم به مردم فداکار توجیه کنیم که با تحمل مختصر کمبودی که از این رهگذر به وجود میآید همکاریهای برادرانۀ لازم را در تأمین نیازهای ضروری دیگران به عمل آورده و از احتکار و گرانکردن کردن کالاهای مصرفی شدیداً احتراز نمایند.
13. ما کشاندنِ ارتش را به خیابانها و قرار دادن در رو درروی ملت را خیانتی به ارتش و ملت میدانیم. ارتش ایران باید بداند که وظیفۀ اسلامی و انسانی و ملی او موضعگیری و دشمنی با دشمنان خارجی مردم است نه با خود مردم.
14. تبلیغات بیاساس رژیم در خصوص نفوذ کمونیسم بین الملل در جنبش ملی - اسلامی ایران و توسل نظام حاکم به تخریب و آتش سوزی به منظور آلوده و بدنام کردن مبارزات مسلمانان نخواهد توانست ملت آگاه ما را که قرآن و اسلام و حُبّ وطن، یگانه محرک و تلاش آنهاست در مبارزۀ بی امان خود سُست نماید.
15. ما به روان پاک و پُرافتخار شهدای جنبش اسلامی ایران به خصوص شهدای مبارزات 15 سالۀ اخیر که سهم شایانی در پیشبُردِ اهداف مبارزه دارند و با الهام از مکتب حضرت حسین بن علیع بیدریغ خون خود را نثار کردهاند درود میفرستیم و یاد آنان را گرامی میداریم.
16. کلیۀ زندانیان سیاسی و تبعیدیهایی که به جُرم دفاع از حریم حق و اسلام و وطن از آزادی محروم شدهاند باید به خانههای خود بازگردند.
17. به منظور رسیدن به هدفهای فوق مبارزۀ آگاهانۀ ملت تا سرحدِ پیروزی به صورتهای گوناگون ادامه خواهد یافت و هر گونه دسیسه، دروغ پردازی، اتهام و اختلال و یورش حکومت، ملت ما را از جنبش رهاییبخش باز نخواهد داشت.»
سير مطالعاتي تاريخ معاصر و جریان شناسی 2.doc
84K
سير مطالعاتي تاريخ معاصر و جريانشناسي در دو سطح براي کساني که علاقه به مطالعات بيشتر در حوزه تاريخ معاصر و جريانشناسي فکري سياسي دارند.
__________________________________
سیاست و دیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
__________________________________
سیر مطالعات سیاسی.doc
51.2K
سير مطالعات سياسي ويژه دانشجويان و طلاب شامل 15 جلد کتاب در حوزههاي تاريخ معاصر، جريانشناسي، غربشناسي و انقلاب اسلامي
ریشهها
سير مطالعات سياسي ويژه دانشجويان و طلاب شامل 15 جلد کتاب در حوزههاي تاريخ معاصر، جريانشناسي، غربشنا
این دو تا سیر مطالعاتی هم از کانال استاد مهدی ابوطالبی
▪️به کلاه پوستی سید ضیا مشغول نشوید
۱- سید ضیاالدین طباطبایی به همراه رضاخان رهبری کودتای انگلیسی سوم اسفند ۱۲۹۹ را برعهده داشت. پس از کودتا بلافاصله سید ضیا نخست وزیر دولت کودتا شد. پس از مدتی از نخست وزیری کنار رفته و ایران را ترک نمود.
۲-پس از شهریور ۱۳۲۰ و اشغال ایران و فرار رضاشاه ، ودرحالی که نفرت بالایی از رضاشاه و برکشندگان او و عوامل کودتا درکشور حاکم بود سیدضیا فرد اول کودتابه ایران برگشت.
۳-سیدضیا متهم ردیف اول کودتا و مشکلات و مصیبت های برامدن ورشد رضاخان با یک طراحی ، به جای پاسخگویی به اقدامات خود ، ذهن جامعه را به مسائل فاقد ارزش یا فرعی منحرف نمود و منتقدین خودرا به بازی وادار کرد که بردی برای انان درپی نمی داشت.
۴-سید ضیاالدین طباطبایی درگفتگو با صدرالدین الهی در این خصوص می گوید:
«من باکلاه پوستی به سرگذاشتن ،کلاه گشادی سرمخالفینم گذاشتم. وقتی می خواستم به ایران برگردم، می دانستم که عده ای درصددند ازمن نقطه ضعفی گیربیاورند وبه من بتازند. باخودم گفتم چه نقطه ضعفی بهتر از کلاه.
۵-کلاه پوست راسرم گذاشتم ، وارد ایران شدم ودیدم که چه غوغایی برپاشد. هرچه دلشان خواست به کلاه گفتند ومن درخلوت خود به ان ها خندیدم .»
( گفته ها وناگفته های تاریخ معاصر ایران از زبان سید ضیاالدین طباطبایی)
۶-برخی مدیران اجرایی،جریانات سیاسی و افراد در ماههای اخیر با طرح مسائل و مواردی، منتقدین و مخالفین خود را مشغول به موارد فرعی وحاشیه ای نموده تا در این فضای جنجالی ،مطالبات اصلی معیشتی و اقتصادی مردم فراموش شود و هر روز شاهد تنش و بگومگوهای بی حاصل و بی ارزش باشیم.
۷-متاسفانه منتقدین نیز در این بازی گرفتار شده و مشغول کلاه پوستی سیدضیا شده اند. برخی عناصرمشکوک نیز در جبهه منتقدین ،بنظرمیرسد به عنوان "منتقد بدلی" فضای لازم را برای خواسته آن ها فراهم می کنند.
باید مواظب بود جامعه را به کلاه پوستی سیدضیا مشغول نکنند.
💬 حسین قاسمی
-
کانال #فارس_پلاس:
@Fars_plus
▪️میزان ثروت رضاشاه در بانکهای خارجی
🔻 [رضاشاه] به هنگام استعفایش در سال 1941 ، بیش از 760 میلیون ریال (50 میلیون دلار) در بانک ملی سپرده داشت. مبالغ هنگفتی نیز در بانکهای خارجی ذخیره کرده بود. به کمک اسناد و مدارک وزارت امور خارجه و خزانهداری آمریکا، [اکنون] میدانیم که رضا شاه مبلغی بالغ بر 20 تا 30 میلیون پوند ( 100 تا 150 میلیون دلار) در لندن داشت، که این مبلغ باورنکردنی در سال 1941 ، به پسر و جانشیناش، محمدرضا پهلوی، رسید.
🔻 همچنین به کمک اسناد و مدارک وزارت خزانه داری و بانک مرکزی آمریکا، امروز میدانیم که رضاشاه مبالغ هنگفتی نیز در بانکهای سوییس و نیویورک داشت، که آنها را نیز فرزندانش به ارث بردند. بر اساس آمار داراییهای خارجی در ایالات متحده (ژوئن 1941)، میتوانیم حدس بزنیم که کل داراییهای رضا شاه در آمریکا در حدود 5/ 18 میلیون دلار بوده است. اسناد و مدارکی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران افشا شد، نشان میدهد که رضا شاه مناطق وسیعی از ایران، شامل بیش از6000 روستا و آبادی، را به تملک خود درآورده بود . نقشهای که سفارت آمریکا در دهه 1950 تهیه کرده، نشان دهنده وسعت زمینهای غصبی رضا شاه است.
(رضاشاه و بریتانیا ؛ به روایت اسناد وزارت خارجه آمریكا، دکتر محمدقلی مجد، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی: ص 18)
📌 برای ملموستر شدن این ارقام، میتوان اشاره کرد که قانون بودجه سال 1320 کل کشور که در 15 اسفند ماه 1319 به تصویب رسیده است، درآمد کشور را حدود 3600 میلیون ریال تعیین کرده بود و بر این اساس تنها مبلغی که رضاشاه در حساب لندن خویش داشته است معادل نیمی از درآمد سالانه کشور بوده است. منابع بودجه سال جاری بالغ بر هفده میلیون میلیارد ریال است.
-
کانال #فارس_پلاس:
@Fars_plus