📝 متن کامل بیانات رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی منتشر شد
🔍 بخوانید👇
https://khl.ink/f/52275
هدایت شده از محسن قنبریان
🔹 افکار عمومی!
• سخنرانی اول فروردین رهبر انقلاب اسلامی جزء سخنرانی های کلیدی و مهم سالانه ایشان است. امسال یک #مفهوم_مردم_سالار در آن پرتکرار و دارای وزن ویژه بود: #افکار_عمومی!
- "مسائل اساسی باید با افکار عمومی مطرح بشود"
- "جوانهای صاحب فکر درباره مسائل مهمی که با افکار عمومی مطرح می شود، فعال می شوند و آن را به نصاب لازم می رسانند"
- "اگر افکار عمومی استقبال نکند از یک فکر، این فکر به عمل و تحقق نمی رسد؛ صرفاً یک امواجی در فضا خواهد بود، یک چیزی انسان می گوید، بعد هم فراموش می شود؛ یا چند سطر بر روی کاغذ!"
- "برای اینکه خواسته ها و مطالبات بزرگ تحقق پیدا بکند، باید با مردم، با صاحبان فکر با افکار عمومی مردم مطرح بشود".
- "مایلم افکار عمومی این مطالب را مورد توجه قرار بدهد، در افکار عمومی تصویب بشود و منتشر بشود".
- "باید اینها [حوادث و مشکلات و ضربات دشمن] را با مردم در میان بگذاریم، مردم باید بدانند".
✔️ توجه به افکار عمومی، پیشفرض و لوازم خاص خود را می طلبد:
- پیشفرض اش مفتون بودن مردم، باز کردن گره ذهنی یا رفع ابهام و درآوردن جوانان از فتنه رسانه ها نیست؛ بلکه "به نصاب رساندن اندیشه های نو با فعال شدن جوانهای صاحبان فکر است"!
- یک مونولوگ و از سنخ اسمع افهم نیست؛ "جای تصویب مطالب مهم است"؛ پس لاجرم یک جریان یکسویه نیست؛ رد و ابرام و مباحثه در آن جدی است!
- "جای طرح مسائل اساسی و حوادث مهم کشور است"؛ لذا گزینشی نیست که هر مساله صلاح دیده شد، از باب تبیین برای جامعه بیان شود و هرکدام به صلاح دیده نشد، سربسته بماند یا در محفل های محدود تصمیم گیری شود!
- "بدون طرح شدن مسائل اساسی و تصویب و انتشار در افکار عمومی، ایده ها و افکار نو، امواجی در فضا و سطوری بر کاغذ می مانند"!
❗️کاش درصدی از فعالیت #جهاد_تبیین هم برای این مفهوم مبارک و لوازم و امتدادهای آن مصرف شود.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ سیاستها همان است، نقدها هم همان!
🔹تعیین #دستمزد_کارگران از سوی شورایعالی کار، امسال هم با واکنشهای انتقاد آمیزی مواجه شد.
🔸عمدهی نقدهای تخصصی -نه سیاستزده- همان حرفهایی هست که سالهای گذشته هم مطرح میشد؛ و این یعنی سیاستها همان است، فقط آدمها عوض شدهاند!
🔹بد نیست نقدهایی که به دولت قبل میشد را یکبار دیگر مرور کنیم:
⭕️ افزایش حداقل دستمزد کارگران، عامل اشتغال است نه بیکاری!
◀️ پروفسور درخشان میگوید کارگر مصرفکننده اصلی است و اگر دستمزد بیشتری دریافت کند به جای انباشت ثروت، به تأمین نیازهایش میپردازد و اقتصاد، نیاز به تولید بیشتر و کار بیشتری پیدا میکند. درواقع با تحریک تقاضای این طبقات میتوان جهش تولید و اشتغال را محقق کرد...
⭕️ سرتاپای اقتصاد ما #نئولیبرالی است!
◀️ شهریار زرشناس: مولفههای نئولیبرالی در ایران این است که نرخ تورم چند برابر نرخ افزایش دستمزد کارگر است و فاصله بین حقوق حداقلی کارگر با درآمد قشری از جامعه چند صد برابر است. سرتاپای این اقتصاد، نئولیبرالی است...
⭕️ چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر
✍️ حجتالاسلام قنبریان: در فرهنگ اسلامی "عامل" و "العمالات" داریم که در کشاورزی و تجارت از "سود نهایی" بهرمندند نه اینکه صرفا کار خود را بفروشند و دستمزد بگیرند. در حالیکه در کارگری موجود حتی یک سوم ارزشی که کارگر بر کالا افزوده را دریافت نمیکند...
⭕️ تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد، چگونه کینه و نفرت را در جامعه زیاد میکند؟
◀️ حجتالاسلام خاکی از رابطه بین تبعیض در نظام پرداخت حقوق و دستمزد، و به وجود آمدنِ دنیایی پر از کینه، نفرت و عقده میگوید...
⭕️ حقوق مدیران بیمصرف؛ ۱۸ برابر حقوق کارگران
◀️ شهیدمطهری : اینکه در یک اجتماع، یک مدیر کل بیمصرف ماهی دو هزار، سه هزار تومان حقوق میگیرد ولی یک کارگر روزی ده تومان که اگر همه روزه بگیرد ماهی سیصد تومان میشود، یک کار ظالمانه است...
⭕️ «شورای عالی اغنیا» علیه کارگران
◀️ بنظر میآید تا وقتی ساختار شورای عالی کار به شکل عادلانهای اصلاح نشود، هر سال باید شاهد تصمیمگیریهای ناعادلانه، ضد حقوق کارگران باشیم...
⭕️ «کارگران صدا ندارند»
◀️ کارگران تشکل مستقل ندارند. کارگران حتی حقوق قانونی خودشان را هم نمیتوانند از کارفرمایان و دولت بگیرند و هر سال به خاطرِ همین بیقانونیها بیشتر از سال قبل در چاهِ فقر و بیپولی پرت میشوند...
⭕️ واردات مازراتی عامل ایجاد تورم است؛ نه افزایش حقوق کارگر
◀️ تا حرف از افزایش دستمزد کارگران میشود فوراً عدهای مردم را از افزایشِ شدیدِ تورم میترسانند تا هر سال کمر کارگران زیر بار تورم بیشتر خرد شود. اما فریبرز رئیسدانا، پاسخ این ادعا را به خوبی میدهد...
⭕️ دستمزد کارگران؛ همچنان زیر خط فقر
◀️ کاش وزیر کار و دیگر مسئولان دولتی برای یک ماه هم که شده با حقوق کارگران زندگی میکردند و درد کارگران را از نزدیک میچشیدند؛ شاید واقعیتر برای زندگی میلیونها کارگر تصمیم میگرفتند...
⭕️ دولت در تعیین حداقل دستمزد، حافظ منافع سرمایهداران است
◀️ دکتر فریبرز رئیس دانا: شمار کارگرانی که زیر خط فقر قرار گرفتند هر سال بیشتر شده است و تورم برای طبقه کارگر و محرومان خیلی بیشتر از دهکهای بالاست...
🎬 @Mostazafin_TV
✳️ 10 راهکارِ مردمی برای رشدتولید:
1⃣ هدفگیری استانی زنجیرههای تولید
2⃣ توسعه درونزای خوشههای صنعتی
3⃣ توانمندسازی تعاونیهای تامین نیاز تولیدکنندگان
4⃣ توسعه شبکههای پیمانکاری صنعتی
5⃣ تقویت نهادهای پشتیبان شرکتهای کوچکومتوسط
6⃣ ایجاد نهادهای توسعهگر غیردولتی در حوزه زیربنایی
7⃣ توسعه تعاونیهای بزرگ مردمی، ازجمله تعاونیهای فراگیر و مرزنشین
8⃣ تقویت تشکلهای جمعی بهرهبرداری در عرصه کشاورزی
9⃣ بهمرسانی جهادی ِ عوامل اقتصادی- اجتماعی در سطح محلی
🔟 نقشآفرینی تشکلهای تخصصی در سیاستگذاری تولید.
@dr_izadkhah
#انسان_انقلاب_اسلامی
نامه شهید فتحعلی رستمی به مادرش، یازده روز قبل از شهادت، در سن ۱۹ سالگی!
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم
سلام بر تو ای مادرم!
سلام بر تو ای چشمۀ پرفیض، سلام بر تو ای خورشید تابان.
امیدوارم که سلامم را بپذیری.
تو بزرگی، تو باشکوهی.
هر چند که جثّهای ندارم.
چگونه بزرگی و صلابتت را بر لوح سفید دفترم بنگارم؟ چگونه شهامتت را شرح دهم؟ میدانم که نمیتوانم.
قلم در دستم میلرزد، افکارم به جایی بند نمیشود، زبانم الکن شده، چه بگویم در مدحت و چه بنویسم در وصفت.
ای مادر عزیز، کدامین سخن میتواند کمالات تو را بیان کند؟ کدامین نویسنده میتواند تو را درک کند و سپس در مدحت شعر و مقاله بنویسد؟
وقتی قاصد خوشخبر مژده آورد که پسرانت با هم مجروح شدهاند، همه فکر میکردند که تو تحمل نداری، ولی تو صبر کردی و گفتی که من برای شهادت آنها آماده بودم و گفتی که رضایم به رضای خدا و لبخند زدی.
چه بگویمت؟ تو کوهی، تو اسوۀ صبری، صبر خدا در جام داری، تو شوری و صفا.
تو مادر برادرم «علیاکبر» هستی که زیباترین شعر حماسی را سرود و بر منارۀ عشق اذان خون خواند.
تو مادر برادرم «علیاکبر» هستی که در زیر شکنجۀ جانیان وحشی همۀ رنج را تحمل کرد.
تو مادر برادرم هستی که سر داد تا سردار جماران سرافراز باشد، مؤیّد باشد.
تو مادر برادرم هستی که اسماعیل شد.
تو مادر برادرم هستی که تازهداماد بود، ولی قاسم شد، به میدان رفت و جان داد و به خیل پویندگان راه دوست شتافت.
تو اکبر جوانت را به میدان فرستادی تا در کربلای ایران به ندای «هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرنی» حسینِ زمان لبیک گوید.
او جان داد تا اسلام پاینده باشد، او رفت تا اسلام نرود.
مادرم وقتی نیمههای شب گریههایت را میشنوم که با خواهرم همناله شدهای، وقتی که شبهای جمعه بر سر مزار اکبر شهیدم اشک میریزی، وقتی که لباسهای رزم برادرم را بر تن من میکنی، وقتی وظیفهات را ادا میکنی، وقتی که وصیتنامۀ برادرم را روی سینه میگذاری و گاه خسته از داغ هجرش به خواب میروی، از دل صبور تو انگشت حیرت به دهان میگیرم و درمییابم که داغ فرزند بسیار سنگین است.
با خود میاندیشم که روز محشر، حضرت زهرا سلامالله علیها بر تو لبخند میزند.
تو آنی که وقتی همرزمان برادرم خبر شهادت او را آوردند، دست آنها را بوسیدی و در جواب گفتی خوشا به سعادتش، گفتی که مگر خون او از خون علیاکبر حسین رنگینتر است؟
آری مادرم میرفتی که جنازۀ فرزندت را ببینی. سرش خونین بود و پارهپاره، انگشتانش قطع شده بودند. کوهها اگر به جای تو بودند، از جا کنده میشدند و خرد میشدند، ولی تو او را بوسیدی.
تو در کدامین مکتب درس آموختی که اینگونه فرهنگ شهادتطلبی را به فرزندانت یاد دادی؟
ای مادر تو از کدامین دیاری؟
تو از دیار مادران دلشکستۀ صحرای کربلا و صدر اسلامی، تو از تبار زینبی مادرم چه بگویمت؟ گل از دیدنت پرپر میشود، آسمان میگرید، زمین مینالد، بلبلان نجوای شهادت میخوانند.
مادرم! تو عصارۀ صبر و ایمانی، پس میدانم اگر جنازۀ مرا هم برای تو بیاورند شکر میکنی، چرا که تو خود مرا را به میدان فرستادی.
تو خود خواستی که امانت را به صاحبش بدهی.
سلام بر تو باد ای مادرم! سلامم را بپذیر.
فرزند کوچکت، فتحعلی
آبادان
۱۳۶۵/۱۰/۱۸
مادرشهیدان علی اکبر و فتحعلی رستمی و همسر جانباز شهید حاج عباس رستمی و مادر حجت الاسلام و المسلمین رستمی (نماینده رهبری در دانشگاههای کشور) اول رمضان (۳ فروردین۱۴۰۲) به همسر و فرزندان شهیدش پیوست.
برای آن مرحومه مغفوره مهمان شدن بر سفره کرامت و عنایت سالار شهیدان و برای فرزند برومندش حجت الاسلام و المسلمین رستمی و خانواده محترم صبر و اجر مسئلت داریم.
@rismansanj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تلاش برای یک سال شیرین
🔹 گزارشی از مهمترین مسئله و دغدغه مردم در سال ۱۴۰۲
⭐️ #بهار_معنویت | #گزارش_مردمی
💻 Farsi.Khamenei.ir
@rismansanj
محسن ریسمان سنج
♦️اعتراض + ذهنیت سلطانی ✍محسن ریسمان سنج آیا معترض بودن بد است؟ به هیچ وجه. اعتراض امر مقدسی است ک
♦️ ورود به دوران مطالبه گری تخصصی
✍ محسن ریسمان سنج
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ بود و دیدار رمضانیه تشکل های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، دانشجویان جوان از وضعیت کشور و نابسامانی ها گله کردند و رهبری در پاسخ گفتند: علاج مشکلات کشور دولت جوان و حزب اللهی است...
اگرچه این سخن ره بر مانند بسیاری دیگری از فرمایشات ایشان ابزار دست برخی سیاسیون شد تا از نمدش برای خود کلاهی درست کنند اما برای فهم بهتر کلام ایشان باید به دیدار رمضانه یکسال قبل مراجعه کرد یعنی دقیقا اول خرداد ۱۳۹۸
دیدار و سخنانی مهم که در آن رهبری "طرح حلقه های میانی" را مطرح کرده و در واقع نقشه اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش آفرینی جوانان را توضیح دادند. در آن دیدار، ره بر پس از توضیح حلقه های میانی و عملکرد آنها می فرماید:
" نتیجهی اینها چه میشود؟ اینجا من این جور یادداشت کردهام که سرانجام، کشاندن نسل جوان متعهّد به عرصهی مدیریّت کشور، که یکی از دوستان گِله میکردند که جوانها را به عرصهی مدیریّت راه نمیدهند. خب چه جوری وارد عرصهی مدیریّت میشوند؟ ورود در عرصهی مدیریّت برای نسل جوان از این راهها اتّفاق میافتد و طبعاً اگر نسل جوان وارد عرصهی مدیریّت شد، و مدیران ارشد نظام از جملهی جوانهای متعهّد -که من گفتم جوانهای متعهّد حزباللهی، یعنی واقعاً باید حزباللهی باشند؛ به معنای درست کلمهی حزباللهی- آن وقت آن حرکت عمومی کشور طبعاً استمرار پیدا میکند، سرعت پیدا میکند و انجام میگیرد. پس بنابراین این سؤال که جوان چگونه میتواند وارد میدان این حرکت عمومی بشود، به نظر من پاسخهای روشنی دارد که من یک مقداری از آنها را گفتم."
رسیدن به دولت جوان و حزب اللهی از منظر رهبر لاجرم از مسیر تشکیل حلقه های میانی می گذرد و برای علاج مشکلات کشور هم راهی جز تشکیل دولت جوان و انقلابی نیست.
تشکیل حلقه های میانی در واقع یک حرکت منضبط و هوشمندانه است برای درگیری جوان به معنای درست کلمه! حزب اللهی با واقعیت های جامعه و درگیر شدن با مسائل حکمرانی کشور به صورت تخصصی.
دقیقا چیزی که من از آن به مطالبه گری تخصصی یاد می کنم.
بارها به برخی دوستان گفته ام که ما افراد مسئولیت پذیری نیستیم. دوست داریم همه جا باشیم در سیل، در مواسات، در حجاب، در اردوی جهادی و در کرونا و.... اما مسئولیت هیچ چیز را در جمهوری اسلامی نمی پذیریم. نه مسئولیت دور شدن برخی افراد از ظواهر اسلامی را، نه مسئولیت فقر و تبعیض و تضاد طبقاتی را، نه مسئولیت عقب ماندگی در عدالت را و نه مسئولیت هیچ چیز دیگر را...
اکثر ما با مسائل کشور بصورت جدی درگیر نشده ایم، ساز وکارها و قوانین و سیاست ها را نمی شناسیم و با ذهنیت خود مسائل کشور را تحلیل می کنیم. قطعا با این شرایط نمی توانیم در تشکیل دولت جوان و حزب اللهی هم نقش ایفا کنیم.
راه حل ساده است: شانه زیر بار مسئولیت های کشور بدهیم و بنا به علاقه و دغدغه و تخصص خود در عرصه ای وارد عرصه کارشناسی و شناخت ظرفیت ها و واقعیت ها بشویم و برای اصلاح وضعیت کشور طرح داشته باشیم و در قالب مطالبه گری تخصصی در اصلاح و پیشرفت کشور بکوشیم.
نتیجه کشاندن نسل جوان متعهد به مدیریت کشور خواهد بود.
@rismansanj
⭕ غریب، غریب نماند!
🔹نمی دانم این درد تا کی و تا کجا ادامه دارد! نمی دانم این بی مهری تا چه ماه و سالی طول می کشد! نمی دانم وقت آن بلوغ فرهنگی جبهه ای کی فرا می رسد! نمی دانم حزب الله تا کی می خواهد در حال و هوای خود سیر کند و آنقدر پرت باشد که حتی از یاران هم غفلت کند! نمی دانم چرا نگاه جبهه ای در عرصه فرهنگ بعد از گذشت چند دهه از توصیه های رهبر انقلاب هنوز هم رنگ واقعیت و عینیت به خود نگرفته است؟ عجیب است.
🔹چرا هنوز بعد از گذشت سالها از تذکرات رهبری مبنی بر وقوع «تهاجم فرهنگی»، «ناتوی فرهنگی» و «شبیخون فرهنگی» بدنه اصلی نیروهای انقلاب در مساجد و هیاتها و... با هنر و سینما آشتی نکرده است یا لااقل به عنوان یک مصرف کننده عادی دغدغه اش نشده است! روزی حزب الله از این می نالید که تولیدی ندارد که حال بخواهد توزیع و مصرف کند، فقر نفر داشتیم. اما حال چه؟ آیا امروز هم می توانیم این ادعا را کنیم؟ امروزی که نسلی از هنرمندان مستند ساز و فیلم ساز مومن و انقلابی تربیت شده اند و در این برهوت بی معنای سینما و هنر، آثار فاخر و ماندگار تولید می کنند.
🔹چرا حمایت از بر و بچه های حزب اللهی مهجور در عرصه هنر و سینما را برای خود یک تکلیف دینی و شرعی نمی دانیم؟ ای کاش همان قدر که برخی دوستان، حمایت از فلان لیست مذبذین سیاسی را برای خود تکلیف می دانستند، حمایت از جهادگران و سربازان اصلی جبهه جنگ نرم را هم برای خود وظیفه و امری واجب می دانستند. به جرأت می گویم، اگر بدنه حزب الله پای کار حداقل بازدید و مصرف تولیدات فرهنگی جبهه انقلاب بیاید، صحنه فرهنگی کشور خصوصا در سینما دگرگون خواهد شد. شک نکنید که این حضور و حمایت، تاثیر خود را در ترغیب فیلم سازان و بازیگران جهت پرداختن به سوژه های انقلابی، تخصیص بودجه های کافی برای تولیدات آثار انقلابی توسط دستگاه ها و جلب توجه توده مردم به این فیلم ها، نشان خواهد داد.
🔹چرا مجموعه های فرهنگی و مردمی ما حداقل بخشی از رسالت خود را حمایت از این تولیدات فرهنگی نمی دانند؟ چند امام جماعت مسجد را سراغ دارید بین دو نماز یک فیلم سینمایی را به نماز گزاران معرفی کند؟ چند مداح پیدا می کنید که سینه زنان هیات خود را دعوت به دیدن فلان فیلم روی پرده کند؟ چند امام جمعه می یابید که بخشی از خطبه دوم خود را به تایید و تبلیغ یک اثر فاخر سینمایی که بیان گر ارزشهای گفتمان انقلاب اسلامی است اختصاص دهد؟ اینها حقیقتا درد است. مگر آقایان شک دارند که اثر یک فیلم سینمایی بر ذهن و قلب مردم و خصوصا نسل جوان از صدها کتاب و منبر و سخنرانی شان بیشتر است؟ اگر هنوز هم شک دارید که التماس دعا!
🔹این گلایه از جریان انقلاب زمانی دوچندان می شود که آدم می ببیند در طول سالیان اخیر چه آثار خوب و جذابی ذیل کلان گفتمان انقلاب اسلامی و خصوصا در معرفی انسان های تراز انقلاب اسلامی ساخته شده ولی حتی بعضا به چشم جریان انقلابی هم نیامده چه برسه به مردم عادی. به چشم رساندنی که باید توسط حزب الله انجام می شد اما چه کنیم که خود حزب الله هم کور است کور. فیلم هایی چون «موقعیت مهدی»، «منصور»، «تک تیرانداز» و « غریب» را می توان نمونه هایی از دهها آثار ساخته شده ای دانست که متاسفانه آنطور که باید و شاید دیده نشدند. البته غریب هنوز وقت دارد که غریب نماند.
🔹فیلم سینمایی غریب که بخشی از زندگانی شهید محمد بروجردی را به تصویر می کشد این ایام روی پرده سینماهای سراسر کشور است. روایتی از مسیح کردستان، نماینده امام در میان مردمی که اسیر ظلم و جنایت و غارت و ددمنشی کومله و دموکرات بودند. تجزیه طلبانی که همین چندماه پیش ادعای دفاع از کُرد و زن و آزادی داشتند و با نسلی روبه رو بودند که گذشته سیاه آنان را نمی شناخت، گذشته ای که در آن به صغیر و کبیر رحم نکردند و زن و بچه کُرد را به سلاخی می کشاندند. غریب علاوه بر معرفی شهید بروجردی، بخشی تلخ و جانکاه از تاریخ این کشور را روایت می کند.
🔹 غریب انسان تربیت یافته مکتب خمینی را می شناساند. انسانی که در گیر و بند محدویت های میدان و فشلی ساختارها نمی ماند و تکلیف خود را می شناسد و عمل می کند ولو اینکه به قیمت تهدید و اخراجش تمام شود. او خود را خرج خمینی میکند نه خمینی را خرج خود. او چریک است اما روحی لطیف دارد. او جهاد در میدان را با اشک در شب توأمان می کند. او حتی برای برگشتن و توبه کردن جانیانی چون کومله وقت می گذارد، او الحق سرباز خمینی است که جز مکتب خمینی جایی چنان آدمی نمی یابی. خلاصه آنکه غریب را دریابید که غریب نماند.
🔹منتظر این دستگاه و آن دستگاه نمانید. پدران و مادران دست بچه های خود را بگیرند و به سینما بیایند. هیاتها، مساجد و پایگاه های بسیج و نمازهای جمعه بسم الله بگویند و با حضور مردم، بر و بچه های جبهه فرهنگی انقلاب را تقویت کرده و قوت قلبی برای کارهای بعدی باشند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
@rismansanj
📢 دوره رایگان آشنایی با زیستشهرهای نوین مولد
✅ مجازی (آفلاین)؛ با امکان شرکت از سراسر کشور
✅ بصورت فشرده در ۳ ساعت
✅ همراه با اعطای گواهی پایان دوره از طرف اندیشکده زیستشهر
🎴ثبتنام از طریق👇👇
yun.ir/zistshahr2
yun.ir/zistshahr2
🔹 با ارائههایی از:
دکتر عباس جهانبخش؛ زیستشهرهای نوین مولد، الگویی هم افزا
مهندس امیرحسین کمالی؛ نظام تولید، توزیع و مصرف تراز انقلاب اسلامی
⏱ مهلت ثبتنام: ۱۵ فروردین ماه
شبکه یاریگران پیشرفت ایران
📌@shipaa
🔻 شیوه اداره کشور باید عوض بشود؛ بروکراسی موجود عامل پدیدآمدن مافیا و رانت است
🔻 مدیران کشور اگر فرشتۀ آسمانی هم باشند باید قدرت را تا آنجا که ممکن است از آنها بگیریم و به مردم بسپاریم
📌 #علیرضا_پناهیان در جمع دستیاران استانداران در امر مردمیسازی دولت:
🔘 فرمانداری که با نخبگان شهر ارتباط مستمر ندارد باید عزل شود؛ حتی اگر اهل نمازشب و عاشق ولایت باشد
🔘 مهمترین اقدام دولت سیزدهم، انجام «مردمیسازی دولت» و افزایش مشارکت مردم در کارهاست
🔘 برای مردمیسازی دولت باید سیستم بروکراسی موجود در ادارۀ کشور را کنار گذاشت
🔘 چرا دولت امیرالمؤمنین(ع) موفق نبود؟ دلیل اصلیاش این بود که مردم مشارکت لازم را نداشتند و نمیخواستند داشته باشند
🔘 دلیل اصلی موفقیت حکومت امامزمان(ع) «مشارکت و مسئولیت پذیری بالای مردم در اداره امور» است
_
مقام معظم رهبری از 10 سال پیش حرکت جدیدی را به سمت مردمیسازی دولت آغاز کرده که این حرکت در رهنمودهای ایشان به وضوح دیده میشود. یادمان هست که بعد از انتخابات ریاستجمهوری قبلی، استفاده از کلمه «آتش به اختیار» از سوی ایشان خیلی به چشم آمد.
رهبر انقلاب صریحاً به این دولت فرمود که حضور و مشارکت مردم را در سه محورِ «تصمیمگیریها»، «نظارت بر رفتار مدیران» و «اقدام مردم» افزایش دهید. (بیانات ۱۴۰۰/۱۰/۱۹) مهمترین وظیفه دستیاران مردمیسازی دولت، تقویت این سه محور برای مشارکت مردم است.
دولتِ امیرالمومنین(ع) مظهرِ عدالت، زُهد و خدمت بود، اما چهار سال و نیم بیشتر دوام پیدا نکرد! چرا موفق نبود؟ دلیل اصلی این بود که مردم مشارکت لازم را نداشتند و نمیخواستند داشته باشند. حکومت امام زمان(عج) فقط یک تفاوت با حکومتهای دیگر بزرگان دین دارد؛ آن هم مشارکت و مسئولیت پذیری بالای مردم در اداره امور جامعه است.
به هیچ وجه خداوند اجازه نمیدهد در زمین عدالت رایج شود و رزق و نعمت زیاد شود؛ مگر با مشارکت مردم در اداره جامعه. مهمترین اقدامی که دولت سیزدهم انجام میدهد، انجام همین مردمیسازی و بالا بردن سطح مشارکت مردم است.
بروکراسی امری غیرانسانی است؛ رویکرد بروکراسی این است که مردم دزد هستند و باید از این دزدی جلوگیری کند. بروکراسی موجود، عامل پدید آمدنِ مافیا و رانت است؛ مافیا در بخش خصوصی و رانت در بخش دولتی شکل میگیرد.
از شما دستیاران مردمیسازی دولت میخواهم درباره آثار سوء بروکراسی ماکس وبر مطالعه کنید. بروکراسی موجود به کارمند یاد میدهد که شما کار میکنی و پولت را میگیری و مسئولیتی نداری. برخی از وزرای محترم به بنده میگفتند که آنقدر کار اداری روی سرمان ریخته که فرصت کار عملی و میدانی نداریم! این هم نتیجه بروکراسی است.
امام(ره) میفرمود که دولت اسلامی دولتی است که اگر بودجه کم آورد، مردم از نان شبشان بزنند و به دولت بدهند. این چگونه محقق میشود؟ فقط در یک صورت؛ اینکه حلقههای میانی فعال بشوند و به مردم نشان بدهیم که کار دست خودشان است.
فرمانداری که به صورت هفتگی با نخبگان شهرش جلسه نمیگذارد باید عزل شود؛ حتی اگر نماز شب بخواند و عاشق ولایت باشد. امیرالمومنین(ع) و فرزندانش شهید شدند تا مردم را به صحنه بیاورند.
بروکراسی موجود باید کاهش پیدا کند و مردم به میدان بیایند. الان ظرفیتهای قانونی چقدر اجازۀ این کار را میدهد؟ تا هر جا اجازه میدهد جلو بروید. با این کار، بانکها و بیمهها منطقهای میشوند، کارخانهها هم به استانها و مردم سپرده میشود.
باید بپذیریم که شیوه اداره کشور باید عوض شود؛ حتی با مسئول خوب هم تحول ایجاد نمیشود. دین ما کارمندی و کارگری را رد میکند. باید تعاونیها را تقویت کرد. شبکه تعاونی روستایی در کشور نداریم. 25 درصد اقتصادمان باید تعاونی بشود که الان 5 درصدش هم نشده است.
بروکراسی یعنی شما مسئولیتپذیر نیستید. بدنۀ دولت باید کوچک بشود. دولت ما 300هزار مدیر دارد. حتی اگر این مدیران 300هزار فرشته آسمانی باشند؛ باز هم ما باید این قدرت را از مدیران بگیریم و به مردم بسپاریم.
یکی از اهالی محلههای مردمسالار میگفت: دیگر برای ما فرقی نمیکند که دولت اصولگرا باشد یا اصلاحطلب؛ چون ما خودمان کارهای محله را مدیریت میکنیم و همه مسئولان را هم پای کار آوردهایم.
پیامبر(ص)مردم مدینه رابه گروههای 10نفره تقسیم کرد.مسئول گذاشت وشورای مرکزی درست کرد چون میخواست مشارکت مردم رابه حداکثرممکن برساند.
مردمیسازی دولت، رسالت خطیر انقلابی مادراین زمان است.اگراین کار را انجام بدهیم، یک نمونه حکمرانی را برای اولین بار در جهان، عملی خواهیم کرد.
📌 رویداد توانمندسازی دستیار استانداران در امر مردمیسازی دولت -۱۴۰۱/۱۲/۲۱
@rismansanj
📌 مسئول دینداری مردم، روحانیت است؛
باید این فکر را در حوزه نهادینه کنید. هم مدیران حوزه، هم شورای عالی حوزه، هم بزرگان حوزه، هم حضرات مراجع باید این را بدانند و به این توجه کنند که ما امروز باید به فکر حوزهی قم یا اصفهان یا مشهد یا بقیهی شهرها در بیست سال آینده باشیم؛ در سی سال آینده باشیم. سی سال آینده یعنی چه؟ یعنی دنیائی که احتمالاً هیچ شباهتی با امروز ندارد؛ از لحاظ امکان اثرگذاری، امکان تسخیر دلها، امکان تسخیر سرزمینها. ... حوزهی علمیه میخواهد عقب بماند؟ ...آن روز ای بسا صاحبان افکار گوناگون، مکاتب گوناگون، نحلههای منحرف، صاحبان اغراض فاسده بتوانند خیلی آسان کلاسهای درس دانشگاههای شما را، مدرسههای شما را، فرزندان شما را در خانههایتان در مشت بگیرند، در تصرف بگیرند؛ شما هم هیچ کار نتوانید بکنید. فکر آن روز را حوزهی علمیه باید بکند. مسئول، حوزهی علمیه است. مسئول دینداری مردم، روحانیت است. روحانیت هم مولود و ساختهی دست حوزهی علمیه است. با این نگاه مسئولیت را بسنجید؛ این جوری توزین بکنیم مسئولیت را تا بفهمیم بر دوش ما، بار سنگینی که هست، چیست. این یک نکته؛ مسئلهی آیندهنگری.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و مبلّغان و پژوهشگران حوزههای علمیه کشور ؛
۸۶/۰۹/۰۸
۱۶ سال گذشت
کارهای خوبی شکل گرفت و هنوز هم کمبودهای فراوانی هست که باید با جد و جهاد برطرف کرد.
در همین ۱۶ سال هم تحولات چشمگیری نسبت به دهه ۸۰ شکل گرفته و تحولات اجتماعی با سرعت ادامه دارد.
لازم است تحول به صورت جدی دنبال شود
@rismansanj
هدایت شده از پابرهنگان||محمد زارع
🔴تبریک نگو!
برادر جان،خواهر گرامیم؛
آیت الله!حاج آقا!سردار!پاسدار!بسیجی!جهادی!دانشجو!معلم!مهندس!دکتر!
لطفاً
روز جمهوری اسلامی را تبریک نگو؛اگر
خیال میکنی جمهوری اسلامی همان #سلطنت یک انسان عادل بر مردم است؛
اگر تصور میکنی امام روح الله لای منگنه ی متجددین برای دوره ای گذار و برای آنکه شرمنده خبرنگاران پاریسی نباشد مدل حکومت را با #زهرماری_رای_مردم قاتی کرد؛
اگر فکر میکنی مردم #اکثرشان_نفهم اند و نفهم ها را چکار به حکومت داری؟!
اگر #مشروعیت جمهوری اسلامی را در به وجود آمدن و باقی ماندنش #فقط به اذن الهی می دانی بی آنکه برای پذیرش مردم شانی قائل باشی؛
اگر بدنبال آرمان #عدالت هستی و از هر طریقی غیر از مردم بدنبالش می گردی؛
اگر جمهوریت را #تقلیل میدهی به صندوق رای #و_بس؛ و اگر در همان روز رای هم سراسر استرس داری که «مبادا مردم...»؛
تبریک جمهوری اسلامی؟!
اگر نصوص حضرت امیر ع درباره #نقش_مشروعیت_بخش_مردم در حاکمیتش را حمل بر #مجادله می کنی!
اگر #موعود را همان #بتمن می پنداری که یک تنه همه چیز را درست می کند؛ #منهای_مردم.
تبریک؟
وقتی همان گونه به جمهوریت مینگری که #داعش می نگرد.
🔶وقتش نیست ذهن هایمان را از بند #اسلام_آمریکایی آزاد و در بهار #اسلام_ناب، #جمهوریت را جشن معرفتی بگیریم
و صدها صفحه جمهوریت را از خمینی و خامنه ای و بهشتی و مطهری بخوانیم؟!
تبریک را هم خمینی باید بگوید؛ او که «صبحگاه 12 فروردین»را روز«#امامتِ_امت» و شروع«#حکومت_مستضعفین که #حکومت_خداست» می دانست.
🔶پابرهنگان؛پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفین
📌پیوند همراهی 👇
ایتا اینستاگرام تلگرام بله
هدایت شده از مرقومات/علی ریاحی پور
⭕️ ۱۲ فروردین: روز #امامت_امت
🔸 بررسی مجدد بخشهایی از پیام استثنائی حضرت امام در روز ۱۲ فروردین ۵۸، به ملت ایران، برای امروز - و دقیقا همین امروزِ ما - درسهای فراوانی دارد و عجیب و بسیار عجیب است که متعهدان و علاقهمندان به انقلابِ خمینی، اینقدر نا آشنا و نامانوساند با ادبیات رهبر کبیر انقلاب...؛ این چند برشِ کوتاه، فقط بخشی از این پیام انقلابی است:
🔹 « خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم #استکبار را با دست توانای خود که قدرت #مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملتهای مستضعف نمود، و با برقراری جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز #امامت_امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام میکنم.»
🔹 «مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقتفرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رای قاطع به جمهوری اسلامی، #حکومت_عدل_الهی را اعلام نمودید. حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده میشوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور میتابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان میبارد. مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست. همه برادر و برابرند»
🔹 «اینک شمایید که باید #مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید، و با قدرت الهی که مظهر آن #جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید.»
🔹 «صبحگاه ۱۲ فروردین - که روز نخستین #حکومت_الله است - از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را #عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگرههای قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و #حکومت_مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.»
🔹 «هان! ای ملت عزیز که با خون جوانان خود حق خود را به دست آوردید، این حق را عزیز بشمرید و از آن #پاسداری کنید، و در تحت لوای اسلام و پرچم قرآن، #عدالت_الهی را با پشتیبانی خود اجرا نمایید. من با تمام قوا #در_خدمت_شما که خدمت به اسلام است، این چند روز آخر عمر را میگذرانم، و از ملت انتظار آن دارم که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند.»
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕️ ما برای یک زندگی گوسفندوار به این دنیا نیامدهایم!
🔸روزی، در مجلس ختمی، مرد متین و موقری که در کنارم نشسته بود و قطره اشکی هم در چشم داشت، آهسته به من گفت: آیا آن مرحوم را از نزدیک میشناختید؟
🔹گفتم: خیر قربان! خویشِ دور بنده بود و به اصرار خانواده آمدهام، تا متقابلا، در روز ختم من، خویشانِ ایشان، به اصرار خانواده بیایند.
🔸حرفم را نشنید؛ چرا که میخواست حرفش را بزند. پس گفت: بله ... خدا رحمتش کند! چه خوب آمد و چه خوب رفت. آزارش به یک مورچه هم نرسید. زخمی به هیچکس نزد. حرف تندی به هیچکس نگفت. اسباب رنجش خاطر هیچکس را فراهم نیاورد. هیچکس از او هیچ گله و شکایتی نداشت. دوست و دشمن از او راضی بودند و به او احترام میگذاشتند... حقیقتاً که چه خوب آمد و چه خوب رفت...
🔹گفتم: این به راستی که بیشرمانه زیستن است و بیشرمانه مردن. با این صفاتِ خالی از صفت که جنابعالی برای ایشان برشمردید، نمیآمد و نمیرفت خیلی آسودهتر بود؛ چرا که هفتاد سال، به ناحق و به حرام، نان کسانی را خورد که به خاطر حقیقت میجنگند و زخم میزنند و زخم میخورند و درد میکشند و درد میآورند و میسوزانند و میسوزند و میرنجانند و رنج میکشند... و این بیچارهها که با دشمن، دشمنی میکنند و با دوست، دوستی، دائما گرسنهاند و تشنه؛ چرا که آب و نانشان را همین کسانی خوردهاند و میخورند که زندگی را "بی شرمانه مردن" تعریف میکنند.
🔸آخر آدمی که در طول هفتاد سال عمر، آزارش به یک مدیر کل دزد خائن، به یک نخست وزیر آمریکایی منحرف، به یک شاه بدکار هرزه، به یک چاقوکش باج گیر محله هم نرسیده، چه جور جانوری ست؟!
🔹آدمی که در طول هفتاد سال، یک ساواکی را از خود نرجانده و توی گوش یک خبرچین خودفروش نزده، با چنگ و دندان به جنگ یک رباخوار کلاه بردار نرفته، پس گردن یک گران فروش متقلب نزده، و تفی بزرگ به صورت یک سیاستمدار خودباختهی وابسته به اجنبی نینداخته، با کدام تعریف آدمیت و انسانیت تطبیق میکند و به چه درد این دنیا میخورد؟!
🔸آقای محترم! ما نیامدهایم که بود و نبودمان هیچ تاثیری بر جامعه، بر تاریخ، بر زندگی و بر آینده نداشته باشد.
🔹ما آمدهایم که با دشمنان #آزادی دشمنی کنیم و برنجانیمشان؛ و همدوش مردان با ایمان تفنگ برداریم و سنگر بسازیم؛ و همپای آدمهای عاشق، به خاطر اصالت و صداقت عشق بجنگیم.
🔸ما باید وجودمان و نفس کشیدنمان، و راه رفتنمان و نگاه کردنمان و لبخند زدنمان هم مانند تیغ به چشم و گلوی بدکاران و ستمگران برود.
🔹ما نیامدهایم فقط به خاطر آنکه همچون گوسفندی زندگی کرده باشیم که پس از مرگمان، گرگ و چوپان و سگ گله، هر سه ستایشمان کنند...
🔸گمان میکنم که آن آقا خیلی وقت بود که از کنارم رفته بود، و شاید من هم، فقط در دل خویش سخن میگفتم تا مبادا یکی از خویشاوندان خوب را چنان برنجانم که در مجلس ختمم حضور به هم نرساند...
📚ابوالمشاغل، #نادر_ابراهیمی
🔺 به مناسبت ۱۴ فروردین، زادروز نادر ابراهیمی
🎬@Mostazafin_TV
@rismansanj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:
✏️شعار امسال حساس و مهم است. شعارهای اقتصادی به معنای بیاعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست. یک اقتصاد نابسامان بر فرهنگ جامعه هم اثرگذار است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:
✏️ برای عملی شدن شعار امسال باید دستگاهها و بخشهای کشور اولویت آن را بپذیرند. همه همتها و ارادهها در طول سال باید متوجه این نقطه کانونی باشد.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، عصر امروز: حجاب محدودیت شرعی و قانونی است/ کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است/ خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمیکنند/ دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم/ کارهای بیقاعده نباید انجام بگیرد
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 مبارزه با فساد، در رأس توصیههای کلیدی در مسئله اقتصاد است/ فساد مردم را ناامید میکند/ بدون ملاحظه با فساد باید مبارزه کرد
🔻 رهبر انقلاب، امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام: در مسئلهی اقتصاد چند توصیهی کلیدی هم هست. در رأس این توصیهها مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد که در شعارهای رئیس جمهور محترم در دوران انتخابات و بعد از انتخابات هم وجود داشته، همهی ما هم به این معتقدیم واقعاً. مبارزهی با فساد کار لازمی است. البته کار بسیار دشواری است. مثل یک اژدهای هفت سر، از همه طرف خطرش انسان را تهدید میکند.
فساد، مردم را ناامید میکند، مأیوس میکند، میل به سلامت را در افراد کاهش میدهد. وقتی کسی میبیند که فلان آدم با شیوهی غیرقانونی، غلط توانست جیب خودش را پر کند، این هم وسوسه میشود. فساد یک بیماری مسری است، بیماری بسیار خطرناکی است، موجب هلاک جامعه است واقعاً. مبارزهی با فساد لازم است. بدون رودربایستی، بدون ملاحظه بایستی با فساد مبارزه کرد هر جا که هست و این در رأس کارهای مهمی است که در زمینهی مسائل اقتصادی لازم است. ۱۴۰۲/۱/۱۵
🏷 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از محسن ریسمان سنج
🧶 اولویت اول کشور
✍ محسن ریسمان سنج
هرچه جلوتر می رویم بیشتر به این نتیجه می رسم که هیچ کاری به اندازه مبارزه هم جانبه با فساد اقتصادی ضرورت ندارد و هیچ مصلحتی امروز بالاتر از برخورد با فساد اقتصادی نیست. برخورد با فساد اقتصادی چه از باب تغییر قوانین و ساختارها و سازکارها و چه از باب برخورد با مفسدان و آلودگان و عدم استفاده از آنها در پست های مدیریتی مسئله ای است که امروز در سطح مردم بصورت جنبش وار مطالبه و در سطح مسئولین عالی بصورت یک اولویت حیاتی مورد توجه قرار بگیرد.
برخی از مسئولان از روی ناآگاهی فکر می کنند که پدیده فساد مسئله دست چندم کشور است و گمان می کنند که از تخصص یکمدیر ولو آلوده به فساد اقتصادی می توان برای مدیریت و پیشرفت کشور استفاده کرد. این خیال باطل و کاملا غلط است تجربه نشان داده افراد آلوده در هیچ تصمیم و اجرایی نفع ملت و کشور را در نظر نمی گیرند و حضورشان در هر سمتی کشور را در همان حوزه دچار مشکل و بحران و ناکارآمدی و نا رضایتی می کنند.
در ایام قبل از انتخابات ریاست جمهوری مهمترین استدلال آقای رئیسی برای خروج از قوه قضائیه و قرار گرفتن در راس قوه مجریه این بود که آنجا مشغول برخورد قضایی با مفسدان پس از انجام جرم بود و با حضور در دولت می توانند با تغییر ساختارها و سازوکارها و انتصاب افراد شایسته می توانند از بروز فساد جلوگیری کنند. همان موقع هم این تذکر رو مطرح کردیم که هیچ فردی نمی تواند به تنهایی این کار را انجام دهد و شبکه فساد شکل گرفته در بخش های مختلف کشور جز با همراه کردن مردم و به صحنه آوردن مردم و ساماندهی نظارت مردمی انجام نمی گیرد مسئله ای که در این یکسال و چند ماه جز در مورد معدودی مثل بازرسی وزارت کار و تعاون و رفاه هیچ گاه به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته و در دارد روی همان پاشنه سابق می چرخد.
آقایان برای تعویض افراد از پست های مدیریتی مانند محاکم قضایی ادله و مستندات دادگاه پسند طلب می کنند در حالی که به فرموده امیرمومنان علی (ع) برای حفظ افراد و آبروی آنها و سلامت نظام تغییر مدیری که درباره او قرائن و اماراتی از قصور، تقصیر یا فساد وجود دارد کافی است.
باز هم تاکید می کنم:
فرد آلوده هر کجا که باشد آنجا را به کانون ناکارآمدی و بحران و نارضایتی تبدیل می کند فرقی ندارد شهرداری باشد، ورزش باشد، آموزش باشد، صمت باشد یا امنیت...
@rismansanj
پولهای حرام و برخورداریهای تبعیضآمیز سرنخ خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی
تورّمِ بالا، در چند سال پیدرپی خیلی چیز مهمّی است؛ سالهای متعدّد، پشت سر هم تورّم بالا. خب، این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد و توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند؛ یک عدّهای محروم میمانند، یک عدّهای هم حالا از طرق مختلفی جیبهایشان پُر میشود. از هر دو طرف، ایجاد فساد خواهد شد؛ هم از طرف فقر، فسادهای فرهنگی، اجتماعی به وجود میآید؛ هم از طرف آن مجموعهای که توانستهاند از این آبهای گلآلود ماهی بگیرند، استفادهی نامشروع کنند، حرامخوری کنند، از ناحیهی آنها هم فسادهایی به وجود میآید. تورّم یک مسئلهی صرفاً اقتصادی به نظر میرسد امّا انسان میبیند نه، این میتواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد. خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی هست که اگر ما سر نخ اینها را دنبال کنیم، به همین پولهای حرام و برخورداریهای تبعیضآمیز خواهیم رسید
۱۴۰۲/۱/۱۵
🏷 رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام
@rismansanj
*وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ*
💢کنز نقطه ای_کنز لجنه ای💢
کنز داریم تاکنز!.
♦️شکی نیست که اکتنازِ مال وثروت (ذخیره کردن _ گنج اندوختن) توسط هر فرد در هر نقطه ای و با هر مکتب اقتصادی که باشد، پیامدهای منفی خودش را دارد و آثارِ سوئی در جامعه برجای مینهد. از همین رو، گنج اندوزان بشارت داده شده اند "بِعَذَابٍ أَلِيمٍ".
♦️ اما نوعِ مخرِّبتری ازاکتناز وجود دارد که اولاً توسط " لجنه های ثروت اندوز " رخ می دهد وثانیاً از مایحتاج ضروری عامه است. این نوعِ اندوختن، علاوه بر به بار آوردن تبعات منفی اقتصادی در جامعه ، ویرانگر بلکه منهدم کننده ساختارهای اقتصادی نیز هست چرا که کنز، نقطه ی مقابلِ مولّدسازی دارایی است و وقتی سرمایه های یک ملت یاکشور عقیم شوند و از زایش بیفتند بدنه اجتماعی در طبقات وسط، فشارش را روی کمر خویش حس خواهند کرد و طبقات پایین جامعه، کمرشان خم بلکه شکسته خواهدشد.
🔸️کنز املاک، کنز خودرو، کنز دلار، کنز معادن ناب، کنز طلا وسکه وکنز هر سرمایه ای توسط کانونهای قدرت وثروت از این نوع است.
♦️خواستگاه اکتناز فردی، منفعت طلبی فردِ حریص است. اماخواستگاه اکتناز لجنه ای ، جانخواریِ طمّاعان است که در کانونهای قدرت وثروت قرارگرفته اند.
♦️اگر مال اندوزی فردی(نقطه ای)، عاقبتش "عَذَابٍ أَلِيمٍ" است. مال اندوزی لجنه ای "اللهُ اکبر".
♦️راه برونرفت حذف سیاست هایی است که تسهیلگرِ مال اندوزی لجنه ها می باشد و همچنین قطع کردن دست اختاپوستان چنبره زده بر روی سرمایه های ملت.
🇮🇷پاینده ایران اسلامی
سهیل توانائی
مرکز پژوهشهای راهبردی آسیبهای اجتماعی.
به مترآ بپیوندید وزنجیره تبیین باشید.👇👇
@mtra1395
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها!
#بخش_اول
1⃣ در دیدار با بانوان (۱۴۰۱/۱۰/۱۴) صراحتاً فرمودند: "کسانی را که حجاب کامل ندارند، نباید به بی دینی و ضد انقلابی متهم کرد".
برخی از ما پیروان ولایت از وصف (ضعیف الحجاب)، مفهوم گرفتیم و بی حجابها و کشف حجاب کرده ها را به "بی دین" و "ضد انقلاب" متهم کردیم!
البته ایشان قبلا همین لبیک گویان به کمپین های علینژاد را هم بیش از فریب خورده لقب نداده بود.(۹۶/۱۲/۱۷)
اینبار(۱۴۰۲/۱/۱۵) تصریح کرد: "خیلی از کسانی که کشف حجاب کردند اهل دین اند..."!
تا از دست برخی از ماها و اتهام زنی هایمان نجاتشان دهد!
❓می پرسی: حالا دعوا سر تعابیر و اتهامات است یا کشف راهبرد رهبری؟!
منتظر باش!
2⃣ دو سه دهه قبل ایشان راه حل اساسی بی حجابی و بدحجابی را تذکر لسانی همگانی [نه گروه های نیابتی] می دانست: "بگویید و رد شوید"!
آنوقت هم بسیاری از ما پیروان ولایت می گفتیم: اثر ندارد!
اندیشکده ها و مراکز تخصصی هم دنبال بسته سیاستی و اجرایی برای تحقق تذکر لسانی همگانی نیافتادند. به شکل نیابتی و حداقلی انجام و البته محکوم به شکست شد!
تا به اینجا کشید که کمپین های طراحی شده اپوزیسیون و سوژه سازی های گشت ارشاد از اساس تذکر لسانی را "ناممکن" (نه فقط ناموثر) کرد!
❓ فکر نمی کنید ادبیات اخیر رهبر انقلاب راهبردی را دنبال می کند؟!
ادامه دهید!
3⃣ آمار پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات (دفتر طرح های ملی) در بازه زمانی ۲۹تا ۳مرداد۱۴۰۱ نشان می داد: ۲۳٪از پاسخگویان، اصلا حجاب را "واجب شرعی" نمی دانند!!!
با انحاء تهاجمات رسانه ای و شبکه ای؛ شک، شبهه و جهل بسیط (به این میزان) نسبت به حکم عجیب نیست. با این وضع، در فضای گسل های اجتماعی موجود و ناممکن شدن گفتگو، تبیین و تذکر لسانی؛ صرفاً تکیه بر ورود قهری یا قضایی و اجرای تعزیرات قانونی، طبعا راه حل اساسی به نظر نمی رسد.
❗️اما گفتن این حرفها، از سوی برخی گروه ها و شبکه های اجتماعی، اتهام اسلام صورتی(!) می خورد! فقط "دادستان ورود کن!" نشان مذهب و انقلابیگری و غیرت قلمداد می شد!
تا اینکه رهبر انقلاب هم در دیدار اخیر (۱۴۰۲/۱/۱۵) از "این ندانستن" به نوع دیگری سخن گفت و باز کمیت را بالا برد: "خیلی از کسانی که کشف حجاب می کنند اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می کنند چه کسانی هستند قطعاً نمی کنند. من می دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دین اند، اهل تضرع اند، اهل ماه رمضان اند، اهل گریه و دعا هستند. توجه ندارند که چه کسانی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاه های جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. اگر بدانند حتما نمی کنند"!
⬅️ یعنی آنهایی که به ابعاد "حرام سیاسی" بودن کشف حجاب نا آگاهند هم "خیلی" هستند!
❓اگر "خیلی" از کسانی که کشف حجاب کرده در خیابان اند، "نمی دانند"؛ راهش "تبیین است یا باتوم"؟!
ایشان در ماجرای اغتشاشات فرمود: "وسوسه روی جوانان را تبیین بر طرف می کند نه باتوم"!(۱۴۰۱/۱۰/۱۹)
اما راه حل بسیاری از ما باتوم یا مابه ازاء دوربین-جریمه بود!
4⃣ اما تبیین، فضا و ارتباط می خواهد.
فضای موجود، گسست و جدایی بین بی حجاب و محجبه و علماء و... است. دشمن هم به شکل جدی به آن دامن می زند و دوستان نا آگاه هم مثل همیشه سوژه ها را برای گسست بیشتر فراهم می کنند.
⬅️ رهبر انقلاب با ادبیات خاص اخیر، اول دنبال بسترسازی برای این ارتباط و گفتگو و زمینه سازی برای جهاد تبیین است.
اول شل حجابها را از زبان تندِ ما و برچسب های بی دین و ضد انقلاب گرفتند.
وقتی فقط جای برچسب ها را عوض کردیم و به کشف حجابی ها، بی دین و ضد انقلاب گفتیم و حتی به خطبه های جمعه هم کشاندیم؛ سراغ اینها هم آمد و با ادبیاتی غلیظ تر و کلماتی بیشتر از بار قبل (که درباره شل حجابها بود) آنها را از زبان تند ما گرفت. آنها را اهل دین و تضرع و گریه و دعا و رمضان خطاب کرد.
❗️ رهبر دارد چتر وحدت ملی می گسترد و شکاف و گسل اجتماعی را پر می کند تا تأثیر و تأثر ملت برهم فراهم شود. واضح نیست؟!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها!
#بخش_دوم
✔️ به طور روشن:
*⃣ این چتر پدری، برادری-خواهری که زمینه و بستره برای "فن آوری اجتماعیِ" گفتگو، تبیین، تذکر و تصحیح است، را به هیچ طریق پاره نکنیم. دوباره در آن رخنه جدید نیافکنیم.
• خطباء، ائمه جمعه، منبری ها و گروه های مرجع چند هفته _بدون اینکه ارزش حجاب را کم یا بی حجابی را مجاز نشان دهند_ با همین ادبیات و درون همین راهبرد سخن بگویند.
اول به بستره گفتگو و ارتباط بپردازند از یکپارچگی و #ولاء_طرفینی (۱) بگویند و گسل اجتماعی را هم آورند.
*⃣ به جای تجمعات مطالبه گری برای اِعمال تعزیرات قانونی یا اجرای جریمه علیه بی حجابها و...، به بسته ها و خلاقیت های فن آوری اجتماعی تأثیر و تأثر همگانی و متقابل فکر کنند. برخی ابتکارات خوب را بیفزاییم و نقش آفرینی مدنی خود را گسترش دهیم.
• اگر نمی خواهیم حاکمیت در ارزشها برکنار باشد و فعلا مطالبه گری از مسئولین را انقلابیگری می دانیم؛ مطالبه برخورد با مهره درشت های بی حجابی یعنی قاچاقچیان حجاب و پوشاک، سازمان بخشی ها و دست های پنهانی که رهبری اشاره کردند را بخواهیم.
در برنامه جهان آراء عرض کردم بی حجاب کف خیابان، برانداز هم که باشد، بدتر از سرباز میدان ژاله دوره پهلوی نیست؛ با افسر بعثی شلمچه فرق دارد؛ یکبار دیگر (مثل دوره انقلاب) باید او را به ملت برگردانیم.
*⃣ اولویت مسائل اقتصادی در مطالبه از دولتها را جابجا نکنیم.
رهبر انقلاب در همین سخنرانی تصریح کردند: "برای عملی شدن شعار امسال باید دستگاه ها و بخش های کشور اولویت آن را بپذیرند. همه همتها و اراده ها در طول سال باید متوجه این #نقطه_کانونی باشد./ شعارهای اقتصادی به معنای بی اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست یک اقتصاد نابسامان بر فرهنگ جامعه هم اثر گذار است"(۱۴۰۲/۱/۱۵)
• ایشان از امام و مولایش امیرالمومنین(ع) آموخته که در خطبه۸۷ فرمود: "معذور دارید کسی را که هیچ حجتی علیه او ندارید و او منم!...بر حدود حلال و حرام واقف تان کردم، لباس عافیت از عدالت برتنتان کردم، معروف را با قول و فعلم فرش زیر پایتان کردم، کرائم اخلاقی خود را به شما نشان دادم..."
⬅️ یعنی بدون مطلع کردن همه به حرامها، به عافیت رساندن زندگی ها با عدالت اجتماعی، فرش کردن معروف در جامعه، نشان دادن کرامت های اخلاقی حاکم؛ حاکمیت در قبال شهروندانش معذور نمی شود؛ عذر خطاها و تخلف ها تمام نمی شود!
.......................
۱. رهبر انقلاب در دیدار بانوان(۱۴۰۱/۱۰/۱۴) یکبار دیگر سخنرانی خود برای علمای استان خراسان شمالی(۹۱/۷/۱۹) را به رخ کشید که به نظرم مثالی گویا از ولاء طرفینی و نهی از منکر متقابل بی حجاب-متشرع است.
📎مرتبط: فهرست مطالب در حوزه حجاب
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۱/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
♦️ کار ویژه رهبری
✍ محسن ریسمان سنج
وقتی از که در محافل و مجالس از اهمیت و ضرورت عدالت سخن می گوییم غالباً با این جواب روبرو می شویم: که حرفهایتان خوب است! ولی این حرفها رو باید برای مسئولین بزنید و مردم مسئولیتی برای اجرای عدالت بر دوش خوش احساس نمی کنند.
در بسیاری از گفتگوها شخص رهبری مورد انتقاد قرار می گیرد و بی عدالتی ها حتی اگر به ایشان منتسب نگردد عدم برخورد با بی عدالتی ها به ایشان منتسب می گردد.
در فضای مجازی و گفتگوهای حقیقی قصه ای مبنی بر در تنور انداختن نانوا توسط رضا قلدر نقل می شود و بعد گفته می شود از رهبری انتظار دارند بصورت قاطع با مفسدین برخورد نماید.
از رهبر انتظار دارند اقتصاد را سامان دهد و گرانی را از بین ببرد.
از رهبر انتظار دارند یک تنه با فقر و فساد و تبعیض مبارزه کند و کشور را جای خوبی برای زندگی راحت و آسوده ما قرار دهد.
این همان چیزی است که من از آن به ذهنیت سلطانی و #طلب_استبداد_خوب نام برده ام
و این ریشه اصلی #عقب_ماندگی _ما_در_عدالت است.
اتفاقا این مسئله را از خود خود رهبر انقلاب هم سئوال کرده اند ایشان در سال ۸۲ در دیدار با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی فرمودند: "دانشجویی دو سه هفته قبل از من سؤال کرد: در مسأله عدالت، چرا خودتان وارد میدان نمیشوید؟ این توقعِ درستی نیست. مدیریّت انقلاب، غیر از مدیریّت اجرایی کشور است. برای رهبری، وارد شدن در میدان اوّلاً به صورت طرح مسأله و بسیج افکار عمومی است؛ ثانیاً به صورت خواستن از دستگاههای اجرایی است. برخی از دستگاههای اجرایی، مخصوص این کارند. در زمینه مبارزه با فساد، هم قوّه مجریّه و هم قوّه قضاییّه درگیرند. بنده از هر دو قوّه بهطور جد خواستهام و آنها درگیرند؛ ورود رهبری اینجاست."
رهبری صراحتا وظیفه خود را مدیریت انقلاب اعلام می کند آن هم از راه طرح مسئله بسیج افکار عمومی نه مدیریت اجرایی کشور.
این همان حرف اسلام ناب و قرآن است که 《لقد انزلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط》
مردم و مسئولین اگر با رهبری معظم انقلاب هم افق بشوند و افکار عمومی برای پیگیری مسائلی که رهبری طرح می نمایند احساس مسئولیت کند و همه اراده ها بر نقطه ای که رهبری فرمودند متمرکز شود، همه مشکلات کشور با افزایش حضور، همراهی، نظارت، مشارکت عموم مردم برطرف خواهد شد.
@rismansanj
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 سودهای بادآورده و بانیان تورم!
🔻این جدول را خوب نگاه کنید. سودهای کلانی است که ۲۰ شرکت بزرگ از قِبَل افزایش نرخ دلار بردهاند بدون آنکه سودشان از قبل افزایش تولید باشد!
🔹افزایش قیمت ارز، کار کانالهای تلگرامی نیست. کار همین شرکتهای بزرگ دولتی، شبهدولتی و خصوصی است که با افزایش قیمت دلار، مواد اولیه را با قیمت لحظهای دلار به تولیدکنندههای خُرد و کلان داخلی میدهند و سودهای ابرنجومی میبرند! چه بسا خودشان گرداننده اصلی کانالهای مجازی هم باشند!
🔸بطور مثال، در بحث افزایش قیمت روزانه خودروها، ما فقط خودروسازها را میبینیم بعنوان حلقه آخر این زنجیره! ولی شرکتهای مس و فولاد و ... را نمیبینیم که با قیمت مجازی دلار، مواد اولیه را به خودروساز میدهند! سودهای کلان فولادها را در این زنجیره نمیبینیم! خودروساز هم برای افزایش بیشتر سود خود و عقب نماندن از قافله، قیمت خودرو را چندبرابر میکند!
🔹این مسئله در همه موارد مشخص است. آنها سودشان در تورم است؛ سودشان در افزایش نرخ ارز است!
🔸سالهاست به اسم اینکه اقتصاد نباید دستوری باشد، خودشان در پشت پرده این کانال و آن کانال، دستوری قیمت را لحظهای بالا بردهاند و به اسم اینکه اگر با نرخ ریال مواد اولیه به بازار داخلی بدهیم، قاچاق میشود، سودهای کلان بردهاند!
🔹این جدول را خوب نگاه کنید. سود هر کدام و جمع سودها را ببینید. مالیاتهایشان را هم ببینید!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3