eitaa logo
Reza Lakzaei
73 دنبال‌کننده
284 عکس
67 ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه: نشست علمی مرزبندی با دشمن، از طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن تا بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با ارائۀ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا لک زایی در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام برگزار شد. در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی به‌عنوان ارائه‌دهنده، بیان داشت: کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، توسط رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳شمسی در مشهد مقدس ارائه شد و دارای ۲۸ سخنرانی است. وی افزود: این کتاب در ۴ بخش به مباحث ایمان، توحید، نبوت و ولایت پرداخته است. لک‌زایی یادآور شد: مرزبندی با دشمن، که در بیانیه گام دوم به‌صورت فشرده مطرح شده، در کتاب طرح کلی در بحث ولایت به‌صورت تفصیلی و در شش سخنرانی ارائه شده است. این پژوهشگر گفت: در صفحات آغازین بیانیه آمده: انقلاب ملت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و با سقوط شوروی و پدید آمدن قطب‌های جدید، تقابل دوگانه اسلام و استکبار، پدیده برجسته جهان معاصر شد. از سویی نگاه امیدوارانۀ ملّت‌های زیر ستم و جریان‏های آزادی‌خواه جهان و برخی دولت‏های مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینه ورزانه و بدخواهانۀ رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج طلب عالم، بدان دوخته شد. و اگر قدرت عظیم ایمان و انگیزۀ این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشدۀ امام عظیم الشّأن ما نبود، تاب آوردن در برابر آن‌همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمی‌شد. لک‏زایی در بحث طرح کلی، ضمن اشاره به هدف پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله که ساخت کارخانۀ انسان‌سازی به معنای جامعه سازی است گفت: پیش‌زمینۀ جامعه سازی داشتن حکومت است که نیاز به تشکیلات و نیرو دارد، وی افزود: ولایت علاوه بر پیوستگی میان امت جامعه اسلامی دو بعد دیگر دارد، یک بعد آن ولایتی است که جامعه اسلامی مرز خودش را با دشمنان باید کاملاً جدا و با آن‌ها آمیخته نشود که البته با انزوای سیاسی متفاوت است. دیگری اتصال و پیوستگی است که مسلمانان و امت اسلام با رهبر جامعه اسلامی به‌عنوان قلب تپندۀ امت اسلامی برقرار می‌کند. لک زایی بر اساس آیاتی از سوره ممتحنه و مائده این سه بعد از ولایت را تبیین نمود. وی در بازخوانی فراز اول بحث از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت هر سه رکن ولایت، یعنی پیوستگی ملت ایران بر اساس ایمان با یکدیگر، مرزبندی با بلوک شرق و غرب و اطاعت‌پذیری از امام خمینی(ره) در بیانیه آمده که نشان‌دهنده انسجام و عمق تفکر رهبر معظم انقلاب است. در پایان اعضای حاضر در جلسه مسائل و نکاتی را پیرامون نشست بیان کردند.
🔹در اختتامیه سومین همایش علوم انسانی- اسلامی مطرح شد: 🔸پیشنهادات رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در جهت ارتقاء علوم انسانی اسلامی دبیر مجمع رؤسای پژوهشگاه‌های علوم انسانی اسلامی به عنوان مجمع پیشنهاد می کنیم که مراکز با توجه به ظرفیت های خودشان از جمله مراکز آموزشی یا پژوهشی و چه آموزشی پژوهشی ها، بعنوان پایلوت و نمونه برای ارتقاء یک رشته انتخاب شوند. ✅ پیشنهاد دوم، کمک به مأموریت یابی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حوزه ارتقاء علوم انسانی است که وزارت علوم کاملا در محور کار خودش قرارداده است. ✅ پیشنهاد سوم تأسیس مجلات بین المللی برای ارائه دستاورد های علوم انسانی اسلامی است تا با کمک وزارت علوم، مراکز بتوانند به زبان غیر فارسی مرجعیت علمی را حاصل کنند. ✅ پیشنهاد چهارم،تأسیس یک خبرگزاری در حوزه علوم انسانی اسلامی است. یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که در این حوزه خیلی ضعیف هستیم و بخش عمده ای از پژوهش ها تولید می شوند اما دست پژوهشگاه می مانند و متخصصانی را نیاز دارد که مقوله ترویج این پژوهش ها را پیگیر باشند و نهادی که می تواند این کار را انجام دهد حداقل یک خبرگزاری تخصصی است. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از شریف لک زایی
تصویر ماندگار روستای پردنجان، از توابع فارسان چهارمحال و بختیاری @shariflakzaei
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰سطرهایی از وصیت‌نامه مرحوم دکتر عباس شیبانی 🔻سفارش خاص به مردم و مسئولین 🔹دکتر عباس شیبانی از مبارزان قدیمی دوران انقلاب اسلامی بود که شامگاه پنج‌شنبه ۱دی به لقاءالله پیوست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از اقامه نماز بر پیکر دکتر شیبانی، وی را فردی فعّال، خیرخواه و آماده‌به‌کار، و به معنای واقعی کلمه مبارز خواندند. 🔸سطرهایی از وصیت‌نامه دکتر عباس شیبانی توسط خانواده آن مرحوم دراختیار رسانه نگار قرار گرفته است که در ادامه منتشر میشود: «شهادت می‌دهم به وحدانیت خدا و پیامبری محمد مصطفی(ص) و ائمه دوازده‌گانه(ع). سفارش می‌کنم به حفظ جمهوری اسلامی با اعمال صالح و حمایت و پیروی از ولایت فقیه که ستون اصلی خیمه این حکومت اسلامی است. همه مسئولین کوشش کنند همانطور که امام راحل گفتند از زیّ طلبگی که عین ساده‌زیستی است بیرون نیایند زیرا همانطور که گفته‌اند «انّ اخوف ما اخاف علیکم اثنان اتّباع الهوی و طول الأمل»؛ از آنچه بیشتر برای شما می‌ترسم دو چیز است پیروی هوای نفس و زیادی آرزوها.»
هدایت شده از احمد
محور سوم بحث بنده اهداف قدرت متعالی مهدوی است. ایشان این مباحث را هم با نگاه به قدرت بیان می‌کنند. از جمله اهداف قدرت متعالی مهدوی استقرار توحید در سطح جهان، گسترش رفاه، بهداشت، سلامت و تحقق عدالت و ریشه کن کردن ظلم و ستم و تبعیض هستند. آیت‌الله صافی گلپایگانی این سؤال را هم جواب داده‌اند که امام با تعداد کمی نیرو چگونه همه جهان را در اختیار می‌گیرند؟ ایشان می‌فرمایند آن ۳۱۳ نفر یاران اصلی امام هستند و در مکه تعدادشان به ۱۰ هزار نفر می‌رسد و دائماً بیشتر می‌شود. از سوی دیگر بشر هم منتظر منجی است و ظلم و جنایت و فقر و فحشا بیشتر شده و جهان منتظر این خورشید نجات است و امام هم این شرایط را فراهم می‌کند.https://iqna.ir/fa/news/4103554/
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «قدرت متعالی در نظام سیاسی مهدوی در اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی» امروز چهارشنبه ۹ آذرماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رضا لک زایی، برگزار شد. در ادامه گزیده سخنان وی را می‌خوانید: قدرت، موضوع سیاست است چنانکه متفکران علوم سیاسی گفته‌اند و انتظار ظهور هم انتظارِ روز به قدرت رسیدن اسلام است؛ بنابراین نیازمند ادبیات داخلی هستیم یعنی باید با ادبیات خودمان، بحث قدرت را تبیین کنیم در حالی که الان در دانشگاه‌های ما ادبیات مغرب زمین رواج دارد لذا بحث از متفکرانی همانند آیت‌الله صافی گلپایگانی به ما در تولید علوم انسانی قرآن بنیان کمک می‌کند. بخشی از صحبت بنده به مفهوم شناسی این موضوع اختصاص دارد که بر اساس چهارچوب نظری آیت‌الله صافی گلپایگانی به عنوان یکی از متفکران مسلمان که اندیشه خود را از قرآن استخراج کرده‌اند این بحث را پی می‌گیرم. ایده اصلی بنده هم این است که مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی، به تمام زوایای بحث مهدویت از تولد تا ظهور از پنجره قدرت توجه کرده‌اند. مدل‌های قدرت ایشان پنج مدل را در تبیین مفهوم قدرت تبیین می‌‌کند؛ اول قدرتی است که شخص بر خودش دارد مثلاً شما قدرت دارید که خودکشی کرده یا به بدنتان صدمه بزنید اما این قدرت دارای دو محدودیت است که اول محدودیت به لحاظ طبیعی و تکوینی است. یک محدودیت هم شرعی است یعنی درست است که قدرت دارید خود را بکشید اما از لحاظ شرعی حرام است. ممکن است گفته شود که اینجا کار ارزشی می‌شود اما این در حالی است که قدرت‌پژوهان بزرگ دنیا هم می‌گویند قدرت مبتنی بر ارزش‌هاست لذا بحثی که آیت‌الله صافی گلپایگانی ارائه داده‌اند مبتنی بر مباحث رایج قدرت است. تبیین دوم وی از مفهوم قدرت در مقابل این دیدگاه است که خداوند به انسان استقلال صدر درصدی داده و می‌‌گوید هر کاری که مایل هستید انجام دهید. ایشان چنین چیزی را نمی‌پذیرند لذا قدرت را به اذنی و ذاتی تقسیم می‌کنند و می‌گویند اگر یک قدرت اذنی تبدیل به قدرت ذاتی شود همانند این است که ممکن تبدیل به واجب شود و این محال است لذا اینگونه قدرت را نمی‌پذیرند و می‌گوید همه موجودات قدرت خود را از خداوند گرفته‌اند. مدل سوم، قدرت ملائکه است که قدرت در طبیعت و در تکوین دارند و تدبیر و تنظیم امور جهان را بر اساس مأموریت خودشان انجام می‌دهند و این مدل قدرت را ممکن است برخی از افراد همانند انبیای الهی داشته باشند. مدل چهارم، قدرتی است که انسان با تصرف در دانش و با ابزار علم به آن دست پیدا می‌کند که ایشان این قدرت را بر انبیا و ائمه ثابت می‌‌دانند. پنجمین مورد، قدرت از باب اعجاز است و مثلاً در قرآن گفته شده ما آهن را در دست داوود نبی، نرم کردیم. وقتی آیت‌الله صافی گلپایگانی از قدرت انسان و رابطه آن با شریعت صحبت می‌کند پس نظام سیاسی هم به شرعی و الهی تقسیم می‌شود لذا این موضوع را ذیل آیه الکرسی توضیح داده است. رابطه قدرت و ایمان ایشان به مثال امپراتوری روم و ایران اشاره و می‌گوید هیچ قانونی این حکومت‌ها را کنترل نمی‌کرد چون مصداق طاغوت بودند و پیامبران مأموریت داشتند با این قدرت‌های طاغوتی درگیر شوند لذا قدرت مهدوی هم در امتداد قدرت پیامبران استمرار و معنا پیدا می‌کند. ایشان بحثی تفصیلی را مطرح کرده و می‌گوید حضرت مهدی(عج) مظهر اسمای حسنای الهی است و این اسما به طور بی‌سابقه‌ای در تمام جهان متجلی خواهد شد. محور دیگر بحث بنده منابع قدرت متعالی هستند که ایشان یکی از این منابع را ایمان می‌دانند. وی می‌فرماید ایمان نیرویی است که انسان را توانا می‌سازد و بی‌ایمانی شهامت را در انسان کشته و انسان را نسبت به مخلوق، متملق می‌سازد. از نظر آیت‌الله صافی گلپایگانی، اگر به تاریخ مراجعه کنید ضحاک‌ها، ستمگران، وطن فروشان، دزدان، چاقوکشان و امثالهم از چه طایفه‌ای هستند؟ آیا از مؤمنین هستند یا غیر مؤمنین؟ بنابراین قدرت مبارزه با دیکتاتورها ناشی از وجود ایمان است. اهداف حکومت مهدوی منبع دیگر قدرت از نظر وی علم است. ایشان می‌فرمایند توسعه، تعالی و پیشرفت با علم حاصل شده و زبونی و ذلت نتیجه ضعف و جهالت است. به نظر ایشان، امام معصوم منبع و منشأ قدرت است. ایشان می‌‌فرمایند ولادت امام زمان پنهانی بوده به این علت که قدرت نداشته‌اند و بیم از قدرت‌های ستمگر داشته‌اند. از سوی دیگر اگر غیبت صغری ادامه داشت بیم از تضعیف قدرت اسلام وجود داشت بنابراین غیبت کبری را آغاز می‌کنند تا بیعت هیچ قدرت و حکومتی را بر عهده نداشته باشند. @reazlakzaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا