🔸🔸 دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند
🔻 زهرا جلادتی، تولیدکننده پوشاک در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گران شدن قیمت پوشاک به ویژه پوشاک حجاب گفت: مشکل اصلی این موضوع به مواد اولیه برمیگردد. به طور مثال، قیمت پارچه در همین سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. پارچهای که تابستان امسال حدوداً ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان قیمت داشت، حالا به شکل قابل توجهی گرانتر شده است. این افزایش قیمت به تبع در تمام مراحل تولید تأثیر میگذارد. خیاطها نیز با چنین چالشی مواجهاند.
🔻 امسال یکی از خیاطهای ما که سالها با ما همکاری کرده بود، دوخت سفارشهای عید را قبول نکرد و گفت دیگر صرفه اقتصادی ندارد. سریدوزیهایی هم که در گذشته انجام میشد، الان جای خودش را به قیمتگذاری تکدوزی داده است، ولی باز هم نمیتواند هزینههایش را جبران کند. حالا تصور کنید شب عید به دنبال پیدا کردن خیاط باشیم و حتی در چنین شرایطی قیمتها سرسامآور باشند.
🔻 این تولیدکننده گفت: یکی از خیاطها به عنوان مثال برای لباس ساده نوجوانان، حداقل هزینه را ۳۰۰ هزار تومان تعیین میکرد و وقتی این عدد برای یک لباس دخترانه ساده به حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان برسد، خب من تولیدکننده باید این را با چه قیمتی به فروش برسانم؟ این شرایط برای مشتری نهایی هم قابل قبول نخواهد بود. پس واضح است که مشکل از مواد اولیه شروع میشود؛ اگر قیمت آن به نوعی کنترل شود، سایر مراحل تولید هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
🔻 دولت باید در تأمین مواد اولیه ورود کند، چون این مسئله فراتر از توان تولیدکنندگان است. به ویژه برای محصولاتی مثل پوشاک عفاف و حجاب که جنبه فرهنگی دارند باید حمایتی جدی صورت گیرد. متأسفانه با وجود آنکه این موضوع شناخته شده است، مشکل اجرایی همچنان پابرجاست. نمونه ساده آن نمایشگاه قرآن است که بسیاری از شرکتکنندگان از اجاره غرفهها شکایت داشتند. مثلاً گفته شد اجاره یک غرفه برای ۱۱ روز حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است که باز نسبت به گذشته کمتر شده، اما همچنان سنگین است.
🔻 وی در پایان گفت: نقش دولت و سیاستگذاریهای حمایتی کلیدی است. اگر بخشهایی مثل قیمتگذاری مواد اولیه یا کاهش هزینههای مربوط به تولید و عرضه مدیریت شوند، شرایط کمی متعادلتر خواهد شد.
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
4.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔸 تغییر جنسیت با هدف تغییر هویت
🔻 طوفان سهمگین تغییر جنسیت، به دوره کودکی نیز راه یافت.
🔻 تغییر جنسیت فرآیندی است که در آن جنسیت یک موجود زنده تغییر مییابد، یعنی ویژگیهای جنسی فعلی، با ویژگیهای جنس مخالف جایگزین میشوند.
🔻 در اثر تبلیغات گسترده در نظام سرمایهداری که از تمامی مراحل این تغییر، از جهات مختلفی سودهای کلانی به دست می آورد، میل و کشش جنون آمیزی در بسیاری از افراد ایجاد نموده است./ مطالعات هویت زنان
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 همایش «زن، خانواده، کنشگری مسئولانه» در مهر ماه سال آینده برگزار میشود
🔻 حجتالاسلام شعباننیا در گفتگو با خبرنگاران به دغدغههای موجود در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که مطرح است این است که چرا زنان در نظام جمهوری اسلامی نقش اصلی را ایفا نمیکنند و برخی از نهادها و سازمانها زمینه کنشگری مسئولانه زنان را فراهم نکردهاند.
🔻 دبیر علمی همایش «زن، خانواده، کنشگری مسئولانه» تصریح کرد: محور دیگر همایش به کنشگری زنان در حوزههای فرهنگی اختصاص دارد ضمن اینکه امروز خلاهایی در ورود زنان به مسائل فرهنگی وجود دارد و همچنین، مسائل کنشگری زنان در حوزه حقوقی نیز در این همایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت، چراکه این نقش در جامعه به درستی ایفا نشده است.
🔗 |مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 بانوی تازه مسلمان سوئدی از دلایل گرویدن خود به اسلام گفت
🔻 یک خانم ۲۶ ساله سوئدی که به اسلام گرویده است، از دلایل مسلمان شدن خود و انتخاب حجاب اسلامی سخن گفت.
🔻 هانا در حساب کاربری تیک تاک خود که ۲۴ هزار دنبال کننده دارد، در مورد نحوه گرویدن به اسلام صحبت گفت: بسیاری از پیروان از طریق پیامها و تماسها با من تماس میگیرند و میخواهند درباره اسلام و دلیل من برای مسلمان شدن بیشتر بدانند.
🔻 در سوئد در محیطهای کاری مردانه کار میکردم. در یک محل کار، همکارانم اغلب مردان مسن بودند اما با این حال برخوردها و نگاههای جنسی از سوی آنها دیده میشد..
🔗 |مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 ضرورت ایجاد صندوق توسعه و توانمندسازی زنان در فناوری
🔻 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، به همت اداره ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشارکت دانشگاه الزهرا(س) از ایران و دانشگاه زنان چین، دور پنجم گفتوگوهای زنان دو کشور در تاریخ ۱۴ اسفندماه برگزار شد. این گفتوگوها فرصتی مناسب برای تبادل نظر و تجربههای فرهنگی و اجتماعی میان زنان ایران و چین ایجاد میکند و هدف آن تقویت همکاریهای مشترک در زمینههای مختلف، به ویژه حوزههای علمی و فرهنگی است.
🔻 خدیجه جدا، مشاور بانوان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری از جمله سخنرانان این برنامه بود، وی با بیان اهمیت این نشست گفت: این جمع نه تنها برای تبادل دانش و تجربیات تشکیل شده، بلکه هدف آن ایجاد مسیرهای نوین در همکاریهای علمی و فناوری بین دو کشور بزرگ است.
🔻 متأسفانه، زنان در بسیاری از کشورها هنوز به طور کامل در فرآیندهای تصمیمگیری و نوآوری مشارکت ندارند. در ایران، زنان با وجود چالشها و محدودیتها، موفقیتهای چشمگیری در عرصههای مختلف کسب کردهاند، با این حال، مشکلاتی نظیر شکافهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، کمبود حمایتهای ساختاری و موانع نهادی هنوز مانع استفاده کامل از ظرفیت بالقوه زنان در حوزههای علمی و فناوری میشود.
🔗 |مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت زنان و خانواده و سازمان زندانها
🔻 نشست زهرا بهروز آذر، معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده با غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و مدیران این سازمان، تفاهمنامه همکاری مشترکی بین معاونت ریاستجمهوری در امور زنان و خانواده و سازمان زندانها به امضا رسید.
🔻 در این نشست، بهروز آذر، معاون رئیس جمهور تاکید کرد: هدف اصلی این تفاهمنامه، بازگرداندن زنان زندانی به آغوش خانواده و کمک به آنها برای شروع دوباره زندگی سالم است.
🔻 معاون رئیس جمهور افزود: زنان زندانی باید فرصت داشته باشند تا از زندانها به دنیای بیرون بازگشته و به اهداف اصلی خود که در خلقت برای آنها تعیین شده است، برسند.
🔻 وی همچنین به اهمیت شناسایی و حل مشکلات زنان زندانی و ارائه حمایتهای شغلی و آموزشی برای آنها اشاره کرد و گفت: امیدواریم که این اقدامات به کاهش تعداد زنان زندانی کمک کند و وضعیت آنها در زندانها بهبود یابد.
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 سیگار کشیدن زنان در سریالها؛ عادیسازی یک آسیب
🔻 حضور پررنگ سیگار در سریالهای شبکه نمایش خانگی، فرهنگ را بازتاب میدهد یا خودش دارد فرهنگسازی میکند؟ آیا نمایش سیگار کشیدن زنان میتواند بهنحوی مثبت یا ارزشمند تلقی شود که بهشدت رواج یافته است؟ فیلمسازان برای شخصیتپردازی و انتقال ویژگیهای یک کاراکتر، چه گزینههایی در اختیار دارند؟ محمد کلهر، روزنامهنگار و منتقد گزارشی درباره این موضوع نوشته که در ادامه میخوانید.
🔻در سریالهای شبکه نمایش خانگی ایران، مثل خیلی از آثار نمایشی دیگر در دنیا، سیگار کشیدن گاهی به عنوان یک ابزار روایی یا بصری استفاده میشود. اما دلیل تکرار آن چیست؟
🔻 ۱. سیگار کشیدن میتواند نوعی میانبر برای نشاندادن شخصیتپردازی باشد. مثلاً یک کاراکتر عصبی، خسته، یا مرموز را با یک نخ سیگار در دستش سریعتر به مخاطب معرفی میکنند. این یک کلیشه است که از قدیم در فرهنگ بصری سینما و تلویزیون رواج داشته.
🔻 ۲. ممکن است به واقعیت اجتماعی هم ربط داشته باشد. یعنی سیگار کشیدن میان برخی قشرها رایج است و نمیتوان آن را منکر شد و شاید سازندهها میخواهند این مسئله را به شکلی واقعگرایانه نشان بدهند، هرچند گاهی اغراقشده به نظر بیاید.
🔻 ۳. جنبه تجاری و جذب مخاطب هم میتواند دخیل باشد. سیگار کشیدن در بعضی صحنهها ممکن است به کاراکترها حس «کول» بودن یا جذابیت بدهد که موجب جلبتوجه برخی مخاطبان میشود.
🔗 |مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 مرضیه افخم عهدهدار سفارت ایران در اسلوونی شد
🔻 مرضیه افخم به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی منصوب شد.
🔻 وی پیش از این مشاور وزیر و مدیرکل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه بوده است.
🔻 افخم سابقه سخنگویی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در مالزی را در کارنامه کاری خود دارد. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و مدیرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه از دیگر سوابق کاری مرضیه افخم است.
🔻 مرضیه افخم به همراه سفرای جدید ایران در دفتر سازمان ملل در وین و همچنین نیکاراگوئه با مسعود پزشکیان رئیسجمهور دیدار و در آستانه عزیمت به محل مأموریت با رئیسجمهور خداحافظی کرد.
🔻 رئیس جمهور در این دیدار تلاش برای شناساندن ظرفیتهای کشور، تقویت ارتباطات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی و دانشگاهی کشور با جهان، رفع موانع و فراهم کردن زیرساختهای تسهیل تجارت خارجی را از مهمترین ماموریتها و وظایف نمایندگان و سفرای ایران در مجامع بینالمللی و کشورهای مختلف برشمرد./ فارس
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 «حیا» قربانی جدید آشناییهای آنلاین
🔻 برنامههای دیتینگ مثل بلایند دیت رسانهای است که اولین و مهمترین مخاطب آن جوانان هستند، اما گاهی حرفهایی در آنها ردوبدل میشود که مستقیم حیای نسل آینده را هدف گرفته است.
🔻 حیازدایی هدف دارد. مثلاً در جنبشهای فمینیستی به بهانه برابری زن و مرد یا اینکه هر چیزی که برای مرد هست برای زن هم باید باشد، قبح زنانه را ریختهاند و در هر جامعهای بر اساس فرهنگ زنانه و خانوادگی آن قبحشکنیها و حیازداییها متفاوت کردند.
🔻 اما در جامعه ما چیزی که مشاهده میکنیم به بیان محمدی این است که خانواده دارد از بین میرود و هدف اصلی این حرکت هم همین بود. «حیازدایی» مستقیم «خانواده» را هدف گرفته است.
🔻 مثلاً جامعهای که روزی برای پخششدن فیلم یک بازیگر معروف کلی اعتراض کردند الان در صفحات فضای مجازی گفتوگوهای حتی جنسی در چنین برنامههایی را میبیند و نهتنها اعتراضی نمیکنند، بلکه خیلی وقتها از آنها الگوبرداری میکنند.
🔻 این دکترای جامعهشناس میگوید: در پروژه حیازدایی دقیقاً هدف میرود روی «عادیسازی». فضای مجازی یک گفتمان غربی است با برنامهریزی که هرسال باید چه اتفاقی بیفتد پروژهها را پیش میبرند. از طرفی ما زیرساختش را نداریم و نمیتوانیم با آن مقابله کنیم.
🔗 |مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔸 خبر این است که انیمیشن کوتاه «سایه بلند سرو» که توسط حسین ملایمی و شیرین سوهانی ساخته شده برنده اسکار شد
🔻 اما روی دیگر داستان چیست؟! این انیمیشن کوتاه توسط کانون پرورش فکری کودک و نوجوان که یک نهاد حاکمیتی است تهیه شده.
🔻 زن ایرانی بدون کوچکترین نشانهای از «حجاب» روی صحنه میرود و برای انیمشینی که در کانون تولید شده اسکار میگیرد.
🔻 بعد از گرفتن جایزه، متلکهایی نثار ایران میکند و از شرایط بد ایران میگوید!
🔻 این وضعیت واقعا نگرانکننده است... هم باید به کانون آفرین گفت!! هم به سازندگانی که پولشان را از ایران میگیرند و بعد با دریوزگی علیه ایران صحبت میکنند!
🔻 و هم به آنهایی که برای ضد ایران صحبت کردن این جماعت کف و سوت میزنند!
🔻 این میزانسن واقعا عجیب و غریب است .../ جنگ شناختی ترکیبی
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 پرورش فکری کودکان ایران
✍ علی مهدیان
🔻 انیمیشن کوتاه ایرانی "در سایه سرو" اسکار گرفت. اسکار؟! برای یک اثر ایرانی از نوع انیمیشن!؟ اسکارهای قبلی که ایران به دست آورد یکی به "جدایی نادر از سیمین" رسید، ماجرای سرگردانی مخالفین ایران بین دو راهی ایستادن و مبارزه یا رها کردن و رفتن؟ یکی هم به "فروشنده" رسید، داستان موریانهای که عمق فرهنگ و هویت ما را پوسانده و کشوری که مشکلش هویتش است نه حتی حاکمیتش. الان یک انیمیشن بیست دقیقهای چه نکته جذابی برای آمریکاییها دارد؟
🔻 پدر پیری که جانباز اعصاب و روان است، دقت کنید، فکر جنگ که به سرش میزند دیوانه میشود. شروع انیمیشن با شکستن تنگ بلور و مرگ ماهی است با دیوانگی پدر، او روبروی آینه میایستد و سر به آینه میکوبد، خودش را میشکند، دختر جوانش را پرت میکند. این رفتارها باعث میشود دخترش از او قهر کند، او را دوست دارد، ولی چارهای ندارد. پس قصه، قصهی نماد عقلانیت (بلکه دیوانگی) باقیمانده از جنگ است؛ یعنی هویت نسل قبل، با دخترک نسل بعدی و زندگی با همه جذابیتهای دخترانهاش، یک نکته دختر را نگه میدارد و آن یک وال بزرگ است که در ساحل گیر کرده. نماد کشورش. دختر میخواهد این نماد قدرت گسترده را نجات دهد. پیرمرد هم به کمکش میآید. اما نمیتوانند.
🔻 پیرمرد روی لنج جنگ زدهاش از دختر دور شده و زندگی میکند. لنجی که پر از عکسها و خاطرات گذشته است او میخواهد این لنج را نو نوار کند در حالیکه دختر دخترانه مراقب وال است. پارچههای رنگ رنگی که روی او میکشد و خیسشان میکند که وال از گرمای ساحل نمیرد. مادر دختر در جوانیاش غرق شده در دریا هنگام جنگ. در صحنهای دختر در حال بازی با چوبی به سمت خرچنگ و بچهاش میرود، خرچنگ ضربهای به چوب میزند وقتی موفق نمیشود بچهاش را دور میکند و فرار میکند از چوب. از قدرتی که نمیتواند تغییرش دهد.
🔻 فیلم کوتاه چطور تمام میشود؟ پیرمرد لنج را غرق میکند. نه فقط لنج که نماد زیست و خاطرات نسل پیرمرد است، بلکه خودش را، آن مغز دیوانه جنگ طلبش را، او باید بمیرد و نابود شود تا دختر روی دریا به سمت نور برود تا کشور (وال ) نجات پیدا کند. مشکل کیست، دشمن؟ نه، مغز دیوانه پیرمرد.
🔻 یاد انیمیشن "مدفن کرم شبتاب" افتادم، انیمیشن بلند و موثر و تلخ ژاپنی، که مسئلهاش نابود کردن هویت جنگطلب و سنتی کهن ژاپن است. تا ژاپن ساخته شود. ژاپنی که امروز ابزار آمریکا است و تحت تجاوز آمریکاییها به دختران و زنانش، ژاپنی که حالا دیگر تغییر هویت داده. آنجا هم بدون توجه به تعیین تکلیف نسبت تو با ظالم با ظلم، مشکل را سنت و هویت ژاپن میداند، حالا مقصر هیروشیما و ناکازاکی را کودک ژاپنی چه کسی میداند؟ نسل قبل خودش و نه آمریکا؟ اینجا هم خط همان خط است. یک زندگی تخیلی با رها شدن از قید جنگ که ریشهاش در وجود خود شماست، باید فرار کنید از ظالم تا بمانید. باید غرق کنید آن هویت ظلمستیز را که وجه دیوانه جنایتکارتان است. تا نسل بعدتان خوش باشد و سعادتمند.
ایده زیبایی است نه؟
🔻 خوب هم از آب درآمده، زیبا، ساده، خوشساخت، انصافا اسکار ندارد؟ معلوم است که اسکار دارد. ایران محور مقاومت که نقطه تمرکز درگیری امروز آمریکا در دنیاست، فیلمی میسازد که به کودکانش و مردمش بگوید، این هویت مریض دیوانه جنگطلب را خرد کنید، بشکنید، راهحل نابود کردن و حذف عقلانیت شما است تا نسل بعد زندگی کند. غرق کنید آن هویت را. من هم جای فستیوال اسکار باشم حتما از این خروجی تقدیر میکنم. حالا فقط یک سوال باقی میماند.
🔻 این انیمیشن آمریکایی، ببخشید ایرانی، را کجا ساخته؟
با افتخار
"کانون پرورش فکری کودکان" ایران
یک بار دیگر به تک تک این کلمات نگاه کنید؛ "کانون پرورش فکری کودکان" در ایران./ برپا
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 نوجوان ریتم میخواهد
🎥 دکتر فریبا علاسوند
🔻 جامعهشناسی در حال توصیف هستهاست و نسل جدید را توصیف میکند که چالش هویت و بدن و ... دارند و میگوید همین است که هست. اما اندیشه اسلامی و انقلابی میکوشد این نسل را آنچنان که باید حفظ کند. یکی از راهها هویت دادن با ایجاد ریتم برای نوجوان است./ فاطمه شجاعی
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|