eitaa logo
روشنا رودک
117 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
5.7هزار ویدیو
186 فایل
روشنا، پنجره ای به سوی امید، معرفت و بصیرت محفل علمی و تجربی روشنگران فرهنگی گفتمان سازی و جهاد تبیین #ر‌وشنای_معارف سبک زندگی‌، و خانواده #روشنای_امید و روایت پیشرفت چالش ها، پویش ها و مسابقات فرهنگی تجربیات و الگوهای موفق روشنگری
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فجر اندیشه
🔴سخنی با آیت‌الله محقق داماد: درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی. جناب استاد آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد، ریاست محترم گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ای که در سایت انتخاب منتشر شده است می‌گوید: «معتقدم رشته‌های مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعه‌شناسی علم است و روش علمی می‌خواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل می‌شود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد. به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» (https://www.entekhab.ir/fa/news/731445 ) ⭕️بیان چند ملاحظه می‌دانم که جناب استاد به صورت استطرادی به این بحث ورود کرده‌اند و طبیعتاً‌ فرصت لازم برای تشریح دقیق ابعاد مختلف دیدگاه خود نداشته‌اند. به همین دلیل از همین‌جا از ایشان دعوت می‌کنم به هر گونه و در هر مکان و زمانی که صلاح می‌دانند، دیدگاه خود را به صورت تفصیلی و دقیق عرضه کنند تا بتواند باب گفتگوی عالمانه‌تری را فراهم کند. علاقه‌ای که حضرت استاد به گفتگو و بحث علمی دارند این جسارت را به این بنده می‌دهد که به عنوان دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از ایشان دعوت کنم تا با حضور مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، به عنوان یکی از پیش‌نشست‌های هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در هر زمان یا مکانی که خود ایشان صلاح می‌دانند برای گفتگو در این باب، در محضر ایشان باشیم. 🔻در عین حال، ناظر به همین عباراتی که منتشر شده است، چند ملاحظه کوتاه را بیان می‌کنم: اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمده‌ای از آنها از مقوله «بایستی» است. ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزاره‌های دینی از مقوله «هستی‌»‌اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستی‌اند و نه بایستی. ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هست‌ها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هست‌ها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هست‌ها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة» رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟ خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعی‌اند: علوم انسانی را در صورتی می‌توان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روش‌های آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره می‌کند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چاره‌ای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع. ✍...احمدحسین شریفی. 🌸فجر اندیشه /کانال اندیشه🇮🇷🌸 به کانال فجر اندیشه بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1381564450Cf461a0dd63
🔰 حرف روز 💠 روح و حقیقت غدیر عید غدیر خم که در مکتب اهل بیت (علیه‌السلام) و ادبیات شیعه از آن با عنوان «عیدالله الاکبر» یاد کرده‌اند را می‌توان سرفصلی نو در سیاست‌ورزی و ارائه الگوی حکومت دینی دانست. در این روز خداوند متعال با تثبیت ضابطه حکمرانی اسلامی و تعیین مصداق ولایت و رهبری جامعه، دین خود را کامل و نعمتش را بر آدمیان تمام نمود و «اسلام با ولایت» را به عنوان دین مطلوب و مورد رضایت خود برای هدایت بشریت معرفی نمود. برای فهم دقیق حماسه غدیر باید به این مقدمه توجه نمود که اسلام آخرین و کامل‌ترین نسخه هدایت بشری است که از طریق خاتم‌النبیین (ص) ارائه گردیده است. نگاه اسلام نگاهی فردگرایانه و تلاش برای هدایت معدودی از مردم در یک زمان و مکان خاص نیست، بلکه اسلام آن نسخه شفابخشی است که برای هدایت تمام بشریت در همه زمان‌ها و مکان‌ها آمده است. لازمه چنین هدایتی داشتن اقتدار و توانایی اثرگذاری بر تمام ابعاد جامعه است. چنین دینی نمی‌تواند نسبت به مهم‌ترین نهادهای اجتماعی اثرگذار بر سرنوشت آدمیان بی‌توجه باشد. چطور می‌توان در جامعه‌ای که حاکمیت و ساختار و کارگزاران آن مبتنی بر شرک و بی‌خدایی چینش شده، انتظار داشت که توده‌ها و اکثریت جامعه به سمت اهداف دین که نجات انسان از اسارت‌های درونی و بیرونی از طریق عبودیت و بندگی و اطاعت خداوند متعال است حرکت کنند!؟ لذا دین برای تحقق اهداف خود نمی‌تواند نسخه‌ای برای حکومت و اداره جامعه نداشته باشد. 🔸️غدیر فراتر از آن آمده است تا این حقیقت را آشکار سازد که تنها شایستگان حق حاکمیت دارند و حکومتی که مبتنی بر صلاحیت‌ها اسلامی شکل نگیرد، نامشروع خواهد بود. به واقع غدیر بنیانگذار قاعده و معیار در حکومت‌داری است و این ویژگی‌ها را در سه‌گانه فقاهت و عدالت و درایت منحصر می‌کند. از سویی دیگر غدیر با معرفی اميرالمؤمنين(ع) به عنوان اسوه و الگوی حاکمیت، مسئله‌ چگونگی حکمرانی را نیز تعیین تکلیف کرده است. در این الگو اگر اهداف حکومت اسلامی را تحقق چهارگانه عدالت، امنیت، رفاهت، معنویت بدانیم، مکتب غدیر این حقیقت را آشکار می‌سازد که این مهم از طریق آموزه‌هایی چون تحقق تمسک به شرع مقدس، اجرای حدود الهی، مردم‌سالاری دینی، عدالت‌ورزی حاکمان و کارگزارن نظام اسلامی، اولویت دادن به محرومان و مستضعفان و... ممکن خواهد بود. ▫️ در دنیای جاهلیت ثانی که نفسانیت و اهواء آدمی خود را در قالب خرد ابزاری و نظام لیبرال دموکراسی غرب صورت‌بندی کرده است، تنها راه تحقق عدالت و آزادی و امنیت و سعادت بشری بازگشت و تمسک به غدیر خواهد بود. ✍️ http://Eitaa.com/e_beman
هدایت شده از راز موفقیت
احمد رفعتي: 🔴♨️۲دقیقه وقت بذارید و بخوانید 💢پاسخ رهبر انقلاب به عده‌ای که با دیدن یک مشکل در کشور، سریع با دشمن همنوا می‌شوند و اصل نظام و انقلاب را زیر سوال می‌برند... 🎙 رهبر معظم انقلاب: 📍" این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانی‌ای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در اداره‌ای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟ 📍این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ «یعرفون نعمت‌الله ثم ینکرونها.» این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟ 📍مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همه‌ی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام که مثال عدل و تقواست دیگر شما از امیرالمؤمنین که کسی را عادل‌تر و با تقواتر سراغ ندارید مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدم‌های بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید! 📍این، تاریخ است. یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» بر منطقه‌ی وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند. 📍امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله‌بن‌عباس» بود که می‌دانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده می‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت می‌کنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرمانده‌ی کلّ نیروهای امام حسن علیه‌الصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمی‌آید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام. 📍این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن! 📍البته به فضل الهی، مثل همیشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اکثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانیون، خوبند. اکثر با انصافند. اکثر متوجّه حقایقند. اما در گوشه و کنار، کسانی هم پیدا می‌شوند که این گونه‌اند. این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است. 📍امروز هرکس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمت‌الله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باری‌تعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم. 📍...دشمن، البته تبلیغات می‌کند. دشمن سعی می‌کند همه‌ی کمبودها و کسری‌ها را به گردن روحانیون بشکند و بگوید «اینها موجب هستند.» بالاخره وقتی کسی کاری به این عظمت را می‌خواهد انجام دهد، این چیزها هم در آن هست. ما که نباید تعجّب کنیم. 📍یادمان بیاید که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین، در زمان خودش متّهم شد به این‌که نماز نمی‌خواند! ما چه توقّعی داریم!؟ البته زمان ما، از زمان امیرالمؤمنین خیلی بهتر است. ایمان مردمِ ما، از ایمانِ سربازان امیرالمؤمنین به مراتب بالاتر است. مردم ما، امیرالمؤمنین را ندیدند و صدای او را نشنیدند؛ اما به ندای او پاسخ دادند. آنها علی را از نزدیک می‌دیدند، درعین‌حال آن‌طور او را آزار می‌کردند." بیانات در جمع علما و روحانیون تبریز ۱۳۷۲/۵/۵ 🧠⚔ راز موفقیت @razmovafajh
📜علاقه‌ی علی علیه‌السلام به مالک... ▫️مالك اين را يافته كه على، اين مرد آزاد از غير حق و اين انسان آگاه حق، بيش از مالك به مالك علاقه دارد و بيش از مالك از مصالح و منافع مالك آگاهى دارد و بيشتر از مالك به منافع او مى‌انديشد و بهتر به منافع او مى‌انديشد. ▫️ پس ديگر جاى درنگ نيست و جاى سركشى نيست؛ كه سركشى‌ها، حماقت‌هاى زيان‌آورى بيش نيستند. زير بنا و سرّ آن همه فداكارى و جانبازى شيعه در طول تاريخ همين شناخت و همين يافت برهانى و عينى است. ▫️او [مالک] مى‌داند كه ولى بيش از او به او علاقه دارد و بيش از او به منافع او آگاهى دارد. لذا امر او را هر چه باشد مى‌پذيرد و دستور او را هر چه باشد گردن مى‌نهد و حتى به ميان آتش مى‏نشيند و به استقبال مرگ مى‌رود. ▫️مگر نه اين است كه مى‌ميريم؟ پس بگذار مرگى را انتخاب كنيم كه زندگى‏هايى را بارور كند و بهره‌هايى بياورد. ▫️مگر نه اين است كه ما از كسى چيزى اطاعت مى‌كنيم، پس بگذار اطاعت از آگاهِ دلسوز و مهربان باشد. ▫️شناخت آگاهى و دلسوزى، اطاعت را، تسليم را بدنبال مى‌كشيد و مالك مى‌دانست كه ولى، بيش از خود او، او را دوست دارد. ▫️ علاقه‌ى من به خودم، علاقه‌ى مالك به خودش، يك علاقه غريزى است و علاقه‌ى على، علاقه‌اى از روى وظيفه است. ▫️ مالك خودش را براى خودش مى‌خواهد،على مالك را براى خدا مى‌خواهد. و تفاوت علاقه‌ها به همان اندازه است كه انگيزه‌ى علاقه‌ها با هم تفاوت دارند. ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۱۶ #⃣ 📨 پاسخ به سوالات: 👇🏻 👤 : @ad_einsad 🛒 ثبت سفارش: 👇🏻 🤳🏻 : @einsadshop_ad
هدایت شده از راز موفقیت
اروپا که باغ گل بود حالا به هم ریخته است و برخلاف اظهار نظر مسئول سیاست خارجی این اتحادیه این نه کشورهای دیگر، که خود مردم اروپا هستند که برای احقاق حقوق خود به پا خاستند. دومینوی تحولات فرانسه بدون شک سایر کشورهای اروپایی را هم در بر خواهد گرفت، اروپایی‌ها باید بدانند که طلب مرگ برای همسایه روزی دامن خودشان را هم خواهد گرفت در تمام طول دو دهه گذشته خواست‌ها و نیازهای مردم اروپا با تبلیغات و شانتاژ‌های رسانه‌ای و همچنین لاپوشانی‌های وسیع توسط بنگاه‌های خبرپراکن غربی به حاشیه رفته بود و امروز اما داستان متفاوت است، بدون شک ما شاهد بهار اروپایی خواهیم بود و شما خواهید دید که سطح خشونت و درندگی پلیس‌های اروپایی در برابر معترضان به چه شکل به نمایش گذاشته خواهد شد. .... .... 🇮🇷🦋🇮🇷 راز موفقیت @razmovafajh
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا داروی ایدز به آفریقا نرسید؟ ⁉️ وقتی می‌گیم دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟! 🔹 برشی از سخنرانی ♦️ انتشار به مناسبت هفته 📚 منبع: "کشتار با انکار" چگونه سودجویی با بیماری ایدز میلیون‌ها انسان را به کشتن داد؟، نوشته‌ی پیتر موگینی 💠 اندیشکده راهبردی سعداء 🆔 @soada_ir
هدایت شده از آنتی نفوذ @Mohsen5541
✅مقام معظم رهبری : جهاد تبیین را صحیح و درست انجام دهید. 1️⃣ جهاد تبیین را درست تعریف کنید: از نگاه رهبر معظم انقلاب، جِهاد تَبیین به معنای روشنگری جهادی از روی کار علمی و تحقیقی، به‌منظور مقابله‌ با دشمن و وسوسه‌‌های او دانسته شده است. نخستین‌بار، این اصطلاح را رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۵شمسی به‌کار بردند و در آذر سال ۱۴۰۰ شمسی به بازآفرینی و تأکید مکرر بر آن تا امروز پرداخته‌اند. از نظر ایشان، این اصطلاح از وصیت‌نامه امام علی علیه السلام به حَسَنین علیهما السلام گرفته شده است و شیوه بسیاری از اهل بیت(ع) در جهاد، جهاد تبیین بوده است؛ ایشان جهاد تبیین را «فریضه قطعی و فوری و عینی» می‌دانند. محقق شدن جهاد تبیین، آثاری مانند «جلوگیری از تحریف»، «حفظ پشتوانه اجتماعی» و «از بین رفتن مشکلات» دارد. ایشان اصطلاحِ «جهاد روایت»، «حرکت تبیین»، «ترویج» و «روشنگری» را هم‌سو با اصطلاح «جهاد تبیین» می‌دانند. 2️⃣ از نظر رهبر معظم انقلاب، تبیین در چه موضوعاتی باید انجام بگیرد؟ 🔸 دستاوردها و کارآمدی نظام ▫️ظرفیت‌های داخلی کشور 🔸 دشمن شناسی و استکبار ستیزی ▫️ تاریخ معاصر و دوران مشروطه 🔸 خطر نفوذ ▫️ نظریه اصیل مقاومت 🔸 سبک زندگی اسلامی 🔸حفظ وحدت ▫️ حقوق اسلامی زن 🔸خانواده و فرزندآوری ▫️حجاب 🔸وجدان کاری و انضباط اجتماعی ▫️جایگاه معلّم در تربیت 🔸ایثارگری در دفاع مقدّس ▫️تبیین سیره شهدا 🔸گرامیداشت ایّام‌الله ▫️مردم‌سالاری دینی 🔸آرمانهای انقلاب اسلامی ایران ▫️ارزش کار و کارگر 🔸کارآمدی حاکمیت دین 📡 / عضویت👇 https://eitaa.com/antinofooz
هدایت شده از کانال انقلابی
✍امام جواد(ع): بنده، هرگز حقيقتِ ايمان را به كمال نمى‌رساند، مگر آنگاه كه دينش را بر هوس خود ترجيح دهد، و هرگز به هلاكت درنمى‌افتد، مگر زمانى كه هوس خود را بر دينش ترجيح دهد 📚میزان الحکمه ج۱ ص۴۲۸ ☑️به کانال انقلابی بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3861118976C7d082fd2da
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : نفس تربیت نشده ، عامل سقوط انسان 👤 💠 @samtekhoda3
هدایت شده از فجر اندیشه
📚فمینیسم در ایران: 📝ورود لایه هایی از جریان فمینیسم در ایران همزمان با ورود تجدد طلبی و روشن فکری در این کشور است. غرب گرایی از دوره فتحعلی شاه قاجار با دعوت مستشاران نظامی آغاز گردید و با اعزام دانشجویان ایرانی به غرب ادامه یافت. 👈اولین گروه دانشجویان ایرانی مانند میرزا جعفر مهندس ميرزا ملکم خان، میرزا محمد صالح شیرازی در سال ۱۲۳۰ش به اروپا اعزام شدند. 👈طرح سکولاریزاسیون و حاشیه راندن روحانیت از مسایل حکومتی توسط میرزا حسین خان زمینه را برای تحقق جریان فمینیسم در ایران فراهم کرد. مشروطیت زمینه دیگری برای توسعه این جریان به وجود آورد. 👈 در دوره رضاشاه از سال ۱۳۰۴ هـ .ش تجددطلبی و غرب گرایی شتاب بیشتری یافت وی با تغییر نظام آموزش و پرورش، رفع حجاب زنان ایجاد مؤسسه ها و روزنامه های ویژه ،زنان فمینیسم را در ایران تثبیت کرد.دولت پهلوی با روی کار آمدن محمدرضا شاه در شهریور ۱۳۲۰ شمسی و بعدها با پیگیری فرح و اشرف پهلوی به استحکام این جریان انحرافی کمک کرد. جریان شناسی ضد فرهنگ ها ، عبدالحسین خسروپناه... 👈ادامه دارد... 🌸فجر اندیشه /کانال اندیشه🇮🇷🌸 به کانال فجر اندیشه بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1381564450Cf461a0dd63
هدایت شده از قرآن کتاب هدایت
🌷 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : ✍ خداوند ايمان هيچ بنده اى را نمى پذيرد ، مگر آنکه در دلش علی (علیه السلام) و دشمنی و بیزاری نسبت به دشمنان وی باشد. 📚  إرشاد القلوب ، ص ۲۰۹ ╭━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╮ @qoranketabehedayt ╰━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╯