💠 آمادگی و حمله دشمن
🟢 امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه، حیلهها و تهاجم دشمن را چنین ترسیم میکند:
📌 شمشیر دشمنیاش را بر من برهنه کرده است؛
📌 دم تیغش را علیه من تیز کرده است؛
📌 سر نیزهاش را به قصد حمله بر من تند ساخته است؛
📌 و زهرهای کشندهاش را برای آشامیدن من در هم آمیخته است؛
📌 و مرا آماج تیرهای خود نموده است؛
📌 و دیده مراقبتش از من هرگز نخفته است؛
📌 بدیها و بلاهایش را از من پنهان ساخته است؛
📌 [تا جایی که] تلخیهای ناگوار را جرعهجرعه به من نوشانده است.
✅ آری! انسان با چنین دشمنی روبهروست؛ دشمنی که سرتاپا آماده است و از غفلت و سردرگمی ما استفاده کرده؛ ولی هنوز انسان مسلمان، حاضر به بیدار شدن از خواب غفلت نیست.
📚 صحیفه سجادیه، دعای چهل و نهم.
🔻 مرد واقعی
🔻 شاگردان دور ابوسعیدابوالخیر جمع شده بودند، یکی از بین جمع گفت: فلانی روی آب راه میره.
🔹شیخ لبخندی زد و گفت: وزغ هم روی آب راه میره.
🔸یکی دیگر از شاگردان گفت: یکی در شهر ما هست، در هوا پرواز میکنه.
🔹استاد دوباره لبخند زد و گفت: مگس هم در هوا پرواز میکنه.
🔸نفر بعدی از بین جمع بلند شد و گفت: کسی را میشناسم تو یک لحظه از شهری به شهر دیگه میره.
🔹استاد سر رو بلند کرد و گفت: شیطان هم تو یه لحظه از مشرق به مغرب میره.
❇️ ابوسعید دستی به ریش خود کشید و گفت: راه رفتن روی آب و پرواز در هوا و رفتن از شهری به شهر دیگه، کار خاص و با ارزشی نیست، مهم اینه که بین مردم زندگی کنی و باهاشون داد و ستد کنی، ولی یه لحظه از یاد خدا غافل نشی.
💠🔺 مدیتیشن از منظر اسلام.🔺💠
🔻 آیا استفاده از روش مدیتیشن از نظر شرع جایز است؟
🔻 آیا کسب ارامشی که از این روش یاد می کنند الهی است.؟
🔻 یا روشی است که اخرش به ناکجا اباد ختم می شود؟
🔻ما مدیتشن را (اگر چه مراجع تقلید به ظاهرِ آن و شکل خارجی آن مادامیکه مرتکب حرامی نشود اشکال نگرفته اند) اما آنرا از منظر اثربخشی معنوی، روش کارامدی نمیدانیم.
این که بعضی با مدیتیشن بدنبال تعالی روحی و باطنی هستند، مطمئنا چنین انتظاری از مدیتشن نه منطقی است و نه اسلامی. چرا که راه تحول مثبت در دین مشخص است و با بی ذهنی و مراقبه هندی، اگر هم تغییری در ساحت ذهن احساس شود، این تغییر به معنای تحول مثبت و تعالی معنوی نیست و صرفا یک تجربه جدید روحی است که دلیلی بر این که رضایت خداوند به چنین کاری تعلق گرفته باشد وجود ندارد. مدیتیشن را از جهت رشد معنوی با جادو و علوم جادویی مقایسه کنید که هر دو حاوی تحول باطنی اند اما این تحول باطنی، الزاما تحول تکاملی نیست، بلکه صرفا یک جابجایی روحی است
منبع . پرسمان