eitaa logo
روشنا رودک
116 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
5.8هزار ویدیو
186 فایل
روشنا، پنجره ای به سوی امید، معرفت و بصیرت محفل علمی و تجربی روشنگران فرهنگی گفتمان سازی و جهاد تبیین #ر‌وشنای_معارف سبک زندگی‌، و خانواده #روشنای_امید و روایت پیشرفت چالش ها، پویش ها و مسابقات فرهنگی تجربیات و الگوهای موفق روشنگری
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فجر اندیشه
📚زمان: 📝در کافی است که روزی سفیان ثوری بر امام صادق وارد می‌شود. حضرت جامه سفید بسیار لطیفی مانند پوست نازک تخم مرغ پوشیده بود. تا چشم سفیان به آن لباس افتاد، به حضرت اعتراض کرد که شما چرا باید یک چنین لباسی بپوشید؟! حضرت فرمود: مگر چه عیبی دارد؟ سفیان گفت: شما مگر باید از اهل دنیا باشید؟! حضرت فرمود: اساساً تمام نعمتهای دنیا مال صالحین است نه مال فاسقین. 👈سفیان! یک وقت هست که بیماری و روی غرض حرف می‏‌زنی و یک وقت هست که اشتباه کرده‌ای. اگر اشتباه کرده‌ای باید برایت توضیح بدهم. سفیان برخاست رفت. 👈بعد عده‌ای از مقدس‌ها و همفکرها آمدند به حضرت عرض کردند: رفیق ما سفیان نتوانست جواب تو را بدهد ولی ما آمده‌ایم با شما مباحثه کنیم. ما آن حرفی را که زدی قبول نداریم. امام فرمود: بسیار خوب، اگر بنا شد با هم مباحثه کنیم، چه اصلی را باید ثابت قرار بدهیم؟ گفتند: قرآن. حضرت فرمود: هیچ چیز بهتر از قرآن نیست اما به شرط اینکه آن را بفهمید. بعد حضرت فرمود: من می‌دانم عمده حرفی که در دل دارید مسئله‌ سیره پیغمبر و صحابه است. چیزی که در ذهن شما هست این است که پیغمبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام از این لباس‌ها نمی‌‏پوشیدند، تو چرا می‌‏پوشی؟ فرمود: شما این را نمی‌دانید که این مسئله‌ مربوط به اسلام نبوده است، مربوط به زمان است. 👈اگر پیغمبر در زمان من بود مثل من لباس می‏‌پوشید، اگر من هم در زمان پیغمبر بودم مثل او لباس می‌‏پوشیدم. در این مورد آنچه در اسلام اصالت دارد مواسات است، یعنی مسلمانان باید احساس همدردی کنند. مسلمان باید حقوق واجب مالش را بدهد. این هم باز یک امر ثابت است و در تمام زمان‌ها هست. مسلمان باید اعتمادش به خدا باشد نه به پول. این همان معنای واقعی زهد است. بعد فرمود: و اما اینکه انسان نوع لباسش را چگونه باید انتخاب کند، این دیگر مسئله‌ زمان است. 👈در زمان پیغمبر وضع عمومی مردم بسیار سخت و ناگوار بود. در جنگ تبوک سپاه اسلام را جیش العُسرة یعنی سپاه سختی نامیده بودند، برای اینکه این لشکر سی هزار نفری به قدری بی‏‌آذوقه بودند که دلشان ضعف می‌رفت و برای اینکه این ضعف را برطرف کنند هر سه چهار نفری با یک خرما خودشان را سیر می‌کردند. در جنگ بدر مسلمین 313 نفر بودند در صورتی که شمشیرهایشان از 30، 40 عدد تجاوز نمی‌کرد و فقط سه یا چهار اسب داشتند، در حالی که عدد دشمن میان 900 و 1000 بود و هر روز چندین شتر برای خوراکشان میکشتند. 👈اهل صُفّه به قدری فقیر بودند که ساتری برای نماز خواندن نداشتند مگر یک عدد، و با همان یک عدد به ترتیب نمازشان را می‌خواندند. وقتی حضرت رسول به خانه فاطمه می‌آید و می‌بیند پرده‌‏ای آویخته است، فوراً برمی‌گردد. حضرت زهرا حس کرده، فوراً پرده را می‌کند و آن دستبند نقره را که در دست داشت از دست درمی‌آورد و خدمت حضرت می‌برد که آن را به فقرا انفاق کند. این، اصل مواسات است. در آن زمان مواسات ایجاب می‌کرده که حتی یک پرده هم در خانه شخص پیدا نشود. اما اکنون در عصر ما، عصری که بزرگترین امپراطوری دنیا تشکیل شده است، زندگی مردم عوض شده است ولی باز من باید از حد معتدل خارج نشوم.لباسی که من می‌‏پوشم لباس معتدل امروز است . استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص133، 134، 135. 🌸فجر اندیشه /کانال اندیشه🇮🇷🌸 به کانال فجر اندیشه بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1381564450Cf461a0dd63
هدایت شده از فجر اندیشه
قوانین عالم ثابت است‏ 📝مطلب دیگر اینکه «همه چیز در تغییر است» یک مطلب است، «قانون‌ها در تغییر است» مطلب دیگر. قانون یعنی آن اصل و ناموسی که تغییر اشیاء براساس آن است. 👈می‌گوییم هیچ شکلی در دنیا باقی نمی‌ماند، اما آیا قانونی که برای یک شکل وجود دارد هم تغییر می‌کند؟ نه، خود قانون ثابت است. مثلًا داروین معتقد بود که برای جاندارها یک سلسله قوانین کشف کرده است. 👈ما می‌پرسیم داروین که می‌گوید این جاندارها در تغییر و تکاملند، آیا قوانین خود داروین هم در تکاملند؟ یعنی آیا همان‏طور که یک بچه کوچک است، بزرگ می‌شود یا به قول خود داروین انواعْ تغییر نوعیت می‌دهند، تدریجاً نوعی نوع دیگر می‌شود، قوانین علمی داروین هم تغییر می‌کند؟ خیر، آن قوانین یک قوانین ثابت جهانی است که از اولی که دنیا بوده است تا آخر، این قوانین بر دنیا حکومت می‌کند. همچنین قانون جاذبه عمومی، خودش یک قانون ثابت است. اگر ما بگوییم پیغمبر اسلام یعنی شخص پیغمبر با همان بدن ابدیت دارد، ممکن است کسی بگوید طبق قانون فلسفی هیچ شیئی ثابت نمی‌ماند، پس شخص پیغمبر خلود ندارد. 👈 بحث که روی شخص نیست، بحث روی قانون است. قرآن قانون است. اگر کسی بگوید کاغذهایی که خطوط و آیات قرآن روی آن نوشته شده است کهنه نمی‌شود؛ ما می‌گوییم نه، کاغذ جسم است و کهنه می‌شود ولی قرآن حقایق را بیان می‌کند، قوانین را بیان می‌کند و این دیگر کهنگی‌پذیر نیست. قانون که جسم نیست. جسم کهنه و فانی می‌شود ولی قانون اگر حقیقت باشد یعنی مطابق با واقع باشد، همیشه باقی است و اگر مطابق با واقع نباشد از اول هم درست نبوده است. به هر حال مانعی ندارد که بشر یک سلسله قوانین داشته باشد که اینها برای همیشه ثابت و باقی بماند. استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص126، 127. 🌸فجر اندیشه /کانال اندیشه🇮🇷🌸 به کانال فجر اندیشه بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1381564450Cf461a0dd63
هدایت شده از قرآن کتاب هدایت
🔴 محبت و وابستگی به دنیا، قفلی است بر بال انسان که مانع پرواز و اوج گیری‌اش میشود! و تنها راه ریشه کنی این محبت شوم، و پرواز به مراتب اولیاء الله، انفاق نمودن از محبوب ترین سرمایه هاست که تمرین و ورزشی است برای رهایی و اوج گرفتن! 👈 اگر شهیدان و اربابشان حسین علیه السلام، به این مقام و منزلت رسیده‌اند، دلیلش همین است که از محبوبترین سرمایه هایشان (خصوصا جان خود) در راه خدا گذشتن و انفاق نمودند! ما برای اوج گرفتن، تاکنون چه انفاق کرده‌ایم در راه خدا و قرآن؟! 📖 سوره آل عمران آیه92 💥لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‌ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيم ٌ💥 ⚡️ترجمه: شما هرگز به مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید مگر از آنچه دوست می‌دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق کنید، و آنچه انفاق کنید خدا بر آن آگاه است. ╭━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╮ @qoranketabehedayt ╰━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╯
هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نظریه «پنجره شکسته» 💥با این نظريه متوجه خواهید شد چگونه‌ با یک کشف حجاب موجب گسترش بی حجابی می شود و چطور بی‌تفاوتی نسبت به کشف حجاب سبب از هم پاشیدگی نظام اخلاقی در جامعه خواهد شد. http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
روزمان را با قرآن آغاز کنیم ✅مبانی نهضت عاشورا در قرآن(۱۲) الأنفال وَإِنِ اسْتَنصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ✅ و اگر (مؤمنانِ تحت فشار، براى حفظ دينشان) از شما يارى طلب كردند، بر شماست كه ياريشان كنيد، مگر در برابر قومى كه ميان شما و آنان پيمان (ترك مخاصمه) است، و خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد بيناست.(۷۲) ✅پیام: اگر مسلمانانِ ديگر مناطق، تحت فشار كفر قرار گرفتند، نسبت به استمدادشان نبايد بى‌تفاوت بود. «إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ https://eitaa.com/e_beman
◾️تصویر پیکر شیخ فضل الله بالای چوبه دار یک معنا دارد. گاهی فضا را آنقدر غبار آلود می کنند که مردم یک شهر رضایت می دهند عالمشان را بالای دار ببینند. ▪️عالمی که با همه وجود در مقابل سیل التقاط ایستاده تا مرجعیت مردم از دامن علمای شیعه به اصحاب سفارت و سفاهت نرسد؛ تا سلسله فقاهت قطع نشود، تا اسلام حاکم باشد نه تفسیر انسانها از اسلام... و تاریخ تکرار شدنی است 🏴١١مرداد سالروز شهادت آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری https://eitaa.com/e_beman
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⏳حساسیت به انحراف کم شد، شیخ فضل‌الله به دار کشیده شد رهبر انقلاب: چه شد که غربی‌ها، مشخصا انگلیسی‌ها، در این مساله [مشروطه] کامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده کردند که کامیاب شدند. در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند، می‌توانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضل‌الله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ قاعده‌ی قضیه این بود. به نظر من مشکل کار از این‌جا پیش آمد که اینها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه‌ی عدالت‌خواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند... انسان می‌بیند که حساسیت آنها را در مقابل انحراف کم کرده‌اند؛ اما حساسیت بعضی‌ها مثل مرحوم آشیخ فضل‌الله باقی ماند... یک جمع دیگری از همین جبهه، این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش‌باوری و حسن‌ظن و شاید هم نوعی تغافل شدند. البته انسان حدس می‌زند که بعضی از ضعف شخصیتی‌ها و ضعف‌های اخلاقی و هوای نفس بی‌تاثیر نبود. ۱۳۸۵/۰۲/۰۹ 🗓 یازدهم مرداد مصادف با سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از رهبران نهضت مشروطه در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی ⏳تاریخ ایران و جهان به روایت رهبر انقلاب 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از فجر اندیشه
⛔️بیراهه: ❇️من در ذهنم همیشه این فکر پیدا می‌شود که فرنگی‌ها که این همه دم از انسانیت می‌‏زنند، اعلامیه حقوق بشر برای ما تدوین می‌کنند، از حیثیت انسانی زن و مرد دم می‌‏زنند، اول به ما بگویند اینها بشر را چگونه تعبیر می‌کنند؟ اگر ما این حرف‌ها را بزنیم درست است، چون ما به‏ «انّی جاعِلٌ فِی الْارْضِ خَلیفَةً» معتقدیم، ما انسان را خلیفة الله تعبیر و تفسیر می‌کنیم، ما «وَ لَقَدْ کرَّمْنا بَنی‏ ادَمَ» داریم. ❇️تو که عقیده‌ات درباره انسان این است که انسان همه چیز را به خاطر شکمش می‌خواهد، تو که ریشه [فعالیت] انسان را حاجت‌های شکمی او می‏‌دانی، پس انسانیت چیست؟ تو که می‌گویی هنر مولود حاجت‌های شکم است؛ علم، اخلاق، معنویت، مذهب و عبادت مولود حاجت‌های شکم است، پس آن مقام انسانیت کجاست؟ پس انسان چه فرقی با حیوان دارد؟ ❇️ نه، انسان اگر شکم دارد مغز هم دارد، دل هم دارد. خیلی از کارها را انسان می‌کند نه به خاطر شکم، بلکه به خاطر اینکه عقل و مغزش این‏ جور حکم می‌کند. خیلی از کارها را بشر علی رغم منافع اقتصادی خودش انجام می‌دهد، چون دین دارد. البته ما نمی‌گوییم اقتصاد، عامل نیست. اقتصاد یکی از عوامل است اما انسان عامل‌های زیادی دارد که به حکم آن عوامل فعالیت می‌کند. ما می‌گوییم عبادت و پرستش خدا خودش یک چراغی است در دل انسان. حس گذشت از منافع اقتصادی یک حس عالی است. علمایی بوده‌اند که پا روی منافع اقتصادی گذاشته‌‏اند که به علم برسند. استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص128، 129. 🌸فجر اندیشه /کانال اندیشه🇮🇷🌸 به کانال فجر اندیشه بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1381564450Cf461a0dd63
هدایت شده از فجر اندیشه
🟢علوم انسانیِ بیگانه با «انسان ایرانی» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «علوم انسانی مُقَفَّل»، «علوم انسانی مُعَطّل»، «علوم انسانی مُسَخّر»، «علوم انسانی مُحتضَر»، «مرگ علوم انسانی» از جمله اصطلاحاتی است که مدتهاست، با نگرانی و ناامیدی در بیان و بنان عده‌ای از دغدغه‌مندان و متخصصان «علوم انسانی وارداتی» در کشور ما مطرح شده و می‌شود. دائماً و به هر بهانه‌ای از بی‌مهری و بی‌اعتنایی مردم و مدیران به علوم انسانی می‌نالند. و همین بی‌مهری و بی‌توجهی به داده‌های علوم انسانی و به عالمان علوم انسانی را دلیل احتضار و بلکه مرگ علوم انسانی در ایران می‌دانند! 🔸بنده هرگز چنین نگاهی به «علوم انسانی» ندارم. بلکه اهمیت و ضرورت آنها را برای مدیریت فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی کشور به مراتب بیش از علوم طبیعی می‌دانم. و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، علوم انسانی را «هوای تنفسی» مجموعه‌های نخبه و «عهده‌دار هدایت جامعه» و «نرم‌افزار» فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی‌ می‌دانم. و معتقدم نه مردم و نه مدیران جامعه اسلامی نمی‌توانند به علوم انسانی بی‌اعتنا و بی‌توجه باشند. مگر کسی می‌تواند خود را بی‌نیاز از هوا برای تنفس بداند؟ و مگر جامعه را بدون نرم‌افزار می‌توان اداره کرد؟! ✅در عین حال، واقعیت این است که هم مردم و هم مسؤولان آگاه در جامعه ما، به حق، به «علوم انسانی موجود» بی‌اعتماد و درنتیجه بی‌اعتنایند. و نرم‌افزار موجود را «نرم‌افزاری ویروسی» و بلکه یک «بدافزار معرفتی» برای اداره جامعه می‌دانند. پیشنهاد بنده به دغدغه‌مندان این است که به جای گلایه نسبت به این بی‌مهری‌ها، بهتر است درباره چرایی آن، تحلیل و تحقیقی جامع صورت دهند. ✅به راستی وقتی مدعیان علوم انسانی به مسائل واقعی مردم و باورها و ارزش‌های آنان بی‌توجهی می‌کنند و هیچ ابزار و روش و واژگانی برای توصیف و تفسیر و تبیین و تقویت یا اصلاح آنها در اختیار ندارد، چرا باید مورد توجه مردم و مسئولان (که آنها نیز از جنس همین مردم‌اند و دغدغه مسائل همین مردم را دارند)، قرار گیرند؟ وقتی مدعیان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در کشور ما با عینک «فکر غربی» و با «فرهنگ انسان غربی» و با تکیه بر «انسان‌شناسی داروینیستی و اگوست‌کنتی» و «نظام ارزشی لیبرالی» به تحلیل کنش‌های فردی و اجتماعیِ «انسان ایرانی اسلامی» می‌پردازند، نه تنها از نگاه مردم، که از نگاه فرهیختگان جامعه اسلامی نیز «همان به که بمیرد.» ✅وقتی مردم می‌بییند که با انتشار کوچکترین خبری درباره یک ناهنجاری اخلاقی در گوشه‌ای از کشور، همه باورها و ارزش‌های آنان توسط عده‌ای از مدعیان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی به سخره گرفته می‌شود، چرا باید آنها را باور کنند؟ وقتی مردم می‌بینند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عنصر هویت‌بخش و انسجام‌بخش اجتماعی‌شان یعنی «محرم و صفر» هیچ جایگاهی در تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی و روان‌شناختی و سیاسی مدعیان علوم انسانی ندارد، چرا باید به آنها اعتنایی کنند؟ وقتی مردم می‌بینند که فلان دانشمند بزرگ روان‌شناسی با برافروختن رگ‌های گردن و با حالتی عصبانی و دور از منطق علمی و با عینک روان‌شناسی غربی و لیبرالی علیه حکم الهی و علیه فرهنگ چند هزارساله پوشش ایرانیان، موضع‌گیری می‌کند، آیا می‌توانند باور کنند که چنین نگاهی، از روی علم و تحقیق بیان می‌شود؟! ✍احمدحسین شریفی. 🌸فجر اندیشه /کانال اندیشه🇮🇷🌸 به کانال فجر اندیشه بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1381564450Cf461a0dd63
هدایت شده از قاسم روانبخش
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این جلسه حزب بعث در ۲۲ ژوئیه ۱۹۷۹ یکی از مخوف ترین صحنه‌های تاریخ معاصر خاورمیانه بود 🔹۶ روز بعد از قدرت گیری صدام در جلسه حزبی، صدام با خونسردی پشت تریبون میاد و اسامی رفقای سابق حزبی که الان داغ خیانت بر پیشونی شون خورده رو می‌خونه، تک تک از صندلی بلند می‌شوند ‏و به بیرون هدایت شده و تیرباران می‌شوند. 🔹خونسردی عجیب صدام که آخر کار به طور نمادین اشکی هم به یاد رفقای سابق می‌ریزه که نشون بده چاره‌ای نداشته. 🔹و پرواز داس مرگ بر فراز سالن و بازماندگانی که از خوشحالی نجات خود در حال رقص و شادی‌اند. خاورمیانه جای عجیبی‌ست http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f