📜 بیانیه بسیار مهم مرجع عالیقدر حضرت
#آیتالله_العظمی_مکارم_شیرازی
پیرامون حوادث اخیر کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا رسول الله، یا نبیّ الرحمة
🔹 در روزهای اخیر که مردم شریف ایران درگیر مشکلات و فشارهای اقتصادی هستند، وقوع یک اتفاق باعث ایجاد نگرانی در ذهن برخی از مردم و منشأ اعتراضات و انتقاداتی گردید.
🔹دراین میان، دشمنان و کینه توزان با همراهی برخی فریب خوردگان با سوءاستفاده از احساسات جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و اقدام به توهین به مقدسات، هتک حرمت نوامیس، تخریب اموال و ریختن خون بیگناهان نمودند
و اسلام، امنیت و آرامش مردم را هدف قرار دادند؛
اما مردم متدیّن و فهیم با حضور آگاهانه،
مانند همیشه خیال خام دشمنان را نقش بر آب کردند.
در این مقطع لازم میدانم چند نکته و نصیحت پدرانه را متذکّر شوم:
🔸 اول: نقد و اعتراض حق مردم خصوصاً جوانان است
و با وجود مشکلات و نقائص،
اگر نسبت به عملکرد مسئولین یا نحوه اجرای برخی قوانین،
انتقادی وجود دارد باید همچون موارد دیگر به صورت قانونی
و با حفظ انضباط به گونه ای که مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، ابراز گردد؛
و بر مسئولین نیز لازم است نسبت به این انتقادات گوش شنوا داشته
و به حق، به اصلاح امور بپردازند.
🔸 دوم: فضای مجازیِ رها و بیانضباط، ابزاری خطرناک در برهم زدن آرامش فکری و امنیت اخلاقی و اجتماعی است
و با وجود منافع زیاد، آسیب آن دامنگیر همه آحاد مردم می شود،
از این رو لازم است مسئولین برای سامان دادن به آن تدابیری بیندیشند
و مردم دلسوز نیز با بالابردن هوشیاری،
مراقب باشند تا خود و خانوادههایشان در کنار فواید آن از آسیب های آن در امان بمانند.
🔸 سوم: بر همه مسئولان لازم است با شفاف کردن فضا،
اطلاعرسانی به موقع و بیان خدمات و توانمندیها در کنار خطاها و کاستیها،
فرصت را از دروغگویان و کینهتوزان بگیرند
و اعتماد مردم را که یکی از بالاترین پشتوانهها است، جلب نمایند.
🔸 چهارم: مسئله حجاب از احکام مهم و ضروری دین مبین اسلام است
که منافع و برکات زیادی برای جامعه و آحاد آن دارد و زنان و دختران جامعه اسلامی ما نسبت به آن اهتمام دارند،
البته اجرای آن در سطح اجتماع نیازمند فرهنگسازی عمیق، فراگیر و پیگیری صحیح دارد
و اگر برخی راهکارها یا رفتارها در این مسیر مناسب نبوده،
باید به اصلاح آن پرداخت.
🔸 پنجم: نیروی انتظامی حافظ امنیت و آرامش جامعه است
و تضعیف آن از خطرناکترین اهداف دشمن برای به مخاطره انداختن موجودیت ایران اسلامی است.
🔸 ششم: دستگاه قضایی میبایست به دور از جوسازی و با ملاحظه تمام جوانب،
همه اتفاقات اخیر را بررسی و با مقصران در هر پست و مقام و یا جایگاه اجتماعی برخورد قانونی نموده و مردم شریف را در جریان جزئیات قرار دهد.
هفتم: عموم مردم عزیز بدانند که این امّت، کشور و نظام جمهوری اسلامی با این فرهنگ اصیل و استوار، مورد کینهورزی، توطئه و هجوم سراسری دشمنان و منافقان است
و تا رسیدن به نقطه پیروزی و غلبه بر نقشههای آنان، این دشمنیها ادامه دارد
و همچون گذشته استقامت در کنار سعی و کوشش در جهت پیشرفت و قدرتمند شدن کشور ضامن این پیروزی است؛
مسئولین به عنوان خادمان مردم باید در آسان شدن این راه و فراهم کردن موجبات آسایش و رفع مشکلات مردم از هیچ تلاشی دریغ نورزند.
🔹 در پایان به درگاه الهی خاضعانه دست به دعا بر میدارم و از خداوند متعال عزّت اسلام و مردم بزرگوار و متعهد ایران و عموم مسلمانان جهان را مسئلت دارم
و علوّ درجات شهدا و جانباختگان وقایع اخیر و صبر و اجر برای خانواده آنها و شفای عاجل مجروحان را از درگاه خداوند منّان خواستارم.
ناصر مکارم شیرازی
#مرجعیت
#مردم
#حجاب
@rohaniat_mardomi
💠 ما بعد الفتنه
🔹 خاطرم هست که در جایی میخواندم که یکی از سختترین شرایط اصحاب امیرالمؤمنین علی علیه السلام، پس از جنگ نهروان بود.
پدر، پسرش را کشته بود؛
برادر، برادر را کشته بود؛
همسایه، فرزندان همسایهاش را یتیم کرده بود.
حال با این شرایط باید با خانواده کشته شدگان رو به رو می شدند و سخت تر از شرایط جنگ سخت در نهروان، با افکار عمومی و اطرافیان کشته شدگان در فضای نرم مواجه میشدند.
🔸 سختی جهاد در راه خدا و در فضای فتنه گون همین است که گاهی هزینههایی سختتر از هزینه جانی بدهی...
خدا را شکر، فتنههای زمانه ما هنوز منجر به چنین شرایط سختی نشده است اما جنس سختی جای دیگری است...
🔹 به لطف الهی، بار دیگر بصیرت مردم به میدان آمده و ماجرای اغتشاشات به زودی به طور کامل جمع خواهد شد اما چند سؤال:
❓آیا اغتشاشات در ذهن بخشی از مردم هم جمع شده است؟
❓آیا آشوبها و به آتش کشیده شدن ارکان ایمان و اعتماد در ذهن بخشی از مردم هم جمع شده است؟
❓آیا پس از اتصال مجدد اینترنت جهانی، آتش باران سهمگین دشمن بر ذهن و فکر بخشی از مردم به بهانه اتفاقات اخیر، تمام خواهد شد؟
🔸 آنهایی که این چند روز به میدان آمدند و حتی جان خویش را نثار کردند، کاری حسینی کردند، ادامه راه آنها و کار زینبی کردن بر دوش، طلاب و روحانیت است...
🔹 یادمان نرود، که بخشی از فتنه اخیر ناشی از عفونت زخمهای درمان نشده فتنههای قبل است؛
وقتی نتوانستیم عملکرد رهبری در قبال تصمیم بنزین را به درستی برای قشر جوان توضیح دهیم،
وقتی نتوانستیم به درستی استیضاح و محکومیت عاملین تصمیمات اشتباه سال ٩٨ را مطالبه کنیم، طبیعی است که خشمی فروخورده در بخشی از جامعه باقی بماند و این چنین دوباره از زیر خاکستر برخیزد و خسارت های جانی و مالی فراوانی را به بار آورد...
❗️بعد از آرامش و رهایی از اغتشاش، تازه کار روحانیت آغاز می شود.
1⃣ طلبه و روحانی انقلابی از این پس در وهله اول باید اُذن باشد و دردها را بشنود و هم دردی کند که فرمود «قل اُذن خیر لکم»
2⃣ و در مرحله بعد خود را به ابزار جهاد تبیین مجهز کرده و همچون چراغی اطراف خویش را روشن و تاریکی های فتنه را کور کند.
3⃣ و در مرحله ای بالاتر مطالبه گر باشد و مسؤلین را به کار جهادی در تمام زمینه های عقب ماندگی وادار کند و نگذارد که مسؤلین دچار احساس پیروزی کاذب شده و دوباره همان روال های قبلی را پی بگیرند؛
🔅 رحمت خدا بر سردار دل ها که میگفت: «میزان فرصتی که در بحران ها وجود دارد، در خود فرصتها نیست» و چه نیک فرمود مولایمان که «اغتنم الفرص فإنه تمر مرّ السحاب»...
✍ به قلم سید یاسر یعقوبی
@rohaniat_mardomi
💠 ضرورت توجه به سوالات و شبهات جوانان در نگاه رهبر معظم انقلاب
🔹 «(نمیشود) تا یک جوان سؤالى کرد، بگوییم: «آقا، ساکت!» گویا دارد کفر مىگوید! جوان است. ذهن جوان، سیّال است. افکار غلط و استدلالهاى نادرست، امروز در همه جاى دنیا با توجه به روابط صوتى و بصرىاى که وجود دارد، گسترده است.
🔹 جوان ما، برایش سؤال به وجود مىآید. چه کسى باید این را برطرف کند؟ من و شما باید برطرف کنیم. اگر شما نروید و آن خلأ فکرى را به شکل درست پُر نکنید، یا آن سؤال و اشکال را برطرف نکنید، کس دیگرى مىرود و به شکل غلط، جواب او را مىگوید.
🔹 روحانى باید با اندیشهى ناب اسلامى از بهترینش، مستدلترینش و قوىترینش مجهّز باشد. ما این طور اندیشهها و حرفها، بسیار داریم.
بیانات رهبر معظم انقلاب، سال ۱۳۷۲
#روحانیت_مردمی
#روحانی_پاسخگو
@rohaniat_mardomi
📷 گزارش تصویری حضور فعال روحانیون در مسیر حرکت و استقبال از زائران پیاده رضوی - شهریور ۱۴۰۱
#همه_خادم_الرضاییم
#روحانیت_مردمی
@rohaniat_mardomi
💠 سکوتِحکیمانه
یکی از سوالات مهم در «فتنهی ۱۴۰۱»، چرایی «سکوت رهبر انقلاب» است؛ رهبری که از روزهای پیش از انقلاب تا به امروز نشان دادهاند یکهتاز «میدانِ جهادِ سخن»اند در «جبهههای مبارزه با فتنهانگیزی».
نکات زیر می تواند از دلایل احتمالیِ این «سکوتِحکیمانه» باشد:
۱) فتنهی ناپیچیده؛
«غبارآلودی»، مهمترین ویژگی فتنه است که باعث تحلیلهای نادرست و بالتبع ریزش بدنهی وسیعی از مردم میشود؛ درست مثل «فتنهی ۸۸»!
این درحالی است که در «فتنهی ۱۴۰۱» کمترینِ غبارها دیده شد و عوامل میدانیِ آن ظرف چندروز(!) وارد فاز عملیاتی و هتاکی به مقدسات و تخریب اموال عمومی شدند! اقدامی که نشان داده هیچ اقبالی از سمت مردم ندارد.
۲) مسألهیدوم؛
«حجاب» نه تنها به عنوان یک ضروری دین، بلکه به عنوان یکی از میراثهای مترقی تمدنِ کهنِ ایرانی، برای بخش معظمی از جامعهی ما، پذیرفته شده و هیچگاه «عریانشدن» نمی تواند «مسألهی اول» مردان و زنان این دیار برای قیام باشد؛ از دیگرسو گفتار و رفتار و افکارِ «داعیهدارانِ عریانی» هم هیچگاه جاذبهای برای زن و مرد ایرانی نداشته است.
این درحالی است که در فتنهی ۸۸، «نتایجِ آراء» و «تقلبِ احتمالی»، مسألهی نخست میلیونها ایرانی بود و فتنهانگیزان هم بعد از ماهها تردیدافکنی، وارد فاز مبارزه با مقدسات و انقلاب و آرمانهایش شدند.
۳) رهبرانِبیمایه؛
مهمترین عامل فراگیریِ و به سرانجام رسیدنِ یک فتنه، داشتن «رهبرِ شجاعِ و خردمند» است؛ درحالیکه در این فتنه، رهبر یا رهبرانش، نه «شجاعتِ هزینه دادن» داشتند و نه «خردِ مدیریت کردن»!
«خودْرهبرْپنداریِ افراطی» هم که در بسیاری از «مجازینشینها» دیده می شد، باعثِ بساطتِ بیشتر این فتنه شدهبود.
اما در فتنهی ۸۸، «انقلابیهایِ پشیمان» و «یارانِبیوفایامام» و «فضلای حوزه و دانشگاه»، با لشکری از هنرمندان و ورزشکاران، به صورتی کاملاً هماهنگ با رهبریهای خود، افکار و رفتارِ بخش وسیعی از مردم را غبارآلود کردند!
۴) سربازانِمجازی؛
«قیامِ هشتگی» با «سربازانِ مجازی»، بسان «هیولای بادکنکی» است که با سرِسوزنی از بین می رود!
«رهبرانِاستوریبازْ» حتی حاضر به گره زدن این بادکنک در کفِ میدان هم نشدند!
بر این ماجرا بیافزایید، سنّ کم تعداد قابلتوجهی از «سربازانِمیدان» را که لاجرم هیجان نوجوانیشان، بر خرد جمعیشان به کرّات می چربید!
۵) دولتِمستقر؛
«صداقتِ و شفافیت با مردم» و «خدمتِبیمنت به آنان»، باعث بالارفتن امیدشان به آینده و عدمهمراهیشان با فتنهانگیزان، شدهاست.
از طرف دیگر «قاطعیتِ با خرابکاران و اغتشاشگران» باعث شده این دولت تاحدود زیادی به «دولتِمردم» نزدیک شود و مواضعش با دیدهی تردید نگریسته نشود.
۶) سربازانِگاهواره؛
شکی نیست که روشنگریهای «سربازان و سردارانِجوان» در عالممجاز و میدان، بخش وسیعی از غبارها را شست و «عقبافتادگیِِمزمنِ» عدهای از مدیران را جبراننمود.
«سربازانِگاهواره»ی «امامخامنهای» اینک به «سردارانِکارکشته»ای تبدیلشدهاند که نوید روزهای نوی را میدهند.
۷) خمینیِدوم؛
روحملکوتیامام، قرین رحمت الهی باد که در قضایایی همچون ۸ سال دفاعمقدس، با آرامشی مثالزدنی که «محصولِاخبارِنهانی» بود، به هدایتامت پرداختند؛
تردیدینیست که «خمینیِدوم» نیز بسان «خمینیِاول»، «عاقبتِخوشِ این انقلاب» را نه با «تحلیل»، که با «اخبارِ یقینی» میبینند و میدانند که این بادها چیزی نیست که «کوهِاستوارِانقلاب» را از جایش حرکت دهد.
یقیناً سرانجام کار، از آنِ انقلاب و انقلابیان است؛ «وَلَو کَرِهَ الکافِرون.»
✍ به قلم حجت الاسلام عباس بابایی
عضو شورای مرکزی جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی
@rohaniat_mardomi
📜 بیانیه جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی
درباره ناآرامیهای اخیر در کشور و بایستههای مسئولان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸ناآرامیهای اخیر در کشور عزیزمان که همزمان با تلاشهای بیوقفه دولتمردان برای ساماندهی وضعیت سلامت و معیشت جامعه و جبران خسارتهای چندینساله رقم خورد، اهمیت هوشمندی در برابر فرصتطلبی دشمنان خارجی و مزدوران داخلی آنها و ضرورت فرصتسازی از تهدیدهای پدیدآمده را دوچندان میکند.
🔻در همین راستا توجه همه مسئولان در قوای سهگانه و مدیران نهادها و دستگاههای انتظامی، اجتماعی و فرهنگی را به بایستههای زیر که برگرفته از دغدغهها و مطالبات مردم عزیزمان است جلب میکنیم:
1⃣ در نظام جمهوری اسلامی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب بر پایه نظریه «مردمسالاری دینی» بنا شده است، توجه به افکار عمومی و اقناع اذهان مردم جایگاه ویژهای دارد. شفافیت و پاسخگوییِ به موقع، باید به عنوان یک اصل در تمام تصمیمات و اقدامات قوای سهگانه بهویژه از سوی «دولت مردمی» مدّ نظر باشد تا هیچگاه فرصتطلبان از ابهامات و شایعات، برای دامن زدن به التهابهای اجتماعی بهرهبرداری نکنند.
2⃣ در برخورد با فتنهگرانی که اعتراض را تبدیل به اغتشاش میکنند و جان و مال مردم و امکانات عمومی و مقدسات را مورد تعرض قرار میدهند و همه کسانی که در هر جایگاهی از فتنهگران حمایت میکنند و بر آتش فتنه میدمند، ذرهایمماشات جایز نیست. اگر از دست رفتن جان یک دختر در یک مرکز انتظامی تاسفبار است؛ جان باختن فرزندان دیگر این مردم در آتش آشوبها و شهادت سربازان نظم و امنیت کشور نیز دردآور است. در این میان، تفکیک عوامل اصلی آشوبها و تحریککنندگان از فریبخوردگانی که غالبا از جوانان کم سنوسال هستند و بسیاری از سر ماجراجویی و تحت تاثیر اغواگریهای معاندان به خیابانها آمدهاند، ضرورت دارد.
3⃣ مقابله با ناآرامیها و برخورد با عوامل آن باید کاملا در چارچوب قانون باشد و چنانچه رفتاری خلاف قانون از هر کسی در هر لباسی سر زد، بیدرنگ با وی برخورد شده و به مردم اطلاعرسانی شود. شناسایی نیروهای خودسر و برخورد جدی با کسانی که به دلیل رفتارهای زننده و غیرقابل توجیه، اعتبار نیروهای انتظامی و بسیجی را خدشهدار میکنند، باید بدون هیچگونه اغماضی صورت گیرد و عدم تبعیض در اجرای قانون مشهود باشد.
4⃣ همچنان که رئیس جمهور محترم تاکید نمودند، باید ساز و کار اعتراض قانونی را تعیین و تسهیل نمود تا فرصتطلبان نتوانند اعتراض را در کمترین زمان ممکن به اغتشاش مبدل سازند. در مواجهه با اعتراضها از سوی اقشار گوناگون در موضوعات گوناگون، باید ظرفیت نظام را نشان داد و از امنیتی کردن فضا اجتناب نمود. بیتردید هدایت اعتراضها در مسیر قانونی و مسالمتآمیز، عرصه را بر فتنهگرانِ فرصتطلب تنگ خواهد کرد.
5⃣ «حجاب» به عنوان یکی از ضروریات دین اسلام و نماد شهروندان مسلمان، باید توسط حاکمیت دینی ترویج شود؛ اما بهنظر میرسد حد قانونی آن و جرمانگاری بر اساس آن، نیاز به تامل بیشتر و بازنگری دارد. روشن است که در عمل هیچگاه رعایت حد شرعی حجاب، قابل الزام نبوده و تنها حد خاصی از بدپوششی، خلاف قانون قلمداد شده است. بنابراین باید «بدپوششی هنجارشکنانه» که در واقع تهاجم به نهاد خانواده و اخلاق عمومی است، به عنوان یک جرم اجتماعی تعریف و مصادیق آن در قالب آئیننامهای دقیق و شفاف تبیین شود تا جلوی تفسیرهای شخصی و سلیقهای و برخوردهای دوگانه و زیادهروی و سهلانگاری در اجرای قانون برای همیشه گرفته شود.
6⃣ برای اجرا شدن یک قانون و فراگیر شدن عمل به آن در جامعه، تنها ابلاغ آن کافی نیست و باید با شیوههای جذاب و هنرمندانه آن را به یک «معروف» و هنجار پذیرفتهشده تبدیل نمود. دستگاهها و نهادهای فرهنگی و تبلیغی، لازم است تاثیرات مخرّب هنجارشکنی، بدپوششی و کمرنگ شدن حیا و عفاف در سلامت خانواده و جامعه را به بهترین شکل، تبیین و ضرورت برخورد با هنجارشکنان و هجمهکنندگان به حیا و عفاف را به یک باور عمومی تبدیل سازند.
7⃣ تاثیر فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و بازیهای رایانهای در ذهن مخاطبان به ویژه مخاطب نوجوان، یک واقعیت انکارناپذیر است. ساماندهی هوشمندانه و ظرفیتسازی برای سامانهها و نرمافزارهای بومی و متناسبسازیشده میتواند تا حد زیادی تهدیدها و نگرانیها را کاهش دهد و متقابلا زمینه را برای فعالیت سالم و سازنده فراهم آورد.
🔺در پایان امیدواریم حوادث اخیر نیز فرصتی برای جامعهپردازی و افزایش سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی در جهت نیل به تمدن نوین اسلامی و طلیعه ظهور ولایت عظما باشد. بعون الله و توفیقه
جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی
دهم مهر ماه ۱۴۰۱ هجری شمسی
مشهد مقدس
@rohaniat_mardomi
انعکاس بیانیه جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی در روزنامه خراسان امروز دوشنبه ۱۱ مهر
@rohaniat_mardomi
🇮🇷 رهبری برای ایران!
❗️ تا همه ایران را، با وحدت ملی و انسجام درونی لحاظ نکنی، مقابله با طرح و توطئه دشمن خارجی ممکن نمیشود.
✔️ ۴جمله راهبردی دیروز رهبر انقلاب در این مهم:
1⃣ "خیلی از این کسانی که #حجاب_کاملی_هم_ندارند جزو هواداران جدی نظام جمهوری اسلامی هستند. شما می بینید در مراسم مذهبی، در مراسم انقلابی اینها شرکت می کنند".
2⃣ "#جامعه_ورزشی ما جامعه سالمی است. #جامعه_هنری ماهم جامعه سالمی است (موضع گیری برخی چهره های ورزشی و هنری اهمیتی ندارد) جامعه هنری و ورزشی ما با اینگونه حرکتها با این رفتارهای دشمن شاد کن آلوده نخواهد شد"
3⃣ "#قوم_کُرد یکی از پیشرفته ترین اقوام ایرانی اند علاقه مند به میهنشان، علاقه مند به اسلام شان، علاقه مند به نظام اسلامی شان"
4⃣ "من در میان #قوم_بلوچ زندگی کرده ام جزو اقوام وفادارعمیق به انقلاب اسلامی و به جمهوری اسلامی اند"
🔺 حتی موضعخواهی و جبرانخواهی ایشان از #خواص سیاسی و مذهبیای که در بیانیهدادن و اظهارنظر عجله کردند، مودبانه و اخلاقی بود: "حالا ناشی از دلسوزی -دلشان سوخت- بدون تحقیق اطلاعیه دادند، حرف زدند..."
⬅️ با این راهبرد ۴وجهی منطبق بر شرایط کنونی میشود یک ایران را مقابل "هرزهخواهی اقلی" و "تجزیهطلبی اقلیتی" آورد.
❗️ دوستداران و مریدان رهبری بیش از دیگران باید این #دید_انسجام_بخش را پاس دارند. "دوگانههای تعاندیِ بیجا"، "برچسبزنیهای نابجا یا بدموقع" نسازند. نزاع جدیدی که ذره ای شدن جبهه حق را موجب شود را همراهی نکنند.
✍ به قلم حجتالاسلام محسن قنبریان
@rohaniat_mardomi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 آیت الله نجم الدین طبسی:
بگذارید صریح باشیم! ما کمکاری کردیم در این قضیه.
ما به این نسل نرسیدیم. اینها بچههای خود ما هستند.
دشمنان میدانند که دارند چکار میکنند و برای آنها فکرها کردهاند.
#حوزه
#جوانان
#حجاب
@rohaniat_mardomi
29.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ حکایت کشف حجاب دسته جمعی دانش آموزان یک دبیرستان دخترانه در حضور روحانی مبلغ
❗️اگر صحنه را رها کنیم شرایط همین میشود که داریم میبینم! اتفاقاً باید بمانیم و درست عمل کنیم.
با بیان حجت الاسلام دسمی
@rohaniat_mardomi
🔻 تفاوتهایی که در فتنهی ۷۸ و ۱۴۰۱ مشاهدهکردم...
تيرماه ۷۸ دانشجوی ترم چهار دانشگاه فردوسی بودم.التهابات کوی دانشگاه تهران به سرعت به مشهد رسید.
یکی از روزها با تعداد زیادی از دانشجویان معترض از پردیس خوابگاههای فجر به دانشکدهی پزشکی رفتم تا بهعنوان یکی از اعضای بسیج دانشجویی از قضایا مطلعشوم.
تعداد قابل توجهی دانشجو و غیردانشجو تجمع کردهبودند و فضا کاملا ملتهب بود.
یکی از دانشجویان شهرستانی هم با حرارتی عجیب، شعارهای تندی علیه حاکمیت سرمیداد.
بعد از حدود یکی دو ساعت که از تجمع گذشت، معترضان وارد خیابان دانشگاه شدند و به آرامی بهسمت تقیآباد «راهپیمایی سکوت» برگزار کردند.
بیش از ۲۰ سال از آن حادثه میگذرد و کماکان با دانشگاه فردوسی و دانشجویانش در ارتباطم.
بنده از اتفاقات اخیر دانشگاه نگرانم اما نه از آن جهت که دیگران ناراحتاند؛ بلکه بخاطر تنزل عجیب کنشهای دانشجویی!
🔻میخواهم به تفاوتهای این دو فتنه(۷۸ و ۱۴۰۱) بپردازم تا معلوم شود ما باید بهصورت جدی نگران دانشجویانمان و حرکتهای دانشجویی آنان و صدالبته «آیندهی کشور»مان باشیم؛
1⃣ هرجومرجطلبیِ حادّ؛(آنارشیسم)
در فتنهی ۱۴۰۱ نه فقط در دانشآموزان دههی هشتادی، بلکه در قشر فرهیختهی دانشجویی هم جنجال و آشوب و هرجومرجطلبی و سردرگمی مشاهده شد؛ درحالیکه در فتنهی ۷۸ هم موافقان میدانستند دنبال چه هستند و هم مخالفان.
2⃣ جنبشِ بیسر؛
در ۱۴۰۱ برخلاف تصور تعدادی از سلبریتیها، کسانی که کف خیابان بودند، نه آنها را بهعنوان رهبر جنبش قبول داشتند و نه سیاسیونِپردهنشین را؛ بلکه جنبش آنها کاملاً بیسر بود.
در فتنهی ۷۸ اما قضیه کاملاً متفاوت بود تا جایی که مدیریت صحنه، در چند لایه طراحی شده بود و در انتها به رئوس اصلاحات می رسید.
3⃣ شناعتِ گفتاری؛(لمپنیسم)
شعارهای رکیک جنسی، در فضای حقیقی و مجازی دانشجویی از عجیبترین و پرتاسفترین اتفاقات ۱۴۰۱ بود؛ در حالی که بنده اقلا در ۷۸ یکبار هم در اعتراضات دانشجویی الفاظ شنیع نشنیدم.
4⃣ تندرویهای حاد؛(رادیکالیسم)
حمله به دانشجوی خانم برای کشیدن چادر از سر او اگر در سال ۷۸ اتفاق می افتاد، بهنظرم دانشجویِحملهکننده زیر مشتولگدهای خود دفترتحکیمیها تأدیب میشد؛ بیافزایید به این اقدام، رفتارهای تند خیابانی همچون آتشزدن پلیس و حمله با سلاحسرد و....
5⃣ فقر عجیب گفتمانی؛
سال ۷۸ گفتگو و مناظره و آزاداندیشی مکتوب و شفاهی بین طرفهای مختلف، طرفداران زیادی داشت اما در ۱۴۰۱ نه فقط استاد و دانشجویی که خواهان گفتگو بودند، هو شدند، بلکه «امر مقدس گفتگو» هم هو شد!
6⃣ نهضتِ انحرافیِ طرفدار زن؛(فمنیسمِ جنسی)
هرزگیِ تعدادی از مردان در فتنهی ۱۴۰۱ و سوءاستفادهی جنسی از بانوان در قالب «کشف حجاب» و... آن هم با شعار «زن، زندگی، آزادی»، این اغتشاشات را به یکی از نازلترین اعتراضات تبدیل کرد!
🔸نگرانی نگارنده از آنجهت است که چگونه میتوان مدیریت یک ملت را در ۲۰ سال آینده به صاحبانِ اینگونه رفتارها سپرد؟! رفتارهایی کاملاً سطحی و بیمایه و دور از نزاکت؟!
چرایی تنزل کنشهای دانشجویی در طول حدود ۲۰ سال، مسألهی مهمی است که نیاز به تحقیقات عمیق جامعهشناختی و روانشناسانه دارد تا جاییکه اگر بهسرعت برای درمانش اقدام نشود، در آیندهای نهچندان دور، شاهد «مدیرانِ لمپنِرادیکالِکمسوادِپرمدعا»یی خواهیمبود که شرایطی بدتر از اتفاقات دُوَل اصلاحات و کارگزاران و اعتدال بر سر ملت و میهن خواهندآورد.
✍ به قلم حجتالاسلام عباس بابایی
@rohaniat_mardomi
#توییت
🔴 سالیانیاست که منافقان و سلطنتطلبان و همجنسگرایان و حرامخواران و اخیراً سلبریتیها بهصورت شبانهروزی در صدها شبکهی ماهوارهای و میلیونها صفحه و کانال مجازی میگویند: «روحانیت از چشمها افتاده»!
❗️ یکی به اینها بگوید که اگر روحانیت کماثر شده، چرا شما شب و روز نمیشناسید و اینقدر وقیحانه دستوپا میزنید و اینهمه پول علیه آن خرج میکنید و تهماندهی آبروی خود را به حراج گذاشتهاید؟!
😡 «قُل موتوا بغیظِکم».
@rohaniat_mardomi
🔰چالشهای روحانیت و مخاطبان آینده
✍️نویسنده: مهدی شجریان ( استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم)
🌐منبع: نشریه تحلیلی خبری حوزه و روحانیت
✅مسئله اصلی این نوشتار این است که روحانیت در عرصه ارتباط با مخاطب نسل جدید با چه آیندهای مواجه است؟ ...عوامل پنجگانهای هستند که آینده روحانیت در عرصه ارتباط با مخاطب را با مخاطره جدی مواجه میکنند....
مشاهده مطلب :
https://marammags.ir/?p=2468
@rohaniat_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جواب منطقی و زیبا به مدعیان طرفداری از
#زن، #زندگی، #آزادی 🌺🌺🌺
شما طرفدار زن هستید؟!
شما از آزادی صحبت نکنید!!!
با بیان حجتالاسلام محمد علی رضاپور
@rohaniat_mardomi
📷 پاسخ به سوالات و گفتگوی بیواسطه روحانیت و مسئولان با مردم
🔺شهد شیرین و داروی شفابخشی که امروزه بیش از هر زمان ضرورت آن را احساس میکنیم.
#روحانیت_مردمی
#روحانیت_پاسخگو
@rohaniat_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️وقتی فتنهها موجب رویش میشود...
❇️کارگاه روش تبلیغ در مدارس و ارتباط با دانش آموزان
@rohaniat_mardomi
💐 #میلادپیامبر_اکرم (ص)
و #میلاد_امام_جعفر_صادق (ع) بر شما همراهان گرامی مبارک باد🌺
@rohaniat_mardomi
🔹"فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ" (آل عمران: ۱۵۹)
🔸به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سختدل مىبودى از گرد تو پراكنده مىشدند. پس بر آنها ببخشاى و برايشان آمرزش بخواه و در كارها با ايشان مشورت كن و چون قصد كارى كنى بر خداى توكل كن، كه خدا توكلكنندگان را دوست دارد.
@rohaniat_mardomi