🔺دیشب بازهم برایمان ثابت شد بسیاری از فعالان رسانه و فرهنگی ما چقدر با مردم تفاوت دارند؛ و چقدر رویدادهای اجتماعی را نمیفهمند؛ و با وجود این عدم فهم، اتفاقا چه خوب برخی واقعیتهای اجتماعی مثل احساس تبعیض مردم خوزستان و زمینههای شکاف اجتماعی را سکوی بیشتر دیده شدن خود میکنند. طبیعتاً برای آنان مهم نیست این کارشان موجب عمیقتر شدن اینها میشود.
🔹بعد از مراسم همخوانی #سلام_فرمانده در ورزشگاه آزادی، توییتها و استوریهایشان شروع شد که ای وای مردم در آبادان عزادارند و شما در تهران عروسی گرفتید! کاش ذرهای منطق در این مخالفت بود که از همراهی بعضی چهرههای مدعی فلسفه و علوم اجتماعی خوانده در این مسخره بازی تعجب نمیکردیم. مجلس عروسی؟؟؟ مراسمی که ابتدایش با یاد جانباختگان آبادان شروع و تا انتها به یادشان بود و محتوایش جز مناجات با امام زمان و ذکر نام اهل بیت و اشکهای پاک و معصومانه کودکان و والدینشان هنگام سلام به فرمانده غایب از نظر چیزی نداشت، جشن و پایکوبیست؟ وقتی یادم میآید تمام این چند روز بازیهای فوتبال حتی برای تیمهای خوزستانی برگزار شده و تماشاگر و شادی پس از گلش هم تعطیل نشده و شما یادتان نبوده اعتراض کنید، بیشتر میفهمم چقدر محتاج دیده شدنید و چقدر منافع جامعه برایتان بیاهمیت است.
🔻اگر مردم را میشناختید میدانستید خوزستانیهای زیادی که همین دیروز عصر پای تلویزیون با همخوانی کودکان در ورزشگاه آزادی اشک ریختند، با این حرکتهای رسانهای کم اهمیت شما حس خوبشان خراب نمیشود. بدحالی خود از دیدن این رویداد بینظیر معنوی را پای مردم ننویسید.
📝 #رها_عبداللهی
@roo_be_rah
یه حمد بخونیم برای دل اونایی که تا امشب امید داشتن به زنده بودن عزیز زیر آوار مونده شون و الان دیگه کم کم باید تنها به خونه برگردن...😔
#آبادان
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رسالت رسانه مطالبه گر، افزایش امید در جامعه است. از طریق مطالبهگری درباره کاستیها و ترک فعلها و فسادهای امید سوز و اعتماد کُش.
🔹اما اگر این رسانه، مطالبهگری را با چاشنی «بهانهگیری»، «برجسته کردن غیرعادی سیاهیها»، «تعمیم نابجا»، «نقد بدون پیشنهاد»، «گمانه زنی بیاساس» و «لوث کردن اقدامات مثبت» بدمزه کرد، خودش میشود امیدسوز و اعتمادکُش!
🔻چنین رسانهای نه تنها به ضد خود تبدیل میشود، بلکه ذائقه مخاطب خود را عادت میدهد در هر اتفاق مثبتی هم دنبال ایراد و نقص بگردد و کامش با هیچ خبر خوشی حتی از دیگر رسانهها شیرین نشود.
#ناامیدی_گناه_کبیرهست
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺عشایر عرب خوزستان از شریفترین اقوام کشورند و غیرتشان روی نظام کمنظیر است. این روزها کسانی که هیچ شناختی روی عقاید و آداب و رسوم این اقوام نجیب ندارند، به تقلید از شبکههای معاند مجازی و ماهوارهای، با ژست دانای کل روی فیلمهای اجرای مراسم عزاداری آنان در سوگ جانباختگان متروپل تحلیل میزنند که شیوخ عرب با بیرقهای عشیرهشان وارد عرصه اعتراض شدند.
🔹اول اینکه کسی که کمترین اطلاعی از آداب و رسوم عشایر ندارد و تفاوت بین شلیک هوایی در مراسم عزاداری با تیراندازی اعتراضی را نمیداند، حق ندارد راجع به معنای رفتار عشایر عرب اظهار نظر کند. هم خود را مضحکه میکند هم عده زیادی را به اشتباه میاندازد.
🔹دوم اینکه عشایر عرب وفادارترین مردم خوزستان نسبت به نظام هستند که اتفاقا بصیرت بالایی در حوادث گوناگون از خود نشان داده و به سادگی بازی گروههای معاند تجزیه طلب و ضدانقلاب را نمیخورند. اعترضاتشان هم معمولاً مجرا و پروتکل دیگری دارد.
🔹سوم اینکه حضور طوایف با بیرق عشیره خود علامت مهم حضور ایشان در مراسم رسمی عزاداری دیشب است و تحلیل گری که کودکانه و مغرضانه نوشته این بیرقها نشانه از جا بلند شدن شیوخ عرب است، به بیرق عشایر عرب توهین کرده.
🔻عشایر عرب خوزستان بیشتر از آن تحلیلگر پایتخت نشین مدعی، قدر و قیمت انقلاب و تقدس خاک و ارزش امنیت مرز را میفهمند و اسیر بازیهای دشمنان خونخوار وطن و نوکران داخلیشان نمیشوند.
پ.ن: تصاویری از مراسم یزله عشایر جزیره مینو در عزای جانباختگان متروپل آبادان
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴«مردم متروپل» را درست روایت کنیم!
🔺در مباحث سواد رسانه زیاد درباره دوقطبیهای رسانهای و جنگ روایتها تئوری شنیده و قلم فرسایی دیدهایم. تئوریهایی که خیلی وقتها در حد حرف باقی میماند و حتی از سوی توصیه کنندگانش در وقت لازم یعنی بحرانهای اجتماعی مورد توجه قرار نمیگیرد.
🔹شرایط رسانهای حاکم بر کشور ما اینگونه است که از یک سو فضای مجازی تحت کنترلی نداریم و از سوی دیگر توازنی بین کیفیت و کمیت محتوای رسانهای خودی با آماج رسانه دشمن وجود ندارد و همین موجب میشود معمولا در جنگ روایتها جا بمانیم. متاسفانه این ماجراییست که در رویدادها و بحرانهای متعدد کم و بیش تکرار میشود. آذرماه گذشته مقام معظم رهبری همین امر را به عنوان یک تکلیف مطرح کرده فرمودند: «شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند...هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.»
🔹ماجرای ریزش ساختمان متروپل در آبادان که تا کنون پیکر بیش از سی هموطن آبادانی از زیر آوار آن بیرون کشیده شده، نمونهای از کم آوردن رسانههای رسمی در جنگ روایتهاست. رسانههای مطرح کشور در روز اول فاجعه متروپل با بیدقتی در تغییر دادن یک واژه _ اعلام بازداشت مالک به جای صدور حکم بازداشت وی - به راحتی عرصه را به شایعه پردازان مجازی واگذار کردند تا توهم توطئه زنده بودن مالک متخلف و فراری دادن آن توسط مسئولین طوری وایرال شود که حتی انتشار تصاویر جنازه او نتواند شایعات را از اذهان بدبین شده مردم عصبانی آبادان پاک کند.
🔹پس از این بیدقتی اولیه، موضوع مهم دیگری در جنگ روایتهای متروپل مورد کم توجهی رسانههای ما قرار گرفت و آن «مردم متروپل» بودند. آنان نه توسط رسانههای بیگانه درست روایت شدند نه توسط رسانههای رسمی. از رسانه بیگانه توقع نیست. اما رسانه رسمی چرا تصویر بدون روتوش مردم متروپل را نمایش نداد؟
🔹این مردم کسانی هستند که هم داغدارند و هرروز دانه دانه عزیزان بیجانشان را از دریای آوار متروپل صید میکنند، هم اینکه هوای مهمانهای امدادگرشان را دارند و پذیرایی از آنان را لحظهای پشت گوش نمیاندازند؛ و همزمان پر از خشم و احساس ظلمند. آواری که روی سر همشهری و رفیق و فرزند و پدر و مادرشان خراب شده، آوار معمولی زلزله و سیل و آتشسوزی نیست. آوار ناکارآمدی برخی مدیران شهرشان است که جان و مال و ناموسشان را به آنان سپرده بودند؛ حالا همینها با امضاهای آلوده، آوار برجی را روی سرشان ریختند و به خاک سیاهشان نشاندند. این مردم خشمشان عادی نیست؛ چون از خودی خوردهاند. اعتمادشان بدجوری زخمی شده و حالشان توجهی بیش از معمول نیاز دارد.
🔹این خشم و اعتراض را رسانه بیگانه با اغراق و جهت دهی روایت میکند؛ ولی رسانه خودی یا نادیده میگیرد یا در گزارشی گذرا خلاصهاش میکند؛ مبادا ضریب گرفته و گسترده شود. درحالیکه این منطق درستی نیست.
🔹ما امروز در شرایطی هستیم که مسئولان نظام از روز اول، عمق بحران و خشم و مطالبه مردم را درک کردند و پیگیر پاسخدهی مناسب به آن هستند. مدیریت بحران در متروپل را خود دولت در دست گرفته و مجلس و قوه قضاییه و نیروهای مسلح پای کارند. همه اینها یعنی حق مردم آبادان در این ماجرا کاملا دیده شده و امید است ضایع نشود. اما چرا رسانه نتوانسته این احساس درک و همدلی مسئولان نظام را به مردم آبادان منتقل کند و این روزها شاهد صحنه گردانی شبکههای فارسی زبان معاند در شهر و افکارعمومی هستیم؟ چون رسانههای رسمی ما نتوانستند خود را آینه تمام نمای مردم متروپل معرفی کنند.
🔹نمایش فضای همدلی و همیاری حاکم در منطقه متروپل و شهر آبادان یک روی روایت متروپل است که اتفاقا توسط رسانههای معاند به شدت سانسور میشود. اما روی دیگر آن خشم و سلب اعتماد مردم است که فقط آن رسانهها با سوگیری و جهت دهی دنبال میکنند تا نظام را زیر سوال برده و محاسبات و قضاوت مردم آبادان را تحت تاثیر خود قرار دهند. به گونهای که این روزها زمینه ناامن کردن فضای شهر در اختیار سودجویان و اشرار فراهم شده تا به اسم مردم آبادان و به نام اعتراض، اموال عمومی را تخریب کنند و برای کار امدادگران مزاحمت ایجاد کنند. ادامه این شرایط اوضاع را در آبادان امنیتیتر میکند.
🔹مردم نیاز دارند گلایههایشان را از رسانه رسمی خودشان بشنوند. نگرانند رسانه رسمی با نمایش آبادانی که در سکوت و صبر جگرگوشههایش را دفن میکند، آبادان خشمگین و معترض را سانسور کرده باشند و ناخودآگاه چنین سانسوری را به حاکمیت نسبت میدهند. حال آنکه حاکمیت تمام قد پشتشان ایستاده.
🔻سکوت رسانه رسمی نسبت به این موضوع ظلم بزرگی در حق نظام جمهوری اسلامیست. رسانه باید تا دیرتر نشده این اهمال بزرگ را جبران کند.
📝 #رها_عبداللهی
@roo_be_rah
ایرانی بودن گره خورده با تاروپود فرش این صحن و سرا؛ با ارادت داشتن به سلطان خراسان.
ایرانی جماعت فرش قرمز آستان حضرت رضا علیهالسلام را با هیچ فرش قرمزی عوض نمیکند.
#یک_تکه_از_بهشت
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
این استوری حامد عسکری حال خوبی داره. تلخی فاجعه کنار شیرینی #امید...
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴از پایان مسیر آزادی سقط جنین خبر دارید؟
🔺آزادی سقط جنین نقطه آغازی است که پایانش را واژههای در ظاهر زیبای حمایت از حقوق زنان و سلامت باروری و حتی مغالطه «حق زنان بر بدن خویش» تعیین نمیکند. افول ارزشها و عواطف انسانی، تقدسزدایی از مادری، نابودی خانواده و انداختن همه انسانها در منجلاب فساد و روابط نامشروع بخشی از آثاری است که تاکنون اتفاق افتاده و معلوم نیست تا کجا ادامه پیدا کند. سیاسیون، دانشگاهیان و فعالان رسانه توصیهکننده به آزادی سقط جنین در ایران از این آثار اجتنابناپذیر بیخبرند؟
🔻در این یادداشت مسیر تاریخی و ماهیت اصلی رویداد هولناک آزادی سقط جنین در جهان به ویژه غرب را مرور کردهام تا بهتر نمایان شود انتهای این مسیر چه چیزی در انتظار جوامع بشریست.
این یادداشت را در وطن امروز سهشنبه ۱۷ خرداد بخوانید👇
http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3501/1/249419/0
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴از پایان مسیر آزادی سقط جنین خبر دارید؟ 🔺آزادی سقط جنین نقطه آغازی است که پایانش را واژههای در ظا
🔴از پایان مسیر آزادی سقط جنین خبر دارید؟
🔺در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سقط جنین عمدی در هر مرحله از رشد ممنوع است و برای پزشک و افرادی که مرتکب سقط جنایی شوند، مجازات حبس و پرداخت دیه اعمال میشود.
🔹حکمت این احکام، محترم شمرده شدن جان انسانها به محض وجود یافتن است. خالق حکیم، جنین یعنی ضعیفترین مخلوق خود را به دامان امانتداری سپرده که با نیروی مهر مادری قادر به حفظ این امانت میشود. اگر جان این موجود ضعیف تضمین نشود، نهتنها بقای حیات بشریت به خطر میافتد، که انسانیت و شرافت تهدید میشود.
🔹با وجود چنین حکمت و مصلحت واضحی، طرفداری از سقط جنین در کشور اسلامی ما با فرهنگی آمیخته به عواطف انسانی بسیار عجیب است. شاید مرور سیر تاریخی و ماهیت اصلی رویداد هولناک آزادی سقط جنین در جهان بویژه غرب، بهتر نشان دهد نهایت این مطالبه ظاهرا روشنفکرانه و مدرن توسط غربگرایان ایرانی چه خواهد بود.
🔹در گذشتهای نه چندان دور، تمام ادیان و نظامات حقوقی دنیا با سقط جنین مخالف بودند؛ تا اینکه مبارزه با ممنوعیت آن با فعالیتهای موج دوم فمینیسم آغاز شد. پشتوانه فکری این مبارزه، حقوق زن بر بدن خود بود و همین مبارزه به مرور بویژه با انقلاب جنسی توانست سنگر به سنگر نظامهای فرهنگی و حقوقی کشورها را فتح کرده و ممنوعیت سقط جنین را پله پله لغو کند.
🔹این لغو ممنوعیت ابتدا مشروط به در خطر بودن جان مادر و ناقص بودن جنین بود و کمکم بارداری حاصل از تجاوز و سپس هر نوع بارداری ناخواسته به آن اضافه شد. البته نظامهای حقوقی موافق سقط جنین برای مجوز سقط، محدودیت سنی تعیین کردند که این محدودیت علاوه بر دلایلی چون خطر و عوارض بیشتر برای مادر، نشان میداد آنان دلشان نمیخواهد جنینی را که بسیار شبیه یک انسان کامل شده از بین ببرند اما این ترحم نسبت به جنین هم دیری نپایید و بالاخره دادگاهی در آمریکا مجوز قتل جنین تا پیش از تولد را صادر کرد؛ با این توجیه که دیگر هیچ نوزاد ناخواستهای پا به عرصه حیات نگذارد، بدون اینکه پاسخ دهند نوزاد یک دقیقه پیش از تولد و پس از تولد چه تفاوتی با هم دارند.
🔹از آنجا که واضح شده بود انسانیت نقشی در قواعد حقوقی حاکم بر غرب ندارد، بالاخره دادگاه دیگری باز هم در آمریکا حکمی صادر کرد تا ثابت کند افول رحم در بشر کف ندارد و بناست تا ناکجا پیش برود. این دادگاه مجوز قتل نوزاد ناخواسته پس از تولد تا 28 روز را داد تا مادری که باید نوزادش را در آغوش کشیده شیر در کامش بریزد، اجازه داشته باشد قاتلش شود!
🔹متاسفانه جامعه علمی پزشکی هم به تئوریزه شدن این جنایت هولناک کمک کرد تا نشان دهد ماجرای جاندار بودن یا نبودن جنین که تا به حال مطرح میشد، توجیه رذیلانه اومانیسم برای سوق دادن آدمها به سمت جنایتکار شدن آن هم به نام آزادی و حقوق فردی است. مجله اخلاق پزشکی در استرالیا مقالهای منتشر کرد که در آن توصیه شده بود اگر مادری نوزادی را به دنیا بیاورد و او را نخواهد، باید حق از بین بردنش را داشته باشد. قبحی که با صدور مجوز قتل جنین به بهانه کامل نبودن ریخته شد، سرانجام به تئوریزه شدن صدور جواز قتل نوزاد تسری پیدا کرد.
🔹غرب نشان داد خواستن یا نخواستن «مادر» تنها ملاک حق حیات نوزادان است. ماجرا اما همین جا تمام نشد. آنان دیدند واژه مادر بار عاطفی خاصی دارد که ممکن است مانع اصالت «حق انتخاب افراد» شود. این بود که واژه «مادر» از بودجه سال 2022 کاخ سفید حذف شد و به جای آن واژه «زائو» درج شد. پیش از آن نیز نظام پزشکی بریتانیا استفاده از واژه مادر را برای پزشکان ممنوع کرده بود. البته دلیل اعلام شده توسط آنان بار جنسیتی واژه مادر بود که ممکن است افراد تراجنسیتی را ناراحت کند اما واقعیت این است که باید همه مناسبات و عواطف انسانی به عنوان مانعی برای اهداف مدرنیته حذف شوند و مادر بودن یکی از آن موانع است...
ادامه دارد...
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴از پایان مسیر آزادی سقط جنین خبر دارید؟ 🔺در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سقط جنین عمدی در هر مر
🔹بار تاثیرات جواز سقط جنین در همین جا متوقف نمیشود. جز قلع و قمع عواطف انسانی، ذبح اخلاق و حرمت خانواده نیز با این ماجرا میسرتر شد.
🔹سال 1973 که دیوان عالی ایالات متحده آمریکا آزادی سقط جنین را قانونی کرد، طی ۶ سال سقط جنین در این کشور از سالانه 744670 مرتبه در سال به 1497570 مرتبه رسید! یعنی بیش از ۲ برابر! واضح است یکی از دلایل چنین افزایش غیرمعمولی، برداشته شدن یک مانع بزرگ برای روابط نامشروع بود. گویی منع سقط جنین تا حدی به عنوان یک عامل بازدارنده برای افسارگسیختگی روابط جنسی عمل میکرد.
🔹نباید گمان کرد این آمار اتفاقی به وجود آمده و نظام فرهنگی غرب تقابلی با این اتفاق دارد. سالهاست کنوانسیونهای متعدد سعی در تحمیل قواعد خود به قوانین سن ازدواج در کشورهایی نظیر ایران تحت عنوان سلامت باروری و حمایت از حقوق دختران و زنان دارند و ماجرای «کودکهمسری» نیز تحت این عناوین مطرح و پیگیری میشود تا قانون را وادار کند ازدواج زیر 18 سال را ممنوع کند اما در غرب نه تنها روابط جنسی برای نوجوانان زیر 18 سال ممنوع نیست، بلکه حمایت هم میشود. به عنوان مثال یکی از بندهای لایحه حمایت از دختران مطرح شده از سوی دولت اسپانیا این است که از این به بعد دختران زیر 18 سال برای سقط جنین نیازی به اجازه والدین نخواهند داشت. آنان اجازه دارند بدون ازدواج باردار شوند، سقط جنین کنند و والدین آنان هم امکان مداخله در این مساله را ندارند تا هیچ مانعی برای آزادی جنسی وجود نداشته باشد.
🔻آری! آزادی سقط جنین نقطه آغازی است که پایانش را واژههای در ظاهر زیبای حمایت از حقوق زنان و سلامت باروری و حتی مغالطه «حق زنان بر بدن خویش» تعیین نمیکند. افول ارزشها و عواطف انسانی، تقدسزدایی از مادری، نابودی خانواده و انداختن همه انسانها در منجلاب فساد و روابط نامشروع بخشی از آثاری است که تاکنون اتفاق افتاده و معلوم نیست تا کجا ادامه پیدا کند. سیاسیون، دانشگاهیان و فعالان رسانه توصیهکننده به آزادی سقط جنین در ایران از این آثار اجتنابناپذیر بیخبرند؟
پایان
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ
وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ
صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ
#به_تو_از_دور_سلام
#رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715