eitaa logo
رو به راه | رها عبداللهی
1.6هزار دنبال‌کننده
678 عکس
245 ویدیو
12 فایل
هزار راه نرفته در پیش روست. اما تنها رو به یک راهم... راهی که مرا به تو می رساند! 📝یادداشت های رها عبداللهی http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
مشاهده در ایتا
دانلود
رو به راه | رها عبداللهی
قرار شد جوی آب محل را لایروبی کنند تا زلال شود و سرعت عبور آب بیشتر؛ سه نفر مسوول انجام کار شدند. او
🔴چند کلامی با دوست محجبه‌ام 🔺همین ابتدای متن باید اشاره کنم من نمی گویم گشت ارشاد بی‌ایراد است. از نظر من ایراد دارد؛ چون برخورد انتظامی اگرچه برای برقراری نظم اخلاقی لازم است، اما به تنهایی برای تغییرات فرهنگی کافی نیست. 🔹خب، راه حل چیست؟ می‌گویند جمعش کنید برود؛ کمپین هم راه انداخته‌اند. چند کلمه‌ای با طرفداران کمپین «محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» دارم. 🔹دوست من؛ شما حتماً از شرایط فعلی حجاب در کشور و دودسته شدن مردم دردمند شده و دنبال راه حلی؛ راه حل این است که مطالبه‌گر ادای وظیفه آن بیست و چند دستگاه متولی ترویج فرهنگ حجاب باشی نه مطالبه‌گر حذف همان یک دستگاهی که پای کار اجرای قانون حجاب مانده و البته بخاطر دست‌تنهایی و فشار وارده هرازگاهی سوتی‌ می‌دهد؛ از سوی دیگر هم فشل بودن دستگاه اطلاع‌رسانی‌اش دربرابر سرعت عمل رسانه‌های مخالف باعث شده هر خطایش میلیون‌ها بار دیده شود و میلیون‌ها خطای نکرده به نامش سند بخورد. 🔹دوست من؛ من و تو باید کمپین خودمان را راه بیاندازیم و پاسخگو شدن متولیان فرهنگی را مطالبه کنیم؛ از مسوولان واردات و تولید پوشاک، از مسوولان ارشاد و رسانه ملی که ضدحجاب‌ترین نهادهای حکومتی هستند، از آموزش و پرورش که جز افراط و تفریط کاری بلد نبوده، از سازمان تبلیغات... نه اینکه چشم بسته دنبال کمپین کسی راه بیافتیم که عملکرد و اظهاراتش نشان داده چشم دیدن هیچ‌کداممان را ندارد! 🔹دوست عزیزی که نوشته‌ای برای مبارزه با دوقطبی و شکاف اجتماعی عضو کمپین مخالفت با گشت ارشاد شده‌ای، خب الان خود شما درحال دوقطبی سازی هستی. همان‌هایی که از جامعه ما زنان دو قطبِ باحجاب و بدحجاب ساختند و پروارش کردند و خندقی میانش کشیدند، امروز در آتش دوقطبی محجبه‌های موافق و مخالف گشت ارشاد می‌دمند. فردا هم دوباره دو تیتر دیگر خلق می‌کنند تا زیرمجموعه‌های همین دو قطب را بار دیگر دسته بندی کنند و همینطور ادامه می‌دهند تا آخرین نفراتمان را از هم جدا کنند. 🔹شما می‌گویید مخالف سیاسی کردن حجاب هستید اما با کسانی همراهی می‌کنید که کاملاً سیاسی هستند و همیشه روی مسائلی دست می‌گذارند که برای نظام مهم بوده. حجاب باشد یا انتخابات یا حتی قوانین جمعیت و سقط جنین.‌.. 🔻دوست من؛ از این بازی بیرون بیا و اگر مطالبه گر اصلاحی، بازی مبتکرانه خودت را طراحی کن! در زمین بازی طراحی شده توسط مغرضان سیاست باز، جز باخت من و تو و ایران، هیچ دستاوردی نیست. 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴چند کلامی با دوست محجبه‌ام 🔺همین ابتدای متن باید اشاره کنم من نمی گویم گشت ارشاد بی‌ایراد است. از
🔴سیر تطور کمپین مخالفت محجبه‌ها با گشت ارشاد! ببینید؛ وقتی خوب از دختران و بانوان باحجاب در مخالفت با گشت ارشاد پست و استوری و توییت گرفتند، هشتگ را به «مخالفت با حجاب اجباری» تغییر دادند تا امضای مخاطب غیرمحجب، سبد امضای کمپین را تقویت کنند و دست آخر هلو بشود در دهان ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی برای یک گزارش داغ و جذاب! دوست عزیزی که از صبح می‌گویی به من قال ننگرید و ماقال را بچسبید؛ این هم نتیجه بازی تمیزی که «من قال» برایمان طراحی کرد و ثمرش را تقدیم دشمنمان کرد! 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴جامعه‌شناسانی که «مهمانی ده کیلومتری غدیر» را ندیدند http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3537/1/251103/0 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴جامعه‌شناسانی که «مهمانی ده کیلومتری غدیر» را ندیدند http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3537
🔴جامعه‌‌شناسانی که میهمانی 10‌کیلومتری عید غدیر را ندیدند 🔺هفته گذشته در روز عید غدیر شاهد جلوه باشکوهی از سرمایه اجتماعی ایران در یک نقطه از پایتخت آن هم برای پاسداشت یک جشن مذهبی بودیم. حضور حدود ۳ میلیون تهرانی در «میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر» واقعه‌‌ای بی‌‌نظیر بود؛ اتفاقی که جا داشت جامعه‌شناسان را به تکاپو وادارد تا این واقعه را تحلیل کنند. 🔹ما عادت کرده‌‌ایم با هر اتفاق منفی، فضای مجازی از تحلیل‌های تند و تیز علمای اجتماعی اینستاگرامی پر شود که درباره از دست رفتن همبستگی ملی، تضعیف عقاید مذهبی و از هم‌گسستن رشته‌‌های جامعه ایرانی احکام «این است و جز این نیست» صادر ‌‌کنند. اما در چند روز گذشته این اکانت‌ها ترجیح دادند یا این واقعه را نبینند، یا اشارات‌شان آلوده به فرافکنی و تناقض باشد. 🔹بعضی از آنان که تاکنون تحلیل می‌‌کردند جامعه ایرانی از تمایلات دینی فاصله گرفته و دلیلش را هم ایدئولوژیک بودن اقدامات حاکمیت عنوان می‌‌کردند، حالا می‌‌دیدند برخلاف تحلیل‌‌های همیشگی‌‌شان، در پایتخت حول یک امر دینی تجمع میلیونی اتفاق افتاده. اینان ترجیح دادند دست به فرافکنی‌ زده و از این اتفاق فقط ترافیکش را ببینند و از بی‌‌برنامگی شهرداری در بستن خیابان‌‌ها بنالند. بدون اینکه بپذیرند به هر حال همه مراسمات و فستیوال‌‌های بزرگ در دنیا چنین تبعاتی دارد و در برنامه معمول شهر تغییراتی به وجود می‌آورد که چندان با اهمیت نیست؛ آن هم در یک روز تعطیل! 🔹البته در برخی از این تحلیل‌‌ها سعی شد حضور این جمعیت بالا به عوامل دیگری جز تعلقات دینی ربط داده شود که باز هم با تحلیل‌‌های سابق‌شان تناقض داشت. مثلا از تاثیر تبلیغات چند روزه رسانه ملی بر افزایش جمعیت این مراسم می‌گفتند؛ حال آنکه همیشه معتقد بودند رسانه ملی دنبال‌کننده زیادی ندارد و تاثیرش بر جامعه ایرانی را از دست داده و کسی به آن اعتماد نمی‌‌کند. 🔹یا تلاش کردند دلیل این حضور را نیاز شدید مردم به شادی عنوان کنند که مثلا حاکمیت تا به ‌حال از مردم سلب کرده؛ که البته نکته قابل توجهی است اما ناقص است، چراکه باز هم سعی می‌‌کند نادیده بگیرد این شادی حول یک امر دینی شکل گرفته نه آن نوع شادی که همواره تحلیلگران غرب‌گرا به عنوان میل و مطالبه اکثریت مردم مطرح می‌‌کنند. 🔹کمتر کسی از ظرفیت دینی زنده درون جامعه ایرانی که موجب چنین اجتماع عظیم آکنده از معنای مذهبی شده بود، نوشت. 🔹کسی نگفت در شرایطی که بسیاری فکر می‌‌کنند بین حاکمیت و سرمایه اجتماعی مفاهمه و زبان مشترک از بین رفته چگونه مردم از تمام اقشار با دعوت به یک مراسم جشن دینی پاسخ مثبت می‌‌دهند و با آن ارتباط می‌‌گیرند؟ کسی بر لزوم تکرار چنین ابتکاراتی برای افزایش امید و حس خوب در جامعه‌‌ای که هر روز با تهاجم اخبار ناامید‌کننده و غمبار واقعی یا رسانه‌‌ساخته روبه‌رو می‌‌شود، تاکید نکرد. 🔻ما دچار ضعف در بازنمایی حقایق جامعه خود هستیم، چرا که ذهنیت‌‌ها از جامعه را تحلیل‌‌های ناقص و سوگیرانه اکانت اجتماعی کف اینستاگرام و توئیتر که از واقعیات کف جامعه فرسنگ‌‌ها فاصله دارند، ترسیم می‌‌کنند. آنها از جامعه فقط چیزهایی را می‌‌بینند و بازگو می‌‌کنند که یا در رسانه بازخورد داشته باشد یا به اثبات پیش‌فرض‌‌های ناقص‌شان کمک کند. برای آنان تجمع 40 دختر نوجوان بی‌حجاب در شیراز بی‌‌توجهی اکثریت نسل جدید به دین و احکامش معنا می‌‌شود و تجمع این همه کودک و نوجوان در اجتماعات «سلام فرمانده» و پویش «اهدای اسباب بازی» به عشق علی(ع) را امری حکومتی و نه مردمی می‌‌بینند. 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴 دستگاه عزاداری اباعبدالله علیه‌السلام، «مردم ساخته» است نه «مرد ساخته»! 🔺دستگاه عزاداری امام حسین علیه السلام، مردمی ترین مناسک جامعه اسلامی از زمان وقوع حادثه کربلا تا به امروز را داشته. همین مردم‌ساخته بودن موجب شده هیچ قدرت ظالمی نتواند آن را محو یا حتی کمرنگ کند. همواره‌ی تاریخ، بالندگی این مناسک افزون شده و بسیاری حوادث بزرگ تاریخ اسلام و تشیع از دل همین عزاداری‌ها کلید خورده. 🔹 وقتی از مردمی بودن این دستگاه حرف میزنیم، دیگر سخن از مرد ساخته بودن و مردسالاری حاکم بر آن سخنی گزاف و ناپخته است. در تاریخ تشیّع زن و مرد با حضوری «اردای»، «کنشگر» و «رو به تزاید» این دستگاه را حفظ کرده و تحویل نسل بعد داده‌اند. به طوریکه این دستگاه هرسال توانسته وجهی نو از خود را به نمای جامعه اسلامی بیافزاید. 🔹این روزها کلامی در فضای مجازی پا گرفته و هرروز وسیع‌تر می‌شود که مدعی‌ست این دستگاه مردساخته است و هویت زنانه در آن نادیده گرفته شده. مثل همیشه که یک بحث با ابعاد مشخص در این فضا بیش از اندازه‌ی خودش متورم میشود و پا از گلیمش درازتر میکند و تحت تأثیر خاصیت همه‌گیر فضای مجازی یعنی «تلاش برای بیشتر دیده شدن» و «حرف تازه زدن به هر قیمتی» کارش به سخنان خلاف واقع و اظهارنظرهای شاذ و فضایی کشیده می‌شود، این بار هم شاهد عجیب و غریب شدن این بحث شدیم. 🔹کار از نقد مختصر و البته قابل تأملی به شیوه حاکم بر برگزاری مراسم بعضی هیئت‌های عزاداری که در آن به کیفیت حضور خانم‌ها به اندازه کافی توجه نمی‌شود شروع شد و حالا به این کشیده که چون مراسمات عزاداری مردساخته هستند، خانم‌ها در آن محلی از اعراب ندارند و حال، عالمی از نو بباید ساخت وز نو هیأت‌هایی... و سخنانی از این دست. 🔹به عنوان کسی که از کودکی در مراسمات عزاداری بزرگ شده و حتی گاهی به برخی بی‌توجهی‌ها به خانمها هم منتقد بوده، چند نکته را باید عرض کنم. این نقدها چند نکته اساسی درباره مناسک عزاداری را در نظر نمی گیرند: 🔻 در دستگاه عزاداری اباعبدالله ما مناسک زنانه‌ای داریم که نقطه آغازشان به سال ۶۱ هجری و خانه حضرت زینب سلام الله علیها بر می‌گردد و در طول تاریخ همواره بخش مهمی از مراسمات عزاداری را تحت عنوان روضه خانگی از آن خود داشته. امروز در محرم ۱۴۴۴ هجری ما در محله‌های سراسر ایران و بلکه سراسر عالم تشیع هزاران و ده‌ها‌هزار مراسم روضه خانگی داریم که صفر تا صدش توسط خانم ها برگزار می‌شود که سبک خاص خود حتی در سینه‌زنی و نوحه‌خوانی و پذیرایی از عزاداران را دارد. بعنوان مثال در شهر من اهواز، ما در محلات عرب نشین مراسمات خاص زنانه ای داریم که متفاوت از مراسمات مردانه با محوریت خانمی که به او «مُلّاهیه» یا «مُلّایه» گفته می‌شود برگزار می‌گردد و در تمام دو ماه محرم و صفر ادامه دارد. مثال دیگر، مراسمات تحت عنوان «سفره حضرت رقیه» با مناسک ویژه‌ای است که اصلا مشابه مردانه‌ ندارد و در تمام شهرهای ایران برگزار می‌شود. حتی در آن هدیه دادن به دختر بچه‌ها به یاد نازدانه اباعبدالله مرسوم است که جذابیت ویژه‌ای برای آنان ایجاد می‌کند. 🔻 خانمی که مسئول امور مبلغین در شهر ما بود میگفت در سال اول کرونا که بسیاری از هیئت‌ها ناچار مراسم خود را تعطیل کردند، تعداد مراجعات ما برای مراسمات روضه خانگی زنانه به هیچ وجه کمتر از سال قبل نشد و خانم‌ها حاضر نشدند روضه خانگی هایشان را تعطیل کنند؛ ولو با مدت زمان کمتر و جمعیت محدود در خانه هایشان روضه اباعبدالله را برگزار کردند. اغراق نیست اگر بگویم روضه‌های خانگی زنانه حداقل ده برابر روضه های خانگی مردانه یا خانوادگی است. 🔻 امروز تعداد حسینیه‌ها، مساجد و هیئت‌هایی که مراسمات ویژه بانوان، ویژه دختران نوجوان یا حتی مراسم ویژه کودکان برگزار می کنند، بسیار زیاد شده و هر سال هم رو به افزایش است. مراسماتی که غالباً صفر تا صد آن از برنامه ریزی، جمع آوری امکانات و نذورات و اجرا با خانم‌هاست و هیچ مردساختگی! بر آنها حکومت نمیکند. 🔻 در سال‌های اخیر شاهد تغییرات زیادی در هیئت‌ها در توجه به خانم‌ها بوده‌ایم؛ قرار دادن مکان‌هایی برای کودکان تحت عنوان مهد کودک، پذیرایی خاص کودکان و هدیه دادن به آنها، اولویت دادن به خانم‌ها در پذیرایی، اختصاص مکان وسیع... اگرچه هنوز هستند هیئاتی که قسمت طبقه بالا را با پله‌های زیاد یا مکان گرمتر و کوچکتر بدون توجه به بیشتر بودن تعداد خانم‌ها به آنها اختصاص می‌دهند و باید تغییر کنند، ولی ورود تند و تیز به نقد ساختار هیئت‌ها بدون توجه به نکات بالا نه تنها نتیجه‌ای ندارد، بلکه در برخی موارد می‌تواند باعث تضعیف جایگاه عزاداری در انگاره افراد به ویژه جوان‌ترها تحت تاثیر فضای ایجاد شده این روزهای فضای مجازی شود. 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️سه روز بود که آفتاب شرمسار کربلا بر پیکر چاک چاک عزیز زهرا سلام الله علیها و فرزندان و یارانش می‌تابید. خبر فاجعه کمابیش درحال انتشار بود. اما گویی گرد نکبت به تمام عالم پاشیده باشد، کسی غیرت و جرأت نداشت خود را به مقتل‌الحسین برساند. 🔴زنان قریه‌ غاضریه نزدیک کربلا تاب نیاوردند. درحالیکه مردانشان در خانه نشسته و انگشت می‌خاییدند، خود را رساندند و محشر به پا شده را دیدند؛ خاک بر سر ریختند و سراسیمه به قریه برگشتند و مردان را جهت دفن شهدا خبر کردند. چون از آنان ترس و تعلل دیدند، بیل و کلنگ به دست و مویه‌کنان راهی کربلا شدند تا خود پیکر قدسیان به خاک و خون کشیده‌ی بی‌سر را دفن کنند. این حرکت، مردان غاضریه را به خود آورد و دنبال زنانشان روان شدند و افتخار دفن شهدای کربلا را به نام قبیله خود بنی‌اسد به ثبت رساندند. پ.ن۱: نقل‌های تاریخی درباره زمان و کیفیت دفن شهدای کربلا مختلف است. نقش زنان بنی‌اسد در کتاب فرهنگ عاشورا نوشته جواد محدثی آمده. پ.ن۲: تصاویر مربوط به عزاداری زنان قبیله بنی‌اسد، امروز ۱۳ محرم (به وقت عراق) در حرم حضرت اباعبدالله است که به یاد حماسه زنان بنی‌اسد در دفن شهدای کربلا، خاک بر سر ریزان و هروله کنان وارد حرم مطهر می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند. براساس سنتی کهن، ظهر ۱۳ محرم حرم امام حسین علیه السلام در قرق زنان است. 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴 سرنوشتی که مافیای سرمایه داری برای بشر رقم می‌زند! 🔺تا وقتی بشر عقلش را به دست نظام سرمایه داری سپرده، امید رشد و نجات برایش وجود ندارد. ببینید، هنگامی که تصمیم مردم برای حفظ سلامتی با منافع بازار در تضاد باشد، دولت‌های تحت ظل نظام سرمایه داری به جای حمایت از مردم پشت بازار را می‌گیرند. مردم ژاپن به ویژه بعد از کرونا برای حفظ سلامتی مصرف مشروب را کاهش داده‌اند و بازارش کساد شده؛ دولت بین تصمیم مردم برای حفظ سلامتی و منافع سرمایه دارها دومی را برگزیده و برای جذب دوباره مردم به مصرف نوشیدنی های الکلی کارزار تبلیغاتی برگزار می‌کند. 🔹همین اتفاق درباره صنعت پورن، دخانیات، سقط جنین، اسلحه سازی، قاچاق انسان، مواد مخدر...در همه جای دنیا می‌افتد. خدای سرمایه داری هرروز برای سود بیشتر بشریت را در لجن و تعفن بیشتر فرو می‌برد؛ اگر‌چه مصالح آشکار انسان‌ها مثل سلامتی، تداوم نسل، کانون خانواده، امنیت... به خطر بیافتد. خیلی خوب هم بلد است تمام این زشتی‌ها را در زرورق‌های زیبا بپیچد و مردم را از دورمجذوب زیبایی‌های فریبنده خود کند. 🔻شبیه نشدن به مدل رفتاری مخرب نظام سرمایه داری مراقبت می‌خواهد. در کشورمان چنین دقتی را در کشف مسیرهای در پیش گرفته شده براساس آن مدل شوم داریم؟ 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
19.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴از وعده دیگران تا عمل رییسی 🔺باید خوزستانی باشی و سال‌ها تنش آبی دیده باشی؛ هراز گاهی از شیر آب خانه‌ات بوی بد تعفن و رنگ لجن حالت را بد کرده باشد؛ برای داشتن آب سالم سالی چند بار هزینه فیلتر تصفیه آب و تعمیر پمپ و تانکر و فلان داده باشی؛ قطعی مکرر و کم فشاری و شوری آب بساط هرساله تابستان و زمستانت باشد؛ بی‌آبی روستاها و خشم مردم از احساس تبعیض را دیده باشی و سال‌ها در پاسخ این‌ها فقط وعده و کار تبلیغاتی و اقدامات نقطه‌ای مشاهده کنی... تا بدانی به نتیجه رساندن پروژه غدیر در سال اول دولت سیزدهم چقدر مهم و شیرین است. آقای رئیسی، بابت این ادای تعهد ممنونیم! پ.ن: پروژه غدیر در دو دولت قبلی طی ده سال حتی ۵۰ درصد هم پیشرفت نکرد. با سفر آقای رئیسی در شهریور سال گذشته این پروژه ازسرگیری و در عرض ده ماه تکمیل شد و حالا آب سالم و شیرین در آستانه ورود به خانه‌های مردم خوزستان است. 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴یک مانع مهم بر سر راه افزایش جمعیت ما معتقدیم هیچ‌گاه فقر عامل عدم تمایل به فرزندآوری نبوده و تغییر نگرش‌ افراد جامعه است که امروزه موجب کاهش جدید شاخص‌های جمعیتی کشورمان شده. اما همین تغییر نگرش، خود تابع عواملی‌ست که یکی از این عوامل به ظاهر اقتصادی اما با ماهیت روانی‌ست. در این یادداشت از «احساس ناامنی اقتصادی» و تاثیرش بر کاهش فرزندآوری و لزوم توجه سیاست‌گذاران و مدیران به آن نوشته‌ام. در ستون دیدگاه روزنامه وطن امروز این یادداشت را بخوانید👇 http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3569/1/252630/0 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
مشکل دقیقاً همین عبارت است: توجیه و آموزش! برویم یقه آنان را بگیریم که وظیفه‌شان توجیه و آموزش و فرهنگ سازی در جامعه بود و با ترک فعل شانه خالی کردند؛ همه بار را روی دوش پلیس که بنا بود پله آخر باشد انداختند و حالا پشت ونِ گشت ارشاد پنهان شده‌اند! 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
ما در کشورمان مشکلات و چالش‌ها و نیازهایی داریم که باید برای حلشان ساختار و الگوی مطابق با بایسته‌های فرهنگی خودمان داشته باشیم. انفعال در برابر چالش‌هایی که هرروز متورم‌تر می‌شوند، ما را در برابر فشار افکار عمومی و حتی فضای بین‌المللی در موضع ضعف قرار می‌دهد و عرصه را برای دخالت خارجی مهیا می‌کند. حضور زنان در ورزشگاه، گشت ارشاد، برگزاری جشنواره‌های فیلم و موسیقی و حتی کنسرت‌ها... وقتی خودمان الگو سازی نکنیم و معایب ساختارها را برطرف نکنیم در روند معیوب تقلید یا تحمیل الگو می‌افتیم. در یادداشت «الگوی ایرانی برای نیازهای ایران» در این باره نوشته‌ام.👇 http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3583/1/253258/0 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
ما در کشورمان مشکلات و چالش‌ها و نیازهایی داریم که باید برای حلشان ساختار و الگوی مطابق با بایسته‌ها
🔴الگوی ایرانی برای نیازهای ایران 🔺با خانمی که پزشک طرح شبکه بهداشت در مناطق محروم و از قضا از منتقدان برخی تغییرات ایجاد شده پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت بود، صحبت می‌کردم. می‌گفت این تغییرات موجب می‌شود اقدامات مهمی که به واسطه سند 2030 در مناطق محروم برای مادران باردار پرخطر انجام می‌شد متوقف شود. البته وقتی بیشتر درباره خدماتی که او می‌گفت تحقیق و با مشاور وزیر بهداشت در میان گذاشتم، متوجه شدم برچسب بارداری پرخطر که این دستورالعمل‌ها به عده زیادی از مادران باردار بویژه در مناطق محروم می‌زده، موجب شده عده زیادی به بهانه‌هایی مثل سن، فشار خون خفیف زمینه‌ای یا احتمال ضعیف مشکلات جنینی، به سمت سقط جنین، بالا بردن سن بارداری و ترساندن از بچه‌دار شدن بروند که تأثیر بالایی در کاهش زاد و ولد در سال‌های گذشته داشته است. 🔹مشاور وزیر گفت این خلاف واقع است که خدمات تحت عنوان بارداری پرخطر پس از دستورالعمل ابلاغی قانون جوانی جمعیت متوقف می‌شود و مراقبت‌ها و خدمات هیچ تغییری نکرده و فقط روال معیوب بارداری‌هراسی در شبکه بهداشت که هیچ تطابقی با استانداردهای بین‌المللی ندارد، متوقف می‌شود. 🔹غرض از نقل این ماجرا پرداختن به موضوعی بود که نه فقط درباره سند 2030 که درباره بسیاری از اسناد و دستورالعمل‌های ابلاغ و الزام شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی به دولت‌های کشورمان وجود دارد. این اسناد با عناوین کلی و تعابیر زیبا و انسانی، اما باطنی مملو از اهداف استعماری برای تغییر بی‌سروصدای حاکمیت کشورهاست. از مهم‌ترین دلایلی که مقام معظم رهبری برای مخالفت‌شان با اسنادی مثل سند 2030 عنوان فرمودند، این بود که با اجرای چنین اسنادی اختیار مسائل مهم کشور دست دیگران می‌افتد و این موضوع غیر از محتوای این اسناد و دستورالعمل‌هاست. ایشان بارها تأکید کرده‌اند «چرا باید برای پیشرفت ما دست‌های غربی الگو بدهند؛ به صورت همین سند توسعه پایدار یا 2030 و امثال اینها؟» 🔹رهبر حکیم انقلاب همواره بر الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی تأکید کرده و از اساتید و دانشگاه‌ها خواسته‌اند این الگو را بگردند و پیدا کنند تا به فرض یونسکو نیاید و اجرای اسناد خود را به ما تحمیل کند. برای نیازها و چالش‌های ایران باید الگوی پیشرفت ایرانی داشت. 🔹این مسأله مهمی است که داشتن اسناد بالادستی و تدوین قوانین برای آن، بر اساس اصول فرهنگی بومی برای بخش‌های مختلف آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، هنری، ورزشی و... یک امر ضروری است. وقتی ما برای هر موضوعی، طرح و برنامه و سند و قانون خودمان را داشته باشیم، می‌توانیم از موضع قدرت در مقابل فشارهای بین‌المللی برای اجبار به اجرای اسنادشان بایستیم. 🔹در قضیه حضور تماشاگران زن در مسابقات فوتبال، نداشتن الگوی متناسب با ملاحظات فرهنگی و نیازهای بانوان‌مان موجب شد مجبور شویم منفعلانه و از ترس تحریم فوتبال زیر بار اجبار فیفا برویم و شاهد تبعات آن باشیم. 🔹ما هنوز برای برگزاری جشنواره‌های هنری و سینمایی‌مان هیچ الگوی بومی نداریم و آنان را عینا مطابق فرش قرمز اروپایی‌ها برگزار می‌کنیم که به عنوان مثال جشنواره فجر یا حافظ تبدیل می‌شود به شوی مد و لباس و خودنمایی و رفتارهای زننده حاشیه‌ساز با انبوه آسیب‌های فرهنگی که رشد سینما را به حاشیه و بلکه محاق می‌برد. 🔹بسیاری از کنسرت‌های موسیقی ما تفاوتی با سبک کنسرت‌های غربی ندارد و ما هیچ طرحی برای عدم اختلاط و پیشگیری از زمینه ابتذالی که بارها تکدر خاطر متدینان و علما شده و در نتیجه تعطیلی کنسرت‌ها در بعضی شهرهای سنتی و مذهبی را به دنبال داشته، نداریم و منفعلانه تماشاچی تبعاتی چون تقابل اجتماعی بین متدینان و علاقه‌مندان به کنسرت و نیز سرخوردگی هنرمندان و در ادامه فضاسازی رسانه‌های معاند می‌شویم. 🔹حتی در ماجرای حجاب و گشت ارشاد که هر از چندی در رسانه‌ها اسیر حاشیه‌سازی شده و افکار عمومی را به هم می‌ریزد و سرمایه اجتماعی را تضعیف می‌کند، ما از ضعف ساختارسازی برای کارآمدسازی روش مواجهه با بدحجابی رنج می‌بریم. همه اینها الگوی بومی می‌خواهد. 🔻از نخستین لوازم انقلابی‌گری مراقبت از استقلال کشور است. پذیرش الگوها و اسناد وارداتی برای پیشرفت، تن دادن به حکمرانی جهانی است و آسیب جدی به استقلال مدیریتی، اقتصادی و سیاسی کشور وارد می‌کند که با نص قانون اساسی نیز در تعارض است. انفعال در برابر چالش‌ها زمینه سلب استقلال را فراهم می‌کند. در شرایط مواجهه تمدنی گفتمان انقلاب اسلامی با جهانغرب که مدرنیته تلاش دارد با بسط سبک زندگی غربی سلطه خود را گسترش دهد، این انفعال ما را در موضع ضعف قرار داده. راه‌حل، بها دادن به ایده‌ها و طرح‌های متخصصان و کارشناسان دلسوزو آگاه به فرهنگ بومی و ظرایف موجود است. راه‌حل این است که خودمان الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را طراحی و اجرا کنیم. 📝 @roo_be_rah