🔴پدیده آراء باطله را چگونه باید دید؟
🔺پدیده #آراء_باطله ی ۱۲ درصدی موضوع مقالات و مصاحبه ها و اظهارنظرات زیادی شد. در نوشتاری که روز پس از انتخابات تقدیم کردم، نوشتم که تعداد بالای آراء باطله از حرف های مهم انتخابات ۱۴۰۰ است که باید موشکافانه آسیب شناسی شود. به عنوان کسی که به موضوعات اجتماعی حساسیت ویژه ای دارد، ازاینکه این موضوع مورد توجه سیاستمداران و کنشگران اجتماعی و اهل رسانه واقع شده خوشحالم. اما متاسفم که می بینم غالبا به صورت تک بعدی و ناقص به این مساله نگاه دارند و حتی برخی نظریات شبیه همان کُتی ست که به نیت بی استفاده نماندن یک دکمه دوخته شده! یعنی کاملا بر اساس پیش فرض ها و حب و بغض ها.
🔹مانند اظهارنظری که این روزها در چندین روزنامه و خبرگزاری منتشر شده و نویسنده اش با ملاک قرار دادن تنها یک نظرسنجی، راجع به پدیده آمار باطله تحلیل «این است و جز این نیست» ارائه داده تا مثل همیشه یک موضوع را برای بر سر نظام کوبیدن سوژه کند.
🔹منظور از نگاه تک بعدی چیست؟ یعنی آنان که از ابتدا با ردصلاحیت ها مشکل داشتند، علل را در آن محصور کرده و آنان که منتقد دولت مستقر هستند، علل را منحصر در نارضایتی از ناکارآمدی آن دانسته اند. عده ای که دفاع از نظام را با ماله کشی اشتباه گرفته اند، فقط دنبال ردیف کردن توجیهات بعضا غیرمستدل و غیرمستند هستند و تکلیف آنان که از نظام اسلامی کینه دارند هم روشن است؛ خرسند از پیدا کردن یک نقطه ضعف جدید، آن را خوراک تمسخر و تحقیر و تضعیف کرده اند.
🔹همه این ها در یک چیز شریکند: نگاه مینیمال به پدیده های اجتماعی. درحالیکه رخدادهای اجتماعی حاصل منظومه ای از علل هستند که باید وزن هرکدام را به درستی تشخیص داد تا به توصیف دقیق و استنباط مطابق دست یافت.
🔹در این نوشته قصد آسیب شناسی ندارم؛ چراکه معتقدم باید با پژوهش و تحلیل بسیار درباره آن سخن گفت. بلکه می خواهم از همه کنشگران و پژوهشگران و تحلیل گران تقاضا کنم اجازه ندهند این موضوع هم میان پیوست ها و حاشیه های سیاسی و جناحی و سوگیری ها هضم شود و آنقدر پا بخورد که دیگر کسی به اظهارنظر صریح و علمی راجع به آن اقبال پیدا نکند؛ یا اینکه نظرات علمی و صریح و موجه در میان هیاهو و موج های رسانه ای گم شود.
🔹این اتفاق برای بسیاری از چالش های اجتماعی کشور رخ داد و مجال بحث و بررسی و آسیب شناسی در محافل علمی و پژوهشی که خروجی اش به دست سیاستمداران و تصمیم گیران برسد از دست رفته. موضوع حجاب و چالش های درگیر آن، موضوع ناآرامی های آبان 98، مشارکت پایین در انتخابات مجلس یازدهم... که گرفتار تحلیل های صرفا سیاسی شدند و از توجه دقیق به دلالت های اجتماعی آنان جا ماندیم.
🔻برای کشوری مثل ایران که از جمله افتخاراتش برگزاری چهل و چند انتخابات منظم، پرشور و کم نظیر است، دوم شدن آراء باطله در انتخابات ریاست جمهوری زیبنده نیست. پدیده آراء باطله اگر تثبیت شده و رواج پیدا کند، می تواند به چالشی برای انتخابات های آینده کشور تبدیل شود. درحالیکه می توان با شنیدن درست پیام های آن برایش چاره اندیشید و عللش را علاج کرد.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
هدایت شده از سوزستان
شکر حق، صاحب لوا هستید
درد قلب مرا دوا هستید
کوری چشم هرکه بدخواه است
«برکت» کشورم شما هستید
✍ زهرا آراستهنیا
@arastehnia
پ ن: سلامتی امام خامنهای صلوات🌸
#واکسن_ایرانی_میزنم
#کووایران_برکت
https://eitaa.com/joinchat/2783444993C792bec2f2c
🔴ملی گرایان کجایند؟
🔹در کشور ما مدعیان اصالت ملی گرایی هیچگاه جز در حد حرف، حامی منافع ملی نبوده اند یا اینکه نهایتاً به انحراف رفتند. از جریان مصدق که عاقبت با اعتماد به آمریکا زمین خورد و ملی مذهبی ها که طی هشت سال جنگ تحمیلی حاضر نشدند حتی یک روز در جبهه ها به دفاع از میهن بپردازند؛ تا جریان مدعی مکتب ایرانی که به خطا و انحراف کشیده شد و کورش پرستان که چیزی جز نفرت پراکنی نسبت به اسلام ندارند و هیچ حرکتی در دفاع از ملیت و فدا کردن جان و مال در راه منافع ملی از آنان دیده نمی شود...
🔹چه کسی در این مملکت ادعای مقدسش را که فرمود «من #تا_پای_جان برای تعالی و رشد و پیشرفت علمی کشور ایستاده ام» در عمل اثبات کرد؟
🔹کدام شکرانه هم سنگ نعمت داشتن چنین رهبری ست؟
#با_افتخار_ایرانی
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴رهبری با اقدام دیروزشان به دو گروه در داخل کشور پیام دادند:
🔺اول کسانی که به «ما می توانیم» هیچ اعتقادی ندارند و نه تنها کمکی به پیشرفت داخلی نمی کنند، بلکه تا بتوانند در این مسیر سنگ می اندازند و دیگران را از اعتماد به توان داخلی منع می کنند؛ پیام رهبری این بود: پیشرفت ایران اسلامی مثل خورشید روشن است و نمی توانید انکارش کنید!
🔺دوم: کسانی که به نام اسلام و سنت، هر یافته علمی جدید (از واکسن گرفته تا هرنوع جراحی و داروی شیمیایی) را به چشم توطئه می نگرند و باعث بدبینی بخشی از جامعه به علم نوین پزشکی و بدنامی طب اسلامی و سنتی ایرانی در محافل علمی شده اند. پیام رهبری برای این دسته: من به یافته های علمی دانشمندان و متخصصان مومن و متعهد ایرانی اعتماد کامل دارم و از هر نوع پیشرفت علمی آزمون پس داده ی آنان حمایت می کنم! این حمایت و اعتماد، عین سنت و عقلانیت است.
پ.ن۱: طب اسلامی و سنتی ایرانی درحال حاضر در دانشگاه های کشور در حال رشد است و حسابش از متحجران ضدعلم نوین جداست.
پ.ن۲: صفحه khamenei_history مقایسه جالبی کرده که مؤید همین برداشت است.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴پدیده آراء باطله را چگونه باید دید؟ 🔺پدیده #آراء_باطله ی ۱۲ درصدی موضوع مقالات و مصاحبه ها و اظهار
🔴تحلیل رهبری از معنای آراء باطله این دوره از انتخابات
🔺مقام معظم رهبری صبح امروز در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه در تحلیل انتخابات ریاست جمهوری به موضوع آراء باطله اشاره کرده فرمودند:
🔹«بعضیها روی آراء باطله تکیه میکنند. آراء باطله دلیل چیست؟ آراء باطله دلیل جدایی آن افراد از نظام است؟ ابداً، ابداً. عکس قضیه است.
آن کسی که میآید در شعبهی رأیگیری میخواهد رأی بدهد، با صندوق قهر نکرده، میخواهد رأی بدهد، نگاه میکند میبیند شخصی که قبول دارد در این مجموعهی نامزدها نیست، خب این چه کار کند؟ میتواند قهر کند بگوید حالا که شخص مورد نظر من در فهرست این نامزدها نیست من رأی نمیدهم، میتواند برود، اگر قهر نکرد، نرفت و رأی داد و اسم همان شخص را نوشت که این میشود آراء باطل یا رأی سفید انداخت، پس این پیداست که به صندوق رأی علاقمند است، پیداست که با صندوق رأی قهر نکرده، پیداست که به نظام علاقمند است.
بعضی ها روی این چیزهای بیخودی همینطور مدام تحرک و حرف و گفت و تحلیلهای غلط و اینها میکنند.» ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴کی برمیگردی؟
(به مناسبت سالروز شهادت آیت الله صدوقی)
🔹بعد از انقلاب مدتی کار شهید صدوقی زیاد شده بود که این سنگینی کار با بیش از هفتاد سال سن برایش سنگین بود. تصمیم گرفت چند روزی به تهران بیاید تا استراحتی کرده باشد. وقتی به تهران رسید به دیدار حضرت امام رفت. ولی همینکه از نزد ایشان برگشت، به همراهان گفت آماده شوید برمی گردیم یزد. همراهان تعجب کردند و پرسیدند: حضرت امام دستور دادند برگردید یزد؟ آیت الله صدوقی گفت: خیر امام نگفت برگردد؛ ولی پرسید کی برمی گردی یزد؟ و من از همین سوال فهمیدم ترجیح می دهند من در این شرایط حساس یزد بمانم.
🔹ذوب در ولایت یعنی در جایگاه مرجعیت باشی؛ ولی به محض استشمام نظر امام، برای اجابت لحظه ای تردید به خود راه ندهی!
یاد شهید بزرگوار آیت الله صدوقی گرامی باد
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴اعداد و ارقامی که فرمول هایمان را بهم می زند...
🔺راجع به میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تحلیل ها و فراتحلیل های بسیاری خوانده و شنیده ایم. انتخابات از زمان هایی ست که در آن اعداد و ارقام به حرف می آیند و کلی مفاهیم منتقل می کنند که هم باید درست تحلیل شوند هم درشت!
🔹برای اکثر ما تحلیل آمار و ارقام حاصل از مشارکت پایین مردم در انتخابات، یک فرمول به دست می دهد و آن هم این است: «نارضایتی از شرایط بد اقتصادی به اضافه ناکارآمدی دولت به اضافه ناامیدی از رخداد تغییر مثبت با انتخابات.»
🔹 نشانه های این نارضایتی در جامعه مشهود است و شاید برای فهمیدنش نیاز نداشتیم منتظر نتایج انتخابات بمانیم. اما اگر در ار قام حاصل از مشارکت ریزتر و دقیق تر شویم، صحت فرمولمان زیر سوال می رود. یکی از این دسته ارقام، «میزان مشارکت مناطق محروم خوزستان در انتخابات اخیر» است.
🔹میانگین مشارکت محروم ترین مناطق خوزستان بیش از ۶۰ درصد است. وقتی این میزان مشارکت را که فاصله زیادی با متوسط مشارکت کل کشور دارد، کنار آمار و ارقام محرومیت های خوزستان می گذاریم، تحلیل ها و فراتحلیل ها و فرمول هایشان انگشت به دهان می مانند.
🔹بر تعجبمان افزوده می شود وقتی متوجه باشیم این محرومیت ها و کمبودها از نبود امکانات ومنابع نیست و اتفاقا سهم مناطق نفت خیز جنوب استان و سرزمین سدها در شمال استان از محرومیت ها بیشتر است و دلیلی ندارد جز #کم_توجهی و کم کاری و #تبعیض و نگاه امنیتی.
🔹خلاصه کلام اینکه اگر نارضایتی و ناامیدی دلیل عدم مشارکت در انتخابات است، چه کسی مستحق تر از مردم روستاهای #باغملک که در نزدیکی بزرگترین دریاچه های سد کشور از بی آبی رنج می برند و بالای ۷۰ درصدشان رای داده اند؛ یا مردم #هویزه که با وجود آمار بالای بیکاری جوانانش در مرکز بزرگترین میادین نفتی مشارکت عجیب و غریب ۸۲ درصدی را رقم زده اند!
🔹وقتی می خواهیم این ارقام را تحلیل کنیم، باید به جز محرومیت ها و دلایلش، دلارهایی که عربستان و امارات و انگلیس برای جدا کردن این مردم از نظام خرج کردند، زوزه هایی که رسانه هایشان شبانه روز در گوش مردم کشیدند و دور دور مگس تروریسم و وهابیت تکفیری گرد زخم و درد آنان را هم حساب کنیم؛ مسئولان بی عرضه ای که با پرداخت نکردن سهم مناطق محروم از منابع عظیم زیرپایشان بهانه لازم را ردیف کردند و با نگاه امنیتی به محرومیت ها دامن زدند هم بازیگر نقش مکمل خیمه شب بازی آنان بودند.
🔹با این همه، قیمت حضور مردم چند است؟ دلیل این مشارکت ها چه چیزی ست جز نجابت؟ جز اعتقاد واقعی به حفظ نظام که ریشه در باورهای دینی شان دارد و هشیاری نسبت به خطری که عدم حضور مردم برای کشور ایجاد می کند. آن ها همیشه ثابت کرده اند علقه شان با نظام حکایت دیگری دارد و از خیلی مدعیان انقلابی گری مرام و معرفتشان بیشتر است.
🔹به این فکر کرده ایم که چرا فقط وقتی گلوله ای شلیک می شود و لاستیکی کف خیابان آتش می گیرد و فریاد اعتراضی قاب رسانه های دشمن را پرمی کند، دوربین ها را به سمت خوزستان می چرخانیم؟ چرا صدای این آمار و ارقام را نمی شنویم؟
🔹دلیلش این است که میزان مشارکت را چک سفید امضا می بینیم و به قول آن رفیق خوش قلمم «خوزستان نجیب» برایمان «جیب ایران» است و نتیجتا این ارقام صحه گذار تمام روش های غلط قبلی ست و با دیدنشان نفس راحتی کشیده همچنان بر همان ریل های کج پیش می رویم!
🔹اما نگاه دیگری هم وجود دارد. نگاه اصیل انقلابی که مصداقش سردار سلیمانی بود که معنای حضور مردم را خوب می فهمید. او دو هفته پیش از شهادتش به رئیس وقت کمیسیون بودجه گفته بود: « خوزستان را فراموش نکنید، به نظرم نتوانستیم دینمان را نسبت به خوزستان ادا کنیم، وضع زندگی مردم و شهرها به خصوص حاشیه اهواز و مناطق عرب نشین خوب نیست و باید به آنان توجه کنیم. توجه به خوزستان را مثل توجه به دفاع مقدس بدانید...»
🔻این نگاه، دلیل مرام و معرفت خوزستان را می فهمد و وقتی پای کار مردم می آید، #منت بر سرشان ندارد. آنان را ولی نعمت می داند. چقدر به نگاه سردار به خوزستان محتاجیم...
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴اعداد و ارقامی که فرمول هایمان را بهم می زند... 🔺راجع به میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تحل
مردم روستاهای #هویزه که در سایه دود مشعل های نفتی، بشکه به دست در جاده ها آواره ی آب آشامیدنی اند، دو هفته پیش در انتخابات مشارکت ۸۲ درصدی داشتند! واژه معرفت جلوی مرام آنان کم می آورد.
آقای رئیسی! جواب مرام این مردم، منت #شرکت_نفت نیست. حقشان را از منابع زیر پایشان بگیرید!
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔺معتقدم از عواملی که طی سال های اخیر ناامیدی را در کشور افزایش داد، همین دست تحریف ها نظیر این توییت بود.
🔹 #جریان_تحریف، ابتدا با وعده گشایش و مشروط کردن تحقق مطالبات ملت به تعبیر رویای حل اختلافات با آمریکا، جامعه را منتظر و سرگردان کرد؛ بدون اینکه کمترین تلاشی کند تا کشور برای تحمل فشار تحریم آماده و ملزومات مقاومت فراهم شود و کمتر به مردم فشار بیاید.
🔹در این شرایط با تکرار مدام اتهام زنی های بخشی از حاکمیت علیه بخش دیگر آن، این محاسبه را به افکار عمومی منتقل کردند که «نخواستن ها» و «نگذاشتن ها» و «بحران اختیار» علت برهم خوردن توافقات با غرب است نه ظلم و زیاده خواهی طرف غربی و نه خوش خیالی دیپلمات های ما!
🔹این مدل تحریف،
هم با تقویت دوقطبی ها به اتحاد و انسجام جامعه لطمه زده،
هم امیدی که باید مولد مقاومت و ایستادگی باشد، در بخشی از مردم کمرنگ کرده،
هم حس قربانی بودن در میانه دعوای قوای حاکم را در مردم تقویت می کند.
🔻چه شرایطی از این بهتر برای بالا بردن تاثیر تحریم ها؟!
پ.ن: افرادی چون حمید ابوطالبی با چنین طرز فکر بحران آفرینی هشت سال مشاور حسن روحانی و ظریف بودند و این آش را برای ملت پختند!
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
وقتی خداوند خواست از اخلاق عظیم پیامبرش بگوید، به «قلم» قسم خورد...
ن وَ اَلْقَلَمِ وَ مٰا يَسْطُرُونَ... وَ إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ
حواسمان هست قلمی که شایسته ی سوگند پروردگار است را با کدام واژگان، با کدام مفاهیم، به اراده کدام اهداف بر سطور می لغزانیم؟
روز قلم بر همه فعالان عرصه قلم (و کیبورد) مبارک🌹
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴سال های کلیدی نجات جمعیت
در این مقاله «رسالت های جمعیتی دولت سیزدهم» را بررسی کرده ام.👇
http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3255/1/235662/0
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴بحث «حجاب اجباری» را چگونه ببینم؟
🔺در حال حاضر بحران پوشش اذهان بسیاری را در کشور درگیر کرده و اختلاف دیدگاه و عملکرد درمورد آن به یک مساله جدی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده که سال های زیادی را برای حل آن از دست داده ایم؛ تا جایی که عده ای آن را جزء مسائل لاینحل به حساب می آورند.
🔹این مساله چند سالی ست در قالب دو قطبی #حجاب_اجباری و #آزادی_پوشش نمود پیدا کرده. معتقدم در بحث حجاب اجباری، زمین بحث توسط «دیگران» برای ما طراحی و مهندسی شده و در ادامه انفعال و بی برنامگی، موجب شده چالش پوشش در کشورمان تنها تحت این عنوان دیده شود. پس ما حتی برای اثبات غلط بودن این مدل نگاه به ماجرا هم ناچاریم از زمین آنان بگذریم.
🔹مدافعان آزادی حجاب دو دسته اند؛ دسته ی اول صریح و علنی خود را مخالف دین و نظام اسلامی معرفی می کنند که از آنان بابت این صراحت واقعا ممنونیم. چراکه برای اثبات ادعایشان دست به دامن دستکاری اولیات دینی نمی شوند.
🔹دسته ی دوم اما #روشنفکر_دینی هستند یعنی مدعی اسلامند و معتقدند حاکمیت حق الزام افراد جامعه به حجاب را ندارند.
🔹روی سخن این نوشته با دسته ی دوم است. ابدا قصد ندارم اتهام یا برچسبی را در نوشتارم به این دسته وارد کنم چراکه نه نیت خوانم و نه نتیجه ای بر آن مترتب می دانم. غرض نقد یک دیدگاهِ مطرح است.
استدلال های این طیف متعدد است و هرکدام از منظری به بحث ورود می کنند؛
✅برخی می گویند منظور امام خمینی حجاب برای همه زنان نبوده
✅یا اشاره می کنند که ارزش فعل اخلاقی به انتخابی، آگاهانه و داوطلبانه بودن آن است
✅یا قیاس می کنند اجبار محکوم به شکست است چه اجبار حجاب جمهوری اسلامی چه اجبار به بی حجابی جمهوری فرانسه
✅یا ادعا می کنند الزام حکومتی حجاب نظر همه مراجع نیست
✅یا به سراغ مبانی رفته می گویند اصلا اجبار و سلطه جویی شیوه شیطان است و شیوه الهی اختیار؛ پس اجبار به حجاب شیوه ای الهی نیست
✅بخش زیادی هم معتقدند در جامعه ای که اختلاس و دزدی هست، پافشاری بر حجاب زنان به عنوان نماد جامعه اسلامی وهن مسلمانی ست
🔹خروجی همه این ورودها یکی ست؛ «جمهوری اسلامی در سیاست فرهنگی حجاب الزامی شکست خورده و دلیل شکستش، همین قید اجبار بوده و بس.»
🔹در مرور استدلالات آنان مشکلات مبنایی متعددی به چشم اهل فن می آید و بنظر می رسد روشنفکران دینی مدافع آزادی حجاب یا دچار ضعف مبانی دینی هستند یا برای اثبات مدعایشان ناچار به خلط و مغلطه در اولیات دین شده اند. برخی هم مخاطب را لایق بیان مبانی استدلالشان ندیده و فقط پله ی آخر را می گویند.
🔹اینجا مجال مرور نقد استدلال ها نیست. اما به یک نکته ی اساسی اشاره می کنیم که به قضاوت درست کمک شایانی می کند. وجه مشترک اکثر نظریات مدافع آزادی حجاب، بی توجهی به تفکیک دو لایه ی بحث است. یک لایه بحث این است که آیا استاندارد پوشش مدنظر حاکمیت باید به صورت قانون الزامی معین شود؟ و لایه دوم اینکه ابزار حاکمیت برای التزام عملی افراد به این قانون چه باید باشد؟
🔹لایه ی نخست بحث محل تشریح جایگاه قانون حجاب در چارچوب حاکمیتی و هویتی نظام اسلامی ست و لایه دوم جایگاه آسیب شناسی پیوست های اجرا و الزام قانون حجاب در کشور.
🔹قوانین اسلام درحکومت اسلامی نقش هویتی و حیثیتی دارند. چه عدالت و امنیت باشد چه حجاب اسلامی. هرکدام از این ها ارکان هویتی ساختار حکومت اسلامی هستند که اگر لنگ بزنند کل آن صدمه می خورد. آشفتگی و بی هویتی و سردرگمی در حوزه پوشش جامعه از نشانه های شکست سیاست های فرهنگی یا حداقل بی حاصل بودن بخش زیادی از برنامه های نهادهای فرهنگی پرطمطراق است. این مساله بهانه ای شده که اصل قانون حجاب جمهوری اسلامی زیر سوال برود و عامل پیاده شدن عده زیادی از مردم از قطار انقلاب اسلامی و آغاز دودستگی و خط کشی و گسل های اجتماعی معرفی شود.
✅اگر پیوست های اجتماعی و فرهنگی و سیاست گذاری های دقیق آموزشی ضمن اجرای قانون حجاب رعایت نشده، مقصر اصل قانون است؟
✅اگر تغذیه فرهنگی و فکری جامعه مطابق با تهاجم فرهنگی و تغییر مقتضیات زمان نبوده ایراد کلمه اجبار است؟
✅اگر ندانم کاری ها و برخوردهای جاهلانه و افراطی، زدگی و لجبازی و کینه آفریده، قانون حجاب را باید عامل گسل های اجتماعی معرفی کرد؟
🔻تنها با تفکیک درست لایه های بحث است که می توان امید داشت بحث پیرامون آزادی یا تقنین حجاب به خروجی مفیدی برای حل چالش جامعه برسد. وگرنه مدام دور خودمان می چرخیم و از مفاهمه و نتیجه دور می شویم.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715