روش فهمیدن و نقد کردن و بازنگری.mp3
3.03M
#روش_نقد
#روش_بازنگری_فهم
#کارشناسی_تربیت
💠 استاد محمدتقی هادیزاده
💠 روش مواجه شدن با نظرات مخالف
👈روش نقدکردن و بازنگری فهم
🧶 قاعده: عدم شتاب در اشکال و نقد کردن
در مرحله اول مواجه با یک نظریه در مقام فهم باشم حتی زمانی که اشکال به ذهن میآید
✅ نتایج عدم شتاب در نقد:
۱. بازبینی و بازنگری فهم خود
۲. اشکال و نقد محکم و پختگی در نقد کردن
۳. شتاب گرفتن روند علمی و پژوهشی
💢نکته طلایی برای عدم شتاب در نقد:
همیشه احتمال دهم که صاحب نظریه به اشکالی که من می فهمم توجه داشته است
♻️ در مسیر بازبینی و بازنگری فهم:
۱. تامل در چهارچوب حاکم بر ذهن خودم
۲. نظرات متفاوت با فهم من یک فرصت برای تغییر در چهارچوب متعصب ذهن
۳. تامل در روش خود درباره فهمیدن مسئله ها و بازنگری در روش ها
🔰بخشی از درس خارج فقه تربیت - جلسه نود و نهم
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
بی مشکلی، مشکل مواجه ما با قرآن.mp3
1.74M
#روش_مواجه_با_وحی
#کارشناسی_تربیت
💠 استاد محمدتقی هادیزاده
💠 بی مشکلی، مشکل ما در مواجه با قرآن
🧶 اشکال مهم در کارهای علمی امروز:
بیان احتمالات در معنای آیات و عبور از آنها به جای حل کردن مشکلات و نیازها با آیات
✅ راه حل: رفتن به سمت آیات از خواستگاه مشکلات و نیازها
۱. درک دقیق از مشکل و نیاز
۲. دغدغه، طلب و تلاش برای حل مشکل
👈نتیجه درک مشکل:
مطالعه هدفدار به جای کار علمی بریده از مشکلات
🔰بخشی از درس خارج فقه تربیت - جلسه نود و نهم
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
#شناخت
#ایمان
#عمل
#تواصی
👆برای اینکه صحبت آیت الله حائری در تواصی به انتخابات را بهتر متوجه بشویم بنظرم این سه صفحه آخر کتاب رشد استاد صفایی را درباره تواصی بخوانیم.
👈 به فرمایش رهبر انقلاب مردم ایران مومن هستند و دل به مسیر انقلاب داده اند اما مقاومت ها در آنها گاهی با وجود مشکلات کم می شود. اینجاست که کسانی می خواهد که تواصی کنند. مثل داستان در متن🌱
🤲 صحبت های رهبر این چند وقت درباره وظایف مردم و خواص بسیار سنگین است. خدایا ما را شرمنده این سید عزیز نگردان😔
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
روایت هشامین.mp3
2.42M
#روش_برداشت_از_قرآن
#جریان_فکری
💠 استاد محمدتقی هادیزاده
💠 روش برداشت هشام ابن حکم از قرآن
✅ شیوه استنباط طلاب و شاگردان امام صادق علیه السلام از قرآن
✅ پاسخ هشام به سوال چگونه خدا را شناختی با نظر به بینات نفس
🔰بخشی از درس خارج فقه تربیت - جلسه صد و یکم
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
تربیت جاری
#صالح
#مصلح
#بی_تفاوت_نبودن
✅ ما گمان می کنیم در هر رفتار و گفتاری توسط مربی و والدین برای بچهها پیامی وجود دارد.
❗️اما بعضی اوقات انجام ندادن کارهایی توسط مربی و والدین پیامهای مهمی دارد و حتی باعث بی تربیت شدن بچهها میشود.
📌 مثلا بی تفاوت بودن نسبت به فقر همسایه به بچه های پیام خودخواهی منتقل می کند.
📌یا والدین که به پدیدهها و اتفاقات جامعه توجه نمیکنند پیام مهم بی تفاوت بودن را در بچهها نهادینه میکنند.
👈 روحیه انقلابی یعنی ما بیتفاوت نیستیم
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پیچ_تاریخی
#جمع
#حاصلجمع
#همه_میآییم
#به_توان_جمع
💠 طرح تربیتی خانگی
🇮🇷قبل از اینکه امروز برای راهپیمایی به صورت خانوادگی حرکت کنید این کلیپ را ببینید و درباره اش کمی گفتگو کنید.
👈شباهت های پیچ ها و حادثه های این فیلم با ما و وضعیت ما چیست؟
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
#روش_تربیت
#روایات_تربیتی
#روش_برداشت
💠روش فهم و برداشت از روایات تربیتی
💠حضرت استاد محمدتقی هادیزاده
👈 یکی از مشکلات مربیان و والدین مواجه با روایات تربیتی است که گاهی به سرگردانی در فهم و استفاده غلط از آنها مبتلا میشوند. متن زیر از استاد هادی زاده نکات مهمی را در این باره بیان می کند👇
✅ ما که هنوز مهارت فهم روایات را نیافتیم طبیعتا باید به دنبال یک فقیه باشیم. اما در رابطه با کسی که فقه روایات را دنبال میکند باید گفت که یک نکته اساسی در روایات وجود دارد که لازم است به آن توجه کنیم. در مورد آن نکته اگر بخواهیم به خود کلام معصوم علیه السلام توجه کنیم، این فرمایش هست که امام صادق علیه السلام میفرمایند: «لَا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلَامِنَا هیچ یک از شما فقیه نمی باشد تا اینکه معاریض کلام ما را بشناسد» برای توضیح معاریض به مثالی توجه کنید.
یک پزشک وقتی میخواهد برای سرماخوردگی من نسخه بدهد یک شناخت از سیستم بدن من دارد و یک شناخت از داروها دارد و با توجه به این دو، نسخهای برای بیماری من میدهد. امامان معصوم علیه السلام نیز وقتی فرمایشی میدهند شناختی از من دارند و یک شناخت از گستره زندگی من یعنی هستی دارند و بر اساس این شناخت یک چیزهایی که در وجود من اثر دارد را میشناسند، آنها را بیان میکنند. به عنوان مثال میفرمایند که «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَع خوار کرده خود را هر کس که طمع را لباس آشکار خود قرار بدهد» حال چگونه این روایت را بفهمیم؟ این یک نسخه و یک نکته است که بر اساس ساخت من، روابط اجتماعی من و نظام هستی صادر شده است. من چه زمانی میتوانم این کلام را بفهمم؟ زمانی که ساخت خودم، روابط اجتماعی و... را بشناسم. به این شناخت این ها، شناخت معاریض میگویند. شناخت معاریض یعنی زمینه کلام.
در حوزه تربیت وقتی میخواهم فرمایشات معصوم علیه السلام را بفهمم باید زمینه کلام را بشناسم.
1⃣ زمینه کلام در زمینه تربیت به صورت محوری اولا کودک است با تمام فرآیند وجودش که الان کودک است و بعد بالغ میشود. چه چیزهایی در بلوغ او باید رقم بخورد و الان که کودک است چه ظرفیتهایی دارد؟ کلام امام صادق علیه السلام ناظر به این نوع شناخت هاست. پس من این شناخت ها را باید پیدا کنم.
2⃣ شناخت دیگر ناظر به این است که بدانیم کودک در چه مجموعه روابطی نفس میکشد. یکی از ظرفیتهای کودک این است که متأثر از محیط است. من این تاثر را می بینم و بر اساس آن دارم حرف میزنم که می شود همان بحث محیط. در واقع اگر کسی بخواهد فرمایشات امام صادق علیه السلام را بفهمد، باید بفهمد امام صادق علیه السلام ناظر به چه زمینهای آن فرمایش را بیان میکنند.
💢این مطلب، مطلبی کلان در کل فقه روایات است. متأسفانه ما در فقه روایات به چیزی که توجه نداریم همین است! یعنی دلالت کلام را میبینیم که به عنوان مثال فرموده ما بچههای خود را در شش سالگی به نماز خواندن امر میکنیم. اما دقت نمیکنیم که امام کودک را چگونه میبیند که این فرمایش را دارند؟ امام کودک را در چه محیطی می بیند که این فرمایش را دارند؟ بعد هم با اینکه در تجربه تاریخی خود آسیب این روند و عمل خود را میبینیم باز هم دلیل میآوریم که معصوم آن را فرموده دیگر. تعبدمان هم قصه را خرابتر میکند.
به طور خاص در تربیت کودک به لحاظ اینکه او ظرفیتهایی دارد و روایات ناظر به آن ظرفیتهاست و به لحاظ اینکه بر اساس ظرفیت های کودک و آسیبپذیری های او، محیط در او اثر دارد و روایات ناظر به محیط هستند، ما باید بفهمیم که روایات مربوط به کدام محیط است.
❗️حواستان باشد که روایتفهمی، روش و اصولی دارد که خود معصومین علیهم السلام آن را به ما یاد دادهاند و ما چشمپوشی و غفلت کردهایم.
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
شیوه مواجه با روایات تربیتی.mp3
2.49M
#روش_تربیت
#روایات_تربیتی
#روش_برداشت
👆برای فهم متن استاد هادیزاده در نوشتار بالا این صوت بنده شاید بتواند کمک کند.
💠 توضیحاتی درباره فهم معاریض کلام در روایات
۱. توجه به ساخت و فطرت انسان و شرایط آن به عنوان موضع و معاریض روایات تربیتی
۲. توجه به همه روایات تربیتی در کنار هم در یک موضوع برای فهم کامل از روایت
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat