eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
8.8هزار ویدیو
441 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این مباحث ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
در روایتی امام باقر(ع) می‌فرمایند: «لا والله ما ارادالله من الناس الا خصلتین» به خدا قسم خداوند از مردم جز دو خصلت را نخواسته است؛ اول: «ان یقروا له بالنعم فیزیدهم» اینکه به نعمت‌های خدا اقرار کنند، که به نفع آنهاست، چون در این صورت خدا نعمت‌‌های خود را بر ایشان می‌افزاید: دوم «و بالذنوب» به گناهان اقرار کنند. «فیغفرها لهم» پس خدا آن گناهان را برایشان می‌آمرزد(1). بنابراین تکیه‌گاه انسان همیشه باید رحمت و فضل الهی باشد، و هیچ‌گاه عبادات و طاعاتش موجب نشود که به رجای مطلق تکیه کند.(1) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- وسائل الشیعه، ج 16، ص 59 @rooshanfekr
هر که دوست دارد قبرش تاریک نباشد، چراغ مساجد را روشن نگه دارد. پیامبر اکرم (ص) @rooshanfekr
🔸چند حکم شرعی درباره‌ی صدقه دادن ✅روایت است تا زمانی ­که ارحام محتاج وجود دارد، (فامیل­‌های نسبی)، صدقه به دیگران روا نیست. 1⃣ بعد از تحویل صدقه به فقیر یا وکیل فقیر، برگشتن و انصراف از آن شرعاً ممکن نیست. 2⃣ واسطه شدن برای رساندن صدقه به دیگری مانند صدقه دادن در ثواب است. 3⃣ آنچه به فقیر صدقه داده‌­ایم کراهت شدید دارد که با یکی از عقود (مثل بیع، مصالحه) به ملک خود درآوردیم؛ یعنی همان را مثلاً از فقیر بخریم. 4⃣ ردّ سائل (رد کردن درخواست فقیر) مکروه است؛ اگرچه گمان داشته باشیم بی­‌نیاز است. لذا مقداری اگر چه اندک، به او بدهیم. 5⃣ درخواست صدقه و کمک بدون احتیاج، کراهت زیادی دارد. بلکه در صورت احتیاج نیز مکروه است. ◀️ جلد دوم ✅کانال کافیه نکته های ناب ع.و.رحیمی ┏━━━✨❣❤️❣✨━━┓ 💐 @rooshanfekr 💐 ┗━━━✨❣❤️❣✨━━┛ https://telegram.me/joinchat/CrN_rzwmMVuMAJu595OF5Q
ابابصير از امام صادق عليه السلام: هنگامي كه دلتان نازك شد وشكست پس دعا كنيد. بدرستيكه قلب انسان تا خالص نشود، رقيق و نازك نميشود(رقت قلب نشان اخلاص است) 📕عدة الداعي ص١٢٧ ♥️ دلتان شكست براي فرج امام عصر عليه السلام و حوايج گرفتاران دعا كنيد.
⚫🔴⚫🔴⚫🔴⚫🔴⚫🔴⚫🔴 💠 🌟رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : 💎به درستی که " امیرمومنان علی" علیه السلام و "شیعیانش" از سوی خداوند "مقامی" دارند که تمام مردم از اولین تا آخرین بر آن غبطه می خورند. 📚الخصال جلد 2 صفحه 538 ارشاد القلوب جلد 2 🔴⚫🔴⚫🔴⚫🔴⚫🔴⚫🔴⚫ https://telegram.me/rooshanfekr
💠 بی‌‌اعتبارى و حقارت دنیا در نظر اهل معرفت - بخش اوّل ▪️اهل معرفت که با عظمت الهى آشنا شده‌اند و به بى‌کرانگى و پایدارى آخرت واقف گردیده‌اند، دنیا در نظرشان بسیار حقیر و کم‌ ارزش جلوه کرده است؛ به‌ نحوى که به هیچ وجه براى آن چنین ارزشى قائل نیستند که هدف زندگیشان قرار گیرد و تمام اهتمام خود را براى نیل به آن متمرکز کنند و یا از بود و نبود آن متأثّر گردند و وجود آن مبتهج و مسرورشان سازد و نبود آن آشفته و حسرت‌زده و یا غصّه‌دارشان کند. امیرالمؤمنین علیه السّلام در مورد متّقین مى‌فرمایند: عَظُمَ الخَالِقُ فى اَنفُسِهِم فَصَغُرَ مادونَهُ فى اَعیُنِهِم چنان خدا به عظمت در جان‌هایشان تجلّى کرده و شناخته شده است که هرچه جز آن، در دیدگانشان کوچک و حقیر گردیده است. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در بیان یکى از ویژگى‌هاى عاشقان عبادت، به‌عنوان برترین مردمان، مى‌فرمایند: فَهُوَ لا یُبالى عَلى ما اَصبَحَ مِنَ الدُّنیَا، عَلى عُسرٍ اَم عَلى یُسرٍ او به اینکه در چه وضعیّت دنیوى به‌سر مى‌برد و در عسرت و سختى یا در راحت و آسایش است، اعتنایى ندارد. امام صادق علیه السّلام نیز در بیان یکى از ویژگى‌هاى اولیاى الهى مى‌فرمایند: ما قَدرُ الدُّنیا کُلُّها عِندَهُم تَعدِلُ جَناحَ بَعوضَةٍ وَ لَو اَنَّ الدُّنیا بِجَمِیعِ ما فیها وَ عَلَیها ذَهَبَةٌ حَمراءٌ عَلى عُنُقِ اَحَدِهِم، ثُمَّ سَقَطَ عَن عُنُقِهِ، ما شَعَرَ بِها اَىُّ شَىءٍ کانَ عَلى عُنُقِهِ وَ لا اَىُّ شَىءٍ سَقَطَ مِنها، لِهَوانِها عَلَیهِم ارزش تمامى دنیا در نزد آنها معادل بال مگسى نیست. و اگر دنیا با همه‌ى آنچه در آن و بر روى آن است طلاى سرخ باشد و همچون گردنبندى بر گردن یکى از آنان باشد، سپس از گردنش بیفتد، متوجّه نمى‌شود چه چیزى بر گردنش بود و چه چیزى از گردنش افتاد؛ به دلیل پستى و بى‌ارزشى آن براى ایشان. بر همین اساس، پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در مقام دعا عرضه مى‌دارند: اَللّهُمَّ لا تَجعَلِ الدُّنیا اَکبَرَ هَمِّنا وَ لا مَبلَغَ عِلمِنا خداى من! دنیا را بزرگ‌ترین خواسته‌ى ما و نهایت درک و دانایى ما قرار نده. ▪️در نظر عارفان، دنیا تنها نمود و جلوه‌اى گذراست و همچون سرابى است که تنها جلوه‌اى از آب دارد ولى از واقعیّت و خواصّ آب بى‌بهره است و تشنه‌اى را سیراب نمى‌کند. ▫️به بیان دیگر دنیا و آنچه در آن دیده مى‌شود رؤیایى بیش نیست که لحظاتى شخص را به خود مشغول مى‌کند و پس از بیدارى، اثرى از آن بر جا نمى‌باشد. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مى‌فرمایند: اَلنّاسُ نیامٌ فَاِذا ماتوا انتَبَهوا مردم در خوابند و هنگامى که به موت نایل شدند، بیدار مى‌گردند. آنچه شخص در خواب مى‌بیند رؤیایى بیش نیست. امام حسین علیه السّلام مى‌فرمایند: وَ اعلَموا اَنَّ الدُّنیا حَلوَها وَ مُرَّها حُلمٌ وَ الاِنتِباهُ فِى الآخِرَةِ بدانید شیرینى‌ها و تلخى‌هاى دنیا رؤیاست و بیدارى، در آخرت است. امام باقر علیه السّلام نیز مى‌فرمایند: اَنزِلِ الدُّنیا کَمَنزِلٍ نَزَلتَهُ ثُمَّ ارتَحَلتَ عَنهُ اَو کَمالٍ وَجَدتَهُ فى مَنامِکَ فَاستَیقَظتَ وَ لَیسَ مَعَکَ مِنهُ شىءٌ. اِنَّما ضَرَبتُ لَکَ هذا مَثَلا ِلأَنَّها عِندَ اَهلِ اللُّبِّ وَ العِلمِ بِاللهِ کَفَىءِ الظَّلالِ در دنیا همچون منزلى که در آن فرود آمده‌اى و سپس از آن سفر کرده‌اى، منزل کن. یا با آن همچون مالى که در خوابت آن را یافته‌اى و سپس بیدار شده‌اى و چیزى از آن در بیدارى با تو نیست، رفتار کن. بدین سبب این مثال را براى تو زدم که نزد اهل خرد و معرفت الله، دنیا همچون سایه‌ى درحال برچیده شدن است. و نیز مى‌فرمایند: هَلِ الدُّنیا اِلّا دابَّةٌ رَکِبتَها فى مَنامِکَ فَاستَیقَظتَ وَ اَنتَ عَلى فِراشِکَ غَیرَ راکبٍ آیا دنیا جز مرکبى که در رؤیایت بر آن سوار شدى، سپس بیدار شدى در حالى که در بسترت بودى و بر چیزى سوار نبودى، چیزى هست؟ ▪️دنیا چو حباب است ولیکن چه حباب ▪️نى بر سر آب بلکه بر روى سراب ▪️آن هم چه سراب، آنکه بینند به خواب ▪️وآن خواب چه خواب، خوابِ بدمستِ خراب 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی @rooshanfekr
چلّـہ و آغاز شد "چهل روز" تا محرم؛ چله ترک گناه بگیریم ✍آیت الله بهجت(رضوان الله تعالی علیه) فرمودند: چهل روز مانده به محرم، چله گناه نکردن بگیرید تا سوز دل و اشک چشمانتان برای سید الشهدا (علیه السلام) فراوان گـردد. ...
☘برگی از یک کتاب ⚜عیاشی به سند خود از عبدالله بن سلیمان روایت کرده است که گفت از امام صادق علیه السلام معنی دو آیه ۱۷۴ و ۱۷۵ سوره نساء ((... قد جاءکم برهان من ربکم و انزلنا الیکم نورا مبینا ...)) را پرسیدم. 🌺حضرت فرمود: منظور از برهان👈 وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و نور👈 امیرالمومنین است. 🙏 عرض کردم: منظور از صراط مستقیم چیست؟ ❤️فرمود وجود مقدس امیرالمومنین علی علیه السلام 🙏گفتم منظور آیه ((... فاماالذین امنوا بالله واعتصموا به...)) چیست؟ ❤️ فرمود منظور کسانی هستند که به ولایت امیرالمومنین و ائمه معصومین تمسک جست و چنگ زدند... 📚نور مهدویت در دل شبهای ظلمانی کویر، صفحه ۳۲۶ 🔮جهت تهیه این کتاب ارزشمند، کلمه (غدیر) را به شماره یا آیدی زیر ارسال کنید🔰 09133620432
🌹﷽🌹و به نستعین 🌸 آشنایی مختصر با مهر و محبت بیکران الهی (قسمت یازدهم) ✍️ هر كه را خدا دوستش داشته باشد: « أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَالَ مَنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنْ أَعْطَانِي شَكَرْتُهُ وَ مَنْ عَصَانِي سَتَرْتُهُ وَ مَنْ قَصَدَنِي أَبْقَيْتُهُ وَ مَنْ عَرَفَنِي خَيَّرْتُهُ وَ مَنْ أَحَبَّنِي ابْتَلَيْتُهُ وَ مَنْ أَحْبَبْتُهُ قَتَلْتُهُ وَ مَنْ قَتَلْتُهُ فَعَلَيَّ دِيَتُهُ وَ مَنْ عَلَيَّ دِيَتُهُ فَأَنَا دِيَتُه‏». خداوند تبارك و تعالى فرموده: «هر كس مرا بخواند، اجابت كنم، و هر كس از من چيزى بخواهد، به او عطا كنم، و هر كس كه در راه من، احسان كند، تشكّر كنم، و آنكه مرا معصيت كند، پرده پوشى كنم، و هر كس به جانب من بيايد، او را ثابت قدم بدارم، و هر كس مرا بشناسد، او را براى كارهاى پسنديده برگزينم، و هر كه مرا دوست بدارد، او را به (بلا) مبتلا كنم، و هر آنكه را من دوستش داشته باشم، او را مى كشم (توفيق شهادت در راه خود به او نصيب كنم)، و هر كه را من بكشم، ديه او را به عهده مى گيرم، و ديه ى هر كس كه به عهده ى من باشد، وصال خود را ديه ى او قرار مى دهم.(1) 📚 منابع : ................... 1 - مستدرك الوسائل: ج 18، ص 419 / تفسیر ابوالفتوح رازی.
🌹 پیامبر مهربانی (ص) فرمودند: ❗️هرکس غذا بخورد و دیگری به او نگاه کند و به او ندهد، به دردی بی درمان مبتلا می شود. 📕مجموعه ورام، ج ۱، ص ۴۷ 📝 این غذا خوردن میتواند شامل خوردن انواع خوراکی ها مانند: وعده های غذایی روزانه ، نان، بستنی و...در فضای عمومی باشد. سعی کنیم خوراکی ها را در خانه بخوریم یا در جایی که کسی ما را نمی بیند.
🌷 رسول خدا (صلی الله علیه و آله): نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازی که چهل سال در خانه خوانده شود. عرض کردند یا رسول الله، نماز یک روز [ بهتر از ۴۰ سال نماز خواندن در خانه است؟] حضرت فرمودند : بلکه یک نماز [ به جماعت بهتر از ۴۰ سال نماز خواندن فرادا در خانه است] 📗 وسائل الشیعه ج۵ ص۳۷۴