10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♡ مقام وجایگاه مبلغ #غدیر پیش خداوند
✓ دغدغه مند غدیر طبق روایت پیامبراکرم مستجاب الدعوه است
✓تبلیغ غدیر و خرج اموال برای امیرالمومنین علیه السلام واجب است./استاد کاشانی
@rooshanfekr
4_5776344362984149694.mp3
13.16M
#کلیپ #حرف_خاص
✘ من نباید جلوی هیچ کس کم بیارم!
✔ هشدار:
عابدترین انسان هم که باشیم، اگر اهل قاعدهی بالائیم؛
خطری عظیم در کمین ماست.
#استاد_شجاعی
#منتخب 🌟🌟🌟
@rooshanfekr
🌟امام علی(ع)میفرمایند:
💎بهترین ادب آن است که انسان حد واندازه خود را بداند و در همان حد بماند واز اندازه خود تجاوز نکند.
📚غررالحکم
@rooshanfekr
📖 #داستانک
💢مناظرات امام على بن موسى الرضا ـ علیهالسلام
✴️ مناظره با علی بن محمد بن جهم از علمای اهل سنت در مورد عصمت انبیاء
🌺 قسمت اول:
♦️ اباصلت هروی می گوید:
♦️«هنگامی که مأمون پیروان مذاهب و مکاتب مختلف یعنی یهود، نصارا، مجوس، صابئین و سایر فرق و علمای اسلام را در دربار خود گردآورد تا با امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) مناظره کنند، هر کس در برابر آن حضرت عرض اندام کرد، با پاسخ دندان شکنی روبه رو شد و خاموش گشت.
♦️در این میان، نوبت به «علی بن محمّد بن جهم» که از علمای معروف اهل سنت بود، رسید
♦️او به امام (علیه السلام) رو کرد و گفت: عقیده شما درباره عصمت انبیا چیست؟
آیا شما همه را معصوم می دانید؟
♦️امام (علیه السلام) فرمود : آری.
♦️ابن جهم گفت :
پس این آیات را که ظاهرش صدور گناه از آنان است، چگونه تفسیرمی کنی؟ مثلاً قرآن درباره آدم (ع) می فرماید:
🔸«وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى»(طه، 121.)
آدم به پروردگارش عصیان کرد و از پاداش او محروم ماند
🔸و یا درباره یونس(ع) می گوید:
«وَ ذَا النُّونِ اِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ اَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ»( انبياء، /آیه 87.)
(یونس خشمگین از میان قوم خودش رفت و گمان کرد بر او تنگ نخواهیم گرفت).
🔸و یا درباره یوسف(ع) می گوید:
«وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِهَا» (يوسف/24)
(زلیخا قصد یوسف کرد و یوسف قصد او را).
🔸و در مورد داوود(ع) می فرماید:
«وَ ظَنَّ دَاوُودُ اَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ»(ص/24)
(داوود گمان کرد ما او را امتحان کرده ایم و از کار خود توبه کرد).
🔸و بلاخره درباره پیامبرش محمّد(ص) می فرماید:
«وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ»(احزاب/37)
(تو در دل چیزی [درباره همسر زید] پنهان داشتی که خداآن را آشکار ساخت)
♦️امام(ع) فرمود:
وای بر تو! گناهان زشت را به پیامبران الهی نسبت مده و کتاب خدارا به رأی خود تفسیر مکن که خداوند فرموده:
«تاویل (و تفسیر) آن را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند»
♦️ اکنون پاسخ سوالاتت را بشنو:
♦️امّا درباره آدم (ع) خداوند او را حجت در زمین و نماینده خود در بلادش قرار داده بود. آدم برای بهشت آفریده نشده بود (و سکونتش دربهشت موقتی بود و بهشت سرای تکلیف نبود)
عصیان آدم (و ترک اولای او) در بهشت رخ داد، نه در زمین، و عصمت باید در زمین باشد و مقادیر امر الهی تکمیل گردد (و آدم الگو و رهبری برای مردم جهان باشد) لذا هنگامی که به زمین گام نهاد، خداوند او را حجت و خلیفه معصوم قرار داد، چنان که در حق او می فرماید:
«اِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَ نُوحًا وَ آلَ اِبْرَاهِیمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ»(آل عمران/33)
(خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید).
این گزینش، خود دلیل بر معصوم بودن این رهبران است؛ زیرا گزینش برای رهبری بدون عصمت، موجب نقض غرض است.
♦️امّا در مورد یونس(ع) منظور از
«لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ» این نیست که او گمان کرد خداوند قادر بر (مجازات) او نیست، بلکه به معنای این است که او گمان کرد خداوند بر او تنگ نمی گیرد (و ترک اولایی نکرده است)، همان گونه که در آیه دیگر قرآن آمده:
«وَ اَمَّا اِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ...»(فجر/16)
(امّا هنگامی که خداوند انسان را مبتلا سازد و روزی را بر او تنگ بگیرد...)
زیرا اگر او گمان کرده بود خداوند قادر بر (مجازات) او نیست، کافر می شد (و کفر از ساحت مقدس انبیا به دور است).
♦️امّا در مورد یوسف(ع) منظور این است که زلیخا قصد کام گیری از یوسف کرد و یوسف قصد قتل وی نمود، اگر او را زیاد تحت فشار برای عمل خلاف عفت قرار دهد (چرا که فوق العاده از این پیشنهاد ناراحت شده بود)، امّا خداوند (در حق او لطف کرد و) او را از قتل زلیخا و عمل خلاف عفت دور ساخت،
همان گونه که می فرماید:
«کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ»؛ (یوسف/24)
(سوء اشاره به قتل و فحشا اشاره به عمل منافی عفت است).
@rooshanfekr
#مباحث_دینی
💢 قیام امام زمان (عج) با شمشیر
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
❓سؤال :
از برخی روحانیون شنیدم که می گویند امام زمان با شمشیر قیام می کند
به نظرتون آیا چنین چیزی ممکن است که امام زمان در برابر سلاح های پیشرفته دشمنان با شمشیر قیام کند
✍ پاسخ :
♦️در این شکی نیست که در روایات ما از شمشیر به عنوان سلاح امام زمان علیه السلام نام برده شده است .
♦️امام صادق علیه السلام فرمود :
« همه ما، قائم به امر خداوند هستيم، يكى پس از ديگرى، تا آن كه صاحب شمشير بيايد. چون او بيايد، به گونه ديگرى غير از آنچه بوده، رفتار مى كند.»
📚الکافی ج 1 ص 536
♦️برخى بر اين باورند كه كلمه «شمشير» در معناى حقيقى آن به كار رفته است و بنابراين مصداق آن، همان شمشير به عنوان ابزار جنگى خاصّ است.
در اين گمانه، چيرگى حضرت مهدى عليه السّلام بر دشمنان در فرض هاى ذيل تصور مى شود :
1⃣ خداوند در آن شمشير قدرت و اعجازى قرار خواهد داد كه تمام سلاحهاى موجود را مقهور نيروى خود مى سازد.
2⃣ تمام تسليحات پيشرفته از كار مى افتند و غيرقابل استفاده مى شوند و مردم به ناگزير، از سلاحهاى ابتدايى (يعنى شمشير و مانند آن) استفاده خواهند كرد.
3⃣در آستانه ظهور، جنگهاى خونين فراوانى به وقوع مى پيوندد و تمام سلاحهاى پيشرفته از بين خواهد رفت و از آن پس در جنگها فقط از ابزارهاى ساده استفاده مى شود.
📚پرسمان مهدویت ص 252
♦️اما عده ای دیگر از محققان نظری بهتر ارائه داده و می گویند :
🔹بازگشت به عقب نه ممكن است و نه منطقى، و اين بر خلاف سنّت آفرينش و اصل تكامل در زندگى انسانها است؛ بنابراين، هيچ دليلى وجود ندارد كه با جهش جامعه انسانى به سوى حقّ و عدالت، ترقّى و پيشرفت جامعه متوقّف گردد، و يا عقب نشينى كند، عقب گرد و گذشته گرائى با چنان پيشرفت و جهشى متناسب نيست.
🔹بنابراين، قيام يك مصلح بزرگ براى استقرار عدل و آزادى در سراسر جهان هيچگاه سبب نمى شود كه جنبش صنعتى و ماشينى در شكل سالم و مفيدش بر چيده يا متوقّف شود. براى استقرار چنان حكومتى بايد حكومتهاى خودكامه و بيدادگر از صحنه جهان خارج شوند؛ و براى خارج كردن آنها، لااقل در شرايط كنونى يك «سلاح برتر» لازم است؛ سلاحى كه شايد حتّى تصوّرش امروز براى ما ممكن نيست.
🔹روایات متعددی حاکی از پیشرفت چشم گیر علم و دانش و تکنولوژی در زمان ظهور قائم علیه السلام است .
🔹امام صادق علیه السلام فرمود :
« هنگامى كه كارها به صاحب اصلى ولايت (مهدى عليه السلام) برسد خداوند هر نقطه فرو رفته اى از زمين را براى او مرتفع، و هر نقطه مرتفعى را پايين مى برد آنچنان كه تمام دنيا نزد او بمنزله كف دستش خواهد بود كداميك از شما اگر در كف دستش موئى باشد آن را نمى بيند »
📚بحار الانوار ج 52 ص 328
👌این که در روایاتی سخن از قیام مهدی علیه السلام با شمشیر به میان می آورد اشاره به این است كه «شمشير» هميشه كنايه از قدرت و نيروى نظامى بوده و هست همانگونه كه «قلم» كنايه از علم و فرهنگ است.
🔹 حتّى در ميدان جنگهاى سنّتى پيشين سلاحهاى مختلفى جز شمشير به كار مى رفته، همچون تير و نيزه و خنجر، ولى همواره مى گويند اگر در برابر فلان موضوع سر تسليم فرود نياريد «حواله شما با شمشير است» يا گفته مى شد «به زور شمشير حقّ خود را مى گيريم».
🔹یا از قديم معروف بوده «كشور با دو چيز اداره مى شود، قلم و شمشير» و همه اينها جنبه سمبوليك دارد و مفهوم آن تكيه بر قدرت و استفاده از نيروى نظامى است.
🔹ضرب المثلهاى زيادى امروز در اين زمينه در دست است؛ مى گويند
«فلان كس شمشير را از رو بسته!» يعنى، آشكارا فدرت نمائى مى كند.»
🔹 «شمشير ميان ما و شما حكومت خواهد كرد،» اشاره به اين كه جز از راه جنگ مسأله حل نمى شود.
🔹 «شمشيرها را غلاف نمى كنيم تا به هدف برسيم!» كنايه از اينكه مبارزه را تا آخر ادامه خواهيم داد.
🔹از اينجا روشن مى شود كه منظور از قيام مهدى عليه السلام به سيف، همان اتّكاى بر قدرت است؛ براى اينكه چنين گمان نشود كه اين مصلح بزرگ آسمانى به شكل يك معلم، يا يك واعظ، و يا راهنماى مسائل اجتماعى ظاهر مى شود و رسالت او تنها اندرز دادن مردم است.
🔹بلكه او يك رهبر درونگر و دورانديشى است كه نخست از حربه منطق بهره گيرى كافى مى كند، و آنجا كه گفتار حق سودى نبخشد كه در مورد بسيارى از زورگويان و جبّاران سودى هم نخواهد داد، دست به شمشير مى كند؛ يعنى، متوسّل به قدرت مى شود و ستمكاران را بر سر جاى خودشان مى نشاند؛ يا در صورت لزوم، وجود كثيفشان را از سر راه بر مى دارد؛ و شك نيست كه براى اصلاح گروهى از مردم جز اين راه ى نيست .
📚حکومت جهانی مهدی ، مکارم شیرازی ، ص 253
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
📚پرسمان اعتقادی
@rooshanfekr
📚بحارالأنوار (جلد ۶۷و۶۸) / ترجمه موسوی همدانی ; ج ۱ ص ۲۹۲
💮و از 🌟پيغمبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله روايت شده كه فرمود:
💎روز قيامت گروههائى مىآيند كه مانند اين كوه بزرگ اعمال نيك دارند ولى در عين حال فرمان ورود بدوزخ در باره آنان صادر مىشود.سؤال شد آيا اين گونه افراد نماز ميخواندند؟فرمود اينان نماز ميخواندند روزه ميگرفتند و پاسى از شب را عبادت ميكردند ولى اگر از دنيا چيزى در دستشان قرار ميگرفت با ولع و حرص او را ميگرفتند
@rooshanfekr
#دشمن_خود_را_شاد_نکن
🌟امام جواد عليه السلام فرمود:
💎كسى كه از هواى نفس خود اطاعت كند آرزوهاى دشمن خويش را برآورده است.
📚سفينة البحار، ص 728.
@rooshanfekr
#کتاب_غدیر
☘برگی از یک کتاب
🕊امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل فرمود:
👌 ای مفضل!
☘ آدم ابوالبشر سزاوار این نشد که خدا با دست قدرت خویش او را بیافریند و از روح خود در او بدمد مگر به ولایت علی؛
☘ و موسی شایسته گفتگو با خدا نشد مگر به ولایت علی؛
☘ و عیسی نشانه قدرت خدا برای جهانیان قرار نگرفت مگر با تواضع و فروتنی برای علی؛
☘ مطلب را خلاصه کنم کسی جز با بندگی ما لیاقت نظر رحمت الهی را پیدا نکرد...
#کتاب_غدیر
📚نور مهدویت در دل شبهای ظلمانی کویر، صفحه ۳۴۴
@rooshanfekr
❄نکاتی پیرامون خمس
💎به فتوای اغلب فقها سرمایه، متعلَّق خمس قرار میگیرد. بر این اساس، یکی از چیزهایی که لازم است در فهرست اموال مطرح شود، رأس المال یا همان سرمایه است. لازم به ذکر است که مقصود از سرمایه، ثروت متمرکز شدهای است که سبب درآمد باشد. مانند اجناس داخل فروشگاهها، ابزار کارهای صنعتی، زمین کشاورزی، کارخانه (اعم از ساختمان، ابزار و زمین آن) بنایی که به اجاره داده شده، باغ یا اتومبیلی که از طریق آن درآمد حاصل میشود، سهام و در یک کلام، هر مال و ثروت مولّدی که در طریق تولید درآمد واقع شود. البته به فتوای بسیاری از فقهاء سرمایهای که مؤونه زندگی متوقف بر آن است، خمس ندارد؛ لذا اگر در آمد شخصی فقط از طریق سرمایه اوست باید حساب کرد چه مقدار از این درآمد پاسخگویی مؤونه است؛ مثلاً اگر نصف آن مؤونه را کفایت کند، نصف سرمایه خمس ندارد و اگر همه آن برای مؤونه نیاز است تمام سرمایه خمس ندارد.
💎 مقصود از مؤونه، تنها هزینه مورد نیاز خود شخص نیست؛ بلکه اعم است از مخارج خود شخص و افراد تحت تکفّل وی؛ چه آن افراد، واجب النفقه وی باشند، مانند همسر، فرزندان و پدر و مادر فقیر شخص، یا اینکه نفقه آنها واجب نباشد، مانند میهمان.
💎 زکات یا خمس، جای یکدیگر را نمیگیرند. بنابراین، کسانی که سرمایه آنها غلات اربع (گندم، جو، خرما و کشمش) یا انعام ثلاث[2] (شتر، گاو و گوسفند) است،اگر شرایط وجوب زکات در آنها جمع باشد، باید زکات بپردازند و چنانچه مابقی آن از سال خمسی زیاد بیاید، لازم است خمس آن را نیز پرداخت کنند.
@rooshanfekr
✅ درمان تقویت و افزایش عقل با طب اسلامی
1) خوردن نمک قبل و بعد از عذا
2) شستن سر با گل ختمی
3) صدقه دادن و برآوردن حاجت مؤمن
4) گرفتن سبیل و ناخن در هر جمعه
5) مالیدن حنا به کل بدن بعد از استفاده از نوره
6) بوئیدن گل نرگس
7) خوردن ریز غذاهای سفره
8) مصرف کردن سنا مکی یا سید الادویه
9) له کردن گیاه پیچک و گذاشتن آن روی سر بیمار
10) خوردن کرفس ، خرفه و کدو
11) حجامت سر
12) هفت مرتبه بعد از نماز صبح و مغرب بگوید : بسم الله الرحمن الرحیم ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
13) روزی 30 مرتبه بگوید : بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین وتبارک الله احسن الخالقین ولا حول ولا قوه الا باللله العلی العظیم
14) خواندن سوره نحل ماهی یکبار
15) ده مرتبه بعد از نماز صبح بگوید : سبحان الله العظیم وبحمده ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
16) بخور حضرت مریم(ع)
DaftareAyatollahTabrizian
@rooshanfekr
🌸 حضرت امام صادق (ع) میفرمایند:
💎 الفَقرُ مَخزونٌ عِندَ اللّه ِ كَالشَّهادَةِ ، ولا يُعطيهِما إلاّ مَن أحَبَّ مِن عِبادِهِ المُؤمِنينَ 🔴
💎 فقر ، همچون شهادت ، در خزانه خداوند است
و آن را جز به بندگان مؤمنى كه دوستشان دارد ، نمى بخشد 🔴
📚 مشكاة الأنوار : ص 291
@rooshanfekr