▪ پس از واقعه کربلا یزید بر این بود که با دیدارهای مکرر در دربار خود با اسراء کربلا و امام سجاد (ع) بهانهای را برای قتل حضرت (ع) پیدا کند.
▪در بسیاری از کتابها آمده است: یک روز امام را به کاخ خود فرا خواند و از او سوالی پرسید.
▪امام(ع) در حالی که تسبیح کوچکی را در دستش میگرداند، به او پاسخ داد.
▪یزید گفت: «چگونه جرأت میکنی موقع حرفزدن با من تسبیح بگردانی؟»
▪امام فرمودند: «پدرم از قول جدم فرمود: هر کس بعد از نماز صبح، بیاینکه با کسی سخن بگوید، تسبیح در دست بگیرد و بگوید:
▪ «اللهم انی اصبحت و اسبحّک و امجدک و احمدک و اُهللک بعدد ما ادیر به سبحتی»
▪ سپس تسبیح در دست، هر چه میخواهد بگوید، تا وقتی به بستر میرود، برایش ثواب ذکر گفتن منظور میشود
▪. پس هر گاه به بستر رفت، باز همین دعا را بخواند و تسبیح را زیر بالش خود بگذارد،
▪تا موقع برخاستن از خواب نیز برای او ثواب ذکر خدا منظور میشود. من هم به جدّم اقتدا میکنم»
▪یزید گفت: «با هیچ کدام از شماها سخنی نگفتم، مگر اینکه جواب درستی به من میدهید.» پس به او هدایایی داد و دستور داد امام را آزاد کنند.»
▪در روایتی نیز امام سجاد (ع) به «منهال» فرمودند: «هیچ بار نشد که یزید ما را احضار کند و ما گمان نکنیم که میخواهد ما را بکشد.»
▪به هر حال با توجه به شواهد متعدد تاریخی، یزید بارها تصمیم قطعی به قتل امام سجاد و همراهان ایشان داشته، ولی خداوند هر بار آنها را نجات داده است.
▪▪▪▪
▪دستگاه اموی با گذشت زمان به شیوههای مبارزاتی امام سجاد (ع) پی برد و
▪ دریافت که ادامه حیات امام با شرایط و اوضاع زمامداری آنها نمیسازد؛
▪لذا تصمیم به قتل حضرت (ع) گرفتند. به طور کلی میتوان چهار عامل مهم را انگیزه دستگاه حاکم از قتل امام برشمرد:
▪* 1- وسعت نفوذ امام. در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، امام از طریق دعاها و نشر معارف اسلامی به تدریج توانست یارانش را منسجم کنند و آگاهیهای لازم را به آنها بدهد که این خطر بزرگی برای دشمن به حساب میآمد.
▪*2 - بغض و حسادت. عبدالملک، هشام و ولید و حتی جمعی از بزرگان بنی امیه به امام سجاد علیه السلام حسادت میورزیدند؛ چرا که مردم از روی فهم و درایت به امام عرض ارادت میکردند.
▪* 3 - افشاگری. امام سجاد علیه السلام در فرصتهای بسیار و از داستان شهادت پدر و اسارت و مظلومیت خود و خاندانش سخنها میگفت که این خود نوعی افشاگری رسمی علیه ظلم بنی امیه بود.
▪*4 - ترس از قیام. دستگاه خلافت تصوّر میکرد که اگر امام عَلَمی بلند کند بخاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت حتی کسانی که دوست اهل بیت هم نیستند زیر آن پرچم جمع میشوند و قیامی بزرگ علیه حکومت آنان به وجود خواهد آمد.
@rooshanfekr
۞ گریه کلید قلب است و دلی که مغموم و محزون باشد، با گریه باز میشود. آنقدر گریه میکند که در دلش گل میروید. حزن، غم شدید است که گریه ندارد. وقتی غم روی غم بیاید، دل میشکند و گریه آغاز میشود و دل آرام میگیرد. گریه اسلحهی مؤمن است. کربلا اسلحهی مؤمن است. امام حسین علیه السّلام برای گریه خلق شده و قَتیلُالعَبَرات است؛ یعنی کشتهی اشکهاست.
۞ اشک گریه برای دنیا شور است و اشک گریهی آخرت شیرین است. اوّلی چشم را کمسو و زخم میکند و دومی چشم را پرنور و زیبا میکند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📗 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@rooshanfekr
🌸🍃🌸🍃
قبل از سخن گفتن كمی فكر كنيم
حواسمان نیست
که چه راحت با حرفی که در
هوا رها می کنیم
چگونه یک نفر را به هم می ریزیم!
چند نفر را به جان هم می اندازیم!
چه سرخوردگی یا دلخوری هایی
به جای می گذاریم!
چقدر زخم می زنیم...!
حواسمان نیست...
که ما می گوییم و رد می شویم
و می گذاریم به پای رک بودنمان...
اما یکی ممکن است گیر کند!
بین کلمه های ما...
بین قضاوتهای ما...
بین برداشت های ما...
دلی که می شکنیم ارزان نیست...!
#تلنگر
🔵روايت شده است : روز عاشورا بر پشت شريف آن حضرت اثرى مشاهده كردند،‼️ از حضرت زين العابدين عليه السلام علّت آن را پرسيدند فرمود :
هذا ممّا كان ينقل الجراب على ظهره إلى منازل الأرامل واليتامى والمساكين.
✅اين اثر انبانهائى است كه👈بر پشت خود آذوقه به خانه هاى بيوه زنان و يتيمان و تهيدستان مى برده است.‼️
📕مناقب ابن شهراشوب: 66/4،
📗بحار الأنوار : 190/44 ح3.
📘القطره،ج1،ص469، 320/ 15
@rooshanfekr
💠اصلاح نماز در راس امور سالک است.💠
یکی از بخش های مهم نماز قرائت نماز است، قرائتی که با وجود سوره حمد، شفای درد هاست؛
برای اصلاح قرائت باید سه مرحله طی شود!،
اول اصلاح ظاهر و تلفظ درست حروف اما باید دقت کرد برخلاف عمل برخی از متدینین نباید در این مرحله ماند و در تلفظ حروف دچار وسواس شد؛
دوم شناخت معانی الفاظ نماز و قرائت نماز است!، خیلی از ما عمری است نماز می خوانیم اما هنوز گاهی معنای روشنی برای الفاظ نماز در ذهن نداریم!؛
سوم انس گرفتن با این معانی و خطاب قرار دادن خداوند متعال با آنهاست...یکی از عرفا از عالمی پرسید چگونه نماز می خوانی؟ گفت وقتی نماز می خوانم به الفاظ نماز دقت می کنم!، عارف گفت: پس تو کی نماز می خوانی؟!
ماندن در مرحله دوم مانند آن است که ما در یک جمعی سخنرانی کنیم و به جای توجه به مخاطب پیوسته حواسمان به متن سخنرانیمان باشد
باید بتوانیم وقتی می گوییم "اهدنا الصراط المستقیم " واقعا با این دعای بزرگ دامن لطف خدای مهربان را بگیریم و هدایت به طریق اهل بیت علیهم السلام را از او بخواهیم!
@rooshanfekr
🌟محضر آیت الله بهجت(ره)سوال شد:برنامه ای جهت سیروسلوک مرحمت فرمایید.ایشان فرمودند:💎روزانه نصف(یا،یک)صفحه ازکتاب شریف معراج السعاده رابخوانیدوبدان عمل کنید.
📄بخش سی ونهم
👌پس فرمودند: «خوشا به حال طالبان علم، و نظركردن به روى عالم بهتر است ازآزاد كردن هزار بنده و هر كه دوست دارد علم را،بهشت از براى او واجب است وداخل صبح و شام مى شود با خوشنودى خدا و از دنيا نمى رود مگر اينكه از شراب كوثربنوشد و از ميوه بهشت بخورد و در قبر كرم بدن او را نمى خورد و در بهشت رفيق خضر - عليه السلام - خواهد بود»و از حضرت امير المؤمنين - عليه السلام - مروى است كه فرمودند: «اگر مؤمنى بميردو از او بماند ورقى كه در آن مساله علميه نوشته شده باشد آن ورق حجابى خواهد بودميان او،و ميان آتش، و به هر حرفى كه در آن ورق نوشته باشد خداوند عالم شهرى به اوعطا خواهد كرد كه هفت برابر تمام دنيا باشد»و حضرت سيد الساجدين - عليه السلام - فرمودند كه: «اگر مردم بدانند آنچه را كه در طلب علم هست، هر آينه به طلب علم خواهند رفت اگر چه بايد خونهاى ايشان ريخته شود و به درياها فروروند»و از حضرت امام محمد باقر - عليه السلام - مروى است كه فرمودند: «عالمى كه به علم خود عمل كند بهتر است از هفتاد هزار عابد»و از امام جعفر صادق - عليه السلام - مروى است كه فرمودند: «اگر مردم فضيلت شناخت خدا را بدانند چشم نخواهند انداخت به متاع دنيا و نعمتهاى آن، و دنيا در پيش ايشان كمتر خواهد بود از آنچه بر آن راه مى روند كه خاك باشد، و متنعم و متلذذخواهند شد به معرفت خدا مانند لذت بردن كسى كه هميشه در روضه هاى(باغهای) بهشت با اولياء الله بوده باشد. به درستى كه معرفت خدا انيس است از هر وحشتى، و رفيق است در هر تنهائى، و نور هر ظلمتى است، و قوت هر ضعيفى است، و شفاى هر دردى است »و از حضرت امام رضا - عليه السلام - روايت شده است كه: آن حضرت از پدران خود روايت فرمودند كه: «حضرت رسول - صلى الله عليه و آله و سلم - فرمودند كه: برهر مسلمى واجب است طلب علم، پس بطلبيد علم را از جائى كه گمان بدست آوردن آن را داريد وكسب كنيد آن را از اهلش، به درستى كه یادگیری علم براى خدا،حسنه است. وطلب آن عبادت است. و ذكر كردن آن با يكديگر(آموزش ومباحثه آن بادیگران)تسبيح پروردگار است. و عمل كردن به آن جهاد در راه خداست. و ياد دادن آن به كسى كه نمى داند تصدق کردن(صدقه دادن) است. ورسانيدن به اهلش تقرب به خداست، زيرا كه به وسيله آن دانسته مى شود مسائل حلال وحرام. و به وسيله آن روشن و ظاهر مى شود راه بهشت. و آن انيس است در وحشت. ومصاحب و رفيق است در تنهائى و غربت. و همزبانى است در خلوت. و راهنما است درهر حالت. و سلاح است در مقابل دشمنان. و زينت است در نزد دوستان. و به سبب علم،خدا مرتبه قومى را بلند مى كند و ايشان را راهنماى مردم به سوى خير مى گرداند تا مردم متابعت آثار ايشان را كنند و اقتدا به افعال و اعمال ايشان نمايند. ملائكه رغبت مى نمايند به دوستى و محبت ايشان و مى گسترانند بر ايشان بالهاى خود را. و هر خشك و ترى از براى ايشان طلب آمرزش مى كند، حتى ماهيان دريا و حيوانات صحرا. به درستى كه به وسيله علم دلها از جهل زنده مى شود. و ديده هاى بصيرت روشن مى گردد.
و بدنهاى ضعيف، قوى مى گردد. و علم، بنده را مى رساند به سر منزل اخيار(برگزیدگان)، و مجالس ابرار(نیکان)، و به درجات بلند، و مراتب ارجمند در دنيا و آخرت. و ثواب ذكرعلم(بیان داشتن آن برای دیگران)معادل ثواب روزه داشتن است. و درس دادن آن برابر عبادت شبهاست. اطاعت پروردگار وعبادت او به وسيله علم انجام مى شود. و به سبب آن صله ارحام به جا آورده مى شود، وشناخته مى شود حلال و حرام. علم پيشرو و امام است، و عمل تابع آن. خدا الهام مى كند علم را به اهل سعادت و محروم مى سازد از آن ارباب شقاوت را پس خوشا به حال كسى كه خدا او را از حظ علم محروم نگرداند».
📚معراج السعاده
✅کانال معرفتی نکته های ناب مهدوی
@rooshanfekr
⚫️ پنج ندای امام زمان ـ عجلاللهتعالیفرجهالشریف ـ هنگام ظهور..
⭕️آنهایی که با بیادبی میگویند: حسین علیهالسلام تشنه آب نبود و فقط زخمهایش را به ما نشان دادهاند، ببینید و بخوانند:
☑️داغ مصیبت بر دل امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چقدر است که اولین نداهای هنگام ظهور را با عطش و زخمهای جدّ غریبش امام حسین علیهالسلام آغاز میکند:
🔳 ألا یا أهل العالم، أنا الامام القائم.
🔳 ألا یا أهل العالم، أنا الصمصام المنتقم.
🔳 ألا یا أهل العالم، إنَّ جدّی الحسین قتلوه عطشاناً.
🔳 ألا یا أهل العالم، إنَّ جدّی الحسین طرحوه عریاناً.
🔳 ألا یا أهل العالم، إنَّ جدّی الحسین سحقوه عدواناً.
☑️ترجمه:
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه من امام قیام كنندهام.
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه من صمصام انتقام گیرم.
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه جدم حسین را تشنه شهید كردند.
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه جدم حسین را عریان رها كردند.
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه بدن جدم حسین را از روی دشمنی خرد كردند..
📚الزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالی فرجه، ج۲، ص۲۳۳
@rooshanfekr
▪️🔳💔🔳▪️
🔳💔🔳
💔🔳
🔳
🖤امام سجاد
خداحافظ ای یادگار کربلا
سی سال در فراق پدر گریه کرد و گفت:
بازار شام جای عزیزان ما نبود ...
▪️🔳💔🔳▪️
چند بیت روضه 😭 اسارت
مهمان ما باشید
سادات حلال فرمائید
غیرتی ها ببخشند ( ناموس اهل بیت )😭
▪️😭▪️
خم شدن دست خودم نیست اسیری سخت است😭
معجر از غارتی مست بگیری سخت است😭
وسط هلهله باشی و نمیری سخت است😭
گشنه باشی و بگویی نه سیری سخت است😭
روی نی دیدن یک بچه شیری سخت است
جای عباس ع کند شمر امیری سخت است😭
پای پر خار دویدن دارد؟
گیسوی سوخته بچه کشیدن دارد؟😭
چادر کهنه پر وصله دریدن دارد؟
حرف زشت از دهن شمر شنیدن دارد؟😭
نان خشک کف بازار جویدن دارد؟
پیش چشمان رباب آب چشیدن دارد؟
😭😭😭😭😭😭😭😭😭
الا لعنت الله علی القوم الظالمین
یا رب الحسین ع بحق الحسین ع اشف صدر الحسین ع بظهور الحجه
🌟امام صادق علیه السلام:
💎اصْحَبْ مَنْ تَتَزَیَّنُ بِهِ، وَ لا تَصْحَبْ مَنْ یَتَزَّیَنُ لَكَ.
💎با كسى دوستى و رفت و آمد كن كه موجب عزّت و سربلندى تو باشد، و با كسى كه مى خواهد از تو بهره ببرد و خودنمائى مى كند همدم مباش.
📗وسائل الشیعه: ج 11 ص 412
@rooshanfekr
🌟امام صادق علیه السّلام فرمودند: 💎هر چیزی پاداش و مزدی دارد، مگر اشکی که برای ما ریخته شود (که چیزی با آن برابری نمی کند و مزد بی اندازه دارد).
💎لکل شیی ء ثواب الا الدمعة فینا.
📕جامع احادیث الشیعه، ج ١٢، ص .٥٤٨
@rooshanfekr
#درس_های_عاشورا
⚫️معنای ابراز برائت در زیارت عاشورا(٢)
🏴قرآن میفرماید: «وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»
📚 (تکویر/۵)
شما خیال نکنید روز قیامت، هرچه حیوان الاغ و گاو و.... هست را محشور میکنند! بیاورند که چکار کنند؟ با گاو چکار کنند؟!
◾️گاو میگوید: خدایا، به من امر کردی علف بخور، خوردم. شیر بده، دادم. گوشت خود را تقدیم کن، کردم.
سؤال و جواب ندارد.
🏴«وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»
📚 (تکویر/۵)
◾️وحشهایی هستند که صفات غیر انسانی در آنها رشد کرده و اینها را از دایرهی انسانیّت خارج کرده است.
◾️یک چهرهی حیوانی از اینها درست کرده و در زمرهی وحوش قرار میگیرند.
◾️امروز باید صفمان را از این وحوش جدا کنیم اگر میبینیم در قلبمان ذرّهای #صفت_رذیله است، ذرّهای صفتی هست که نمیگذارد ما ارتباط کامل با امام خود داشته باشیم، نمیگذارد #ولایت کامل را در روحمان پیاده کنیم.
◾️تک تک این ابراز برائتها و لعنهایی که میکنید، باید شما را قدم به قدم از صف لشکر دشمن جدا کند تا به محضر 🏴آقا سیدالشّهداء علیهالصّلاةوالسّلام میرسید.
◾️ببینید این یک عمل است. همانطور که حرّ خودش را جدا کرد.
◾️گفت: دستها و چشمهای مرا ببندید، طناب را به گردن من بیندازید، مرا روی زمین بکشید و خدمت 🏴امام حسین علیهالسّلام ببرید. من خیلی ظلم کردم، من امام را در صحرای کربلا اسیر کردم، من مانع او شدم.
◾️حالا برگردیم به خودمان.
ما امام زمانمان را در کربلای دنیا، پس پردهی غیبت اسیر نکردیم؟ او را گیر نینداختیم؟
◾️ دست یاری به آقا ندادیم که آقا ظهور بفرمایند. همین صفات ما، صفاتی مثل ✖️حبّ دنیا، ✖️طمع، ✖️حرص، ✖️کبر، ✖️غرور، ✖️دلبستگیهای مجازی و دنیایی، ما را از صفوف یاران 🏴امام زمان ارواحنافداه خارج کرده.
🏴این صفات جلوی دید ما را گرفته است.
◾️قدمبهقدم باید در قالب برائتها خودت را از این صفات جدا کنی.
◾️در ظاهر از لشکریان عمر سعد ابراز برائت میکنی، از سران آن لشکر، کسانی که پایه و اساس #ظلم و ستم را بنا نهادند، ولی در حقیقت از صفاتی که از شمر، شمر ساخت.
💠استاد حاج آقا زعفری زاده
@rooshanfekr
خطبه امام سجّاد علیه السّلام در کوفه ..... ص : 177
سپس امام سجّاد علیه السّلام با دست اشاره به مردم کرد ساکت شوید، همه ساکت شدند، آنگاه برخاست و ایستاد و پس از حمد و ثنای الهی و درود بر محمّد مصطفی صلی اللَّه علیه و آله و سلم چنین فرمود:
ایّها النّاس من عرفنی فقد عرفنی، و من لم یعرفنی فأنا اعرّفه
غمنامه کربلا، ص: 178
بنفسی: انا علیّ بن الحسین بن علیّ بن ابی طالب، انا بن المذبوح بشطّ الفرات من غیر ذحل و لا تراث، انا بن من انتهک حریمه، و سلب نعیمه، و انتهب ماله، و سبی عیاله، انا بن من قتل صبرا، و کفی بذلک فخرا ایّها النّاس! ناشدتکم اللَّه هل تعلمون انّکم کتبتم الی ابی و خدعتموه، و اعطیتموه من انفسکم العهد و المیثاق و البیعة، و قاتلتموه و خذلتموه؟ فتبّا لم قدّمتم لانفسکم و سوءتا لرأیکم، بایّة عین تنظرون الی رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله و سلم اذ یقول لکم:
قتلتم عترتی، و انتهکتم حرمتی فلستم من امّتی؟،
(1) ای مردم! آن کس که مرا شناخت و آن کس که مرا نشناخت خود را به او معرّفی میکنم، من علی پسر حسین علیه السّلام فرزند علی بن ابی طالب علیه السّلام هستم، من پسر کسی هستم که در کنار فرات بدون آنکه خونی را از او طلبکار باشند و خواستار قصاص شوند. او را سر بریدند، من پسر آن کسی هستم که حریم حرمت او را شکستند، و مال او را به یغما بردند، و اهل بیت او را به اسیری گرفتند، من پسر آن کسی هستم که او را بدون دفاع کشتند، و این افتخار (شهادت) ما را بس. ای مردم! شما را به خدا سوگند میدهم آیا میدانید که برای پدرم نامه نوشتید، ولی او را فریب دادید، و پیمان و عهد و میثاق بستید و بیعت کردید، در عین حال با او جنگیدید، و او را بییاور گذاشتید، هلاکت باد بر شما که چه توشهای برای خود به پیش فرستادید؟ و زشت باد رأی شما، با کدام چشم، رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم را مینگرید، آن هنگام که به شما بفرماید: عترت مرا کشتید، و حریم حرمت او را شکستید، پس شما از امّت من نیستند.
غمنامه کربلا، ص: 179
@rooshanfekr
🌾🌿🌾
🚩غفلت از گناه خويشتن
امام حسین علیهالسلام:
«إِيّاك اَنْ تَكُونَ مِمّنْ يَخَافُ عَلَى الْعِبَادِ مِنْ ذُنُوبِهِمْ وَيَاْمَنُ الْعُقُوبَةَ مِنْ ذَنْبِهِ».
«مبادا از كسانى باشى كه از گناه ديگران بيمناكند، و از كيفر گناه خود آسوده خاطرند».
🔸تحف العقول، ص۲۷۳
🌾🌿🌾
@rooshanfekr
💎 در دستگاه امام حسین علیه السّلام حتّی ریا هم ممدوح است. اگر جلوی روی مردم برای امام حسین علیه السّلام مالت را بدهی یا سینه بزنی، خوب است. اصحاب که به میدان میرفتند، رجز میخواندند و خودشان را معرفی میکردند. تظاهر در دستگاه امام حسین علیه السّلام جزا دارد. البته بهتر است کار خود را به خدا و امام حسین علیه السّلام نشان بدهی و بگویی خدایا ببین من دارم این کار را میکنم، حسین جان ببین من دارم این کار را میکنم.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📗 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@rooshanfekr
#پاسخ_به_شبهه؛
🔴 آیا «شمر» جانباز جنگ صفین و از یاران و شیعیان حضرت امیرالمومنین علیهالسلام بود و بعدها راهش عوض شد و قاتل سیدالشهدا علیهالسلام شد؟!
🔸یکی از مطالبی که مدتهاست گفته میشود این است که شمر از جانبازان "جنگصفین" و "شیعیان امیرالمومنین" بوده و بارها به حج رفته بود و از بس نماز خوانده بود پیشانی و زانوهایش پینه بسته بود و تمام تلاش نویسنده و گوینده مطلب این است که میخواهد طوری القاء کند که: آری امام حسین علیهالسلام را شیعیان کشتند پس آی شیعیان مواظب باشید شمر نشوید!!!
✅ حال واقعیت چیست؟
مطلب از ۵ جهت مورد بررسی است:
❌ تولد شمر
❌ قبل از جنگ صفین
❌ حضور در جنگ صفین
❌ جانبازی در جنگ صفین
❌ بعد از جنگ صفین
1⃣- تولد شمر از طریق زنا ؛
در نحوه زنازادگى وى نقل شده که روزى مادر شمر که زن بُزچرانى بود و در بیابان به کار خود مشغول بود، از چوپانى که از کنار او مىگذشت تقاضاى آب کرد تا با آن رفع عطش کند. چوپان تقاضاى شیطانى خود را شرط دادن آب قرار داد و مادر شمر نیز پذیرفت و از این طریق نطفهٔ شمر منعقد شد!
📚بحارالانوار، ج۴۵ ص۵
و به این دلیل بود که در کربلا هم امام حسین علیهالسلام شمر را پسرِ زن بزچران خطاب کرد و هم زهیربنقین علیهالسلام خطاب به شمر گفت: ای فرزند زنی که بر پاشنه پایش ادرار میکند. (استعاره از زنی که در سن کم زنا کرده)
2⃣- شمر قبل از جنگ صفین؛
شمر از قبیلهٔ هوازن بود که پدر و قبیلهاش مسلمان نمیشدند تا وقتی که از مسلمانان شکست خوردند و بعد اسلام آوردند!
3⃣- حضور شمر در جنگ صفین؛
حضور شمر در جنگ صفین به همراه قبیلهاش هوازن و تیرهاش بنیضباب در جبههٔ امیرالمومنین علیهالسلام قطعی است اما مساله انگیزهٔ حضور اوست!
در زمان جنگ صفین، شمر از بزرگان قبیلهٔ خودش نبوده و به دستور بزرگان قبیله خودش که تصمیم گرفته اند در لشکر امیرالمومنین باشند، بر مبنای سنت قبیله گرایی مانند سایر مردان قبیلهاش در جبههٔ امیرالمومنین علیهالسلام قرار گرفته و با انگیزههای قومی قبیلهای در جنگ حضور داشته است.
👌شاید برای تان سوال باشد که مگر می شود؟
که باید گفت بله در عرب آن روزها سنت قبیلهگرایی رواج زیادی داشته و نمونهاش شخصی به اسم قزمان بن حارث از افراد حاضر در جبهه رسولخدا در جنگ اُحد بود که وقتی در جنگ جراحت دید و در حال مرگ بود اطرافیانش گفتند:
(ای قزمان تو امروز به امتحان و بلای سختی گرفتار شدی بنابراین بشارت باد تو را شهادت و باغ بهشت بر تو گوارا باد)
قزمان جواب داد:
باغی از بهشت؟ لب فرو بندید، شما گمان کردهاید که من به خاطر اسلام جنگیدم؟
نه، چنین نیست. من تنها برای قبیله و خویشاوندانم جنگیدم!
قزمان این را گفت و برای رهایی از رنج جراحت با بریدن رگهای پشت آرنج دست خود، خودکشی کرد و رسولخدا گفت او از اهل جهنم است.
4⃣- جانبازی شمر در جنگ صفین؛
روایت طبری و نصربنمزاحم از شمشیر خوردن صورت شمر در جنگ صفین قابل استناد نیست. زیرا روایت طبری مستقل نیست و همان روایت نصربنمزاحم است پس این روایت خبر واحد است و
راوی خبر واحد جانبازی شمر اشخاصی هستند که یکی در کارنامهاش نوکری یزید را کرده است و دیگری نوکری خاندان عمر را. و برای شیعیان این روایات قابل پذیرش نیست.
حتی در صورت پذیرش اینکه شمر در جنگ صفین جانباز شده باید بگوییم او جانباز سنت و دستور بزرگان قبیله خودش شده نه جانباز راه امام معصوم علیهالسلام.
5⃣- شمر بعد از جنگ صفین؛
شمر بعد از صفین با معاویه بیعت کرد! در صورتی که بعد از صفین افراد دو دسته شدند یا به امیرالمومنین علیهالسلام وفادار ماندند یا به خوارج پیوستند و هم با امیرالمومنین و هم با معاویه دشمنی کردند.
اما شمر راه سوم را انتخاب کرد و با معاویه بیعت کرد و مأمور شد که شیعیان را بکشد که نمونه بارز آن کشتن حجربنعدی بود تا نشان دهد که از سر محبت به علی علیهالسلام در صفین حضور نداشته! و بعدها هم که ماجرای کربلا را به وجود آورد!
❌❌❌
از تمام این مطالب اثبات میشود که شمر نه تنها شیعه و از جانبازان صفین نیست بلکه زنازادهای است که از تولد تا مرگ دشمنی اهلبیت علیهمالسلام را داشته است. و حج رفتن و نماز خواندن به تنهایی دلیل بر عاقبت به خیری نیست و حرامزاده ترینهای تاریخ مانند شمر نماز گزار و حج گزار بودهاند و آنچه مهم است ولایت اهلبیت علیهمالسلام است.
هیچ محبّ و شیعهای حاضر نیست امامش را بکشد و تمام دشمنان در کربلا غیرشیعه بودند./«سراج»
@rooshanfekr
🔷(حدیث قدسی) فرمان خداوند به دنیا:
💎یا دنیا! اخدمی من خدمنی و اتعبی من تبعک؛
💎ای دنیا! به کسی که به من خدمت میکند، خدمت کن و کسی که دنبال تو می آید را خسته کن!
📚تنبیه الغافلین و تذکرة العارفین، ج 1، ص 424.
@rooshanfekr
🌟امام صادق(ع)می فرمایند:
💎اوحی الله عز و جل إلی داود (ع): یا داود بی فافرح و بذکری فتلذذ و بمناجاتی فتنعم؛
🌟خداوند به داوود وحی فرستاد:
💎ای داوود به وجود من شادی کن و از یاد من لذت ببر و با مناجات من متنعم باش.
📚بحارالانوار، ج۱۴، ص۴۳
@rooshanfekr
🌟 امام سجاد (علیه السلام) فرمودند :
💎 انسان بزرگوار به بخشش خود می بالد ، و انسان پست به دارایی خویش می نازد.
📚 الذره الباهره ص ۲۷
@rooshanfekr
#حدیث_روز
#مناسبتی
💠 امام سجاد علیهالسلام:
🔰 ثَلاثَةٌ لايُكَلِّمُهُمُ اللّه ُ يَوْمَ الْقيامَةِ
🔶 وَلايَنْظُرُ اِلَيْهِمْ
🔷 وَلايُزَكيّهِمْ وَلَهُمْ عَذابٌ
1⃣ مـَنَ حَجـَدَ اِماما مـِنَ اللّه ِ
2⃣ اَوْ ادَّعى امِاما مِنْ غـَيرِ اللّه ِ
3⃣ اَوْ زَعَمَ لِفُلانَ وَفُلانٍ فِى اْلإسْلامِ نَصيبا.
💢 سه گروه اند كه خداوند در روز قيامت با آنان سخن نگويد
🔶 و به آنان نظر نكند
🔷 و ايشان را پاك نسازد و براى آنان عذابى دردناك است:
۱ ـ كسى كه امامِ از سوى خدا را انكار كند.
۲ ـ كسى كه امامى از سوى غيرِخدا را بپذيرد. و ادّعا كند.
۳ ـ كسى كه خيال كند، فلانى و فلانى از اسلام بهره اى دارند.
📚 بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۱۱۱
@rooshanfekr
💠 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله:
✳️ امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود.
❇️ اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابنزیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند... ۱۳۷۲/۰۴/۲۳
@rooshanfekr