💠پرسش: چرا بیشتر مسلمین با وجود اینکه به خدای متعال ایمان دارند، ولی دارای مشکلات و نیازهای فراوان هستند؟
1. رفاه، پول داری و دارایی انسان ها در دنیا، دلایل و زمینه های متعددی دارد. یکی از راه های اصلی و عمومی آن، کار و تلاش و دسترسی یا دست اندازی به امکانات و منابع است. چنان که در قرآن می خوانیم: «مَنْ کانَ یرِیدُ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زِینَتَها نُوَفِّ إِلَیهِمْ أَعْمالَهُمْ فِیها وَ هُمْ فِیها لا یبْخَسُون2؛ کسانی که زندگی دنیا و زیور آن را بخواهند، [جزای ] کارهایشان را در آنجا به طور کانال به آنان می دهیم و به آنان در آنجا کم داده نخواهد شد».
اگرچه به دلیل مزاحمت ها، رقابت ها و محدودیت ها، همه انسان ها به همه آرزوهای دنیایی خودشان نمی رسند؛ چنان که در قرآن مجید می خوانیم: «وَ مَنْ کانَ یرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها؛3 و کسی که کشت این دنیا را بخواهد به او از آن می دهیم» که منظور از «منها» بخشی از آن است.
بنا بر آن چه گفته شد، مسلمان و غیرمسلمان، انسان های وارسته و یا گناهکار، اگر در دنیا تلاش کنند بهره مند خواهند شد و پول داری و رفاه، فقط به کافران یا مؤمنان اختصاص ندارد که در اصطلاح از آن به قانون و سنّت یاد می شود.
2. واقعیت این است که میان دنیاگرایی و آخرت گرایی و به عبارت دیگر بهره مندی بیش از نیاز در دنیا و بهره مندی در بهشت الهی، رابطه عکس وجود دارد و به همین جهت، مؤمنان به لحاظ رعایت تقوا، به دنبال فزون خواهی نیستند و خداوند نیز شرایطی را برای آنها فراهم می آورد که آنها از دنیاگرایی به دور باشند؛ به طوری که گاهی خداوند آنها را گرفتار بلا، بیماری و محرومیت می کند که از آن به قانون و سنّت «امتحان الهی» یاد می شود.
خداوند می فرماید: «فَلا تُعْجِبْک أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما یرِیدُ اللَّهُ لِیعَذِّبَهُمْ بِها فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ کافِرُونَ11؛ ثروت ها و فرزندان کافران، تو را به شگفت نیاورد. خداوند می خواهد ایشان را به وسیله آن عذاب کند و جانشان در حال کفر بیرون رود».
یک وقت جناب رسول الله به خواستگاری خانمی رفتند. پدر آن خانم از دخترش تعریف کرد. گفت: دختر من تا به حال مریض نشده. پیغمبر اکرم به قول امروزی ها چای نخورده و پذیرایی نشده از خانه بیرون آمد. فرمودند می ترسم در این خانه بمانم! خیری در این دختر نیست. مگر می شود بر مؤمنی چهل روز بگذرد و هیچ سختی و بلا بر او نازل نشود؟ بالاخره انسان در زندگی گناهانی دارد که اگر خدا دوستش داشته باشد با بلاها آن را پاک می کند. در روایات آمده: ملعون است کسی که چهل روز بگذرد و بلایی نبیند... شخصی آمد به حضرت گفت این حرف خیلی مشکل است حضرت فرمودند منظور این نیست که سقف خانه اش بر سرش خراب شود؛ گاهی تب می کند یا یک پول مختصری گم می کند گاهی چیزی به او می گویند دلش می رنجد این نوعی بلاست. گاهی پولی می شمارد و می بیند کم است. دوباره می شمارد می بیند درست است... همین که یک مقداری در شمردن اوّل تو دلش جا خورده، موجب بخشش گناهانش می شود. اما کسانی که معتقد به آخرت نیستند تمام بهره هایشان را در همین دنیا می گیرند.
✅کانال کافیه نکته های ناب
🔸سر خدا که عارف سالک به کس نگفت
🔸در حیرتم که باده فروش از کجا شنید
@rooshanfekr
چطور زيارت كربلا از حج هم با فضيلت تر است؟!
با مشاهده روايات فراواني كه در رابطه با فضيلت زيارت كربلا و برتري آن بر حج و عمره وارد شده است،اين سوال به ذهن انسان خطور مي كند كه چگونه مي توان پذيرفت که فضيلت زيارت سيد الشهداء ( عليه السلام ) بيشتر از زيارت خانه خداست؟
براي يافتن پاسخي مناسب براي اين سوال بجا چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:
اولاً با تأمل در متن احاديث ياد شده، مشخص مي شود که عدد در آنها، مفهوم عددي ندارد؛ بلکه مقصود از آن، کثرت است. به همين جهت، در شماري از اين احاديث وقتي راوي از برتري زيارت امام حسين ( عليه السلام ) برحج، شگفت زده مي شود، امام ( عليه السلام ) برتعداد آن مي افزايد.
بنابراين، مقصود در همه اين روايات، آن است که فضيلت زيارت امام حسين( عليه السلام ) بسي بيشتر از فضيلت حج وعمره است.
ثانياً اين گونه ارزش گذاري در روايات اهل بيت ( عليه السلام ) به زيارت امام حسين ( عليه السلام ) اختصاص ندارد، بلکه موارد متعددي يافت مي شود که عملي يک هزار برابر حج، بلکه بيشتر از آن ارزيابي شده است؛ مانند: برآوردن حاجت مؤمن، که برتر از يکهزار حجّ پذيرفته ، شمرده شده است. امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد: «قضاء حاجة المؤمن افضل من ألف حجّة متقبّلة بمناسکها، وعتق ألف رقبة لوجه الله؛ برآوردن حاجت مؤمن، برتر از هزار حجّ پذيرفته شده وآزاد کردن هزار بنده در راه خداست». (1)
و يا رد کردن و خودداری از تصرف مال حرام، که معادل هفتاد هزار حج پذيرفته است. پيامبر خدا( صلي الله عليه و آله و سلم ) مي فرمايد: «لرد دانق من حرام يعدل عند الله سبحانه سبعين ألف حجّة مبرورة؛ هرآينه، رد کردن يک دانگ( يک ششم ) درهم حرام، نزد خدا برابر با هفتاد هزار حج پذيرفته است». (2)
همچنين برخي از احاديث، تصريح مي کنند که زيارت امام رضا( عليه السلام )، معادل گزاردن يک ميليون حج است .
محمد بن ابي نصر بِزَنطي مي گويد که در نوشته اي از امام رضا ( عليه السلام ) خواندم:
أبلغ شيعتَي أنَّ زيارَتي تَعدِلُ عِندَالله - عز وجل- ألفَ حَجَّةٍ وألفَ عُمرَةٍ مُتقَبَّلةٍ کلّها؛
به شيعيان من برسان که زيارت من نزدخدا، برابر با يک هزار حج وعمره پذيرفته است.
او مي گويد: اين موضوع را با امام جواد ( عليه السلام ) درميان گذاشتم که چگونه مي شود که زيارت آن امام ( عليه السلام )، برابر با يک هزار حج باشد؟ امام جواد ( عليه السلام ) پاسخ داد:
إي وَالله! وألفُ ألفِ حَجَّةٍ لِمَن يَزوُرهُ عارفاً بِحِّقهِ؛ (3)
آري، به خدا! وبرابر با يک ميليون حج است، براي کسي که او را از سر معرفت، زيارت کند.
با توجه به مجموع روایات رسیده در باب فضیلت زیارت امام حسین(علیه السلام) و برتری آن با حج،می توان گفت علاوه بر اینکه احتمال مفهوم عددی داشتن این احادیث بعدی نداشته و محذوری به دنبال ندارد،می توان زیارت امام حسین(علیه السلام) را با حج واجب هم مقایسه کرد به اینصورت که هرچند زیارت جایگزین حج واجب نمی شود،ولی بعدی ندارد که ثوابش بیشتر از حج واجب هم باشد.در بین اعمال دیگر هم مواردی داریم که مستحب ثوابش از واجب بیشتر است و نمونه روشن آن سلام و جواب سلام است،که طبق روایات ثواب سلام کردن با اینکه مستحب است از ثواب جواب سلام که واجب است،بیشتر می باشد.
امام على عليه السلام می فرمایند:
اَلسَّلامُ سَبعونَ حَسَنَةً تِسعَةٌ وَ سِتّونَ لِلمُبتَدى وَ واحِدَةٌ لِلرّادِّ : سلام هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه تاى آن براى سلام كننده است و يكى براى جواب دهنده.(4)
ب:توجّه دادن به امور سرنوشت ساز اجتماعي
دومين نکته در فهم احاديث ياد شده، اين است که مقصود از آنها، کاستن از اهمّيت حج به مفهوم حقيقي آن نيست؛ زيرا اگر حج اهمّيت نداشته باشد، معيار قرار گرفتن آن براي ارزيابي ارزش هاي ديگر، بي معناست، به بيان روشن تر، از آن جا که ارزش واهمّيت حج وشهادت در راه خدا، براي همه مسلمانان، روشن وبديهي است ، پيشوايان اسلام، براي توجّه دادن مسلمانان به ارزش شماري از کارهايي که نقش اساسي درسازندگي جامعه دارند، حج وشهادت را معيار ارزيابي آنها قرار داده اند و به کساني که در کنار انجام دادن وظايف وجوبي خود به انجام دادن اين گونه امور اجتماعي بپردازند، بشارت داده اند که خداوند، از فضل خود، پاداشي که قابل مقايسه با پاداش انجام دادن وظايف وجوبي نيست، به آنان عنايت مي فرمايد.
ج: توجه دادن به حقيقت حج
مهم ترين نکته در رواياتي که زيارت امام حسين ( عليه السلام ) را برتر از حج معرّفي کرده اند، توجه دادن مسلمانان به روح حج وحقيقت آن است.
روح همه عبادت ها - که حج، جامع ترين آنهاست -، حاکميت نظام مبتني برتوحيد به رهبري امام عادل درجامعه است؛ زيرا تنها درسايه اين نظام است که ارزش هاي الهي، امکان تحقّق و بالندگي پيدا مي نمايند و چنان که از امام رضا ( عليه السلام ) گزارش شده ، امامت امام عادل، اساس بالندگي اسلام، محسوب مي گردد:
فریاد که در رهگذر آدم خاکی
بس دانه فشاندند و بسی دام تنیدند
#تک_بیتی
دوستان بزرگوار و نمازگزاران فرهیخته؛
سلام علیکم والرحمه
از همه بزرگوارانی که در مراسم تشییع و تدفین و تعزیه مرحوم ابوی بنده قدما، قلما یا به هر نحوی تشریک مساعی نمودند کمال تشکر و امتنان را دارم.
شکر الله مساعیکم و تقبل الله منکم🙏
🔹به افراد عصبی که در خیابان به شما تنه می زنند، راه بدهید تا عبور کنند
🔸به رانندگان عصبانی و بی منطق که می خواهند از هر گوشه ای زودتر به مقصد برسند، راه بدهید
🔹به کسی که در خیابان به شما بیاحترامی می کند، بی اهمیت باشید
🔸در برابر کسی که بی محابا به شما ناسزا می گوید، سکوت کنید و محیط راه ترک کنید
🔹در برابر کسی که کارهای وقیحانه خود را به شما نسبت میدهد، کوتاه بیایید
🔸در برابر کسی که مدام دروغ می گوید لبخند بزنید و بگذرید، در پی انتقام نباشید
🔻چون آنها به راحتی هر کاری که بخواهند را می کنند!
🔹به سادگی شما را وارد بازی های کثیف خود می کنند!
🔸با بی حیایی و فریاد و دریدگی شما را تا سطح خودشان پایین می کشند
🔹یادتان باشد آنها همیشه حق به جانب هستند و آدم سالم و باشرف از پس آنها برنمی آید
🔺ضرب المثلِ "باید با هر کسی مثل خودش بود" را برای رسیدن به آرامش فراموش کنید و از چنین افرادی فقط دور باشید و یقه تان را دست هر دیوانه ای ندهید چون به قول معروف مردم از دور دیوانه اصلی را تشخیص نمی دهند!
مهراب_حیدری
اگر میخواهی شخصیت واقعی یک انسان را بشناسی ،
به حرفهایی که دیگران درباره او می زنند توجه نکن ...!
بلکه ببین او درباره دیگران چطور صحبت می کند ...!
الاغی دعا کرد صاحبش بمیرد
تا از زندگی خرانه خود خلاص شود
صاحبش فکر الاغ را خواند و گفت:
ای خر! با مرگ من تو را شخص
دیگری خریده و صاحب میشود...
دعا کن که از خریت خود بیرون شوی!
✍ #عبید_زاکانی
▪️💔▪️
💔
ما را اگر چه بازی دنیا خراب کرد
اما به لطف #روضه_ی_ارباب بهتریم
▪️💔▪️
▪️🔳💔🔳▪️
🔳💔🔳▪️
💔🔳▪️
🔳▪️
▪️
#یاسیدالساجدین...🖤
خون جگر کرد تو را کرب و بلا...امّا شام
قتلگاهِ تو و زینب شده در هر یک گام
▪️🕊💔🕊▪️
▪️🕊🌻🕊▪️
☑️امام سجّاد عليه السلام در بيت اللَّه الحرام مشغول طواف كعبه بود كه با عبدالملك بن مروان رو به رو شد.
◻️عبدالملك گفت: چرا نزد ما نمى آيى تا چيزى از دنياى ما به تو برسد؟!
☑️امام عليه السلام رداى مباركش را پهن كرد و فرمود:
اللهمّ أره حرمة أوليائك.
خداوندا! احترام و مقام اولياى خودت را به او نشان بده!
◻️ناگاه رداى مباركش پر از درّ گرديد.
آنگاه امام سجّاد عليه السلام رو به او كرد و فرمود:
كسى كه احترام و مقام او در پيشگاه خداوند چنين است نيازى به دنياى تو ندارد.
◻️سپس فرمود: خداوندا! بگير اينها را كه من نيازى ندارم.
🔘الصراط المستقيم: ۱۸۰/۲ ح ۱،
🔘بحار الأنوار: ۱۲۰/۴۶ ح ۱۱. نظير اين روايت را راوندى در «الخرائج: ۲۵۵/۱ ح ۱» آورده است.
🔘القطره:ج۲،ص552،ح23/995
▪️🕊🌻🕊▪️
یک خط روضه😭
مهمان ما باشید
#روضه_حضرت_علی_اصغر
▪️😭▪️
جز خدا در همه ی عُمر به کس رو نزدم
رو زدم آب بگیرم پسرم را کشتند
😭😭😭😭😭😭
واااااای....😭
🔰حق والای آموزگار عقاید حقه
📝مردی حضور علی بن الحسین علیهما السلام رسید و شخصی را با خود آورده بود که گمان داشت پدرش را کشته اشت. متهم در محضر امام اعتراف نمود و مستوجب قصاص شد. حضرت از ولیّ خون خواست که او را ببخشد تا مشمول اجر بزرگ باری تعالی گردد، اما دل جوان به این عفو راضی نبود.
امام فرمود: اگر به یاد می آوری که او بر تو حقی دارد، به احترام آن حق از او بگذر و آزادش نما! عرض کرد: یابن رسول الله! او به من حقی دارد ولی ارزش آن به قدری نیست که از خون پدرم بگذرم. فرمود: پس میخواهی چه کنی؟ گفت: می خواهم قصاص کنم. اما اگر او مایل باشد، حاضرم به احترام حقی که به من دارد، قتل او را با دیه صلح کنم و آزادش نمایم.
امام پرسید: حق او بر تو چیست؟ عرض کرد: او توحید خدا، نبوت محمد صلی الله علیه وآله وسلم و امامت علی علیه السلام و دیگر ائمه را به من آموخت. حضرت فرمود: آیا اینها که به تو یاد داده کفایت از خون پدرت نمی کند؟! به خدا سوگند! آموخته های او خون مردم روی زمین از اولین و آخرین را کفایت می کند، جز خون انبيا و ائمه علیهم السلام که چیزی خونبهای آنان نیست.
🌱«فهذا لا يفي بدم أبيك؟! بلى والله هذا يفي بدماء أهل الأرض كلهم من الأولين والآخرين سوى الأنبياء والأئمة، إن قتلوا فإنه لا يفي بدمائهم شئ»
📗تفسير الامام العسكري ص۵۹۹
📗بحار الانوار ج۲ ص۱۲
📗الاحتجاج ج۲ ص۵۰
📗جامع احاديث الشيعة ج۲۶