فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب امروز در دیدار دانشجویان:
نگاه نقادانه را داشته باشید اما نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفتهای کشور داشته باشید. ۱۴۰۳/۱/۱۹
@rooshanfekr
رهبر انقلاب: انسان به بعضی گناهها توجه ندارد/ خیلی از اظهارات در فضای مجازی مراقبت لازم دارد
رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار دانشجویان:
🔸بعضی از گناهها هست که انسان توجه ندارد به اینکه اینها گناه است. خیلی از حرف زدنهای ما، خیلی از اظهاراتی که در فضای مجازی میکنیم اینها پاسخ لازم دارد بالاخره مراقبت باید کرد.
🔸رفتارهای نادرست خودمان اگر شناخته شد اصلاحش ممکن میشود، توبهی از آنها ممکن میشود، استغفار از آنها ممکن میشود، اگر نادرستی شناخته نشد انسان توبه هم نمیکند میماند متراکم میشود، دل را از نورانیت میاندازد حیف است شماها واقعاً دلهایتان نورانی است.
🔸توصیهام این است که دقت کنید که چه میگویید، فکر این را بکنید که در این بیان، در این گفتار، در این نوشتار مرتکب عملی نشویم که بعد نتوانیم برایش جوابی داشته باشیم. ۱۴۰۳/۱/۱۹
@rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیا ما را به کدام بازی مشغول کرده؟!
ــــــــــــــــــــــــ
پیوند آیات مسطورا به شهدا گرامی دفاع مقدس
«جزء بیست و هفتم قرآن»
#زندگی_با_آیهها
#مسطورا_شهدا
#رمضان
@rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مبهوت شدن داوران برنامه محفل از کودک کمتوان ذهنی که حافظ کل قرآن شد
با وجود معلولیت ذهنی قرآن رو کامل حفظ کرده.
هیچکس نمیدونه چطوری قرآن رو حفظ کرده! اصلا کسی بهش قرآن یاد نداده
@rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 شبهه
آتئیست جماعت میگن چرا از وقتی دوربین اختراع شد نه مردهای زنده شد، نه عصایی مار شد، نه آتشی گلستان شد، نه چاقویی نبرید، نه کسی رفت تو شکم ماهی و زنده موند و نه کسی با قالیچه پرواز کرد!
🟢 این اگه اسمش معجزه نیست پس چیه؟
@rooshanfekr
🌟 امام محمدباقر علیه السلام:
💎 سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید، اگر چه او خود، بدان عمل نکند.
📚 تحف العقول ص 291
✅نکته های ناب
@rooshanfekr
💟مولا علي عليہ السلام فرمودند :
▪️إنَّ الدُّنیا رَنِقٌ مَشرَبُها ، رَدِغٌ مَشرَعُها ، یونِقُ مَنظَرُها ، ویوبِقُ مَخبَرُها ، غُرورٌ حائِلٌ ، وضَوءٌ آفِلٌ ، وظِلٌّ زائِلٌ ، وسِنادٌ مائِلٌ ؛
«دنیا ، آبشخورش تیره است، چشمه اش گِل آلود است، ظاهرش شگفتى آور و درونش هلاکت بار است.
فریبى از میان رونده است [سراب گونه است]، نورى غروب کننده، سایه اى رفتنى و تکیه گاهى نا استوار است.»
📚 بحار الأنوار : ج ۷۳ ، ص ۱۱۶
✅ نکته های ناب مهدوی
@rooshanfekr
⁉️سوال
🙄قرآن می گوید حساب و پاداش مردم با خداست(غاشیه ۲۶).اما شیعیان همیشه می گویند اجرت با حسین با اهل بیت یعنی حسابرس شما آنها هستند ایا شرک از این واضح تر است
🗯پاسخ:
🔷امام صادق فرمود:
« زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر عهده ما می میگذارد انچه از حقوق پرودگار بر ذمه انان است حضرت محمد شفیع می شود و خداوند انان را می بخشد و انچه از حقوق مردم بر ذمه انان است حضرت محمد شفیع می شود و بجای انان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به انان می بخشیم تا انان بدون حساب وارد بهشت شوند»
📚بحار الانوار ج7 ص274
🔶همین مضمون را شیخ کلینی در :
📚کافی ج8 ص162
📚صدوق درعیون ج2 ص57
📚شیخ طوسی در امالی ص406
📚مرحوم بحرانی در تفسیر برهان ج5 ص645
❗️و دیگران روایت کرده اند.
🗯در زیارت جامعه کبیره نیز می خوانیم:
«بازگشت مردم در قیامت به سوی شماست و رسیدگی به پرونده آنها بر عهده شماست»
📚زیارت جامعه کبیره
🗯این مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است.
🔷خطیب بغدادی روایت میکند که ابوبکر در حالت مرگ خود از پیامبر چنین نقل روایت کرد که فرمود:
❗️«بر فراز صراط عقبه ای است که کسی نمیتواند از ان رد شود مگر درصورتیکه جواز عبور از علی به دست اورده باشد»
📚تاریخ بغداد،ج10،ص356
📚همین مضمون را طبری در الریاض النضرة،ج2،ص172 نقل میکند
🗯همچنین ابن حجر روایت میکند که پیامبر خطاب به حضرت علی فرمود:
«ای علی تو در روز قیامت بهشت ودوزخ را برای مردمان تقسیم میکنی»
📚صواعق محرقه،ص75
📚همین معنا را خوارزمی در مناقب ص234وقندوزی حنفی در ینابیع المودة ص83 نقل میکند
🔶حال خداوند می فرماید:
«بازگشت انان به سوی ماست و حساب انان بر عهده ماست»
🔷غاشیه 25-26
❗️اما باید توجه کرد که حسابرسی اهل بیت همان حسابرسی خدا است .هیچ کس نمی گوید که حسابرسی و بازگشت خلایق به طور استقلال با علی و سایر امامان علیهم السلام است بلکه می گویند این کار ذاتا از آن خداست ولی بالواسطه از آن آنهاست.
💦به عنوان مثال اینکه خداوند در ایه ای می گوید که اوست جان ها را می گیرد( زمر42)
💧و در آیه ای دیگر می گوید ملک الموت جان ها را می گیرد( سجده11)
💧ودر آیه ای دیگر می گوید فرشتگان جان ها را می گیرند(نحل32)
🌕در اینجا همگان می گویند گرفتن جان در اختیار خداوند است و ملک الموت و فرشتگان به واسطه و به اذن خداوند جان ها را می گیرند.
👌حسابرسی مردمان نیز در اختیار خداوند است که اهل بیت با واسطه و با اذن خداوند این کار را می کنند لذا منافاتی بین عقیده ما و حسابرسی خداوند نیست .
@rooshanfekr
🌟پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
💎هر گاه يكى از شما دعا كرد ، براى همه دعا كند ؛ زيرا اين ،
دعا را به اجابتْ نزديك تر مى سازد.
📚 بحار الأنوار : ج 93 ص 386 ح 16
✅نکته ای ناب مهدوی در همه پیامرسانها
@rooshanfekr
#امیرالمومنین علیه السلام
عن عبد الله بن عبّاس قال:
كُنتُ عِندَ رسول الله صَلَّی الله علیه وَ آلِه فَسُئِلَ عَن عَلِيٍّ علیه السلام فقال:
«قُسِّمَت الحِكمَةُ عَشرَة أجزاء ، فأُعطِيَ عَلِّيٌ تِسعَة أجزاء و (أعطي) النّاسُ جزءاً واحِداً وَ عَلِّيٌ اَعلَمُ بِالجزءِ الواحِد مِنهُم ».
عبدالله بن عباس نقل می کند که در محضر رسول خدا بودم که از ایشان درباره ی « علیّ بن ابیطالب» سؤال شد؟
رسول خدا در جواب فرمودند:
« حكمت به ده بخش قسمت شده است نه قسمت آن به على (عليه السلام) داده شده و يك قسمت آن به ساير مردم واگذار شده است
و على در همان يك بخش عمومى هم از همه آگاهتر است »
📚مستدرك الصحيحين ج 3ص 126
📚تاريخ بغداد ج 4ص 348و172-ج 11ص 48و49
📚اسد الغابة ج4ص 22
📚مقتل الحسین خوارزمی فصل4 حدیث5 ص43
📚مناقب ابن مغازلی نشر دارالمکتبة بیروت ص181حدیث328
📚تاریخ دمشق ج2 ص481 حدیث1008و1009
📚مناقب ابن شهرآشوب <نشر علامه>ج2ص32
📚عمدةعیون صحاح الاخبار<طبع جامعه مدرسین>فصل36ص305
📚ارشادالقلوب دیلمی ج2ص212
@rooshanfekr
✅ *همسویی با جهان هستی*
وقتی با جهان هستی همسو شوید مورد حمایت ابر ، باد، خورشید، ماه، آسمان و فرشتگان قرار می گیرید. برای کمک گرفتن از تمام انرژی های جهان هستی و رشد و تعالی باید ۱۰ قانون را در نظر داشته باشید:
*۱- قانون خلاء(خالی شدن):*
هر انسانی که خالی شود ،قدرتمند می شود. خالی شوید از کینه، حسد، دروغ، نفرت، گناه علم و محبت. هر چه دانش داریم به دیگران یاد بدهیم تا برای ورود علم جدید باز شود.
*۲- قانون جریان و حرکت:*
هر چیزی که جاری ست قوی تر است و هر جا سکون باشد فقر است. آب زلال هم اگر چند روز در جایی بماندبه مرداب تبدیل می شود.
*۳- قانون نظم :*
در زندگی روی نظم حر کت کنید تا مغزتان هم به این نظم عادت کند هدف هایتان را بنویسید و با نظم انجام دهید و باور کنید که با فعالیتهای منظم به نتیجه مضاعف می رسید.
*۴- قانون پاکی:*
یکی از قوانین مهم طبیعت،پاکی است موهبت های الهی جذب ناپاکی ها نمی شوند. گناه، ناپاکی است و عمر انسان را کم می کند و موهبت های الهی را جذب نمی کند .
*۵- قانون بارش:*
ببارید مهر، ببارید علاقه، ببارید احترام، ببارید دوستی، ببارید عشق، ببارید خنده، ببارید امید. جهان هستی، جهان بخشش است هر قدر دریاها بخار آب بیشتری بفرستند باران بیشتری جذب خواهند کرد.
*۶- قانون سحر خیزی:*
تمام گیاهان در اولین ساعات روز فتوسنتز می کنند. هر چه سحر خیز باشید رزق شما بیشتر است. طول عمر زیاد، شادمانی، نشاط، زیبایی و آرامش در سحرخیزی است.
*۷- قانون جمع:*
یکی از راههای هم سو شدن با کائنات، قانون جمع است. باهم غذا بخورید، باهم دعا کنید، با هم نماز بخوانید، باهم بازی کنید. تنهایی، افسردگی، بیماری و ناهماهنگی با جهان هستی، فقر و فلاکت می آورد.
*۸- قانون هماهنگی(رهایش):*
هماهنگی یعنی بخشش، یعنی رهایش. از ناسپاسی دیگران نرنجید. خودتان سپاسگزار باشید. با جهان هستی هماهنگ باشید ببخشید تا بخشیده شوید.
*۹- قانون تنوع:*
دنبال تازه ها بگردید. تنوع انسان را به آرامش می رساند و موهبت های الهی را جذب می کند وقتی تنوع داریم روحیه کار را افزایش می دهد و انرژی بیشتری را جذب می کنیم.
*۱۰- قانون کارما:*
کارما یعنی اعمال ما بازتاب دارد. هر کار بدی درون شما می ماند و هر کار خوبی به خود شما بر می گردد. سلول های مغز انسان به کلمات مهر آمیز پاسخ مثبت می دهد.
هر ذره ای محبت را می فهمد.
@rooshanfekr
#دنیا
💎چگونه خانه دنيا را توصيف كنم كه ابتداى آن سختى و مشقّت، و پايان آن نابودى است در حلال دنيا حساب، و در حرام آن عذاب است.
💎💎كسى كه ثروتمند گردد فريب مى خورد، و آن كس كه نيازمند باشد اندوهناك است، و تلاش كننده دنيا به آن نرسد، و به رها كننده آن، روى آورد.💎💎💎 كسى كه با چشم بصيرت به آن بنگرد او را آگاهى بخشد، و آن كس كه چشم به دنيا دوزد كور دلش مى كند.
خطبه۸۲
@rooshanfekr
💠 مهم ترينِ آدابِ بيرون آمدن از ميهمان سراى الهى در ماه رمضان
✍️ روزه دار به خويش بنگرد و در واپسين لحظه هاى اين ماه، خود را ارزيابى كند كه تا چه اندازه به هدف اين ميهمانى الهى نزديك شده است؟
آيا احساس مى كند كه به يك دگرگونى معنوى دست يافته است، يا در همان نقطه اى مانده كه در آغاز ماه رمضان بوده است؟
⚜️ سيّد ابن طاووس رحمه الله، مى گويد:
🔹... پس بنگرد كه هنگام ورود به ميهمان سراى الهى و حضور در پيشگاه او ، چگونه بوده است و معرفت هاى خويش را نسبت به خداوند متعال و پيامبرش و ويژگانِ درگاهش و نيز مهم ترين كارهايى را كه از تكاليف دنيوى و بزرگداشت هاى اخروى اوست ، ارزيابى كند .
🔸 [ آيا شناخت او نسبت به اينها و علاقه و اشتياق و روى آوردنش به اينها و نشاط و كشش او به سوى اينها افزوده شده است ، يا حال او در كوتاهى و تدبير ناشايست ، مثل آغاز ماه است؟
🔸آيا نسبت به تدبير الهى، در همه كارهايش حالت «رضا» داشته است؟ يا گاهى راضى بوده و گاهى از انتخاب خداوند در تدبير كارش ، ناخرسند بوده است؟
🔸توكّلش بر خداى متعال چگونه بوده است؟ آيا نهايت آرامش و قرار به آستان مولاى خويش را داشته ، يا در تكيه كردن به خدا ، گاهى نيازمند تكيه كردن به غير خدا بوده و وابستگى هاى دنيايى اش را داشته است؟
🔸سپردن كارها به سررشته دار كارش چگونه بوده ...، چگونه با خداوند همدم بوده است؟
🔸اطمينانش به وعده هاى خداى متعال و باورش به انجام گرفتن آن وعده ها چگونه بوده است؟ نيز برگزيدن خداى متعال بر غير خدا به وسيله او چگونه بوده است؟
🔸محبّتش به خداوند... ، و كوششش در جلب رضاى خداوند چگونه بوده است؟
🔸اشتياقش به رها شدن از سراى آزمون و رسيدن به منزلگاه هاى ايمنى از جفا ، چه سان بوده است؟
🔸آيا از انجام دادن تكليف ، احساس سنگينى مى كرده ، يا آن را از بزرگ ترين شرافت ها مى دانسته است؟
🔸نيز نسبت به آنچه خداوند ، ناپسند دانسته (مثل: غيبت ، دروغ ، سخن چينى ، حسد ، رياست طلبى و هر چه او را از صاحب دنيا و آخرتش باز مى دارد) ، چه حالتى داشته و چگونه آنها را ناپسند مى شمرده است؟
🔰.... پس اگر ديد كه چيزى از بيمارى ها و نيّت هاى بد او ، همچنان بر جاى مانده و درمان اين ماه با عبادتش، سودى نكرده است، پس بداند كه گناه، از ناحيه خود اوست و بلا از سوى خودش است.
پس ، در پيشگاه خداوند ـ كه مولاى اوست ـ بگريد و براى از بين بردن آن ، از رحمت خداوند ، مدد بخواهد.
📚 ماه خدا ج 2 ص 781
@rooshanfekr
💞ساقط شدن فطریه از میهمان ومیزبان
اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده میزبان باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده خودش باشد تکلیف چیست؟
طبق نظر همه مراجع: دراین صورت فطریه برکسی واجب نیست.
==============
واجب شدن فطریه بر میزبان ومیهمان
اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده خودش باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده میزبان باشد ،تکلیف چیست؟
طبق نظر همه مراجع: دراین صورت باید هم میزبان وهم میهمان فطریه را بدهند.
===============
فطریه فرزندی که بعد از غروب متولد شده
آیا فطریه فرزندی که بعد از غروب شب عیدفطر متولد شده واجب است؟
طبق نظر همه مراجع: پراخت فطریه برای جنین در شکم مادر واجب نیست و پرداخت فطریه برای بچه ای که بعداز غروب متولد شود واجب نیست. اما اگرقبل ازغروب متولد شده زکات فطره اش واجب است.
============
دادن زکات فطره به واجب النفقه
آیا می توان زکات فطره را به واجب النفقه داد؟
طبق نظرهمه مراجع: زکات فطره را نمی توان به کسانی که واجب النفقه انسان هستند مانند پدر ومادروفرزندان پرداخت کرد.
نکته: برادر وخواهر می توانند به یکدیگر اگر فقیر باشند فطریه بدهند
داماد می تواند به مادر وپدر زن خود اگر فقیر باشند فطریه بدهند
پدرشوهر ومادرشوهر می توانند به عروس خود اگر فقیر باشد فطریه بدهند.
پدرومادر زن می توانند به داماد خود اگر فقیر است فطریه بدهند
===============
دادن زکات فطره به اقوام ونزدیکان
آیا می توان زکات فطره را به اقوام ونزدیکان داد؟
طبق نظرهمه مراجع: مستحّب است در دادن زكات فطره، خويشان فقير خود(غیر از واجب النفقه ها) را بر ديگران مقدّم دارد
@rooshanfekr
🌹نماز بسیار ساده شب بیست و نهم ماه رمضان
🍃 2 رکعت نماز 🍃،
در هر رکعت یک بارسوره حمد، و بیست بار سوره توحید را بخواند،
در زمره رحمت شدگان محسوب می شود و نوشته اعمالش تا علّیّین بالا برده می شود.
📕بحارالأنوار، ج97، ص 385 به نقل از اربعین شهید
@rooshanfekr
انسان شناسی ۵۲.mp3
12M
#انسان_شناسی ۵۲
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
💢 " بدل زدن " یک فن در کشتی است!
کشتیگیر منتظر است تا رقیب یک فن اجرا کند، و او با بدلِ همان فن، او را به زیر کشد!
♨️دقیقاً همین اتفاق در "ارتباط انسان با شیطان" نیز، وجود دارد!
راستی ؛
شیطان، چگونه به انسان، بدل میزند؟
@rooshanfekr
🌷 #رسول_اکرم(صلی الله علیه و آله) :
✍ إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِّ مَن خَرَجَ عَنهُ هذَا الشَّهرُ ولَم يُغفَر ذُنوبُهُ ، فَحينَئِذٍ يَخسَرُ حينَ يَفوزُ المُحسِنونَ بِجَوائِزِ الرَّبِّ الكَريمِ .
👌 بدبخت واقعى ، كسى است كه اين ماه(رمضان) از او بگذرد ؛ ولى گناهانش آمرزيده نشوند.
👌 پس آن گاه كه نيكوكاران به جوايز پروردگار كريمشان دست مى يابند ، او زيانكار (بازنده) خواهد بود .
📙بحارالأنوار ج ۹۶ ص ۳۶۲
#ماه_رمضان
#آمرزش
┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
@rooshanfekr
✋ #فطریه_مهمان
✍یکی از سوالاتی که مؤمنین در این ایام بسیار می پرسند نسبت به فطریه مهمان است؛ لذا چند نکته کوتاه در این مورد خدمت شما عرض می شود:
1⃣👈 انسان باید فطریه کسانی را که در شب عید فطر نان خور او محسوب می شوند بدهد هر چند این افراد زن و فرزند انسان نباشد یا نان خور انسان در شهر دیگری باشد. (1)
2⃣👈به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای مهمان اگر برای شب عید فطر فقط برای افطاری آمده و شب را نمی ماند فطریه به عهده خودش است ولی اگر مهمان قبل از غروب شب عید فطر بیاید و چند روز مهمان بوده و نانخور محسوب شود در این صورت فطریه اش بر عهده میزبان است. (2)
3⃣👈 اگر فطریه انسان بر شخصی واجب باشد اما آن شخص فطریه را عمدا یا از روی فراموشی نپردازد، به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای پرداخت فطریه توسط خود انسان لازم نیست. (3)
🔹نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1993)
(2) تعریف نانخور: گلپایگانی، اراکی، بهجت، صافی، نوری: صدق انفاق فعلی کافی است. سیستانی: اگر مهمان شب در منزل میزبان بماند و میزبان امکانات رفاهی را برایش فراهم کند و متکفل مخارج او شود نانخور محسوب می شود. رهبری: مهمان یک شبه نان خور محسوب نمی شود، لذا زکات فطره او بر میزبان واجب نیست، ولی اگر کسی غیر از شب عید مدتی مهمان دیگری است که عرفاً نان خور او محسوب می شود، فطریه او به عهده میزبان است. حضرت امام: لازم است مهمان قصد داشته باشد مدتی نزد میزبان باقی بماند. مکارم: مهمانی که تصمیم دارد مدتی نزد میزبان بماند مثلا چهار روز کافی است. شبیری: اگر قبل از غروب آفتاب وارد شود و تصمیم دارد مدت طولانی نزد میزبان بماند. (عروه الوثقی، زکات فطره، فصل فی من تجب عنه ؛ رهبری، سایت لیدر، احکام روزه، س 226 ؛ رساله مراجع تقلید، م 1995 ؛ مکارم، استفتائات سایت، فطریه مهمان ؛ توضیح المسائل جامع، م 2652)
(3) سیستانی، مکارم: اگر شرایط وجوب زکات فطره در انسان وجود داشته باشد، بنابر احتیاط واجب فطریه بر خودش لازم می گردد. (عروه الوثقی، زکات فطره، فصل فی من تجب عنه، م 2 ؛ تحریرالوسیله، المقصد الثانی فی زکاه الابدان، القول فی من تجب علیه، م 4 ؛ رساله مراجع تقلید، م 2006 ؛ رساله جامع، م 2648)
@rooshanfekr
🌸🍃﷽🌸🍃
✋#مصرف_کفاره
👌خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ. بر کسانى که طاقت و توانایی روزه را ندارند، لازم است کفّاره اى بدهند، مسکینى را اطعام کنند و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند (و بیش از مقدار واجب، طعام بدهد)، براى او بهتر است. (سوره بقره آیه 184)
✍چند نکته کوتاه درباره مصرف کفاره خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1⃣👈کسی که سید نیست و کفاره بر او واجب شده است به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای می تواند کفاره را به سید بدهد اگرچه خودش سید نباشد؛ اما در فطریه کسی که سید نیست نمی تواند فطریه خود را به سید پرداخت کند. (1)
2⃣👈 کفاره را به کسی که خرجیش بر عهده انسان واجب است مانند فرزند و پدر و مادر فقیر نمیتوان پرداخت کرد ولی به برادر یا خواهر فقیر و دیگر خویشان اشکال ندارد. (2)
3⃣👈 کفارۀ همسر یا افرادی که واجب النفقه انسان هستند، بر عهده شوهر یا پدر نیست و چنانچه خودشان توانایی ندارند، در صورتی که کفاره، کفاره غیر عمد باشد، به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای هر زمانی که توانایی پیدا کردند خودشان پرداخت کنند. (3)
4⃣👈مصرف کفاره فقط فقیر شرعی است و در جای دیگر نمی توان کفاره را مصرف کرد. (4)
📔نکات توضیحی و منابع:
(1) مکارم، صافی، فاضل: بنابر احتیاط واجب نمی تواند. (تحریرالوسیله، احکام کفارات، م 18 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، س 371 ؛ منهاج الصالحین، ج3 م 1223 ؛ مکارم، استفتائات سایت، روزه، کفاره ؛ عروه الوثقی، کتاب الزکاه، اوصاف مستحقین، م21)
(2) (تحریر الوسیله، کتاب کفارات، م 18 ؛ امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 370 ؛ منهاج الصالحین، ج ۳، م 773 ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 1 ، ص: 95 س 296 ؛ صافی، هدایه العباد، ج 2 کتاب کفارت، م 18 ؛ فاضل، الاحکام الواضحه، م 12 ؛ شبیری، سایت، کتابخانه، احکام و استفتائات روزه، س 270)
(3) شبیری: کفاره ای که به خاطر عذر از روزه، بر زن واجب شده؛ مانند فدیه زن باردار، بنابر احتیاط واجب به عهده همسرش است. مکارم: درباره زن باردار و شیرده، اگر روزه برای بچه ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط واجب به عهده شوهر است. (اجوبة الاستفتائات، س ۸۰۴ ؛ منهاج الصالحین، ج۳، م ۴۲۸ ؛ شبیری، سایت، کتابخانه، احکام و استفتائات روزه، س 271 ؛ مکارم، سایت، استفتائات روزه، قضا و کفاره روزه، احکام کفاره روزه، مسئول پرداخت کفاره زن باردار و شیرده)
(4) (رساله مراجع تقلید، م 1925 ؛ عروه الوثقی، کتاب الزکاه، فصل فی اصناف مستحقین الزکاه)
@rooshanfekr
🌸🍃﷽🌸🍃
✋#احکام_فطریه
✍در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که میفرمایند: ...مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا... . اگر کسى روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد، از ثواب روزه بى بهره است. (من لایحضر الفقیه ج2، ص183)
✍چند نکته درباره فطریه خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1⃣👈 مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزان چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف می کنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. (1)
2⃣👈 کسی که در غروب شب عید فطر فقیر شرعی است یعنی کسی که خرج سالش را مطابق با شأنش ندارد پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست. (2)
3⃣👈 پرداخت فطریه قبل از ماه رمضان صحیح نیست و در میان ماه رمضان و قبل از غروب شب عید فطر نیز به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، نباید فطریه پرداخت شود. (3)
4⃣👈 به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب مصرف فطریه برای فقرا و مساکین می باشد و در موارد دیگری نمی شود مصرف کرد. (4)
📔نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1991 ؛ رهبری، سایت لیدر، احکام روزه، م 232 و م 233)
(2) (رساله مراجع تقلید، م 1992)
(3) حضرت امام، رهبری، مکارم، نوری، بهجت، فاضل: بنابر احتیاط واجب قبل از غروب شب عید فطر پرداخت نکند. (رساله مراجع، م 2025 ؛ عروه الوثقی، زکاه الفطره، فصل فی وقت وجوبها، م1 ؛ تحریرالوسیله، المقصد الثانی فی زکاه الابدان، القول فی وقت وجوبها ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، م 1179)
(4) رهبری، سیستانی، مکارم، وحید، صافی: بنابر احتیاط واجب زکات فطریه فقط به فقرای شیعه داده شود. (رساله مراجع م 2014 ؛ عروه الوثقی، زکاه الفطره، مصرف زکاه الفطره ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، س 245 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، مصرف زکات، قبل از مساله 1183 ؛ مکارم، توضیح المسائل، م 1710 و م 1732)
@rooshanfekr
#مولاعلی_امیرالمؤمنین
💠سه كار مشكوك و مقبول !
عبداللّه بن عبّاس حكايت كند:
در يكى از روزها مقدار سيصد دينار به عنوان هديه ، خدمت حضرت رسول(ص) داده شد و حضرت تمامى آن ها را به علىّ بن ابى طالب (ع)عطا نمود.
سپس ابن عبّاس افزود: امام علىّ (ع) اظهار داشت : من آن سيصد دينار را گرفته و خوشحال شدم و با خود گفتم : امشب مقدارى از آن ها را در راه خدا صدقه مى دهم تا خداوند قبول فرمايد؛ و چون نماز عشاء را پشت سر پيغمبر خدا به جماعت خواندم ، يك صد دينار آن ها را به زنى درمانده دادم .
چون صبح شد، مردم گفتند: ديشب علىّ بن ابى طالب صد دينار به فلان زن فاجره ؛ داده است .
با شنيدن اين سخن بسيار غمگين و ناراحت شدم و با خود عهد كردم كه جبران نمايم ، لذا هنگام شب بعد از نماز عشاء يك صد دينار ديگر از آن پول ها را به مرد رهگذرى دادم .
چون صبح شد، مردم گفتند: ديشب علىّ بن ابى طالب صد دينار به مردى دزد كمك كرده است ؛ و من خيلى ناراحت و افسرده خاطر گشتم و با خود گفتم : به خدا قسم ! امشب صد دينار باقى مانده را به كسى صدقه مى دهم كه مقبول خداوند قرار گيرد.
اين بار نيز هنگام شب ، پس از نماز عشاء به جماعت حضرت رسول (ص) از مسجد خارج گشتم و صد دينار باقى مانده را به مردى رهگذر دادم .
وقتى كه صبح شد مردم گفتند: ديشب علىّ بن ابى طالب ، صد دينار به مرد ثروتمندى كمك كرده است .
بسيار غمگين شدم و نزد پيامبر خدا رفتم ؛ و جريان را براى حضرتش بازگو كردم .
حضرت رسول فرمود: اين جبرئيل عليه السلام است ؛ كه مى گويد: خداوند صدقات تو را پذيرفته است .
و مى گويد: آن صد دينارى را كه به آن زن فاجره دادى ؛ چون به منزل خود آمد، توبه كرد و آن صد دينار را سرمايه زندگى قرار داد و هم اكنون دنبال مردى است كه با او ازدواج نمايد.
و آن صد دينارى را كه به آن مرد دزد دادى ، او نيز وقتى به منزل آمد، از كارهاى زشت خود توبه كرد و آن پول ها را سرمايه اى براى كسب و تجارت خويش قرار داد.
و همچنين آن صد دينارى را كه به مرد ثروتمند دادى ؛ چندين سال بود كه زكات و خمس اموال خود را نمى داد، پس وقتى به منزلش آمد، با خود گفت : واى بر تو! اين علىّ بن ابى طالب است ، با اين كه مال و اموالى ندارد؛ اين چنين صدقه مى دهد و انفاق مى كند! ولى من بايد با اين همه ثروتى كه دارم از مستمندان دريغ مى دارم ، من بايد همانند علىّ بن ابى طالب به ديگران كمك نمايم و زكات و خمس اموال خود را بپردازم .
سپس فرمود: بنابراين ، كارهاى تو مقبول خداوند متعال قرار گرفته است و اين آيه شريفه :
(رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ عَنْ تَراضٍ؛
سوره نور: آيه 37)
در شاءن و منزلت تو نازل گرديد.
📚مستدرك الوسائل : ج 7، ص 267، ح 16.
@rooshanfekr